Inleiding ambitiebegroting

Uitwerking verzamelmotie

Uitwerking verzamelmotie

Terug naar navigatie - Uitwerking verzamelmotie

Tijdens de raadsvergadering van 12 juli 2022 is de perspectiefnota 2022-2026 besproken en behandeld. Tijdens deze raadsvergadering heeft de gemeenteraad in unanimiteit een (verzamel) motie aangenomen met daarin onderwerpen die de gemeenteraad graag meegenomen ziet bij het opstellen van de begroting 2023. Dat hebben wij gedaan door een speciaal hoofdstuk aan de begroting 2023 toe te voegen waarin wij hebben aangegeven hoe we met de verschillende onderwerpen uit deze motie omgaan. In de perspectiefnota 2024 hebben we in vervolg daarop de stand van zaken weergegeven.

Bij een aantal van de onderwerpen hebben wij aangegeven dat het betreffende onderwerp is opgenomen in eerdere plannen, in het reguliere werk, in een programma, enz. Daarmee is wat ons betreft dat onderdeel van de verzamelmotie afgedaan en komt het onderwerp dus ook niet meer terug in volgende voortgangsrapportages  over de verzamelmotie. Onderwerpen waarvan wij aangeven dat ze in behandeling zijn komen uiteraard wel terug in deze volgende rapportages.

In de volgende tabel geven we de stand van zaken aan van de onderwerpen die nog in behandeling zijn. Deze stand van zaken wijkt niet af van de weergaven uit de perspectiefnota 2024.

 

Iedereen gezond

 

 

 

Onderwerp

Actielijn

Stand van zaken

vervolg

Voorkomen van jonge aanwas in de criminaliteit, bijvoorbeeld door een regionaal preventieprogramma;

2.4 Iedereen is veilig

Op dit moment beschikt de gemeente Dinkelland niet over een gemeentelijke veiligheidsplan. Momenteel zijn wij in gesprek met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid  (CCV) . Zij gaan ons begeleiden in het opstellen van een veiligheidsplan voor de komende vier jaar. De verwachting is dat dit plan in het eerste kwartaal van 2024 gereed zal zijn. De inhoud van dit plan stemmen wij af met onze veiligheidspartners en zal ter kennisname worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

 

 

In behandeling

 

 

 

 

Leefomgeving van de toekomst

 

 

 

Versneld verduurzamen van (sociale huur)woningen, bijvoorbeeld door een revolverend fonds voor particulieren

3.1 Klimaat en duurzaamheid

Mogeljikheden voor een duurzaamheidsfonds particulieren worden momenteel onderzocht, gemeenteraad wordt na de zomer 2023 geïnformeerd.

In behandeling

Plan van aanpak en financiële onderbouwing voor de verduurzaming van schoolgebouwen

3.1 Klimaat en duurzaamheid

De verduurzaming van schoolgebouwen wordt meegenomen in het nieuwe Integraal Huisvestings Plan (IHP).

In behandeling

Haalbaarheidsonderzoek naar de realisatie van energieopslag, zoals buurtaccu’s of andere mogelijke vormen (bijvoorbeeld opwekken van waterstof)

3.1 Klimaat en duurzaamheid

In de begroting 2023 is opgenomen dat de gemeente initiatieven voor energieopslag met een maatschappelijk nut wil stimuleren. Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor de balans op het net (de balans tussen energievraag en -aanbod op het net). Netbeheerders onderzoeken in dit soort gevallen in welke mate de toepassing van een buurtaccu een oplossing kan zijn. Binnen onze gemeente is op dit moment geen sprake van netcongestie die vraagt om een dergelijke oplossing.

In behandeling

 

 

 

 

Leefbare Kernen

 

 

 

Naar behoefte realiseren van alternatieve woonvormen

4.1 Voor iedereen een passende woning

Meer differentiatie in gemeentelijke woningbouwplannen is leidraad bij nieuwe ontwikkelingen en uitgifteplannen. Richting particuliere ontwikkelaars worden afspraken gemaakt over typologie en prijs en deze worden vastgelegd in exploitatieovereenkomsten. Projectmatig is de pilot Tiny Houses (Denekamp) gestart en zijn flexwoningen in Weerselo gerealiseerd. Flexibele en betaalbare woningbouw is de komende jaren speerpunt van beleid. E.e.a. in het verlengde van de provinciale woondeal.

In behandeling

 

 

 

 

Realiseren van openbare watertappunten in de kernen

4.3. Een openbare ruimte die een visitekaartje is van onze gemeente

Medio augustus 2023 is er in Denekamp, Ootmarsum en Weerselo een watertappunt aanwezig.

De mogelijkheid tot uitbreiding naar alle kernen betrekken we bij het opstellen van de begroting 2024.

 

In behandeling

Actieplan voor het bestrijden van invasieve exoten

4.3. Een openbare ruimte die een visitekaartje is van onze gemeente

Er is een uitvoeringsplan Plaagbestrijding Dinkelland.

Verder wordt gewerkt aan de aanvraag van subsidie bij de provincie. Deze subsidie is alleen voor de Bereklauw, Amerikaanse Vogelkers en de Reuzebalsemien. Er is geen subsidie voor de meest risicovolle soorten t.w. de Japanse duizendknoop (JDK) en de eikenprocessierups (EPR). De bestrijding van JDK en EPR zijn wel in het  regulier beheer opgenomen.

Voor de bestrijding JDP is winst te behalen in betere samenwerking en afstemming met Waterschap, Provincie en grondeigenaren. Hiervoor wordt vanuit de Gemeente een eerste initiatief genomen.

In behandeling

 

 

 

 

 

Ambitiebegroting

Terug naar navigatie - Ambitiebegroting

De begroting heeft het collegeakkoord gemeente Dinkelland  2022-2026 met de naam "Vernieuwen, verbinden en versterken" als basis.  Het zogenaamde ambitiedeel van deze begroting is gebaseerd op de volgende 5 opgaven uit dit collegeakkoord:

  • Buitengebied in Balans
  • Iedereen  gezond
  • Leefomgeving van de toekomst
  • Leefbare kernen
  • Gemeente en de Samenleving

 

Deze 5 opgaven zijn in eerste instantie verder beschreven en uitgewerkt in actielijnen en  doelen waarna op hoofdlijnen wordt aangegeven  hoe we hier een bijdrage aan denken te gaan leveren. Per opgave wordt afgesloten met een financieel overzicht. In dit overzicht zijn ook de beschikbare werkbudgetten opgenomen. Deze behoeven wat algemene toelichting. 

Binnen het programmabureau wordt een bijdrage geleverd aan het behalen van maatschappelijke effecten. Hier wordt sturing gegeven aan bestuurlijke ambities, veranderopgaven en strategisch inspanningen. Dit komt samen in verschillende programma’s (ambities), waaraan werkbudget is gekoppeld. Het werkbudget wordt ingezet om (externe) advieskosten te dekken en (participatie)processen in de kernen te faciliteren. Daarnaast wordt het werkbudget ingezet voor bekostiging van evenementen, bijeenkomsten, sprekers (en alle bijkomende kosten die daarbij horen). Het werkbudget is in eerste aanleg niet bedoeld als uitvoeringsgeld om projecten zelf te bekostigen. Onder de 5 opgaven wordt indien mogelijk een nadere duiding en verdeling over de jaren gegeven. Dat is echter niet in alle gevallen op voorhand mogelijk om de simpele reden dat we ook afhankelijk zijn van initiatieven vanuit de samenleving en het tempo en enthousiasme waarmee deze initiatieven gaan spelen.  Het beschikbaar hebben van werkbudgetten is met name ook bedoeld om te slagvaardig te kunnen inspelen op de genoemde initiatieven. Om de raad toch op de hoogte van de besteding en bestemming van de werkbudgetten doen wij in dit programmajournaal, zoals toegezegd,  verslag  van de bestemming en besteding van de werkbudgetten.