Basisbegroting

Inleiding op de basisbegroting

Terug naar navigatie - Inleiding op de basisbegroting

Vanuit wettelijk voorschrift presenteren wij, naast onze programma’s, de begroting en jaarrekening naar taakveld. Ieder programma in de basisbegroting is op eenzelfde wijze opgebouwd en kent de volgende onderdelen:

  • Portefeuillehouder(s)
  • Algemeen: algemene omschrijving van het programma.
  • Vastgestelde beleidsnota's: de beleidsnota's die al zijn vastgesteld en die betrekking hebben op het programma. 
  • Kengetallen: relevante kengetallen per programma.
  • Verbonden partijen: de verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van de doelen binnen het programma.
  • Actuele ontwikkelingen: omschrijving van de ontwikkelingen die spelen binnen het programma.
  • Gevolgen corona: de gevolgen van corona die spelen binnen het programma.
  • Beleidsindicatoren: de wettelijk verplichte indicatoren volgens het BBV. 
  • Begroting 2021 - overzicht baten en lasten: weergaven van de baten en lasten per taakveld.
  • Nieuw beleid: nieuw beleid en/of in-en extensivering van bestaand beleid dat voortkomt uit het koersdocument.
  • Meerjarig financieel beeld - terugkijken: realisatie 2019, begroting 2020 en begroting 2021 per programma met een toelichting*
  • Meerjarig financieel beeld - vooruitkijken: begroting 2021 t/m 2024 per programma met een toelichting.

Ondanks de geringe vergelijkbaarheid van de cijfers nemen wij conform de BBV verplichting wel de vergelijkende realisatie cijfers 2019 en begroting 2020 op.

Programma Bestuur & middelen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten 21 inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: CDA acht zetels, Lokaal Dinkelland zeven zetels, VVD drie zetels, GroenLinks één zetel, PvdA één zetel  en Burgerbelangen Dinkelland één zetel. Het college van Burgemeester en Wethouders wordt naast de burgemeester gevormd door drie wethouders.

Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Dinkelland doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen. 

De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Tubbergen. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Tubbergen voortzetten.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Herijking gemeentefonds

Het Rijk werkt samen met de VNG aan een herijking van de verdeling van het gemeentefonds. Deze herijking moet leiden tot een toekomstbestendige verdeling met als uitgangspunten stabiliteit, vereenvoudiging, en uitlegbaarheid. Deze herijking was in eerste instantie opgedeeld in de volgende twee onderdelen:

  • Sociaal domein
  • Het klassieke deel

Als onderdeel van de herijking van het klassieke deel is ook de inkomstenverevening benoemd. Gaandeweg bleek dat deze inkomstenverevening dermate belangrijk kan zijn in de totale herijking dat vanaf medio 2019 feitelijk wordt gesproken over drie onderdelen.

In totaliteit heeft deze herijking  betrekking op een totaalbedrag van € 30 miljard. Invoering van de nieuwe verdeling is verschoven van het jaar 2021 naar 2022. Reden voor deze verschuiving was gelegen in de forse  herverdeel effecten die de eerste uitkomsten lieten zien.  Er was vooral een verschuiving van kleine (plattelands)gemeenten naar grote gemeenten met een centrumfunctie en van gemeenten in het oosten van het land naar het westen va het land waarneembaar. Aan de hand van deze te verwachten negatieve herverdeeleffecten hebben wij in meerjarig perspectief rekening gehouden met een nadeel van € 25 per inwoner.  

Het ministerie van BZK heeft op 2 februari 2021 de Raad voor het Openbaar Bestuur gevraagd om advies te geven over het voorstel van de fondsbeheerders voor de nieuwe verdeling van het gemeentefonds per 2023. Met het indienen van deze adviesaanvraag, zijn ook de voorlopige uitkomsten van de verdeling voor individuele gemeenten bekend gemaakt.

Voor de gemeente Dinkelland betekende deze voorlopige uitkomst een nadeel per inwoner van € 10 met ingang van het jaar 2023. Aangezien we in onze meerjarenbegroting op grond van de eerdere verontrustende geluiden rekening hadden gehouden met een tekort van ongeveer € 25 per inwoner kunnen we nu komen tot een bijstelling van dit geraamde nadeel. Hierbij stellen we wel voor om gezien alle onzekerheden en onduidelijkheden voorlopig uit te gaan van een nadelig herverdeeleffect met ingang van het jaar 2023 van € 15 per inwoner. Voor de financiele gevolgen hiervan verwijzen wij u naar het financiele hoofdstuk.

Digitale transformatie

Om de kansen van de digitale transformatie te benutten en om burgers en bedrijven daarover zelf de regie te laten bepalen, is het Rijk van mening dat het contact tussen de overheid en de burgers en bedrijven verbeterd moet worden. Om dit slimmere, toegankelijkere en persoonlijkere contact met de overheid te realiseren, wordt er door het Rijk gewerkt aan (her)nieuwde wet- en regelgeving. De wetgeving die hieronder wordt benoemd, is van invloed op de wijze waarop gemeenten de digitale dienstverlening binnen de eigen organisatie vorm dienen te geven. Hieronder volgen een aantal wet(swijzigingen), waarbij het Digitaal Stelsel Omgevingswet buiten beschouwing is gelaten (zie afzonderlijke passage over Omgevingswet):

  • Wet Digitale Overheid (Wdo); invoeringsdatum: op zijn vroegst 1 juli 2022
  • Wet Modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv); invoeringsdatum: naar verwachting per 1 juli 2022
  • Wet Elektronische publicaties (Wep); invoeringsdatum: per 1 juli 2021 met gedeeltelijk overgangstermijn tot 1 juli 2022
  • Wet openbaarheid van bestuur (Wob); deze wet zal opgaan in de nieuwe Wet open overheid
  • Wet open overheid (Woo); invoeringsdatum: op zijn vroegst per 1 januari 2022

Bovenstaande wetswijzigingen komen dus op korte termijn op de gemeente af. Daarnaast hebben deze wetswijzigingen een nauwe relatie met (recentelijk) in werking getreden wetgeving als:

  • Archiefwet 2021
  • Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

Rechtmatigheidsverantwoording

Door een aankomende wijziging in de gemeentewet zal het college naar waarschijnlijkheid vanaf boekjaar 2021 zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarrekening 2021, die in het voorjaar 2022 aan de raad ter vaststelling zal worden aangeboden. Op dit moment verstrekt de externe accountant een controleverklaring met een oordeel inzake de getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekening van de gemeente. De externe accountant Eshuis zal vanaf boekjaar 2021 alleen nog een controleverklaring afgeven met een oordeel inzake de getrouwheid van de jaarrekening (inclusief de rechtmatigheidsverantwoording door het college die in de jaarrekening 2021 wordt opgenomen).

Cogas

Tijdens de AvA van 16 december 2020 hebben de aandeelhouders ingestemd met de verkoop door Cogas B.V. van het 50% belang in Cogas Kabel Infra B.V. Tevens is besloten dat een dividendafbouwfonds ter grootte van € 25 miljoen wordt ingesteld. Tijdens de AvA van 10 mei 2021 hebben de aandeelhouders besloten om van het dividendafbouwfonds 5 jaar lang jaarlijks € 5 miljoen uit te keren aan de aandeelhouders zodat de dividenduitkering van Cogas aan de aandeelhoudende gemeenten met het wegvallen van het CKI-dividend voor een periode van vijf jaar op peil gehouden kan worden. Dit betekent concreet dat het dividend dat we al jaren gewend zijn te ontvangen van Cogas nog 5 jaar op niveau blijft en daarna terugvalt naar de helft.

Tijdens dezelfde AvA van 10 mei 2021 heeft Cogas de aandeelhouders ter bespreking scenario’s voorgelegd met betrekking tot de financiering van hun plannen in het kader van de energietransitie. Vervolgens zal een finaal voorstel ter besluitvorming door Cogas worden opgesteld. De besluitvorming zal plaatsvinden in een nog vóór de zomervakantie te beleggen extra AvA dan wel in de voor 1 oktober a.s. reeds geplande vergadering.

Regio Twente

De 14 Twentse gemeenten hebben in september 2019 met het vaststellen van de veranderopdracht voor Regio Twente, besloten om hun onderlinge samenwerking en de samenwerking met andere partners in de regio Twente te versterken om zo kansen te kunnen pakken en gezamenlijke ambities beter waar te kunnen maken. Met die veranderingen willen de Twentse gemeenten uiteindelijk meer eenvoud en focus bereiken in de regionale samenwerking met minder bestuurlijke drukte en tegen lagere kosten. Uit de veranderopdracht komt een aantal wijzigingen voort:

  1. Een bestuursmodel voor de samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs op het gebied van economische ontwikkeling en innovatie;
  2. Het omvormen van de bestaande Regeling Regio Twente naar een nieuwe regeling waarbij samenwerking op het terrein van de gezondheid centraal wordt gesteld;
  3. Een nieuwe positionering van het taakveld Recreatieve voorzieningen;
  4. Een andere uitvoering van de vrijwillige samenwerkingen tussen de gemeenten.

De besluitvorming hierover is begin 2021 aan de raad voorgelegd en behelst de oprichting van een Stichting Twente Board, de oprichting van bedrijfsvoeringsorganisatie Recreatieschap Twente en de wijziging van de Regeling Regio Twente in de Gemeenschappelijke Regeling Gezondheid.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

In de perspectiefnota 2021 (inclusief 1e programmajournaal 2020) hebben we aan de hand van de verschillende scenario’s van het Centraal Plan Bureau (CPB) een eerste inschatting gemaakt van de financiële gevolgen van de Corona pandemie voor de gemeente Dinkelland. Daarbij hebben we aangegeven dat we in richtinggevende financiële zin rekening houden met de berekende financiële consequenties volgens scenario 2 van het CPB. Hiervoor hebben we in de perspectiefnota 2021 financiële ruimte gereserveerd.  In de jaarverantwoording 2020 hebben we een totaaloverzicht van de deze gereserveerde ruimte samen met de ontvangen corona compensatie van het rijk en de verschillende bestemmingen en bestedingen weergegeven.  De resterende middelen hebben we overgeheveld van het jaar  2020 naar het jaar 2021. Ook in het jaar 2021 zijn er middelen van het rijk ontvangen als onderdeel van het compensatiepakket Corona. Het betreft hier een deel van het 3e deel ( de decembercirculaire 2020) en het 4e deel (de maartbrief 2021). Al deze ontvangen middelen zijn conform afspraak toegevoegd aan de stelpost Corona in afwachting van meer duidelijkheid / te ontwikkelen beleid. Daarnaast zijn er in het eerste kwartaal ook middelen onttrokken aan deze stelpost. Voor een totaal en recent overzicht wordt verwezen naar het financiele hoofdstuk waar we een totale pararaaf wijden aan Corona.

Dit blijven we doen in de komende P&C-documenten of indien dat nodig is via afzonderlijke kanalen.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Onze inwoners, ondernemers, verenigingen, maatschappelijke organisaties en kernraden krijgen veel voor elkaar. Er is oog voor wat er moet gebeuren, de wil om aan te pakken is groot en is gericht op oplossingen. Deze betrokken houding maakt dat initiatieven van groot tot klein vorm krijgen. Deze  initiatieven willen we ondersteunen en stimuleren. Dat doen we met aandacht voor de menselijke maat en met een open blik. We hebben oog voor partnerschap. We willen besturen met de samenleving en kiezen bewust onze rol. Soms initiërend, soms faciliterend en soms ondersteunend. De afgelopen jaren hebben we hier in MijnDinkelland2030! goede ervaring mee opgedaan. MijnDinkelland2030! past volop in deze denk- en werkwijze en zal daarom stevig worden gecontinueerd.

Historisch archief voormalige gemeente Ootmarsum

Het archief van de voormalige gemeente Ootmarsum bevindt zich in het gemeentehuis van Dinkelland. Het oudste deel stamt uit 1314. Een deel van het archief bestaat voornamelijk uit handgeschreven stukken op lompenpapier. Een ander deel bestaat 248 charters, opgevouwen in enveloppen in doosjes. De staat van het archief varieert van redelijke tot zeer slechte staat. De stukken zijn niet zuurvrij verpakt en veel stukken vertonen vocht- en schimmelschade en er is veel randschade met andere woorden het archief is te slecht om nu door burgers te laten inzien.

De provinciale archiefinspecteur heeft ons in het kader van het interbestuurlijk toezicht aanbevolen dit kostbare en zeer waardevolle archief te laten restaureren en te digitaliseren om het vervolgens openbaar te maken. Kosten ongeveer € 70.000. In de begroting 2021 is dit benodigde bedrag eenmalig beschikbaar gesteld.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Aansluiten bij de P10-gemeenten

In de raadsvergadering van 12 november 2019 is de motie Aansluiten bij de P10-gemeenten aangenomen met 20 stemmen voor en één stem tegen. De motie draagt het college op om:

  1. De gemeente Dinkelland te laten toe treden tot het samenwerkingsverband van plattelandsgemeenten, de P-10.
  2. De structurele kosten van het lidmaatschap onder te brengen in het programma Bestuur en Middelen.
  3. Na twee jaar het lidmaatschap te evalueren om te bepalen of de samenwerking in P-10 meerwaarde heeft voor Dinkelland.

Stand van zaken: We zijn lid van de P10 gemeenten geworden en nemen nu actief deel in de volgende werkgroepen: Duurzaamheid, Financien, Wonen, Omgevingswet, Algemeen/(beleids)strategie.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2019

N2000 over de grens

In de raadsvergadering van 30 juni 2020 is de motie N2000 over de grens unaniem aangenomen. Middels de motie draagt de gemeenteraad het college op:

  1. In gesprek te gaan met de bestuurders van de Duitse buurgemeenten en deelstaten over de volgende concrete onderwerpen in het grensgebied:
    ?De kansen voor de N2000 gebieden.
    ?De kansen en bedreigingen van de veranderende regelgeving ten gevolg van de stikstofreductie en klimaatverandering voor agrarisch ondernemers.
    ?Het verschil tussen beide landen in (te verwachten) regelgeving en de gevolgen daarvan voor het grensgebied.
    ?De leefbaarheid van alle inwoners in het grensgebied.
  2. Over de inhoud en de resultaten van deze gesprekken verslag te doen aan de raad.
  3. De inhoud en de resultaten van de gesprekken, en de te ontwikkelen plannen eveneens te bespreken in NOT-verband en in provinciaal verband.
  4. Het verslag van alle gevoerde gesprekken (grensoverschrijdend, NOT-verband en binnen Dinkelland) inclusief eventuele voorstellen of te ontwikkelen plannen op dit gebied terug te koppelen aan de raad, zodat de raad het gesprek kan voeren over alle verbindende belangen en eventuele ondersteuning bij de te ontwikkelen plannen.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

OLCT

In de raadsvergadering van 29 mei 2020 is de motie OLCT met 13 stemmen voor en 7 stemmen tegen aangenomen. Middels deze motie draagt de gemeenteraad het college op:

  1. Op basis van een onderzoek de pro's en contra's van deelname in het OLCT in beeld te brengen en daarbij o.a. te betrekken:
    ?Het criterium publiek belang;
    ?De vraag hoe de overige deelnemende gemeente in Twente hier in zitten.
  2. De raad op basis van de onderzoeksresultaten een voorstel te doen over het al dan niet voortzetten van de huidige relatie met het OLCT als verbonden partij.

Stand van zaken: Het OLCT is bezig met het opstellen een toekomstvisie. Hierin wordt ook het criteria publiek belang meegenomen. Het is de bedoeling dat deze toekomstvisie in 2021 door het OLCT aan de deelnemende gemeenten aangeboden wordt. Daarna kunnen de deelnemende gemeenten o.b.v. deze toekomstvisie een richting bepalen. Hierbij zullen wij uiteraard ook de raad betrekken.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2020

Programma Dienstverlening & burgerzaken

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner. 

We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.

Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Verkiezingen

De situatie omtrent de corona heeft geleid tot hogere kosten voor de verkiezingen, waarvoor compensatie vanuit het Rijk is ontvangen. Het was een verkiezing verspreid over drie dagen en 70-plussers konden per brief een stem uitbrengen en deze inleveren bij de daarvoor ingerichte inleverpunten of in de brievenbus deponeren. Omdat de verzorgingshuizen en scholen, in verband met het coronavirus, niet geschikt waren om een stembureau in te richten, moesten nieuwe locaties worden ingericht. Naast de bestaande en nieuwe locaties is er ook nog een extra ‘drive-in-stembureau’ ingericht.

Programma Veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.

Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.

We willen een veilig en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving op de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. Oplossingsgericht denken en mee beweging bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Veiligheid

Dinkelland is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Wel is er een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen zoals ondermijning en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Dinkelland hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid zal ook  in 2021 op het thema ondermijning ingezet worden. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak ondermijning wordt ook in 2021  ingezet op de gemeentegrensoverschrijdende aanpak van ondermijning. Zo is Dinkelland een van de deelnemers aan een ondermijningsoverleg binnen de Noordoost Twente en wordt tevens deel genomen aan de week van de ondermijning op Twentse schaal.  Ook binnen de gemeentelijk organisatie heeft het thema ondermijning onze aandacht. Zo is er continue aandacht voor het vergroten van de bewustwording van medewerkers en bestuurders door deelname aan een weerbaarheidsscan en themabijeenkomsten. Verder wordt het beleid over het uitbreiden van de toepassingsmogelijkheden van de Wet Bibob onderzocht en wordt het beleid geactualiseerd.

Met ingang van 1 januari 2020 heeft  de Wvggz (Wet verplichte ggz) de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz) vervangen. Dit onderwerp begeeft zich op het snijvlak van zorg en veiligheid. De evaluatie van deze nieuwe wet wordt in 2021 verricht door het sociale domein.

Handhaving

De afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van repressief naar preventief handhaven. Daarbij staat het uitleggen van regels en de gevolgen van het niet nakomen daarvan centraal. Haaks daarop staan een aantal feiten die vragen om een stevige aanpak bij notoire overtreders en de algemene tolerantie richting de handhavers. Steeds vaker komen zij onder vuur te liggen bij de uitvoering van hun taken. Dat vraagt om een andere werkwijze en vaardigheden van onze medewerkers en strategische communicatie.

Van ambitie naar basis

Met ingang van het begrotingsjaar 2021 zijn onderstaande inspanningen uit de ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving overgedragen naar het programma Veiligheid. Dat betekent dat zowel de financiële als inhoudelijke verantwoording plaatsvindt binnen dit programma.

Inspanning

Resultaat

Stand van zaken

Actualisatie APV en overige beleidsvelden vanuit integrale visie over een veilige samenleving.

Geactualiseerde APV

Uitvoering vindt plaats binnen het reguliere werk.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Ondermijning

Als gevolg van corona hebben geen integrale controles plaatsgevonden. We verwachten dat in 2021 een inhaalslag kan plaatsvinden. Eveneens als gevolg van corona hebben geen bewustwordingsbijeenkomsten ‘ondermijning’ plaatsgevonden met externe partijen (hennepcontainer voor inwoners, ondernemers, agrariërs). Deze bijeenkomsten worden doorgeschoven naar een later moment in 2021.

Uitbreiding van werkzaamheden

Zolang de ministeriele regeling COVID-19 van kracht is, betekent dit meer werk, zoals het sluiten van een pand op basis van deze regeling. Ook krijgen we veel vragen over de uitvoering van de ministeriele regeling en de naleving ervan.

Evenementen

De beoordeling van aanvragen voor evenementen vraagt meer tijd, omdat per aanvraag bekeken moet worden of en zo ja hoe, wordt voldaan aan de richtlijnen voor COVID19. Er wordt er door corona meer capaciteit gevraagd voor bestuurlijke advisering. Ook blijven we afhankelijk van de landelijke regelgeving rondom dit onderwerp.

Programma Openbare ruimte & mobiliteit

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De openbare ruimte is van iedereen en dat betekent dat die voor iedereen goed toegankelijk moet zijn. Straten en wegen moeten veilig zijn; bij de inrichting hiervan wordt met de wensen en eisen van ouderen, kinderen en mindervaliden rekening gehouden. Samen met onder meer de provincie Overijssel wordt Dinkelland verkeersveiliger en zo goed mogelijk bereikbaar.

We dragen als gemeente zorg voor het gebruik, beheer en onderhoud van onze kernen en buitengebieden van vandaag en morgen. We werken aan een aantrekkelijke leefomgeving voor inwoners en bedrijven, waar mensen zich thuis voelen en met plezier gebruik maken van de openbare ruimte. We onderzoeken hoe we de beleving en tevredenheid van alle gebruikers van de openbare ruimte in de komende jaren kunnen meenemen bij nieuwe keuzes voor inrichting en onderhoud.

Daarnaast beheert en onderhoudt de gemeente wegen, openbare verlichting,  verkeersvoorzieningen en openbaar groen.  Wanneer er iets in de openbare ruimte stuk is, kunnen inwoners dat melden bij de gemeente. Ook als het gaat om rondslingerend afval, vernielingen of ongedierte. Zo houden we onze gemeente samen leefbaar.

Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is vastgesteld in het beleidsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Voor het beheer van de wegen en het groen wordt de Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte van de CROW gebruikt. Daarnaast is in het beleidsplan ‘Verlichten openbare ruimte’ de uitgangspunten en keuzes voor het beleid omtrent openbare verlichting beschreven.

Om de in totaal zo’n 590 kilometer riolering van de gemeente Dinkelland te onderhouden en vervangen, zijn de kaders en het beleid hiervoor vastgelegd in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). 

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

MijnDinkelland2030!

Binnen het proces Mijn Dinkelland 2030! kijkt de gemeente Dinkelland samen met haar inwoners naar de toekomstige leefbaarheid in iedere kern. Dat betekent ook dat inwoners meer inspraak krijgen over onder andere de openbare ruimte. Het is niet langer alleen de gemeente die bepaalt waar welke soort bomen en soort struiken worden geplant en waar bankjes of speeltoestellen moeten staan, maar ook de buurt zelf, die samen met de Contactpersoon Openbare Ruimte (COR) plannen maakt over de manier waarop de openbare ruimte in hun wijk of buurt eruit zou moeten zien.

Samen met de gemeenteraad herijken van de beeldkwaliteit van de openbare ruimte

Resultaat: Alle onderhoudsniveaus zijn op niveau C vastgesteld met uitzondering van de volgende beheergroepen:

  • Technisch onderhoud trottoirs op B
  • Technisch onderhoud groene elementen op A
  • Wadi’s worden niet meer o.b.v. beeldkwaliteit onderhouden maar 2x per jaar gemaaid en afgezogen.

Stand van zaken: In april 2020 door de raad vastgesteld met een evaluatie over twee jaar

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Openbare ruimte & mobiliteit.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Uitvoeringsplan KOG

In navolging van het KOG is een uitvoeringsplan opgesteld. Dit uitvoeringsplan bestond uit een globale planning, voor de jaren 2021 t/m 2024, met eenmalige maatregelen die we gaan uitvoeren m.b.t. groen en spelen, zoals: renovaties, omvormingen en herstelwerkzaamheden.
Aan de hand van de planning van werkzaamheden is er in 2021 een budget geraamd van € 479.375, dat gedekt is uit de nieuwe bestemmingsreserve "onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen".

Op dit moment lopen de volgende projecten:

  • Aan de Schimmelpenninck van der Oyehof in Ootmarsum wordt alle verharding en groen gerenoveerd. Daarnaast worden er toevoegingen gedaan aan de speelvoorzieningen.
  • Aan de Oranjestraat in Rossum zijn we in overleg over de nieuw aan te planten bomen en gaan we het trottoir herstellen.
  • Project ‘’De Janskamp’’ in Denekamp zou begin dit jaar ook aanvangen. Deze wordt echter verplaatst naar volgend jaar vanwege het vertraagde proces met vergunningen.

Uitvoeringsplan KOG, onderdeel sporten, spelen en ontmoeten

In het uitvoeringplan KOG zijn ook gelden ‘gereserveerd’ voor het onderdeel sporten, spelen en ontmoeten. Bij het vastgestelde uitvoeringsplan in 2020 stonden er voor het jaar 2021 nog geen acties voor dit onderdeel. Bij nader inzien én mede door de vraag en behoefte van de samenleving heeft er een herschikking van de oorspronkelijke planning/werkzaamheden plaatsgevonden waardoor er voor het jaar 2021 een extra bedrag van € 86.125 benodigd is om hieraan uitvoering te kunnen geven. Dit bedrag kan gedekt worden uit de bestemmingsreserve van 1,6 miljoen. In het financiële hoofdstuk is dit onderdeel meegenomen.

Uitvoeringsplan Biodiversiteit

Het uitvoeringsplan Biodiversiteit is in april 2020, vooruitlopend op het KOG, vastgesteld in de gemeenteraad van Dinkelland. Dit uitvoeringsplan behelst maatregelen die doorgevoerd moeten worden in het berm- en slootbeheer voor het bevorderen van de biodiversiteit en sluit perfect aan bij de ambities in het KOG.
Om dit uitvoeringsplan nog concreter en praktisch uitvoerbaar te maken is begin 2021 begonnen met het opstellen van een bermbeheerplan. Het opstellen van dit bermbeheerplan wordt gefinancierd vanuit een provinciale subsidie. Dit bermbeheerplan geeft inzicht in hoe, welke bermen beheerd moeten worden. Hierdoor wordt maatwerk geleverd en wordt er optimaal ingezet op het bevorderen van de biodiversiteit.

Bij het vaststellen van het ‘’uitvoeringsplan biodiversiteit’’ is er bij het opstellen van de begroting 2021 voor een periode van 2 jaar een totaal bedrag van € 180.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag is toegevoegd aan de bestemmingsreserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen".
In afwachting van het bermbeheerplan (medio 2021 gereed) moet duidelijk worden hoe deze middelen de komende jaren het beste ingezet moeten worden.

Beeldkwaliteitsplan

Het vorig jaar ‘’herijkte’’ Beeldkwaliteitsplan is in april 2020, vooruitlopend op het KOG, vastgesteld in de gemeenteraad van Dinkelland. Dit plan beschrijft hoe om te gaan met het dagelijks onderhoud van o.a. plantsoenen, gazons en hagen. Bij de herijking waren biodiversiteit en klimaatadaptatie, aansluitend op de KOG, belangrijke speerpunten. De conclusie was dat er ingezet moest worden op gezonde en volle groenvakken. Om dit op het gewenste onderhoudsniveau te kunnen uitvoeren moesten er éénmalige maatregelen gedaan worden, zoals: omvormen en inboeten van plantsoenen. In 2021 is hiermee begonnen. We hebben in verschillende kernen, met buurtbewoners, veel groenvakken omgevormd en we zijn hier nog steeds mee bezig. We bevorderen hierdoor niet alleen de biodiversiteit maar versterken ook de leefbaarheid in de wijken.

Programma Economie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Aan de hand van de speerpunten detailhandel (vitale winkelgebieden in kernen), bedrijventerreinen en dienstverlening creëren wij een zo optimaal mogelijk ondernemersklimaat. Wij willen daarbij ruimte blijven bieden voor (bijzondere) initiatieven van ondernemers, zodat optimaal en adequaat kan worden ingespeeld op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en economische trends.

De bedrijfsconsulent (ondersteund door een ondernemersserviceteam) vormt hierbij als eerste aanspreekpunt voor ondernemers de schakel tussen de gemeente en het bedrijfsleven en probeert de ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. Daarnaast wordt er actief ingezet op de (her)ontwikkeling, realisatie en uitgifte van bedrijfskavels en bedrijfsruimte, de uitvoering van de detailhandelsagenda/retaildeal en regionale samenwerking (met name in de vorm van regionale acquisitie).

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bedrijventerreinen

Het merendeel van de kavels op de bedrijventerreinen in Ootmarsum, Denekamp en Weerselo zijn momenteel gereserveerd of verkocht. Wij zijn bezig met een onderzoek naar de behoefte aan bedrijfskavels voor de middellange termijn, zodat ook in de toekomst in de vraag naar bedrijfskavels kan worden voorzien. Dat onderzoek wordt in het najaar van 2021 afgerond.

Voor de overige actuele ontwikkelingen binnen het programma Economie verwijzen wij naar het onderdeel 'Algemeen' en de ambities. 

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

De eerste maanden van 2021 is er vanuit het programma economie vooral extra inzet gepleegd via de bedrijfsconsulenten om zo goed mogelijk in gesprek te blijven met de verschillende ondernemers en hen daar waar mogelijk te ondersteunen. Het coronavirus heeft geen grote gevolgen gehad voor het programma economie. Voor het overige wordt verwezen naar ambitie ‘Sterke bedrijvigheid’.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Zonnevelden

In de raadsvergadering van 16 april 2019 is de motie 'Ontwikkelingsmogelijkheden voor grootschalige zonnevelden in Noordoost Twente' unaniem aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  • Eventuele aanvragen voor zonnevelden op cultuurgronden, essen, stuwwalgebieden en historische landgoederen niet toe te kennen tot aan het moment dat de beoordeling door het Rijk van het bod RES Twente bekend is;
  • De evaluatie van de Notitie 'Ontwikkelingsmogelijkheden voor grootschalige zonnevelden in Noordoost Twente' een jaar na vaststelling, of zoveel eerder als de beoordeling van het Rijk van de RES Twente bekend is, uit te voeren;
  • In de evaluatie te overwegen of op basis van de aangewezen zoekgebieden uit de RES Twente, cultuurgronden, essen, stuwwalgebieden en historische landgoederen die niet aangewezen zijn uit te sluiten voor realisatie van zonnevelden, of onder voorwaarden van draagvlak toch toe te staan.

Stand van zaken: Het eerste punt van de motie is uitgevoerd. De conceptevaluatie van het zonneveldenbeleid heeft ter inzage gelegen en begin 2021 worden de zienswijzen behandeld. Vervolgens zal de raad een besluit nemen over de vaststelling van de evaluatie zonneveldenbeleid.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2019

Programma Onderwijs

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Alle kinderen en jongeren in de gemeente Dinkelland verdienen het om op te groeien in een kansrijke omgeving met kwalitatief goed onderwijs. In de gemeente Dinkelland hebben we 1.965 leerlingen in het basisonderwijs en in totaal dertien basisscholen. In iedere kern is een basisschool aanwezig, dit vinden we als gemeente erg belangrijk. Naast deze basisscholen telt onze gemeente één school voor voortgezet onderwijs in het dorp Denekamp.

Binnen het programma Onderwijs zoeken we de samenwerking met o.a. schoolbestuurders en kinderopvangaanbieders. We bevorderen de ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen in onze gemeente door te investeren in het bestrijden van onderwijsachterstanden en het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met plaatselijke kinderdagverblijven, het basisonderwijs en de GGD/JGZ. We hechten veel belang aan een goede verbinding tussen de gemeentelijke jeugdhulp en het onderwijs, waardoor vroegtijdig gesignaleerd wordt en hulp of ondersteuning zo preventief mogelijk kan worden ingezet.

Daarnaast willen we het thuiszitten zoveel mogelijk voorkomen, de RMC-functie en Bureau leerplicht spelen hierin een belangrijke rol. Het niveau van absoluut en relatief verzuim ligt in Dinkelland onder het landelijk gemiddelde, evenals het percentage voortijdige schoolverlaters. Door de inzet van RMC en een adequate uitvoering van de Leerplichtwet, willen we voorkomen dat jeugdigen thuis komen te zitten en/of zonder diploma vroegtijdig het onderwijs verlaten.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

De scholen zijn in deze eerste periode van 2021 weer fysiek geopend. De scholen zijn momenteel druk bezig met het inlopen van de opgelopen onderwijsvertragingen. Zij dienen, om in aanmerking te komen voor de financiële middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs, een schoolprogramma op te stellen. Onderwijs en gemeente werken daarbij samen op het gebied van jeugdhulp, sociaal werk, JGZ, kinderopvang en sport/cultuur. De verdere uitwerking vindt plaats vanaf het tweede kwartaal van 2021.

Programma Sport & accommodaties

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma Sport en accommodaties gaat over het stimuleren en faciliteren van sport en beweging. We willen sporten en bewegen voor al onze inwoners, van jong tot oud, mogelijk maken en hen motiveren te gaan sporten.

Sportvoorzieningen dragen bij aan een gezonde leefstijl en bieden kansen om te participeren in de samenleving.

De gemeente Dinkelland is trots op al haar sportende inwoners. Zowel in de breedte als aan de top wordt sport op hoog niveau beoefend in onze gemeente. Jaarlijks organiseren wij als gemeente het sportgala, volgens ons een goed platform om onze sporters uitbundig in het zonnetje te zetten.  

In de gemeente Dinkelland zijn buurtsportcoaches actief die in dienst zijn bij derden en bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De volgende ontwikkeling spelen met betrekking tot het programma Sport & accommodaties:

Dorper Esch

Opstellen optimalisatieplan voor richting geven aan en inrichting van organisatie Dorper Esch in analogie met proces rondom verzelfstandiging.

Kuiperberg

Voor zwembad De Kuiperberg hebben we de accommodatie reeds in maart geopend voor publiek. Door zes weken eerder open te gaan dan normaal, wilden we met name jongeren de kans geven om te komen zwemmen. 

Combinatiefuncties/buurtsportcoaches

In een herijking van de visie op sport en bewegen wordt ook de rol en positionering van de buurtsportcoaches meegenomen.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Sport & accommodaties. Voortgang op proces van verzelfstandiging Dorper Esch en voorafgaande optimalisatieplan vraagt wel om sturingsinformatie gebaseerd op een 'normaal' jaar.

Programma Cultuur & recreatie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Dinkelland is wat cultuur en recreatie betreft een ontzettend veelzijdige gemeente. Je vindt er eeuwenoude gebruiken, die wij als gemeente ondersteunen, zoals de paasgebruiken in Ootmarsum, maar ook historische wind- en watermolens, diverse natuurgebieden en de rivier de Dinkel stroomt door onze gemeente. Daarnaast doen veel kunstliefhebbers hét kunststadje van Oost-Nederland aan, Ootmarsum. Daar zijn wij als gemeente erg trots op!

In de gemeente Dinkelland bestaan drie VVV-punten met informatie voor alle bezoekers die onze gemeente aandoen.

De Stichting Toeristisch Ondernemersfonds Dinkelland zet zich in voor de versterking van het toeristisch product Ootmarsum-Dinkelland. Op Ootmarsum-Dinkelland is meer informatie te vinden over wat er zoal te zien en te doen is in onze gemeente.

Naast de culturele- en recreatieve voorzieningen hebben we ook oog voor media. Hierbij valt te denken aan ondersteuning van de bibliotheek en de lokale omroep, RTV Oost.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bibliotheek

Met het bestuur van de Stichting Bibliotheek Dinkelland zijn voor de periode 2021-2024 nieuwe prestatieafspraken gemaakt. Deze afspraken worden in juni ter vaststelling aan de Raad aangeboden.

Programma Sociaal domein

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Iedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelf redzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners  zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.

In de gemeente Dinkelland werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties de re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroeg signalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kindpakketten.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Armoedebeleid

In navolging van de voorbereidingen in 2020 is in het eerste kwartaal 2021 gestart met het project evaluatie armoedebeleid Dinkelland waarbij het bestaande beleid wordt geactualiseerd. Hiervoor is een projectplan opgesteld dat in de loop van 2021 uitgevoerd wordt en moet leiden tot geactualiseerd armoedebeleid. De aanleiding hiervoor was de evaluatie van het armoedebeleid dat door Bureau KWIZ is uitgevoerd. De verwachting is dat het project eind 2021 kan worden afgerond.  

Woonplaatsbeginsel Jeugd 2022 

Het nieuwe woonplaatsbeginsel beoogt een einde te maken aan de onduidelijkheid met betrekking tot welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor de benodigde ondersteuning. Het zal voor gemeenten duidelijk worden welke gemeente straks volgens het nieuwe woonplaatsbeginsel verantwoordelijk is voor de jeugdige.

Het nieuwe woonplaatsbeginsel wordt per 1 januari 2022 ingevoerd. In 2021 moet worden uitgezocht welke van de huidige populatie jeugdigen in jeugdzorg vanaf 1 januari 2022 overgedragen moeten worden naar een andere gemeente. In het eerste kwartaal van 2021 is gestart met de voorbereidingen daarvan.

Van ambitie naar basis

Met ingang van het begrotingsjaar 2021 zijn onderstaande inspanningen uit de ambitie Inclusieve samenleving overgedragen naar het programma Sociaal domein. Dat betekent dat zowel de financiële als inhoudelijke verantwoording plaatsvindt binnen dit programma.

Stimuleringsfonds sociaal domein
In het eerste kwartaal van 2021 zijn geen subsidies verstrekt vanuit het stimuleringsfonds sociaal domein.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Wmo

Geconstateerd wordt dat er een toename van aanvragen voor Wmo-maatwerkvoorzieningen als gevolg van corona op ons afkomt. Op dit moment kan nog niet goed ingeschat of dit ook leidt tot een toename van indicaties, wanneer dit zal plaatsvinden en in welke mate. We houden u hiervan op de hoogte.

Kinderopvang

De inspecties worden uitgevoerd door de GGD Twente. De inspecties die in 2020 niet zijn uitgevoerd als gevolg van het coronavirus worden in 2021 ingehaald. Dit loopt volgens planning van de GGD.

Huiselijk geweld en kindermishandeling

Door corona is de aanpak tegen geweld alleen nog maar urgenter geworden. De huidige intelligente lockdown en de ‘1,5 meter maatschappij’ versterken de oorzaken van huiselijk geweld, terwijl het vragen om hulp en het aanbieden van hulp lastiger geworden is. Op het moment is er geen toename zichtbaar in het aantal meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Experts schatten in dat er een na-ijleffect zal plaatsvinden. Meldingen nemen mogelijk toe en komen later binnen bij Team Ondersteuning en Zorg, politie en Veilig Thuis Twente.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

In de begroting 2021 is een voorstel gedaan voor structurele borging van de POH ggz jeugd, echter er waren geen structurele middelen beschikbaar om in dekking te voorzien. Besloten is daarom de POH ggz jeugd voor twee jaar van incidentele dekking te voorzien en daarbij op zoek te gaan naar structurele ruimte.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Borstonderzoek vrouwen

In de raadsvergadering van 15 december 2020 is de motie Borstonderzoek vrouwen aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  • Er bij de staatssecretaris, door toezending van deze motie, op aan te dringen dat hij zijn maatregel intrekt en er alles aan doet om te realiseren dat de tweejarentermijn zo consequent mogelijk wordt toegepast.
  • Deze motie bij de gemeenteraden in Nederland en de leden van de Tweede Kamer bekend te maken.

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2020

Pauzeknop bij schulden

In de raadsvergadering van 2 maart 2021 is de motie Pauzeknop bij schulden aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. Op korte termijn een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid en wenselijkheid van de invoering van het instrument pauzeknop in de gemeente Dinkelland;
  2. De raad in het tweede kwartaal 2021 te informeren over de bevindingen en resultaten van dit onderzoek en daarbij - indien de onderzoeksbevindingen positief zijn - de raad een voorstel te doen gericht op concrete invoering.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Programma Milieu

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het uitgangspunt van de gemeente Dinkelland is dat we in 2030 leven in een afvalloze en duurzame samenleving. Afval bestaat dan niet meer, we zamelen alleen nog maar waardevolle grondstoffen in. Een meewerkende houding van onze inwoners en bedrijven is hierbij van groot belang.

Afval wordt in de gemeente Dinkelland opgehaald door ROVA. Kringloopbedrijf De Beurs komt herbruikbare goederen gratis bij onze inwoners ophalen en nemen het overige grof huishoudelijk afval tegen een kostendekkend tarief mee.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Inzameling Oud Papier en Karton

In het kader van de inzameling van oud papier en karton, OPK, is er vanaf 1 januari 2020 gestart met een nieuw contract op basis van een Europese aanbestedingsprocedure. Door de nationale en internationale ontwikkelingen rond oud papier en karton, staan de marktprijzen behoorlijk onder druk en zijn we geconfronteerd met een lagere vergoeding voor de inzameling van OPK. Het nieuwe contract betekent dan ook een lagere papieropbrengst en hogere containerkosten voor de verengingen en scholen die het OPK inzamelen. Om het voor de verenigingen/scholen toch aantrekkelijk te laten zijn om het OPK in te blijven zamelen is besloten om de verenigingen/scholen een garantieprijs van € 60 per ton na aftrek van de containerkosten te blijven bieden.  Voor de begroting van 2021 wordt uitgegaan van een opbrengst (marktprijs) van € 30 per ton. Op dit moment zien we dat de marktprijs van OPK is gestegen. De papiermarkt is en blijft grillig. Daardoor is niet te voorspellen hoe de marktprijs zich verder zal ontwikkelen.

Inzameling PMD

In 2020 was ROVA begonnen met het beoordelen van de inhoud van pmd-containers in de gemeente Dinkelland. ROVA stuurde een voorloper mee tijdens de inzamelroute. Zij deden dit om te controleren of de kwaliteit van het ingezamelde PMD wel voldoet aan de gestelde eisen. Door Corona zijn de controles vroegtijdig beëindigd. Deze zijn in het najaar 2020 weer opgepakt. Tot 1 juli 2020 was de gemeente Dinkelland verantwoordelijk voor het inzamelen, sorteren en vermarkten van het ingezamelde PMD. Daarvoor ontving de gemeente ook een vergoeding. Door de VNG en het verpakkende bedrijfsleven zijn, om de gemeente te ontzorgen, daar nieuwe afspraken over gemaakt. Vanaf 1 juli 2020 is de gemeente alleen nog verantwoordelijk voor de inzameling van PMD. Vanaf 1 juli 2020 werden geconfronteerd met een toenemende afkeur van het inzamelde PMD in verband met een te grote hoeveelheid aanwezige stoorstoffen. Door bestuurlijke interventie van de Twentse gemeenten is er op 30 oktober 2020 met Nedvang BV een overbruggingsperiode afgesproken tot 1 juli 2021. Bestuurlijk is het volgende afgesproken:

  • Vrachten tot 15% stoorstoffen worden goedgekeurd, waarvoor in 2021 een vergoeding wordt ontvangen van € 245 per ton;
  • Vrachten met stoorstoffen tussen de 15% en 35% worden ter sortering geaccepteerd ter verwerking afgevoerd naar Attero in Wijster. De gemeenten ontvangen daarvoor een vergoeding van € 130 per ton;
  • Vrachten met meer dan 35% stoorstoffen worden afgekeurd en afgevoerd naar Twence, waarbij de gemeenten € 200 per ton betalen voor de verbranding;
  • De gemeente leveren een verbeterplan aan die moeten bijdragen aan een beter kwaliteit van het PMD.

Het vervolg op deze overbruggingsperiode is nog niet bekend.

Met Twence was afgesproken dat elke vracht afgekeurd PMD bij Twence zou worden verbrandt tegen een tarief van € 130 per ton. Daartegen is vanuit het merendeel van de Twentse gemeenten verzet gekomen. In de Algemeen vergadering van Aandeelhouders van Twence van 22 april 2021 is dat tarief met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2020 verlaagd naar € 95 per ton. Dat betekent dat wij voor elke ton die we vanaf 1 juli 2020 tot nu hebben moeten laten verbranden 35 euro per ton gecrediteerd krijgen. Daarnaast blijven we door goede communicatie inzetten om op basis van het project #Terugwinnaars de kwaliteit van het ingezamelde PMD te verbeteren. Op basis van een tussenevaluatie is de raad aan de hand van een raadsbrief reeds geïnformeerd over ‘Plan van aanpak acties ter vermindering van afkeur plastic, metalen en drankkartons in Dinkelland en Tubbergen’.

Grondstoffenmonitor

Op basis van de jaarlijkse grondstoffenmonitor wordt bepaald of het afvalbeleid (de wijze van inzamelen) wordt bijgesteld. Op basis van de monitor 2020 is er geen aanleiding om het beleid bij te stellen. Wij blijven inzetten op communicatie om de kwaliteit van de grondstoffen te verbeteren en te zorgen dat de hoeveelheid restafval per inwoner afneemt. De ingezamelde hoeveelheid restafval per inwoner per jaar ligt in 2020 op 69 kg (2019 57 kg). Het scheidingspercentage in 2020 is 80%. Hiermee wordt al voldaan aan de landelijke norm van 75%. Door Corona en het verplicht thuiswerken is er meer restafval aangeleverd doordat inwoners hun zolders, bergingen en schuren hebben opgeruimd. Daarmee wordt de toename van de hoeveelheid restafval per inwoner verklaard.

Asbestdaken

Vanaf 2024 zijn asbestdaken, die onderhevig zijn aan weersinvloeden, in Nederland verboden. Inwoners en bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor de verwijdering van deze asbestdaken. Tot 35 m² is asbest gratis weg te brengen naar het afvalbrengpunt. Asbestdaken groter dan 35 m² moeten worden verwijderd door een gespecialiseerd en gecertificeerd bedrijf. 

Op 4 juni 2019 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel asbestdakenverbod per 2025 verworpen. Naast de discussie over gezondheidsrisico’s bij sanering van asbest, is het ‘moeten’ er voorlopig vanaf. Zie ook: Eerste kamer verwerpt wetsvoorstel.

Drugsafval

Op 11 maart 2019 is er door de provincie Overijssel een subsidie opengesteld voor het opruimen van achtergelaten drugsafval. Het gaat om drugsafval dat in 2018 is achtergelaten in de openbare ruimte. En voor het opruimen van de bodemverontreiniging, als gevolg van het in 2018 achtergelaten drugsafval, in de openbare ruimte. De subsidie bedraagt 50 % van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen. Het subsidieplafond voor 2019 is € 30.000,-. Het streven is dat de provincie Overijssel en/of het Rijk een subsidie openstellen van 100% vergoeding voor de onschuldige grondeigenaar, die geen verwijt kan worden gemaakt van dumping van gevaarlijk afval. Het kan zijn dat de provincie Overijssel en/of het Rijk het laten bij een 50% compensatieregeling. De definitieve regeling moet nog uitgewerkt worden.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Milieu.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Afvalwaterinjectie NAM

In de raadsvergadering van 2 maart 2021 is de motie Afvalwaterinjectie NAM aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. Binnen vijf werkdagen de minister van EZK het volgende schriftelijk te berichten:
    1. De gemeente Dinkelland vraagt u, gelet op de nieuwe geconstateerde gebreken per direct te stoppen met de afvalwaterinjectie in de N.O. Twentse bodem;
    2. De gemeente Dinkelland verzoekt u de injectie eventueel pas weer te hervatten nadat bewijzen zijn geleverd en door een onafhankelijke organisatie is gecontroleerd dat de andere nog in bedrijf zijnde injectieputten volledig veilig zijn, nu en in de toekomst;
    3. De gemeente Dinkelland dringt er bij u op aan over te gaan op het zuiveren van afvalwater of het toepassen van het circulaire proces, zodat ook aan de Europese wetgeving wordt voldaan;
    4. De gemeente Dinkelland dringt er bij u op aan dat er een andere onafhankelijke instantie dan Sodm toezicht gaat houden.
  2. Deze motie onder de aandacht te brengen van de raden van de NOT gemeenten, provinciale en gedeputeerde staten, de leden van de 2e kamer en de minister van Economische Zaken en Klimaat.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Voor de gemeente is van het van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon- en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet zowel voorzien in een kwantitatieve als een kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste. De inrichting van de fysieke leefomgeving raakt in die zin dan ook alle agenda's  die zijn opgenomen in het koersdocument.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De trend van meer plannen ontwikkelen in samenspraak met de samenleving wordt doorgezet, ook in de ruimtelijke planvorming. Daarnaast speelt de voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet. Bij mogelijke aanpassingen van bestaand beleid of het opzetten nieuw beleid wordt afgewogen  hoe dit in licht van de nieuwe Omgevingsvisie past. Hierbij vindt een nauwe samenwerking plaats met de participatieprocessen.

Van ambitie naar basis

Met ingang van het begrotingsjaar 2021 zijn onderstaande inspanningen uit de ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving overgedragen naar het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening. Dat betekent dat zowel de financiële als inhoudelijke verantwoording plaatsvindt binnen dit programma.

 

Inspanning

Resultaat

Stand van zaken

Actief sturen op inbreiding

Meerjarige kernenprogramma’s: afstemmingsoverleg(gen) met woonwerkgroepen kernen over meerjarige woonprogrammering.

In meerdere kernen vinden overleggen plaats over de invulling van inbreidingslocaties. In januari 2021 is de nota inbreidingslocaties door de gemeenteraad vastgesteld waardoor er meer mogelijkheden zijn om ook op onbebouwde plekken binnen kernen mee te werken aan transformatie naar woningbouw.

Voorgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voorgang nieuw beleid uit de begroting 2021

In 2021 zal de nieuwe gemeentelijke woonvisie 2021-2026 worden vastgesteld. Dit zal de basis vormen voor het uitvoeren van het woningbouwprogramma en voor het maken van prestatieafspraken met de corporatie.  Daarnaast is er nieuw beleid ten aanzien van de huisvesting van arbeidsmigranten en de nieuwe nota inbreidingslocaties.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Huisvesting arbeidsmigranten

In de raadsvergadering van 29 mei 2018 is de motie Huisvesting arbeidsmigranten unaniem aangenomen. Middels deze motie verzoekt de raad het college:

  • Een inventarisatie op te stellen van het vigerend beleid en/of de verordeningen die kunnen dienen als toetsingskader voor de huisvesting van arbeidsmigranten;
  • Te toetsen of het huidige pakket aan beleid en verordeningen voldoende is om afgewogen besluiten te nemen bij aanvragen van huisvesting voor de doelgroep;
  • Aanvullend beleid te ontwikkelen in dien de toetsing zoals bedoeld onder punt 2 mocht leiden tot de bevinding dat de beschikbare instrumenten ontoereikend zijn voor een voldoende gewogen besluitvorming;
  • De uitkomst van de punten 1, 2 en 3 voor te leggen aan de raad in de eerste raadsvergadering na het zomerreces 2018.

Stand van zaken: De motie is afgehandeld.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2018

Verhuurdersheffing Woningcorporaties

In de raadsvergadering van 27 oktober 2020 is de motie Verhuurdersheffing Woningcorporaties aangenomen met 16 stemmen voor en 2 stemmen tegen. Middels deze motie verzoekt de raad het college:

  1. In samenwerking met de Twentse gemeenten, woningcorporaties en de VNG bij het Rijk aan te dringen op herziening of afschaffing van de verhuurdersheffing;
  2. Deze motie te delen met de Overijsselse gemeenteraden, de Eerste Kamer en de Tweede Kamer.

Stand van zaken: De motie is in afgehandeld.

Bestemmingsplan Brandlichterweg

In de raadsvergadering van 15 december 2020 is de motie Bestemmingsplan Brandlichterweg aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. Te onderzoeken of het hier aan de orde zijnde weggedeelte van de Brandlichterweg veiliger kan worden gemaakt, door eventueel de aanleg van een vrij liggend fietspad, en bij een positieve uitkomst van dit onderzoek met een plan van aanpak te komen;
  2. De grondwatermonitoring te continueren en de rapportages daarover periodiek ook met de omwonenden te blijven delen;
  3. In overleg te treden met W&B o op het achterterrein extra geluidswerende en geluidsabsorberende voorzieningen aan te brengen en voorzieningen te treffen om de geuroverlast te beperken;
  4. Te onderzoeken hoe het parkeerprobleem kan worden opgelost aan de Brandlichterweg en hierbij een mogelijk parkeerverbod tijdens het carnaval seizoen mee te nemen in het onderzoek;
  5. Tijdens het carnavalsseizoen een parkeerverbod langs de Brandlichterweg in te stellen en te onderzoeken hoe het parkeerprobleem kan worden opgelost;
  6. In overleg met de klootschietvereniging Dorp Boer en W&B de mogelijkheden te bezien van een gezamenlijke oud papier-inzameling, waardoor de overlast en hinder wordt beperkt;
  7. De raad uiterlijk 30 juni 2021 te informeren over de uitvoering van deze motie, waarbij de actiepunten zijn voorzien van een financiële paragraaf.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2020