Omschrijving / op te leveren resultaat

De samenhang en samenwerking tussen professionele algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen wordt geïntensiveerd door de realisatie van één gemeentelijke toegang.

  1. De realisatie van één geïntegreerde toegang.
    • Verkenning en implementatie één geïntegreerde toegang (o.a. Wij in de Buurt, TOZ, Werkplein) voor hulp- en ondersteuningsvragen.
    • Bredere uitvraag op basis van leefgebieden door sociaal werker in de rol van cliëntondersteuner.
  2. We positioneren de cliëntondersteuning in de communicatie met de inwoner die een ondersteuningsbehoefte heeft.
  3. We vestigen aandacht op passende mantelzorgondersteuning.
  4. Voorliggende voorziening voor individuele ondersteuningsbehoeften (voorheen: ondersteuning zelfstandig leven)

Behaalde mijlpalen

2020:

  • De sollicitatieprocedure kwartiermaker is afgerond. De kwartiermaker start met ingang van 1 mei a.s.  De opdracht voor de kwartiermaker is het  samenvoegen van 'Team Ondersteuning en Zorg'  en 'Wij in de buurt' tot een gezamenlijke toegang.
  • Het deelproject 'Communicatie' is gestart met als doel te komen tot 1 huisstijl en naamgeving voor de ene toegang.
  • De kwartiermaker is met ingang van 1 mei 2020 gestart. 
  • De overige deelproject om te komen tot de realisatie van 1 toegang, zijn gestart. 
  • De backoffice (de samenwerking achter de schermen) is gestart. 1 toegang voor de inwoners wordt gerealiseerd op 1 januari 2021.
  • De verdeeltafel is van start gegaan. Casuïstiek die meervoudige problematiek betreft, wordt hier (anoniem) gedeeld en verdeeld aan een sociaal werker of consulent.
  • De gesprekken met betrekking tot huisvesting lopen. 
  • De scholing is gestart (19 oktober). Dit vindt in eerste instantie fysiek plaats. Mocht als gevolg van Corona blijken dat dit niet meer haalbaar is, dan wordt over gegaan op digitale scholing. 

Corona heeft gedeeltelijk gevolgen gehad voor de inspanning Eén toegang sociaal domein, namelijk:

  • Het gezamenlijke scholingstraject door Saxion is uitgesteld naar september 2020. 
  • Er hebben geen gezamenlijke bijeenkomsten kunnen plaatsvinden, waardoor meerdere individuele of gesprekken in kleinere vorm hebben moeten plaatsvinden. 
  • Door de aanhoudende COVID -19 pandemie kan het project vertraging oplopen omdat de prioritering bij ketenpartners niet bij 1 toegang ligt.

2019:

  • Het plan van aanpak voor één toegang is vastgesteld. In de uitwerking van het project 'één toegang' vindt ook de positionering van de cliëntondersteuning plaats.
  • Nadere regels subsidies zijn opgesteld en de beschikkingen zijn verleend voor het realiseren van één toegang. Door deze werkwijze is er meer inzicht en sturing op de in te zetten uren per leefgebied én kan jaarlijks worden aangegeven welke producten al dan niet worden toegekend.

 

Persberichten en raadsbrieven

Raadsbrief 2020-25 huisvesting Een toegang Dinkelland
Persbericht Mei 2020: Gemeentehuis Dinkelland; de plek waar de toegang tot zorg, hulp en ondersteuning samenkomt