Ambitie Inclusieve samenleving

Inleiding Ambitie Inclusieve Samenleving

Inleiding Ambitie Inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - Inleiding Ambitie Inclusieve samenleving

doel

Een samenleving waarin iedereen mee doet, dat noemen we een inclusieve samenleving. Samen met inwoners, verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties willen we hier invulling aan geven. Wij willen bereiken dat zoveel mogelijk mensen meedoen. Om een inclusieve samenleving te bereiken, is het belangrijk dat we op elkaar letten en voor elkaar zorgen. De periode 2019-2022 staat in het teken van de transformatie om de toenemende druk op het Sociaal Domein te verlichten. We willen onze samenleving, onze kernen en onze inwoners in hun kracht te zetten met als doel een positievere gezondheid. Tegelijkertijd willen we de ondersteuning en zorg kwalitatief goed, betaalbaar en bereikbaar houden. Om dit te realiseren werken we de komende periode aan de volgende zaken.

                                                                                        Wat gaan we hiervoor als gemeente doen?                                                                                    Wat willen we bereiken?

 

Aanpak sociaal domein

 

 Wat willen we bereiken?

Onze Insteek is de gedachte dat inwoners een goed gevoel van welbevinden hebben. Los van de maatschappelijke waarde die dat heeft, is het zo dat inwoners die zich goed voelen, minder snel een hulpvraag hebben en ondersteuning nodig hebben. Daarom is de onderliggende gedachte dat we als gemeente inzetten op positieve gezondheid.  

Positieve Gezondheid[1] is de uitwerking in zes dimensies van de bredere kijk op gezondheid. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. Dit is te vertalen naar de leefomgeving van inwoners en het faciliteren van positieve gezondheid. Dit doen we door passende algemene voorzieningen en ondersteuning te bieden, een goede leefomgeving in te richten en het leggen van verbindingen in de samenleving. Als gemeente zien wij ook vooral hier onze rol. Onderstaande figuur laat dat mooi zien.

Integraal model positieve gezondheid

De insteek van positieve gezondheid[2] sluit naadloos aan bij de zaken die we als gemeente nastreven namelijk:

  • mensen veel meer in contact te brengen met hun kracht in plaats van ze aan te spreken op hun zwakte,
  • persoonsgerichte zorg te bieden en echt aan te sluiten op persoonlijke behoeften,
  • de regie bij de mensen zelf te laten en ze te helpen hun eigen beslissingen te nemen.

Daarnaast is het van belang de ondersteuning en zorg bereikbaar en betaalbaar te houden. We willen kwalitatieve goede ondersteuning en zorg bieden, vanuit de gedachte één gezin, één plan, één regisseur voor die inwoners die het nodig hebben.

Wat gaan we hiervoor als gemeente doen?

In het plaatje hieronder is te zien hoe de ondersteuning en zorg rondom een inwoner, is opgebouwd uit een aantal lagen. Per laag wordt er gewerkt aan versterken van de positieve gezondheid van onze inwoners en het bereikbaar en betaalbaar houden van de ondersteuning en zorg.

Ondersteuning en zorg voor inwoners

Om de gestelde ambitie te bereiken is het ook essentieel om meer inzicht en overzicht te krijgen in de interventies  en de resultaten en effecten hiervan. Op dit moment zijn een behoorlijk aantal interventies gestart. We kunnen aangeven wat we doen, echter de effecten van de interventies zijn nog niet altijd inzichtelijk. Besturing van het sociaal domein vraagt hier wel om. Het vraagt continu om te analyseren of we de juiste dingen doen. Leveren de interventies de gewenste resultaten op, vragen veranderingen in het sociaal domein om het bijsturen, versnellen of stoppen van bepaalde interventies? Hiervoor starten we het project Grip op sociaal domein.

Een ander belangrijk onderdeel is het actief sturen op houding en gedrag. De veranderopgave bestaat voornamelijk uit een veranderende houding en gedrag bij de professional (inclusief gemeente), de inwoner, de mantelzorger en de vrijwilliger. Dit vereist vanuit de onze kant uitleg en coaching op houding en gedrag en heldere communicatie met alle partijen over wat we van elkaar kunnen verwachten. Daarom starten we met werkateliers waarin professionals, inwoners en ambtenaren gezamenlijk na denken over de uitdagingen die er liggen. In de ateliers worden manieren bedacht om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Daarbij wordt ook kritisch gekeken naar hoe zaken nu gaan, hoe we bij kunnen sturen en hoe een ieder daar aan kan bijdragen.

Meetbaarheid

Terug naar navigatie - Meetbaarheid

Indicatoren

Deze P&C-cyclus gaan we meer monitoren op output en outcome. Dat betekent dat we eind 2018/begin 2019 op het niveau van ambitie een belevingsonderzoek onder onze inwoners gaan houden om een nulmeting te krijgen. Dit onderzoek herhalen we aan het einde van deze raadsperiode om te kunnen meten of het beoogde maatschappelijke effect is bereikt.

Voor de actielijnen gaan we de kwantitatieve indicatoren meten. Ook hierbij gaan we uit van een nulmeting. Deze indicatoren monitoren we doorlopend voor zover ze beschikbaar zijn. Er zijn actielijnen waarbij kwalitatieve indicatoren (belevingsonderzoek) meer voor de hand liggen. Dat is afhankelijk van de meetbaarheid van het thema. In dat geval worden ze als onderdeel meegenomen in het belevingsonderzoek bij de betreffende ambitie.

De mate van participatie en de beleving daarvan bij onze inwoners, wordt bij ieder belevingsonderzoek meegenomen. De indicatoren komen bij elke ambitie en actielijn terug en zijn niet bedoeld om op afgerekend te worden. Zij geven een indicatie of wij de juiste dingen doen zodat wij tijdig kunnen bijsturen. Verder wordt in 2020 het Coalitieakkoord tussentijds geëvalueerd, waarbij tevens de Raad en de samenleving worden betrokken.

Ambitie: Inclusieve samenleving Indicator Bron Frequentie meten Wanneer actuele gegevens beschikbaar Meetmoment IST IST SOLL 2022
Wij zetten ons in voor het bieden van mogelijkheden om onze inwoners meer deel te laten nemen aan de maatschappij Kwalitatief (belevingsonderzoek)

Newcom

Rapport Zorgbeleving in Dinkelland

begin en einde raadsperiode 2022-2023 November 2018    
Actielijn: Langer gezond            
Nog meer inwoners werken aan hun gezondheid* en kijken (samen) om naar anderen en zijn in staat hen te activeren deel te nemen aan de samenleving.  Kwalitatief (belevingsonderzoek)

Newcom

 

begin en einde raadsperiode 2022-2023 November 2018    
  Percentage inwoners die goede gezondheid ervaren Volwassenen- en ouderenmonitor begin en einde raadsperiode 2021 2016 89% 92%
  Percentage inwoners die voldoende bewegen Volwassenen- en ouderenmonitor begin en einde raadsperiode 2021 2016 62% 66%
  Percentage kinderen van ouders met een lage opleiding zijn lid van een sportvereniging            
  Percentage kinderen die zijn meestal weerbaar zijn            
  Percentage van kinderen onder de 18 jaar die de laatste vier weken alcohol hebben gedronken            
Actielijn: Versterken sociale basis            
De niet-professionele algemene voorzieningen zoals vrijwilligersorganisaties en inwonersinitiatieven zijn beter toegerust om inwoners te ondersteunen bij het bereiken van een positieve gezondheid. Kwalitatief (belevingsonderzoek) Newcom begin en einde raadsperiode 2022-2023 November 2018    
Actielijn: Meer zorg nabij             
Professionals zijn beter toegerust, dichterbij en werken beter samen om inwoners te ondersteunen bij het bereiken van een positieve gezondheid.  Kwalitatief (belevingsonderzoek) Newcom begin en einde raadsperiode 2022-2023 November 2018    
 

Het cijfer voor cliënttevredenheid Jeugd is toegenomen 

I&O Research

Factsheet cliëntervaringsonderzoek Jeugd

    2018 7,7  
  Het cijfer cliënttevredenheid Wmo is toegenomen 

I&O Research

Factsheet cliëntervaringsonderzoek Wmo

    2018 ?  
Het 

Het percentage  bekendheid van cliëntondersteuning is toegenomen

I&O Research     2018

59% jeugd

78% Wmo

 
 

Het percentage aantal afgegeven maatwerkvoorzieningen ten opzichte van het aantal inwoners is verminderd

           
 

Het percentage indicaties afgegeven door een huisarts in relatie tot het totaal aantal jeugdindicaties is verminderd

      2018 24%  
Actielijn: Meer inwoners kunnen meedoen            
Meer inwoners ervaren een positievere gezondheid door de inzet van een maatwerkvoorziening. Kwalitatief (belevingsonderzoek) Newcom begin en einde raadsperiode 2022-2023 November 2018    

 

De gekozen aanpak binnen het uitvoeringsplan sociaal domein, waarbij concrete oplossingen moeten leiden tot een vermindering van de kosten is verbonden aan een aantal uitgangspunten zoals genoemd in de begroting 2019. Deze uitgangspunten zijn een gelijkblijvend cliëntenbestand, gelijkblijvende problematiek, gelijkblijvend beleid en de "kostprijs" 2019. Veranderingen hierbinnen hebben invloed op het te bereiken resultaat. Voor meerdere thema's binnen de interventieaanpak is samenwerking en draagvlak nodig met en van externe partijen. Zonder medewerking hebben niet alle interventies evenveel kans van slagen.

Langer gezond

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Doel: Nog meer inwoners werken aan hun gezondheid* en kijken (samen) om naar anderen en zijn in staat hen te activeren deel te nemen aan de samenleving. 

*Gezondheid is veel meer dan niet ziek zijn. Gezondheid gaat over sociaal, mentaal en fysiek welbevinden en de mogelijkheid hier zoveel mogelijk eigen regie op te voeren. De factoren die gezondheid kunnen beïnvloeden, willen we zoveel mogelijk voorkomen, beperken of bevorderen. Dit doen we onder andere door sport, bewegen, preventie en cultuur als middel te gebruiken om het welzijn en de zelfredzaamheid van de inwoners te bevorderen. En door met inwoners in gesprek te gaan over het organiseren van activiteiten en het creëren van ontmoetingsplekken om samen te komen voor een praatje, voor vrijwilligerswerk of voor sportieve, culturele of andere activiteiten.

Wat willen we bereiken?

  • Meer of gelijk aantal inwoners ervaren een goede gezondheid
  • Meer of gelijk aantal inwoners bewegen voldoende
  • Meer kinderen van ouders met een lage opleiding zijn lid van een sportvereniging
  • Meer kinderen zijn meestal weerbaar
  • Minder jongeren onder de achttien hebben alcohol gedronken de laatste vier weken

(NB. De staat van de bevolking in Dinkelland en Tubbergen is nu al nagenoeg optimaal wanneer dat wordt vergeleken met andere Twentse gemeenten. Het gaat nu vooral om het behouden van de goede staat).

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Zo gaan we dat doen

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Corona heeft impact op de samenleving, maar hoe groot en welke impact het heeft voor onze inwoners  op de (middel)lange termijn, is op dit moment nog niet duidelijk en bovendien ook niet te overzien. Uit de eerste cijfers, o.a. de gezondheidsmonitor Jeugd, blijkt dat de geestelijke gezondheid stijgt, zoals eenzaamheid en depressies. Ook het alcoholgebruik onder jongeren is gestegen. Dit vraagt om preventie, sterke basisvoorzieningen met ontmoetingsplekken en vroegsignalering, zodat wanneer het leven weer enigszins teruggaat naar het ‘oude’, inwoners laagdrempelig ondersteuning vinden waar nodig zodat zij weer kunnen participeren.

Binnen actielijn 'Langer gezond' wordt, binnen de mogelijkheden die corona toelaat, volop ingezet op preventie. In 2021 is juist extra ingezet op preventie door o.a. het preventieakkoord. Ook is gestart met het project alcohol en drugs.

Corona zorgt wel voor vertraging, een andere manier van werken of nog niet kunnen starten van projecten.  Bij actielijn 'Langer Gezond' stagneert de doorontwikkeling samenwerking met het onderwijs. Dit omdat het onderwijs zich richt op de hoofdtaken van het onderwijs.   

Dit zijn wel inspanningen waarmee we een financieel effect beogen op de Jeugd en Wmo-maatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit effect mogelijk later behaald worden.

Tot slot worden we geconfronteerd met een krapte op de arbeidsmarkt waardoor een tekort aan kwalitatieve projectleiders kan ontstaat.  Dit maakt mogelijke herprioritering van projecten (op alle actielijnen) noodzakelijk. 

De trends en ontwikkelingen vragen op dit moment (nog) niet om bijsturing van de actielijn 'Langer Gezond'. 

Conclusie

Terug naar navigatie - Conclusie

Vanwege  corona  en de krapte op de arbeidsmarkt is de noodzaak tot strategische prioritering versterkt. Hierdoor zijn alle werkzaamheden binnen het sociaal domein heroverwogen op maatschappelijke, financiële en politieke impact. Dit heeft geleid tot een bijsturing bij actielijn 1 betreffende het project Inclusie. We steken communicatief in op wat we al hebben. Inclusie is opgenomen in de communicatiekalender en daarmee wordt bij alle thema's en onderwerpen waarover we communiceren de link gelegd met inclusie waar dit van toepassing is.  

Versterken sociale basis

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel: De niet-professionele algemene voorzieningen zoals vrijwilligersorganisaties en inwonersinitiatieven zijn beter toegerust om inwoners te ondersteunen bij het bereiken van een positieve gezondheid.

De gemeente ondersteunt en faciliteert, daar waar 'reuring' is, om (inwoners)initiatieven te vergroten, verstevigen en waar nodig aan te jagen. Hierdoor kunnen inwoners zonder indicatie gebruik maken van algemene voorzieningen die nabij in de kern georganiseerd zijn. Hierbij wordt samengewerkt met de te ontwikkelen één toegang voor het sociaal domein.

Wat willen we bereiken?

We hebben het aantal inwoners met een hulp- of ondersteuningsvraag in beeld welke worden verwezen naar een vrijwillige algemene voorziening in plaats van en professionele algemene voorziening, dan wel maatwerkvoorzieningen.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Corona heeft impact op de samenleving, maar hoe groot en welke impact het heeft voor onze inwoners  op de (middel)lange termijn, is op dit moment nog niet duidelijk en bovendien ook niet te overzien. Uit de eerste cijfers, o.a. de gezondheidsmonitor Jeugd, blijkt dat de geestelijke gezondheid stijgt, zoals eenzaamheid en depressies. Dit vraagt om preventie, sterke basisvoorzieningen met ontmoetingsplekken en vroegsignalering, zodat wanneer het leven weer enigszins teruggaat naar het ‘oude’, inwoners laagdrempelig ondersteuning vinden waar nodig zodat zij weer kunnen participeren.

Binnen actielijn 'Versterken sociale basis' wordt, binnen de mogelijkheden die corona toelaat, ingezet op het versterken van de sociale basis (algemene voorzieningen). Corona zorgt wel voor vertraging of een andere manier van werken die minder effectief is. Dit geldt o.a. voor het project algemene voorzieningen en dagsbesteding per kern.  

Dit zijn inspanningen waarmee we een financieel effect beogen op de Jeugd en Wmo-maatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit effect mogelijk later behaald worden.

Tot slot worden we geconfronteerd met een krapte op de arbeidsmarkt waardoor een tekort aan kwalitatieve projectleiders kan ontstaat.  Dit maakt mogelijke herprioritering van projecten (op alle actielijnen) noodzakelijk. 

Deze trends en ontwikkelingen vragen op dit moment niet om bijsturing van de actielijn 'Versterken sociale basis'.

Conclusie

Terug naar navigatie - Conclusie

Vanwege  corona  en de krapte op de arbeidsmarkt is de noodzaak tot strategische prioritering versterkt. Hierdoor zijn alle werkzaamheden binnen het sociaal domein heroverwogen op maatschappelijke, financiële en politieke impact. Dit heeft bij actielijn 2 niet geleidt tot bijsturing. 

Zorg meer nabij

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Doel: Professionals zijn beter toegerust, dichterbij en werken beter samen om inwoners te ondersteunen bij het bereiken van een positieve gezondheid. 

We zorgen voor één heldere toegang. Door het samenbrengen van de (welzijn)partners op één plek wordt het voor de inwoner duidelijk waar zij terecht kan met een hulpvraag. Door het verbeteren van de samenwerking met mede-verwijzers naar de zorg wordt de inwoner sneller van de juiste zorg voorzien. Daarnaast hanteren we een gezamenlijke visie en werkwijze gebaseerd op de brede uitvraag naar alle aspecten van positieve gezondheid en de aanpak van een social worker zoals beschreven in het plan van aanpak één toegang. Zo zorgen we voor één gezin, één plan, één regisseur.

Wat willen we bereiken?

  • De cliënttevredenheid Jeugd is toegenomen (CEO)
  • De cliënttevredenheid Wmo is toegenomen (CEO)
  • De bekendheid van cliëntondersteuning is toegenomen (CEO)
  • Het percentage aantal afgegeven maatwerkvoorzieningen ten opzichte van het aantal inwoners is verminderd (wordt reeds gemonitord)
  • Het % indicaties afgegeven door een huisarts i.r.t. het totaal aantal jeugdindicaties is lager dan 2019
  • Het aantal verwijzingen door huisartsen naar JGGZ is afgenomen ten opzichte van 2019

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Zo gaan we dat doen

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Corona heeft impact op de samenleving, maar hoe groot en welke impact het heeft voor onze inwoners  op de (middel)lange termijn, is op dit moment nog niet duidelijk en bovendien ook niet te overzien. Thema’s als eenzaamheid, financiële problemen (van o.a. ondernemers) en overbelasting van gezinssituaties zorgen naar verwachting voor een toename van hulpvragen.  Wat betreft huiselijk geweld en kindermishandeling zien we tot nu toe nog niet direct een stijging. Wel blijkt uit het GGD onderzoek naar de effecten van corona op de jeugd dat jongeren niet meer ingrijpende zaken meemaken, maar er wel meer last van hebben.

Binnen actielijn 'Zorg meer nabij' zijn meerdere projecten zoals één toegang, armoedepreventie, integrale schuldenaanpak, kindermishandeling en huiselijk geweld, vroegsignalering personen verward gedrag,  gericht op het voorkomen en vroeg signaleren van mentale en financiele gezondheidsklachten. 

Corona zorgt wel voor vertraging of een andere manier van werken die minder effectief is. Dit geldt o.a. voor het project pedagogische gezinsbegeleiding JGZ en één toegang.

Dit zijn inspanningen waarmee we een financieel effect beogen op de Jeugd en Wmo-maatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit effect mogelijk later behaald worden.

Tot slot worden we geconfronteerd met een krapte op de arbeidsmarkt waardoor een tekort aan kwalitatieve projectleiders kan ontstaat.  Dit maakt mogelijke herprioritering van projecten (op alle actielijnen) noodzakelijk. 

Deze trends en ontwikkelingen vragen op dit moment niet om bijsturing van de actielijn 'Zorg meer nabij'.

Conclusie

Terug naar navigatie - Conclusie

Vanwege  corona  en de krapte op de arbeidsmarkt is de noodzaak tot strategische prioritering versterkt. Hierdoor zijn alle werkzaamheden binnen het sociaal domein heroverwogen op maatschappelijke, financiële en politieke impact. Dit heeft geleid tot een bijsturing op actielijn 3 'Zorg meer nabij', betreffende project huiselijk geweld en kindermishandeling. De klemtoon van het lokale project ligt  op hoe medewerkers van Noaberkracht een bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen, stoppen en terugdringen van geweld. Regionaal zijn we betrokken bij het regionale plan door deelname aan de werkgroepen.  

Meer inwoners kunnen meedoen

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Doel: Meer inwoners ervaren een positievere gezondheid door de inzet van een maatwerkvoorziening.

Meer inwoners kunnen actief deelnemen aan de samenleving. Zij participeren zoals ze graag zouden willen en kunnen. Als inwoners willen, worden zij ondersteund bij het binden van een voor hen zinvolle daginvulling. Mensen die willen, maar die (tijdelijk) niet mee kunnen doen in de samenleving, die dat door middel van een maatwerkoplossing wel kunnen. 

Wat willen we bereiken?

Er is voor elke inwoner een passende voorziening en/of regeling beschikbaar, waardoor zij zo optimaal mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.

Het % Dinkellandse inwoners (18+) welke een (zeer) goede gezondheid ervaren blijft gelijk of neemt toe. In 2020 wordt een nieuwe Volwassenen- en ouderenmonitor uitgevoerd.

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Zo gaan we dat doen

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Steeds meer inwoners maken gebruik van een maatwerkvoorziening of regeling. Hierdoor lopen zorgkosten verder op, terwijl er niet meer middelen beschikbaar zijn. We willen dat de juiste zorg, op de juiste plek komt. Het is belangrijk dat we hier aandacht voor houden en kritisch naar kijken.

De impact van corona op de inzet van maatwerkvoorzieningen is erg moeilijk in te schatten. Landelijk wordt een toename van vraag naar maatwerkvoorzieningen verwacht en daarmee samenhangend verder oplopende wachtlijsten.

De mogelijkheid voor maatwerk zal altijd bestaan, de uitdaging ligt echter hoe het preventieve aanbod kan worden versterkt de stijgende vraag naar maatwerkvoorzieningen te voorkomen.

Waarbij inwoners het (tijdelijk) niet kunnen, zal altijd de mogelijkheid bestaan van maatwerk.

Tot slot worden we geconfronteerd met een krapte op de arbeidsmarkt waardoor een tekort aan kwalitatieve projectleiders kan ontstaat.  Dit maakt mogelijke herprioritering van projecten (op alle actielijnen) noodzakelijk. 

Conclusie

Terug naar navigatie - Conclusie

Vanwege  corona  en de krapte op de arbeidsmarkt is de noodzaak tot strategische prioritering versterkt. Hierdoor zijn alle werkzaamheden binnen het sociaal domein heroverwogen op maatschappelijke, financiële en politieke impact. Dit heeft geleidt tot een bijsturing op actielijn 4. Er is gekozen om het project interne verwijzingen uit te stellen. De analyse vindt vierde kwartaal 2021/ eerste kwartaal 2022 plaats.  Tevens geldt voor het project zorglandschap 2.0 en pilot wijkverpleging verbinding sociaal domein dat geen lokale projectleider is aangesteld, maar meer een beroep wordt gedaan op de regio. 

Inclusieve samenleving - financieel

Financiële kaders Ambitie Inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - Financiële kaders Ambitie Inclusieve samenleving

Stand van zaken budget uitvoeringsplan sociaal domein

Begin 2021 is voor het uitvoeringsplan sociaal domein een budget beschikbaar van € 435.000. In het eerste programmajournaal 2021 is hieraan een bedrag toegevoegd van €148.000 in verband met het project transformatie Participatiewet. Het totale beschikbare budget voor 2021 bedraagt daarmee €582.000. In het eerste half jaar van 2021 zijn de volgende uitgaven gedaan:

  • Verlenging pilot Wijk GGD: € 60.000
  • Schakel: € 23.000
  • MaaS pilot 2021: €10.000
  • Transformatie Participatiewet: € 20.000
  • Project coördinator externe verwijzingen: €18.000
  • Projectleiding diverse projecten: € 20.000
  • Overige kosten: € 3.000

De totale uitgaven in het eerste half jaar van 2021 zijn € 154.000. Daarnaast ontvangt de gemeente Dinkelland een eenmalig budget van €20.000 van de GGD Twente voor onafhankelijke cliëntondersteuning. Dit bedrag wordt toegevoegd aan het uitvoeringsplan sociaal domein. Daarmee resteert een budget van € 448.000 voor de verdere uitvoering van het uitvoeringsplan sociaal domein.

 

Pilot Wijk GGD

De stelpost die geraamd is onder de algemene uitkering voor de taakmutatie brede aanpak dak- en thuisloosheid wordt ingezet voor de verlenging van de pilot Wijk GGD in 2022. De kosten hiervoor bedragen € 60.000, waarvan € 50.000 kan worden gedekt uit de in te zetten stelpost. De overige € 10.000 wordt gedekt uit het uitvoeringsplan sociaal domein.

 

(Financiële) Stand van zaken uitvoeringsplan sociaal domein

Het uitvoeringsplan sociaal domein bevat de aanpak om te interveniëren op het gebied van het sociaal domein. Daarmee wordt een nieuwe fase in de transitie en transformatie van het sociaal domein gemarkeerd. Dit is nodig om ook op korte en (middel)lange termijn een betaalbaar en bereikbaar stelsel van zorg, hulp en ondersteuning te kunnen waarborgen voor de inwoners van de gemeente Dinkelland. In de begroting 2019 zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld om uitvoering te kunnen geven aan dit plan, daarnaast zijn meerjarige besparingsopgave ingeboekt die dit uitvoeringsplan in totaliteit moet opleveren. Inmiddels zijn verschillende inspanningen uit het uitvoeringsplan opgestart en zijn ook de eerste (maatschappelijke en financiële) effecten bekend. Waar middels deze inspanningen een besparing is gerealiseerd binnen het sociaal domein, zijn deze bespaarde bedragen in mindering gebracht op de taakstelling. Dit geeft voor de gemeente Dinkelland tot op heden het volgende beeld:

(bedragen x €1.000) 2019 2020 2021 2022
Beoogde besparing begroting 2019 126 412 557 582
Behaalde besparing 2019 (PJ2) -126 -126 -126 -126
Resterende beoogde besparing 2020 0 286 431 456
Behaalde besparing 2020 (PJ1) 0 -175 -100 -100
Resterende beoogde besparing 2020 0 111 331 356
Jaarstukken 2020 (weerstandsvermogen SD) 0 -111 0 0
Resterende beoogde besparing 2021 0 0 331 356
Behaalde besparing 2021 (PJ 1) 0 0 -275 -175
Resterende beoogde besparing 2021 0 0 56 181
Behaalde besparing 2021 (PJ 2) 0 0 -21 0
Resterende beoogde besparing 2021 0 0 35 181

De besparing van € 275.000 in 2021 is behaald door de inzet van de coördinator externe verwijzingen (CEV) en de POH GGZ Jeugd. Daarnaast zien we op basis van het tweede kwartaal 2021 een aanvullende besparing van € 21.000 door de inzet van de CEV.

De coördinator externe verwijzingen levert een essentiële bijdrage aan de relatie tussen de gemeente en externe verwijzers zoals huisartsen en gecertificeerde instellingen. De doelstelling is om meer grip te krijgen op de meldingen en wijze van indiceren en te komen tot passende ondersteuning en zorg. Uit de eerste monitoring en effectmeting blijkt dat de inzet van de coördinator externe verwijzer zich zowel inhoudelijk als financieel loont. We zien dat er meer contact is tussen de externe verwijzers en de gemeente, de samenwerking verbetert en er komt meer grip op de in te zetten jeugdhulp. Financieel vertaald zich dit op dit moment door tot een besparing van € 121.000 in 2021 (€100.000 in PJ1 e n €21.000 in PJ2). 

Op dit moment wordt de coördinator externe verwijzer incidenteel gefinancierd. Dat maakt dat de besparing van € 121.000 incidenteel wordt toegerekend aan het uitvoeringsplan sociaal domein. Indien na de evaluatie van de pilot wordt besloten tot structurele inzet van de coördinator externe verwijzer, is een structureel budget nodig voor de inzet van deze coördinator en kan ook de besparing structureel worden gerealiseerd.