Omschrijving / op te leveren resultaat

Centrumgebied, rondweg en traverse Weerselo.

Op te leveren:

  • Realisatie traverse en rondweg.

Behaalde mijlpalen

2021

  • Inleiding
    In 2021 is de kostenraming geactualiseerd. Hieruit blijkt dat de kosten hoger zijn. Om zo dicht mogelijk bij de huidige begroting te blijven van zowel de gemeente als van de provincie is de keuze gemaakt om de tunnel Legtenbergerstraat die bekostigd wordt door de gemeente en de tunnel Eertmansweg die bekostigd wordt door de provincie te schrappen. Vanuit veiligheidsperspectief is dit een verantwoorde keuze.

    Fietstunnel Legtenbergerstraat (Gemeente)
    In verband met veiligheids –en financiële afwegingen is het schrappen van de fietstunnel Legtenbergerstraat (fietsintensiteit 60 fietsers/etmaal (werkdag), 9.000-10.000 mvt/etmaal op rondweg). De fietstunnel wordt dan vervangen door een (in één richting bereden) fietspadstructuur op
    maaiveldniveau bij de rotonde met aanvullende attenderende maatregelen.

    Fietstunnel Deurningerstraat (Gemeente)
    In verband met veiligheidsafwegingen wordt de tunnel Deurningerstraat niet geschrapt (fietsintensiteit 320 fietsers/etmaal (werkdag), rondweg 9.000 mvt/etmaal) omdat hier veel schoolgaande kinderen fietsen die de toekomstige rondweg moeten oversteken.

    Tunnel Eertmansweg (Provincie)
    Op basis van de beperkte aanwezige verkeersintensiteit (fietsintensiteit 120 fietsers/etmaal
    (werkdag), 420 mvt/etmaal op Eertmansweg en 10.000 mvt/etmaal op rondweg)lijkt het
    schrappen van de tunnel Eertmansweg acceptabel. Schrappen van tunnel Eertmansweg betekent dat de Eertmansweg ter hoogte van de Rondweg wordt afgesloten. Echter, voor een circa tiental erven heeft het schrappen van de tunnel Eertmansweg wel aanzienlijke (omrijd)gevolgen (tot circa 2-3 kilometer). Voor gemotoriseerd verkeer wordt dit acceptabel geacht, maar voor fietsverkeer is de omrijdafstand (te) aanzienlijk. Omdat omrijden voor gemotoriseerd verkeer minder hinderlijk is dan voor fietsers, ligt de vraag voor de hand of louter het realiseren van een fietsoversteek ter plaatse van de kruising Eertmansweg / Rondweg mogelijk is. Dat betekent dat de oversteek voor gemotoriseerd verkeer wordt afgesloten en wordt omgeleid. Louter fietsers worden via een fietsoversteek gefaciliteerd waardoor er geen sprake is van een omrijdafstand. Gezien de beperkte fietsintensiteit van 120 fietsers per etmaal in combinatie met de verkeersintensiteit van 9.880 mvt/etmaal (werkdag) op de Rondweg zal er geen sprake zijn van een oversteekbaarheidsknelpunt. Daarmee wordt deze oplossing, hoewel niet ideaal in de voorliggende situatie als acceptabel gekwalificeerd.

    Stikstof
    In het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) was de rondweg Weerselo aangewezen als prioritair project. Dit hield in dat op basis van de PAS voor de rondweg de benodigde ontwikkelingsruimte (stikstof) was gereserveerd. In haar uitspraak van 29 mei 2019 heeft de Raad van State geoordeeld dat de PAS in strijd met de Habitatrichtlijn was vastgesteld en is de PAS vernietigd. Hiermee is ook de aan de rondweg toegekende ontwikkelingsruimte komen te vervallen. Vanaf het moment dat er duidelijkheid was over deze beleidsregels zijn oplossingen gezocht en deze oplossing was gevonden door met een locatie nabij de rondweg te salderen. Begin dit jaar heeft de Raad van State echter een nieuwe uitspraak gedaan die betrekking heeft op het rekenmodel AERIUS Calculator en de wijze waarop de stikstofdepositie van verkeer moet worden berekend. Uit de meest recente stikstofberekening, in deze berekening is rekening gehouden met deze laatste uitspraak, blijkt dat de salderingslocatie alleen niet meer toereikend is qua benodigde stikstofruimte. Op dit moment wordt  door de provincie onderzocht op welke wijze aanvullend stikstofruimte kan worden verkregen voor de rondweg Weerselo.

2020

  • Wij zijn met de provincie in overleg over de voortgang van de rondweg. De stand van zaken is dat wij bezig zijn met externe onderzoeken ter voorbereiding op de bestemmingsplanprocedure.

2019

  • Herinrichting centrumgebied: herinrichting centrumgebied is afgerond evenals de herinrichting openbaar gebied rondom voormalige gemeentehuis.
  • Het gemeentehuis is verkocht 
  • Traverse / Rondweg Weerselo: In verband met de uitspraak PAS zijn er externe onderzoeken nodig. Daadwerkelijke uitvoering vindt plaats na oplevering resultaat project (vastgestelde bestemmingsplan).

 

Persberichten en raadsbrieven:

Persbericht

Centrum van Weerselo feestelijke geopend

april 2019: Nieuw proces gestart voor verkoop voormalig gemeentehuis Weerselo

augustus 2019: Werkzaamheden Bisschopstraat Weerselo

oktober 2019: Het gemeentehoes geeft nieuwe invulling aan voormalig gemeentehuis Weerselo

Raadsbrief 2019-21 verkoop voormalig gemeentehuis Weerselo