Omschrijving en mijlpalen (toelichting)

Omschrijving / op te leveren resultaat

Doorontwikkeling bedrijvenloket/ bedrijfsconsulent als sparringpartner ondernemers. Consulentschap wordt geïntensiveerd.

Op te leveren:

Aanvullingen t.o.v. huidige dienstverleningspakket (Bedrijvenloket 2.0) waaronder:

  • Periodiek uitbrengen van nieuwsbrief voor ondernemers
  • Contactmomenten en advisering
  • Herstelplan / -aanpak economie en ondernemen, zo mogelijk in NOT-verband. Vooruitlopend daarop leveren we maatwerk voor (startende) ondernemers die geen aanspraak kunnen maken op landelijke regelingen en daardoor ondersteund moeten worden t.b.v. de continuïteit.

Behaalde mijlpalen

2021

  • Er zijn tot nu toe 5 nieuwsbrieven uitgebracht
  • Er zijn tot nu toe  bezoeken gebracht aan circa 40 bedrijven (mkb, vrijetijdseconomie, agrarisch)
  • Er is een financiële bijdrage verkregen van de provincie Overijssel op basis van het tweede crisis-stadsarrangement. Dit arrangement is bedoeld om lokale initiatieven van samenwerkende ondernemers te ondersteunen en voor (digitale) promotie van de winkelkernen e.o.. Daarnaast kan het worden ingezet om de maatregelen als gevolg van corona te organiseren en om daar invulling aan te geven. 

2020

  • Het jaar 2020 heeft hoofdzakelijk in het teken gestaan van de corona-crisis.
  • De dag van de Ondernemer is dit jaar digitaal georganiseerd, waarbij we onze ondernemers de gelegenheid hebben geboden om een kijkje te nemen in de wereld van online verkoop / social selling via LinkedIn.
  •  We hebben deelgenomen aan het onderzoek van MKB Nederland naar de MKB-vriendelijkste gemeente. De waardering voor onze dienstverlening is gestegen naar een 7.
  • Er zijn 21 nieuwsbrieven voor ondernemers uitgebracht, onder andere met relevante informatie over corona-regelingen e.d. Tevens is onze website telkens aangepast aan de nieuwe situatie (nieuwe regelingen en maatregelen)
  • We hebben een onderzoek uitgevoerd naar de situatie van onze ondernemers in de corona-crisis.
  • Er is een enorme piek geweest in contactmomenten vanwege de corona-crisis. Veelvuldig contact met zowel ondernemers als diverse ondernemersverenigingen over financiële maatregelen, mogelijkheden a.g.v. versoepeling van maatregelen, etc.
  • Er is ruimte geboden aan de horeca om hun terrassen te verruimen, zodat men kan voldoen aan de 1,5 meter-norm
  • Er zijn met spoed lokale maatregelen genomen voor onder andere ondernemers met betrekking tot uitstel van betaling gemeentelijke belastingen
  • Er zijn - tot aan de corona-crisis - circa 15 reguliere bedrijfsbezoeken geweest. Tijdens de corona-crisis zijn er ook zeer veel gesprekken (digitaal, telefonisch) geweest met en bezoeken gebracht aan ondernemers met als doel van hen te horen hoe het gaat. Financieel/economisch gezien, maar ook over het hanteren van allerlei maatregelen en de beschikbaarheid van financiële regelingen. Over heel 2020 zijn er bezoeken gebracht aan zo'n 150 bedrijven (mkb, vrijetijdseconomie, agrarisch).
  • Er is een financiële bijdrage verkregen van de provincie Overijssel op basis van het crisis-stadsarrangement. Dit arrangement is bedoeld om de maatregelen als gevolg van corona te organiseren en om daar invulling aan te geven.
  • Mede faciliteren van het lokaal verkoopplatform www.koopindinkelland.nl
  • Er is een 'corona-organisatie' ingericht waarbij de plannen van ondernemers met betrekking tot de 1,5-meter samenleving met spoed behandeld worden
    Corona heeft zeer grote gevolgen gehad voor deze inspanning. In die zin dat de contactmomenten met ondernemers explosief zijn toegenomen.

2019

  • Er zijn 50 bedrijfsbezoeken geweest.
  • We zijn 12 keer aanwezigheid geweest bij een ondernemersvereniging en/of ondernemersbijeenkomsten.
  • Er zijn 10 nieuwsbrieven voor ondernemers uitgebracht. 

Persberichten en raadsbrieven

Persbericht

Gemeente hecht waarde aan mening van ondernemers

juni 2019: Dienstverlening aan ondernemers