In deze paragraaf zoeken we aansluiting bij de gepresenteerde cijfers uit de begroting 2021. Met deze cijfers als uitgangspunt gaan we daarna de mutaties benoemen en toelichten zodat het meest recente beeld van de incidenteel beschikbare algemene middelen waaronder de (belangrijkste) reserves ontstaat.
Zoals aangegeven nemen we cijfers uit de begroting 2021 als vertrekt punt:
Beschikbare algemene incidentele middelen - stand begroting 2021 |
miljoen € |
- Weerstandcapaciteit ratio 1,4 (algemene reserve en reserve grondbedrijf |
3,78 |
- Extra weerstandsvermogen Sociaal Domein |
0,45 |
- Reserve Riool |
2,00 |
- Project- en procesgelden duurzaamheid (inclusief energietransitie) |
1,52 |
- Project- en procesgelden maatschappelijk vastgoed in relatie tot demografie |
0,06 |
- Project- en procesgelden inbreiding voor uitbreiding |
1,11 |
- Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen |
6,01 |
Totaal beschikbare algemene incidentele middelen |
14,93 |
Rekening houdend met een aantal mutaties op grond van bestaand beleid (grondexploitaties) en een aantal specifieke raadbesluiten ontstaat het volgende beeld van de algemene reserve:
Stand begroting 2021 |
3.780.000 |
Bij: winstnemingen grondexploitaties 2020 |
585.000 |
Bij: saldo begroting 2021 |
8.000 |
Bij: resultaat jaarverantwoording 2020 |
644.000 |
Bij: voordelig saldo 1e programmajournaal 2021 |
603.000 |
Herziene stand algemene reserve |
5.620.000 |
|
|
Norm weerstandscapaciteit 1,4 |
3.780.000 |
Surplus |
1.840.000 |
Uitgaande van de, bij de begroting 2021 bepaalde, weerstandscapaciteit en de daaraan gekoppelde ratio van 1,4 moet de stand van de algemene reserve ten minste € 3.780.000 zijn. Conform bestaande beleid wordt het meerder (het zogenaamde surplus) “afgeroomd” en gestort in de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen.
Voorgesteld wordt in te stemmen met de opzet en het verloop van de algemene reserve en het surplus op deze reserve “af te romen” en te storten in de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen.
|
Extra weerstandsvermogen sociaal domein
We hadden in de begroting 2021 nog de beschikking over een bedrag aan extra weerstandsvermogen Sociaal Domein van € 450.000. Naast het opvangen van mogelijke risico’s als gevolg van de uitvoering van het bestaande beleid binnen het sociaal domein is deze reserve ook bedoeld om eventuele faseringsverschillen in de realisatie van het uitvoeringsplan sociaal domein te kunnen opvangen. In 2020 hebben we inderdaad te maken gehad met een vertraging in de realisatie van het uitvoeringsplan en het invullen van de taakstelling. Daarom hebben we bij de jaarverantwoording 2020 een beroep moeten doen op een deel van dit extra weerstandsvermogen. Het gaat hier om een bedrag van € 111.000 waardoor er nog een bedrag van € 339.000 resteert aan extra weerstandsvermogen sociaal domein.
Reserve Riool
In de raadsvergadering van 30 maart is het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie Dinkelland 2021-2025 vastgesteld. Kern van dit uitvoeringsprogramma is dat de kosten van de verschillende maatregelen die in dit programma zijn opgenomen gedekt kunnen worden binnen de beschikbare ramingen zonder dat de tarieven voor de burgers verhoogd te hoeven worden. Hierdoor kunnen ook de extra gereserveerde algemene middelen in deze reserve ten bedrage van € 2 miljoen terugvloeien naar de algemene middelen (de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen).
Programmagelden duurzaamheid
In de begroting 2021 is aangegeven dat nog een bedrag aan programmagelden duurzaamheid beschikbaar is van € 1.779.000. In diezelfde begroting is ook een doorkijk van de besteding van deze middelen aangegeven. Tijdens de begrotingsbehandeling is een amendement aangenomen waarin wordt besloten de het deel van het nieuwe beleid uit de begroting 2021 wat betrekking heeft op duurzaamheid voor een bedrage van € 264.000 te dekken uit deze programmagelden. Hiervan heeft de gemeenteraad bij amendement. Zodoende komen we op een nog te bestemmen/te besteden bedrage aan programmagelden duurzaamheid van € 1.515.000.
Project- en procesgelden maatschappelijk vastgoed in relatie tot demografie
In de begroting 2021 is aangegeven dat “na verplichtingen” nog een bedrag van € 62.000 resteerde aan programmagelden maatschappelijk vastgoed (project- en procesgeld). Tijdens het opstellen van deze perspectiefnota 2022 is de status hiervan ongewijzigd.
Project- en procesgelden inbreiding voor uitbreiding
In de begroting 2021 is aangegeven dat “na verplichtingen” nog een bedrag van €1.119.000 resteerde aan programmagelden inbreiding voor uitbreiding (project- en procesgeld). Tijdens het opstellen van deze perspectiefnota is kritisch gekeken naar alle mogelijkheden om het herziene meerjarige saldo sluitend te krijgen. Dit heeft geleid tot een verlaging van deze project en procesgelden met een bedrag van € 500.000. Hierna resteert dus een bedrag van € 619.000.
Als onderdeel van deze project- en procesgelden is er ook het beschikbaar gestelde bedrag van € 500.000 voor de “stimuleringsregeling binnenstedelijke vernieuwing”. Ook hiervan is een deel (€ 100.000) ingezet om de meerjarenbegroting sluitend te krijgen.
Reserve Incidenteel Beschikbare Algemene Middelen (RIBAM)
In de begroting 2021 is weergegeven dat de vrije ruimte in deze reserve € 6.012.000 bedraagt. Hierbij is reeds rekening gehouden met het eerder benoemde amendement over de programmagelden duurzaamheid. Dit hield in dat het nieuwe beleid uit de begroting 2021 wat betrekking heeft op duurzaamheid voor een bedrage van € 264.000 niet ten laste van deze reserve moest komen maar ten laste van de programmagelden duurzaamheid.
Dit samen met een aantal andere genomen besluiten en autonome ontwikkelingen maakt dat de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen op dit moment het volgende beeld laat zien:
Stand uit begroting 2021 |
5.748.000 |
Bij: amendement duurzaamheid |
264.000 |
Bij: surplus algemene reserve |
1.840.000 |
Bij: vrijval reserve riool |
2.000.000 |
Bij: voordeel Dusinksweg |
528.000 |
Bij: afsluiten krediet centrum Weerselo |
249.000 |
Bij: afgesloten kleinere kredieten |
72.000 |
Af: restauratie Huize Keizer |
-166.000 |
Af: transformatie uitvoering P wet |
-148.000 |
Af: (be)leefbaar centrum Ootmarsum |
-94.000 |
Af: incidentele dekking programma organisatieontwikkeling |
235.000 |
Af: incidentele dekking personeel duurzaamheid |
-219.000 |
Herziene stand |
9.839.000 |
De eerste drie punten te weten het amendement duurzaamheid, het surplus algemene reserve en de vrijval vanuit de reserve riool zijn hiervoor toegelicht.
De voordelige mutaties Dusinksweg, centrum Weerselo en afgesloten kleinere kredieten betreffen lagere lasten op deze kredieten. Aangezien deze kredieten in oorsprong zijn onttrokken aan deze reserve vloeien deze meevallers nu ook terug naar deze reserve.
De onttrekkingen aan deze reserves voor de restauratie Huize Keizer, transformatie uitvoering Participatiewet en (be)leefbaar centrum Ootmarsum zijn voorzien van afzonderlijke raadsbesluiten en de gevolgen daarvan voor deze reserve worden nu in beeld gebracht.
De laatste twee onttrekkingen te weten incidentele dekking programma organisatieontwikkeling en incidentele dekking personeel duurzaamheid vloeien voort uit de maatregelen om de (meerjaren)begroting sluitend te maken zoals opgenomen in deze perspectiefnota 2022.
En ontwikkeling die we gezien de omvang maar ook gezien de relatie met de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen ook willen melden is de (financiële) stand van zaken van de Rondweg Weerselo. In inhoudelijke zin is de stand van zaken weergegeven onder de ambitie “aantrekkelijke woon- en leefomgeving”. De financiële stand van zaken treft u hier aan.
Onlangs is er een verkeersmodel opgeleverd m.b.t. het laatste ontwerp van de Rondweg. Hiervoor is een SSK-raming (Standaardsystematiek voor Kostenramingen) opgesteld in opdracht van de Provincie. Daarbij is rekening gehouden met de vervanging van de “tunnel Legtenbergerstraat” door een fietspad op maaiveldniveau. Het aandeel van de gemeente Dinkelland komt op € 3.350.000. Rekening houdend met indexering over de jaren 2020-2027 van € 140.000 komt dit op € 3.490.000.
Nu de cijfers van de Rondweg concreter worden, hebben we de uitvoering van de Traverse nader uitgewerkt en gecalculeerd op € 3.000.000. Rekening houdend met uitvoering in 2027 komt de investering geïndexeerd uit op € 3.375.000.
Voor de fietsverbindingen en de landbouwroute is in de begroting 2018 op basis van prijspeil 2021 € 2.410.000 opgenomen. Van het in 2018 begrote bedrag voor de Traverse is nog € 3.750.000 beschikbaar.
Binnen de gebiedsontwikkeling Weerselo komen we per saldo € 190.000 tekort. Omdat de uitvoering in de komende jaren gaat plaatsvinden moeten we rekening houden met de reservering van € 515.000 ten behoeve van de indexatie 2021-2027.
Daarbij kunnen we de kanttekening plaatsen dat we geen rekening hoeven te houden met de in 2018 voorziene toekomstige risico’s van €700.000. De SSK-raming houdt rekening met risico’s. Er is géén rekening gehouden met een mogelijk btw-risico. We gaan dit aspect samen met de provincie aan de belastingdienst voorleggen. Voor de toekomst betekenen beide tracés meerkosten in de exploitatie i.v.m. areaaluitbreiding.
We stellen voor het per saldo tekort komend budget van de gebiedsontwikkeling Weerselo van € 705.000 in de begroting 2022-2025 mee te nemen.
Perspectiefnota 2022 / Begroting 2022-2015
Gebiedsontwikkeling Weerselo
bedragen x €1.000
|
Restant budget begin 2021 (begroot in 2018 met prijspeil 2021) |
SKK raming Rondweg (prijspeil 2020) Hercalculatie Traverse (prijspeil 2021) |
Afwijking t.o.v. budget |
Rondweg onderdeel fietsverbindingen en landbouwrotonde |
€ 2.410 |
€ 3.350 |
|
Traverse |
€ 3.750 |
€ 3.000 |
|
Totaal gebiedsontwikkeling Weerselo |
€ 6.160 |
€ 6.350 |
|
Tekort aan budget volgens laatste calculaties |
|
|
€ 190 |
|
|
|
|
Door latere uitvoering indexering toegepast |
Jaren |
Extra kosten indexering |
|
Rondweg onderdeel fietsverbindingen en landbouwroute |
2021-2027 |
€ 140 |
|
Traverse |
2027 |
€ 375 |
|
Extra tekort door indexering tot 2027 |
|
|
€ 515 |
|
|
|
|
Raadsperspectief tekort aan budget inclusief indexering |
|
|
€ 705 |