Basisbegroting

Inleiding op de basisbegroting

Terug naar navigatie - Inleiding op de basisbegroting

Vanuit wettelijk voorschrift presenteren wij, naast onze programma’s, de begroting en jaarrekening naar taakveld. Ieder programma in de basisbegroting is op eenzelfde wijze opgebouwd en kent de volgende onderdelen:

  • Portefeuillehouder(s)
  • Algemeen: algemene omschrijving van het programma.
  • Vastgestelde beleidsnota's: de beleidsnota's die al zijn vastgesteld en die betrekking hebben op het programma. 
  • Kengetallen: relevante kengetallen per programma.
  • Verbonden partijen: de verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van de doelen binnen het programma.
  • Actuele ontwikkelingen: omschrijving van de ontwikkelingen die spelen binnen het programma.
  • Gevolgen corona: de gevolgen van corona die spelen binnen het programma.
  • Beleidsindicatoren: de wettelijk verplichte indicatoren volgens het BBV. 
  • Begroting 2021 - overzicht baten en lasten: weergaven van de baten en lasten per taakveld.
  • Nieuw beleid: nieuw beleid en/of in-en extensivering van bestaand beleid dat voortkomt uit het koersdocument.
  • Meerjarig financieel beeld - terugkijken: realisatie 2019, begroting 2020 en begroting 2021 per programma met een toelichting*
  • Meerjarig financieel beeld - vooruitkijken: begroting 2021 t/m 2024 per programma met een toelichting.

Ondanks de geringe vergelijkbaarheid van de cijfers nemen wij conform de BBV verplichting wel de vergelijkende realisatie cijfers 2019 en begroting 2020 op.

Programma Bestuur & middelen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten 21 inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: CDA acht zetels, Lokaal Dinkelland zeven zetels, VVD drie zetels, GroenLinks één zetel, PvdA één zetel  en Burgerbelangen Dinkelland één zetel. Het college van Burgemeester en Wethouders wordt naast de burgemeester gevormd door drie wethouders.

Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Dinkelland doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen. 

De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Tubbergen. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Tubbergen voortzetten.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Herijking gemeentefonds

Het Rijk werkt samen met de VNG aan een herijking van de verdeling van het gemeentefonds. Deze herijking moet leiden tot een toekomstbestendige verdeling met als uitgangspunten stabiliteit, vereenvoudiging, en uitlegbaarheid. Deze herijking was in eerste instantie opgedeeld in de volgende twee onderdelen:

  • Sociaal domein
  • Het klassieke deel

Als onderdeel van de herijking van het klassieke deel is ook de inkomstenverevening benoemd. Gaandeweg bleek dat deze inkomstenverevening dermate belangrijk kan zijn in de totale herijking dat vanaf medio 2019 feitelijk wordt gesproken over drie onderdelen.

In totaliteit heeft deze herijking  betrekking op een totaalbedrag van € 30 miljard. Invoering van de nieuwe verdeling is verschoven van het jaar 2021 naar 2022. Reden voor deze verschuiving was gelegen in de forse  herverdeel effecten die de eerste uitkomsten lieten zien.  Er was vooral een verschuiving van kleine (plattelands)gemeenten naar grote gemeenten met een centrumfunctie en van gemeenten in het oosten van het land naar het westen va het land waarneembaar. Aan de hand van deze te verwachten negatieve herverdeeleffecten hebben wij in meerjarig perspectief rekening gehouden met een nadeel  per inwoner.  

In 2021 zijn meerdere voorlopige berekeningen en reacties naar buiten gekomen.  De meest recente voorlopige berekening dateert van 12 augustus 2021 en deze is door de minister naar voor advies naar de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) gestuurd. In september vinden de zogenaamde bestuurlijke consultaties plaats en eind september / begin oktober wordt het advies van de ROB verwacht.

Voor de gemeente Dinkelland komt de meest recente voorlopige uitkomst van 12 augustus uit een nadeel per inwoner van € 10 met ingang van het jaar 2023.  In de perspectiefnota 2022 zijn we voorzichtigheidshalve en in afwachting van de definitieve besluitvorming voorlopig uitgegaan van een nadelig herverdeeleffect met ingang van het jaar 2023 van € 15 per inwoner. Bij het opstellen van  de begroting 2022 hopen we de definitieve cijfers te kunnen opnemen.

Extra middelen via algemene uitkering voor jeugd

Op 2 juni jl. hebben de VNG en het rijk in een bestuurlijk overleg gesproken over de uitspraak van de Commissie van Wijzen inzake het jeugddossier. Op basis van de afspraken in dit overleg stelt het rijk voor 2022 € 1,314 miljard extra ter beschikking aan gemeenten ter compensatie voor de tekorten op het gebied van jeugdhulp. Hiermee volgt het kabinet de uitspraak van de Commissie. In het overleg is ook vastgesteld dat het nieuwe kabinet een besluit dient te nemen over de structurele financiële bekostiging van gemeenten vanaf 2023 op dit dossier en dat rijk en VNG zich committeren aan een Hervormingsagenda Jeugd. Deze agenda dient voor 1 januari 2022 te worden opgesteld.

Daarnaast hebben het Rijk, de VNG en het IPO gezamenlijk afgesproken dat alle gemeenten in de jaarschijven 2023 tot en met 2025 van de meerjarenraming 75% van de bedragen onder de Hervormingsagenda van de Commissie van Wijzen als stelpost te mogen opnemen in de begroting. Dit alles nemen we mee bij het opstellen van de begroting 2022.

Dividend Cogas

In het 1e programmajournaal hebben we u gemeld dat tijdens de aandeelhoudervergadering (AvA) van 16 december 2020 de aandeelhouders van Cogas hebben ingestemd met de verkoop van het 50% belang in Cogas Kabel Infra B.V. Tevens is besloten dat een dividendafbouwfonds ter grootte van € 25 miljoen wordt ingesteld: 5 jaar lang wordt jaarlijks € 5 miljoen uitgekeerd aan de aandeelhouders zodat de dividenduitkering van Cogas aan de aandeelhoudende gemeenten met het wegvallen van het CKI-dividend voor een periode van vijf jaar op peil gehouden kan worden. Dit betekende concreet dat het dividend dat we al jaren gewend zijn te ontvangen van Cogas nog 5 jaar op niveau blijft en daarna terugvalt naar de helft.

Inmiddels hebben de aandeelhouders tijdens de AvA van 25 juni 2021 besloten tot een aanvullende uitkering van € 30 miljoen uit de opbrengst van de verkoop van het 50% belang in Cogas Kabel Infra B.V.  Dit betekent voor Dinkelland een extra dividendopbrengst in 2021 van € 2.729.400.

 

Huisvesting Noaberkracht - locatie Denekamp

In het najaar van 2020 heeft het bestuur van Noaberkracht besloten om het door SOM= opgestelde huisvestingsconcept vast te stellen als uitgangspunt voor alle toekomstige ingrepen in huisvesting. Het huisvestingconcept van Noaberkracht heeft als doel te komen tot een flexibele, efficiënte en meer eenduidige huisvesting die de werkprocessen van de organisatie goed ondersteunt. Bij Noaberkracht wordt flexibel gewerkt, gericht op samenwerking en ontmoeting. In de samenleving, thuis of op kantoor, waar en wanneer dat verwacht wordt. De inrichting van het gemeentehuis sluit hier nog niet volledig bij aan. De basis voor het huisvestingsconcept van Noaberkracht is activiteit gerelateerd werken. Activiteit gerelateerd werken onderschrijft dat verschillende mensen, verschillende activiteiten verrichten tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Naast geconcentreerd werken meer mogelijkheden om in projecten te werken en te ontmoeten. Het afgelopen jaar hebben we door het vele thuiswerken ervaring opgedaan in het samenwerken op afstand. Deze ervaring leert dat er zowel behoefte is aan thuiswerken als aan de ontmoeting op kantoor.

Voor de locatie Denekamp is op basis van dit concept gekozen voor realisatie van scenario 1. Scenario 2 en 3 zijn een doorontwikkeling van scenario 1. Waarbij scenario 3 het meest vergaand is en veel meer investeringen vraagt. De kosten van deze keuze bedragen in totaliteit € 495.000. Daarvan heeft € 222.000 betrekking op bouwkundige investeringen, die voor rekening komen van de eigenaar (de gemeente Dinkelland). En een bedrag van € 273.000 heeft betrekking heeft op investeringen in inrichting en meubilair. De kosten van dit deel komen voor rekening van de gebruiker (Noaberkracht).

Voor de dekking van de kosten die voor rekening komen van de gemeente Dinkelland zal de gemeenteraad van Dinkelland op advies van het college van Dinkelland een besluit moeten nemen. Ons college stelt via dit tweede programmajournaal voor om een krediet beschikbaar te stellen voor het realiseren van scenario 1 voor wat betreft de eigenaarslasten ten bedrage van € 222.000 en dit ten laste te brengen van de reserve onderhoud gebouwen. Met het overgrote deel van de kosten (wanden, plafonds, schilderwerk, installaties, enz) is in het meerjarig onderhoudsplan en dus ook in de reserve onderhoud gebouwen rekening gehouden

 

Transitie Regio Twente

Op 1 juli 2020 hebben de 14 Twentse gemeenten een transitieplan voor de Regio Twente vastgesteld. Uitvoering van dit plan heeft geleid tot een nieuwe samenwerkingsstructuur die op 8 juli 2021 is ingegaan. Het taakveld sociaaleconomische structuurversterking van Twente is ondergebracht bij de Stichting Twente Board. In de stichting werken vertegenwoordigers van de Twentse ondernemers, het Twents onderwijs en de Twentse overheden nauw met elkaar samen.

De Regeling Regio Twente is omgevormd tot de Gemeenschappelijke Regeling Gezondheid. Deze organisatie is belast met de uitvoering van de taken van de Gemeenschappelijke  Gezondheidsdienst (GGD), de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT) , Veilig Thuis Twente (VTT), Samen 14 (de vrijwillige samenwerking van de 14 Twentse gemeenten gericht op de onderlinge afstemming van het zorg- en jeugdhulpbeleid) en Kennispunt Twente (gezamenlijk kennis- en informatieplatform). Tot 1 januari 2022 voert de GR Gezondheid ook het beheer en onderhoud van de recreatieve routes en de recreatieparken Het Rutbeek in Enschede, Het Lageveld in Wierden en Het Hulsbeek in Oldenzaal uit. Daarna worden deze taken ondergebracht bij het Recreatieschap Twente.

De vrijwillige samenwerkingen tussen de gemeenten (coalition of the willing-taken) die de afgelopen jaren door de Regio Twente zijn gefaciliteerd, zijn ondergebracht bij gemeenten. Over de enkele taken, waaronder de ondersteuning van de Twenteraad, moeten nog definitieve afspraken gemaakt worden.

De transitie heeft voor de Twentse gemeenten een structurele besparing opgeleverd van ruim € 260.000. De frictiekosten van ongeveer € 2 miljoen worden volledig gedekt uit bestaande reserves en het jaarrekeningresultaat 2020.

 

BTW op inzameling verpakkingsmateriaal (vervolg)

Zoals in de jaarrekening 2020 is medegedeeld ontvangt de gemeente voor het gescheiden inzamelen van (verpakkings)afval een bijdrage van Stichting Afvalfonds Verpakkingen/Nedvang. De gemeente heeft over deze bijdrage (jaren 2015 t/m 2019) geen btw berekend, zoals in lijn met de werkwijze van veel andere gemeenten. Hierover is een landelijke discussie ontstaan tussen belanghebbende en heeft de staatssecretaris van Financiën uiteindelijk beslist dat de bijdrage wel belast moet worden omdat de wettelijke plicht tot het gescheiden inzamelen van afval bij de verpakkingsindustrie ligt en niet bij de gemeente. De gemeente heeft in 2020 aan zijn verplichtingen voldaan om de verschuldigde btw met terugwerkende kracht af te dragen aan de fiscus. De btw heeft de gemeente verhaald bij Stichting Afvalfonds Verpakkingen/Nedvang. Doordat de Belastingdienst belastingrente heeft toegepast op de met terugwerkende kracht afgedragen btw heeft de gemeente in 2020 een nadeel opgelopen van €27.000. De gemeente is het niet eens met de systematiek die de Belastingdienst heeft toegepast en heeft met meerdere gemeenten bezwaar aangetekend tegen de Belastingdienst. De uitspraak op het bezwaar heeft medio september jl. plaatsgevonden en is afgewezen conform de landelijke lijn die de Belastingdienst hanteert. De volgende stap in onderhavige discussie is een gerechtelijke procedure. De gemeente is op dit moment in beraad of het overgaat tot deze stap.

 

Stand van zaken bezwaarschriften btw 2019 en 2020

De gemeente heeft in het eerste half jaar van 2021 bezwaar gemaakt tegen de afrekening over het jaar 2019 en wacht momenteel op een oordeel van de Belastingdienst. Het bezwaar tegen de afrekening 2020 zal naar verwachting eind 2021 plaatsvinden.

 

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

In de perspectiefnota 2021 (inclusief 1e programmajournaal 2020) hebben we aan de hand van de verschillende scenario’s van het Centraal Plan Bureau (CPB) een eerste inschatting gemaakt van de financiële gevolgen van de Corona pandemie voor de gemeente Dinkelland. Daarbij hebben we aangegeven dat we in richtinggevende financiële zin rekening houden met de berekende financiële consequenties volgens scenario 2 van het CPB. Hiervoor hebben we in de perspectiefnota 2021 financiële ruimte gereserveerd.  In de jaarverantwoording 2020 hebben we een totaaloverzicht van de deze gereserveerde ruimte samen met de ontvangen corona compensatie van het rijk en de verschillende bestemmingen en bestedingen weergegeven.  De resterende middelen hebben we overgeheveld van het jaar  2020 naar het jaar 2021. Ook in het jaar 2021 zijn er middelen van het rijk ontvangen als onderdeel van het compensatiepakket Corona. Het betreft hier een deel van het 3e deel ( de decembercirculaire 2020) en het 4e deel (de maartbrief 2021). Al deze ontvangen middelen zijn conform afspraak toegevoegd aan de stelpost Corona in afwachting van meer duidelijkheid / te ontwikkelen beleid. Daarnaast zijn er in het eerste kwartaal ook middelen onttrokken aan deze stelpost. In het 1e programmajournaal 2021 hebben wij een laatste specificatie van de stelpost en het verloop van de stelpost opgenomen. In aansluiting hierop hebben we in het financiele hoofdstuk van dit  2e programmajournaal weer  een totaal en recent overzicht van deze stelpost en het verloop opgenomen.

Dit blijven we doen in de komende P&C-documenten of indien dat nodig is via afzonderlijke kanalen.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Onze inwoners, ondernemers, verenigingen, maatschappelijke organisaties en kernraden krijgen veel voor elkaar. Er is oog voor wat er moet gebeuren, de wil om aan te pakken is groot en is gericht op oplossingen. Deze betrokken houding maakt dat initiatieven van groot tot klein vorm krijgen. Deze  initiatieven willen we ondersteunen en stimuleren. Dat doen we met aandacht voor de menselijke maat en met een open blik. We hebben oog voor partnerschap. We willen besturen met de samenleving en kiezen bewust onze rol. Soms initiërend, soms faciliterend en soms ondersteunend. De afgelopen jaren hebben we hier in MijnDinkelland2030! goede ervaring mee opgedaan. MijnDinkelland2030! past volop in deze denk- en werkwijze en zal daarom stevig worden gecontinueerd.

Historisch archief voormalige gemeente Ootmarsum

Het archief van de voormalige gemeente Ootmarsum bevindt zich in het gemeentehuis van Dinkelland. Het oudste deel stamt uit 1314. Een deel van het archief bestaat voornamelijk uit handgeschreven stukken op lompenpapier. Een ander deel bestaat 248 charters, opgevouwen in enveloppen in doosjes. De staat van het archief varieert van redelijke tot zeer slechte staat. De stukken zijn niet zuurvrij verpakt en veel stukken vertonen vocht- en schimmelschade en er is veel randschade met andere woorden het archief is te slecht om nu door burgers te laten inzien.

De provinciale archiefinspecteur heeft ons in het kader van het interbestuurlijk toezicht aanbevolen dit kostbare en zeer waardevolle archief te laten restaureren en te digitaliseren om het vervolgens openbaar te maken. Kosten ongeveer € 70.000. In de begroting 2021 is dit benodigde bedrag eenmalig beschikbaar gesteld.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Aansluiten bij de P10-gemeenten

In de raadsvergadering van 12 november 2019 is de motie Aansluiten bij de P10-gemeenten aangenomen met 20 stemmen voor en één stem tegen. De motie draagt het college op om:

  1. De gemeente Dinkelland te laten toe treden tot het samenwerkingsverband van plattelandsgemeenten, de P-10.
  2. De structurele kosten van het lidmaatschap onder te brengen in het programma Bestuur en Middelen.
  3. Na twee jaar het lidmaatschap te evalueren om te bepalen of de samenwerking in P-10 meerwaarde heeft voor Dinkelland.

Stand van zaken: We zijn lid van de P10 gemeenten geworden en nemen nu actief deel in de volgende werkgroepen: Duurzaamheid, Financien, Wonen, Omgevingswet, Algemeen/(beleids)strategie.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2019

 

N2000 over de grens

In de raadsvergadering van 30 juni 2020 is de motie N2000 over de grens unaniem aangenomen. Middels de motie draagt de gemeenteraad het college op:

  1. In gesprek te gaan met de bestuurders van de Duitse buurgemeenten en deelstaten over de volgende concrete onderwerpen in het grensgebied:
    ?De kansen voor de N2000 gebieden.
    ?De kansen en bedreigingen van de veranderende regelgeving ten gevolg van de stikstofreductie en klimaatverandering voor agrarisch ondernemers.
    ?Het verschil tussen beide landen in (te verwachten) regelgeving en de gevolgen daarvan voor het grensgebied.
    ?De leefbaarheid van alle inwoners in het grensgebied.
  2. Over de inhoud en de resultaten van deze gesprekken verslag te doen aan de raad.
  3. De inhoud en de resultaten van de gesprekken, en de te ontwikkelen plannen eveneens te bespreken in NOT-verband en in provinciaal verband.
  4. Het verslag van alle gevoerde gesprekken (grensoverschrijdend, NOT-verband en binnen Dinkelland) inclusief eventuele voorstellen of te ontwikkelen plannen op dit gebied terug te koppelen aan de raad, zodat de raad het gesprek kan voeren over alle verbindende belangen en eventuele ondersteuning bij de te ontwikkelen plannen.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

OLCT

In de raadsvergadering van 29 mei 2020 is de motie OLCT met 13 stemmen voor en 7 stemmen tegen aangenomen. Middels deze motie draagt de gemeenteraad het college op:

  1. Op basis van een onderzoek de pro's en contra's van deelname in het OLCT in beeld te brengen en daarbij o.a. te betrekken:
    ?Het criterium publiek belang;
    ?De vraag hoe de overige deelnemende gemeente in Twente hier in zitten.
  2. De raad op basis van de onderzoeksresultaten een voorstel te doen over het al dan niet voortzetten van de huidige relatie met het OLCT als verbonden partij.

Stand van zaken: Het OLCT is bezig met het opstellen een toekomstvisie. Hierin wordt ook het criteria publiek belang meegenomen. Het is de bedoeling dat deze toekomstvisie in 2021 door het OLCT aan de deelnemende gemeenten aangeboden wordt. Daarna kunnen de deelnemende gemeenten o.b.v. deze toekomstvisie een richting bepalen. Hierbij zullen wij uiteraard ook de raad betrekken.

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2020

 

Uitdaagrecht en online participatie

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Uitdaagrecht en online participatie aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. Samen met de kernraden te onderzoeken in hoeverre het uitdaagrecht en een online participatietool in de gemeente Dinkelland kan worden ingevoerd;
  2. Dit proces samen te laten vallen met de doorontwikkeling van MijnDinkelland2030!;
  3. De raad uiterlijk april 2022 te informeren over de uitkomsten en afhankelijk van deze uitkomsten te komen met een voorstel.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Programma Dienstverlening & burgerzaken

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner. 

We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.

Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Verkiezingen

De situatie omtrent de corona heeft geleid tot hogere kosten voor de verkiezingen, waarvoor compensatie vanuit het Rijk is ontvangen. Het was een verkiezing verspreid over drie dagen en 70-plussers konden per brief een stem uitbrengen en deze inleveren bij de daarvoor ingerichte inleverpunten of in de brievenbus deponeren. Omdat de verzorgingshuizen en scholen, in verband met het coronavirus, niet geschikt waren om een stembureau in te richten, moesten nieuwe locaties worden ingericht. Naast de bestaande en nieuwe locaties is er ook nog een extra ‘drive-in-stembureau’ ingericht.

Huwelijken

Door corona hebben er in de eerste periode van 2021 veel huwelijken niet plaats kunnen vinden. Veel huwelijken zijn doorgeschoven naar 2022. Dit zorgt voor een lagere opbrengst in 2021, net als in 2020 het geval was. Vooralsnog is de verwachting dat de huwelijken die gepland staan voor de tweede periode van 2021 wel door kunnen gaan.

Programma Veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.

Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.

We willen een veilige en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. We willen oplossingsgericht denken en meebewegen bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Veiligheid

Dinkelland is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Wel is er een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen zoals ondermijning en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Dinkelland hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid is ook  in de eerste helft van 2021 ingezet op het thema ondermijning. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak van ondermijning, zijn ook  activiteiten uitgevoerd op de gemeentegrensoverschrijdende aanpak van ondermijning. Zo is Dinkelland een van de deelnemers aan een ondermijningsoverleg binnen  Noordoost Twente en heeft Dinkelland deelgenomen aan de week van de ondermijning op Twentse schaal. In deze week is nadrukkelijk aandacht gegeven aan de bewustwording van de risico’s van ondermijning in het buitengebied. Daarnaast heeft het thema ondermijning  binnen de gemeentelijk organisatie ook onze aandacht. Zo is er continue aandacht voor het vergroten van de bewustwording van medewerkers en bestuurders door deelname aan een weerbaarheidsscan en themabijeenkomsten later dit jaar. Verder wordt het beleid over het uitbreiden van de toepassingsmogelijkheden van de Wet Bibob onderzocht en wordt het beleid geactualiseerd.

Met ingang van 1 januari 2020 heeft de Wvggz (Wet verplichte ggz) de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz) vervangen. Dit onderwerp begeeft zich op het snijvlak van zorg en veiligheid. Er is inmiddels een start gemaakt met evaluatie van de wet. Onderdeel van deze evaluatie zijn interviews. Deze zijn ingepland met onder andere de burgemeester en wethouder zorg.

Handhaving

De afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van repressief naar preventief handhaven. Daarbij staat het uitleggen van regels en de gevolgen van het niet nakomen daarvan centraal. Haaks daarop staan een aantal feiten die vragen om een stevige aanpak bij notoire overtreders en de algemene tolerantie richting de handhavers. Steeds vaker komen zij onder vuur te liggen bij de uitvoering van hun taken. Dat vraagt om een andere werkwijze en vaardigheden van onze medewerkers en strategische communicatie.

Van ambitie naar basis

Met ingang van het begrotingsjaar 2021 zijn onderstaande inspanningen uit de ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving overgedragen naar het programma Veiligheid. Dat betekent dat zowel de financiële als inhoudelijke verantwoording plaatsvindt binnen dit programma.

Inspanning

Resultaat

Stand van zaken

Actualisatie APV en overige beleidsvelden vanuit integrale visie over een veilige samenleving.

Geactualiseerde APV

Uitvoering vindt plaats binnen het reguliere werk.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Ondermijning

Als gevolg van corona hebben in beperkte mate integrale controles plaatsgevonden. We verwachten dat in de tweede helft van 2021 een inhaalslag kan plaatsvinden. Eveneens als gevolg van corona hebben geen bewustwordingsbijeenkomsten ‘ondermijning’ plaatsgevonden met externe partijen (hennepcontainer voor inwoners, ondernemers, agrariërs). Deze bijeenkomsten worden doorgeschoven naar een later moment in 2021.

Uitbreiding van werkzaamheden

In de eerste helft van 2021 hebben we veel vragen ontvangen over de uitvoering van de ministeriële regeling COVID-19 en de naleving ervan. Er heeft op reguliere basis afstemming plaatsgevonden met de veiligheidsregio Twente. Tevens wordt door corona meer capaciteit gevraagd voor bestuurlijke advisering.

Evenementen

Evenementen waren tot 1 juli 2021 niet toegestaan. Wel is capaciteit ingezet op het verzamelen van aanvragen en vooraankondigingen. De beoordeling van aanvragen voor evenementen vraagt meer tijd, omdat per aanvraag bekeken moet worden of en zo ja hoe, wordt voldaan aan de richtlijnen voor COVID19. Ook zijn we afhankelijk van de landelijke regelgeving rondom dit onderwerp.

Programma Openbare ruimte & mobiliteit

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De openbare ruimte is van iedereen en dat betekent dat die voor iedereen goed toegankelijk moet zijn. Straten en wegen moeten veilig zijn; bij de inrichting hiervan wordt met de wensen en eisen van ouderen, kinderen en mindervaliden rekening gehouden. Samen met onder meer de provincie Overijssel wordt Dinkelland verkeersveiliger en zo goed mogelijk bereikbaar.

We dragen als gemeente zorg voor het gebruik, beheer en onderhoud van onze kernen en buitengebieden van vandaag en morgen. We werken aan een aantrekkelijke leefomgeving voor inwoners en bedrijven, waar mensen zich thuis voelen en met plezier gebruik maken van de openbare ruimte. We onderzoeken hoe we de beleving en tevredenheid van alle gebruikers van de openbare ruimte in de komende jaren kunnen meenemen bij nieuwe keuzes voor inrichting en onderhoud.

Daarnaast beheert en onderhoudt de gemeente wegen, openbare verlichting,  verkeersvoorzieningen en openbaar groen.  Wanneer er iets in de openbare ruimte stuk is, kunnen inwoners dat melden bij de gemeente. Ook als het gaat om rondslingerend afval, vernielingen of ongedierte. Zo houden we onze gemeente samen leefbaar.

Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is vastgesteld in het beleidsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Voor het beheer van de wegen en het groen wordt de Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte van de CROW gebruikt. Daarnaast is in het beleidsplan ‘Verlichten openbare ruimte’ de uitgangspunten en keuzes voor het beleid omtrent openbare verlichting beschreven.

Om de in totaal zo’n 590 kilometer riolering van de gemeente Dinkelland te onderhouden en vervangen, zijn de kaders en het beleid hiervoor vastgelegd in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). 

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

MijnDinkelland2030!

Binnen het proces Mijn Dinkelland 2030! kijkt de gemeente Dinkelland samen met haar inwoners naar de toekomstige leefbaarheid in iedere kern. Dat betekent ook dat inwoners meer inspraak krijgen over onder andere de openbare ruimte. Het is niet langer alleen de gemeente die bepaalt waar welke soort bomen en soort struiken worden geplant en waar bankjes of speeltoestellen moeten staan, maar ook de buurt zelf, die samen met de Contactpersoon Openbare Ruimte (COR) plannen maakt over de manier waarop de openbare ruimte in hun wijk of buurt eruit zou moeten zien.

Samen met de gemeenteraad herijken van de beeldkwaliteit van de openbare ruimte

Resultaat: Alle onderhoudsniveaus zijn op niveau C vastgesteld met uitzondering van de volgende beheergroepen:

  • Technisch onderhoud trottoirs op B
  • Technisch onderhoud groene elementen op A
  • Wadi’s worden niet meer o.b.v. beeldkwaliteit onderhouden maar 2x per jaar gemaaid en afgezogen.

Stand van zaken: In april 2020 door de raad vastgesteld met een evaluatie over twee jaar

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Openbare ruimte & mobiliteit.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Uitvoeringsplan KOG

In navolging van het KOG is een uitvoeringsplan opgesteld. Dit uitvoeringsplan bestond uit een globale planning, voor de jaren 2021 t/m 2024, met eenmalige maatregelen die we gaan uitvoeren m.b.t. groen en spelen, zoals: renovaties, omvormingen en herstelwerkzaamheden.
Aan de hand van de planning van werkzaamheden is er in 2021 een budget geraamd van € 479.375, dat gedekt is uit de nieuwe bestemmingsreserve "onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen".

Op dit moment lopen de volgende projecten:

  • Aan de Schimmelpenninck van der Oyehof in Ootmarsum wordt alle verharding en groen gerenoveerd. Daarnaast worden er toevoegingen gedaan aan de speelvoorzieningen.
  • Aan de Oranjestraat in Rossum zijn we in overleg over de nieuw aan te planten bomen en gaan we het trottoir herstellen.
  • Project ‘’De Janskamp’’ in Denekamp zou begin dit jaar ook aanvangen. Deze wordt echter verplaatst naar volgend jaar vanwege het vertraagde proces met vergunningen.

Uitvoeringsplan Biodiversiteit

Het uitvoeringsplan Biodiversiteit is in april 2020, vooruitlopend op het KOG, vastgesteld in de gemeenteraad van Dinkelland. Dit uitvoeringsplan behelst maatregelen die doorgevoerd moeten worden in het berm- en slootbeheer voor het bevorderen van de biodiversiteit en sluit perfect aan bij de ambities in het KOG.
Om dit uitvoeringsplan nog concreter en praktisch uitvoerbaar te maken is begin 2021 begonnen met het opstellen van een bermbeheerplan. Het opstellen van dit bermbeheerplan wordt gefinancierd vanuit een provinciale subsidie. Dit bermbeheerplan geeft inzicht in hoe, welke bermen beheerd moeten worden. Hierdoor wordt maatwerk geleverd en wordt er optimaal ingezet op het bevorderen van de biodiversiteit.

We hebben op dit moment één maai-zuig-combinatie bij Noaberkracht waarmee niet alles gemaaid kan worden. In het ongunstigste scenario, als alle bermen in gemeente Tubbergen gemaaid en afgezogen moeten worden moeten we extra capaciteit  voor een maai-zuig-combinatie inhuren.  Deze extra kosten zijn nog niet in de begroting opgenomen in afwachting op het definitieve bermbeheerplan (najaar 2021).

Bij het vaststellen van het ‘’uitvoeringsplan biodiversiteit’’ is er bij het opstellen van de begroting 2021 voor een periode van 2 jaar een totaal bedrag van € 180.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag is toegevoegd aan de bestemmingsreserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen".
In afwachting van het bermbeheerplan (najaar 2021 gereed) moet duidelijk worden hoe deze middelen de komende jaren het beste ingezet moeten worden.

Beeldkwaliteitsplan

Het vorig jaar ‘’herijkte’’ Beeldkwaliteitsplan is in april 2020, vooruitlopend op het KOG, vastgesteld in de gemeenteraad van Dinkelland. Dit plan beschrijft hoe om te gaan met het dagelijks onderhoud van o.a. plantsoenen, gazons en hagen. Bij de herijking waren biodiversiteit en klimaatadaptatie, aansluitend op de KOG, belangrijke speerpunten. De conclusie was dat er ingezet moest worden op gezonde en volle groenvakken. Om dit op het gewenste onderhoudsniveau te kunnen uitvoeren moesten er éénmalige maatregelen gedaan worden, zoals: omvormen en inboeten van plantsoenen. In 2021 is hiermee begonnen. We hebben in verschillende kernen, met buurtbewoners, veel groenvakken omgevormd en we zijn hier nog steeds mee bezig. We bevorderen hierdoor niet alleen de biodiversiteit maar versterken ook de leefbaarheid in de wijken.

 

Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2021-2025:
Met de klimaatatlas heeft de gemeente een toekomstbeeld in kaart gebracht van de mogelijke gevolgen van de klimaatveranderingen in Twente in 2050 als we geen maatregelen treffen. Daarbij zijn de kwetsbaarheden voor weersextremen zoals hitte, droogte, wateroverlast en overstroming in beeld gebracht. Begin 2021 heeft de raad ingestemd met het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2021-2025 en is het benodigd budget beschikbaar gesteld. In Dinkelland is de voorbereiding gestart van het project van de Bromeliastraat e.o. waarbij op basis van de dialoog met de buurt de maatregelen verder worden uitgewerkt richting een uitvoeringsontwerp

 

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Haalbaarheidsonderzoek vrijliggend fietspad Brandlichterweg

In de raadsvergadering van 25 mei 2021 is de motie Haalbaarheidsonderzoek vrijliggend fietspad Brandlichterweg aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. Met aanwonenden en gebruikers in gesprek te gaan en de uitkomsten onderdeel te laten zijn van het haalbaarheidsonderzoek.
  2. Te onderzoeken of grondeigena(a)r(en) willen meewerken aan de inpasbaarheid van het vrijliggend fietspad.
  3. Te onderzoeken of financiële bijdragen van andere overheden of derden, bijvoorbeeld in de vorm van subsidie, mogelijk zijn ten behoeve van de realisatie van het vrijlligend fietspad.
  4. De raad uiterlijk oktober 2021 te informeren over de uitkomsten, en afhankelijk van deze uitkomsten te komen met een voorstel voor vervolg.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021.

Programma Economie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Aan de hand van de speerpunten detailhandel (vitale winkelgebieden in kernen), bedrijventerreinen en dienstverlening creëert de gemeente Dinkelland een zo optimaal mogelijk ondernemersklimaat. Wij willen daarbij ruimte blijven bieden voor (bijzondere) initiatieven van ondernemers, zodat optimaal en adequaat kan worden ingespeeld op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en economische trends.

De bedrijfsconsulent (ondersteund door een ondernemersserviceteam) vormt hierbij als eerste aanspreekpunt voor ondernemers de schakel tussen de gemeente en het bedrijfsleven en probeert de ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. Daarnaast wordt er actief ingezet op de (her)ontwikkeling, realisatie en uitgifte van bedrijfskavels en bedrijfsruimte, de uitvoering van de detailhandelsagenda/retaildeal en regionale samenwerking (met name in de vorm van regionale acquisitie).

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bedrijventerreinen

Het merendeel van de kavels op de bedrijventerreinen in Ootmarsum, Denekamp en Weerselo zijn momenteel gereserveerd of verkocht. Wij zijn bezig met een onderzoek naar de behoefte van bedrijfskavels voor de middellange termijn, zodat ook in de toekomst in de vraag naar bedrijfskavels kan worden voorzien. Dat onderzoek wordt in het najaar van 2021 afgerond.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

In het eerste half jaar van 2021 is er vanuit het programma economie vooral extra inzet gepleegd via de bedrijfsconsulenten om zo goed mogelijk in gesprek te blijven met de verschillende ondernemers en hen daar waar mogelijk te ondersteunen. Het coronavirus heeft geen grote gevolgen gehad voor het programma economie. Voor het overige wordt verwezen naar ambitie ‘Sterke bedrijvigheid’.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Zonnevelden

In de raadsvergadering van 16 april 2019 is de motie 'Ontwikkelingsmogelijkheden voor grootschalige zonnevelden in Noordoost Twente' unaniem aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  • Eventuele aanvragen voor zonnevelden op cultuurgronden, essen, stuwwalgebieden en historische landgoederen niet toe te kennen tot aan het moment dat de beoordeling door het Rijk van het bod RES Twente bekend is;
  • De evaluatie van de Notitie 'Ontwikkelingsmogelijkheden voor grootschalige zonnevelden in Noordoost Twente' een jaar na vaststelling, of zoveel eerder als de beoordeling van het Rijk van de RES Twente bekend is, uit te voeren;
  • In de evaluatie te overwegen of op basis van de aangewezen zoekgebieden uit de RES Twente, cultuurgronden, essen, stuwwalgebieden en historische landgoederen die niet aangewezen zijn uit te sluiten voor realisatie van zonnevelden, of onder voorwaarden van draagvlak toch toe te staan.

Stand van zaken: Het eerste punt van de motie is uitgevoerd. De conceptevaluatie van het zonneveldenbeleid heeft ter inzage gelegen en begin 2021 worden de zienswijzen behandeld. Vervolgens zal de raad een besluit nemen over de vaststelling van de evaluatie zonneveldenbeleid.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2019

 

WaterstofHub

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie WaterstofHub aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. Er zorg voor te dragen dat de gemeente Dinkelland zich aansluit bij de H2-Hub Twente;
  2. Deze motie te delen met de NOT-gemeenten Tubbergen, Oldenzaal en Losser, en met de andere Twentse gemeenten;
  3. Op basis van het wel of niet aansluiten van de andere NOT-gemeenten de kosten voor aansluiten bij de H2-Hub Twente te financieren uit de RIBAM (Reserve Incidenteel Beschikbare Algemene Middelen);
  4. De ervaringen na aansluiting bij de H2-Hub Twente na 2 jaar te evalueren en deze te delen met de raad;
  5. In het scenario dat de NOT-gemeenten wel willen aansluiten een gepaste werkvorm te bedenken voor de gezamenlijke NOT-bijeenkomst in september waarbij gezammelijk een onderzoeksvraag geformuleerd kan worden.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Dinkellandpas

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Dinkellandpas aangenomen. Middels deze motie verzoekt de raad het college om:

  • Te onderzoeken of de Dinkellandpas in onze gemeente ingevoerd kan worden;
  • Te bezien welke gepersonaliseerde regelingen in de Dinkellandpas kunnen worden ondergebracht;
  • De lokale ondernemers en instellingen nadrukkelijk bij dit onderzoek te betrekken;
  • Over de mogelijkheid voorafgaand aan de begrotingsbehandeling aan de gemeenteraad te rapporteren.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Programma Onderwijs

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Alle kinderen en jongeren in de gemeente Dinkelland verdienen het om op te groeien in een kansrijke omgeving met kwalitatief goed onderwijs. In de gemeente Dinkelland hebben we 1.965 leerlingen in het basisonderwijs en in totaal dertien basisscholen. In iedere kern is een basisschool aanwezig, dit vinden we als gemeente erg belangrijk. Naast deze basisscholen telt onze gemeente één school voor voortgezet onderwijs in het dorp Denekamp.

Binnen het programma Onderwijs zoeken we de samenwerking met o.a. schoolbestuurders en kinderopvangaanbieders. We bevorderen de ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen in onze gemeente door te investeren in het bestrijden van onderwijsachterstanden en het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met plaatselijke kinderdagverblijven, het basisonderwijs en de GGD/JGZ. We hechten veel belang aan een goede verbinding tussen de gemeentelijke jeugdhulp en het onderwijs, waardoor vroegtijdig gesignaleerd wordt en hulp of ondersteuning zo preventief mogelijk kan worden ingezet.

Daarnaast willen we het thuiszitten zoveel mogelijk voorkomen, de RMC-functie en Bureau leerplicht spelen hierin een belangrijke rol. Het niveau van absoluut en relatief verzuim ligt in Dinkelland onder het landelijk gemiddelde, evenals het percentage voortijdige schoolverlaters. Door de inzet van RMC en een adequate uitvoering van de Leerplichtwet, willen we voorkomen dat jeugdigen thuis komen te zitten en/of zonder diploma vroegtijdig het onderwijs verlaten.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Nationaal Programma Onderwijs

We zijn met het onderwijs en andere betrokken partijen in overleg om gezamenlijk invulling te geven aan het Nationaal Programma Onderwijs, met als uitgangspunt dat de te nemen interventies aansluiten bij de behoeften van de jeugd en het onderwijs in onze gemeente.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

De scholen zijn na de zomervakantie weer fysiek geopend. Scholen hebben, evenals gemeenten, middelen ontvangen van de Rijksoverheid vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). De scholen hebben voor de zomervakantie een schoolprogramma opgesteld dat nu in uitvoering wordt gebracht. Onderwijs en gemeente werken in het NPO samen op het gebied van jeugdhulp, sociaal werk, JGZ, kinderopvang en sport/cultuur. Hierover zijn en worden in gezamenlijkheid afspraken gemaakt. 

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Project Actief na school

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Project Actief na school aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. Op korte termijn met de besturen en directies van het voortgezet onderwijs en het primair onderwijs in Dinkelland in gesprek te gaan om gezamenlijk de mogelijkheden te onderzoeken tot de realisering en uitrol van het project "Actief na school" op de schoollocaties in de gemeente Dinkelland;
  2. Bij deze gesprekken ook de deelnemende partners uit het maatschappelijk veld nadrukkelijk te betrekken;
  3. De raad te informeren op welke wijze een eventuele uitrol van het project "Actief na school" gezamenlijk met het onderwijsveld gefinancierd kan worden en dit uiterlijk voor de komende begrotingsbehandeling te doen.

Stand van zaken: De motie is in behandeling en wordt betrokken bij de invulling van het Nationaal Programma Onderwijs.

 

Verduurzaming schoolgebouwen

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Verduurzaming schoolgebouwen aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. In samenwerking met de schoolbesturen en de duurzaamheidscoaches van het ontzorgingsprogramma Maatschappelijk Vastgoed Overijssel een duurzaamheidsplan te maken voor alle scholen in Dinkelland, waar in elk geval deel van uitmaakt:
    1. een technische inventarisatie per school;
    2. een formulering van de technische duurzaamheidsambities per school;
    3. een financiële onderbouwing per school;
  2. De markt (marktconsultatie) te betrekken bij de uitvoering van de acties sub 1;In de commissievergadering van 7 december 2021 aan de raad verslag uit te brengen over dit duurzaamheidsplan, zodat de raad op 21 december kan overwegen om substantiële bedragen beschikbaar te stellen uit de RIBAM om de uit het duurzaamheidsplan voortvloeiende duuzaamheidsambities/-projecten uit te kunnen gaan voeren.
  3. Resultaten van het duurzaamheidsplan te verweken in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Programma Sport & accommodaties

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma Sport en accommodaties gaat over het stimuleren en faciliteren van sport en beweging. We willen sporten en bewegen voor al onze inwoners, van jong tot oud, mogelijk maken en hen motiveren te gaan sporten.

Sportvoorzieningen dragen bij aan een gezonde leefstijl en bieden kansen om te participeren in de samenleving.

De gemeente Dinkelland is trots op al haar sportende inwoners. Zowel in de breedte als aan de top wordt sport op hoog niveau beoefend in onze gemeente. Jaarlijks organiseren wij als gemeente het sportgala, volgens ons een goed platform om onze sporters uitbundig in het zonnetje te zetten.  

In de gemeente Dinkelland zijn buurtsportcoaches actief die in dienst zijn bij derden en bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Dorper Esch

Daarbij speelt de corona een belangrijke rol. Er is nog geen beeld wat het complex na vernieuwbouw kan betekenen in een normale situatie. Het is noodzakelijk om dit beeld om de vervolgplannen op te stellen. Daarnaast worden de ontwikkelingen voor samenwerking in NOT-verband nauwlettend gevolgd.

 

Kuiperberg

Voor zwembad De Kuiperberg hebben we de accommodatie reeds in maart geopend voor publiek. Door zes weken eerder open te gaan dan normaal, wilden we met name jongeren de kans geven om te komen zwemmen. 

 

Combinatiefuncties/buurtsportcoaches

In een herijking van de visie op sport en bewegen wordt de rol en positionering van de buurtsportcoaches meegenomen, zodat inzet en aansturing aansluit op wensen en behoeften vanuit de samenleving.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis impact zal hebben op het energiegebruik en de personele lasten. Echter, in welke orde van grootte valt op dit moment nog niet aan te geven. Voortgang op proces van verzelfstandiging Dorper Esch en voorafgaande optimalisatieplan vraagt wel om sturingsinformatie gebaseerd op een 'normaal' jaar.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

In 2022 organiseert Twente de Special Olympics. Om het evenement blijvend impact te laten hebben wordt in regionaal verband gewerkt aan de legacy met als doel het borgen en verduurzamen van passend sport- en beweegaanbod voor mensen met een beperking.

Programma Cultuur & recreatie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Dinkelland is wat cultuur en recreatie betreft een ontzettend veelzijdige gemeente. Je vindt er eeuwenoude gebruiken, die wij als gemeente ondersteunen, zoals de paasgebruiken in Ootmarsum, maar ook historische wind- en watermolens, diverse natuurgebieden en de rivier de Dinkel stroomt door onze gemeente. Daarnaast doen veel kunstliefhebbers hét kunststadje van Oost-Nederland aan, Ootmarsum. Daar zijn wij als gemeente erg trots op!

In de gemeente Dinkelland bestaan drie VVV-punten met informatie voor alle bezoekers die onze gemeente aandoen.

De Stichting Toeristisch Ondernemersfonds Dinkelland zet zich in voor de versterking van het toeristisch product Ootmarsum-Dinkelland. Op Ootmarsum-Dinkelland is meer informatie te vinden over wat er zoal te zien en te doen is in onze gemeente.

Naast de culturele- en recreatieve voorzieningen hebben we ook oog voor media. Hierbij valt te denken aan ondersteuning van de bibliotheek en de lokale omroep, RTV Oost.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bibliotheek

Met het bestuur van de Stichting Bibliotheek Dinkelland zijn voor de periode 2021-2024 nieuwe prestatieafspraken gemaakt. De gemeenteraad heeft op 22 juni 2021 ingestemd met deze afspraken.

 

Cultuurmakelaar

De gezamenlijke subsidieaanvraag van de gemeente Dinkelland, Tubbergen en Almelo Cultuurmakelaar bij de Provincie Overijssel is gehonoreerd voor de jaren 2021 en 2022. Dit betekent dat wij met Concordia in Enschede een overeenkomst hebben gesloten voor de duur van twee jaar voor de inzet van de cultuurmakelaar van 7 uur per week voor Dinkelland. De cultuurmakelaar gaat zich hoofdzakelijk bezighouden met werkzaamheden op het gebied van de vorming van het nieuwe cultuurbeleid, het daaruit voortvloeiende subsidiebeleid en het verstevigen van de verbindingen met het culturele veld.

 

Cultuureducatie 2.0

Bij de Provincie Overijssel is in overleg met de Stichting Platform Culturele Educatie Dinkelland een subsidieaanvraag ingediend voor Cultuureducatie 2.0 op de basisscholen voor de periode 2021-2024. De periode 2016-2020 is verantwoord en positief afgesloten. De cofinanciering voor de periode 2021-2024 is in de meerjarenbegroting opgenomen.

 

Voormalig Hotel Veldman

Wij hebben in goed overleg met de huidige eigenaar besloten om het voormalig Hotel Veldman aan de Grotestraat Denekamp aan te wijzen als gemeentelijk monument. De huidige eigenaar gaat met inachtneming hiervan over tot verbouw en nieuwbouw. Hiermee is een einde gekomen aan jarenlange leegstand van deze markante locatie in het centrum en wordt een stuk cultuurhistorie behouden voor het nageslacht.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Er is geen sprake van nieuw beleid met betrekking tot dit programma met dien verstande dat voor de periode 2021-2024 nieuwe prestatieafspraken zijn gemaakt met de Stichting Bibliotheek Dinkelland. De gemeenteraad heeft op 22 juni 2021 ingestemd met deze afspraken.

Programma Sociaal domein

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Iedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelf redzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners  zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.

In de gemeente Dinkelland werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties de re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroeg signalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kindpakketten.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Armoedebeleid

In navolging van de voorbereidingen in 2020 is in het eerste kwartaal 2021 gestart met het project evaluatie armoedebeleid Dinkelland waarbij het bestaande beleid wordt geactualiseerd. Hiervoor is een projectplan opgesteld dat in de loop van 2021 uitgevoerd wordt en moet leiden tot geactualiseerd armoedebeleid. De aanleiding hiervoor was de evaluatie van het armoedebeleid dat door Bureau KWIZ is uitgevoerd. De verwachting is dat het project eind 2021 kan worden afgerond.  

 

Woonplaatsbeginsel Jeugd 2022 

Het nieuwe woonplaatsbeginsel beoogt een einde te maken aan de onduidelijkheid met betrekking tot welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor de benodigde ondersteuning. Het zal voor gemeenten duidelijk worden welke gemeente straks volgens het nieuwe woonplaatsbeginsel verantwoordelijk is voor de jeugdige. 

Het nieuwe woonplaatsbeginsel wordt per 1 januari 2022 ingevoerd. In 2021 moet worden uitgezocht welke van de huidige populatie jeugdigen in jeugdzorg vanaf 1 januari 2022 overgedragen moeten worden naar een andere gemeente. In het eerste kwartaal van 2021 is gestart met de voorbereidingen daarvan.

Voor Dinkelland is duidelijk dat er 20 kinderen onder de migratiegroep vallen. Lijsten worden continu doorgelopen omdat er nog mutaties kunnen plaatsvinden hetgeen kan leiden tot marginale wijzigingen.

Eveneens is er de beschikking sinds het tweede kwartaal over een online tool waarin we de betreffende migratiegroep kinderen op overdrachtslijsten kunnen zetten. Helaas zijn veel andere gemeenten nog niet zo ver. We verwachten in de komende periode meer duidelijkheid te krijgen over hoeveel jeugdigen wij nog terug gaan krijgen.

Ten aanzien van de uitspraken van het Rijk dat de wijziging in het woonplaatsbeginsel geen financieel (nadelig) effect zal hebben is dat op landelijk niveau wellicht een reëel gedachtegoed. Echter kunnen er door schaalgrote op lokaal niveau wel financiële verschillen ontstaan. De kans dat dit zich voordoet en eventuele impact daarvan kunnen we op dit moment, gelet op bovenstaande nog niet voorspellen.

 

Van ambitie naar basis

Met ingang van het begrotingsjaar 2021 is onderstaande inspanning uit de ambitie Inclusieve samenleving overgedragen naar het programma Sociaal domein. Dat betekent dat zowel de financiële als inhoudelijke verantwoording plaatsvindt binnen dit programma.

 

Stimuleringsfonds sociaal domein
In het eerste half jaar van 2021 zijn drie subsidies verstrekt vanuit het stimuleringsfonds sociaal domein:

  • Stichting Epic Youth: Het organiseren van online activiteiten voor en door jongeren in de leeftijd van 10 tot 23 jaar.
  • Theaterschool ZOT: Het organiseren van activiteiten voor kinderen in de vakanties.
  • Stichting Dorpsraad Rossum: De ontwikkeling van een dorpsapp Rossum.

Met ingang van het begrotingsjaar 2022 zullen onderstaande inspanningen uit de ambitie Inclusieve samenleving worden overgedragen naar het programma Sociaal domein:

  • POH GGZ Jeugd
  • Integrale schuldenaanpak
  • Algemene Wasvoorziening
  • Twentse belofte

Eventuele (financiële) consequenties van bovenstaande worden opgenomen in de begroting 2022. 

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Wmo

Geconstateerd wordt dat er een toename van aanvragen voor Wmo-maatwerkvoorzieningen als gevolg van corona op ons afkomt. Op dit moment leidt dit tot een toename van het aantal indicaties, met name op de individuele begeleiding. We houden u hiervan op de hoogte.

 

Jeugd

De effecten van de eerste en tweede lockdown worden ook op het gebied van jeugd steeds zichtbaarder. Duidelijk is het belang van in het oog houden van kwetsbare gezinnen, terwijl tegelijkertijd voor iedereen het steunende netwerk gestimuleerd wordt. Hoewel we nog niet precies weten welke emotionele en materiële gevolgen de verscherpte coronamaatregelen hebben op gezinnen, is wel duidelijk dat een veerkrachtig gezin als positieve buffer werkt voor negatieve invloeden van buitenaf. Reflecteren en anticiperen op effecten van de pandemie op jeugdigen vraagt een brede blik op de gevolgen ervan op gezinnen. Dit betekent niet alleen aandacht voor mogelijk toenemend overgewicht onder kinderen of achterstand in schoolprestaties, maar juist ook aandacht voor het welbevinden van kinderen en hun ouders en steunende netwerken voor gezinnen. Een stevige en betrouwbare basis is belangrijk voor het kansrijk opgroeien van kinderen. Daarvoor is een steunende omgeving van groot belang.

Kijken we naar de eerste analyses tot en het tweede kwartaal van 2021 dan zien we dat consulenten signaleren dat reeds bekende jeugdigen en diens ouder(s)/verzorger(s) complexere vraagstukken hebben. Er is meer sprake van multi-problematiek. Daarnaast zien we ook dat vanuit het voorliggende veld activiteiten voor deze jeugdigen worden aangeboden ter voorkoming van escalatie. De jeugdconsulent voert daarmee niet meer uitsluitend regie over maatwerkvraagstukken, maar wordt ook regievoerder voor jeugdigen in het voorliggende veld ter voorkoming van (verdere) escalatie naar maatwerk.

 

Huiselijk geweld en kindermishandeling

Door corona is de aanpak tegen geweld alleen nog maar urgenter geworden. De huidige intelligente lockdown en de ‘1,5 meter maatschappij’ versterken de oorzaken van huiselijk geweld, terwijl het vragen om hulp en het aanbieden van hulp lastiger geworden is. Op het moment is er geen toename zichtbaar in het aantal meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Experts schatten in dat er een na-ijleffect zal plaatsvinden. Meldingen nemen mogelijk toe en komen later binnen bij Team Ondersteuning en Zorg, politie en Veilig Thuis Twente.

 

Schulddienstverlening

De coronacrisis heeft tot op heden nog geen invloed gehad op het beroep op schulddienstverlening. Het aantal aanvragen is nog niet toegenomen. Op dit moment is ook nog niet in te schatten wanneer de ombuiging naar een mogelijk te verwachten toename van de schulddienstverlening zal plaatsvinden.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

POH ggz jeugd

In de begroting 2021 is een voorstel gedaan voor structurele borging van de POH ggz jeugd, echter er waren geen structurele middelen beschikbaar om in dekking te voorzien. Besloten is daarom de POH ggz jeugd voor twee jaar van incidentele dekking te voorzien en daarbij op zoek te gaan naar structurele ruimte.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Pauzeknop bij schulden

In de raadsvergadering van 2 maart 2021 is de motie Pauzeknop bij schulden aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. Op korte termijn een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid en wenselijkheid van de invoering van het instrument pauzeknop in de gemeente Dinkelland;
  2. De raad in het tweede kwartaal 2021 te informeren over de bevindingen en resultaten van dit onderzoek en daarbij - indien de onderzoeksbevindingen positief zijn - de raad een voorstel te doen gericht op concrete invoering.

Stand van zaken: Er is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en wenselijkheid van de invoering van de pauzeknop. Hierover is contact geweest met de gemeente Amsterdam omdat zij op dit moment een pilot uitvoeren naar de inzetbaarheid van de pauzeknop. De uitslag van dit onderzoek is de volgende:

  1. Eerst de uitslag  van de evaluatie van de gemeente Amsterdam en de landelijke ontwikkelingen hieromtrent af te wachten.
  2. Op basis hiervan beoordelen of de pauzeknop ook aansluit bij de behoefte van de inwoners uit de gemeente Dinkelland.
  3. Ook op basis van de evaluatie van de gemeente Amsterdam beoordelen of er voldoende draagvlak voor betrokken schuldeisers op landelijk en regionaal niveau gevonden kan worden.
  4. Eerst de ontwikkelingen in de gemeenten te volgen rondom collectief schuldregelen alvorens over te gaan tot besluitvorming.

Uw raad is hierover via de raadsbrief, gedateerd 1 juli 2021, geïnformeerd.

 

Ouderen in beweging

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Ouderen in beweging aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. In samenspraak met deskundigen en maatschappelijke organisaties te onderzoeken hoe het onderwerp laagdrempelige sport en beweging door oudere meer betekenis kan krijgen in de Dinkellandse samenleving;
  2. Daarbij de in deze motie genoemde vitaliteitsclub als reële mogelijkheid en voorbeeldinitiatief te betrekken;
  3. Daarbij een mogelijk faciliterende rol van de gemeente te betrekken;
  4. De raad de resultaten van die onderzoek uiterlijk 1 maart 2022 voor te leggen, zodat de raad bij aanvang van de raadsperiode 2022-2026 nadere afwegingen kan maken over een mogelijk gemeentelijke rol bij dit onderwerp.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Eén loket armoede

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Eén loket armoede aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. Het initiatief te nemen om samen met de bij het onderwerp armoede betrokken instanties (gemeente, Stadsbank, Voedselbank, Stichting Leergeld, Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland, etc.) een stroomlijning aan te brengen in de onderlinge communicatie, inhoudend en met als doel dat aanvragers/cliënten kunnen volstaan met één intake om alle voorzieningen en instanties te ontstluiten;
  2. De raad van de resultaten op de hoogte te houden.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Menstruatie armoede

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Menstruatiearmoede aangenomen. Middels deze motie verzoekt de raad het college:

  • Menstruatiearmoede en het mogelijk beschikbaar maken van menstruatieproducten op te nemen in het armoedebeleid van de gemeente Dinkelland;
  • Te onderzoeken hoe dit het best in de praktijk kan worden vormgegeven;
  • Te bezien welke rol basis-/middelbare scholen en maatschappelijke instellingen of organisaties bij voorlichting en verstrekking kunnen spelen;
  • Voorlichting over deze nieuwe mogelijkheid breed te verspreiden, en vertrouwenspersonen bij werkgevers daarbij nadrukkelijk te betrekken

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Programma Milieu

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het uitgangspunt van de gemeente Dinkelland is dat we in 2030 leven in een afvalloze en duurzame samenleving. Afval bestaat dan niet meer, we zamelen alleen nog maar waardevolle grondstoffen in. Een meewerkende houding van onze inwoners en bedrijven is hierbij van groot belang.

Afval wordt in de gemeente Dinkelland opgehaald door ROVA. Kringloopbedrijf De Beurs komt herbruikbare goederen gratis bij onze inwoners ophalen en nemen het overige grof huishoudelijk afval tegen een kostendekkend tarief mee.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Inzameling Oud Papier en Karton

In het kader van de inzameling van oud papier en karton, OPK, is er vanaf 1 januari 2020 gestart met een nieuw contract op basis van een Europese aanbestedingsprocedure. Door de nationale en internationale ontwikkelingen rond oud papier en karton, staan de marktprijzen behoorlijk onder druk en zijn we geconfronteerd met een lagere vergoeding voor de inzameling van OPK. Het nieuwe contract betekent dan ook een lagere papieropbrengst en hogere containerkosten voor de verengingen en scholen die het OPK inzamelen. Om het voor de verenigingen/scholen toch aantrekkelijk te laten zijn om het OPK in te blijven zamelen is besloten om de verenigingen/scholen een garantieprijs van € 60 per ton na aftrek van de containerkosten te blijven bieden.  Voor de begroting van 2021 wordt uitgegaan van een opbrengst (marktprijs) van € 30 per ton. Op dit moment zien we dat de marktprijs van OPK is gestegen. De papiermarkt is en blijft grillig. Op dit moment is de marktprijs oud papier en karton hoog door het gebrek aan papier en karton , door een forse toename van het thuisbezorgen van pakketten. 

Inzameling PMD

In 2020 was ROVA begonnen met het beoordelen van de inhoud van pmd-containers in de gemeente Dinkelland. ROVA stuurde een voorloper mee tijdens de inzamelroute. Zij deden dit om te controleren of de kwaliteit van het ingezamelde PMD wel voldoet aan de gestelde eisen. Door Corona zijn de controles vroegtijdig beëindigd. Deze zijn in het najaar 2020 weer opgepakt. Tot 1 juli 2020 was de gemeente Dinkelland verantwoordelijk voor het inzamelen, sorteren en vermarkten van het ingezamelde PMD. Daarvoor ontving de gemeente ook een vergoeding. Door de VNG en het verpakkende bedrijfsleven zijn, om de gemeente te ontzorgen, daar nieuwe afspraken over gemaakt. Vanaf 1 juli 2020 is de gemeente alleen nog verantwoordelijk voor de inzameling van PMD. Vanaf 1 juli 2020 werden geconfronteerd met een toenemende afkeur van het inzamelde PMD in verband met een te grote hoeveelheid aanwezige stoorstoffen. Door bestuurlijke interventie van de Twentse gemeenten is er op 30 oktober 2020 met Nedvang BV een overbruggingsperiode afgesproken tot 1 juli 2021. Bestuurlijk is het volgende afgesproken:

  • Vrachten tot 15% stoorstoffen worden goedgekeurd, waarvoor in 2021 een vergoeding wordt ontvangen van € 245 per ton;
  • Vrachten met stoorstoffen tussen de 15% en 35% worden ter sortering geaccepteerd ter verwerking afgevoerd naar Attero in Wijster. De gemeenten ontvangen daarvoor een vergoeding van € 130 per ton;
  • Vrachten met meer dan 35% stoorstoffen worden afgekeurd en afgevoerd naar Twence, waarbij de gemeenten € 200 per ton betalen voor de verbranding;
  • De gemeente leveren een verbeterplan aan die moeten bijdragen aan een beter kwaliteit van het PMD.

Met Nedvang is de evaluatie van de overbruggingsperiode en de verbeterplannen besproken.
De conclusie hieruit is dat de reeds bestaande overbruggingsperiode wordt verlengd van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2021. Parallel daaraan werkt Nedvang aan een landelijke uitrol van deze regeling. De bedoeling is dat de Twentse gemeenten vanaf 1 januari 2022 aan kunnen sluiten bij de landelijke afspraken.

Met Twence was afgesproken dat elke vracht afgekeurd PMD bij Twence zou worden verbrandt tegen een tarief van € 130 per ton. Daartegen is vanuit het merendeel van de Twentse gemeenten verzet gekomen. In de Algemeen vergadering van Aandeelhouders van Twence van 22 april 2021 is dat tarief met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2020 verlaagd naar € 95 per ton. Dat betekent dat wij voor elke ton die we vanaf 1 juli 2020 tot nu hebben moeten laten verbranden 35 euro per ton gecrediteerd krijgen. Daarnaast blijven we door goede communicatie inzetten om op basis van het project #Terugwinnaars de kwaliteit van het ingezamelde PMD te verbeteren. Op basis van een tussenevaluatie is de raad aan de hand van een raadsbrief reeds geïnformeerd over ‘Plan van aanpak acties ter vermindering van afkeur plastic, metalen en drankkartons in Dinkelland.’.

Afvalinzameling en afvalverwerking

In de perspectiefnota 2022 hebben we twee ontwikkelingen genoemd en beschreven die naar alle verwachting gevolgen gaan hebben voor de baten en lasten van afvalinzameling en afvalverwerking en dus ook voor de afvaltarieven. Als eerste hebben we de gevolgen van het “vervuilde” PMD genoemd en beschreven en als tweede de op 22 april 2021 vastgestelde nieuwe verwerkingstarieven van Twence.

In samenvattende zin is de verwachting dat deze beide ontwikkelingen een stijging van de lasten / een verlaging van de baten tot gevolg hebben en dus zullen leiden tot een verhoging van de tarieven voor onze inwoners. Indien we alleen deze beide ontwikkelingen doorvertalen naar de gevolgen voor het  afvaltarief dan zouden we rekening moeten houden met een stijging van het vastrecht van € 17 in 2022 tot € 22 in 2023. Uitdrukkelijk wordt gesteld dat dit een eerste aanname is waarin alleen de beide genoemde ontwikkelingen zijn meegenomen. De daadwerkelijke totale doorrekening van de lasten en baten op het gebied van afval vindt ieder jaar plaats bij het opstellen van de betreffende jaarbegroting. Aan de hand daarvan ook de hoogte van de afvaltarieven op basis van 100% kostendekkendheid bepaalt. 

Grondstoffenmonitor

Op basis van de jaarlijkse grondstoffenmonitor wordt bepaald of het afvalbeleid (de wijze van inzamelen) wordt bijgesteld. Op basis van de monitor 2020 is er geen aanleiding om het beleid bij te stellen. Wij blijven inzetten op communicatie om de kwaliteit van de grondstoffen te verbeteren en te zorgen dat de hoeveelheid restafval per inwoner afneemt. De ingezamelde hoeveelheid restafval per inwoner per jaar ligt in 2020 op 69 kg (2019 57 kg). Het scheidingspercentage in 2020 is 80%. Hiermee wordt al voldaan aan de landelijke norm van 75%. Door Corona en het verplicht thuiswerken is er meer restafval aangeleverd doordat inwoners hun zolders, bergingen en schuren hebben opgeruimd. Daarmee wordt de toename van de hoeveelheid restafval per inwoner verklaard.

Asbestdaken

Vanaf 2024 zijn asbestdaken, die onderhevig zijn aan weersinvloeden, in Nederland verboden. Inwoners en bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor de verwijdering van deze asbestdaken. Tot 35 m² is asbest gratis weg te brengen naar het afvalbrengpunt. Asbestdaken groter dan 35 m² moeten worden verwijderd door een gespecialiseerd en gecertificeerd bedrijf. 

Op 4 juni 2019 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel asbestdakenverbod per 2025 verworpen. Naast de discussie over gezondheidsrisico’s bij sanering van asbest, is het ‘moeten’ er voorlopig vanaf. Zie ook: Eerste kamer verwerpt wetsvoorstel.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Milieu.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Afvalwaterinjectie NAM

In de raadsvergadering van 2 maart 2021 is de motie Afvalwaterinjectie NAM aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. Binnen vijf werkdagen de minister van EZK het volgende schriftelijk te berichten:
    1. De gemeente Dinkelland vraagt u, gelet op de nieuwe geconstateerde gebreken per direct te stoppen met de afvalwaterinjectie in de N.O. Twentse bodem;
    2. De gemeente Dinkelland verzoekt u de injectie eventueel pas weer te hervatten nadat bewijzen zijn geleverd en door een onafhankelijke organisatie is gecontroleerd dat de andere nog in bedrijf zijnde injectieputten volledig veilig zijn, nu en in de toekomst;
    3. De gemeente Dinkelland dringt er bij u op aan over te gaan op het zuiveren van afvalwater of het toepassen van het circulaire proces, zodat ook aan de Europese wetgeving wordt voldaan;
    4. De gemeente Dinkelland dringt er bij u op aan dat er een andere onafhankelijke instantie dan Sodm toezicht gaat houden.
  2. Deze motie onder de aandacht te brengen van de raden van de NOT gemeenten, provinciale en gedeputeerde staten, de leden van de 2e kamer en de minister van Economische Zaken en Klimaat.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Oud papier inzamelen

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Oud papier inzamelen aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  • Beleid te ontwikkelen dat is gebaseerd op continuering van OPK inzameling door verenigingen en scholen, waarbij het lonend blijft voor de inzamelaars en de gemeente;
  • Dit beleid uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 aan de raad voor te leggen.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Voor de gemeente is van het van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon- en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet zowel voorzien in een kwantitatieve als een kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste. De inrichting van de fysieke leefomgeving raakt in die zin dan ook alle agenda's  die zijn opgenomen in het koersdocument.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Ruimte en leefomgeving

De trend van meer plannen ontwikkelen in samenspraak met de samenleving wordt doorgezet, ook in de ruimtelijke planvorming. Daarnaast speelt de voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet. Bij mogelijke aanpassingen van bestaand beleid of het opzetten nieuw beleid wordt afgewogen  hoe dit in licht van de nieuwe Omgevingsvisie past. Hierbij vindt een nauwe samenwerking plaats met de participatieprocessen.

 

Grondexploitatie

In het tweede kwartaal is de verkoop gestart van 6 bouwkavels in het plan Hopmanstraat. Alle 6 kavels zijn verkocht. De aktepasseringen hiervan worden in het vierde kwartaal verwacht. Ook in het tweede kwartaal is de verkoop gestart van 7 bouwkavels in het plan Erve Molenbeek van de Commanderie. Alle 7 kavels zijn verkocht. De meeste aktepasseringen zullen naar verwachting in het vierde kwartaal plaatsvinden. Waarschijnlijk zullen enkele kavels begin 2022 notarieel passeren. In het derde kwartaal zullen de plannen Saasveld De Lenne (15 kavels) en Deurninger es Vierde Veld (11 kavels) in de verkoop gaan. Naar verwachting zullen eind 2021 en begin 2022 de opbrengsten worden gerealiseerd.

Uiteindelijk verwachten we 28 woningbouwkavels in 2021 te verkopen waarvan de notariële aktes (inclusief betalingen) in 2021 zullen plaatsvinden.

 

 

Van ambitie naar basis

Met ingang van het begrotingsjaar 2021 zijn onderstaande inspanningen uit de ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving overgedragen naar het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening. Dat betekent dat zowel de financiële als inhoudelijke verantwoording plaatsvindt binnen dit programma.

 

Inspanning

Resultaat

Stand van zaken

Actief sturen op inbreiding

Meerjarige kernenprogramma’s: afstemmingsoverleg(gen) met woonwerkgroepen kernen over meerjarige woonprogrammering.

In meerdere kernen vinden overleggen plaats over de invulling van inbreidingslocaties. In januari 2021 is de nota inbreidingslocaties door de gemeenteraad vastgesteld waardoor er meer mogelijkheden zijn om ook op onbebouwde plekken binnen kernen mee te werken aan transformatie naar woningbouw.

Voorgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voorgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Gemeentelijke Woonvisie 2021-2026

In juli 2021 is de nieuwe gemeentelijke Woonvisie 2021-2026 vastgesteld. De Woonvisie 2021-2026 vormt de basis voor het uitvoeren van het woningbouwprogramma en het maken van prestatieafspraken met de corporatie. 

Starterslening

De verordening van de starterslening is in het eerste half jaar 2021 aangepast, met dien verstande dat het leenbedrag is verhoogd bedrag naar € 30.000 en de maximale verwervingskosten zijn verhoogd naar € 275.000.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Bestemmingsplan Brandlichterweg

In de raadsvergadering van 15 december 2020 is de motie Bestemmingsplan Brandlichterweg aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. Te onderzoeken of het hier aan de orde zijnde weggedeelte van de Brandlichterweg veiliger kan worden gemaakt, door eventueel de aanleg van een vrij liggend fietspad, en bij een positieve uitkomst van dit onderzoek met een plan van aanpak te komen;
  2. De grondwatermonitoring te continueren en de rapportages daarover periodiek ook met de omwonenden te blijven delen;
  3. In overleg te treden met W&B o op het achterterrein extra geluidswerende en geluidsabsorberende voorzieningen aan te brengen en voorzieningen te treffen om de geuroverlast te beperken;
  4. Te onderzoeken hoe het parkeerprobleem kan worden opgelost aan de Brandlichterweg en hierbij een mogelijk parkeerverbod tijdens het carnaval seizoen mee te nemen in het onderzoek;
  5. Tijdens het carnavalsseizoen een parkeerverbod langs de Brandlichterweg in te stellen en te onderzoeken hoe het parkeerprobleem kan worden opgelost;
  6. In overleg met de klootschietvereniging Dorp Boer en W&B de mogelijkheden te bezien van een gezamenlijke oud papier-inzameling, waardoor de overlast en hinder wordt beperkt;
  7. De raad uiterlijk 30 juni 2021 te informeren over de uitvoering van deze motie, waarbij de actiepunten zijn voorzien van een financiële paragraaf.

Stand van zaken: De motie is afgehandeld.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2020

 

Huisvesting arbeidsmigranten

In de raadsvergadering van 20 april 2021 is de motie Huisvesting arbeidsmigranten aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. Aanvullend beleid te ontwikkelen voor het huisvesten van arbeidsmigranten in de kernen van Dinkelland waarbij wordt uitgegaan van bovenstaande overwegingen.
  2. Aanvullend beleid te ontwikkelen voor het huisvesten van arbeidsmigranten in het buitengebied die voldoen aan de criteria van de 'Nationale verklaring huisvesting EU-arbeidsmigranten'.
  3. Bij de eerste evaluatie aanvullend beleid huisvesting arbeidsmigranten Dinkelland aan de raad voor te leggen zoals bedoeld sub 1 en 2 en daarbij de op dat moment bestaande nationale regelgeving voor de huisvesting van arbeidsmigranten te betrekken.

Stand van zaken: De motie is in behandeling. 

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021.