Meer
Publicatiedatum: 25-11-2020

Inhoud

Ambitie Inclusieve samenleving

Inleiding Ambitie Inclusieve Samenleving

Inleiding Ambitie Inclusieve samenleving

doel

Een samenleving waarin iedereen mee doet, dat noemen we een inclusieve samenleving. Samen met inwoners, verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties willen we hier invulling aan geven. Wij willen bereiken dat zoveel mogelijk mensen meedoen. Om een inclusieve samenleving te bereiken, is het belangrijk dat we op elkaar letten en voor elkaar zorgen. De periode 2019-2022 staat in het teken van de transformatie om de toenemende druk op het Sociaal Domein te verlichten. We willen onze samenleving, onze kernen en onze inwoners in hun kracht te zetten met als doel een positievere gezondheid. Tegelijkertijd willen we de ondersteuning en zorg kwalitatief goed, betaalbaar en bereikbaar houden. Om dit te realiseren werken we de komende periode aan de volgende zaken.

 

                                                                                        Wat gaan we hiervoor als gemeente doen?                                                                                    Wat willen we bereiken?

 Wat willen we bereiken?

Onze Insteek is de gedachte dat inwoners een goed gevoel van welbevinden hebben. Los van de maatschappelijke waarde die dat heeft, is het zo dat inwoners die zich goed voelen, minder snel een hulpvraag hebben en ondersteuning nodig hebben. Daarom is de onderliggende gedachte dat we als gemeente inzetten op positieve gezondheid.  

 

Positieve Gezondheid[1] is de uitwerking in zes dimensies van de bredere kijk op gezondheid. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. Dit is te vertalen naar de leefomgeving van inwoners en het faciliteren van positieve gezondheid. Dit doen we door passende algemene voorzieningen en ondersteuning te bieden, een goede leefomgeving in te richten en het leggen van verbindingen in de samenleving. Als gemeente zien wij ook vooral hier onze rol. Onderstaande figuur laat dat mooi zien.

De insteek van positieve gezondheid[2] sluit naadloos aan bij de zaken die we als gemeente nastreven namelijk:

  • mensen veel meer in contact te brengen met hun kracht in plaats van ze aan te spreken op hun zwakte,
  • persoonsgerichte zorg te bieden en echt aan te sluiten op persoonlijke behoeften,
  • de regie bij de mensen zelf te laten en ze te helpen hun eigen beslissingen te nemen.

 

Daarnaast is het van belang de ondersteuning en zorg bereikbaar en betaalbaar te houden. We willen kwalitatieve goede ondersteuning en zorg bieden, vanuit de gedachte één gezin, één plan, één regisseur voor die inwoners die het nodig hebben.

 

Wat gaan we hiervoor als gemeente doen?

In het plaatje hieronder is te zien hoe de ondersteuning en zorg rondom een inwoner, is opgebouwd uit een aantal lagen. Per laag wordt er gewerkt aan versterken van de positieve gezondheid van onze inwoners en het bereikbaar en betaalbaar houden van de ondersteuning en zorg.

 

Om de gestelde ambitie te bereiken is het ook essentieel om meer inzicht en overzicht te krijgen in de interventies  en de resultaten en effecten hiervan. Op dit moment zijn een behoorlijk aantal interventies gestart. We kunnen aangeven wat we doen, echter de effecten van de interventies zijn nog niet altijd inzichtelijk. Besturing van het sociaal domein vraagt hier wel om. Het vraagt continu om te analyseren of we de juiste dingen doen. Leveren de interventies de gewenste resultaten op, vragen veranderingen in het sociaal domein om het bijsturen, versnellen of stoppen van bepaalde interventies? Hiervoor starten we het project Grip op sociaal domein.

 

Een ander belangrijk onderdeel is het actief sturen op houding en gedrag. De veranderopgave bestaat voornamelijk uit een veranderende houding en gedrag bij de professional (inclusief gemeente), de inwoner, de mantelzorger en de vrijwilliger. Dit vereist vanuit de onze kant uitleg en coaching op houding en gedrag en heldere communicatie met alle partijen over wat we van elkaar kunnen verwachten. Daarom starten we met werkateliers waarin professionals, inwoners en ambtenaren gezamenlijk na denken over de uitdagingen die er liggen. In de ateliers worden manieren bedacht om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Daarbij wordt ook kritisch gekeken naar hoe zaken nu gaan, hoe we bij kunnen sturen en hoe een ieder daar aan kan bijdragen.

Langer gezond

Wat willen we bereiken

Doel: Nog meer inwoners werken aan hun gezondheid* en kijken (samen) om naar anderen en zijn in staat hen te activeren deel te nemen aan de samenleving. 

*Gezondheid is veel meer dan niet ziek zijn. Gezondheid gaat over sociaal, mentaal en fysiek welbevinden en de mogelijkheid hier zoveel mogelijk eigen regie op te voeren. De factoren die gezondheid kunnen beïnvloeden, willen we zoveel mogelijk voorkomen, beperken of bevorderen. Dit doen we onder andere door sport, bewegen, preventie en cultuur als middel te gebruiken om het welzijn en de zelfredzaamheid van de inwoners te bevorderen. En door met inwoners in gesprek te gaan over het organiseren van activiteiten en het creëren van ontmoetingsplekken om samen te komen voor een praatje, voor vrijwilligerswerk of voor sportieve, culturele of andere activiteiten.

 

Wat willen we bereiken?

  • Meer of gelijk aantal inwoners ervaren een goede gezondheid
  • Meer of gelijk aantal inwoners bewegen voldoende
  • Meer kinderen van ouders met een lage opleiding zijn lid van een sportvereniging
  • Meer kinderen zijn meestal weerbaar
  • Minder jongeren onder de achttien hebben alcohol gedronken de laatste vier weken

(NB. De staat van de bevolking in Dinkelland en Tubbergen is nu al nagenoeg optimaal wanneer dat wordt vergeleken met andere Twentse gemeenten. Het gaat nu vooral om het behouden van de goede staat).

Wat hebben we er voor gedaan?

Trends en ontwikkelingen

Invloed corona op uitvoeringsplan

Als gevolg van het coronavirus lopen een aantal inspanningen vertraging op, waaronder kansrijke start en actualisatie cultuurbeleid. Dit zijn inspanningen waarmee we een financieel effect beogen op de Jeugd en Wmo-maatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit effect mogelijk later behaald worden.

 

Dinkelland op koers? De tussenbalans van het coalitieakkoord 2018-2022

In de tussenbalans wordt in het bureauonderzoek geconstateerd dat preventie onderbelicht is in het huidige uitvoeringsplan sociaal domein.  De inwoners leggen binnen de ambitie Inclusieve samenleving  het accent  bij de actielijn langer gezond, en daarmee onderstrepen ook de inwoners het belang van preventie op gezondheid. Tot slot word vanuit de miljoenennota meer aandacht gevraagd voor laaggeletterdheid, roken en overgewicht, met name vanuit de preventieve kant. 

 

In het uitvoeringsplan sociaal domein is een belangrijke toevoeging om onze samenleving, onze kernen en onze inwoners in hun kracht te zetten met als doel een positievere gezondheid. Dit doen we in het uitvoeringsplan door de factoren die gezondheid kunnen beïnvloeden, zoveel mogelijk te voorkomen (preventie), beperken of bevorderen. Onder andere door sport, bewegen, preventie en cultuur als middel te gebruiken om het welzijn en zelfredzaamheid van mensen te bevorderen (deze inspanningen richten zich vooral op preventie).

 

In het onderzoek wordt die relatie niet gelegd, waardoor we kunnen stellen dat positieve gezondheid, wat we hier mee bedoelen en beogen, onderbelicht is. Het promoten en concretiseren van positieve gezondheid kan een item zijn waar we meer energie op moeten zetten.

Conclusie

Voor de algehele conclusie van de ambitie inclusieve samenleving verwijzen we naar Inclusieve samenleving - financieel. 

Financiën

Voor de algehele toelichting van de financiën van de ambitie inclusieve samenleving verwijzen we naar Inclusieve samenleving - financieel.

Versterken sociale basis

Wat willen we bereiken?

Doel: De niet-professionele algemene voorzieningen zoals vrijwilligersorganisaties en inwonersinitiatieven zijn beter toegerust om inwoners te ondersteunen bij het bereiken van een positieve gezondheid.

De gemeente ondersteunt en faciliteert, daar waar 'reuring' is, om (inwoners)initiatieven te vergroten, verstevigen en waar nodig aan te jagen. Hierdoor kunnen inwoners zonder indicatie gebruik maken van algemene voorzieningen die nabij in de kern georganiseerd zijn. Hierbij wordt samengewerkt met de te ontwikkelen één toegang voor het sociaal domein.

 

Wat willen we bereiken?

We hebben het aantal inwoners met een hulp- of ondersteuningsvraag in beeld welke worden verwezen naar een vrijwillige algemene voorziening in plaats van en professionele algemene voorziening, dan wel maatwerkvoorzieningen

Wat hebben we er voor gedaan?

Trends en ontwikkelingen

Invloed corona op uitvoeringsplan

Als gevolg van het coronavirus lopen een aantal inspanningen vertraging op, waaronder de algemene voorzieningen en dagbesteding per kern. Dit zijn inspanningen waarmee we een financieel effect beogen op de Wmo-maatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit effect mogelijk later behaald worden. 

Conclusie

Voor de algehele conclusie van de ambitie inclusieve samenleving verwijzen we naar Inclusieve samenleving - financieel. 

Financiële kaders

Voor de algehele toelichting van de financiën van de ambitie inclusieve samenleving verwijzen we naar Inclusieve samenleving - financieel.

Zorg meer nabij

Wat willen we bereiken

Doel: Professionals zijn beter toegerust, dichterbij en werken beter samen om inwoners te ondersteunen bij het bereiken van een positieve gezondheid. 

We zorgen voor één heldere toegang. Door het samenbrengen van de (welzijn)partners op één plek wordt het voor de inwoner duidelijk waar zij terecht kan met een hulpvraag. Door het verbeteren van de samenwerking met mede-verwijzers naar de zorg wordt de inwoner sneller van de juiste zorg voorzien. Daarnaast hanteren we een gezamenlijke visie en werkwijze gebaseerd op de brede uitvraag naar alle aspecten van positieve gezondheid en de aanpak van een social worker zoals beschreven in het plan van aanpak één toegang. Zo zorgen we voor één gezin, één plan, één regisseur.

 

Wat willen we bereiken?

  • De cliënttevredenheid Jeugd is toegenomen (CEO)
  • De cliënttevredenheid Wmo is toegenomen (CEO)
  • De bekendheid van cliëntondersteuning is toegenomen (CEO)
  • Het percentage aantal afgegeven maatwerkvoorzieningen ten opzichte van het aantal inwoners is verminderd (wordt reeds gemonitord)
  • Het aantal directe verwijzingen door huisarts naar JGGZ is afgenomen.

Wat hebben we er voor gedaan?

Trends en ontwikkelingen

Overige trends en ontwikkelingen

Als gevolg van het coronavirus lopen een aantal inspanningen vertraging op, waaronder één toegang en MaaS. Dit zijn inspanningen waarmee we een financieel effect beogen op de Wmo- en jeugdmaatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit effect mogelijk later behaald worden.

 

Dinkelland op koers? De tussenbalans van het coalitieakkoord 2018-2022

Uit de Mid Term Review (Dinkellandpanel) blijkt dat binnen de ambitie Inclusieve samenleving het accent wordt gelegd bij de actielijn  Zorg meer nabij. Deze actielijn heeft van alle actielijnen de meeste inspanningen. Daarmee heeft het de volle aandacht en vraagt het niet om een bijstelling.

Conclusie

Voor de algehele conclusie van de ambitie inclusieve samenleving verwijzen we naar Inclusieve samenleving - financieel. 

Financiële kaders

Voor de algehele toelichting van de financiën van de ambitie inclusieve samenleving verwijzen we naar Inclusieve samenleving - financieel.

Meer inwoners kunnen meedoen

Wat willen we bereiken

Doel: Meer inwoners ervaren een positievere gezondheid door de inzet van een maatwerkvoorziening.

Meer inwoners kunnen actief deelnemen aan de samenleving. Zij participeren zoals ze graag zouden willen en kunnen. Als inwoners willen, worden zij ondersteund bij het binden van een voor hen zinvolle daginvulling. Mensen die willen, maar die (tijdelijk) niet mee kunnen doen in de samenleving, die dat door middel van een maatwerkoplossing wel kunnen. 

 

Wat willen we bereiken?

Er is voor elke inwoner een passende voorziening en/of regeling beschikbaar, waardoor zij zo optimaal mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.

Het % Dinkellandse inwoners (18+) welke een (zeer) goede gezondheid ervaren blijft gelijk of neemt toe. In 2020 wordt een nieuwe Volwassenen- en ouderenmonitor uitgevoerd.

Wat hebben we er voor gedaan?

Stand van zaken

Wijzigingen ten opzichte van de begroting 2020:

Passend ondersteuningsaanbod zorgaanbod voor personen met verward gedrag:

  • Deze inspanning is verwijderd en samengevoegd met de inspanning 'Vroegsignalering van personen met verward gedrag' onder actielijn 3: Zorg meer nabij

 

Maatregelen vervoer:

  • Naam is gewijzigd in 'Maatregelen (leerlingen)vervoer

 

Zelfvoorzienend systeem MaaS

  • Deze inspanning is verplaatst naar actielijn 3: Zorg meer nabij

 

De inspanningen Coördinator interne verwijzingen en Coördinator externe verwijzingen zijn samengevoegd.

Trends en ontwikkelingen

Invloed corona op het uitvoeringsplan

Als gevolg van het coronavirus lopen een aantal inspanningen vertraging op, waaronder integrale clientondersteuning en integrale aanpak ouderenzorg. Dit zijn inspanningen waarmee we een financieel effect beogen op de Wmo- en jeugdmaatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit effect mogelijk later behaald worden.

Conclusie

Voor de algehele conclusie van de ambitie inclusieve samenleving verwijzen we naar Inclusieve samenleving - financieel. 

Financiële kaders

Voor de algehele toelichting van de financiën van de ambitie inclusieve samenleving verwijzen we naar Inclusieve samenleving - financieel.

Inclusieve samenleving - financieel

Conclusie Ambitie Inclusieve samenleving

Het sociaal domein is en blijft in ontwikkeling. Binnen het uitvoeringsplan sociaal domein zetten we in op vier actielijnen gericht op van preventie, ondersteuning naar zorg. Het doel is een positievere gezondheid voor onze inwoners en een betaalbare en bereikbare zorg. Van de inspanningen die zijn gestart zien we de eerste positieve resultaten. De praktijkondersteuner huisarts jeugd GGZ is hiervan een treffend voorbeeld. De koers die is ingezet is goed en vraagt om voortzetting. Echter, een tweetal ontwikkelingen die momenteel spelen hebben een effect op het (tijdig) kunnen behalen van de doelen.

 

Corona: als gevolg van het coronavirus lopen een behoorlijk aantal inspanningen vertraging op. Mede omdat de gemeente een behoorlijk deel van de inspanningen samen met partners moet uitvoeren en deze partners de prioritering op dit moment niet bij de inspanningen in de ambitie hebben liggen. Denk bijvoorbeeld aan onderwijs of de huisartsen. Met deze inspanningen beogen we zowel een maatschappelijk effect (positievere gezondheid) als een financieel effect, bijvoorbeeld het terugdringen van de Jeugd en Wmo-maatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit (maatschappelijk en financieel) effect mogelijk later behaald worden.

 

Daarnaast stelt corona ons mogelijk ook voor nieuwe uitdagingen en verzwaring van bestaande uitdagingen. Hierbij valt te denken aan een mogelijke toename van huiselijk geweld en meer inwoners die te maken krijgen met armoede. Dit zijn dus bestaande problemen die mogelijk vergroot worden. Dit vraagt om een intensivering van de huidige inspanningen.

 

Lokale en landelijke ontwikkelingen (MTR): zowel landelijk als lokaal wordt meer aandacht gevraagd voor preventie (o.a. overgewicht, genotsmiddelen e.d.). In de MTR wordt ook aandacht gevraagd voor meer preventie. De actielijn "Langer gezond" gaan we dan ook intensiveren door het promoten en concretiseren van positieve gezondheid. Uit MijnDinkelland2030! blijkt ook dat het voor inwoners en onze partners makkelijker is om fysieke activiteiten te starten dan activiteiten met een sociaal rendement.  De manier waarop wij werken met onze partners en inwoners biedt kansen om hierop te intensiveren. De sociale hypotheek is zo'n voorbeeld van een koppeling tussen fysieke investeringen en sociaal rendement. 

 

Daarnaast blijft jeugdzorg een belangrijk aandachtsgebied. Ondanks alle inzet blijven de jeugdzorg kosten onzeker en vraagt het mogelijk om een intensivering van projecten die zich richten op betere passende jeugdzorg. Zoals hierboven aangegeven zien we van de inspanningen die zijn gestart de eerste positieve resultaten. De praktijkondersteuner huisarts jeugd GGZ is hiervan een treffend voorbeeld. De koers die op dit gebied is ingezet is goed en vraagt om structurele voortzetting en structurele middelen.

 

Samenvattend zijn we op de goede weg, echter vragen een aantal genoemde ontwikkelingen om bijsturing. Dit betrekken we bij het opstellen van de begroting 2021.

Financiële kaders Ambitie Inclusieve samenleving

Begin 2020 is voor het uitvoeringsplan sociaal domein een budget beschikbaar van € 453.000. In het eerste half jaar van 2020 zijn  onder andere de volgende uitgaven gedaan:

  • MaaS pilot 2020: €10.000
  • Grip op sociaal domein: € 3.000
  • Een toegang sociaal domein: € 5.000
  • Transformatie Participatiewet fase 1: € 8.000
  • Verlenging pilot Wijk GGD: € 25.000
  • Verlenging pilot POH Jeugd: € 15.000

 

Op dit moment resteert een budget van € 386.000, voor de jaren 2020 en 2021 zijn de verwachte uitgaven € 272.000. Dit betreft o.a. personele inzet van de kwartiermaker één toegang en coördinator externe verwijzingen, het project transformatie Participatiewet fase 2, het project een toegang sociaal domein, de verlenging van de pilot Wijk GGD voor 2020 en 2021 en de bijdrage MaaS 2021. Voor 2022 resteert een bedrag van € 114.000.