Basisbegroting

Inleiding op de basisbegroting

Terug naar navigatie - Inleiding op de basisbegroting

Vanuit wettelijk voorschrift presenteren wij, naast onze programma’s, de begroting en jaarrekening naar taakveld. Ieder programma in de basisbegroting is op eenzelfde wijze opgebouwd en kent de volgende onderdelen:

  • Portefeuillehouder(s)
  • Algemeen: algemene omschrijving van het programma.
  • Vastgestelde beleidsnota's: voor een actueel totaalbeeld van de vastgestelde beleidsnota's en verordeningen verwijzen we u naar: Overheid.nl
  • Kengetallen: relevante kengetallen per programma.
  • Verbonden partijen: voor een totaalbeeld van de verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van de doelen binnen het programma verwijzen we u naar de paragraaf Verbonden partijen.
  • Actuele ontwikkelingen: omschrijving van de ontwikkelingen die spelen binnen het programma.
  • Beleidsindicatoren: de wettelijk verplichte indicatoren volgens het BBV. 
  • Begroting 2023 - overzicht baten en lasten: weergaven van de baten en lasten per taakveld.
  • Nieuw beleid uit het collegeakkoord: nieuw beleid en/of in-en extensivering van bestaand beleid dat voortkomt uit het collegeakkoord.
  • Meerjarig financieel beeld - terugkijken: realisatie 2021, begroting 2022 en begroting 2023 per programma met een toelichting*
  • Meerjarig financieel beeld - vooruitkijken: begroting 2024 t/m 2026 per programma met een toelichting.

 

Ondanks de geringe vergelijkbaarheid van de cijfers nemen wij conform de BBV verplichting wel de vergelijkende realisatie cijfers 2021 en begroting 2022 op.

Programma Bestuur & middelen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten 21 inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: Lokaal Dinkelland acht zetels, CDA zeven zetels, VVD drie zetels, Progressief Dinkelland (PvdA en Groen Links) twee zetels  en Burgerbelangen Dinkelland één zetel. Het college van Burgemeester en Wethouders wordt naast de burgemeester gevormd door drie wethouders.

Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Dinkelland doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen. 

De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Tubbergen. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Tubbergen voortzetten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Bestuur & middelen maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal inwoners: 26.772
  • Gemiddelde leeftijd: 44,5 jaar
  • Aantal huishoudens: 10.628
  • Aandeel alleenwonenden: 27 %
  • Gemiddeld betaalde ozb: €385

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Nieuwe financieringssystematiek

Het rijk werkt met gemeenten aan een nieuwe financieringssystematiek vanaf 2026. Aangezien er nog steeds geen nieuws is over de nieuwe financieringssystematiek blijft de onzekerheid bij gemeenten over het financiele meerjarige beeld. Dit maakt het opstellen van een deugdelijke meerjarenbegroting bijzonder lastig. Via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is hier aandacht voor gevraagd wat heeft geresulteerd in een toezegging van het Rijk dat de € 1 miljard vanaf 2027 structureel wordt toegevoegd aan het gemeentefonds. Inmiddels blijkt dat deze € 1 miljard inderdaad is opgenomen in de voorjaarnota 2023 van het Rijk en vanaf 2028 ook structureel wordt doorgetrokken.


Val kabinet

Met de val van het kabinet blijft de onzekerheid over de meerjarige financiële positie van de  Nederlandse gemeenten naar verwachting nog wel enige tijd voortduren.  Dat betekent voor gemeenten blijvende onzekerheid over de jaren vanaf het zogenaamde ravijnjaar 2026.  In het kort gaat het om de volgende punten die ook in de resolutie zijn opgenomen:

  • Het structureel ophogen van het gemeentefonds en herstellen van het accres vanaf 2026. Rekening houdend met de toegezegde structurele 1 miljard extra vanaf 2026 zit hier nog steeds een tekort van € 3 miljard.
  • Het definitief schrappen van de opschalingskorting (betreft € 1 miljard)
  • Een toereikende en stabiele indexering van het gemeentefonds om loon-, prijs- en volumeontwikkelingen op te kunnen vangen, inclusief de stijging van de zorgvraag. 

Ontwikkeling Rente

Door een zevental renteverhogingen door de Europese Centrale Bank  is de depositorente, de rente die  banken krijgen als ze hun geld bij de Europese centrale bank stallen, het afgelopen jaar gestegen van -0,5% halverwege 2022 naar 3,25%  in mei 2023. Deze verhoging werk door naar bijvoorbeeld de hypotheekrente en de spaarrente maar ook naar de rente die wij als gemeente betalen over onze financieringsbehoefte (kort geld en af te sluiten lange leningen). Vandaar dat wij met ingang van het jaar 2023 werken met een interne rekenrente (de zogenaamde omslag rente) van 3% (was vorig nog 1%). 

Inflatie

De financiële gevolgen van de inflatie  lopen als een rode draad door deze begroting 2023. We hebben ruim € 0,95 miljoen moeten onttrekken aan de stelpost prijscompensatie  om de gevolgen van de gestegen prijzen op te kunnen vangen.  De inflatie en zeker ook de stijgende rente werkt ook door in de kostendekkende tarieven voor het riool en de afvalinzameling en -verwerking. Dit betekent een stijging van de lokale lastendruk.

Rechtmatigheidsverantwoording 

Door een wijziging in de gemeentewet zal het college vanaf boekjaar 2023 zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarrekening 2023, die in het voorjaar 2024 aan de raad ter vaststelling zal worden aangeboden. Momenteel verstrekt de externe accountant een controleverklaring met een oordeel inzake de getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekening van de gemeente. De externe accountant zal vanaf boekjaar 2023 alleen nog een controleverklaring afgeven met een oordeel inzake de getrouwheid van de jaarrekening (inclusief de rechtmatigheidsverantwoording door het college die in de jaarrekening 2023 wordt opgenomen). Voor de rechtmatigheidsverantwoording van het college dient de gemeenteraad de verantwoordingsgrens vast te stellen. De raad heeft deze voor 2023 bepaald op 3% (= wettelijk maximum). Voor 2024 heeft de raad hier nog geen besluit op genomen. Door het uitvoeren van interne audits wordt het college in de gelegenheid gesteld om een rechtmatigheidsverantwoording te kunnen afgeven. 

(krapte op de) Arbeidsmarkt

Daarnaast merken we momenteel dat niet altijd alle projecten tijdig volgens planning kunnen worden uitgevoerd vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, en worden we geconfronteerd met soms extreme lange levertijden van materialen e.d.  Ook dit speelt door onze hele begroting heen variërend van het invullen van vacatures  en het inhuren  van personeel tot aan de lange levertijden van materialen e.d.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

Realisatie 2022

2023

2024

Formatie (fte per 1.000 inwoners)*1 7,61 8,41 9,83
Bezetting (aantal medewerkers per 1.000 inwoners) 8,99 7,76 9,16
Apparaatskosten (kosten per inwoner) 736 708 748
Externe inhuur (kosten als percentage van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen)*2 12,0 2,36 4,38
Overhead (percentage van de totale kosten) 9,3 9,9 11,7

 

*1 Vastgestelde formatie per 1-1-2023. Met ingang van het begrotingsjaar 2023 werken we met vacatureruimtes op de afdelingen. Deze vacatureruimtes waren eerdere jaren niet inzichtelijk en werden ook niet meegeteld in de indicator formatie. Dat is meteen de verklaring voor de stijging van deze indicator. Daarnaast zijn er een aantal medewerkers vanuit Soweco en de P-wet in dienst gekomen.

*2 Percentage externe inhuur is in 2023 aanzienlijk lager in verband met de liquidatie van Soweco.

Bron: eigen informatie

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Bestuur en middelen * € 1000 Lasten Baten Saldo
Bestuur 1.860 0 -1.860
o.a. raad en raadscommissies, burgemeester en wethouders, griffie, kernraden, internationale contacten
Beheer overige gebouwen en gronden 1.415 479 -936
o.a. gemeentehuis Denekamp en gemeentewerf
Overhead 8.990 0 -8.990
organisatieondersteuning, financieel beheer, tractie en Noaberkracht
Treasury -1.524 1.313 2.837
financiering en dividend
OZB woningen 322 4.335 4.013
ozb woningen eigenaren
OZB niet-woningen 128 3.083 2.954
ozb niet-woningen eigenaren en ozb niet-woningen gebruikers
Belastingen overig 37 -284 -321
reclamebelasting en baatbelasting
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 46.474 46.474
algemene uitkering uit het gemeentefonds
Overige baten en lasten 958 36 -922
algemene baten en lasten, onvoorziene uitgaven
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 12.186 55.436 43.250
Mutaties reserves 313 825 512
Mutaties reserves 313 825 512
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 12.449 56.261 43.761

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Naast het volgen en uitwerken van de, hiervoor geschetste en toegelichte, actuele ontwikkelingen is de inzet binnen dit programma vooral gericht op de reguliere werkzaamheden.

Programma Dienstverlening & burgerzaken

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner. 

We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.

Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Dienstverlening en burgerzaken maken we gebruik van het volgende kengetal:

Opkomst verkiezingen (%) 

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Namenrecht

Per 1 januari 2024 treedt het nieuw Nederlands naamrecht in werking. Hierbij heeft een kind bij geboorte recht op een dubbele geslachtsnaam. In de nieuwe wet is ook een overgangsregeling opgenomen. Wanneer het oudste kind is geboren op of na 1 januari 2016, dan kan je als ouders alsnog kiezen voor een dubbele achternaam. Hoeveel verzoeken wij kunnen verwachten is nog niet bekend.

Verkiezingen

Op donderdag 6 juni 2024 vinden de verkiezingen voor het Europees Parlement plaats.

Reisdocumenten
Vanaf 2024 zal er een piek zijn in de paspoortaanvragen dat zorgt voor een grote uitdaging. Het komende jaar kunnen wij zo’n 2000 aanvragen extra verwachten boven de reguliere aanvragen van 1200.

Bezorgen 

Vanaf 2024 wordt het bezorgen van een reisdocument en een rijbewijs tegen een tarief van € 5,00 heel aantrekkelijk gemaakt. Het reisdocument / het rijbewijs  kan bezorgd worden op een zelf gekozen adres en tijdstip. De kosten bedragen nu € 15,00.

Rijbewijzen

Het proces ‘Rijbewijs online aanvragen’ wordt opnieuw onder de aandacht gebracht zodat dit nog meer bekendheid krijgt. In 2024 moeten ruim 2000 inwoners hun rijbewijs vernieuwen. Daarnaast verwachten wij inwoners die voor de eerste keer hun rijbewijs aanvragen en er zijn nog inwoners die hun rijbewijs zijn verloren.

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Dienstverlening en burgerzaken * € 1000 Lasten Baten Saldo
Burgerzaken 934 519 -415
o.a. (digitale) communicatie met bedrijven en inwoners, burgerlijke stand, basisregistratie personen, reisdocumenten, huisnummering en kadastrale informatie
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 934 519 -415
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 934 519 -415

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Naast het volgen en uitwerken van de, hiervoor geschetste en toegelichte, actuele ontwikkelingen is de inzet binnen dit programma vooral gericht op de reguliere werkzaamheden.

Programma Veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.

Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.

We willen een veilig en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. We willen oplossingsgericht denken en meebewegen bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Veiligheid maken we gebruik van de volgende kengetallen:

Aantal misdrijven per jaar (Politie: 2016-2022):

Overlast door verwarde personen (Politie: 2016-2022):

Het aantal registraties is gebaseerd op de registraties die in de politiesystemen zijn vastgelegd. Indien een eenheid meer incidenten registreert, betekent dit niet automatisch dat het fenomeen in de betreffende eenheid ernstiger is, maar het kan te maken hebben met de registratiewijze (of registratiediscipline) binnen deze eenheid. De getoonde aantallen over voorgaande jaren kunnen mogelijk afwijken van eerdere gepresenteerde aantallen vanwege een naijleffect. Registraties kunnen namelijk op basis van nieuwe inzichten op een later moment worden aangepast. Het aantal registraties is niet gelijk aan het aantal unieke personen en over de rol van corona in relatie tot de cijfers is verder niets te zeggen.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Weerbare gemeente

Gemeenten zijn niet meer weg te denken in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Een belangrijke voorwaarde is dat gemeenten weerbaar zijn tegen negatieve invloeden van buitenaf. Hierbij is van belang dat de interne organisatie op orde is en hun instrumenten waar mogelijk kunnen inzetten tegen vormen van ondermijning. Om inzicht te krijgen in de weerbaarheid van een gemeente heeft de gemeente Dinkelland deel genomen aan een weerbaarheidsscan van het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum Oost-Nederland (RIEC-ON). De aanbevelingen uit deze scan krijgen in 2024 een vervolg door onder andere het organiseren van trainingen en bijeenkomsten voor medewerkers om het (her-)kennen van signalen van ondermijning te vergroten. Ook wordt het interne Meldpunt Niet Pluis nog nadrukkelijker onder de aandacht gebracht. Verder is de gemeente vertegenwoordigd in een regionaal Project Weerbare Overheid en Maatschappij. In dit project worden instrumenten en handreikingen ontwikkeld in de aanpak van ondermijning die lokaal gedeeld worden.

Project Buitengebied

De gemeente Dinkelland scoort hoog op de landelijke veiligheidsmonitor. Maar toch hebben diverse partners aangegeven dat de veiligheid in het buitengebied onder druk staat. Ook inwoners geven aan dat zij denken dat ondermijning in het buitengebied aanwezig is en structureel van aard is. Daarom gaan wij ook in 2024 aan de slag om gezamenlijk en integraal een bijdrage te leveren aan (blijvende) veiligheid in het buitengebied. 

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Veiligheid * € 1000 Lasten Baten Saldo
Crisisbeheersing en brandweer 2.323 8 -2.323
Openbare orde en veiligheid 2.207 17 -2.190
toezicht openbare orde, integrale veiligheid, dierenbescherming, vergunningen apv en handhaving openbare orde
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 4.529 17 -4.512
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 4.529 17 -4.512

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Naast het volgen en uitwerken van de, hiervoor geschetste en toegelichte, actuele ontwikkelingen is de inzet binnen dit programma vooral gericht op de reguliere werkzaamheden.

Programma Openbare ruimte & mobiliteit

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Een fijne woon- en leefomgeving met veilige wegen, ruimte om te spelen en te sporten in de buitenlucht, een plek om elkaar te ontmoeten in de kernen of rust vinden in de natuur van ons mooie buitengebied. Een duurzame inrichting van de leefomgeving waar groen en bloemen de ruimte krijgen en water gemanaged wordt. Dat is allemaal Openbare Ruimte! 

De gemeente draagt zorg voor het onderhoud en beheer van de openbare ruimte op onderdelen zoals water & riool, wegen & verlichting, groen & spelen en verkeer. Het dagelijks onderhoud, het beheer, planmatig onderhoud en ook herinrichting en reconstructies worden gepland en uitgevoerd aan de hand van beleids- en onderhoudsplannen. In deze beleids- en onderhoudsplannen integreren we thema’s als leefbaarheid, klimaatadaptatie en biodiversiteit bij het duurzaam inrichten en beheren van deze openbare ruimte. Het dagelijks groenonderhoud wordt mede met grote inzet en betrokkenheid uitgevoerd door medewerkers afstand tot de arbeidsmarkt.

Belangrijk uitgangspunt in het werk in de Openbare Ruimte is de samenwerking met onze inwoners. Ze kijken en denken mee met plannen of ze komen zelf naar ons met goede ideeën. We kijken dan graag wat mogelijk is. De gemeente werkt dus voor én met de samenleving.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Openbare ruimte en mobiliteit maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal kilometer wegen binnen de kom: 139
  • Aantal kilometer wegen buiten de kom: 446
  • Aantal kilometer riolering: 595

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Kunstwerken 

In het voorjaar van 2023 is de rapportage van de instandhoudingsinspectie van onze 110 kunstwerken opgeleverd. Daaruit kwam naar voren dat vier kunstwerken op korte termijn vervangen moeten worden en dat verschillende kunstwerken onderhoud behoeven. Voor diverse kunstwerken is nog nader onderzoek nodig om omvang en oorzaak van de schades te bepalen. Dat zal in het najaar 2023 geschieden. Na de onderzoeken wordt een onderhoudsbestek opgesteld voor de jaren 2024 en 2025. Dat zal in het voorjaar van 2024 worden aanbesteed, waarna uitvoering in 2024 en 2025 kan plaatsvinden. Naast het onderhoudsbestek willen ook een beleidsplan kunstwerken opstellen. Daarin willen we vastleggen hoe we het onderhoud van de kunstwerken planmatiger kunnen uitvoeren en welke beleidsuitgangspunten daarbij van belang zijn. Een financieel meerjarenperspectief zal daar onderdeel van uitmaken. Wij verwachten dit beleidsplan medio 2024 met u te kunnen bespreken.

Water & riool 

Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2019-2024

Het huidige gemeentelijke rioleringsplan (GRP) voor de gemeente Dinkelland heeft een looptijd t/m 2024. In het kader van de nieuwe Omgevingswet wordt voorgesteld om geen nieuw GRP te maken maar deze te vervangen door een Water en rioleringsprogramma (Wrp). Dit Wrp is "Omgevingsproof", krijgt een looptijd van 2025 t/m 2030 en dient uiterlijk eind 2024 door de raad vastgesteld te worden. Hiermee kunnen nieuwe investeringen in de meerjaren begroting 2025 meegenomen worden. In het vierde kwartaal van 2023 wordt gestart met het opstellen van het Wrp en het thema Klimaat en Water zal daarin nadrukkelijk aan de orde komen.

Inflatie

De inflatie zal ook voor de begroting 2024 gevolgen hebben. Voor het taakveld riolering is de indexatie t.o.v. 2023 gedaald van 25% naar 5%. Daarnaast komen er een aantal GRP projecten later tot uitvoering dan was gepland. Dat betekent dat de werkelijke (uitgestelde) investeringskosten pas vanaf 2024 worden gemaakt. Tevens wordt er In 2024 gewerkt aan een nieuw GRP dat vanaf 2025 zal gaan gelden. In afwachting op deze (prijs) actualisatie zullen we in de begroting van 2024 geen prijsindex toepassen (wel een hogere doorberekening van rente). Voor eventuele tekorten die in 2024 gaan ontstaan als gevolg van de inflatie, kan een beroep worden gedaan op de voorziening riolering.

Basis Riolerings Plannen (BRP)

De huidige Basis Riolerings Plannen moeten worden vervangen door Systeemoverzichten Stedelijk Water (SSW). Hierin wordt het functioneren van de riolering berekend en de benodigde aanpassingen van de riolering in kaart gebracht. Deze informatie dient als input voor het Water en Riolerings Programma . In het 2e kwartaal 2024 worden de SSW's afgerond zodat dit in het proces van het Water en Riolerings Programma  kan worden meegenomen.

Uitvoeringsprogramma GRP 2019-2024

In verband met het uitvoeringsprogramma Riolering zijn een aantal rioolprojecten in voorbereiding opgestart. De uitvoering van deze projecten is gestart in 2023 en worden in 2024 afgerond. 
Het gaat om rioolvervangingen in:

  • Odemarusstraat in Ootmarsum
  • IJsbaanstraat-Landweerstraat in Ootmarsum

Tijdens de voorbereiding van deze projecten is de buurt betrokken bij het ontwerp. 

Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie Dinkelland 2021-2025

In verband met het Uitvoeringsprogramma Kli2025maatadaptatie worden een aantal klimaatprojecten in voorbereiding opgestart.

Het gaat om klimaatprojecten die in 2024 worden uitgevoerd:

  • pr. Hendrikstraat-Julianastraat in Denekamp
  • past. Gloerichstraat en past. Havinkstraat in Deurningen
  • Oldenzaalsestraat - Palthestraat in Ootmarsum

De klimaatmaatregelen zijn met name gericht op het beperken van wateroverlast bij extreme regenbuien. Hiervoor worden regenwaterriolen en waterbuffers aangelegd om de wateroverlast te beperken.

Kwaliteitsplan Openbaar Groen (incidenteel)

In 2020 is het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) en het daarbij behorende uitvoeringsplan 2021 t/m 2024 vastgesteld. In het  KOG wil de gemeente verantwoorde keuzes maken voor een duurzame en toekomstbestendige openbare ruimte.  De ambities in dit plan zijn: het bevorderen van leefbaarheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie en een beheerstechnische inrichting.  Hiervoor is 1,6 miljoen euro gestort in een nieuwe bestemmingsreserve "onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen". Om deze plannen voor 2024  te kunnen realiseren is er een bedrag van € 302.935 beschikbaar gesteld.

Groen & Spelen (structureel)

Op verschillende onderdelen binnen Groen & Spelen zijn incidentele budgetten vastgesteld voor onderhoud en beheer. Om investeringen te behouden en voor een duurzaam karakter van de openbare ruimte is het cruciaal dat, voor dit reguliere werk, incidentele budgetten worden omgezet in reguliere budgetten.  Op deze manier kunnen noodzakelijke werkzaamheden goed aanbesteed en gepland worden. 

Dit geldt  voor:

  • Laanbomensnoei
  • Vervangingsbudget voor Spelen
  • Onderhoud monumentale bomen
  • Bokashi

Budget kleine bewonersinitiatieven

In het kader van het zogenaamde 'samenlevingsgericht werken' willen we snel kunnen anticiperen op (kleine) initiatieven en voorstellen uit de samenleving op het gebied van de openbare ruimte. Hiervoor denken we een structureel budget van € 20.000 nodig te hebben.

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Openbare ruimte en mobiliteit * € 1000 Lasten Baten Saldo
Verkeer en vervoer 4.917 379 -4.537
o.a. wegen, openbare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging en verkeer
Parkeren 39 0 -39
parkeervoorzieningen en parkeervergunningen en -ontheffingen
Openbaar vervoer 7 15 8
openbaar vervoer en abri's
Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.703 7 -1.696
natuurbeheer en landschapsonderhoud, groenvoorziening, volkstuinen en coordinatie participatie openbare ruimte
Riolering 3.120 3.518 399
aanleg en onderhoud rioleringen, rioolaansluitingen op individueel verzoek, rioolheffing
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 9.786 3.920 -5.866
Mutaties reserves 0 1.098 1.098
Mutaties reserves 0 1.098 1.098
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 9.786 5.018 -4.768

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Nieuw beleid uit het collegeakkoord 2022-2026

Biodiversiteit (€ 90.000 structureel)

Dit is geborgd in onze reguliere bedrijfsvoering en er wordt volop uitvoering aan gegeven, ook in 2024.

 Gebiedsgerichte aanpak verhoging onderhoud - 4 jaar lang extra investeren in hotspots (€ 320.000 incidenteel):

Voor 'hotspots' wordt het beeldkwaliteitsniveau in de Openbare Ruimte opgeschaald van C naar B.  Dit betekent dat de meest zichtbare en/of druk bezochte plekken die het verschil maken in de beleving  een hogere beeldkwaliteit hebben en als visitekaartje fungeren.  In 2024 is hiervoor een raming van €80.000,- opgevoerd.

Faciliteren samenlevingsinitiatieven OpRu (€ 100.000 incidenteel)

Initiatieven op het gebied van ontsluiting en inrichting van openbare wegen, paden en verblijfsgebied kunnen ook in 2024 uitgevoerd worden met dit budget.  Het budget draagt bij aan het realiseren van praktische oplossingen (quick wins) op het gebied van verkeersmaatregelen, die een positieve bijdrage leveren aan het gebruik van de openbare ruimte.  In 2024 wordt hier een vervolg aan gegeven

Financiële gevolgen opheffen Wet Sociale Werkvoorziening  op middellange termijn 

De uitvoering en verantwoording vindt plaats binnen Noaberkracht.

Boomveiligheidscontrole - risico inventarisatie (€ 100.000 incidenteel)

Voortvloeiend uit boomveiligheidscontroles worden maatregelen, zoals snoeien, kappen of onderzoeken ook in 2024 voortgezet. 

Programma Economie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Aan de hand van de speerpunten detailhandel (vitale winkelgebieden in kernen), bedrijventerreinen en dienstverlening creëren wij een zo optimaal mogelijk  ondernemersklimaat. Wij willen daarbij ruimte blijven bieden voor (bijzondere) initiatieven van ondernemers, zodat optimaal en adequaat kan worden ingespeeld op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en economische trends.

De bedrijfsconsulent (ondersteund door een ondernemersserviceteam) vormt hierbij als eerste aanspreekpunt voor ondernemers de schakel tussen de gemeente en het bedrijfsleven en probeert de ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. Daarnaast wordt er actief ingezet op de (her)ontwikkeling, realisatie en uitgifte van bedrijfskavels en bedrijfsruimte, de uitvoering van de detailhandelsagenda/retaildeal en regionale samenwerking (met name in de vorm van regionale acquisitie).

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bedrijvigheid en buitengebied

Als een bedrijf in het buitengebied een ontwikkeling wenst die niet passend is in de omgeving kan de gemeente daar in specifieke gevallen aan meewerken. Een van de voorwaarden is het voldoen aan een KGO-verplichting (Kwaliteitsimpuls groene omgeving). Het bedrijf is dan verplicht te investeren in natuur, landschap, cultuur, recreatie of maatschappelijke voorziening. Indien er geen concrete plannen voor een KGO-investering zijn kan gekozen worden voor het storten van de financiële verplichting in het KGO-fonds. Vanuit het fonds kunnen wij, als beheerder van het fonds, eenmalige subsidies verstrekken t.b.v. KGO-waardige projecten. De aanvragen voor KGO-subsidies worden beoordeeld o.b.v.  de gemeentelijke beleidskaders den geldende subsidieregels. 

Bedrijveninvesteringszone (BIZ)

In het centrum van Ootmarsum geldt een BIZ (Bedrijveninvesteringszone) voor de periode 2022-2026. De gemeente int jaarlijks een bedrag bij de BIZ-plichtigen. Dit bedrag wordt vervolgens als subsidie uitgekeerd aan de Stichting BIZ Ootmarsum. De BIZ-plichtigen bepalen gezamenlijk de bestedingen van de BIZ-gelden, zolang het maar voldoet aan de Wet BIZ. De financiële middelen worden besteed t.b.v. het bevorderen van de leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en/of economische ontwikkeling van het centrum Ootmarsum. 

Bedrijventerreinen

Wij willen de komende periode blijven voorzien in de vraag naar bedrijfskavels. De kavels op de bestaande bedrijventerreinen zijn grotendeels uitgegeven. Dit betekent dat wij uitbreidingen van de bestaande bedrijventerreinen in de verzorgingskernen willen realiseren/faciliteren.

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Economie * € 1000 Lasten Baten Saldo
Economische ontwikkeling 279 0 -279
versterking economische structuur
Fysieke bedrijfsinfrastructuur 621 1.640 1.019
grondexploitatie bedrijventerreinen
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 185 96 -89
weekmarkten en standplaatsen, bedrijven- en ondernemersloket
Economische promotie 254 651 397
o.a. volksfeesten en -evenementen, promotie toerisme, toeristenbelasting en forensenbelasting
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 1.339 2.387 1.048
Mutaties reserves 1.019 248 -771
Mutaties reserves 1.019 248 -771
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 2.358 2.635 277

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Versterken economische en toeristische positie

Onze toeristische positie is een uithangbord van onze gemeente en zorgt voor een verdienmodel voor een groot aantal ondernemers. Door de jaarlijkse toename van bezoekers vinden wij het van belang om te investeren in ons toeristisch klimaat. Wij doelen hiermee op de samenwerking met Nordhorn, maar ook de samenwerking in NOT verband. Daarnaast willen wij onze ondernemers een helpende hand kunnen bieden via een uitvoeringsbudget gekoppeld aan onze bedrijfsconsulenten, bedoeld voor onderzoek en ontwikkeling.

 

 Specificatie uit te werken richtingen / inspanningen  inc 2024 2025 2026 2027
 Versterken economische en toeristische positie           
 - Werkbudget bedrijfsconsulenten   15 15 15 15
 - Versterken promotie toerisme   65 65 65 65

 

Werkbudgetten bedrijfsconsulenten / Werkbudget Ondernemersklimaat Dinkelland

De afgelopen jaren is er veel tijd geïnvesteerd in het leggen van contacten met ondernemers en ondernemersverenigingen. De functie bedrijfsconsulent heeft een plek gekregen in onze organisatie en heeft daarnaast haar waarde bewezen naar onze ondernemers. Het is belangrijk om deze werkwijze te continueren. Hiervoor zijn jaarlijks financiële middelen nodig om onder andere bijeenkomsten te kunnen organiseren, contacten met ondernemers te onderhouden en te faciliteren en uitvoering te geven aan bijvoorbeeld de Dag van de Ondernemer.

Versterken promotie toerisme

De gemeenten Tubbergen en Dinkelland werken aan het behoud van een goede balans tussen de hoeveelheid toeristen en dagbezoekers, de economische voordelen, de druk op het landschap en het woonplezier voor inwoners. Het is belangrijk dat er binnen de sector strategische keuzes worden gemaakt tussen ondernemers, overheid, organisaties en inwoners. Een belangrijke stakeholder voor de gemeente die zorgdraagt voor het informeren, inspireren, aantrekken en activeren van toeristen in én aan een gebied is de lokale VVV/TTI. In Dinkelland is dit de VVV Ootmarsum-Dinkelland, in Tubbergen is dit Stichting Toeristisch Glinsterend Tubbergen. Beide organisaties hebben aangegeven dat ze naar de toekomst toe veel kansen, maar ook uitdagingen, zien ten aanzien van de eigen organisatie. Zo wordt onder andere de toeristische sector in beide gemeenten steeds groter en professioneler, verwacht de consument steeds meer, en zijn beide organisaties sterk afhankelijk van vrijwilligers in bestuurs- en uitvoerende functies. Beide partijen willen de komende jaren de handen ineenslaan door met een gezamenlijk organisatie- en meerjarenplan te komen en zo een professionaliseringslag door te voeren. Met voortschrijdend inzicht wordt er alvast budget begroot t.b.v. een structurele investering in de organisatie.

Programma Onderwijs

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Alle kinderen en jongeren in de gemeente Dinkelland verdienen het om op te groeien in een kansrijke omgeving met kwalitatief goed onderwijs. In de gemeente Dinkelland hebben we 1915 leerlingen in het basisonderwijs en in totaal dertien basisscholen. In iedere kern is een basisschool aanwezig, dit vinden we als gemeente erg belangrijk. Naast deze basisscholen telt onze gemeente één school voor voortgezet onderwijs in het dorp Denekamp.

Binnen het programma Onderwijs zoeken we de samenwerking met o.a. schoolbestuurders en kinderopvangaanbieders. We bevorderen de ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen in onze gemeente door te investeren in het bestrijden van onderwijsachterstanden en het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met plaatselijke kinderdagverblijven, het basisonderwijs en de GGD/JGZ. We hechten veel belang aan een goede verbinding tussen de gemeentelijke jeugdhulp en het onderwijs, waardoor vroegtijdig gesignaleerd wordt en hulp of ondersteuning zo preventief mogelijk kan worden ingezet.

Daarnaast willen we het thuiszitten zoveel mogelijk voorkomen, de RMC-functie en Bureau leerplicht spelen hierin een belangrijke rol. Het niveau van absoluut en relatief verzuim ligt in Dinkelland onder het landelijk gemiddelde, evenals het percentage voortijdige schoolverlaters. Door de inzet van RMC en een adequate uitvoering van de Leerplichtwet, willen we voorkomen dat jeugdigen thuis komen te zitten en/of zonder diploma vroegtijdig het onderwijs verlaten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Onderwijs maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Kinderdagverblijven: 66 (LRKP: 2023)
  • Kindplaatsen kinderdagverblijven: 1.154 (LRKP: 2023)
  • Buitenschoolse opvang: 13 (LRKP: 2023)
  • Kindplaatsen buitenschoolse opvang: 498 (LRKP: 2023)

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

We blijven inzetten op een goede verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp en de doorontwikkeling van de lokale zorgstructuur. Samen met het onderwijs en de kinderdagverblijven zetten we in op preventieve ondersteuning. 

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Onderwijs * € 1000 Lasten Baten Saldo
Onderwijshuisvesting 1.040 0 -1.040
o.a. onderwijsgebruik sportaccommodaties, huisvesting bijzonder basisonderwijs en huisvesting voortgezet onderwijs
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.644 96 -1.547
lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvervoer, vervoer gymonderwijs, leerplichtwerkzaamheden en onderwijsachterstandenbeleid
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 2.684 96 -2.588
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 2.684 96 -2.588

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Extra reservering Samen Scholen

Als onderdeel van het integraal huisvestingsplan voor basisonderwijs zoals verwoord in Samen Scholen 2030, lijnen wij samen met de schoolbesturen een totaalplan voor de kern Denekamp uit. Een unieke kans voor een onderwijsaanbod waarbij op twee plekken in de kern adequate onderwijsvoorzieningen worden gecreëerd. De omvang van het plan, maar ook de huidige tijdsgeest (in relatie tot bouwkostenstijging en inflatie) vraagt aan ons dat wij investeringsruimte vrijmaken. Zowel in structurele zin door de stelpost onderwijshuisvesting vanaf 2025 structureel te verhogen met € 100.000 naar een structureel bedrag van € 650.000 en in incidentele zin door een bedrag van € 9 miljoen te reserveren voor de verdere uitwerking van Samen Scholen. In totaliteit komt onze investeringsruimte hiermee op een bedrag van € 20,7 miljoen.

 

 Specificatie uit te werken richtingen / inspanningen  inc 2024 2025 2026 2027
 Extra reservering samen scholen           
 - Onderwijshuisvesting Denekamp / Samen scholen       9.000   100 100 100

 

Nadere uitwerking en besluitvorming heeft inmiddels bij afzonderlijk raadsvoorstel plaatsgevonden.

Programma Sport & accommodaties

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma Sport en accommodaties gaat over het stimuleren en faciliteren van sport en beweging. We willen sporten en bewegen voor al onze inwoners, van jong tot oud, mogelijk maken en hen motiveren te gaan sporten.

 Sportvoorzieningen dragen bij aan een gezonde leefstijl en bieden kansen om te participeren in de samenleving.

De gemeente Dinkelland is trots op al haar sportende inwoners. Zowel in de breedte als aan de top wordt sport op hoog niveau beoefend in onze gemeente. Jaarlijks organiseren wij als gemeente het sportgala, volgens ons een goed platform om onze sporters uitbundig in het zonnetje te zetten.  

In de gemeente Dinkelland zijn buurtsportcoaches actief die in dienst zijn bij Noaberkracht en bij derden en bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sport en accommodaties maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal bezoekers zwembad Dorper Esch in 2024: ca. 75.000 (waarvan 9.000 via verenigingen die huur betalen)
  • Aantal bezoekers zwembad Kuiperberg in 2024: ca. 27.000

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Nieuwe specifieke uitkering

De middelen die gemeenten ontvangen vanuit het Rijk ten behoeve van het bevorderen van de gezondheid, sport- en beweegstimulering, cultuurparticipatie en het versterken van de sociale basis zijn gebundeld. Dit omvat ook de middelen voor de buurtsportcoaches en het uitvoeringsbudget voor het lokaal sportakkoord. Op basis van een integraal plan van aanpak wordt de samenhang tussen onderdelen en besteding van de middelen uitgewerkt.

Sportaccommodaties

Er zijn diverse, voornamelijk externe, ontwikkelingen welke van invloed kunnen zijn op het beheer en de exploitatie van de sportaccommodaties, zoals de stijging van energiekosten en de krapte op de arbeidsmarkt. 

Buurtsportcoaches

De constructie waarbij buurtsportcoaches in dienst van derden bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties staat onder druk. Enerzijds zorgt krapte op de arbeidsmarkt ervoor dat vacatures lastig ingevuld kunnen worden door mensen met de juiste kwalificaties. Anderzijds is de huidige constructie, waarin buurtsportcoaches ook actief zijn als vakleerkracht bewegingsonderwijs op de basisscholen, per 1 januari 2027 niet langer toegestaan met gebruik van de Rijksmiddelen. In de in ontwikkeling zijnde sportnota wordt hier nader op ingegaan.

Verkenning sportbedrijf NOT

De verkenning naar een gezamenlijk sportbedrijf voor binnensportaccommodaties wordt voortgezet. Samen met Tubbergen, Oldenzaal en Losser wordt onderzoek welke voordelen dit voor iedere gemeente heeft. Op basis van een solide analyse en draagvlak worden vervolgstappen gezet.

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Sport en accommodaties * € 1000 Lasten Baten Saldo
Sportbeleid en activering 525 136 -390
sportgala, schoolzwemmen en sportondersteuning
Sportaccommodaties 3.384 1.028 -2.357
sporthallen en zwembaden
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 3.910 1.163 -2.747
Mutaties reserves 0 111 111
Mutaties reserves 0 111 111
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 3.910 1.274 -2.636

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Naast het volgen en uitwerken van de, hiervoor geschetste en toegelichte, actuele ontwikkelingen is de inzet binnen dit programma vooral gericht op de reguliere werkzaamheden.

Programma Cultuur & recreatie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Dinkelland is wat cultuur en recreatie betreft een veelzijdige gemeente. Je vindt er eeuwenoude gebruiken, die wij als gemeente ondersteunen, zoals de paasgebruiken in Ootmarsum en Denekamp, maar ook historische wind- en watermolens, musea en diverse natuurgebieden en de rivier de Dinkel stroomt door onze gemeente. Daarnaast doen veel kunstliefhebbers hét kunststadje van Oost-Nederland aan, Ootmarsum. Daar zijn wij als gemeente erg trots op!

In de gemeente Dinkelland bestaan drie VVV-punten met informatie voor alle bezoekers die onze gemeente aandoen.

De Stichting Toeristisch Ondernemersfonds Dinkelland zet zich in voor de versterking van het toeristisch product Ootmarsum-Dinkelland. Op Ootmarsum-Dinkelland is meer informatie te vinden over wat er zoal te zien en te doen is in onze gemeente.

Naast de culturele- en recreatieve voorzieningen hebben we ook oog voor media. Hierbij valt te denken aan ondersteuning van de bibliotheek en de lokale omroep, RTV Oost. Wij vinden het belangrijk dat ook de jeugd kennis maakt met cultuur en investeren daarom in cultuureducatie en muziekonderwijs.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Cultuur en recreatie maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal historische molens: 7
  • Beschermde stads- en dorpsgezichten: 2
  • Gemeentelijke monumenten: 3,5 (per 1.000 inwoners)
  • Aantal musea: 5
  • Aantal bibliotheekfilialen: 4 (waarvan 2 dorpsbibliotheken gerund door inwoners)
  • Muziekonderwijs inclusief HaFaBra: 182

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Cultuurbeleid

Cultuurbeleid is tweeledig. Enerzijds kan cultuur een bijdrage leveren aan het behoud van voorzieningen en het bestendigen van de leefbaarheid. Cultuur kan inwoners uitnodigen tot participatie, mentaal welbevinden en de kwaliteit van leven verhogen en een bijdrage leveren aan zingeving. Daarnaast zijn in het Dinkellandse cultuurlandschap veel organisatie actief, waarbij wij op streven naar een betere samenwerking om cultuur als product beter te promoten. Cultuur is een onderdeel van vrijetijdseconomie en heeft veel te bieden op het gebied van recreatie en toerisme. Wij willen het verdienpotentieel samen met onze partners vergroten.  De acties staan verder toegelicht onder het ambitieprogramma "Leefbare kernen".  De door de raad in 2023 vastgestelde cultuurvisie geeft de kaders aan voor het cultuurbeleid in de komende jaren.  Deze kaders worden uitgewerkt in de Uitvoeringsagenda Cultuur 2023 - 2028. Thema's in de uitvoeringsagenda zijn: Iedereen doet mee,  Trots op onze gemeenschap, Oog voor onze streek, helder subsidiebeleid.

Natura Docet

De provincie Overijssel heeft in 2020 het provinciale cultuurbeleid geactualiseerd. Op basis van het nieuwe beleid wordt uitsluitend aan Rijksgefinancierde instanties (structurele) financiële steun verleend. Dat betekende voor Natura Docet Wonderryck Twente dat de subsidierelatie met de provincie in 2021 werd beëindigd. De provincie heeft vervolgens aan Natura Docet een transitiebijdrage verstrekt, om na een periode van twee jaar op eigen benen te kunnen staan. Deze bijdrage is door Natura Docet ontvangen, maar werd als onvoldoende beschouwd. Vervolgens werd een beroep gedaan op de gemeente Dinkelland voor een aanvullende bijdrage. De gemeente Dinkelland is het gesprek met het museum constructief aangegaan. Het transitieplan van het museum is geactualiseerd en uitgewerkt tot een businesscase. Duidelijk is dat een meerjarenperspectief benodigd is waarin duurzaam behoud van het museum wordt geborgd. De raad heeft besloten om een eenmalige subsidie aan het museum te verstrekken. Deze subsidie is gekoppeld aan een overgangsfase op basis waarvan het museum de bedrijfsvoering moet doorontwikkelen. Over een structurele bijdrage zal in een later stadium besluitvorming moeten plaatsvinden.

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Cultuur en recreatie * € 1000 Lasten Baten Saldo
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 286 12 -274
kunstwerken in de openbare ruimte, kunstzinnige en culturele vorming, muziekonderwijs en herdenkingen en gedenkdagen
Musea 183 43 -140
o.a. Los Hoes, 't Heemhoes, Huize Keizer en Educatorium
Cultureel erfgoed 68 0 -68
o.a. stimulering en behoud van traditionele evenementen, 't Spoorhuuske, molens
Media 536 26 -510
bibliotheekvoorziening en lokale omroep
Openbaar groen en (openlucht) recreatie 276 0 -276
o.a. Natura 2000 gebieden
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 1.350 81 -1.269
Mutaties reserves 0 138 138
Mutaties reserves 0 138 138
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 1.350 218 -1.131

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Naast het volgen en uitwerken van de, hiervoor geschetste en toegelichte, actuele ontwikkelingen is de inzet binnen dit programma vooral gericht op de reguliere werkzaamheden.

Daarnaast gaan ook de nader uit te werken richtingen uit de perspectiefnota 2024 voor een deel een plek krijgen in dit basisprogramma.

 

Programma Sociaal domein

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Iedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelfredzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners  zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.

In de gemeente Dinkelland werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties die re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroegsignalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kindpakketten. We vinden het belangrijk dat inwoners de weg naar ondersteuning en hulpverlening gemakkelijk weten te vinden. Daarom werken we binnen het sociaal domein samen binnen Schakel. Schakel is de toegang  van het sociaal domein waarbinnen alle organisaties samenwerken en daardoor passende hulp- en ondersteuning kunnen bieden aan onze inwoners.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sociaal domein maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Percentage volledig gevaccineerde inwoners: 97,3% (volgens het RVP vaccinatieschema)
  • Geen enkele vaccinatie: 1,3% (volgens het RVP vaccinatieschema)
  • Huishoudens met bijstandsuitkeringen: 190
  • Werkloosheidspercentage 45-plussers: 1,9%

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Jeugd

Kwaliteits- en integriteitsinstrument Twente (KIT)

Bij de inkoop van trajecten en diensten in het kader van de Jeugdwet en de Wmo willen de Twentse gemeenten bevorderen dat er kwalitatief goede en rechtmatige zorg wordt verleend aan (kwetsbare) inwoners. Naast het vooraf toetsen van kwaliteitseisen gaat het tevens om het bereiken van een juiste besteding van de zorggelden. Het KIT is een instrument met een brede integrale werkwijze dat voor gunning ingezet zal worden om dit te toetsen. De inzet van de KIT gaat voor de inkoop in 2024 inzet kosten qua mensen en/of middelen. In 2023 zal duidelijk worden wat dat betekent voor de gemeente Dinkelland. 

Onderwijs - zorg

De gemeente Dinkelland neemt reeds deel aan één pilot waarbij zorg in onderwijs collectief wordt ingezet, in plaats van middels individuele indicaties. Het is niet ondenkbaar dat er in 2024 meerdere pilots gestart gaan worden op scholen voor speciaal onderwijs om collectieve inzet van jeugdhulp mogelijk te maken.

Jeugd en Wmo

Inkoop

In 2024 gaan de aanbestedingen starten voor de nieuwe inkoop van Jeugdzorg en Wmo. Dit geldt voor alle onderdelen van jeugdhulp zoals wonen & verblijf, crisiszorg, jeugdbescherming & jeugdreclassering, ambulante zorg en advies & expertise. Voor de Wmo zijn dit de onderdelen begeleiding, dagbesteding en verblijf.

Wmo

Eigen bijdrage CAK per 2026

Om de houdbaarheid van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) te verbeteren, heeft het kabinet besloten om voor alle Wmo-voorzieningen waar nu het abonnementstarief voor geldt, een inkomensafhankelijke eigen bijdrage in te voeren. Op dit moment betaalt elke cliënt die van een of meer van deze voorzieningen gebruik maakt, € 19 per maand (het abonnementstarief), ongeacht het inkomen. Met de invoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage wordt de hoogte van de eigen bijdrage bij alle maatwerkvoorzieningen afhankelijk van het inkomen. Deze wijziging gaat per 1 januari 2026 in. Hoe de nieuwe, inkomensafhankelijke eigen bijdrage er precies uit komt te zien wordt in de komende periode verder uitgewerkt.

Participatie

Schulddienstverlening

De Schulddienstverlening en Vroegsignalering zullen geëvalueerd worden en beleidsplan Schulddienstverlening en Vroegsignalering zal onder het herijkte armoedebeleid gaan vallen. Bij het opstellen van het beleidsplan Schulddienstverlening zal ook een onderdeel gericht op ‘nazorg’ vastgelegd worden. 

Laaggeletterdheid

In 2024 wordt er vanuit de gemeente in samenspraak met verschillende partijen een lokale aanpak laaggeletterdheid opgesteld. Deze aanpak moet ervoor zorgen dat laaggeletterdheid o.a. meer bespreekbaar en vindbaar wordt. Daarnaast moet de aanpak ervoor zorgen dat mensen die moeite hebben met lezen en schrijven beter geholpen worden. 

Publieke Gezondheid

Beleidsnota Publieke Gezondheid

Eind 2023 zal de beleidsnota Publieke Gezondheid gereed zijn. De bijbehorende uitvoeringsagenda wordt gekoppeld aan het integrale plan van aanpak voor preventieve interventies gericht op de algehele gezondheidsbevordering. Dit integrale plan geeft uitvoering aan de financiële middelen van het Gezond en Actief Leven Akkoord. 

Visie op de Publieke Gezondheid in Twente en Uitvoeringsagenda GGD Twente

De visie op Publieke Gezondheid in Twente: "Gezonde Generaties in Twente en bijbehorende uitvoeringsagenda van GGD Twente gaan vanaf 1 januari 2024 in en lopen tot en met 2027. Deze stukken zijn ambitiedocumenten waar GGD Twente de komende vier jaar in opdracht en samen met de veertien Twentse gemeenten aan werkt. 

Ontwikkelingen Rijksvaccinatieprogramma (RVP) - Rotavirus

Voor een goede bescherming tegen infectieziekten is het belangrijk dat voldoende mensen worden gevaccineerd. Het RVP is altijd in ontwikkeling. Vanaf 2024 wordt het RVP uitgebreid met de vaccinatie tegen het Rotavirus voor pasgeborenen. Het betreft hier niet een prik, maar een drinkvaccin. Een landelijke aanpassing in het RVP vraagt altijd dat onze GGD zich hierop voorbereidt, aanpassingen verwerkt in de coördinatie van het werk, in de organisatie van de spreekuren en in scholingen. Een uitbreiding van het RVP wordt aanvankelijk gefinancierd vanuit het RIVM en na enige tijd structureel opgenomen in het gemeentefonds. De afspraak met het algemeen bestuur is dat GGD Twente deze middelen vervolgens ophaalt bij de gemeenten.

Tekort forensische geneeskunde

Er wordt gewerkt aan nauwere samenwerking tussen de vijf GGD regio’s in Oost Nederland. Dit om aan forensische geneeskunde een toekomstbestendige invulling te geven en om te gaan met het tekort aan forensisch artsen. Om de dienstverlening in Twente te kunnen garanderen is het mogelijk dat er gewerkt gaat worden met een regionaal rooster. Dit maakt de bezetting stabieler. In de huidige plannen ontstaat er een centrum-GGD die dan regie voert over het rooster van regio Oost. Deze transitie kan kosten met zich meebrengen. Dit wordt momenteel uitgewerkt en zal separaat ter besluitvorming aan het algemeen bestuur van SamenTwente worden gelegd.

Toenemende werkdruk in de Jeugdgezondheidszorg

We verwachten dat er in 2030 ongeveer 20-25% minder jeugdartsen beschikbaar zullen zijn, terwijl het werk voor de JGZ toeneemt in volume. Op dit moment worden er al maatregelen getroffen om de dienstverlening toekomstbestendig in te kunnen zetten. Er vinden verschillende pilots plaats om schoolaanwezigheid van leerlingen op scholen te stimuleren. De JGZ neemt deel aan deze pilots. De verwachting is dat op het moment dat deze pilots regiobreed worden uitgerold op scholen, dit een grotere inzet van de JGZ vraagt dan op dit moment beschikbaar is voor de begeleiding van schoolziekteverzuim van leerlingen. In deze pilots wordt ingezet op een verschuiving van het aanpakken van verzuim naar de inzet op het stimuleren van schoolaanwezigheid.

Verhoogde instroom van kinderen/jongeren vanuit het buitenland 

Er is sprake van een verhoogde instroom van verschillende doelgroepen vanuit het buitenland: asielzoekers, arbeidsmigranten, vergunninghouders, gezinsherenigers, vluchtelingen uit Oekraïne en mensen die worden opgevangen in de noodopvang. Tussen bepaalde Europese landen is het vrij over en weer te gaan wonen en werken. Voor alle instromende groepen van kinderen wordt extra dienstverlening ingezet, denk aan het uitzoeken en inhalen van achterstallige vaccinaties en de inzet van tolken. 

Uitbreiding regionaal meldpunt Zorgwekkend Gedrag voor politiemeldingen

Mogelijk wordt het meldpunt verder uitgebreid voor politiemeldingen niet acuut E33/14. Op dit moment is hier nog geen extra capaciteit voor vrijgemaakt en worden de meldingen doorgestuurd naar de procesmanagers. Vanaf 15 mei 2023 wordt gemonitord of er sprake is van een stijging in het aantal meldingen en of er per 2024 capaciteit aan het meldpunt toegevoegd moet worden. Lokaal wordt er geen stijging waargenomen in het aantal meldingen dat bij het netwerk binnenkomt.  De lijntjes tussen de politie, de gemeente en onze wijk GGD'er zijn kort waardoor een melding vaak dezelfde dag nog opgepakt kan worden. Daarbij wordt onderzocht of het mogelijk is om uitbreiding en monitoring gedurende 2024 te bekostigen vanuit een subsidie vanuit ZonMw.

Continuering streettriage 

Vanwege goede ervaringen wordt de pilot streettriage voortgezet in 2023 en door middel van subsidiemogelijkheden vanuit ZonMw wordt onderzocht op welke manier de inzet verbeterd en geïntensiveerd kan worden. Binnen streettriage gaat de GGZ-verpleegkundige en een politieagent samen naar een melding om te kijken of er sprake is van een lichamelijk, psychiatrisch, justitieel (strafrechtelijk) of psychosociaal probleem. De ervaring uit de praktijk leert dat er onder andere behoefte is aan het verbreden van de tijdsperiode waarin de streettriage beschikbaar is.

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Sociaal domein * € 1000 Lasten Baten Saldo
Samenkracht en burgerparticipatie 2.015 33 -1.982
o.a. stiumleringsfonds sociaal domein, kinderopvang, statushouders, herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 674 242 -432
Inkomensregelingen 4.824 3.773 -1.051
bijstandsuitkeringen, minimabeleid, bijstandsverlening zelfstandigen en kwijtschelding gemeentelijke belastingen
WSW en beschut werk 2.241 0 -2.241
Arbeidsparticipatie 523 0 -523
participatie en re-integratie
Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.530 14 -1.516
hulpmiddelen en gehandicaptenparkeerkaarten
Hulp bij het huishouden (WMO) 2.794 100 -2.694
Begeleiding (WMO) 3.161 0 -3.161
Dagbesteding (WMO) 957 0 -957
Jeugdhulp begeleiding 1.946 0 -1.946
Jeugdhulp behandeling 1.299 0 -1.299
Jeugdhulp dagbesteding 374 0 -374
Jeugdhulp zonder verblijf overig 207 0 -207
Pleegzorg 331 0 -331
Gezinsgericht 386 0 -386
Jeugdhulp met verblijf overig 721 0 -721
Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 925 0 -925
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 95 0 -95
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 164 0 -164
Jeugdbescherming 335 0 -335
Jeugdreclassering 15 0 -15
Volksgezondheid 1.299 13 -1.286
GGD Twente en ondersteuning lokale gezondheidsorganisaties
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 26.817 4.175 -22.642
Mutaties reserves 0 35 35
Mutaties reserves 0 35 35
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 26.817 4.210 -22.607

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Naast het volgen en uitwerken van de, hiervoor geschetste en toegelichte, actuele ontwikkelingen is de inzet binnen dit programma vooral gericht op de reguliere werkzaamheden.

Programma Milieu

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het uitgangspunt van de gemeente Dinkelland is dat we in 2030 leven in een afvalloze en duurzame samenleving. Afval bestaat dan niet meer, we zamelen alleen nog maar waardevolle grondstoffen in. Een meewerkende houding van onze inwoners en bedrijven is hierbij van groot belang.

Afval wordt in de gemeente Dinkelland opgehaald door ROVA. Kringloopbedrijf De Beurs komt herbruikbare goederen gratis bij onze inwoners ophalen en nemen het overige grof huishoudelijk afval tegen een kostendekkend tarief mee.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Milieu maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal sloopmeldingen: 135
  • Aantal m2 asbest: 38.090
  • Restafval per inwoner: 65 kg
  • GFT per inwoner: 183 kg
  • PMD per inwoner: 27 kg
  • Scheidingspercentage: 82%

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Ontwikkelingen op het gebied van zwerfafval 

Extra uitvoeringsperiode zwerfafvalvergoeding  
In de Raamovereenkomst verpakkingen was afgesproken dat er in de periode 2013 tot en met 2020 jaarlijks € 20 miljoen ter beschikking wordt gesteld aan gemeenten voor de extra preventie en extra aanpak van zwerfafval. De hiervoor beschikbare budgetten over de genoemde periode zijn door gemeenten niet volledig benut. Dit budget wordt beschikbaar gesteld voor extra inzet in 2024. Gemeenten met goedgekeurde jaarplannen komen in aanmerking voor vergoeding, welke wordt verdeeld naar rato van het aantal inwoners per gemeente. De maximale vergoeding per inwoner bedraagt € 1,14. Bij overtekening van dit budget wordt de maximale vergoeding naar rato verlaagd. Voor 30 november 2023 kunnen gemeenten aanvragen indienen voor deze laatste uitvoeringsperiode. Gemeenten worden op korte termijn geïnformeerd door Nedvang/Afvalfonds over de procedure rondom deze laatste uitvoeringsperiode.

Prullenbakkenvergoeding
Naast de zwerfafvalvergoeding hebben gemeenten ook recht op de zogenaamde prullenbakkenvergoeding. Deze vergoeding krijgen gemeenten van het Afvalfonds voor de inzameling en verwerking van het aandeel van verpakkingsafval in openbare prullenbakken. Er moet nog overeenstemming worden gevonden over de hoogte (per inwoner) van de prullenbakkenvergoeding voor 2024 en verder. Hierover wordt naar verwachting later in 2023 meer bekend. In 2023 is er een incidenteel bedrag ontvangen van € 20.221 en toegevoegd aan de voorziening afval. Als het een jaarlijkse terugkerende vergoeding wordt dan zal het bedrag worden meegenomen in de berekening van het afvaltarief.

SUP-vergoeding
Eén van de maatregelen van de Richtlijn SUP, Single Used Plastics, is de invoering van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor een aantal SUP-items. Producenten en importeurs van deze items moeten de kosten dragen voor het opruimen en verwerken van hun producten in het zwerfafval door publieke gebiedsbeheerders. Onlangs heeft Rijkswaterstaat de systematiek gepubliceerd die het gebruikt om de hoogte van de bijdragen voor het opruimen van SUP-items in het zwerfafval te bepalen. Gemeenten krijgen met een proefberekening een idee van wat ze kunnen verwachten.  De proefberekening laat zien dat gemeenten een veelvoud van de ‘oude’ zwerfafvalvergoeding tegemoet kunnen zien. De hoogte van de vergoeding is gebaseerd op het aantal inwoners van een gemeente en is vooralsnog incidenteel. Ook voor deze regeling geldt, bij een structurele jaarlijkse vergoeding wordt het bedrag meegenomen in de berekening van het afvaltarief.

Terugwinnaars

Ter verbetering van de kwaliteit van het ingezamelde Plastic, Metalen en Drankkartons, hierna te noemen PMD, is in 2021 begonnen met het project #Terugwinnaars. Gelet op de behaalde resultaten wordt dit project op basis de notitie Voortzetting #Terugwinnaars “actieplan vermindering afkeur PMD en het bijbehorende plan van aanpak gecontinueerd. Hiervoor worden ook de  buitengewone opsporingsambtenaren in het kader van handhaving ingezet. De structurele kosten voor de meerjarenbegroting 2024 en verder bedragen € 50.000. 

Binnen de gemeente biedt 18% van de huishoudens geen restafval aan. Zowel in diftar als in niet-diftar gemeenten zijn er burgers die schijnbaar geen afval aanbieden. Wij willen graag weten hoe deze zogeheten nulaanbieders dat klaar spelen. Hiermee moet duidelijk worden of veel mensen hun restafval illegaal via grondstofvoorzieningen afvoeren, of dat het afval op andere manieren verdwijnt.
De groep nulaanbieders is groot. In 2021 heeft gemiddeld 16,6 procent van alle huishoudens in het ROVA-gebied een volledig jaar geen gebruik gemaakt van hun restafval voorziening. Deze adressen zijn op te delen in huishoudens die geen restafval én geen grondstoffen aanbieden, en huishoudens die alleen gebruik maken van grondstof voorzieningen. Maar liefst 86 procent van alle nulaanbieders hoort tot deze laatste categorie.

Gemeentelijk Grondstoffenplan

Het huidige afvalbeleid dateert uit 2015. In overleg en samenwerking met ROVA wordt dat beleid in 2024 geëvalueerd.  Daarnaast wordt voor Dinkelland een nieuw Gemeentelijk Grondstoffenplan opgesteld. Daarin worden voorstellen gedaan om uiteindelijk te komen tot een afvalloze samenleving.

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Milieu * € 1000 Lasten Baten Saldo
Afval 2.326 2.655 330
inzameling en verwerking huishoudelijk afval, afvalstoffenheffing
Milieubeheer 136 0 -136
milieuprogramma en -meldingen, milieuvoorlichting, bodembescherming en - sanering, ongediertebestrijding en kadaververwijdering
Begraafplaatsen en crematoria 24 0 -24
openbare begraafplaats, lijkschouwing en uitvaarten, oorlogsgraven
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 2.485 2.655 170
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 2.485 2.655 170

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Naast het volgen en uitwerken van de, hiervoor geschetste en toegelichte, actuele ontwikkelingen is de inzet binnen dit programma vooral gericht op de reguliere werkzaamheden.

Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Als gemeente is van het van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet zowel een kwantitatieve en kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal woningen: 11.186
  • Gemiddeld bouwjaar woningvoorraad: 1978
  • Gemiddelde koopsom woningen: € 425.896

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Omgevingswet

Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking er kan dan nog niet gewerkt worden met wijzigingen van omgevingsplannen omdat de digitale ontsluiting nog niet gereed is. Initiatieven kunnen momenteel enkel middels een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) gefaciliteerd worden. Dit zal de voorlopige werkwijze worden. Momenteel is nog niet duidelijke wanneer we kunnen werken met wijziging van omgevingsplannen. 

Wonen

We zetten de werkzaamheden met betrekking tot het realiseren van de juiste aantallen en type woningen ook in 2024 voort. De basis ligt hiervoor in de reeds vastgestelde woonvisie 2021+ en het inbreidingsbeleid en de woondeal twente. Onder het programma "Leefbare Kernen - Voor iedereen een passende woning" hebben wij onze volkshuisvestelijke ambities verwoord.

Begroting 2024: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2024: overzicht baten en lasten
Programma Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening * € 1000 Lasten Baten Saldo
Ruimtelijke ordening 958 120 -838
o.a. adviezen gemeentelijke kwaliteitsteam, bestemmingsplanwijzigingen op verzoek, basisregistratie grootschalige topografie, geo-informatie, Mijn Dorp 2030
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 1.700 2.933 1.233
grondexploitatie woningbouw
Wonen en bouwen 1.103 585 -518
basisregistratie adressen en gebouwen, startersleningen, omgevingsergunningen, toezicht/handahving bouwen en slopen en woonwagen standplaatsen en -huisvesting
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 3.761 3.638 -123
Mutaties reserves 1.228 0 -1.228
Mutaties reserves 1.228 0 -1.228
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 4.989 3.638 -1.351

Wat gaan we doen in 2024?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2024?

Naast het volgen en uitwerken van de, hiervoor geschetste en toegelichte, actuele ontwikkelingen is de inzet binnen dit programma vooral gericht op de reguliere werkzaamheden.