Omschrijving / op te leveren resultaat

Op te leveren:

  1. Verbeteren van innovatie door ondernemers en gemeente door inzetten van kennis bij onderwijs en studenten
  2. Verbinden van kennisvragen bij ondernemers aan oplossingen binnen gemeenten en onderwijs
  3. Behouden van studenten voor de regio

Behaalde mijlpalen

2020:

  • Daarnaast zijn diverse interne opdrachten en afstudeeropdrachten uitgevoerd of in de planning waarbij samengewerkt wordt met onderwijs.
  • Ook in het tweede kwartaal zijn ondernemers verbonden aan onderwijsinstellingen. Dit is veelal gebeurt door het delen van informatie van onderwijsinstellingen via nieuwsbrieven of directe benadering en verbinding met onderwijs.
  • De bootcamp zal dit jaar plaatsvinden in samenwerking met de NOT gemeenten. Thema is de routenetwerken binnen onze gemeenten. Aan studenten wordt gevraagd op welke wijze wij deze routenetwerken meer kunnen uitnutten voor met name de jongere generatie.
  •  In het eerste kwartaal is  een aantal ondernemers verbonden aan diverse kennisinstellingen.
  • De  voorbereidingen  van de volgende jaarlijkse  bootcamp met Saxion in september 2020 zijn begonnen.  Er zijn in  NOT verband  gesprekken gevoerd om te verkennen of we dit jaar samen kunnen optrekken.
  • Door MBO studenten is een ondernemerstevredenheid onderzoek uitgevoerd. Helaas bleek dit onderzoek niet te voldoen aan de kwaliteitsnormen waarna  we hebben besloten om  binnenkort een nieuw onderzoek te starten.  Het onderzoek geeft een beeld te over de tevredenheid over onze dienstverlening.
  • Met Saxion, afdeling Bestuurskunde, zijn afspraken gemaakt over het gezamenlijk opzetten van een leergang Bedrijfseconomie van Duurzaamheid. Wij zijn hierbij een inputleverende partner.
  • De startdatum van de AgroHUB van 1 september is   uitgesteld naar circa 1 oktober.  Dit past beter in de programmering van het onderwijs.
  • In het tweede kwartaal zijn ondernemers verbonden aan onderwijsinstellingen. Dit is gebeurt door het delen van informatie van onderwijsinstellingen via nieuwsbrieven van de betreffende instelling of de eigen gemeentelijke nieuwsbrief. Of directe benadering en verbinding met onderwijs. Dit had vooral betrekking op activiteiten en verbinding met oog op Corona en corona gerelateerde maatregelen. 
  • Tevens is met onderwijs en ondernemers onderzocht of er behoefte was aan een apart programma / ondersteuning specifiek gericht op Corona. Dit bleek in de eerste fase, waarbij ondernemers vooral gericht waren op overleven, nog niet nodig. 
  • De bootcamp heeft dit jaar plaats gevonden in samenwerking met de NOT gemeenten. Thema is de routenetwerken binnen onze gemeenten. Aan studenten is gevraagd op welke wijze wij deze routenetwerken meer kunnen benutten voor met name de jongere generatie. 

2019:

  • De Agrohub is gerealiseerd en deze is inmiddels operationeel. Verder wordt het platform meer vermarkt. Ook is de Agrohub doorontwikkeld en gaan we in 2020 werken aan realisatie van een digitaal platform en inrichting van de organisatie in nauwe samenwerking met onderwijspartners.
  • Het onderzoek naar de Innovatiehub is uitgevoerd. Er blijkt vooralsnog weinig draagvlak. Wel wordt de meerwaarde gezien van de individuele verbinding van ondernemers met onderwijs. Dit is bijvoorbeeld naar voren gekomen tijdens diverse avonden met ondernemers(verenigingen).
  • Het college heeft een werkbezoek gebracht aan Saxion en samen met de gemeente Tubbergen aan het ROC van Twente met als doel om de samenwerking te intensiveren
  • Afgelopen jaar zijn direct en indirect veel ondernemers verbonden aan diverse onderwijsinstellingen, zoals ROC van Twente, Saxion en de Universiteit Twente.
  • Ook is door MBO studenten onderzoek uitgevoerd naar regiotrouwheid en als vervolg daarop hoe studenten te binden en boeien zijn in deze regio. Dit krijgt een vervolg in samenwerking met Saxion. Hierbij wordt een combinatie gezocht tussen onderzoek en concrete acties voor en door ondernemers. De bijzondere positie van Dinkelland als landelijk gelegen gemeente wordt hierin meegenomen.


Persberichten en raadsbrieven

Persbericht

februari 2019: Agrohub samenwerken met studenten op boerderijschaal