Ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Inleiding Ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Inleiding
In het coalitieakkoord 2018-2022 heeft de gemeente Dinkelland de ambitie uitgesproken om haar kernen aantrekkelijk te houden op het gebied van wonen en leven. Wij zien hierbij raakvlakken tussen wonen, openbare inrichting en maatschappelijke voorzieningen. De aantrekkelijkheid van onze kernen wordt voor een groot deel bepaald door de aanwezigheid van voldoende en kwalitatief goede woonvoorzieningen, een volwaardige openbare ruimte en de aanwezigheid van functionele onderwijs- en sportvoorzieningen. Op deze speerpunten willen wij inzetten binnen onze ambitie voor een “aantrekkelijke woon- en leefomgeving”.
Realistischer bouwen en wonen
Wat willen we bereiken
Een beter bij de behoefte passende woonruimte voor jong en oud toegespitst op elke kern
Waar stonden we aan het begin van de coalitieperiode? (IST) 1) We kennen de kwantitatieve behoefte per kern. 2) We geven gemeentelijke kavels uit op uitbreidingsplannen en faciliteren ontwikkelaars bij hun plannen. Wij sturen beleidsmatig op inbreiding voor uitbreiding.
Waar gaan we naar toe? Waar staan we aan het eind van de coalitieperiode? (SOLL) 1) We kennen de kwantitatieve behoefte én kwalitatieve behoefte (over het gewenste aantal en type woningen per kern) en hebben een ontwikkelstrategie toegepast waardoor we in elke kern een perspectief hebben voor een beter passend aanbod hebben dat voorziet in de lokale behoefte. 2) We hebben een kwaliteitsslag gemaakt in de woningbouwprogrammering met perspectief op zowel de korte termijnbehoefte als de lange termijnbehoefte a. We hebben kwalitatief programmeren conform het “Uitvoeringsnota woningbouw” een plek gegeven. Ingebed in gemeentelijk beleid en werkwijze. b. We hebben recht gedaan aan onze beleidsdoelstelling dat inbreiding de voorkeur krijgt voor uitbreiding doordat wij: · de inbreidingsmogelijkheden in elke kern onderzocht en benut (of geprogrammeerd) · onze strategische grondposities hebben afgestemd op de kansen voor inbreiding. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de begroting van 2019 is een aantal inspanningen genoemd met bijbehorende te behalen resultaten. Hieronder zijn de in 2019 behaalde mijlpalen weergegeven.
We brengen de concrete behoefte per kern in beeld
Op te leveren resultaat | Onderzoek (Stec Groep) over kwalitatieve behoefte. Adviesrapport over passende woonruimte en leidraad bij gesprekken over ontwikkelrichting kernen. |
Behaalde mijlpalen |
|
Status | Resultaat is opgeleverd en daarmee is de inspanning afgerond. |
We laten de huidige methode van het toekennen van woningen per kern los.
Op te leveren resultaat | Uitvoeringsnota woningbouw |
Behaalde mijlpalen |
|
Status | Resultaat is opgeleverd en daarmee is de inspanning afgerond. Verdere uitvoering vindt plaats in programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening. |
Raadsbrief |
2019-19 programmeringsnotitie kwalitatieve woningbouw Dinkelland 2019-2028 |
Wij sturen actief op inbreiding, waarbij de mogelijkheid bestaat dat strategische grondposities worden ingenomen, indien inbreidingsmogelijkheden niet aanwezig zijn.
Op te leveren resultaat | 1 Kernentour ontwikkellocaties: inventarisatie en advies grondposities 2 Meerjarige kernenprogramma’s: afstemmingsoverleg(gen) met woonwerkgroepen kernen over meerjarige woonprogrammering. 3 Oprichten stimuleringsregeling woningbouw |
Behaalde mijlpalen |
|
Status | De drie resultaten zijn opgeleverd en daarmee is de inspanning afgerond. Verdere uitvoering vindt plaats in programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening. |
Wij blijven inzetten op de starters- en blijverslening.
Op te leveren resultaat | Subsidieverordening en regeling Blijverslening |
Behaalde mijlpalen |
|
Status |
Resultaat is opgeleverd en daarmee is de inspanning afgerond. Verdere uitvoering vindt plaats in programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening. |
Persbericht |
maart 2019: Aanvragen starterslening kan vanaf 1 april 2019 alleen nog digitaal |
Waar staan we nu?
Het onderzoek over kwalitatieve behoefte is afgerond en de uitkomsten daarvan zijn inmiddels gebruikt als leidraad bij de gesprekken over ontwikkelrichting met de kernen. Eén en ander is vertaald in de Uitvoeringsnota woningbouw. Deze is inmiddels opgeleverd.
Dat betekent dat we de volgende veranderopgave (SOLL) hebben bereikt:
- 1 De kwantitatieve behoefte én kwalitatieve behoefte (over het gewenste aantal en type woningen per kern) is in beeld en we hebben een ontwikkelstrategie toegepast waardoor we in elke kern een perspectief hebben voor een beter passend aanbod hebben dat voorziet in de lokale behoefte.
- 2a. We hebben een kwaliteitsslag gemaakt in de woningbouwprogrammering met perspectief op zowel de korte termijnbehoefte als de lange termijnbehoefte doordat we het kwalitatief programmeren conform het “Uitvoeringsnota woningbouw” een plek gegeven. Deze is ingebed in gemeentelijk beleid en werkwijze.
Dit heeft onder meer geleid tot:
- meer sturing op starters en senioren conform onze kwalitatieve kaders;
- een gemeentelijk woningbouwplan in ontwikkeling (in 5 kernen);
- het feit dat we aandacht blijven houden voor keuzes tot inbreiding in de kernen.
Financiële kaders
Wat was er in 2019 extra voor nodig?
In de begroting 2019 is een werkbudget beschikbaar gesteld van € 40.000 voor de actielijn realistischer bouwen en wonen. Conform hetgeen is gesteld in de inleiding over het MEP worden niet bestede incidentele budgetten (project- en procesgeld) overgeheveld (zie voorstel budgetoverheveling). Het betreffen hier immers budgetten voor een periode van 4 jaar.
Project en procesgelden inbreiding voor uitbreiding.
Zoals in deze jaarstukken is aangegeven resteert er een bedrag van ruim €1,1 miljoen aan projectgeld en procesgeld inbreiding voor uitbreiding wat wordt overgeheveld van 2019 naar 2020. Dit bedrag kan in de loop van de planperiode van het Maatschappelijk Effecten Plan (MEP) worden ingezet voor concrete projecten en procesgeld.
Aantrekkelijkere openbare ruimte
Wat willen we bereiken
Een meer toekomstgerichte en duurzame inrichting
Waar stonden we aan het begin van de coalitieperiode? (IST)
1. Voor het onderhoud van de openbare ruimte zijn onderhoudsniveaus vastgelegd (IBOR). Er is een duidelijke relatie tussen de onderhoudsniveaus en de daarvoor beschikbare financiële middelen voor uitvoering. De huidige onderhoudsniveaus sluiten niet altijd geheel aan bij de verwachtingen die daarover bestaan in de samenleving.
2. Keuzes ten aanzien van de inrichting van de openbare ruimte worden vaak op ad hoc-basis gemaakt. Afstemming met bewoners en gebruikers vindt plaats op projectniveau. Hierdoor ontstaan “gemeente-breed” verschillen in de inrichting van de openbare ruimte en in toegepaste (bouw)materialen. Soms zijn er daardoor minder goede keuzes gemaakt. Het onderhoud kan hierdoor niet altijd efficiënt gebeuren en ook is de toegankelijkheid niet altijd voor alle gebruikers geborgd. Dat kan leiden tot ontevredenheid van bewoners of gebruikers over de openbare ruimte. (Kwaliteitsplan Openbare Ruimte)
Waar gaan we naar toe? Waar staan we aan het eind van de coalitieperiode? (SOLL)
1. Ten aanzien van het onderhoud van de openbare ruimte wordt een nieuwe afweging gemaakt binnen de gestelde (financiële) randvoorwaarden, waarin onderhoudsniveau(s), veiligheid en onderhoudskosten de hoofdingrediënten zijn. Hierbij wordt ook de inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt optimaal benut. (Beeldkwaliteitsplan)
2. Het Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (KOR) komt in nauw overleg met bewoners en gebruikers tot stand. In het KOR zijn hun wensen meegenomen bij de totstandkoming van een samenhangend pakket van aanbevelingen die bij de toekomstige inrichting van de openbare ruimte en het onderhoud ervan een rol gaan spelen. Het KOR wordt bij nieuwe plannen en bij herinrichtings- en onderhoudsprojecten betrokken en is van invloed op de keuzes die gemaakt worden bij de inrichting en de toe te passen (bouw)materialen. Daardoor worden beter onderbouwde keuzes gemaakt, neemt de tevredenheid van bewoners en gebruikers toe en wordt de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor iedereen geborgd. (Kwaliteitsplan Openbare Ruimte).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de begroting van 2019 is een aantal inspanningen genoemd met bijbehorende te behalen resultaten. Hieronder zijn de in 2019 behaalde mijlpalen weergegeven.
We herijken samen met de gemeenteraad het beeldkwaliteitsplan
Op te leveren resultaat | Herijken beeldkwaliteitsplan: Het opnieuw vastleggen van de onderhoudsniveaus voor de openbare ruimte. |
Behaalde mijlpalen |
|
Wij onderzoeken hoe we de beleving en tevredenheid van alle gebruikers van de openbare ruimte kunnen meenemen voor keuzes over inrichting en onderhoud. We verhogen de uitstraling van de openbare ruimte.
Op te leveren resultaat | Vaststellen KOR (kwaliteitsplan openbare ruimte): Het vastleggen van de principes en uitgangspunten voor de inrichting van de openbare ruimte, waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van de samenleving |
Behaalde mijlpalen |
|
Hieronder volgt een tweetal separate inspanningen met de in 2019 behaalde mijlpalen. Deze inspanningen hebben niet direct een bijdrage geleverd aan de beschreven doelstelling, maar werden wel onder de regie van deze actielijn uitgevoerd.
Centrumgebied, rondweg en traverse Weerselo
Op te leveren resultaat |
|
Behaalde mijlpalen |
|
Persbericht |
Centrum van Weerselo feestelijke geopend april 2019: Nieuw proces gestart voor verkoop voormalig gemeentehuis Weerselo augustus 2019: Werkzaamheden Bisschopstraat Weerselo oktober 2019: Het gemeentehoes geeft nieuwe invulling aan voormalig gemeentehuis Weerselo |
Raadsbrief | 2019-21 verkoop voormalig gemeentehuis Weerselo
|
Onderzoek vergunningparkeren Ootmarsum
Op te leveren resultaat | Onderzoeksrapport |
Behaalde mijlpalen |
|
Status | Resultaat is opgeleverd en daarmee is de inspanning afgerond. |
Raadsbrief |
2019-59 parkeeronderzoek Denekamp en Ootmarsum 2019 Bijlage: Adviesrapport parkeeronderzoek Denekamp Bijlage: Adviesrapport parkeeronderzoek Ootmarsum Bijlage: Technische rapportage parkeeronderzoek Denekamp april 2019 Bijlage: Technische rapportage parkeeronderzoek Ootmarsum april 2019 |
Waar staan we nu?
Is er bijgestuurd in 2019?
De KOR betreft een uitgangspuntennotitie op hoofdlijnen (openbare ruimte), waarbij de KOG een uitwerking is geworden (groen). In de begroting 2020 is de SOLL daarom op de volgende manier aangepast:
2. Het Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (KOR) wordt als overkoepelend document opgesteld en het het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) is daar een uitwerking van. Het KOG wordt bij nieuwe plannen en bij herinrichtings- en onderhoudsprojecten betrokken en is van invloed op de keuzes die gemaakt worden bij de inrichting van het openbaar groen. Daardoor worden beter onderbouwde keuzes gemaakt en neemt naar verwachting de tevredenheid van bewoners en gebruikers toe. (Kwaliteitsplan Openbaar Groen).
Verder is er een nieuw financieel kader opgesteld, waarbij (binnen het beschikbare budget) nieuwe keuzes worden gemaakt in nauw overleg met de diverse kernen en in samenhang met andere investeringen (wegen, riolering).
Financiële kaders
Wat was erin 2019 extra voor nodig?
In de begroting 2019 zijn de volgende budgetten beschikbaar gesteld:
- Wij onderzoeken hoe we de beleving en tevredenheid van alle gebruikers van de openbare kunnen meenemen voor keuzes over inrichting en onderhoud. We verhogen de uitstraling van de openbare ruimte: € 150.000.
- Onderzoek vergunningparkeren Ootmarsum: €27.000.
Conform hetgeen is gesteld in de inleiding over het MEP worden niet bestede incidentele budgetten (project- en procesgeld) overgeheveld (zie voorstel budgetoverheveling) . Het betreffen hier immers budgetten voor een periode van 4 jaar.
Toekomstbestendiger sport- en onderwijsvastgoed
Wat willen we bereiken
Meer geactualiseerde visie op sport- en onderwijshuisvesting vastgoed
Waar stonden we aan het begin van de coalitieperiode? (IST) · De buitensportaccommodaties in de gemeente Dinkelland zijn allemaal geprivatiseerd en zijn gericht op de breedtesport. De binnensportaccommodaties zijn grotendeels in gemeentelijk beheer. · Het rapport Samen Scholen (IHP voor Dinkelland) is op 29 november 2011 door de gemeenteraad vastgesteld. Hierin is destijds de visie op onderwijshuisvesting vastgesteld.
Waar gaan we naar toe? Waar staan we aan het eind van de coalitieperiode? (SOLL) · Ambities tot privatisering van binnensportaccommodaties worden in samenwerking met de initiatiefnemer onderzocht. De uitgangspunten worden in de nog op te stellen sportnota opgenomen. · Het rapport Samen Scholen wordt actueel gehouden. · Voor de kern Denekamp wordt een onderwijshuisvestingsscenario uitgewerkt op basis van een denkrichting met twee locaties. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de begroting van 2019 is een aantal inspanningen genoemd met bijbehorende te behalen resultaten. Hieronder zijn de in 2019 behaalde mijlpalen weergegeven.
Wij ondersteunen de denkrichting van twee onderwijslocaties in Denekamp
Op te leveren resultaat | Onderzoek scenariokeuze huisvesting basisonderwijs Denekamp: advies over toekomstige huisvesting onderwijs Denekamp. |
Behaalde mijlpalen |
|
Wij onderzoeken op initiatief van verenigingen samen de mogelijkheden van privatisering
Op te leveren resultaat | Opstellen sportnota waarbij privatisering binnensportaccommodaties onderdeel is. Beleidsnota/sportnota (visie op gemeentelijke rol ten einde een bijdrage te leveren aan een gezondere samenleving). Visie op gemeentelijke rol bij privatisering binnensportaccommodaties. |
Behaalde mijlpalen |
|
Persbericht |
juli 2019: Praat mee over Dinkellands sportakkoord op 16 juli 2019 september 2019: Sportformateur aan de slag voor lokaal sportakkoord |
Raadsbrief |
Hieronder volgt een tweetal separate inspanningen met de in 2019 behaalde mijlpalen. Deze inspanningen hebben niet direct een bijdrage geleverd aan de beschreven doelstelling, maar werden wel onder de regie van deze actielijn uitgevoerd.
Toekomst Openluchtzwembad Kuiperberg
Op te leveren resultaat | Advies over toekomstscenario naar zwembad Kuiperberg Ootmarsum |
Behaalde mijlpalen |
|
Persbericht |
Gemeente tekent samenwerkingsovereenkomst zwembad De Kuiperberg |
Raadsbrief | 2019-11 toekomst zwembad De Kuiperberg Ootmarsum |
Ontwikkeling gemeentelijk vastgoed
Op te leveren resultaat | Afstotings-/herontwikkelings- strategie voor te verkopen locaties. |
Behaalde mijlpalen |
Er is gestart met het versneld afstoten van maatschappelijk vastgoed. In september en oktober 2019 zijn onderstaande gebouwen verkocht:
|
Grondposities
Op te leveren resultaat | Visievorming en contractbeheer over al onze grondposities. |
Behaalde mijlpalen | Er is een totaalbeeld over de in exploitatie zijnde gronden en strategische grondposities. |
Status | Resultaat is opgeleverd en daarmee is de inspanning afgerond. |
Waar staan we nu?
Is er bijgestuurd in 2019?
In 2019 heeft er een verkenning plaatsgevonden naar deze actielijn. Deze verkenning heeft ertoe geleid dat het doel is bijgesteld. In de begroting 2020 is dit doel als volgt geformuleerd.
Aangepast doel:
Meer geactualiseerde visie op sport- en onderwijshuisvesting vastgoed en ander maatschappelijk vastgoed
Financiële kaders
Wat was er in 2019 extra voor nodig?
In de begroting 2019 zijn de volgende budgetten beschikbaar gesteld:
- Wij houden het rapport Samen Scholen 2030 actueel. (Herkennen de behoefte om in elke kern een onderwijsvoorziening te houden): € 15.000.
- Werkbudget Toekomstbestendiger sport- en onderwijsvastgoed: € 60.000
Conform hetgeen is gesteld in de inleiding over het MEP worden niet bestede incidentele budgetten (project- en procesgeld) overgeheveld (zie voorstel budgetoverheveling) . Het betreffen hier immers budgetten voor een periode van 4 jaar
Zoals eerder in deze jaarstukken is aangegeven resteert er een bedrag van ruim € 0,7 miljoen aan projectgeld en procesgeld maatschappelijk vastgoed wat wordt overgeheveld van 2019 naar 2020. Dit bedrag kan in de loop van de planperiode van het Maatschappelijk Effecten Plan (MEP) worden ingezet voor concrete projecten en procesgeld.
Maatschappelijke veiligheid
Wat willen we bereiken
Versterken van de maatschappelijke veiligheid door de bewustwording en verantwoordelijkheid te vergroten
Waar stonden wen aan het begin van de coalitieperiode? (IST) · Op dit moment passen wij onze beleidskaders toe als toetsend instrumentarium.
Waar gaan we naar toe? Waar staan we aan het eind van de coalitieperiode? (SOLL) · Wij hebben onze beleidskaders geëvalueerd, waarbij wij bewustwording en verantwoordelijkheid van maatschappelijke veiligheid centraal hebben gesteld. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de begroting van 2019 is een aantal inspanningen genoemd met bijbehorende te behalen resultaten. Hieronder zijn de in 2019 behaalde mijlpalen weergegeven.
Basisinventarisatie huidige stand van zaken beleidsinstrumenten, verkenning mogelijkheden met conclusies en aanbevelingen voor het vervolg c.q. actualisatie beleid
Op te leveren resultaat | Adviesrapport. Gemeenschappelijk beeld en acties extern en intern over maatschappelijke veiligheid |
Behaalde mijlpalen |
|
Status | Resultaat is opgeleverd en daarmee is de inspanning afgerond. |
Actualisatie evenementenbeleid vanuit integrale visie over een veilige samenleving
Op te leveren resultaat | Geactualiseerd beleid, regels en APV* |
Behaalde mijlpalen |
|
Actualisatie APV en overige beleidsvelden vanuit integrale visie over een veilige samenleving
Op te leveren resultaat | Geactualiseerde APV |
Behaalde mijlpalen | Het aanpassen van de APV is met betrekken tot de aspecten die relevant zijn voor evenementen overgegaan in de inspanning "Actualisatie evenementenbeleid". Gaandeweg de resterende collegeperiode worden aan deze actielijn verschillende veranderopgaven toegevoegd en uitgevoerd. Het actueel houden van de APV blijft de aandacht behouden, maar wordt aangemerkt als een basisinspanning.
|
Status | Uitvoering vindt in 2020 plaats binnen het reguliere werk. |
Waar staan we nu?
Is er bijgestuurd in 2019?
In 2019 zijn er ontwikkelingen geweest die bijsturing van de actielijn 'Maatschappelijke veiligheid' noodzakelijk maakten.
Het speelveld van (maatschappelijke) veiligheid is verkend en er is integraal afstemming gezocht over welke onderdelen actie vereisen. Aan de hand van de verkenningsfase zijn twee veranderopgaven gekozen die extra prioriteit verdienen en die als eerste binnen het programma worden opgepakt. Het gaat om de rol van de Boa’s en de toezichthouders en om het evenementenbeleid
Financiële kaders
Wat was er in 2019 extra voor nodig?
In de begroting 2019 is het volgende budget beschikbaar gesteld:
- Basisinventarisatie huidige stand van zaken beleidsinstrumenten, verkenning mogelijkheden met conclusies en aanbevelingen voor het vervolg c.q. actualisatie beleid: € 10.000.
Programmajournaal 2
Het incidentele budget van €10.000 voor de inspanning 'basisinventarisatie van de huidige stand van zaken van de beleidsinstrumenten, de verkenning van de mogelijkheden met conclusies en aanbevelingen voor het vervolg c.q. de actualisatie van beleid' is niet benodigd geweest, aangezien deze inspanning heeft plaatsgevonden binnen de reguliere budgetten. Dit budget is komen te vervallen.
Aantrekkelijke woon- en leefomgeving - financieel
Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 0 | 733 | 1.100 | 367 | ||||
Lasten | 414 | 1.388 | 1.434 | -46 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -414 | -655 | -334 | 321 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 37 | 278 | 134 | -143 | ||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -377 | -377 | -199 | 177 |
Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.
Werkbudget toekomstig best. sport- onderwijsvastgoed (voordeel €59.000)
Het incidentele werkbudget toekomstbestendig sport- en onderwijsvastgoed van €59.000 is in 2019 niet besteed en wordt overgeheveld naar 2020 (zie ook voorstel budgetoverheveling).
Inbreiding voor uitbreiding (voordeel €31.000)
Het incidentele werkbudget inbreiding voor uitbreiding van €31.000 is in 2019 niet besteed en wordt overgeheveld naar 2020 (zie ook voorstel budgetoverheveling).
Werkbudget realistisch bouwen en wonen (voordeel €38.000)
Het incidentele werkbudget realistisch bouwen en wonen van €38.000 is in 2019 niet besteed en wordt overgeheveld naar 2020 (zie ook voorstel budgetoverheveling).
Mutaties reserves
Het verschil op de mutaties van de reserves betreft voornamelijk een lagere onttrekking maatschappelijk vastgoed in relatie tot demografie van €34.000 en voor inbreiding voor uitbreiding van €78.000. Zie voorstel budgetoverheveling.
Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2019 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".