Omschrijving / op te leveren resultaat

De samenhang en samenwerking tussen professionele algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen wordt geïntensiveerd door de realisatie van één  toegang (Schakel).

  1. De realisatie van één geïntegreerde toegang.
    • Verkenning en implementatie één geïntegreerde toegang (o.a. Wij in de Buurt, TOZ, Werkplein) voor hulp- en ondersteuningsvragen.
    • Bredere uitvraag op basis van leefgebieden door sociaal werker in de rol van cliëntondersteuner. Daarbij wordt rekening gehouden met in de sociaal werker in rol van onafhankelijke cliëntondersteuner.
  2. We positioneren de cliëntondersteuning in de communicatie met de inwoner die een ondersteuningsbehoefte heeft.
  3. We vestigen aandacht op passende mantelzorgondersteuning.
  4. Voorliggende voorziening voor individuele ondersteuningsbehoeften (voorheen: ondersteuning zelfstandig leven)

Op te leveren:

  • Doorontwikkeling van één toegang  (Schakel) waaronder:
  • Monitoring inzet van sociaal werk (waaronder sociaal werk mantelzorg), de producten en pilots in één toegang in relatie tot de behoefte van de inwoner.
  • Tevredenheid van de inwoners over één toegang.
  • Bevorderen van de samenwerking enerzijds tussen frontoffice en backoffice één toegang en anderzijds tussen één toegang en aanpalende partners zoals de bibliotheek, politie, JGZ etc. 

Behaalde mijlpalen

2021

  • Schakel  is geopend per 1 april 2021. Hiermee is Schakel dé plek (fysiek, digitaal en telefonisch) voor inwoners met vragen, zorgen en ideeën over alledaagse zaken. 
  • Het uitvoeringsplan communicatie (waaronder de website) is gereed en wordt in uitvoering gebracht.
  • De functies en rollen van medewerkers binnen Schakel zijn vastgelegd, waaronder de dagelijkse aansturing van de medewerkers binnen Schakel.
  • Er is begonnen met de monitoring van sociaal werk. De eerste kwartaalgesprekken vinden in april plaats.
  • Er is een format ontwikkeld voor de monitoring van de frontoffice van Schakel.

2020

  • De sollicitatieprocedure kwartiermaker is afgerond. De kwartiermaker start met ingang van 1 mei a.s.  De opdracht voor de kwartiermaker is het  samenvoegen van 'Team Ondersteuning en Zorg'  en 'Wij in de buurt' tot een gezamenlijke toegang.
  • De backoffice (de samenwerking achter de schermen) is gestart. 
  • De verdeeltafel is van start gegaan. Casuïstiek die meervoudige problematiek betreft, wordt hier (anoniem) gedeeld en verdeeld aan een sociaal werker of consulent.
  • Het gezamenlijke scholingstraject is gestart (19 oktober). 
  • De naam en de huisstijl voor één toegang is vastgesteld, te weten "Schakel",  Welzijn. Inkomen. Jeugd. Zorg.
  • Het communicatieplan is vastgesteld. De sollicitatieprocedure voor een communicatiemedewerker is afgerond.
  • De aanpassing van de fysieke toegang van Schakel in het gemeentehuis van Dinkelland, op de benedenverdieping naast de ingang, heeft plaatsgevonden.
  • Afspraken over de verdeling van kosten voor Schakel v.w.b. huisvesting, communicatie en ICT tussen gemeente, SWTD en Wijkracht zijn gemaakt.
  • Nadere regels subsidies zijn opgesteld en de subsidies zijn verleend voor het realiseren van en werken in Schakel. Monitoringsafspraken zijn gemaakt. Door deze wijze is er meer inzicht en sturing op de in te zetten uren per leefgebied en jaarlijks worden bepaald welke producten al dan niet wenselijk zijn om de doelen van Schakel te bereiken.

Corona heeft gedeeltelijk gevolgen gehad voor de inspanning Eén toegang sociaal domein, namelijk:

  • Het gezamenlijke scholingstraject door Saxion is uitgesteld naar het najaar van 2020. 
  • Er hebben geen gezamenlijke bijeenkomsten kunnen plaatsvinden, waardoor meerdere individuele of gesprekken in kleinere vorm hebben moeten plaatsvinden. 
  • Door de aanhoudende COVID -19 pandemie kan het project vertraging oplopen omdat de prioritering bij ketenpartners niet bij 1 toegang ligt.
  • De opening van Schakel is, in verband met de lockdown, uitgesteld tot 1 april 2021.
  • Bijeenkomsten en scholingen hebben digitaal plaats moeten vinden.

2019

  • Het plan van aanpak voor één toegang is vastgesteld. In de uitwerking van het project 'één toegang' vindt ook de positionering van de cliëntondersteuning plaats.
  • Nadere regels subsidies zijn opgesteld en de beschikkingen zijn verleend voor het realiseren van één toegang. Door deze werkwijze is er meer inzicht en sturing op de in te zetten uren per leefgebied én kan jaarlijks worden aangegeven welke producten al dan niet worden toegekend.

Persberichten en raadsbrieven

Raadsbrief 2020-25 huisvesting Een toegang Dinkelland
Persbericht Mei 2020: Gemeentehuis Dinkelland; de plek waar de toegang tot zorg, hulp en ondersteuning samenkomt
  Maart 2021: Schakel op 1 april van start, dé plek voor vragen over welzijn, inkomen, jeugd en zorg