Herijking gemeentefonds
Het Rijk werkt samen met de VNG aan een herijking van de verdeling van het gemeentefonds. Deze herijking moet leiden tot een toekomstbestendige verdeling met als uitgangspunten stabiliteit, vereenvoudiging, en uitlegbaarheid. Deze herijking was in eerste instantie opgedeeld in de volgende twee onderdelen:
- Sociaal domein
- Het klassieke deel
Als onderdeel van de herijking van het klassieke deel is ook de inkomstenverevening benoemd. Gaandeweg bleek dat deze inkomstenverevening dermate belangrijk kan zijn in de totale herijking dat vanaf medio 2019 feitelijk wordt gesproken over drie onderdelen.
In totaliteit heeft deze herijking betrekking op een totaalbedrag van € 30 miljard. Invoering van de nieuwe verdeling is verschoven van het jaar 2021 naar 2022. Reden voor deze verschuiving was gelegen in de forse herverdeel effecten die de eerste uitkomsten lieten zien. Er was vooral een verschuiving van kleine (plattelands)gemeenten naar grote gemeenten met een centrumfunctie en van gemeenten in het oosten van het land naar het westen va het land waarneembaar. Aan de hand van deze te verwachten negatieve herverdeeleffecten hebben wij in meerjarig perspectief rekening gehouden met een nadeel van € 25 per inwoner.
Het ministerie van BZK heeft op 2 februari 2021 de Raad voor het Openbaar Bestuur gevraagd om advies te geven over het voorstel van de fondsbeheerders voor de nieuwe verdeling van het gemeentefonds per 2023. Met het indienen van deze adviesaanvraag, zijn ook de voorlopige uitkomsten van de verdeling voor individuele gemeenten bekend gemaakt.
Voor de gemeente Dinkelland betekende deze voorlopige uitkomst een nadeel per inwoner van € 10 met ingang van het jaar 2023. Aangezien we in onze meerjarenbegroting op grond van de eerdere verontrustende geluiden rekening hadden gehouden met een tekort van ongeveer € 25 per inwoner kunnen we nu komen tot een bijstelling van dit geraamde nadeel. Hierbij stellen we wel voor om gezien alle onzekerheden en onduidelijkheden voorlopig uit te gaan van een nadelig herverdeeleffect met ingang van het jaar 2023 van € 15 per inwoner. Voor de financiele gevolgen hiervan verwijzen wij u naar het financiele hoofdstuk.
Digitale transformatie
Om de kansen van de digitale transformatie te benutten en om burgers en bedrijven daarover zelf de regie te laten bepalen, is het Rijk van mening dat het contact tussen de overheid en de burgers en bedrijven verbeterd moet worden. Om dit slimmere, toegankelijkere en persoonlijkere contact met de overheid te realiseren, wordt er door het Rijk gewerkt aan (her)nieuwde wet- en regelgeving. De wetgeving die hieronder wordt benoemd, is van invloed op de wijze waarop gemeenten de digitale dienstverlening binnen de eigen organisatie vorm dienen te geven. Hieronder volgen een aantal wet(swijzigingen), waarbij het Digitaal Stelsel Omgevingswet buiten beschouwing is gelaten (zie afzonderlijke passage over Omgevingswet):
- Wet Digitale Overheid (Wdo); invoeringsdatum: op zijn vroegst 1 juli 2022
- Wet Modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv); invoeringsdatum: naar verwachting per 1 juli 2022
- Wet Elektronische publicaties (Wep); invoeringsdatum: per 1 juli 2021 met gedeeltelijk overgangstermijn tot 1 juli 2022
- Wet openbaarheid van bestuur (Wob); deze wet zal opgaan in de nieuwe Wet open overheid
- Wet open overheid (Woo); invoeringsdatum: op zijn vroegst per 1 januari 2022
Bovenstaande wetswijzigingen komen dus op korte termijn op de gemeente af. Daarnaast hebben deze wetswijzigingen een nauwe relatie met (recentelijk) in werking getreden wetgeving als:
- Archiefwet 2021
- Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Rechtmatigheidsverantwoording
Door een aankomende wijziging in de gemeentewet zal het college naar waarschijnlijkheid vanaf boekjaar 2021 zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarrekening 2021, die in het voorjaar 2022 aan de raad ter vaststelling zal worden aangeboden. Op dit moment verstrekt de externe accountant een controleverklaring met een oordeel inzake de getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekening van de gemeente. De externe accountant Eshuis zal vanaf boekjaar 2021 alleen nog een controleverklaring afgeven met een oordeel inzake de getrouwheid van de jaarrekening (inclusief de rechtmatigheidsverantwoording door het college die in de jaarrekening 2021 wordt opgenomen).
Cogas
Tijdens de AvA van 16 december 2020 hebben de aandeelhouders ingestemd met de verkoop door Cogas B.V. van het 50% belang in Cogas Kabel Infra B.V. Tevens is besloten dat een dividendafbouwfonds ter grootte van € 25 miljoen wordt ingesteld. Tijdens de AvA van 10 mei 2021 hebben de aandeelhouders besloten om van het dividendafbouwfonds 5 jaar lang jaarlijks € 5 miljoen uit te keren aan de aandeelhouders zodat de dividenduitkering van Cogas aan de aandeelhoudende gemeenten met het wegvallen van het CKI-dividend voor een periode van vijf jaar op peil gehouden kan worden. Dit betekent concreet dat het dividend dat we al jaren gewend zijn te ontvangen van Cogas nog 5 jaar op niveau blijft en daarna terugvalt naar de helft.
Tijdens dezelfde AvA van 10 mei 2021 heeft Cogas de aandeelhouders ter bespreking scenario’s voorgelegd met betrekking tot de financiering van hun plannen in het kader van de energietransitie. Vervolgens zal een finaal voorstel ter besluitvorming door Cogas worden opgesteld. De besluitvorming zal plaatsvinden in een nog vóór de zomervakantie te beleggen extra AvA dan wel in de voor 1 oktober a.s. reeds geplande vergadering.
Regio Twente
De 14 Twentse gemeenten hebben in september 2019 met het vaststellen van de veranderopdracht voor Regio Twente, besloten om hun onderlinge samenwerking en de samenwerking met andere partners in de regio Twente te versterken om zo kansen te kunnen pakken en gezamenlijke ambities beter waar te kunnen maken. Met die veranderingen willen de Twentse gemeenten uiteindelijk meer eenvoud en focus bereiken in de regionale samenwerking met minder bestuurlijke drukte en tegen lagere kosten. Uit de veranderopdracht komt een aantal wijzigingen voort:
- Een bestuursmodel voor de samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs op het gebied van economische ontwikkeling en innovatie;
- Het omvormen van de bestaande Regeling Regio Twente naar een nieuwe regeling waarbij samenwerking op het terrein van de gezondheid centraal wordt gesteld;
- Een nieuwe positionering van het taakveld Recreatieve voorzieningen;
- Een andere uitvoering van de vrijwillige samenwerkingen tussen de gemeenten.
De besluitvorming hierover is begin 2021 aan de raad voorgelegd en behelst de oprichting van een Stichting Twente Board, de oprichting van bedrijfsvoeringsorganisatie Recreatieschap Twente en de wijziging van de Regeling Regio Twente in de Gemeenschappelijke Regeling Gezondheid.