6. Jaarrekening
Balans
Balans
Balans per 31 december | |||||
(bedragen x € 1.000,--) | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | |
ACTIVA | PASSIVA | ||||
Vaste activa | Vaste passiva | ||||
Immateriële vaste activa | Eigen vermogen | ||||
Bijdr. aan activa in eigendom van derden | 217 | 225 | Reserves | ||
Algemene reserve | 5.205 | 5.604 | |||
Materiële vaste activa | Bestemmingsreserves | 31.578 | 31.807 | ||
Investeringen met een economisch nut | Gerealiseerd resultaat | 2.750 | 496 | ||
a. gronden uitgegeven in erfpacht | 1.080 | 1.080 | 39.533 | 37.907 | |
b. overige investeringen met economisch nut | 34.900 | 31.287 | Voorzieningen | ||
c. investeringen met economisch nut | Verplichtingen, verliezen en risico's | 3.397 | 2.743 | ||
waarvoor een heffing wordt geheven | 14.175 | 14.186 | Door derden beklemde middelen | 3.060 | 2.726 |
d. Investeringen met maatschappelijk nut | 4.858 | 4.402 | Toekomstige verplichtingen | 78 | 122 |
e. strategische gronden | 3.309 | 963 | 6.536 | 5.590 | |
58.321 | 51.919 | ||||
Financiële vaste activa | |||||
Kapitaalverstrekking aan: | Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer | ||||
a. deelnemingen | 2.479 | 2.479 | a. binnenlandse pensioenfondsen en | ||
b. gemeenschappelijke regelingen | 41 | 41 | verzekeringsinstelligen | 463 | 540 |
2.520 | 2.520 | b. binnenlandse banken en overige | |||
Leningen aan: | financiële instellingen | 36.730 | 30.022 | ||
a. woningbouwcorporaties | 404 | 481 | 37.193 | 30.562 | |
b. Leningen aan deelnemingen | 0 | 222 | |||
404 | 703 | ||||
overige langlopende leningen u/g | 4.198 | 4.116 | |||
7.123 | 7.339 | ||||
Totaal vaste activa | 65.661 | 59.483 | Totaal vaste passiva | 83.261 | 74.060 |
Vlottende activa | Vlottende passiva | ||||
Voorraden | Nettoschulden met een rente- | ||||
a. gronden in exploitatie | 4.476 | 1.949 | typische looptijd korter dan één jaar | ||
b. overige voorraden | 795 | 792 | a. kasgeldleningen | 0 | 0 |
5.271 | 2.741 | b. bank- en girosaldi | 0 | 0 | |
c. overige schulden | 2.834 | 5.654 | |||
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar | 2.834 | 5.654 | |||
a. vorderingen op openbare lichamen | 9.473 | 8.118 | |||
b. belastingvorderingen | 423 | 373 | |||
c. overige vorderingen | 1.180 | 1.159 | |||
d. uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 3.136 | 8.112 | |||
14.212 | 17.762 | ||||
Liquide middelen | |||||
a. kas | 6 | 2 | |||
b. bank- en girosaldi | 479 | 486 | |||
485 | 488 | ||||
Overlopende activa | 2.248 | 1.090 | Overlopende passiva | 1.782 | 1.850 |
Totaal vlottende activa | 22.216 | 22.080 | Totaal vlottende passiva | 4.616 | 7.504 |
Totaal activa | 87.877 | 81.563 | Totaal passiva | 87.877 | 81.563 |
Verliescompensatie krachtensde wet op | |||||
vennootschapsbelasting 1969 bestaat | 1.906 | 1.931 | Waarborgsommen en garanties | 103.484 | 92.569 |
Overzicht van baten en lasten
Overzicht van baten en lasten
Programmarekening 2019 ( Bedragen x € 1.000 ) | Ontwerp baten | Ontwerp lasten | Ontwerp Saldo | Begroting baten | Begroting lasten | Begroting saldo | Rekening baten | Rekening lasten | Rekening saldo |
Omschrijving programma's | |||||||||
Programma ambitiedeel | |||||||||
Ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgeving | 0 | 414 | -414 | 733 | 1.388 | -655 | 1.100 | 1.434 | -334 |
Ambitie duurzaam Dinkelland | 0 | 174 | -174 | 10 | 135 | -125 | 18 | 94 | -76 |
Ambitie sterke bedrijven | 0 | 978 | -978 | 52 | 339 | -288 | 52 | 268 | -217 |
Ambitie inclusieve samenwerking | 0 | 189 | -189 | 0 | 102 | -102 | 0 | 87 | -87 |
Participatieprocessen | 0 | 465 | -465 | 0 | 264 | -264 | 0 | 56 | -56 |
Totaal ambitiedeel | 0 | 2.220 | -2.220 | 795 | 2.228 | -1.433 | 1.169 | 1.938 | -769 |
Programma basisdeel | |||||||||
Bestuur en middelen (exclusief algemene dekkingsmiddelen) | 730 | 3.713 | -2.983 | 1.866 | 4.419 | -2.552 | 3.193 | 4.694 | -1.501 |
Algemene dekkingsmiddelen | |||||||||
1. Lokale heffingen | 6.303 | 61 | 6.242 | 6.433 | 52 | 6.381 | 6.387 | 43 | 6.344 |
2. Algemene uitkeringen | 33.147 | 18 | 33.129 | 34.179 | 18 | 34.161 | 34.542 | 18 | 34.524 |
3. Dividend | 1.361 | 8 | 1.353 | 1.582 | 8 | 1.574 | 1.582 | 7 | 1.575 |
4. Saldo financieringsfunctie | 216 | -233 | 450 | 109 | -157 | 266 | 184 | -168 | 352 |
5. Overhead | 0 | 6.211 | -6.211 | 0 | 6.424 | -6.424 | 0 | 6.475 | -6.475 |
6. Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | ||||||
7. Onvoorzien | 0 | 85 | -85 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sub-totaal | 41.759 | 9.864 | 31.895 | 44.170 | 10.764 | 33.406 | 45.888 | 11.069 | 34.818 |
Dienstverlening en burgerzaken | 273 | 709 | -436 | 314 | 743 | -428 | 310 | 713 | -403 |
Veiligheid | 21 | 3.466 | -3.445 | 21 | 3.795 | -3.774 | -65 | 3.617 | -3.683 |
Openbare ruimte en mobiliteit | 3.453 | 8.228 | -4.775 | 3.623 | 8.473 | -4.851 | 3.530 | 8.257 | -4.727 |
Economie | 1.489 | 1.458 | 31 | 2.403 | 2.373 | 30 | 6.377 | 3.631 | 2.747 |
Onderwijs | 86 | 1.782 | -1.696 | 93 | 1.814 | -1.721 | 52 | 1.816 | -1.764 |
Sport en accommodaties | 1.138 | 3.077 | -1.939 | 1.131 | 3.272 | -2.141 | 995 | 2.871 | -1.876 |
Cultuur en recreatie | 23 | 1.099 | -1.076 | 25 | 1.094 | -1.069 | 164 | 790 | -626 |
Sociaal domein | 4.076 | 22.577 | -18.502 | 3.775 | 22.913 | -19.138 | 3.841 | 22.841 | -19.000 |
Milieu | 2.055 | 1.833 | 223 | 2.031 | 1.872 | 159 | 1.826 | 1.649 | 177 |
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | 4.512 | 4.991 | -479 | 5.554 | 6.330 | -776 | 8.231 | 10.374 | -2.144 |
Totaal basisdeel | 58.884 | 59.084 | -200 | 63.139 | 63.442 | -304 | 71.149 | 67.629 | 3.521 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 58.884 | 61.303 | -2.419 | 63.934 | 65.671 | -1.737 | 72.318 | 69.567 | 2.751 |
Mutaties reserves | |||||||||
Mutaties reserves | 3.351 | 931 | 2.419 | 2.878 | 1.141 | 1.737 | 3.794 | 3.796 | -2 |
Het gerealiseerde resultaat | 62.234 | 62.234 | 0 | 66.812 | 66.812 | 0 | 76.112 | 73.363 | 2.750 |
Begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uiteengezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen.
In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op de baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening.
Programma | Begrotingsafwijking lasten | verklaring overschrijding | conclusie | ||
begroot | werkelijk | verschil | |||
Programma ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgeving | 1.388 | 1.434 | -46 | • Programma bestuur en middelen € 46.000: betreft hoofdzakelijk de lasten m.b.t. Natura 2000. Hier tegenover staan ook hogere baten. | Past binnen het beleid |
Programma bestuur en middelen | 10.764 | 11.069 | -305 | • Programma bestuur en middelen € 305.000: betreft hoofdzakelijk de hogere dotatie aan de pensioenvoorziening | Past binnen het beleid |
Programma economie | 2.373 | 3.631 | -1.258 | • Programma economie € 1.258.000: betreft hoofdzakelijk het betalen van een claim binnen de grondexploitaties (bedrijventerreinen) | Past binnen het beleid |
Programma onderwijs | 1.814 | 1.816 | -3 | Programma onderwijs: € 3.000: betreft vooral de lasten op het leerlingenvervoer | Past binnen het beleid |
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | 6.330 | 10.374 | -4.044 | • Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening € 4.044.000: betreft de mutaties binnen de grondexploitaties | Past binnen het beleid |
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€1). De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico´s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen in het boekjaar waarin het dividend betaalbaar gesteld wordt (besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van Aandeelhouders). Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.
Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.
Balans
Vaste Activa
Immateriële vaste activa met een economisch nut
De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.
De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief zijn onder de volgende voorwaarden geactiveerd:
- Het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen.
- De technische uitvoerbaarheid om het actief te voltooien staat vast.
- Het actief in de toekomst economisch of maatschappelijk nut genereert.
- De uitgaven die aan het actief toe te rekenen zijn, zijn betrouwbaar vast te stellen.
Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd indien aan de volgende vereisten is voldaan:
- Er is sprake van een investering door een derde.
- De investering draagt bij aan de publieke taak.
- De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen.
- De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.
Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de verwachte gebruiksduur van de activa (bij derden) waarvoor de bijdrage aan derden is verstrekt.
Activum |
Afschrijvingstermijn in jaren |
Onderzoek/ontwikkeling |
5 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden |
3 - 4 |
Materiële vaste activa met een economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn, in voorgaande jaren soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt. De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:
Activum |
Afschrijvingstermijn in jaren |
Onderwijshuisvesting (samen scholen) |
60 |
Riolering (gemeentelijk rioleringsplan) |
50 |
Gebouwen van steen, betonwerken m.b.t. riolering en aanleg/renovatie sportterrein (gras) |
40 |
Liften, wegen met elementenverharding, aanleg/renovatie sportterrein (kunstgras), duurzame activa (materiaal hout/hard), duurzame voorzieningen in schoolgebouwen en aangelegd gronddepot |
25 |
Gebouwen van ander materiaal, woonwagens, renovatie, verbouw, (vervanging) riolering gebouw, kunstwerken en wegen met asfaltverharding |
20 |
Hekwerken, noodlokalen, elektrotechnische installaties, werktuigbouwkundige installaties, cv installatie, isolatie/ventilatie/energiebesparing/klimaatbeheersing, 1e inrichting scholen, elektronica en mechanica m.b.t. riolering, grasbetonstenen, verkeersmaatregelen/installaties en openbare verlichting |
15 |
Halteplaatsen openbaar vervoer |
12 |
Beveiliging (alarminstallaties), brandbeveiligings- en brandpreventievoorzieningen, buitenzonwering, stoffering, dranghekken, speeltoestellen, duurzame gebruiksgoederen en bewegwijzering/straatmeubilair |
10 |
Vervoermiddelen |
8 |
Luchtfoto’s, grootschalige basiskaart en digitale kadasterkaart |
4 |
Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Laatst genoemden worden altijd geactiveerd. |
|
Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van de gemeenteraad kan incidenteel afgeweken worden van de tabe.l |
|
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut worden geactiveerd en jaarlijks lineair afgeschreven. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. De afschrijvingstermijn wordt per afzonderlijk activum bekeken. De ondergrond van investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut wordt als integraal onderdeel van het werk beschouwd (en dus afgeschreven).
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.
Participaties in het aandelenkapitaal van NV´s en BV´s (“kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen” in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering tot marktwaarde plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.
Vlottende activa
Grond- en hulpstoffen
Grond- en hulpstoffen worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijgings- of vervaardigingsprijs worden de grond- en hulpstoffen tegen deze lagere marktwaarde gewaardeerd.
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. Vanaf dat moment wordt de grondexploitatie geopend en kunnen vervaardigingskosten worden geactiveerd.
De onderhanden werken grondexploitatie zijn opgenomen tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een afwaardering naar de lagere marktwaarde verantwoord/wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening), welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs worden daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen en is de werkelijk over vreemd vermogen betaalde rente over het boekjaar toegerekend. De rente is toegerekend over de boekwaarde van de grondexploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar.
De disconteringsvoet die is gehanteerd in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties is voor alle gemeenten gelijk gesteld aan het maximale meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie binnen de Eurozone.
Voor winstneming geldt de percentage of completion-methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd wordt tussentijds naar rato van de voortgang van de kosten en de opbrengsten winst worden genomen. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:
- Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat, én
- De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht, én
- De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).
Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld. Als gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) zijn gemeenten eigenrisicodrager geworden ten aanzien van de bijstandsverlening. Formeel behoren alle gemeentelijke vorderingen reëel gewaardeerd te worden. Gelet op de slechte situatie in de agrarische sector bestaat er de mogelijkheid dat enkele vorderingen toch niet geheel dan wel gedeeltelijk zullen worden geïncasseerd. In dit geval is het echter reëel om slechts 20% van de hoofdsom op te nemen.
Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.
Vaste financieringsmiddelen
Reserves
Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats op aangeven van de raad.
Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioenverplichtingen ten behoeve van de wethouders is op contante waarde van de (al opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf 'onderhoud kapitaalgoederen' die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet.
Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van langer dan één jaar.
Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, zijn deze buiten de telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde jaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.
Toelichting op de balans per 31 december
Activa
Vaste Activa
Immateriële vaste activa
De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:
Immateriële vaste activa | Boekwaarde | Investe- | Desin- | Afschrijving/ | Boekwaarde | |||
(Bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | ringen | vesteringen | aflossing | 31-12-2019 | |||
Onderzoekskosten | 73 | 0 | 0 | 0 | 73 | |||
Bijdr. aan activa in eigendom van derden | 152 | 0 | 0 | 8 | 144 | |||
Totaal | 225 | 0 | 0 | 8 | 217 |
Materiële vaste activa
De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:
Materiële vaste activa | Saldo | Saldo | |||
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2019 | 31-12-2018 | |||
In erfpacht uitgegeven gronden | 1.080 | 1080 | |||
Investeringen met een economisch nut | 34.900 | 31.287 | |||
Investeringen met econ.nut waarvoor een heffing wordt geheven | 14.175 | 14.186 | |||
uitsluitend maatschappelijk nut | 4.858 | 4.402 | |||
Strategische gronden | 3.309 | 963 | |||
Totaal | 58.321 | 51.919 | |||
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:
Materiële vaste activa | Boekwaarde | Investe- | Desin- | afschrijvingen/ | Boekwaarde | |||
(bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | ringen | vesteringen | herwaardering | 31-12-2019 | |||
In erfpacht uitgeven gronden | 1.080 | 0 | 0 | 0 | 1.080 | |||
Gebouwen | 19.982 | 4.889 | 154 | 1.034 | 23.683 | |||
Gebouwen waarvoor heffing wordt geheven E.N.** | 30 | 0 | 0 | 2 | 27 | |||
Gronden en terreinen M.N.* | 172 | 0 | 0 | 0 | 172 | |||
Gronden en terreinen E.N.** | 9.907 | 0 | 0 | 0 | 9.906 | |||
Gronden en terreinen waarvoor heffing wordt geheven E.N.** | 147 | 0 | 0 | 0 | 147 | |||
Grond,weg en waterw.M.N | 4.230 | 670 | 0 | 215 | 4.685 | |||
Grond,weg en waterw.E.N | 677 | 37 | 0 | 41 | 673 | |||
Overige mat.vaste activa waarvoor heffing wordt geheven E.N.** | 14.006 | 645 | 0 | 653 | 13.999 | |||
Overige mat.vaste activa waarvoor heffing wordt geheven E.N.** | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | |||
Overige mat.vaste activa M.N. | 133 | 47 | 0 | 15 | 165 | |||
Vervoermiddelen | 18 | 0 | 0 | 9 | 9 | |||
Duurzame bedrijfsmiddelen E.N | 570 | 0 | 0 | 107 | 463 | |||
Strategische gronden | 963 | 2.346 | 0 | 0 | 3.309 | |||
*M.N. maatschappelijk nut | ||||||||
**E.N. economisch nut | ||||||||
Totaal | 51.918 | 8.634 | 154 | 2.078 | 58.321 | |||
De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld.
Materiële vaste activa | beschikbaar | besteed | besteed in | restant | |
met economisch nut | gesteld | voorgaande | dienstjaar | krediet | |
(bedragen x € 1.000) | krediet | dienstjaren | |||
Riolering: verbeteringsmaatr vrijverval riolering | 133 | 99 | 34 | 0 | |
Riolering: vervangingsmaatr vrijverval riolering | 600 | 409 | 185 | 6 | |
Verbeteringsmaatregelen vrijverval riolering | 133 | 0 | 37 | 96 | |
Vervangingsmaatregelen vrijverval riolering | 600 | 0 | 142 | 458 | |
Dorper Esch D'kamp vernieuwbouw | 4.492 | 2.413 | 2.196 | -117 | |
Dorper Esch D'kamp renovatie | 2.303 | 0 | 2.303 | 0 | |
Dorper Esch D'kamp duurzaamheid | 391 | 0 | 391 | 0 | |
Aanpassen verkeersvoorzieningen | 100 | 0 | 37 | 63 | |
Zonnepanelen gemeentehuis Denekamp | 55 | 0 | 47 | 8 | |
Rioolvervanging GRP 2019-2024 | 700 | 0 | 217 | 483 | |
Totaal | 9.507 | 2.921 | 5.588 | 998 | |
De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met maatschappelijk nut staan in onderstaand overzicht vermeld:
Materiële vaste activa | beschikbaar | besteed | besteed in | restant |
met maatschappelijk nut | gesteld | voorgaande | dienstjaar | krediet |
(bedragen x € 1.000) | krediet | dienstjaren | ||
Beleidsplan openbare verlichting 2018 | 140 | 92 | 47 | 0 |
Beleidsplan openbare verlichting 2019 | 140 | 0 | 114 | 26 |
Centrum Weerselo | 1.267 | 753 | 263 | 251 |
Rondweg Weerselo | 2.669 | 66 | 38 | 2.565 |
2e fase Dusinksweg | 2.492 | 1.420 | -419 | 1.491 |
Herinrichting Denekamperstr, rotonde - Molenstraat | 426 | 356 | 57 | 12 |
Quickscan verkeersveiligheid wegen Dinkelland | 155 | 3 | 88 | 64 |
Addendum Bisschopstraat Weerselo | 200 | 0 | 200 | 0 |
Traverse Weerselo | 3.957 | 0 | 213 | 3.744 |
Totaal | 11.446 | 2.691 | 601 | 8.153 |
Begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Zoals uit bovenstaande opstelling blijkt dat er één krediet is overschreden. Kredietoverschrijdingen groter dan €10.000 worden gemeld in onderstaande tabel.
Begrotingsrechtmatigheid | beschikbaar | besteed | besteed in | restant | |||
(bedragen x € 1.000) | gesteld | voorgaande | dienstjaar | krediet | |||
krediet | dienstjaren | ||||||
Dorper Esch D'kamp vernieuwbouw | 4.492 | 2.413 | 2.196 | -117 | |||
Totaal | 4.492 | 2.413 | 2.196 | -117 | |||
Bovenstaande kredietoverschrijding past binnen het bestaande beleid, derhalve is hierbij geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.
Financiële vaste activa
Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar wordt in onderstaand overzicht weergegeven:
Financiële vaste activa | Boekwaarde | Investe- | Desin- | Afschrijving/ | Boekwaarde | |||
(Bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | ringen | vesteringen | aflossing | 31-12-2019 | |||
Kapitaalverstrekkingen: | ||||||||
Deelnemingen | 2.479 | 0 | 0 | 0 | 2.479 | |||
Gemeenschappelijke regelingen | 41 | 0 | 0 | 0 | 41 | |||
2.520 | 0 | 0 | 0 | 2.520 | ||||
Leningen aan : | ||||||||
Woningbouwcorporaties | 482 | 0 | 0 | 77 | 405 | |||
Leningen aan deelnemingen | 222 | 0 | 0 | 222 | 0 | |||
704 | 0 | 0 | 299 | 405 | ||||
Overige langlopende leningen | 4.116 | 646 | 0 | 564 | 4.198 | |||
Totaal | 7.340 | 646 | 0 | 863 | 7.123 | |||
Vlottende activa
Voorraden
De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar in exploitatie genomen bouwgronden en overige voorraden. De niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn ondergebracht onder de materiële activa onderdeel strategische gronden.
Van de in exploitatie genomen bouwgronden kan het volgende overzicht worden gegeven:
Boekwaarde | Mutaties in het jaar 2019 | Boekwaarde | Voorziening | Balanswaarde | ||||
Gronden in exploitatie | per | Uitgaven | Inkomsten | Winstneming | per | verlieslatend | per | |
1 jan. 2019 | 31 dec. 2019 | complex | 31 dec. 2019 | |||||
(*1.000) | (*1.000) | (*1.000) | (*1.000) | (*1.000) | (*1.000) | (*1.000) | ||
Pierik | 48 | 363 | 0 | -154 | 256 | 256 | ||
Brookhuis | 246 | 341 | 382 | -19 | 185 | 185 | ||
Reestman | 104 | 7 | 0 | -23 | 89 | 89 | ||
Deurninger es | -53 | 353 | 0 | -57 | 244 | 244 | ||
De Schil | 193 | 9 | 0 | -3 | 198 | 198 | ||
Diezelkamp | 75 | 34 | 0 | -13 | 96 | 96 | ||
Rossum Noord | -119 | 54 | 314 | 46 | -334 | -334 | ||
Kraakenhof | -42 | 0 | 0 | -2 | -44 | -44 | ||
Spikkert | 1.915 | 150 | 832 | 0 | 1.234 | 1.234 | ||
Commanderie | 1.635 | 330 | 519 | -14 | 1.433 | 1.433 | ||
Noord Deurningen | -45 | 25 | 0 | -5 | -26 | -26 | ||
Tilligte West | -79 | 19 | 251 | 111 | -200 | -200 | ||
De Kafmolen | -26 | 0 | 0 | 26 | 0 | 0 | ||
Aveskamp | 18 | 26 | 0 | 0 | 44 | 44 | ||
Diezelkamp Noord | 14 | 98 | 535 | 174 | -250 | -250 | ||
Hopmanstraat | 0 | 63 | 0 | 0 | 63 | 63 | ||
De Mors IV | 364 | 1.610 | 0 | 0 | 1.974 | 1.342 | 633 | |
Echelpoel III | 651 | 40 | 0 | 7 | 698 | 698 | ||
Sombeek IV | 1.282 | 414 | 1.367 | 0 | 329 | 172 | 158 | |
Totaal | 6.181 | 3.936 | 4.200 | 71 | 5.989 | 1.513 | 4.476 | |
Balanswaarde | Geraamde nog te | Geraamde nog te | Geraamd | Geraamd | ||||
Gronden in exploitatie | per | maken kosten | realiseren | resultaat | resultaat | |||
31 dec. 2019 | opbrengsten | (nominale waarde) | (contante waarde) | |||||
(*1.000) | (*1.000) | (*1.000) | (*1.000) | (*1.000) | ||||
Pierik | 256 | 247 | 633 | -130 | -123 | |||
Brookhuis | 185 | 700 | 952 | -67 | -62 | |||
Reestman | 89 | 36 | 131 | -7 | -6 | |||
Deurninger es | 244 | 418 | 720 | -60 | -55 | |||
De Schil | 198 | 2 | 200 | 0 | 0 | |||
Diezelkamp | 96 | 1 | 113 | -16 | -16 | |||
Rossum Noord | -334 | 323 | 0 | -11 | -10 | |||
Kraakenhof | -44 | 30 | 0 | -14 | -13 | |||
Spikkert | 1.234 | 2.905 | 4.961 | -823 | -689 | |||
Commanderie | 1.433 | 875 | 2.324 | -16 | -15 | |||
Noord Deurningen | -26 | 351 | 1.082 | -756 | -645 | |||
Tilligte West | -200 | 124 | 100 | -176 | -169 | |||
De Kafmolen | 0 | 0 | 0 | -26 | -26 | |||
Aveskamp | 44 | 165 | 685 | -476 | -440 | |||
Diezelkamp Noord | -250 | 114 | 78 | -214 | -202 | |||
Hopmanstraat | 63 | 183 | 317 | -72 | -68 | |||
De Mors IV | 633 | 665 | 1.298 | 1.342 | 1.168 | |||
Echelpoel III | 698 | 555 | 1.358 | -105 | -97 | |||
Sombeek IV | 158 | 419 | 577 | 172 | 162 | |||
Totaal | 4.476 | 8.113 | 15.530 | -1.455 | -1.305 | |||
De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van februari 2020 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico's. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige formatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.
Het college hanteert de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van haar schattingen:
- Rentepercentage bedraagt 1,0%;
- Alle kostenopgaven bouw- en woonrijp maken zijn opnieuw beoordeeld/geraamd door de afdeling Openbare Ruimte.
Bij de kostenopgave is een fasering met een cbs index toegepast.
Het budget per jaar inclusief de index is in de betreffende jaarschijf van de grondexploitatie opgenomen. - Geen opbrengstenindexatie
- De geplande afzet is gebaseerd op uitgangspunten in de woonvisie en bedrijventerreinvisie.
Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten heeft het college de geactualiseerde berekeningen vanuit de afdeling openbare ruimte gehanteerd.
Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten heeft het college de uitgangspunten uit de woonvisie en bedrijventerreinvisie gehanteerd, ten aanzien van geraamde capaciteit geldt:
- Woningen: woningbouwaantallen zijn conform woningbouwprogramma
- Bedrijventerrein: uitgeefbare hectares zijn conform bedrijventerreinvisie
De risico's zijn nader toegelicht in de paragraaf grondbeleid en de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.
Overige voorraden | Saldo | Mutatie | Saldo |
(Bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | boekjaar | 31-12-2019 |
Voorraad gebouwen | 789 | 3 | 792 |
Voorraad geschenken | 3 | 0 | 3 |
Totaal | 792 | 3 | 795 |
Uitzettingen korter dan één jaar
De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Vorderingen | Saldo | Saldo | ||
(Bedragen x € 1.000) | 31-12-2019 | 31-12-2018 | ||
Vorderingen op openbare lichamen | 9.473 | 8.118 | ||
Belastingvorderingen | 423 | 373 | ||
Overige vorderingen | 1.180 | 1.159 | ||
uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 3.136 | 8.112 | ||
Totaal | 14.212 | 17.762 | ||
In bovenstaand overzicht is een voorziening opgenomen voor dubieuze debiteuren.
Specificatie uitzettingen in ’s Rijks schatkist:
Schatkistbankieren | Saldo | Saldo | |||
(Bedragen x € 1.000) | 31-12-2019 | 31-12-2018 | |||
Schatkistbankieren | 3.136 | 8.112 | |||
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000) | |||||
Verslagjaar | |||||
(1) | Drempelbedrag | 427 | |||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 435 | 502 | 446 | 469 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | - | - | - | - |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | 8 | 75 | 19 | 42 |
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
Verslagjaar | |||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 62.200 | |||
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen | 62.200 | |||
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat | - | |||
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 | Drempelbedrag | 427 | |||
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(5a) | Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | 39.127 | 45.693 | 40.991 | 43.104 |
(5b) | Dagen in het kwartaal | 90 | 91 | 92 | 92 |
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 435 | 502 | 446 | 469 |
Liquide middelen
Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:
Liquide middelen | Saldo | Saldo | |||
(Bedragen x € 1.000) | 31-12-2019 | 31-12-2018 | |||
Kas | 6 | 2 | |||
Bank | 479 | 486 | |||
Totaal | 485 | 488 | |||
Alle liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de gemeente.
Overlopende activa | Saldo | Saldo | |||
(Bedragen x € 1.000) | 31-12-2019 | 31-12-2018 | |||
Vooruitbetaalde bedragen | 12 | 1 | |||
Nog te ontvangen bedragen | 2.236 | 1.089 | |||
Totaal | 2.248 | 1.090 |
Passiva
Eigen vermogen
Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:
Reserves | Saldo | Saldo | ||
bedragen x € 1.000 | 31-12-2019 | 31-12-2018 | ||
Algemene reserve | 5.205 | 5.604 | ||
Bestemmingsreserves | 31.578 | 31.807 | ||
Resultaat na bestemming | 2.750 | 496 | ||
Totaal | 39.533 | 37.907 | ||
Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||||
Algemene reserve | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Buffer om in uiterste noodzaak incidentele onverwachte/onvoorziene uitgaven maar ook rekening tekorten te dekken. | |||||||||||||||||
Resere grondexploitatie | 1.028 | ||||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen | 843 | 1.785 | |||||||||||||||
Onderzoeksopdrachten | 74 | ||||||||||||||||
Saldo 2e programmajournaal 2019 | 135 | ||||||||||||||||
Complex De Mors te Denekamp (mutatie verliesvooriening) | 2.694 | ||||||||||||||||
Complex Echelpoel III te Weerselo | 7 | ||||||||||||||||
Complex Sombeek te Denekamp (mutatie verliesvoorziening) | 25 | ||||||||||||||||
Complex Diezelkamp te Saasveld | 13 | ||||||||||||||||
Complex krakenhof te Lattrop | 2 | ||||||||||||||||
Complex Diezelkamp Noord te Saasveld | 174 | ||||||||||||||||
Complex Rossum Noord | 46 | ||||||||||||||||
Complex Brookhuis te Denekamp | 19 | ||||||||||||||||
Complex Pierik te Denekamp | 154 | ||||||||||||||||
Complex Commanderie te Ootmarsum | 14 | ||||||||||||||||
Complex Deurninger Esch | 57 | ||||||||||||||||
Complex Noord Deurningen | 5 | ||||||||||||||||
Complex Tilligte West | 111 | ||||||||||||||||
Complex De Kafmolen Denekamp | 26 | ||||||||||||||||
Complex Reestman | 23 | ||||||||||||||||
Complex De Schil te Rossum | 3 | ||||||||||||||||
Ruilgronden De Mors te Denekamp | 143 | ||||||||||||||||
Afwaardering aankoop gronden Tilligte | 96 | ||||||||||||||||
Afwaardering aankoop gronden Denekamp | 1.228 | ||||||||||||||||
Saldo 1e programmajournaal 2019 | 877 | ||||||||||||||||
Algemene uitkering | 250 | ||||||||||||||||
Algemene reserve - Totaal | 4.577 | 5.231 | 4.602 | 5.205 | |||||||||||||
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen | |||||||||||||||||
Resultaatbestemming 2018 | 496 | ||||||||||||||||
Reserve saldo van de rekening - Totaal | 496 | 0 | 496 | 0 | |||||||||||||
Reserve grondexploitatie | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Buffer voor activiteiten verband houdend met de exploitatie van gronden voor woningbouw en bedrijfsterreinen. | |||||||||||||||||
Algemene reserve | 1.028 | ||||||||||||||||
Reserve grondexploitatie - Totaal | 1.028 | 0 | 1.028 | 0 | |||||||||||||
Reserve verbeteren toeristische entrees kernen/rotondes | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Incidenteel realisering kunstwerken. | |||||||||||||||||
Kunstwerk rotonde Weerselo | 26 | ||||||||||||||||
Reserve kunst - Totaal | 34 | 0 | 26 | 8 | |||||||||||||
Reserve onderhoud gebouwen | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Spreiden van de lasten welke voortvloeien uit het groot onderhoud van diverse gemeentelijke gebouwen (met uitzondering van onderwijsgebouwen). | |||||||||||||||||
Dotatie aan reserve onderhoud gebouwen | 462 | ||||||||||||||||
Onderhoudskosten | 306 | ||||||||||||||||
Reserve onderhoud gebouwen - Totaal | 2.082 | 462 | 306 | 2.238 | |||||||||||||
Reserve dividend WMO Beheer | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Afgezonderd houden van algemene reserve en (deels) inzetten om verlies structureel dividend als gevolg van verkoop te compenseren. | |||||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen | 8.000 | ||||||||||||||||
Reserve dividend WMO Beheer - Totaal | 8.000 | 0 | 8.000 | 0 | |||||||||||||
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Dekking kapitaallasten investeringen | |||||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen/Investeringskrediet rondweg Weerselo | 8 | ||||||||||||||||
Reserve majeure projecten/Investeringskrediet Stadsweide | 59 | 15 | |||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen/investeringskrediet zonnepanelen | 55 | ||||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen/Investeringskrediet Churchilstraat | 26 | ||||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen/Investeringskrediet Zonnepanelen gemeentehuis Denekamp | 6 | ||||||||||||||||
Dekking afschrijvingen majeure projecten | 141 | ||||||||||||||||
Reserve dividend WMO Beheer - Totaal | 11.102 | 122 | 188 | 11.036 | |||||||||||||
Reserve majeure projecten | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Realiseren viertal majeure projecten uit het collegeprogramma “Bouwen aan de toekomst”. | |||||||||||||||||
Voorbereidingskosten no regretmaatregelen Bisschopstraat | 11 | ||||||||||||||||
Laadpalen gemeentehuis voor electrisch rijden | 0 | ||||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen | 1 | ||||||||||||||||
Reserve majeure projecten - Totaal | 40 | 0 | 13 | 27 | |||||||||||||
Reserve conversie aandelen Vitens | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Reserveren opbrengst aandelen ter aflossing lening. | |||||||||||||||||
Aflossing lening Vitens | 189 | ||||||||||||||||
Reserve conversie aandelen Vitens - Totaal | 565 | 0 | 189 | 376 | |||||||||||||
Reserve wegen en kunstwerken | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Spreiden van de lasten welke voortvloeien uit het groot onderhoud van wegen en kunstwerken. | |||||||||||||||||
Reserve wegen en kunstwerken - Totaal | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 | |||||||||||||
Reserve GRP | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Reserveren gelden voor opstellen nieuw GRP | |||||||||||||||||
Reserve GRP - Totaal | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 | |||||||||||||
Reserve Agenda van Twente | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Opvangen extra lasten Agenda van Twente | |||||||||||||||||
Hogere bijdrage Agenda van Twente | 66 | ||||||||||||||||
Reserve Agenda van Twente - Totaal | 919 | 0 | 66 | 853 | |||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen | |||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||||
Doel/motief: Vrij beschikbare algemene middelen | |||||||||||||||||
Algemene reserve | 1.785 | ||||||||||||||||
Reserve dividend WMO Beheer | 8.000 | ||||||||||||||||
Resultaatbestemming 2018 | 173 | ||||||||||||||||
Stimuleringsfonds sociaal domein | 110 | ||||||||||||||||
Reserve majeure projecten | 1 | ||||||||||||||||
Saldo meerjarenbegroting 2019 | 384 | ||||||||||||||||
Transformatieplan | 14 | ||||||||||||||||
Projectbudget POH | 25 | ||||||||||||||||
Projectbudget GGD | 15 | ||||||||||||||||
Financiering generatiepact | 424 | ||||||||||||||||
Opstellen van een duurzaam MOP gebouwen | 17 | ||||||||||||||||
Onderzoeken mogelijkheden ‘stagemakelaar’ | 6 | ||||||||||||||||
Bijeenkomsten, zaalhuren horecavoorziening, folders en drukwerk, publicaties etc | 2 | ||||||||||||||||
Toekomstgerichte erven (buitengebied) | 15 | ||||||||||||||||
Wij gaan werk/daginvulling vanuit één lokale voorziening | 10 | ||||||||||||||||
Inzet buurtmannen/vrouwen | 20 | ||||||||||||||||
Communicatie 20000 out of the pocket | 4 | ||||||||||||||||
Amendement openbare toiletvoorziening | 5 | ||||||||||||||||
Motie GRP verlagen tarief € 5,-- | 56 | ||||||||||||||||
Deregulering bestemmingsplannen | 4 | ||||||||||||||||
Aanvulling toeristisch ondernemersfonds Dinkelland | 2 | ||||||||||||||||
Privatisering openluchtmuseum | 13 | ||||||||||||||||
Volkshuisvesting Rijks en provinciale middelen | 82 | ||||||||||||||||
Aantrekkelijke Openbare ruimte KOR | 72 | ||||||||||||||||
Initiatieven realiseren parkeersystemen | 7 | ||||||||||||||||
Bestuurlijk experiment | 1 | ||||||||||||||||
Reserve dekking afschrijvingen majeure projecten | 22 | 63 | |||||||||||||||
Bommenregeling Knollenweg | 34 | ||||||||||||||||
Algemene reserve | 843 | ||||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen - Totaal | 6.064 | 10.091 | 2.116 | 14.039 | |||||||||||||
Reserves - Totaal | 37.907 | 15.905 | 17.029 | 36.783 | |||||||||||||
De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten:
Voorzieningen | Saldo | Saldo | |||
bedragen x € 1.000 | 31-12-2019 | 31-12-2018 | |||
Verplichtingen, verliezen en risico's | 3.397 | 2.743 | |||
Door derden beklemde middelen | 3.060 | 2.726 | |||
Toekomstige verplichtingen | 78 | 122 | |||
Totaal | 6.536 | 5.590 | |||
Het verloop van de voorzieningen wordt hieronder toegelicht
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||
Voorziening pensioenaanspraken en wachtgelden wethouders | |||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||
Doel/motief: (Oud-)wethouders kunnen op basis van hun rechtspositie aanspraak maken op een pensioenuitkering. Om deze toekomstige verplichting te kunnen volldoen, is deze voorziening in het leven geroepen. | |||||||||||||||
Storting pensioen aanspraken wethouders | 844 | ||||||||||||||
Pensioen uitkeringen | 189 | ||||||||||||||
Voorziening pensioenaanspraken wethouders - Totaal | 2.743 | 844 | 189 | 3.397 | |||||||||||
Voorziening liquidatie Top Craft | |||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||
Doel/motief: Dekking van toekomstige kosten verband houdend met de herstructurering/ontmanteling van de Gemeenschappelijke Regeling WOT en Top-Craft. | |||||||||||||||
Afbouw voorziening | 43 | ||||||||||||||
Voorziening liquidatie Top Craft - Totaal | 122 | 0 | 43 | 78 | |||||||||||
Voorziening riolering | |||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ongewenste schommelingen (sterke fluctuatie) van door de gemeente aan burgers in rekening te brengen tarieven voor rioolrecht op te vangen. Uitgangspunt hierbij is kostendekkende tarieven voor rioolrecht. | |||||||||||||||
Toevoeging exploitatieoverschot | 550 | ||||||||||||||
Voorziening riolering - Totaal | 1.738 | 550 | 0 | 2.289 | |||||||||||
Voorziening afval | |||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | |||||||||||
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ongewenste schommelingen (sterke fluctuatie) van door de gemeente aan burgers in rekening te brengen tarieven voor afvalstoffenheffing en reinigingsrecht op te vangen. Uitgangspunt hierbij is kostendekkende tarief. | |||||||||||||||
Exploitatietekort | 216 | ||||||||||||||
Voorziening afval - Totaal | 987 | 0 | 216 | 772 | |||||||||||
Voorzieningen - Totaal | 5.590 | 1.394 | 449 | 6.536 | |||||||||||
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt:
Vaste schulden (bedragen x € 1.000) | Saldo | Saldo | ||
Rentetypische looptijd 1 jaar of langer | 31-12-2019 | 31-12-2018 | ||
Onderhandse leningen: | ||||
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen | 463 | 540 | ||
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 36.730 | 30.022 | ||
Totaal | 37.193 | 30.562 | ||
Er zijn twee leningen aangetrokken van elk €5.000.000 en er is €3.369.000 afgelost waardoor het totaal aan leningen komt op €37.193.000. De totale rentelast voor het jaar met betrekking tot de vaste schulden bedraagt €744.000 (vorig jaar €825.000).
Vlottende passiva
Netto vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar
Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) | Saldo | Saldo |
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 31-12-2019 | 31-12-2018 |
Kasgeldleningen | - | 0 |
Overige schulden: | ||
Crediteuren | 2.786 | 5.605 |
Waarborgsommen | 48 | 48 |
Totaal | 2.834 | 5.654 |
Onderstaande breedte past binnen een A4, is basis voor jaarstukken 2010. | |||||
Overlopende passiva | Saldo | Saldo | |||
bedragen x € 1.000 | 31-12-2019 | 31-12-2018 | |||
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen | 743 | 870 | |||
Transitorische rente | 167 | 173 | |||
Nog te betalen bedragen | 872 | 806 | |||
Totaal | 1.782 | 1.850 |
Specificatie van derden ontvangen bedragen voor uitkeringen met specifiek bestedingsdoel:
Overlopende passiva | Saldo | Stortingen | Ont- | Saldo | |||
van derden ontvangen bedragen | 1-1-2019 | trekkingen | 31-12-2019 | ||||
Regeling: | |||||||
ILG Nationaal Landschap | 38 | 0 | 38 | - | |||