Basisbegroting

Inleiding op de basisbegroting

Terug naar navigatie - Inleiding op de basisbegroting

Vanuit wettelijk voorschrift presenteren wij, naast onze programma’s, de begroting en jaarrekening naar taakveld. Ieder programma in de basisbegroting is op eenzelfde wijze opgebouwd en kent de volgende onderdelen:

  • Portefeuillehouder(s)
  • Algemeen: algemene omschrijving van het programma.
  • Vastgestelde beleidsnota's: de beleidsnota's die al zijn vastgesteld en die betrekking hebben op het programma. 
  • Kengetallen: relevante kengetallen per programma.
  • Verbonden partijen: de verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van de doelen binnen het programma.
  • Actuele ontwikkelingen: omschrijving van de ontwikkelingen die spelen binnen het programma.
  • Gevolgen corona: de gevolgen van corona die spelen binnen het programma.
  • Beleidsindicatoren: de wettelijk verplichte indicatoren volgens het BBV. 
  • Begroting 2021 - overzicht baten en lasten: weergaven van de baten en lasten per taakveld.
  • Nieuw beleid: nieuw beleid en/of in-en extensivering van bestaand beleid dat voortkomt uit het koersdocument.
  • Meerjarig financieel beeld - terugkijken: realisatie 2019, begroting 2020 en begroting 2021 per programma met een toelichting*
  • Meerjarig financieel beeld - vooruitkijken: begroting 2021 t/m 2024 per programma met een toelichting.

Ondanks de geringe vergelijkbaarheid van de cijfers nemen wij conform de BBV verplichting wel de vergelijkende realisatie cijfers 2019 en begroting 2020 op.

Programma Bestuur & middelen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten 21 inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: CDA acht zetels, Lokaal Dinkelland zeven zetels, VVD drie zetels, GroenLinks één zetel, PvdA één zetel  en Burgerbelangen Dinkelland één zetel. Het college van Burgemeester en Wethouders wordt naast de burgemeester gevormd door drie wethouders.

 

Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Dinkelland doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen. 

 

De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Tubbergen. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Tubbergen voortzetten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Bestuur en middelen maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal inwoners
26.581 (CBS: jul 2021)
  • Gemiddelde leeftijd
44,0jaar (CBS: 2021)
  • Aantal huishoudens
10.250 (CBS: 2019)
  • Aandeel alleenwonenden
25,7% (CBS: 2019)
  • Gemiddeld betaalde OZB
€ 385 (COELO: 2021)

Verwachte ontwikkeling aantal inwoners:

 

Leeftijdscategorie Aantal inwoners per 15 september 2021
0 - 4 1.213
5 - 9 1.209
10 - 14 1.427
15 - 19 1.858
20 -24 1.673
25 - 29 1.484
30 - 34 1.404
35 - 39 1.181
40 - 44 1.295
45 - 49 1.551
50 - 54 2.012
55 - 59 2.159
60 - 64 2.024
65 - 69 1.817
70 - 74 1.507
75 - 79 1.153
80 - 84 831
85 - 89 535
90 - 94 194
95 - 99 46
100 - 104 5
Totaal 26.578

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Onder het programma Bestuur en middelen vallen de volgende verbonden partijen:

  • Noaberkracht Dinkelland Tubbergen: samenwerkingsverband van de gemeenten Tubbergen en Dinkelland in de vorm van een gemeenschappelijke regeling.
  • Stichting Twente Board: samenwerkingsverband tussen overheid, onderwijs en ondernemers in Twente.
  • Cogas: Cogas voorziet onder meer in de behoefte aan openbare nutsvoorzieningen in de gemeenten die in de vennootschap deelnemen en in haar concessie- en machtigingsgebieden. Dinkelland valt onder het verzorgingsgebied van Cogas.
  • Enexis Holding: Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost-, en Zuid-Nederland, waaronder Overijssel. Dinkelland valt onder het verzorgingsgebied van Enexis.
  • Wadinko: Wadinko is een regionale participatiemaatschappij, die de bedrijvigheid - en daarmee de werkgelegenheid - wil bevorderen in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe.
  • BNG: De BNG heeft ten doel de uitoefening van het bedrijf van bankier ten dienste van overheden. De BNG is huisbankier van Dinkelland.
  • EUREGIO: een grensoverschrijdend samenwerkingsverband van 131 Nederlandse en Duitse overheden. EUREGIO heeft tot doel het stimuleren, ondersteunen en coördineren van regionale grensoverschrijdende samenwerking.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Herijking gemeentefonds

Het Rijk werkt samen met de VNG aan een herijking van de verdeling van het gemeentefonds. Deze herijking moet leiden tot een toekomstbestendige verdeling met als uitgangspunten stabiliteit, vereenvoudiging, en uitlegbaarheid. Deze herijking was in eerste instantie opgedeeld in de volgende twee onderdelen:

 

Sociaal domein
Het klassieke deel
Als onderdeel van de herijking van het klassieke deel is ook de inkomstenverevening benoemd. Gaandeweg bleek dat deze inkomstenverevening dermate belangrijk kan zijn in de totale herijking dat vanaf medio 2019 feitelijk wordt gesproken over drie onderdelen.

 

In totaliteit heeft deze herijking  betrekking op een totaalbedrag van € 30 miljard. Invoering van de nieuwe verdeling is verschoven van het jaar 2021 naar 2022. Reden voor deze verschuiving was gelegen in de forse  herverdeel effecten die de eerste uitkomsten lieten zien.  Er was vooral een verschuiving van kleine (plattelands)gemeenten naar grote gemeenten met een centrumfunctie en van gemeenten in het oosten van het land naar het westen va het land waarneembaar. Aan de hand van deze te verwachten negatieve herverdeeleffecten hebben wij in meerjarig perspectief rekening gehouden met een nadeel  per inwoner.  

 

In 2021 zijn meerdere voorlopige berekeningen en reacties naar buiten gekomen.  De meest recente voorlopige berekening dateert van 12 augustus 2021 en deze is door de minister naar voor advies naar de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) gestuurd. In september vinden de zogenaamde bestuurlijke consultaties plaats en eind september / begin oktober wordt het advies van de ROB verwacht.

 

Voor de gemeente Dinkelland komt de meest recente voorlopige uitkomst van 12 augustus uit een nadeel per inwoner van € 10 met ingang van het jaar 2023.  In de perspectiefnota 2022 zijn we voorzichtigheidshalve en in afwachting van de definitieve besluitvorming voorlopig uitgegaan van een nadelig herverdeeleffect met ingang van het jaar 2023 van € 15 per inwoner. Bij het opstellen van  de begroting 2022 zijn we in afwachting van definitieve besluitvorming vooralsnog uitgegaan van een nadelig herverdeeleffect van € 15 per inwoner.  De uitkomsten van de besluitvorming over de herijking en de herverdeeleffecten wordt naar verwachting opgenomen in de meicirculaire 2022.

 

Extra middelen via algemene uitkering voor jeugd

Op 2 juni jl. hebben de VNG en het rijk in een bestuurlijk overleg gesproken over de uitspraak van de Commissie van Wijzen inzake het jeugddossier. Op basis van de afspraken in dit overleg stelt het rijk voor 2022 € 1,314 miljard extra ter beschikking aan gemeenten ter compensatie voor de tekorten op het gebied van jeugdhulp. Hiermee volgt het kabinet de uitspraak van de Commissie. In het overleg is ook vastgesteld dat het nieuwe kabinet een besluit dient te nemen over de structurele financiële bekostiging van gemeenten vanaf 2023 op dit dossier en dat rijk en VNG zich committeren aan een Hervormingsagenda Jeugd. Deze agenda dient voor 1 januari 2022 te worden opgesteld.

 

Daarnaast hebben het Rijk, de VNG en het IPO gezamenlijk afgesproken dat alle gemeenten in de jaarschijven 2023 tot en met 2025 van de meerjarenraming 75% van de bedragen onder de Hervormingsagenda van de Commissie van Wijzen als stelpost te mogen opnemen in de begroting. Dit alles hebben we meegenomen bij het opstellen van de begroting 2022.

 

Opschalingskorting

In navolging van het besluit om de zogenaamde opschalingskorting voor de jaren 2020 en 2021 te bevriezen heeft het kabinet besloten deze korting ook voor het jaar 2022 te bevriezen. Dit betekent dat een totaal bedrag van € 270 miljoen op incidentele basis niet aan het gemeentefonds wordt onttrokken. Voor de gemeente Dinkelland een eenmalige meevaller in het jaar 2022 van € 320.000.

 

Dividend Cogas

In het 1e programmajournaal 2021  hebben we u gemeld dat tijdens de aandeelhoudervergadering (AvA) van 16 december 2020 de aandeelhouders van Cogas hebben ingestemd met de verkoop van het 50% belang in Cogas Kabel Infra B.V. Tevens is besloten dat een dividendafbouwfonds ter grootte van € 25 miljoen wordt ingesteld: 5 jaar lang wordt jaarlijks € 5 miljoen uitgekeerd aan de aandeelhouders zodat de dividenduitkering van Cogas aan de aandeelhoudende gemeenten met het wegvallen van het CKI-dividend voor een periode van vijf jaar op peil gehouden kan worden. Dit betekende concreet dat het dividend dat we al jaren gewend zijn te ontvangen van Cogas nog 5 jaar op niveau blijft en daarna terugvalt naar de helft.

 

Inmiddels hebben de aandeelhouders tijdens de AvA van 25 juni 2021 besloten tot een aanvullende uitkering van € 30 miljoen uit de opbrengst van de verkoop van het 50% belang in Cogas Kabel Infra B.V.  Dit betekent voor Dinkelland een extra dividendopbrengst in 2021 van € 2.729.400. Dit bedrag is via het tweede programmajournaal 2021 toegevoegd aan de algemene middelen. De gevolgen van deze toevoeging voor de stand van de betreffende reserves hebben we meegenomen in deze begroting 2022.

 

Transitie Regio Twente

Op 1 juli 2020 hebben de 14 Twentse gemeenten een transitieplan voor de Regio Twente vastgesteld. Uitvoering van dit plan heeft geleid tot een nieuwe samenwerkingsstructuur die op 8 juli 2021 is ingegaan. Het taakveld sociaaleconomische structuurversterking van Twente is ondergebracht bij de Stichting Twente Board. In de stichting werken vertegenwoordigers van de Twentse ondernemers, het Twents onderwijs en de Twentse overheden nauw met elkaar samen.

 

De Regeling Regio Twente is omgevormd tot de Gemeenschappelijke Regeling Gezondheid. Deze organisatie is belast met de uitvoering van de taken van de Gemeenschappelijke  Gezondheidsdienst (GGD), de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT) , Veilig Thuis Twente (VTT), Samen 14 (de vrijwillige samenwerking van de 14 Twentse gemeenten gericht op de onderlinge afstemming van het zorg- en jeugdhulpbeleid) en Kennispunt Twente (gezamenlijk kennis- en informatieplatform). Tot 1 januari 2022 voert de GR Gezondheid ook het beheer en onderhoud van de recreatieve routes en de recreatieparken Het Rutbeek in Enschede, Het Lageveld in Wierden en Het Hulsbeek in Oldenzaal uit. Daarna worden deze taken ondergebracht bij het Recreatieschap Twente.

 

De vrijwillige samenwerkingen tussen de gemeenten (coalition of the willing-taken) die de afgelopen jaren door de Regio Twente zijn gefaciliteerd, zijn ondergebracht bij gemeenten. Over de enkele taken, waaronder de ondersteuning van de Twenteraad, moeten nog definitieve afspraken gemaakt worden.

 

De transitie heeft voor de Twentse gemeenten een structurele besparing opgeleverd van ruim € 260.000. De frictiekosten van ongeveer € 2 miljoen worden volledig gedekt uit bestaande reserves en het jaarrekeningresultaat 2020.

 

WOZ waarde

De WOZ-waarde van woningen werd tot en met 2021 bepaald aan de hand van o.a. de bruto-inhoud van de woning. Met ingang van het jaar 2022 is landelijk besloten dit te wijzigen. Vanaf 2022 dienen de woningen gewaardeerd te worden op basis van het aantal m² gebruiksoppervlakte. 

 

Digitale transformatie

Om de kansen van de digitale transformatie te benutten en om burgers en bedrijven daarover zelf de regie te laten bepalen, is het Rijk van mening dat het contact tussen de overheid en de burgers en bedrijven verbeterd moet worden. Om dit slimmere, toegankelijkere en persoonlijkere contact met de overheid te realiseren, wordt er door het Rijk gewerkt aan (her)nieuwde wet- en regelgeving. De wetgeving die hieronder wordt benoemd, is van invloed op de wijze waarop gemeenten de digitale dienstverlening binnen de eigen organisatie vorm dienen te geven. Hieronder volgen een aantal wet(swijzigingen), waarbij het Digitaal Stelsel Omgevingswet buiten beschouwing is gelaten (zie afzonderlijke passage over Omgevingswet):

  • Wet Digitale Overheid (Wdo); invoeringsdatum: op zijn vroegst 1 juli 2022
  • Wet Modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv); invoeringsdatum: naar verwachting per 1 juli 2022
  • Wet Elektronische publicaties (Wep); invoeringsdatum: per 1 juli 2021 met gedeeltelijk overgangstermijn tot 1 juli 2022
  • Wet openbaarheid van bestuur (Wob); deze wet zal opgaan in de nieuwe Wet open overheid
  • Wet open overheid (Woo); invoeringsdatum: op zijn vroegst per 1 januari 2022

 

Bovenstaande wetswijzigingen komen dus op korte termijn op de gemeente af. Daarnaast hebben deze wetswijzigingen een nauwe relatie met (recentelijk) in werking getreden wetgeving als:

  • Archiefwet 2021
  • Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

 

Inmiddels is bekend dat het Rijk voor de invoering van de Wet Open Overheid ook middelen beschikbaar stelt via het gemeentefonds. Voor 2022 betreft dat € 48.000 structureel (oplopend tot € 96.000 in 2026) en € 57.000 incidenteel (t/m 2026). Deze bedragen zijn door ons ook als zodanig in de begroting opgenomen.

 

Rechtmatigheidsverantwoording

Door een aankomende wijziging in de gemeentewet zal het college vanaf boekjaar 2022 zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarrekening 2022, die in het voorjaar 2023 aan de raad ter vaststelling zal worden aangeboden. Op dit moment verstrekt de externe accountant een controleverklaring met een oordeel inzake de getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekening van de gemeente. De externe accountant zal vanaf boekjaar 2022 alleen nog een controleverklaring afgeven met een oordeel inzake de getrouwheid van de jaarrekening (inclusief de rechtmatigheidsverantwoording door het college die in de jaarrekening 2022 wordt opgenomen). Eind augustus is door de commissie BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) een Kadernota rechtmatigheid 2022 gepubliceerd die nader invulling geeft aan de wetswijziging.

Om als college zelf een gedegen rechtmatigheidsverantwoording te kunnen afgeven zal nog wel geïnvesteerd moeten worden in de uitbreiding van auditcapaciteit. Onze accountant heeft ook in zijn managementletter aangegeven dat er op een aantal onderdelen nog een verbeterslag noodzakelijk is. We hebben hiervoor structureel een bedrag van € 45.000 in deze begroting opgenomen.

 

Gewijzigde bedrijfsvoering onderhoud openbare ruimte en gebruik gemeentewerf.
De gebouwen welke bij Noaberkracht in gebruik zijn ten behoeve van de bedrijfsvoering en dienstverlening van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen zijn in eigendom van de beide gemeenten met uitzondering van een aantal dislocaties ten behoeve van de uitvoering van het onderhoud aan de openbare ruimte. De gebouwen welke in eigendom zijn van beide gemeenten worden door Noaberkracht om niet gebruikt. Dislocaties worden gehuurd door Noaberkracht.

 

De lasten gemoeid met het gebruik van de gebouwen komen voor rekening van Noaberkracht en worden conform de vaste verdeelsleutel in rekening gebracht bij de beide gemeenten. De lasten gemoeid met het eigendom komen rechtstreeks ten laste van de eigenaar van het gebouw. Deze afspraken zijn vastgelegd in een financieel verdeelmodel “Verrekenmodel Tubbergen Dinkelland” en door de gemeenteraden vastgesteld in september 2012.

 

Bijna 10 jaar later is er aanleiding om ten aanzien van de gemeentewerf in Ootmarsum een heroverweging te maken. Een aantal jaren geleden na de ontmanteling van TopCraft en het ontstaan van Stichting Participatie Dinkelland is de buitendienst met ruim 50 medewerkers gegroeid. Nu door de komst van de Soweco medewerkers, groeit de dienst van ongeveer 85 naar 130 fte. Hiermee verandert ook de uitvoering van het groenonderhoud definitief. Dit hadden we altijd georganiseerd in een bestek/contract met de Soweco. Dit werk komt nu, net als in Dinkelland, als een gebied naar ons toe. De gemeentewerf in Tubbergen is afgestoten en door Tubbergen is een gebouw in Tubbergen van Soweco overgenomen dat dienst doet als dislocatie van de hoofdvestiging in Ootmarsum. Hiermee zijn er een drietal (Weerselo, Denekamp en Tubbergen) dislocaties in gebruik naast de hoofdvestiging in Ootmarsum. De drie dislocaties worden door Noaberkracht gehuurd tegen een marktconforme huur. De bedrijfsvoering en centrale huisvesting van de buitendienst vindt volledig plaats vanuit de gemeentewerf Ootmarsum.

 

Met ingang van 2022 wordt de gemeentewerf in Ootmarsum niet langer om niet gebruikt door Noaberkracht maar zal Noaberkracht ook hier een marktconforme huur voor betalen welke conform de vaste verdeelsleutel, vastgelegd in het Verrekenmodel Tubbergen Dinkelland, in rekening wordt gebracht bij de beide gemeenten. Deze verrekening wordt in de loop van het jaar 2022 verwerkt in de begrotingen van de drie bedrijven en dus ook die van Dinkelland. 

 

Van ambitie naar basis

Met ingang van het begrotingsjaar 2020 zijn twee inspanningen uit de actielijn 'Energieneutraal Dinkelland' overgedragen naar het programma Bestuur & middelen. Dat betekent dat zowel de financiële als inhoudelijke verantwoording plaatsvindt binnen dit programma. Het gaat om de volgende inspanningen die gezien de aard van de inspanningen en de positionering van de uitvoering hiervan, nu verantwoord worden onder het programma Bestuur & middelen:

Inspanning

Resultaat

Status

Opstellen van een Duurzaam MOP gebouwen. Een duurzaam door de raad geaccordeerd  MOP.

Overdragen

Inkoop duurzame energie voor onze gebouwen. Een leverancier voor duurzame levering van gas en elektra voor alle gemeentelijke gebouwen.

Overdragen

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Zoals we in het tweede programmajournaal over het jaar 2021 hebben aangegeven hebben we de financiële gevolgen van de Corona pandemie voor (de begroting van) de gemeente Dinkelland tot op heden volledig kunnen dekken uit de compensatie van het Rijk. De geluiden over de groei van de economie , de afname van de werkloosheid, enz lijken dit beeld ook voor de komende tijd te bevestigen.  Uiteraard blijven we de ontwikkelingen nauwgezet volgen en zullen we in de verschillende P&C documenten blijven rapporteren over de stand en het verloop van de stelpost Corona  en ook de gereserveerde structurele ruimte.  In het financiële hoofdstuk bij deze begroting 2022 treft u deze stand en het verloop voor de beide onderdelen aan.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

Realisatie 2020

2021

2022

Formatie (fte per 1.000 inwoners) 6,70 6,52 6,57
Bezetting (aantal medewerkers per 1.000 inwoners) 7,75 7,68 7,41
Apparaatskosten (kosten per inwoner) 647 684 699
Externe inhuur (kosten als percentage van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen) 10,7 11,0 8,37
Overhead (percentage van de totale kosten) 8,6 10,4 10,4

Bron: eigen informatie

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Bestuur en middelen * € 1000 Lasten Baten Saldo
Bestuur 1.947 0 -1.947
o.a. raad en raadscommissies, burgemeester en wethouders, griffie, kernraden, internationale contacten
Beheer overige gebouwen en gronden 1.757 328 -1.429
o.a. gemeentehuis Denekamp en gemeentewerf
Overhead 6.434 -6.434
organisatieondersteuning, financieel beheer, tractie en Noaberkracht
Treasury -367 1.391 1.757
financiering en dividend
OZB woningen 287 4.121 3.834
ozb woningen eigenaren
OZB niet-woningen 129 2.784 2.655
ozb niet-woningen eigenaren en ozb niet-woningen gebruikers
Belastingen overig 12 -253 -266
reclamebelasting en baatbelasting
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 10 36.155 36.145
algemene uitkering uit het gemeentefonds
Overige baten en lasten -801 36 837
algemene baten en lasten, onvoorziene uitgaven
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 9.409 44.562 35.153
Mutaties reserves 270 1.371 1.100
Mutaties reserves 270 1.371 1.100
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 9.679 45.933 36.253

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid

Onze inwoners, ondernemers, verenigingen, maatschappelijke organisaties en kernraden krijgen veel voor elkaar. Er is oog voor wat er moet gebeuren, de wil om aan te pakken is groot en is gericht op oplossingen. Deze betrokken houding maakt dat initiatieven van groot tot klein vorm krijgen. Deze  initiatieven willen we ondersteunen en stimuleren. Dat doen we met aandacht voor de menselijke maat en met een open blik. We hebben oog voor partnerschap. We willen besturen met de samenleving en kiezen bewust onze rol. Soms initiërend, soms faciliterend en soms ondersteunend. De afgelopen jaren hebben we hier in MijnDinkelland2030! goede ervaring mee opgedaan. MijnDinkelland2030! past volop in deze denk- en werkwijze en zal daarom stevig worden gecontinueerd.

Programma Dienstverlening & burgerzaken

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner. 

 

We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.

 

Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Dienstverlening en burgerzaken maken we gebruik van het volgende kengetal:

Opkomst verkiezingen (%) - Kiesraad 2019

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Rijbewijzen

Voor 2022 willen wij proberen om digitaal de rijbewijzen bij de RDW aan te kunnen vragen. 

 

Verkiezingen

In 2022 vinden de verkiezingen voor de gemeenteraad plaats.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Verkiezingen

De situatie omtrent de corona leidt ook voor 2022 tot hogere kosten voor de verkiezingen. Net als in 2021 kan op 14, 15 en 16 maart waarschijnlijk bij alle stembureaus een stem worden uitgebracht en de bezetting van ieder stembureau bestaat uit acht personen. Hoe de verkiezingen exact eruit komen te zien zal eind van dit jaar en begin volgend jaar duidelijk worden.

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Dienstverlening en burgerzaken * € 1000 Lasten Baten Saldo
Burgerzaken 882 319 -563
o.a. (digitale) communicatie met bedrijven en inwoners, burgerlijke stand, basisregistratie personen, reisdocumenten, huisnummering en kadastrale informatie
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 882 319 -563
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 882 319 -563

Programma Veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.

 

Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.

 

We willen een veilig en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. We willen oplossingsgericht denken en meebewegen bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Veiligheid maken we gebruik van de volgende kengetallen:

Aantal misdrijven per jaar (Politie: 2012-2020):

Overlast door verwarde personen (Politie: 2012-2020):

Het aantal registraties is gebaseerd op de registraties die in de politiesystemen zijn vastgelegd. Indien een eenheid meer incidenten registreert, betekent dit niet automatisch dat het fenomeen in de betreffende eenheid ernstiger is, maar het kan te maken hebben met de registratiewijze (of registratiediscipline) binnen deze eenheid. De getoonde aantallen over voorgaande jaren kunnen mogelijk afwijken van eerdere gepresenteerde aantallen vanwege een naijleffect. Registraties kunnen namelijk op basis van nieuwe inzichten op een later moment worden aangepast. Het aantal registraties is niet gelijk aan het aantal unieke personen en over de rol van corona in relatie tot de cijfers is verder niets te zeggen.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

  • Veiligheidsregio Twente: Veiligheidsregio Twente heeft tot doel de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen bestuurlijk en operationeel op regionaal niveau te integreren teneinde een doelmatige en slagvaardige hulpverlening te verzekeren, mede op basis van een gecoördineerde voorbereiding.
  • Omgevingsdienst Twente: De Omgevingsdienst Twente voert in opdracht van alle Twentse gemeenten en de provincie Overijssel de werkzaamheden m.b.t. vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu en bodem uit.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Veiligheid

Dinkelland is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Wel is er een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen zoals ondermijning en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Dinkelland hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid zal ook in 2022 op het thema ondermijning ingezet worden. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak ondermijning wordt ook in 2022 ingezet op de gemeentegrensoverschrijdende aanpak van ondermijning. Zo is Dinkelland één van de deelnemers aan een ondermijningsoverleg binnen de Noordoost Twente en wordt deel genomen aan de week van de ondermijning op Twentse schaal. Ook heeft de gemeente Dinkelland in het najaar van 2021 deel genomen aan de weerbaarheidsscan ondermijning. Deze scan is een instrument in de regionale aanpak van ondermijning op het thema ‘weerbare overheid’. De conclusies en aanbevelingen uit deze scan worden in 2022 en volgende jaren verder uitgewerkt en waar nodig geïmplementeerd. Verder wordt het beleid over de toepassingsmogelijkheden van de Wet Bibob geactualiseerd.


Tenslotte neemt Dinkelland deel aan projecten die vanuit de veiligheidsregio ontwikkeld worden indien deze projecten voor Dinkelland relevant zijn. Denk aan onderwerpen als witwassen, drugscriminaliteit, zorgfraude en mensenhandel.

 

Handhaving

De afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van repressief naar preventief handhaven. Daarbij staat het uitleggen van regels en de gevolgen van het niet nakomen daarvan centraal. Haaks daarop staan een aantal feiten die vragen om een stevige aanpak bij notoire overtreders en de algemene tolerantie richting de handhavers. Steeds vaker komen zij onder vuur te liggen bij de uitvoering van hun taken. Dat vraagt om een andere werkwijze en vaardigheden van onze medewerkers en strategische communicatie.

 

Van ambitie naar basis

Met ingang van het begrotingsjaar 2021 zijn onderstaande inspanningen uit de ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving overgedragen naar het programma Veiligheid. Dat betekent dat zowel de financiële als inhoudelijke verantwoording plaatsvindt binnen dit programma.

Inspanning

Resultaat

Status

Een bijdrage leveren aan het actualiseren van  beleidsvelden vanuit een integrale visie over een veilige samenleving, waaronder het opstellen van beleidsregels over de Wet woonoverlast en de Wet Bibob

Geactualiseerd beleid

Uitvoering vindt plaats binnen het reguliere werk.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Ondermijning

Als gevolg van corona hebben in 2021 nagenoeg geen integrale controles plaatsgevonden. We verwachten dat in 2022 een inhaalslag kan plaatsvinden. Wel hebben de toezichthouders actief signalen vanuit het werkveld vastgelegd. Deze signalen worden in 2022 opgepakt. Eveneens als gevolg van corona hebben geen bewustwordingsbijeenkomsten ‘ondermijning’ plaatsgevonden met externe partijen (hennepcontainer voor inwoners, ondernemers, agrariërs). Deze bijeenkomsten worden doorgeschoven naar 2022.

 

Evenementen

De verwachting is dat er in 2022 weer hetzelfde aantal evenementen plaats zal vinden als voor de COVID-19 crisis. De beoordeling van de aanvragen voor evenementen zal mogelijk meer tijd vragen, omdat per aanvraag bekeken moet worden of en zo ja hoe, wordt voldaan aan de richtlijnen voor COVID-19. We blijven afhankelijk van de landelijke regelgeving rondom dit onderwerp.

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Veiligheid * € 1000 Lasten Baten Saldo
Crisisbeheersing en brandweer 2.197 -2.197
Openbare orde en veiligheid 1.672 17 -1.655
toezicht openbare orde, integrale veiligheid, dierenbescherming, vergunningen apv en handhaving openbare orde
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 3.870 17 -3.853
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 3.870 17 -3.853

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid

Er is geen sprake van nieuw beleid binnen het programma veiligheid. Wel worden de ontwikkelingen met betrekking tot de Omgevingswet op de voet gevolgd.

Programma Openbare ruimte & mobiliteit

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De openbare ruimte is van iedereen en dat betekent dat die voor iedereen goed toegankelijk moet zijn. Straten en wegen moeten veilig zijn; bij de inrichting hiervan wordt met de wensen en eisen van ouderen, kinderen en mindervaliden rekening gehouden. Samen met onder meer de provincie Overijssel wordt Dinkelland verkeersveiliger en zo goed mogelijk bereikbaar.

 

We dragen als gemeente zorg voor het gebruik, beheer en onderhoud van onze kernen en buitengebieden van vandaag en morgen. We werken aan een aantrekkelijke leefomgeving voor inwoners en bedrijven, waar mensen zich thuis voelen en met plezier gebruik maken van de openbare ruimte. We onderzoeken hoe we de beleving en tevredenheid van alle gebruikers van de openbare ruimte in de komende jaren kunnen meenemen bij nieuwe keuzes voor inrichting en onderhoud.

 

Daarnaast beheert en onderhoudt de gemeente wegen, openbare verlichting,  verkeersvoorzieningen en openbaar groen.  Wanneer er iets in de openbare ruimte stuk is, kunnen inwoners dat melden bij de gemeente. Ook als het gaat om rondslingerend afval, vernielingen of ongedierte. Zo houden we onze gemeente samen leefbaar.

 

Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is vastgesteld in het beleidsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Voor het beheer van de wegen en het groen wordt de Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte van de CROW gebruikt. Daarnaast is in het beleidsplan ‘Verlichten openbare ruimte’ de uitgangspunten en keuzes voor het beleid omtrent openbare verlichting beschreven.

 

Om de in totaal zo’n 590 kilometer riolering van de gemeente Dinkelland te onderhouden en vervangen, zijn de kaders en het beleid hiervoor vastgelegd in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP).  

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Openbare ruimte en mobiliteit maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal kilometer wegen binnen de kom

124

  • Aantal kilometer wegen buiten de kom

445

  • Aantal kilometer riolering

590

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

MijnDinkelland2030!
Binnen het proces Mijn Dinkelland 2030! kijkt de gemeente Dinkelland samen met haar inwoners naar de toekomstige leefbaarheid in iedere kern. Dat betekent ook dat inwoners meer inspraak krijgen over onder andere de openbare ruimte. Het is niet langer alleen de gemeente die bepaalt waar welke soort bomen en soort struiken worden geplant en waar bankjes of speeltoestellen moeten staan, maar ook de buurt zelf, die samen met de Contactpersoon Openbare Ruimte (COR) plannen maakt over de manier waarop de openbare ruimte in hun wijk of buurt eruit zou moeten zien.

 

Kwaliteitsplan Openbaar Groen
De inrichting en het beheer en onderhoud openbare ruimte is beleidsmatig gebaseerd op diverse pijlers. Deze bestaan o.a. uit het GRP, meerjarenonderhoudsplan wegen, de parkeertoets, het Gemeentelijk Verkeer- en Veiligheidsplan en IBOR. Daar is in 2020 het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) aan toegevoegd. In het “Kwaliteitsplan Openbare Groen (KOG) wil de gemeente verantwoorde keuzes maken voor een duurzame en toekomstbestendige openbare ruimte.  De ambities in dit plan zijn: het bevorderen van leefbaarheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie en een beheerstechnische inrichting. In navolging van dit beleid zijn in het ''Uitvoeringsplan KOG'' concrete maatregelen beschreven die ten uitvoer worden gebracht in de jaren 2021 t/m 2024. Hiervoor is 1,6 miljoen euro geraamd en is een nieuwe bestemmingsreserve "onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen" voor in het leven geroepen.

 

Samen met de gemeenteraad herijken van de beeldkwaliteit van de openbare ruimte
Resultaat: Alle onderhoudsniveaus zijn op niveau C vastgesteld met uitzondering van de volgende beheergroepen:

  • Technisch onderhoud trottoirs op B
  • Technisch onderhoud groene elementen op A
  • Wadi’s worden niet meer o.b.v. beeldkwaliteit onderhouden maar 2x per jaar gemaaid en afgezogen.

Stand van zaken: In april 2020 door de raad vastgesteld met een evaluatie in 2022

 

Bermbeheerplan

Om concreet invulling te geven aan het berm- en slootbeheer in het door de raad vastgestelde 'Uitvoeringsplan biodiversiteit', is er, met behulp van een provinciale subsidie, in 2021 een bermbeheerplan opgesteld.  Met dit bermbeheerplan willen we meer biodiversiteit bevorderen in de gemeentelijk bermen. 

 

Eikenprocessierups en invasieve exoten
Voor wat betreft de eikenprocessierupsbestrijding wordt  er goed  ingestoken op de bestrijding zowel binnen de bebouwde kom als ook op locaties (maatwerk) buiten de bebouwde kom.

 

In 2021 is het aantal klachten met betrekking tot de EPR gering geweest. Dit had voornamelijk te maken met onze duidelijke aanpak:

  • Een groot deel van de eiken binnen de bebouwde kom zijn preventief gespoten met het middel Xentari in het voorjaar
  • Zowel binnen als buiten de bebouwde kom hanteren we in de zomerperiode een curatieve bestrijding door middel van het opzuigen van nesten. Op basis van een vastgesteld stroomschema bepalen we waar we wel en waar we niet curatief bestrijden.  

 

De provincie heeft in 2021 een plan van aanpak vastgesteld voor de bestrijding van invasieve exoten. De provincie voelt zich verantwoordelijk voor de bestrijding van een groot aantal invasieve exoten en heeft daarom een subsidieregeling opgesteld voor terreinbeherende organisaties. De gemeente heeft in het uitvoeringsplan plaagbestrijding vastgesteld dat het een 5-tal soorten wil bestrijden, namelijk: de eikenprocessierups, Japanse duizendknoop, reuzenbalsemien, reuzenberenklauw en Amerikaanse vogelkers. De bestrijding van reuzebalsemien, reuzenberenklauw en Amerikaanse vogelkers zijn subsidiabel en de gemeente is bezig met de subsidieaanvraag om deze soorten te bestrijden. 

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Openbare ruimte & mobiliteit.

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Openbare ruimte en mobiliteit * € 1000 Lasten Baten Saldo
Verkeer en vervoer 3.903 315 -3.588
o.a. wegen, openbare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging en verkeer
Parkeren 26 -26
parkeervoorzieningen en parkeervergunningen en -ontheffingen
Openbaar vervoer 6 15 9
openbaar vervoer en abri's
Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.741 7 -1.734
natuurbeheer en landschapsonderhoud, groenvoorziening, volkstuinen en coordinatie participatie openbare ruimte
Riolering 2.757 3.176 419
aanleg en onderhoud rioleringen, rioolaansluitingen op individueel verzoek, rioolheffing
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 8.433 3.513 -4.920
Mutaties reserves 624 624
Mutaties reserves 624 624
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 8.433 4.136 -4.297

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid

KOG en speeltoestellen

Er is  een incidenteel bedrag van € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld om invulling te geven aan het 'Uitvoeringsplan KOG' voor een periode van 4 jaar(2021 t/m 2024). Dit incidentele bedrag van € 1,6 miljoen is gestort in een nieuwe bestemmingsreserve “onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen”. Op deze manier (een nieuwe reserve) wordt de raad in de gelegenheid gesteld om de uitvoering te volgen. Dit betekent echter ook dat de betreffende jaarschijf uit het KOG ieder jaar bij de betreffende jaarbegroting via een raadsbesluit van dekking uit de bestemmingsreserve moet worden voorzien. Dat doen we dus nu.

 

In het vastgestelde uitvoeringsplan KOG is een kostenraming voor de komende 4 jaren in beeld gebracht. Op basis hiervan moet er voor het jaar 2022 een budget van € 337.293 beschikbaar worden gesteld en onttrokken worden uit de nieuw gevormde reserve

 

Daarnaast wordt voor een periode van 2 jaar extra geinvesteerd in het bevorderen van biodiversiteit in het bermbeheer. Hiervoor wordt een extra incidenteel bedrag van € 180.000 beschikbaar  gesteld.

Programma Economie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Aan de hand van de speerpunten detailhandel (vitale winkelgebieden in kernen), bedrijventerreinen en dienstverlening creëren wij een zo optimaal mogelijk  ondernemersklimaat. Wij willen daarbij ruimte blijven bieden voor (bijzondere) initiatieven van ondernemers, zodat optimaal en adequaat kan worden ingespeeld op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en economische trends.

 

De bedrijfsconsulent (ondersteund door een ondernemersserviceteam) vormt hierbij als eerste aanspreekpunt voor ondernemers de schakel tussen de gemeente en het bedrijfsleven en probeert de ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. Daarnaast wordt er actief ingezet op de (her)ontwikkeling, realisatie en uitgifte van bedrijfskavels en bedrijfsruimte, de uitvoering van de detailhandelsagenda/retaildeal en regionale samenwerking (met name in de vorm van regionale acquisitie).

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Het programma Economie kent geen grote actuele ontwikkelingen in 2022.

Voor de actuele ontwikkelingen van bedrijventerreinen wordt verwezen naar paragraaf Grondbeleid.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

De gevolgen van corona voor de verschillende branches zijn nog onduidelijk. We bewaken in 2022 de ontwikkelingen en anticiperen daar waar nodig.

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Economie * € 1000 Lasten Baten Saldo
Economische ontwikkeling 74 -74
versterking economische structuur
Fysieke bedrijfsinfrastructuur 325 351 26
grondexploitatie bedrijventerreinen
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 228 118 -110
weekmarkten en standplaatsen, bedrijven- en ondernemersloket
Economische promotie 243 578 335
o.a. volksfeesten en -evenementen, promotie toerisme, toeristenbelasting en forensenbelasting
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 870 1.047 178
Mutaties reserves 26 -26
Mutaties reserves 26 -26
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 896 1.047 152

Programma Onderwijs

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Alle kinderen en jongeren in de gemeente Dinkelland verdienen het om op te groeien in een kansrijke omgeving met kwalitatief goed onderwijs. In de gemeente Dinkelland hebben we 1.926 leerlingen in het basisonderwijs en in totaal dertien basisscholen. In iedere kern is een basisschool aanwezig, dit vinden we als gemeente erg belangrijk. Naast deze basisscholen telt onze gemeente één school voor voortgezet onderwijs in het dorp Denekamp.

 

Binnen het programma Onderwijs zoeken we de samenwerking met o.a. schoolbestuurders en kinderopvangaanbieders. We bevorderen de ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen in onze gemeente door te investeren in het bestrijden van onderwijsachterstanden en het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met plaatselijke kinderdagverblijven, het basisonderwijs en de GGD/JGZ. We hechten veel belang aan een goede verbinding tussen de gemeentelijke jeugdhulp en het onderwijs, waardoor vroegtijdig gesignaleerd wordt en hulp of ondersteuning zo preventief mogelijk kan worden ingezet.

 

Daarnaast willen we het thuiszitten zoveel mogelijk voorkomen, de RMC-functie en Bureau leerplicht spelen hierin een belangrijke rol. Het niveau van absoluut en relatief verzuim ligt in Dinkelland onder het landelijk gemiddelde, evenals het percentage voortijdige schoolverlaters. Door de inzet van RMC en een adequate uitvoering van de Leerplichtwet, willen we voorkomen dat jeugdigen thuis komen te zitten en/of zonder diploma vroegtijdig het onderwijs verlaten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Onderwijs maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Plaatsen kinderopvang: 1.071 (LRKP: 2021)
  • Kindplaatsen BSO: 372(LRKP: 2021)
  • Buitenschoolse opvang: 9 (LRKP: 2021)
  • Kindplaatsen buitenschoolse opvang: 372 (LRKP: 2021)

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Onderwijs.

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Onderwijs * € 1000 Lasten Baten Saldo
Onderwijshuisvesting 473 -473
o.a. onderwijsgebruik sportaccommodaties, huisvesting bijzonder basisonderwijs en huisvesting voortgezet onderwijs
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.339 227 -1.113
lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvervoer, vervoer gymonderwijs, leerplichtwerkzaamheden en onderwijsachterstandenbeleid
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 1.812 227 -1.586
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 1.812 227 -1.586

Programma Sport & accommodaties

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma Sport en accommodaties gaat over het stimuleren en faciliteren van sport en beweging. We willen sporten en bewegen voor al onze inwoners, van jong tot oud, mogelijk maken en hen motiveren te gaan sporten.

 

 Sportvoorzieningen dragen bij aan een gezonde leefstijl en bieden kansen om te participeren in de samenleving.

 

De gemeente Dinkelland is trots op al haar sportende inwoners. Zowel in de breedte als aan de top wordt sport op hoog niveau beoefend in onze gemeente. Jaarlijks organiseren wij als gemeente het sportgala, volgens ons een goed platform om onze sporters uitbundig in het zonnetje te zetten.  

 

In de gemeente Dinkelland zijn buurtsportcoaches actief die in dienst zijn bij derden en bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sport en accommodaties maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Zwembad Dorper Esch

 

 

  • Openlucht zwembad Kuiperberg 

80.000 betalende bezoekers, 

10.000 verenigingsbezoekers

 

30.000 bezoekers

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De volgende ontwikkeling spelen met betrekking tot het programma Sport & accommodaties:

  • Uitvoering geven aan het Lokaal Sportakkoord .
  • Uitwerking van de verzelfstandiging van Sportcentrum Dorper Esch.

 

Combinatiefuncties/buurtsportcoaches

Voor de Brede Regeling Combinatiefuncties zijn in 2018 nieuwe bestuurlijke afspraken ondertekend en deze treden in werking vanaf 1 januari 2019. Het nieuwe jaarlijkse beschikbare rijksbudget is structureel € 73,3 miljoen voor gemeenten en wordt in eerste instantie verdeeld op basis van de verdeelmaatstaven “jongeren tot en met 17 jaar” en ‘inwoners” (elk voor 50%). Vervolgens krijgen gemeenten de mogelijkheid om zich op basis van deze verdeling in te schrijven voor een deelnamepercentage.  

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Sport & accommodaties.

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Sport en accommodaties * € 1000 Lasten Baten Saldo
Sportbeleid en activering 331 21 -310
sportgala, schoolzwemmen en sportondersteuning
Sportaccommodaties 3.269 1.047 -2.222
sporthallen en zwembaden
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 3.600 1.068 -2.532
Mutaties reserves 268 268
Mutaties reserves 268 268
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 3.600 1.336 -2.264

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid

  • Lokaal Sportakkoord
  • Verzelfstandiging sportcomplex Dorper Esch  en zwembad Kuiperberg
  • In 2022 organiseert Twente de Special Olympics. Alle Twentse gemeenten, dus ook Dinkelland  draagt hierin bij. Aangezien er reeds in 2021 voorbereidingskosten moeten worden gemaakt wordt het toegezegde bedrag van € 27.500 in de begroting 2021 beschikbaar gesteld. Om het evenement blijvend impact te laten hebben wordt in regionaal verband gewerkt aan de legacy met als doel het borgen en verduurzamen van passend sport- en beweegaanbod voor mensen met een beperking.

Programma Cultuur & recreatie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Dinkelland is wat cultuur en recreatie betreft een ontzettend veelzijdige gemeente. Je vindt er eeuwenoude gebruiken, die wij als gemeente ondersteunen, zoals de paasgebruiken in Ootmarsum, maar ook historische wind- en watermolens, diverse natuurgebieden en de rivier de Dinkel stroomt door onze gemeente. Daarnaast doen veel kunstliefhebbers hét kunststadje van Oost-Nederland aan, Ootmarsum. Daar zijn wij als gemeente erg trots op!

 

In de gemeente Dinkelland bestaan drie VVV-punten met informatie voor alle bezoekers die onze gemeente aandoen.

 

De Stichting Toeristisch Ondernemersfonds Dinkelland zet zich in voor de versterking van het toeristisch product Ootmarsum-Dinkelland. Op Ootmarsum-Dinkelland is meer informatie te vinden over wat er zoal te zien en te doen is in onze gemeente.

 

Naast de culturele- en recreatieve voorzieningen hebben we ook oog voor media. Hierbij valt te denken aan ondersteuning van de bibliotheek en de lokale omroep, RTV Oost.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Cultuur en recreatie maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal historische molens                                    7
  • Beschermde stads- en dorpsgezichten        2
  • Gemeentelijke monumenten                             3,5 (per 1.000 inwoners)
  • Aantal musea                                                               5
  • Aantal bibliotheekfilialen                                     4 (waarvan 2 dorpsbibliotheken gerund door inwoners)
  • Muziekonderwijs inclusief HaFaBra              182

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

  • Recreatieschap Twente: De regeling Recreatieschap Twente heeft tot doel het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van recreatieve voorzieningen in zijn rechtsgebied. Het betreft een samenwerking tussen de veertien Twentse gemeenten.

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Cultuur en recreatie * € 1000 Lasten Baten Saldo
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 197 -197
kunstwerken in de openbare ruimte, kunstzinnige en culturele vorming, muziekonderwijs en herdenkingen en gedenkdagen
Musea 205 43 -162
o.a. Los Hoes, 't Heemhoes, Huize Keizer en Educatorium
Cultureel erfgoed 116 -116
o.a. stimulering en behoud van traditionele evenementen, 't Spoorhuuske, molens
Media 432 -432
bibliotheekvoorziening en lokale omroep
Openbaar groen en (openlucht) recreatie 214 -214
o.a. Natura 2000 gebieden
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 1.165 43 -1.122
Mutaties reserves 143 143
Mutaties reserves 143 143
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 1.165 187 -978

Programma Sociaal domein

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Iedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelf redzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners  zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.

 

In de gemeente Dinkelland werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties de re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroeg signalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kindpakketten.

Vastgestelde beleidsnota's

Terug naar navigatie - Vastgestelde beleidsnota's

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sociaal domein maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Werkloosheidspercentage
2,5% (CBS: 2020)
  • Volledig gevaccineerde inwoners
97,1% (RIVM: 2020) Dit betreft uitsluitend het Rijksvaccinatieprogramma
  • Geen enkele vaccinatie
0,8% (RIVM: 2020) Dit betreft uitsluitend het Rijksvaccinatieprogramma
  • Aandeel huishoudens met een bijstandsuitkering
1,8% (CBS, 2021) t.o.v. NL 5,2%

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Binnen het programma Sociaal domein kennen we een aantal verbonden partijen:

  • GR Gezondheid: De GR Gezondheid is een samenwerking tussen de veertien Twentse gemeenten. De organisatie heeft de focus op gezondheid en het sociaal domein.
  • Stadsbank Oost Nederland: een samenwerkingsverband van 22 Twentse en Achterhoekse gemeenten. De Stadsbank is een financieel dienstverlener met ervaring in schulddienstverlening.
  • Stichting Participatie Noaberkracht (SPN): SPN voert de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit voor de gemeenten Dinkelland en Tubbergen.
  • Beschermd Wonen: De regeling heeft tot doel om de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen op het gebied van Beschermd Wonen zoals bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Woonplaatsbeginsel Jeugd 2022 

Het nieuwe woonplaatsbeginsel beoogt een einde te maken aan de onduidelijkheid met betrekking tot welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor de benodigde ondersteuning. Het zal voor gemeenten duidelijk worden welke gemeente straks volgens het nieuwe woonplaatsbeginsel verantwoordelijk is voor de jeugdige. Het nieuwe woonplaatsbeginsel wordt per 1 januari 2022 ingevoerd. 

 

Ten aanzien van de uitspraken van het Rijk dat de wijziging in het woonplaatsbeginsel geen financieel (nadelig) effect zal hebben is dat op landelijk niveau wellicht een reëel gedachtegoed. Echter kunnen er door schaalgrote op lokaal niveau wel financiële verschillen ontstaan. De kans dat dit zich voordoet en eventuele impact daarvan kunnen we op dit moment nog niet voorspellen.

 

Van ambitie naar basis

De onderstaande inspanningen zijn overgedragen van de ambitie Inclusieve samenleving naar het programma sociaal domein in de basisbegroting. Dat betekent dat de hieronder genoemde inspanningen, zowel inhoudelijk als financieel onder dit programma worden verantwoord.

  • Praktijkondersteuner ggz Jeugd (er is sprake van incidentele dekking voor de periode van maximaal 2 jaar)
  • Integrale schuldenaanpak
  • Algemene wasvoorziening
  • Twentse belofte
  • Decentralisatie beschermd wonen

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Wmo

We houden in 2022 rekening met een toename in het aantal aanvragen voor Wmo-maatwerkvoorzieningen als gevolg van corona.

 

Jeugd

De effecten van de eerste en tweede lock down worden ook op het gebied van jeugd steeds zichtbaarder. Duidelijk is het belang van in het oog houden van kwetsbare gezinnen, terwijl tegelijkertijd voor iedereen het steunende netwerk gestimuleerd wordt. En hoewel we nog niet precies weten welke emotionele en materiele gevolgen de verscherpte coronamaatregelen hebben op gezinnen, is wel duidelijk dat een veerkrachtig gezin als positieve buffer werkt voor negatieve invloeden van buitenaf. Reflecteren en anticiperen op effecten van de pandemie op jeugdigen vraagt een brede blik op de gevolgen van de coronafase op gezinnen. Dus niet alleen aandacht voor mogelijk toenemend overgewicht onder kinderen of achterstand in schoolprestaties, maar juist ook aandacht voor het welbevinden van kinderen en hun ouders en steunende netwerken voor gezinnen. Een stevige en betrouwbare basis is belangrijk voor het kansrijk opgroeien van kinderen. Daarvoor is een steunende omgeving van groot belang.

 

We houden in 2022 rekening met complexere vraagstukken bij jeugdigen welke reeds bij ons bekend zijn. Er zal meer sprake van multiproblematiek zijn. Daarnaast zal de veranderende rol van jeugdconsulenten (niet meer uitsluitend regie over maatwerkvraagstukken, maar  ook regievoerder voor jeugdigen in het voorliggende veld ter voorkoming van (verdere) escalatie naar maatwerk) verder door ontwikkelen.

 

Schulddienstverlening

De coronacrisis heeft tot op heden nog geen invloed gehad op het beroep op schulddienstverlening. Het aantal aanvragen is nog niet toegenomen. Op dit moment is ook nog niet in te schatten of en wanneer een ombuiging naar een mogelijk te verwachten toename van de schulddienstverlening zal plaatsvinden.

 

Bijstand

Er werd verwacht dat er een instroom in de bijstandsuitkeringen op grond van de WWB, IOAW en IOAZ in 2020 zou plaatsvinden. Deze instroom heeft niet plaatsgevonden. Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is over de jaren 2019 tot en met heden (augustus 2021) nagenoeg stabiel gebleven. 

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Sociaal domein * € 1000 Lasten Baten Saldo
Samenkracht en burgerparticipatie 1.177 38 -1.139
o.a. stiumleringsfonds sociaal domein, kinderopvang, statushouders, herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen
Inkomensregelingen 4.464 3.898 -566
bijstandsuitkeringen, minimabeleid, bijstandsverlening zelfstandigen en kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Begeleide participatie 2.234 -2.234
sociale werkvoorziening
Arbeidsparticipatie 453 -453
participatie en re-integratie
Maatwerkvoorzieningen (WMO) 945 8 -938
hulpmiddelen en gehandicaptenparkeerkaarten
Maatwerkdienstverlening 18+ 5.952 150 -5.802
huishoudelijke ondersteuning, vervoersdiensten dagbesteding, eigenbijdragen, schuldhulpverlening, ondersteuning vanuit de Wmo 2015
Maatwerkdienstverlening 18- 6.167 -6.167
ondersteuning vanuit de Jeugdwet, inclusief gesloten jeugdzorg, spoedhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering
Geëscaleerde zorg 18+ 195 -195
veilig thuis
Volksgezondheid 994 -994
GGD Twente en ondersteuning lokale gezondheidsorganisaties
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 22.582 4.094 -18.488
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 22.582 4.094 -18.488

Programma Milieu

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het uitgangspunt van de gemeente Dinkelland is dat we in 2030 leven in een afvalloze en duurzame samenleving. Afval bestaat dan niet meer, we zamelen alleen nog maar waardevolle grondstoffen in. Een meewerkende houding van onze inwoners en bedrijven is hierbij van groot belang.

 

Afval wordt in de gemeente Dinkelland opgehaald door ROVA. Kringloopbedrijf De Beurs komt herbruikbare goederen gratis bij onze inwoners ophalen en nemen het overige grof huishoudelijk afval tegen een kostendekkend tarief mee.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Binnen het programma Milieu kennen we een aantal verbonden partijen:

  • Omgevingsdienst Twente: De Omgevingsdienst Twente voert in opdracht van alle Twentse gemeenten en de provincie Overijssel de werkzaamheden m.b.t. vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu en bodem uit.
  • Twence B.V.: Twence is het afvalverwerkingsbedrijf dat al het huishoudelijk afval en veel van het bedrijfsafval binnen de regio Twente verwerkt.
  • ROVA: ROVA verzorgt voor gemeenten alle publieke taken die voortkomen uit de gemeentelijke zorgplicht voor huishoudelijk afval (afvalinzameling en -verwerking, beheer inzamelmiddelen).
  • Crematoria Twente: Het openbaar lichaam Crematoria Twente (OLCT) is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet op de lijkbezorging. Deze taken zijn ondergebracht in Crematoria Twente / Oost- Nederland B.V.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Inzameling Oud Papier en Karton

In het kader van de inzameling van oud papier en karton, OPK, is er vanaf 1 januari 2020 gestart met een nieuw contract op basis van een Europese aanbestedingsprocedure. Door de nationale en internationale ontwikkelingen rond oud papier en karton, staan de marktprijzen behoorlijk onder druk en zijn we geconfronteerd met een lagere vergoeding voor de inzameling van OPK. Het nieuwe contract betekent dan ook een lagere papieropbrengst en hogere containerkosten voor de verengingen en scholen die het OPK inzamelen. Om het voor de verenigingen/scholen toch aantrekkelijk te laten zijn om het OPK in te blijven zamelen is besloten om de verenigingen/scholen een garantieprijs van € 60 per ton na aftrek van de containerkosten te blijven bieden.  Voor de begroting van 2021 wordt uitgegaan van een opbrengst (marktprijs) van € 30 per ton. Op dit moment zien we dat de marktprijs van OPK is gestegen. De papiermarkt is en blijft grillig. Daardoor zijn de financiele gevolgen moeilijk in te schatten.

 

Inzameling PMD

Tot 1 juli 2020 was de gemeente Dinkelland verantwoordelijk voor het inzamelen, sorteren en vermarkten van het ingezamelde PMD. Daarvoor ontving de gemeente ook een vergoeding. Door de VNG en het verpakkende bedrijfsleven zijn, om de gemeente te ontzorgen, daar nieuwe afspraken over gemaakt. Vanaf 1 juli 2020 is de gemeente alleen nog verantwoordelijk voor de inzameling van PMD. Vanaf 1 juli 2020 werden geconfronteerd met een toenemende afkeur van het inzamelde PMD in verband met een te grote hoeveelheid aanwezige stoorstoffen. Door bestuurlijke interventie van de Twentse gemeenten is er op 30 oktober 2020 met Nedvang BV een overbruggingsperiode afgesproken tot 1 juli 2021. Bestuurlijk is het volgende afgesproken:

  • Vrachten tot 15% stoorstoffen worden goedgekeurd, waarvoor in 2021 een vergoeding wordt ontvangen van € 245 per ton;
  • Vrachten met stoorstoffen tussen de 15% en 35% worden ter sortering geaccepteerd ter verwerking afgevoerd naar Attero in Wijster. De gemeenten ontvangen daarvoor een vergoeding van € 130 per ton;
  • Vrachten met meer dan 35% stoorstoffen worden afgekeurd en afgevoerd naar Twence, waarbij de gemeenten € 200 per ton betalen voor de verbranding;
  • De gemeente leveren een verbeterplan aan die moeten bijdragen aan een beter kwaliteit van het PMD.

Het vervolg op deze overbruggingsperiode is nog niet bekend. Met Twence is afgesproken dat elke vracht afgekeurd PMD bij Twence zal worden verbrandt tegen een tarief van € 95 per ton. Daarnaast blijven we door goede communicatie inzetten om op basis van het project #Terugwinnaars de kwaliteit van het ingezamelde PMD te verbeteren. Om dit traject te ondersteunen is het ‘Plan van aanpak acties ter vermindering van afkeur plastic, metalen en drankkartons in Dinkelland en Tubbergen’ opgesteld. De financiële vertaling hiervan is meegenomen in de financiële paragraaf.

 

Grondstoffenmonitor
Op basis van de jaarlijkse grondstoffenmonitor wordt bepaald of het afvalbeleid (de wijze van inzamelen) wordt bijgesteld. Wij blijven inzetten op communicatie om de kwaliteit van de grondstoffen te verbeteren en te zorgen dat de hoeveelheid restafval per inwoner afneemt. De ingezamelde hoeveelheid restafval per inwoner per jaar ligt in 2020 op 69 kg (2019 57 kg). Het scheidingspercentage in 2020 is 80%. Hiermee wordt al voldaan aan de landelijke norm van 75%. Door Corona en het verplicht thuiswerken is er meer restafval aangeleverd. Mogelijk dat deze trend afneemt.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Milieu.

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Milieu * € 1000 Lasten Baten Saldo
Afval 1.732 2.002 271
inzameling en verwerking huishoudelijk afval, afvalstoffenheffing
Milieubeheer 82 -82
milieuprogramma en -meldingen, milieuvoorlichting, bodembescherming en - sanering, ongediertebestrijding en kadaververwijdering
Begraafplaatsen en crematoria 31 -31
openbare begraafplaats, lijkschouwing en uitvaarten, oorlogsgraven
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 1.844 2.002 159
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 1.844 2.002 159

Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Als gemeente is van het van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet zowel een kwantitatieve en kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste. De inrichting van de fysieke leefomgeving raakt in die zin dan ook alle agenda's  die zijn opgenomen in het koersdocument.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Woningvoorraad
11.047 (BAG/ABF: 2021)
  • Gemiddeld bouwjaar woningvoorraad
1977 (BAG/ABF: 2021)
  • Mediane vraagprijs woningen
€376.000 (Huizenzoeker.nl: feb 2021)
  • Gemiddelde vraagprijs woningen
€303.500 (Huizenzoeker.nl: aug 2021)

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Planontwikkeling

De trend van meer plannen ontwikkelen in samenspraak met de samenleving wordt doorgezet, ook in de ruimtelijke planvorming. Daarnaast speelt de voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet. Bij mogelijke aanpassingen van bestaand beleid of het opzetten nieuw beleid wordt afgewogen hoe dit in licht van de nieuwe Omgevingsvisie past. Hierbij vindt een nauwe samenwerking plaats met de participatieprocessen.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Corona heeft nagenoeg geen gevolgen voor het beleidsveld Wonen. Wel is er mogelijk sprake van enige vertraging in de communicatie met externe partijen.

Begroting 2022: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2022: overzicht baten en lasten
Programma Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening * € 1000 Lasten Baten Saldo
Ruimtelijke ordening 1.032 112 -920
o.a. adviezen gemeentelijke kwaliteitsteam, bestemmingsplanwijzigingen op verzoek, basisregistratie grootschalige topografie, geo-informatie, Mijn Dorp 2030
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 3.042 3.369 327
grondexploitatie woningbouw
Wonen en bouwen 989 585 -404
basisregistratie adressen en gebouwen, startersleningen, omgevingsergunningen, toezicht/handahving bouwen en slopen en woonwagen standplaatsen en -huisvesting
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 5.062 4.066 -996
Mutaties reserves 322 -322
Mutaties reserves 322 -322
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 5.384 4.066 -1.318

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid

In 2022 zal op basis van de nieuwe Woonvisie 2021+ uitvoering worden gegeven aan het woningbouwprogramma en de prestatieafspraken met de corporatie. Ook zal er een toetsingskader voor woonzorginitiatieven worden opgesteld.

 

Tevens zal beleid worden ontwikkeld voor huisvesting van arbeidsmigranten in de kernen.