Ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving

Inleiding Ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

doel

In het coalitieakkoord 2018-2022 heeft de gemeente Dinkelland de ambitie uitgesproken om haar kernen aantrekkelijk te houden op het gebied van wonen en leven. Wij zien hierbij raakvlakken tussen wonen, openbare inrichting en maatschappelijke voorzieningen. De aantrekkelijkheid van onze kernen wordt voor een groot deel bepaald door de aanwezigheid van voldoende en kwalitatief goede woonvoorzieningen, een volwaardige openbare ruimte en de aanwezigheid van functionele onderwijs- en sportvoorzieningen. Op deze speerpunten willen wij inzetten binnen onze ambitie voor een “aantrekkelijke woon- en leefomgeving”.doelenboom

Meetbaarheid

Terug naar navigatie - Meetbaarheid

Indicatoren

Deze P&C-cyclus gaan we meer monitoren op output en outcome. In de begroting van 2019 hebben we aangegeven dat we op het niveau van ambitie een belevingsonderzoek onder onze inwoners gaan houden om een nulmeting te krijgen. Voor deze ambitie (Aantrekkelijke woon- en leefomgeving) zien we af van belevingsonderzoeken. Er is een onderzoek uitgevoerd ten aanzien van de kwalitatieve woonbehoefte per kern en deze geeft inzicht in de behoefte en ontwikkelrichtingen per kern. Daarnaast gebruiken we de overall midterm review van het Coalitieakkoord  om een indicatie te krijgen van de tussentijdse effecten. Uiteraard worden onze inwoners en de raad  nadrukkelijk bij dit onderzoek betrokken.

Voor de actielijnen gaan we de kwantitatieve indicatoren meten. Ook hierbij gaan we uit van een nulmeting. Deze indicatoren monitoren we doorlopend voor zover ze beschikbaar zijn. Er zijn actielijnen waarbij kwalitatieve indicatoren (belevingsonderzoek) meer voor de hand liggen. Dat is afhankelijk van de meetbaarheid van het thema. In dat geval worden ze als onderdeel meegenomen in het belevingsonderzoek bij de betreffende ambitie.

De indicatoren komen bij elke ambitie en actielijn terug en zijn niet bedoeld om op afgerekend te worden. Zij geven een indicatie of wij de juiste dingen doen zodat wij tijdig kunnen bijsturen. 

 

Ambitie: Aantrekkelijke woon en leefomgeving Indicator Bron Frequentie meten Wanneer actuele gegevens beschikbaar Meetmoment IST

IST

2018

SOLL

2022

Wij zetten ons in om alle kernen aantrekkelijk houden op het gebied van wonen en leven              
Actielijn: Realistischer bouwen en wonen              
Een beter bij de behoefte passende woonruimte voor jong en oud Kwalitatief (belevingsonderzoek) Onderzoeksbureau begin en einde raadsperiode 2019      
Actielijn: Aantrekkelijkere openbare ruimte              
Een meer toekomstgerichte en duurzame inrichting Kwaliteitsscore openbare ruimte (niveau van onderhoud) Schouw op basis van uitgangspunten beleidsplan (norm toetsen)   Schouw moet nog plaatsvinden   Nog onbekend 100% moet voldoen aan de vastgestelde norm
Actielijn: Toekomst bestendiger sport- en onderwijs-vastgoed              
Betere borging van de toegankelijkheid, het gebruik, het onderhoud en de exploitatie van sport- en onderwijsvastgoed Aantal beoordeelde initiatieven tot privatisering  Gemeente Jaarlijks   sep-18 0 Alle ingekomen verzoeken tot privatisering zijn gezamenlijk onderzocht.
Actielijn: Maatschappelijke veiligheid              
Versterken van de maatschappelijke veiligheid door de bewustwording en verantwoordelijkheid te vergroten              

Realistischer bouwen en wonen

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Een beter bij de behoefte passende woonruimte voor jong en oud  toegespitst op elke kern

Waar stonden we aan het begin van de coalitieperiode? (IST)

1) We kennen de kwantitatieve behoefte per kern.

2) We geven gemeentelijke kavels uit op uitbreidingsplannen en faciliteren ontwikkelaars bij hun plannen. Wij sturen beleidsmatig op inbreiding voor uitbreiding.

Waar gaan we naar toe? (SOLL)

1)     We kennen de kwantitatieve behoefte én kwalitatieve behoefte (over het gewenste aantal en type woningen per kern) en hebben een ontwikkelstrategie toegepast waardoor we in elke kern een perspectief hebben voor een beter passend aanbod hebben dat voorziet in de lokale behoefte. (Deze SOLL is inmiddels bereikt)

2)     We hebben een kwaliteitsslag gemaakt in de woningbouwprogrammering met perspectief op zowel de korte termijnbehoefte als de lange termijnbehoefte:

a. We hebben kwalitatief programmeren conform het “Uitvoeringsnota woningbouw” een plek gegeven. Ingebed in gemeentelijk beleid en werkwijze. (Deze SOLL is inmiddels bereikt)

b. We hebben recht gedaan aan onze beleidsdoelstelling dat inbreiding de voorkeur krijgt voor uitbreiding doordat wij:

·  De inbreidingsmogelijkheden in elke kern onderzocht en benut (of geprogrammeerd).

·  Onze strategische grondposities hebben afgestemd op de kansen voor inbreiding.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

We herkennen de brede behoefte van de samenleving aan woningen en nieuwbouwkavels. Wij hebben 6 gemeentelijke uitgifteplannen in voorbereiding genomen in de kernen Denekamp, Ootmarsum, Weerselo, Deurningen en Saasveld. De mogelijkheden in Rossum en Tilligte worden thans onderzocht, waarbij de kansen voor inbreiding primair worden ondersteund. In Noord-Deurningen zijn nog voldoende kavels beschikbaar, maar kan herverkaveling aan de orde zijn . Lattrop beschikt over twee inbreidingslocaties door particuliere eigenaren. Als gemeente proberen wij met onze uitgifteplannen een aanzienlijke bijdrage te leveren aan de woningmarkt.

Het benutten van inbreidingslocaties is een opgave die wij willen intensiveren. Wij willen onze faciliterende houding richting projectontwikkelaars omzetten naar een meer proactieve houding. Dat betekent dat wij een selectie maken van de inbreidingslocaties die wij kansrijk achten en de eigenaren gericht gaan benaderen. Wij nemen deze (potentieel toekomstige plannen) ook mee in onze meerjarenprogrammering. Wij gaan op zoek naar de knelpunten waarom een herontwikkeling niet van de grond is gekomen en waar nodig denken wij mee in oplossingen. Daarnaast brengen wij onze stimuleringsregeling nadrukkelijk(er) onder de aandacht en zullen wij periodiek contact onderhouden met de betreffende eigenaren. Ten einde de trend van het benutten van inbreidingslocatie beter te faciliteren hebben wij ons beleid op dit onderdeel verruimd.

Ten aanzien van de woningbouw in zijn algemeen is er al geruime tijd sprake van een opgaande markt. Dit vertaalt zich in snelle doorlooptijden bij verkoop en aanzienlijke prijsstijgingen bij aankoop zowel in de bestaande markt als nieuwbouwmarkt (bouwkosten). De betaalbaarheid van woningen staat daarmee onder druk, zeker voor de groep inwoners met een kleiner budget. In onze eigen woningbouwplannen zorgen wij voor een gedifferentieerd aanbod met voldoende kleinere kavels. Met ontwikkelaars maken wij afspraken over verkavelingsplannen, passend bij de actuele lokale behoefte.

Daarnaast krijgen wij signalen door van een toenemende vraag aan woningen van mensen van buiten de regio. De trek vanuit het westen naar het oosten is de laatste jaren beter merkbaar. Wij verwachten dit ook terug te zien in onze migratiecijfers en toekomstige prognoses.

Aantrekkelijkere openbare ruimte

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Een meer toekomstgerichte en duurzame inrichting

 Waar stonden we aan het begin van de coalitieperiode? (IST)

1. Voor het onderhoud van de openbare ruimte zijn onderhoudsniveaus vastgelegd (IBOR). Er is een duidelijke relatie tussen de onderhoudsniveaus en de daarvoor beschikbare financiële middelen voor uitvoering. De huidige onderhoudsniveaus sluiten niet altijd geheel aan bij de verwachtingen die daarover bestaan in de samenleving.

2. Keuzes ten aanzien van de inrichting van de openbare ruimte worden vaak op ad hoc-basis gemaakt. Afstemming met bewoners en gebruikers vindt plaats op projectniveau. Hierdoor ontstaan “gemeente-breed” verschillen in de inrichting van de openbare ruimte en in toegepaste (bouw)materialen. Soms zijn er daardoor minder goede keuzes gemaakt. Het onderhoud kan hierdoor niet altijd efficiënt gebeuren en ook is de toegankelijkheid niet altijd voor alle gebruikers geborgd. Dat kan leiden tot ontevredenheid van bewoners of gebruikers over de openbare ruimte. 

Waar gaan we naar toe? (SOLL)

1. Ten aanzien van het onderhoud van de openbare ruimte wordt een nieuwe afweging gemaakt binnen de gestelde (financiële) randvoorwaarden, waarin onderhoudsniveau(s), veiligheid en onderhoudskosten de hoofdingrediënten zijn. Hierbij wordt ook de inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt optimaal benut. (Beeldkwaliteitsplan)

2. Ten aanzien van de inrichting van de openbare ruimte wordt een Kwaliteitsplan Openbare Ruimte opgesteld (KOR). Het KOR wordt bij nieuwe plannen en bij herinrichting- en onderhoudsprojecten betrokken en is van invloed op de keuzes die gemaakt worden bij de inrichting. Daardoor worden beter onderbouwde keuzes gemaakt en neemt naar verwachting de tevredenheid van bewoners en gebruikers toe. Onder het KOR wordt ook een Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) opgesteld waarin meer specifiek wordt ingegaan op groenelementen.  

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Duurzaamheid wat betreft de inrichting van de openbare ruimte vertaalt zich in meer leefbaarheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie en een beheerstechnische inrichting. Een openbare ruimte waarin het compromis gezocht wordt tussen wat de samenleving wil en waarin we inspelen op actuele uitdagingen met betrekking tot het klimaat.

Toekomstbestendiger maatschappelijk vastgoed

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Meer geactualiseerde visie op sport- en onderwijshuisvesting vastgoed en ander maatschappelijk vastgoed

Waar stonden we aan het begin van de coalitieperiode? (IST)

· De buitensportaccommodaties in de gemeente Dinkelland zijn allemaal geprivatiseerd en zijn gericht op de breedtesport. De binnensportaccommodaties zijn grotendeels in gemeentelijk beheer.

· Het rapport Samen Scholen (IHP voor Dinkelland) is op 29 november 2011 door de gemeenteraad vastgesteld. Hierin is destijds de visie op onderwijshuisvesting vastgesteld.

Waar gaan we naar toe? (SOLL)

· Ambities tot privatisering van binnensportaccommodaties worden in samenwerking met de initiatiefnemer onderzocht.

· Het rapport Samen Scholen wordt actueel gehouden.

· Voor de kern Denekamp wordt een onderwijshuisvestingsscenario uitgewerkt op basis van een denkrichting met  twee locaties.

· We beschikken over een (robuuste) sportstructuur waarin onze opgaven voor het sportvastgoed in samenhang met elkaar worden aangevlogen.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

We zien dat in een aantal kernen wordt nagedacht over de clustering van maatschappelijk vastgoed. Het gaat dan voornamelijk om de clustering van onderwijsvastgoed met cultuurvastgoed (en aanpalende voorzieningen). Anderzijds zien we clusteringsopgaven bij sportvoorzieningen. Wij verwachten dat deze trend de komende jaren doorzet. Voor zover aan de orde koppelen wij deze opgave met privatiseringsvraagstukken (van binnensportvoorzieningen).

Maatschappelijke veiligheid

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Versterken van de maatschappelijke veiligheid door de bewustwording en verantwoordelijkheid te vergroten

 Waar stonden we aan het begin van de coalitieperiode? (IST)

· Op dit moment passen wij onze beleidskaders toe als toetsend instrumentarium.

Waar gaan we naar toe? (SOLL)

· Wij hebben onze beleidskaders geëvalueerd, waarbij wij bewustwording en verantwoordelijkheid van maatschappelijke veiligheid centraal hebben gesteld.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Op het gebied van veiligheid hebben wij met veel veiligheidsvraagstukken te maken, van woonoverlast en jeugdcriminaliteit tot verkeersveiligheid, huiselijk geweld en ondermijnende criminaliteit. Dit complexe terrein kent niet alleen veel vraagstukken, partijen en instrumenten maar ook tal van verbindingen met ander gemeentelijk beleid. Wij zien dat een effectieve inzet op het veiligheidsdomein keuzes vereist − keuzes over prioriteiten, instrumenten en samenwerking met veiligheidspartners. Met het opstellen van een strategische agenda willen wij focus aanbrengen. Hierin nemen wij trends en ontwikkelingen ook mee.

Aantrekkelijke woon- en leefomgeving - financieel