Meer
Publicatiedatum: 09-10-2019

Inhoud

Programma onderdelen

Programma Dienstverlening & burgerzaken

Informatie Programma Dienstverlening & burgerzaken (klik hier)

Algemeen

We streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner. 

 

We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Om eenvoudig de inzake in alle lopende zaken te zien, kunnen onze inwoners en bedrijven via hun Persoonlijke Internet Pagina (PIP) aanvragen en meldingen aan ons doorgeven. Bovendien zien inwoners en bedrijven ook welke informatie de gemeente nodig heeft om de aanvraag of melding te behandelen en wat de status van de aanvraag is. Nog niet alle aanvragen en meldingen kunnen worden gedaan via PIP, hier wordt op dit moment nog aan gewerkt. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar ons Klant Contact Centrum (KCC).

 

Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.

Actuele ontwikkelingen

Gewijzigde openingstijden burgerzaken

Gastvrijheid en een goede dienstverlening zijn belangrijk voor de gemeente Dinkelland. Vanaf 1 april kunnen inwoners daarom ook op afspraak terecht bij burgerzaken. Doordat met een afspraak vooraf bekend is waar inwoners voor komen, worden zij meteen door de juiste medewerker geholpen op een tijdstip dat de inwoner uitkomt. De afspraken kunnen online gemaakt worden. Met de komst van werken op afspraak zijn ook de openingstijden van burgerzaken gewijzigd. De openingstijden zijn te raadplegen via de volgende link:  Afspraak maken en gewijzigde openingstijden burgerzaken

Voortgang nieuw beleid uit begroting 2019

Het programma Dienstverlening & burgerzaken kent geen wijzigingen in bestaand beleid.

Aangenomen moties en amendementen

Er zijn geen aangenomen moties en amendementen met betrekking tot dit programma. 

Financieel

De financiële mutaties met betrekking tot het programma Dienstverlening & burgerzaken zijn meegenomen in het financiële hoofdstuk.