Inleiding begroting

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Voor u ligt de begroting 2022 van de gemeente Dinkelland die door het college van Dinkelland aan u als raad aangeboden wordt. Deze begroting heeft als basis de Perspectiefnota 2022.  In deze perspectiefnota 2022 is aangeven dat de begroting 2022 een zogenaamd “beleidsarm karakter” krijgt. Belangrijkste reden hiervoor zijn de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Het is gebruikelijk is dat de zittende gemeenteraad en het zittende college met het vaststellen van een begroting die betrekking heeft op een verkiezingsjaar (in dit geval het jaar 2022) "niet over haar graf heen regeert". Speerpunt van deze beleidsarme begroting 2022 moet volgens het college een sluitende meerjarenbegroting zijn zodat de gemeentelijke financiën "netjes" worden overgedragen naar de nieuwe raadsperiode. Dat dit gezien alle onduidelijkheden en afhankelijkheden een hele opgave is hebben we in de perspectiefnota 2022 toegelicht en beschreven. In deze begroting 2022 beschrijven we laatste stand van zaken van deze onduidelijkheden en afhankelijkheden en geven we aan hoe we hier mee om willen gaan.

 

In de perspectiefnota 2022 hebben we eveneens aangegeven dat we, evenals bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen ook voor het komende jaar 2022 naast een "beleidsarme" meerjarig sluitende begroting 2022 weer gaan werken met een zogenaamd overdrachtsdocument. In dit zogenaamde overdrachtsdocument willen we vooralsnog alle afweegbare zaken benoemen. Het is de bedoeling dit document in maart 2022 (de maand van de gemeenteraadsverkiezingen) gereed te hebben zodat het document als input betrokken kan worden bij de mogelijke coalitieonderhandelingen. Het document moet dus uitdrukkelijk worden gezien als een soort van service waarin het huidige college “het stokje overgeeft”.

 

Voor wat betreft de lokale lasten volgen we ook het bestaande beleid en de bestendige gedragslijn met dien verstande dat we zo dicht mogelijk bij de beleidslijn uit ons coalitieakkoord willen blijven . Dat wil zeggen dat we de ontwikkeling van de lokale woonlasten zo laag en zo stabiel mogelijk willen houden. We streven daarbij naar de nullijn.  Uit de atlas van de lokale lasten die jaarlijks uitkomt blijkt dat we er deze coalitieperiode uitstekend in zijn geslaagd deze beleidslijn uit te voeren. Zo zijn we er voor wat betreft de woonlasten in geslaagd om van een relatief dure gemeente in 2018 toe te groeien naar een gemeente met gemiddelde woonlasten. Daar zijn we trots op en dat willen we graag vasthouden en doorgeven naar de nieuwe raadsperiode. Vandaar dat we voorstellen om alle huishoudens die worden aangeslagen voor gemeentelijke woonlasten (OZB, riool, en afval) eenmalig te compenseren voor de hogere lokale lasten in 2022. Dat betekent dat de gemeentelijke aanslag voor het jaar 2022 wordt verlaagd met € 25

 

Het feit dat de begroting 2022 een zogenaamd “beleidsarm karakter” krijgt en alle afweegbare zaken worden opgenomen in het overdrachtsdocument wil natuurlijk niet zeggen dat we gas terug nemen of een pas op de plaats maken. Ook in 2022 gaan we met volle energie aan de slag met bestaande ambities en opgaven. Dit kan ook niet anders gezien de uitdagingen en opgaven waar we voor staan.

 

De opgaven in het landelijk gebied zijn groot. Thema’s zoals energie, stikstof, kringlooplandbouw, biodiversiteit etc bepalen de agenda inmiddels in grote mate. Wij gaan in 2022 vooral onze verbindende en faciliterende rol inzetten. Met onze inwoners, stakeholders en experts uit een groot scala aan vakgebieden, gaan we oplossingsrichtingen zoeken voor de ingewikkelde, samenhangende opgaven. Met de Noordoost-Twentse gemeenten gaan we de samenwerking op het gebied van toerisme en recreatie intensiveren. We werken aan een gezamenlijke uitvoeringsagenda waarbij we vooral inzetten op kwalitatief toerisme. De beoogde groei moet samengaan met respect voor de leefomgeving van de inwoners, het landschap en de natuur.

 

De leefbaarheid in de kernen is een belangrijke pijler in onze samenleving. Wij willen kernen waar het prettig wonen is, waar bedrijvigheid is en waar mensen werk kunnen vinden. Maar vooral ook kernen waar ruimte is om elkaar te ontmoeten en om samen te komen. Het wordt daarbij moeilijker om voorzieningen in stand te houden. Dit geldt voor winkels, horeca, kerken, kulturhuzen, sportvoorzieningen en scholen. Met onze inwoners zoeken wij oplossingen voor deze opgaven.

 

In 2022 werken wij door aan ons woningbouwprogramma. Speerpunt is het afstemmen van het aanbod op de lokale behoefte in elke kern. Wij geven prioriteit aan inbreiding, maar zetten kracht bij via maatwerk op uitleglocaties. Daarnaast inventariseren wij de behoefte aan toekomstige bedrijfsgronden. Wij houden de samenhang tussen wonen en werken in beeld. Voor de versterking van onze maatschappelijke voorzieningen faciliteren wij de initiatieven uit de samenleving om te komen tot clustering van vastgoed en accommodaties. Het gaat daarbij om de maatschappelijke meerwaarde. De samenleving moet de voordelen ondervinden van samenwerking, waarbij de investering in stenen gepaard moet gaan met gezondheid en welzijn.

 

Het sociaal domein is en blijft een uitdaging. We willen de zorg en ondersteuning voor iedereen bereikbaar en betaalbaar houden en doen onze uiterste best om goede zorg te blijven verlenen. We zetten daarbij ook in 2022 vooral in op preventie, omdat dit bijdraagt aan een positieve gezondheid op de langere termijn. Dit doen wij vanuit onze verbindende en faciliterende rol. Het inzetten op het sport- en preventieakkoord is een mooi voorbeeld. Met inwoners en stakeholders werken wij aan het versterken van onze basis- en algemene voorzieningen. Tevens willen we de zorg dichtbij organiseren en kwalitatieve zorg en ondersteuning verlenen passend bij de vraag. Een goed voorbeeld is Schakel, de praktijkondersteuner Jeugd GGZ en de Coördinator Externe verwijzers. Dit blijven we continueren en monitoren, om de samenwerking met onze partners te kunnen verstevigen.

 

Het jaar 2022 staat ook in het teken van terugkijken en vooruitblikken naar het Twents ondersteuningsmodel. Meerdere onderdelen zoals bijvoorbeeld de jeugdzorg en onderdelen in de Wmo vragen om een herijking van de inkoop. En wat betreft de sociaal werkvoorziening en de participatiewet zorgen we voor een goede uitvoering bij Stichting Participatie Noaberkracht (SPN), de Nieuwe Uitvoeringsorganisatie (NUO) en de samenwerking met gemeente Oldenzaal.

 

Het thema duurzaamheid staat landelijk, regionaal en ook in onze gemeente steeds sterker op de agenda. Veel mensen zijn er inmiddels van doordrongen dat de opwarming van de aarde moet worden beperkt en dat de klimaatverandering moet worden tegengegaan. Ook is er het besef dat de mensheid daar iets aan moet doen. Echter: als de maatregelen dichterbij komen groeit ook de weerstand. Dat zien we ook in onze gemeente. Vergroten van de bewustwording en de dialoog voeren om samen invulling te geven aan mogelijke oplossingen, zal de komende jaren nog meer centraal staan. We richten ons op de noodzaak en effecten van de grootschalige energietransitie, maar vooral ook op het stimuleren van kleinere initiatieven van onderop, met aandacht voor de mogelijkheden voor energieopwekking én energiebesparing. Ook moeten we ons realiseren dat het klimaatakkoord verder gaat dan de energietransitie. We zullen ons de komende periode moeten beraden hoe we hier verder invulling aan geven en wat de consequenties zijn, daarbij rekening houdend met ook de kaders en middelen die hier vanuit het Rijk voor worden geboden.

 

Ook in 2022 werken we nauw samen met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en kijken we naar wat we samen kunnen doen om onze kernen op lange termijn leefbaar te houden. Samenlevingsgericht werken is de basis van onze dienstverlening. Onder de noemer Mijn Dinkelland 2030 denken inwoners in alle kernen na over de toekomst van hun dorp en samen met hen maken we keuzes. Mooie initiatieven komen tot bloei. Deze initiatieven willen wij nog meer ruimte geven om te ontwikkelen. Wij ondersteunen en stimuleren, met aandacht voor de menselijke maat (denken vanuit de leefwereld) en met een open blik. We sluiten aan bij wat er in elke kern gebeurt en de inwoner heeft de hoofdrol. We werken samen met de samenleving aan de leefbaarheid in onze kernen en bepalen samen met hen aan de voorkant bewust de rolverdeling en eventuele kaders.