Basisbegroting

Inleiding op de basisbegroting

Terug naar navigatie - Inleiding op de basisbegroting

Vanuit wettelijk voorschrift presenteren wij, naast onze programma’s, de begroting en jaarrekening naar taakveld. Ieder programma in de basisbegroting is op eenzelfde wijze opgebouwd en kent de volgende onderdelen:

  • Portefeuillehouder(s)
  • Algemeen: algemene omschrijving van het programma.
  • Vastgestelde beleidsnota's: voor een actueel totaalbeeld van de vastgestelde beleidsnota's en verordeningen verwijzen we u naar: Overheid.nl
  • Kengetallen: relevante kengetallen per programma.
  • Verbonden partijen: voor een totaalbeeld van de verbonden partijen die bijdragen aan het realiseren van de doelen binnen het programma verwijzen we u naar de paragraaf Verbonden partijen.
  • Actuele ontwikkelingen: omschrijving van de ontwikkelingen die spelen binnen het programma.
  • Beleidsindicatoren: de wettelijk verplichte indicatoren volgens het BBV. 
  • Begroting 2023 - overzicht baten en lasten: weergaven van de baten en lasten per taakveld.
  • Nieuw beleid uit het collegeakkoord: nieuw beleid en/of in-en extensivering van bestaand beleid dat voortkomt uit het collegeakkoord.
  • Meerjarig financieel beeld - terugkijken: realisatie 2021, begroting 2022 en begroting 2023 per programma met een toelichting*
  • Meerjarig financieel beeld - vooruitkijken: begroting 2024 t/m 2026 per programma met een toelichting.

 

Ondanks de geringe vergelijkbaarheid van de cijfers nemen wij conform de BBV verplichting wel de vergelijkende realisatie cijfers 2021 en begroting 2022 op.

Programma Bestuur & middelen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten 21 inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: Lokaal Dinkelland acht zetels, CDA zeven zetels, VVD drie zetels, Progressief Dinkelland (PvdA en Groen Links) twee zetels  en Burgerbelangen Dinkelland één zetel. Het college van Burgemeester en Wethouders wordt naast de burgemeester gevormd door drie wethouders.

 

Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Dinkelland doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen. 

 

De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Tubbergen. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Tubbergen voortzetten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Bestuur & middelen maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal inwoners: 26.594
  • Gemiddelde leeftijd: 44,2 jaar
  • Aantal huishoudens: 10.445
  • Aandeel alleenwonenden: 25,8%
  • Gemiddeld betaalde ozb: €385

 

Leeftijdscategorie Aantal inwoners per 15 september 2021
0 - 4 1.213
5 - 9 1.209
10 - 14 1.427
15 - 19 1.858
20 -24 1.673
25 - 29 1.484
30 - 34 1.404
35 - 39 1.181
40 - 44 1.295
45 - 49 1.551
50 - 54 2.012
55 - 59 2.159
60 - 64 2.024
65 - 69 1.817
70 - 74 1.507
75 - 79 1.153
80 - 84 831
85 - 89 535
90 - 94 194
95 - 99 46
100 - 104 5
Totaal 26.578

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Herijking gemeentefonds

De herijking van het gemeentefonds wordt met ingang van het jaar 2023 ingevoerd. Voor de herverdeeleffecten geldt een zogenaamd ingroeipad. De uiteindelijke herverdeeleffecten van de herijking van het gemeentefonds komen voor de gemeente Dinkelland neer op een voordeel van € 32,15 per inwoner. Na een aantal jaren als nadeelgemeente uit de berekeningen van het rijk te zijn gekomen hebben we aan de hand van de laatste tussenberekening uit december 2021 gekozen voor een budgettair neutrale verwerking in de perspectiefnota 2022-2026. Dit betekent dat we in deze begroting 2023 een behoorlijke verbetering van het meerjarig perspectief kunnen meenemen oplopend van € 199.000 in 2023 naar een structureel voordeel van € 855.000 in 2025.

 

Extra middelen via algemene uitkering voor jeugd

Op 2 juni 2021 hebben de VNG en het rijk in een bestuurlijk overleg gesproken over de uitspraak van de Commissie van Wijzen inzake het jeugddossier. Op basis van de afspraken in dit overleg stelt het rijk via de meicirculaire 2023 voor het jaar 2023 € 1,445 miljard extra ter beschikking aan gemeenten ter compensatie voor de tekorten op het gebied van jeugdhulp. Hiermee volgt het kabinet de uitspraak van de Commissie. In het overleg is ook vastgesteld dat het nieuwe kabinet een besluit dient te nemen over de structurele financiële bekostiging van gemeenten voor de komende jaren. Daarnaast hebben het Rijk, de VNG en het IPO gezamenlijk afgesproken dat alle gemeenten in de jaarschijven vanaf 2024 van de meerjarenraming 75% van de bedragen onder de Hervormingsagenda van de Commissie van Wijzen als stelpost te mogen opnemen in de begroting. Dit  hebben we meegenomen bij het opstellen van deze begroting 2023.

 

Opschalingskorting

De oploop van de opschalingskorting is geschrapt voor de duur van de kabinetsperiode. Eerder was de oploop van de opschalingskorting al bevroren voor de jaren 2020 tot en met 2022. Deze stand wordt bevroren tot en met 2025. Met als gevolg dat de korting in de jaren 2023 tot en met 2025 wordt teruggeboekt, maar de reeks eindigt in een korting van € 975 miljoen cumulatief in 2026. We houden er vanuit behoedzaamheid rekening mee dat de opschalingskorting met ingang van het jaar 2026 wordt geeffectueerd. 

 

Rechtmatigheidsverantwoording 

Door een wijziging in de gemeentewet zal het college vanaf boekjaar 2023 zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarrekening 2023, die in het voorjaar 2024 aan de raad ter vaststelling zal worden aangeboden. Momenteel verstrekt de externe accountant een controleverklaring met een oordeel inzake de getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekening van de gemeente. De externe accountant zal vanaf boekjaar 2023 alleen nog een controleverklaring afgeven met een oordeel inzake de getrouwheid van de jaarrekening (inclusief de rechtmatigheidsverantwoording door het college die in de jaarrekening 2023 wordt opgenomen). Voor de rechtmatigheidsverantwoording van het college dient de gemeenteraad de verantwoordingsgrens vast te stellen. Deze is bepaald op 3% (= wettelijk maximum). Door het uitvoeren van interne audits wordt het college in de gelegenheid gesteld om een rechtmatigheidsverantwoording te kunnen afgeven. In de begroting 2022 is destijds al extra geld beschikbaar gesteld voor het versterken van de auditfunctie.

 

Wet Open Overheid (Woo)


Per 1 mei 2022 is de Woo van kracht. De Woo heeft als doel om overheden en semioverheden transparanter te maken, zodat het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en de economische ontwikkeling beter gediend kan worden. De Woo kenmerkt zich daarom door een drietal belangrijke pijlers, te weten:

  • een actieve openbaarmakingsplicht voor elf (11) categorieën documenten;
  • een inspanningsverplichting tot openbaarmaking voor andere documenten dan de elf categorieën;
  • de passieve openbaarmaking (openbaarmaking op verzoek).

 

Naast het actief openbaar maken, bevat de Woo een duidelijke andere component; het op orde brengen van de informatiehuishouding en het duurzaam toegankelijk maken van digitale overheidsinformatie. Het tweede component sluit aan bij de Archiefwet 1995, waarin opgenomen is dat overheden verplicht zijn om de onder hen berustende bescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren. De Woo introduceert een meerjarenplan en bepaalt dat overheden met behulp van een meerjarenplan hun overheidsinformatiehuishouding op orde brengen. Daarnaast introduceert de Woo de verplichting om één of meer Woo-contactpersonen per organisatie aan te wijzen. Deze functionaris informeert burgers over de beschikbaarheid van informatie. Via de meicirculaire 2021 heeft het Rijk geld beschikbaar gesteld voor de implementatie van de Woo. 
In 2023 zal verdere invulling gegeven worden aan het in 2022 opgestelde implementatieplan.

 

Prijsindexatie / Inflatie

We houden in de (meerjaren)begroting rekening met een jaarlijkse stijging van de lonen de prijzen. Dit doen we door stelposten op te nemen in afwachting van de werkelijke stijgingen van zowel de lonen als de prijzen. In deze begroting 2023 hebben we voor ruim € 1,    miljoen een beroep moeten doen op de stelpost prijscompensatie.  Dit speelt door onze hele begroting heen waarbij de prijsstijgingen op het gebied (van het onderhoud) van de openbare ruimte (vooral wegen) en  de  verschillende vormen van zorg en ondersteuning binnen het sociaal domein het meest in het oog springen.

 

(krapte op de) Arbeidsmarkt

Daarnaast merken we momenteel dat niet altijd alle projecten tijdig volgens planning kunnen worden uitgevoerd vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, en worden we geconfronteerd met soms extreme lange levertijden van materialen e.d.  Ook dit speelt door onze hele begroting heen variërend van het invullen van vacatures  en het inhuren  van personeel tot aan de lange levertijden van materialen e.d.

 

Gas

Het vijfde sanctiepakket tegen Rusland heeft ertoe geleidt dat overheidsorganisaties, waaronder de gemeente Dinkelland, de aardgascontracten met Gazprom uiterlijk 10 oktober 2022 moeten opzeggen. Voor 11 gemeenten, waaronder de gemeente Dinkelland is een aanbestedingsprocedure gestart en 2 september 2022 is een gunning afgegeven aan Vattenfal om per 1 oktober 2022 de benodigde volumes aan aardgas voor vier jaar te leveren. De nieuwe contracten hebben een flinke kostenverhoging tot gevolg voor de levering van aardgas, net als iedereen die nieuwe contracten moet afsluiten op de huidige energiemarkt. 


 
Veel overheidsorganisaties hebben moeite om een aardgasleverancier te vinden. De aanbestedingsgroep heeft daarom veelvuldig het ministerie van EZK en de VNG gecontacteerd om te verifiëren of de Nederlandse koers veranderd is. De brief van minister Jetten aan de Tweede Kamer van 6 september (vier dagen nadat de gunning aan Vattenfal is afgegeven), waarin hij aangeeft dat de termijn voor het opzeggen van de aardgascontracten met Gazprom wordt opgeschoven naar 1 januari 2023 heeft de aanbestedingsgroep dan ook ten zeerste overvallen.


 
Nu de termijn voor het opzeggen van de contracten met Gazprom worden doorgeschoven naar 1 januari 2023 gaan we onderzoeken hoe de financiële consequenties kunnen worden beperkt. Omdat de situatie per dag veranderd kunnen we nu nog niet in kaart brengen wat de financiële gevolgen gaan zijn voor het jaar 2023 en verder.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

Realisatie 2021

2022

2023

Formatie (fte per 1.000 inwoners)*1 6,98 6,57 8,41
Bezetting (aantal medewerkers per 1.000 inwoners) 8,37 7,41 7,76
Apparaatskosten (kosten per inwoner) 695 699 708
Externe inhuur (kosten als percentage van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen)*2 12,0 8,37 2,36
Overhead (percentage van de totale kosten) 9,4 10,4 9,9

 

*1 Vastgestelde formatie per 1-1-2023. Met ingang van het begrotingsjaar 2023 werken we met vacatureruimtes op de afdelingen. Deze vacatureruimtes waren eerdere jaren niet inzichtelijk en werden ook niet meegeteld in de indicator formatie. Dat is meteen de verklaring voor de stijging van deze indicator. Daarnaast zijn er een aantal medewerkers vanuit Soweco en de P-wet in dienst gekomen.

*2 Percentage externe inhuur is in 2023 aanzienlijk lager in verband met de liquidatie van Soweco.

Bron: eigen informatie

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Bestuur en middelen * € 1000 Lasten Baten Saldo
Bestuur 1.760 -1.760
o.a. raad en raadscommissies, burgemeester en wethouders, griffie, kernraden, internationale contacten
Beheer overige gebouwen en gronden 893 463 -430
o.a. gemeentehuis Denekamp en gemeentewerf
Overhead 6.966 -6.966
organisatieondersteuning, financieel beheer, tractie en Noaberkracht
Treasury -476 1.353 1.828
financiering en dividend
OZB woningen 256 4.224 3.968
ozb woningen eigenaren
OZB niet-woningen 126 2.854 2.728
ozb niet-woningen eigenaren en ozb niet-woningen gebruikers
Belastingen overig 12 -553 -565
reclamebelasting en baatbelasting
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 41.290 41.290
algemene uitkering uit het gemeentefonds
Overige baten en lasten 1.739 36 -1.703
algemene baten en lasten, onvoorziene uitgaven
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 11.275 49.666 38.391
Mutaties reserves 303 1.049 747
Mutaties reserves 303 1.049 747
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 11.578 50.715 39.137

Nieuw beleid uit het collegeakkoord

Terug naar navigatie - Nieuw beleid uit het collegeakkoord

Communicatie - extra inzet gemeentepagina (€ 15.000 structureel)

Het budget zal deels ingezet worden voor de financiering van een wekelijkse column op de gemeentepagina. Deze kosten bedragen ongeveer €3.500 per jaar. De rest van het budget komt beschikbaar voor publicaties en uitingen van het college van Dinkelland.

 

Subsidieregeling OZB maatschappelijke instellingen (€ 70.000 structureel)

Met ingang van het jaar 2019 kent de gemeente Dinkelland een subsidieregeling OZB maatschappelijke instellingen. De regeling maakt dat maatschappelijke instellingen (verenigingen en stichtingen)  die vastgoed in eigendom hebben en dus OZB betalen dit terug kunnen vragen in de vorm van subsidie.  Deze regeling is de afgelopen jaren van incidentele dekking voorzien. In het collegeakkoord 2022-2026 is besloten deze regeling in ieder geval de komende 4 jaar voort  te zetten wat betekent dat er ook structurele dekking moet komen.   

 

Stelpost gevolgen omgevingswet (€ 50.000 structureel)

De voorbereiding is afgerond en we gaan toe naar inwerkingtreding en implementatie. Dit betekent dat de structuur en bezetting gewijzigd moet worden. We werken toe naar een volgende fase en die valt uiteen in werken AAN de Omgevingswet waarin alle activiteiten zitten tot aan de inwerkingtreding en werken MET de Omgevingswet waarbij we daadwerkelijk aan de slag gaan met de Omgevingswet.   De implementatie van de Omgevingswet leidt tot structurele effecten. Deze zullen echter pas op de middellange tot lange termijn zichtbaar worden en zijn afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden. Een eerste voorzichtige inschatting komt neer op een structureel bedrag van € 50.000. 

 

Bijdrage Twenteboard development (€ 248.000 per jaar voor maximaal 5 jaar)

De stichting TB is een samenwerkingsverband van overheid, onderwijs (kennis- en onderwijsinstellingen) en ondernemers in Twente met Enschede als vestigingsplaats. De stichting heeft ten doel de sociaaleconomische structuur in Twente te versterken om daarmee de economische slagkracht van de regio Twente verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten. Belangrijke taken zijn het uitvoering geven aan de Agenda voor Twente en aan de Regio Deal Twente, die met de rijksoverheid is afgesloten. 

 

Voor de uitvoering van zijn taken beschikt het bestuur van de stichting TB over een werkorganisatie die Twente Board Development heet. Dit is een BV, 100% dochter van de Stichting TB. De Twentse gemeenten financieren de werkorganisatie.  Rekening houden met de doorgevoerde indexering van lonen en prijzen komt dit voor de gemeente Dinkelland neer op een bedrag van € 248.000 per jaar (€ 9,27 per inwoner) voor 5 jaar.  In de vorming en de voeding van de reserve collegeakkoord 2022-2026 is rekening gehouden met de totale kostenpost over de peridode van 5 jaar zijnde een bedrag van € 1.240.000 .    

Programma Dienstverlening & burgerzaken

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner. 

 

We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.

 

Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Dienstverlening en burgerzaken maken we gebruik van het volgende kengetal:

Opkomst verkiezingen (%) 

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Rijbewijzen

Sinds 1 oktober 2018 zijn deelnemende gemeenten gefaseerd gestart met het experiment Digitaal Aanvragen Rijbewijs (DAR). Per 1 juni 2022 is de gemeente Dinkelland ook gestart met het digitaal aanvragen van rijbewijzen. Het resultaat is dat ongeveer 40 inwoners hun rijbewijs in de maanden juni en juli hebben aangevraagd. Dit wordt in 2023 zeker vervolgd.

 

Huwelijken

De geplande huwelijken die in 2020 en 2021 wegens corona niet door konden zijn grotendeels doorgeschoven naar 2022 en 2023. Team burgerzaken houdt zich bezig met de planning en voorbereiding van deze huwelijken. 

 

Verkiezingen

In 2023 hebben wij te maken met twee verkiezingen, te weten:

  • Verkiezingen voor de leden van de Provinciale Staten;
  • Waterschapsverkiezingen.

Hoe deze verkiezingen er precies uit zullen zien zal later dit jaar en begin volgend jaar duidelijk worden. Dit is wederom  afhankelijk van de ontwikkelingen rondom het coronavirus.

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Dienstverlening en burgerzaken * € 1000 Lasten Baten Saldo
Burgerzaken 843 314 -529
o.a. (digitale) communicatie met bedrijven en inwoners, burgerlijke stand, basisregistratie personen, reisdocumenten, huisnummering en kadastrale informatie
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 843 314 -529
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 843 314 -529

Programma Veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.

 

Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.

 

We willen een veilig en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. We willen oplossingsgericht denken en meebewegen bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Veiligheid maken we gebruik van de volgende kengetallen:

Aantal misdrijven per jaar (Politie: 2012-2021):

Overlast door verwarde personen (Politie: 2012-2021):

Het aantal registraties is gebaseerd op de registraties die in de politiesystemen zijn vastgelegd. Indien een eenheid meer incidenten registreert, betekent dit niet automatisch dat het fenomeen in de betreffende eenheid ernstiger is, maar het kan te maken hebben met de registratiewijze (of registratiediscipline) binnen deze eenheid. De getoonde aantallen over voorgaande jaren kunnen mogelijk afwijken van eerdere gepresenteerde aantallen vanwege een naijleffect. Registraties kunnen namelijk op basis van nieuwe inzichten op een later moment worden aangepast. Het aantal registraties is niet gelijk aan het aantal unieke personen en over de rol van corona in relatie tot de cijfers is verder niets te zeggen.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Weerbare gemeente

Gemeenten zijn niet meer weg te denken in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Om ondermijning succesvol te kunnen aanpakken, is het van belang dat wij als gemeente weerbaar zijn tegen negatieve invloeden van buitenaf. De gemeenten Dinkelland en Tubbergen hebben door het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) een scan laten uitvoeren. De resultaten van deze scan zijn verwoord in aanbevelingen, die we projectmatig op gaan pakken. Met dit project Weerbare gemeente geven we uitvoering aan deze aanbevelingen. 

 

Aanpak veilig buitengebied

De gemeente Dinkelland scoort hoog op de landelijke veiligheidsmonitor. Maar toch hebben diverse partners, die werkzaam zijn in het buitengebied de afgelopen jaren signalen afgegeven dat veiligheid in het buitengebied onder druk staat.

 

Ook  inwoners geven aan dat zij denken dat ondermijning in het buitengebied aanwezig is en structureel van aard is. Daarom gaan wij samen met het Platform Veilig Ondernemen en onze partners in het buitengebied aan de slag om gezamenlijk en integraal een bijdragen te leveren aan (blijvende) veiligheid in ons buitengebied.  De start van de project is in het najaar van 2022. De uitvoering van het project vindt plaats in 2023 en 2024.

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Veiligheid * € 1000 Lasten Baten Saldo
Crisisbeheersing en brandweer 2.268 -2.268
Openbare orde en veiligheid 1.867 17 -1.850
toezicht openbare orde, integrale veiligheid, dierenbescherming, vergunningen apv en handhaving openbare orde
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 4.135 17 -4.118
Mutaties reserves 25 25
Mutaties reserves 25 25
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 4.135 42 -4.093

Nieuw beleid uit het collegeakkoord

Terug naar navigatie - Nieuw beleid uit het collegeakkoord

Werkbudget integraal veiligheidsbeleid (€ 25.000 incidenteel)

Het werkbudget is benodigd voor het opstellen en uitvoeren van onze strategische agenda veiligheid. Om de nodige scherpte aan te brengen in de onderwerpen die wij agenderen verwachten wij nader onderzoek te moeten verrichten, zoals burgerpeilingen, analyse van data, inwinnen van advies. Daarnaast kunnen we met het werkbudget administratieve en logistieke kosten dekken bij het organiseren van bijeenkomsten en grote overleggen.

 

Uitbreiding handhaving/ BOA in de openbare ruimte samen met Tubbergen met 1 FTE (structureel via Noaberkracht):

We willen dat al onze inwoners veilig kunnen wonen, leven en werken. Als onderdeel van onze inzet om die veiligheid voor iedereen te kunnen borgen verhogen we samen met de Gemeente Tubbergen onze toezicht- en handhavingscapaciteit in de openbare ruimte. BOA’s verrichten belangrijk werk in de openbare ruimte en binnen hun bevoegdheid voeren zijn ook steeds meer taken uit. Op basis van de motie Hermans wordt een decentralisatie-uitkering ontvangen van € 33.000 om de capaciteit van BOA’s in de openbare ruimte te vergroten.

Programma Openbare ruimte & mobiliteit

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Een fijne woon- en leefomgeving met veilige wegen, ruimte om te spelen en te sporten in de buitenlucht, een plek om elkaar te ontmoeten in de kernen of rust vinden in de natuur van ons mooie buitengebied. Een duurzame inrichting van de leefomgeving waar groen en bloemen de ruimte krijgen en water gemanaged wordt. Dat is allemaal Openbare Ruimte! 

 

De gemeente draagt zorg voor het onderhoud en beheer van de openbare ruimte op onderdelen zoals riool, wegen & verlichting, groen & spelen en verkeer. Het dagelijks onderhoud, het beheer, planmatig onderhoud en ook herinrichting en reconstructies worden gepland en uitgevoerd aan de hand van beleids- en onderhoudsplannen. In deze beleids- en onderhoudsplannen integreren we thema’s als leefbaarheid, klimaatadaptatie en biodiversiteit bij het duurzaam inrichten en beheren van deze openbare ruimte. Het dagelijks groenonderhoud wordt mede met grote inzet en betrokkenheid uitgevoerd door medewerkers afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Belangrijk uitgangspunt in het werk in de Openbare Ruimte is de samenwerking met onze inwoners. Ze kijken en denken mee met plannen of ze komen zelf naar ons met goede ideeën. We kijken dan graag wat mogelijk is. De gemeente werkt dus voor én met de samenleving.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Openbare ruimte en mobiliteit maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal kilometer wegen binnen de kom: 124
  • Aantal kilometer wegen buiten de kom: 445
  • Aantal kilometer riolering: 590

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Kunstwerken 

De gemeente heeft geen plan voor het beheer en onderhoud van civieltechnische kunstwerken. Dit betekent dat er weinig of geen zicht is op de technische staat van de civieltechnische kunstwerken. Bovendien is er geen structureel geld gereserveerd in de gemeentebegroting voor de instandhouding, structurele inspectie en vervanging van civieltechnische kunstwerken. Naar aanleiding van inspecties wordt voor de komende jaren een  beheer- en onderhoudsplan opgesteld voor civieltechnische kunstwerken met daaraan gekoppeld een operationeel programma.  Dit plan wordt voorgelegd aan het college en de raad. 

 

Water/ riool 

Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2019-2024

Het huidige GRP Dinkelland heeft een looptijd t/m eind 2024. Dat betekent dat er in 2023 gestart wordt met het opstellen van een nieuw GRP, om zodoende het nieuwe beleidsplan voor de riolering in het 2e-3e kwartaal 2024 gereed te hebben. In verband daarmee kunnen de nieuwe investeringen  worden opgenomen in de begroting meerjaren begroting  2025. Het beleid t.a.v. het thema Klimaat en Water zal daarin nadrukkelijk aan de orde komen.

 

Uitvoeringsprogramma GRP 2019-2024

In verband met het uitvoeringsprogramma Riolering zijn een aantal rioolprojecten in voorbereiding opgestart. De uitvoering van deze projecten staat in 2023 gepland. 
Het gaat om rioolvervangingen in:

-    Laagsestraat in Ootmarsum/Oud Ootmarsum
-    Odemarusstraat in Ootmarsum
-    IJsbaanstraat-Landweerstraat in Denekamp
-    Prinsessenstraat-Beatrixstraat in Denekamp
-    Krabbendijk- Diepengoor in Denekamp

 

Tijdens de voorbereiding van deze projecten wordt de buurt betrokken bij het ontwerp. Voor de projecten in de Laagsestraat-Ootmarsum en Odemarusstraat-Ootmarsum is dat reeds gestart. Voor de overige projecten is dat in het najaar van 2022 gestart. 

 

Kwaliteitsplan Openbaar Groen

In 2020 is het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) en het daarbij behorende uitvoeringsplan 2021 t/m 2024 vastgesteld. In het  KOG wil de gemeente verantwoorde keuzes maken voor een duurzame en toekomstbestendige openbare ruimte.  De ambities in dit plan zijn: het bevorderen van leefbaarheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie en een beheerstechnische inrichting.  Hiervoor is 1,6 miljoen euro gestort in een nieuwe bestemmingsreserve "onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen". Om deze plannen voor 2023  te kunnen realiseren is er een bedrag van € 362.095 beschikbaar gesteld.

 

Daarnaast merken we momenteel dat niet altijd alle projecten tijdig volgens planning kunnen worden uitgevoerd vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, en worden we geconfronteerd met soms extreme lange levertijden van materialen e.d. 

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Openbare ruimte en mobiliteit * € 1000 Lasten Baten Saldo
Verkeer en vervoer 5.161 359 -4.802
o.a. wegen, openbare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging en verkeer
Parkeren 16 -16
parkeervoorzieningen en parkeervergunningen en -ontheffingen
Openbaar vervoer 7 15 8
openbaar vervoer en abri's
Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.144 7 -2.136
natuurbeheer en landschapsonderhoud, groenvoorziening, volkstuinen en coordinatie participatie openbare ruimte
Riolering 2.669 3.165 496
aanleg en onderhoud rioleringen, rioolaansluitingen op individueel verzoek, rioolheffing
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 9.997 3.546 -6.450
Mutaties reserves 1.688 1.688
Mutaties reserves 1.688 1.688
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 9.997 5.234 -4.763

Nieuw beleid uit het collegeakkoord

Terug naar navigatie - Nieuw beleid uit het collegeakkoord

Biodiversiteit (€ 90.000 structureel)

De structurele financiële middelen, die nodig zijn om het berm- en slootbeheer in 2023 door te zetten zoals deze nu uitgevoerd wordt, zijn 90.000 euro. De noodzaak om vanaf 2023 het huidige berm- en slootbeheer middels structurele middelen te bestendigen is behoorlijk, gezien de meerwaarde die deze manier van beheer heeft m.b.t. de ambities die in ons KOG-beleid opgesteld zijn. Leefbaarheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie en beheerstechnische factoren worden bevorderd met deze wijze van het maaien van onze bermen en sloten, zoals omschreven in het bermbeheerplan. In navolging van de vaststelling van het Kwaliteitsplan Openbaar Groen, is dit bermbeheerplan opgesteld, waarin specifiek omschreven staat hoe we welke bermen en sloten beheren ter bevordering van de biodiversiteit. Bodem, vegetatie en omgeving worden geïnventariseerd en geanalyseerd en vervolgens is hier een beheerwijze aan gekoppeld die het beste is voor de biodiversiteit. Deze wijze van beheer wordt gemonitord en geëvalueerd. De verwachting is een grote toename van de soortenrijkdom, zowel in vegetatie alsook in fauna. Het structureel inbedden van de werkwijze zorgt voor het bestendigen van de biodiversiteit. Wanneer deze beheerwijze na een korte periode weer losgelaten wordt, betekent dit een verwaarlozing van wat al opgebouwd is. Door het begroten van structurele gelden behoudt het berm- en slootbeheer zijn kwaliteit- en daarmee staat de weg open om verder te ontwikkelen op duurzaam berm- en slootbeheer.

 

Gebiedsgerichte aanpak verhoging onderhoud - 4 jaar lang extra investeren in hotspots (€ 320.000 incidenteel)

Voor 'hotspots' wordt het beeldkwaliteitsniveau in de Openbare Ruimte opgeschaald van C naar B.  Dit betekent dat de meest zichtbare en/of druk bezochte plekken die het verschil maken in de beleving  een hogere beeldkwaliteit hebben en als visitekaartje fungeren. Dit visitekaartje geeft een gevoel van trots voor inwoners en een welkom gevoel voor bezoekers en toeristen. Dit betekent een intensivering van werkzaamheden op de hotspots (o.a. bestrijden onkruid, snoeien, zwerfvuil verwijderen). 

 

Faciliteren samenlevingsinitiatieven OpRu (€ 100.000 incidenteel)

Voor aanvullende initiatieven op het gebied van ontsluiting en inrichting van openbare wegen, paden en verblijfsgebied nodigen we onze inwoners uit om met voorstellen te komen. Binnen de kaders van verkeersveiligheid, inrichting en  uniformiteit ondersteunt de gemeente deze plannen.  Het budget voor samenlevingsinitiatieven draagt bij aan het realiseren van praktische oplossingen (quick wins) die een positieve bijdrage leveren aan het gebruik van de openbare ruimte.  

 

Financiële gevolgen opheffen Wet Sociale Werkvoorziening  op middellange termijn 

Er is een lagere instroom van medewerkers vanuit de Participatiewet t.o.v. de instroom vanuit de voormalige WSW. Medewerkers vanuit de P-wet hebben gemiddeld meer tijd, aandacht en werkbegeleiding nodig om eenzelfde kwaliteit te waarborgen.  Hierdoor ontstaat een capaciteitsgebrek , dat op een andere manier ingevuld moeten worden. Dit brengt extra financiële lasten met zich mee. 

 

Boomveiligheidscontrole - risico inventarisatie (€ 100.000 incidenteel)

Elke boomeigenaar heeft een wettelijke zorgplicht aangaande zijn bo(o)m(en). Dit betreft vooral veiligheidsaspecten die in kaart gebracht kunnen worden door middel van een boomveiligheidscontrole. Als gemeente voeren wij deze boomveiligheidscontrole ook uit. Voortvloeiend uit deze controle komen maatregelen die uitgevoerd moeten worden, zoals snoeien, kappen of onderzoeken. Om de maatregelen voortvloeiend uit de boomveiligheidscontrole uit te voeren, en daarmee te voldoen aan onze zorgplicht, is jaarlijks minimaal 25.000 euro nodig. Advies hierin is wel om dit incidentele budget in de toekomst om te zetten in een structureel budget, zodat er eventuele investeringen gedaan kunnen worden voor de lange termijn en werkplannen structureel aangepast kunnen worden.

Programma Economie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Aan de hand van de speerpunten detailhandel (vitale winkelgebieden in kernen), bedrijventerreinen en dienstverlening creëren wij een zo optimaal mogelijk  ondernemersklimaat. Wij willen daarbij ruimte blijven bieden voor (bijzondere) initiatieven van ondernemers, zodat optimaal en adequaat kan worden ingespeeld op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en economische trends.

 

De bedrijfsconsulent (ondersteund door een ondernemersserviceteam) vormt hierbij als eerste aanspreekpunt voor ondernemers de schakel tussen de gemeente en het bedrijfsleven en probeert de ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. Daarnaast wordt er actief ingezet op de (her)ontwikkeling, realisatie en uitgifte van bedrijfskavels en bedrijfsruimte, de uitvoering van de detailhandelsagenda/retaildeal en regionale samenwerking (met name in de vorm van regionale acquisitie).

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bedrijvigheid en buitengebied

Als een bedrijf in het buitengebied een ontwikkeling wenst die niet passend is in de omgeving kan de gemeente daar in specifieke gevallen aan meewerken. Een van de voorwaarden is het voldoen aan een KGO-verplichting (Kwaliteitsimpuls groene omgeving). Het bedrijf is dan verplicht te investeren in natuur, landschap, cultuur, recreatie of maatschappelijke voorziening. Indien er geen concrete plannen voor een KGO-investering zijn kan gekozen worden voor het storten van de financiële verplichting in het KGO-fonds. Vanuit het fonds kunnen wij, als beheerder van het fonds, eenmalige subsidies verstrekken t.b.v. KGO-waardige projecten. De aanvragen voor KGO-subsidies worden beoordeeld o.b.v.  de gemeentelijke beleidskaders den geldende subsidieregels. 

 

Bedrijveninvesteringszone (BIZ)

Op verzoek van de ondernemers is er een nieuwe termijn Bedrijveninvesteringszone Ootmarsum 2022-2026 (BIZ Ootmarsum) vastgesteld en in werking getreden. De gemeente int jaarlijks een bedrag bij de BIZ-plichtigen. Dit bedrag wordt vervolgens als subsidie uitgekeerd aan de Stichting BIZ Ootmarsum. De BIZ-plichtigen bepalen gezamenlijk de bestedingen van de BIZ-gelden, zolang het maar voldoet aan de Wet BIZ. De financiële middelen worden besteed t.b.v. het bevorderen van de leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en/of economische ontwikkeling van het centrum Ootmarsum. De wijziging t.o.v. de vorige BIZ-periode is de vrijstelling voor zorg, kantoren en dienstverlening. Ook heeft er een aanpassingen van de tarieven plaatsgevonden.

 

Bedrijventerreinen

Wij willen de komende periode blijven voorzien in de vraag naar bedrijfskavels. De kavels op de bestaande bedrijventerreinen zijn grotendeels uitgegeven. Dit betekent dat wij uitbreidingen van de bestaande bedrijventerreinen in de verzorgingskernen willen realiseren/faciliteren.

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Economie * € 1000 Lasten Baten Saldo
Economische ontwikkeling 275 -275
versterking economische structuur
Fysieke bedrijfsinfrastructuur 322 326 4
grondexploitatie bedrijventerreinen
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 182 100 -83
weekmarkten en standplaatsen, bedrijven- en ondernemersloket
Economische promotie 172 628 456
o.a. volksfeesten en -evenementen, promotie toerisme, toeristenbelasting en forensenbelasting
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 951 1.054 102
Mutaties reserves 4 248 244
Mutaties reserves 4 248 244
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 956 1.302 346

Programma Onderwijs

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Alle kinderen en jongeren in de gemeente Dinkelland verdienen het om op te groeien in een kansrijke omgeving met kwalitatief goed onderwijs. In de gemeente Dinkelland hebben we 1915 leerlingen in het basisonderwijs en in totaal dertien basisscholen. In iedere kern is een basisschool aanwezig, dit vinden we als gemeente erg belangrijk. Naast deze basisscholen telt onze gemeente één school voor voortgezet onderwijs in het dorp Denekamp.

 

Binnen het programma Onderwijs zoeken we de samenwerking met o.a. schoolbestuurders en kinderopvangaanbieders. We bevorderen de ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen in onze gemeente door te investeren in het bestrijden van onderwijsachterstanden en het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met plaatselijke kinderdagverblijven, het basisonderwijs en de GGD/JGZ. We hechten veel belang aan een goede verbinding tussen de gemeentelijke jeugdhulp en het onderwijs, waardoor vroegtijdig gesignaleerd wordt en hulp of ondersteuning zo preventief mogelijk kan worden ingezet.

 

Daarnaast willen we het thuiszitten zoveel mogelijk voorkomen, de RMC-functie en Bureau leerplicht spelen hierin een belangrijke rol. Het niveau van absoluut en relatief verzuim ligt in Dinkelland onder het landelijk gemiddelde, evenals het percentage voortijdige schoolverlaters. Door de inzet van RMC en een adequate uitvoering van de Leerplichtwet, willen we voorkomen dat jeugdigen thuis komen te zitten en/of zonder diploma vroegtijdig het onderwijs verlaten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Onderwijs maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Kinderdagverblijven: 70 (LRKP: 2022)
  • Kindplaatsen kinderdagverblijven: 1.173 (LRKP: 2022)
  • Buitenschoolse opvang: 12 (LRKP: 2022)
  • Kindplaatsen buitenschoolse opvang: 499 (LRKP: 2022)

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Op 1 augustus 2023 eindigt het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) voor gemeenten. Met het NPO heeft de rijksoverheid een specifieke uitkering aan de gemeente verstrekt om ontstane sociaal/emotionele en onderwijsachterstanden veroorzaakt door de coronaperiode weg te werken. In de eerste helft van 2023 gaan we het NPO evalueren. Verder blijven we inzetten op een goede verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp en de doorontwikkeling van de lokale zorgstructuur. 

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Onderwijs * € 1000 Lasten Baten Saldo
Onderwijshuisvesting 686 -686
o.a. onderwijsgebruik sportaccommodaties, huisvesting bijzonder basisonderwijs en huisvesting voortgezet onderwijs
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.311 173 -1.138
lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvervoer, vervoer gymonderwijs, leerplichtwerkzaamheden en onderwijsachterstandenbeleid
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 1.997 173 -1.824
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 1.997 173 -1.824

Programma Sport & accommodaties

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma Sport en accommodaties gaat over het stimuleren en faciliteren van sport en beweging. We willen sporten en bewegen voor al onze inwoners, van jong tot oud, mogelijk maken en hen motiveren te gaan sporten.

 

 Sportvoorzieningen dragen bij aan een gezonde leefstijl en bieden kansen om te participeren in de samenleving.

 

De gemeente Dinkelland is trots op al haar sportende inwoners. Zowel in de breedte als aan de top wordt sport op hoog niveau beoefend in onze gemeente. Jaarlijks organiseren wij als gemeente het sportgala, volgens ons een goed platform om onze sporters uitbundig in het zonnetje te zetten.  

 

In de gemeente Dinkelland zijn buurtsportcoaches actief die in dienst zijn bij derden en bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sport en accommodaties maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal bezoekers zwembad Dorper Esch in 2023: ca. 75.000 (waarvan 9.000 via verenigingen die huur betalen)
  • Aantal bezoekers zwembad Kuiperberg in 2023: ca. 27.000

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Vanuit het Rijk is aangekondigd dat er een bundeling plaats gaat vinden van de middelen die gemeenten ontvangen ten behoeve van het bevorderen van de gezondheid, sport- en beweegstimulering, cultuurparticipatie en het versterken van de sociale basis. Dit omvat ook de middelen voor de buurtsportcoaches en het uitvoeringsbudget voor het lokaal sportakkoord. De definitieve regeling behorende bij deze nieuwe specifieke uitkering wordt naar verwachting eind 2022 gepubliceerd. 

 

Er zijn diverse, voornamelijk externe, ontwikkelingen welke van invloed kunnen zijn op het beheer en de exploitatie van de sportaccommodaties, zoals de stijging van energiekosten en de krapte op de arbeidsmarkt.

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Sport en accommodaties * € 1000 Lasten Baten Saldo
Sportbeleid en activering 378 1 -377
sportgala, schoolzwemmen en sportondersteuning
Sportaccommodaties 3.119 1.020 -2.099
sporthallen en zwembaden
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 3.497 1.021 -2.476
Mutaties reserves 147 147
Mutaties reserves 147 147
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 3.497 1.168 -2.328

Nieuw beleid uit het collegeakkoord

Terug naar navigatie - Nieuw beleid uit het collegeakkoord

Sportconsulent (€ 45.000 structureel)

De sportconsulent is het eerste aanspreekpunt voor alle sport, beweeg en welzijn gerelateerde vragen binnen de gemeente Dinkelland. De sportconsulent geeft informatie, advies en ondersteuning aan verenigingen met als doel een bijdrage te leveren aan het optimaliseren van het functioneren van de verenigingen en het bevorderen van een positieve gezondheid. Uit de reacties van de partners, verenigingen blijkt dat de sportconsulent een grote toegevoegde waarde heeft. De sportconsulent ondersteunt de verenigingen op tactisch niveau waardoor de verenigingen meer draagkracht hebben om hun vereniging vitaal te houden. Ook zien we verbindingen ontstaan tussen sport, welzijn en gezondheidspartijen. Vanwege het succes van de inzet van de sportconsulent wordt deze inzet structureel ingebed. 

Programma Cultuur & recreatie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Dinkelland is wat cultuur en recreatie betreft een veelzijdige gemeente. Je vindt er eeuwenoude gebruiken, die wij als gemeente ondersteunen, zoals de paasgebruiken in Ootmarsum en Denekamp, maar ook historische wind- en watermolens, musea en diverse natuurgebieden en de rivier de Dinkel stroomt door onze gemeente. Daarnaast doen veel kunstliefhebbers hét kunststadje van Oost-Nederland aan, Ootmarsum. Daar zijn wij als gemeente erg trots op!

 

In de gemeente Dinkelland bestaan drie VVV-punten met informatie voor alle bezoekers die onze gemeente aandoen.

 

De Stichting Toeristisch Ondernemersfonds Dinkelland zet zich in voor de versterking van het toeristisch product Ootmarsum-Dinkelland. Op Ootmarsum-Dinkelland is meer informatie te vinden over wat er zoal te zien en te doen is in onze gemeente.

 

Naast de culturele- en recreatieve voorzieningen hebben we ook oog voor media. Hierbij valt te denken aan ondersteuning van de bibliotheek en de lokale omroep, RTV Oost. Wij vinden het belangrijk dat ook de jeugd kennis maakt met cultuur en investeren daarom in cultuureducatie en muziekonderwijs.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Cultuur en recreatie maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal historische molens: 7
  • Beschermde stads- en dorpsgezichten: 2
  • Gemeentelijke monumenten: 3,5 (per 1.000 inwoners)
  • Aantal musea: 5
  • Aantal bibliotheekfilialen: 4 (waarvan 2 dorpsbibliotheken gerund door inwoners)
  • Muziekonderwijs inclusief HaFaBra: 182

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Cultuurbeleid

Dinkelland heeft als doel om toe te werken naar een nieuw cultuurbeleid. Dat doel in tweeledig. Enerzijds kan cultuur een bijdrage leveren aan het behoud van voorzieningen en het bestendigen van de leefbaarheid. Cultuur kan inwoners uitnodigen tot participatie, mentaal welbevinden en de kwaliteit van leven verhogen en een bijdrage leveren aan zingeving. Daarnaast zijn in het Dinkellandse cultuurlandschap veel organisatie actief, waarbij wij op zoek zijn naar een betere samenwerking om cultuur als product beter te promoten. Cultuur is een onderdeel van vrijetijdseconomie en heeft veel te bieden op het gebied van recreatie en toerisme. Wij willen het verdienpotentieel samen met onze partners vergroten.

 

Natura Docet

De provincie Overijssel heeft in 2020 het provinciale cultuurbeleid geactualiseerd. Op basis van het nieuwe beleid wordt uitsluitend aan Rijksgefinancierde instanties (structurele) financiële steun verleend. Dat betekende voor Natura Docet Wonderryck Twente dat de subsidierelatie met de provincie in 2021 werd beëindigd. De provincie heeft vervolgens aan Natura Docet een transitiebijdrage verstrekt, om na een periode van twee jaar op eigen benen te kunnen staan. Deze bijdrage is door Natura Docet ontvangen, maar werd als onvoldoende beschouwd. Vervolgens werd een beroep gedaan op de gemeente Dinkelland voor een aanvullende bijdrage. De gemeente Dinkelland is het gesprek met het museum constructief aangegaan. Het transitieplan van het museum wordt geactualiseerd en uitgewerkt tot een businesscase (plan van aanpak). Afhankelijk van het plan van aanpak bepaalt Dinkelland haar positie. Duidelijk is dat een meerjarenperspectief benodigd is waarin duurzaam behoud van het museum wordt geborgd.

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Cultuur en recreatie * € 1000 Lasten Baten Saldo
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 199 12 -188
kunstwerken in de openbare ruimte, kunstzinnige en culturele vorming, muziekonderwijs en herdenkingen en gedenkdagen
Musea 157 43 -113
o.a. Los Hoes, 't Heemhoes, Huize Keizer en Educatorium
Cultureel erfgoed 132 -132
o.a. stimulering en behoud van traditionele evenementen, 't Spoorhuuske, molens
Media 434 -434
bibliotheekvoorziening en lokale omroep
Openbaar groen en (openlucht) recreatie 221 -221
o.a. Natura 2000 gebieden
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 1.142 55 -1.087
Mutaties reserves 76 76
Mutaties reserves 76 76
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 1.142 131 -1.011

Programma Sociaal domein

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Iedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelfredzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners  zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.

 

In de gemeente Dinkelland werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties die re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroegsignalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kindpakketten. We vinden het belangrijk dat inwoners de weg naar ondersteuning en hulpverlening gemakkelijk weten te vinden. Daarom werken we binnen het sociaal domein samen binnen Schakel. Schakel is de toegang  van het sociaal domein waarbinnen alle organisaties samenwerken en daardoor passende hulp- en ondersteuning kunnen bieden aan onze inwoners.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sociaal domein maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Percentage volledig gevaccineerde inwoners: 97,1% (volgens het RVP vaccinatieschema)
  • Geen enkele vaccinatie: 0,8% (volgens het RVP vaccinatieschema)
  • Huishoudens met bijstandsuitkeringen: 190
  • Werkloosheidspercentage 45-plussers: 2,2%

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Jeugd

Maatschappelijke ontwikkelingen

Er is een toename te zien in het aantal jongeren dat kampt met problemen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Meer jongeren tot 18 jaar voelen zich mentaal niet goed, wat invloed heeft op hun dagelijkse functioneren. Ook de problematiek is complexer geworden. Landelijk is sprake van een dreigende energiecrisis. Meer huishoudens komen onder de armoedegrens en zullen het financieel moeilijk gaan krijgen. De gemeente heeft in toenemende mate een verantwoordelijkheid voor huisvesting van asielzoekers en statushouders. De maatschappij binnen onze gemeente zal een verandering doormaken door het samenkomen van verschillende culturen. Huisvesting van allerlei doelgroepen is een groeiend probleem. Zo ook voor de toenemende doelgroep; gescheiden ouders en/of jeugdigen die opvang nodig hebben.

 

Er is krapte op de arbeidsmarkt, op verschillende vlakken van hulp en begeleiding. Bij zorgaanbieders, maar ook in het onderwijs. Zij komen voor een grotere vraag te staan om meer kinderen (van statushouders) hulp, ondersteuning en/of onderwijs te bieden, terwijl er nu al te weinig krachten zijn en wachttijden oplopen. Specifiek voor een groot aantal boerenbedrijven binnen onze gemeente speelt de stikstofcrisis een grote rol, wat kan zorgen voor onzekerheid over het voortbestaan van hun bedrijf.

 

Deze ontwikkelingen vragen om veerkracht van onze inwoners. In feite zijn het potentiele stressfactoren. Wanneer de draaglast van deze factoren, de draagkracht van onze inwoners overstijgt zal dat een weerslag hebben op het opgroeien en de ontwikkeling van de jeugd. De verwachting is dat meer jeugdigen een vorm van jeugdhulp nodig zullen gaan hebben.  

 

Regionale inkoop

Naast deze inhoudelijke ontwikkelingen speelt er een regionale inkoop voor, onder andere, de Jeugd. Maatregelhulp (jeugdbescherming en jeugdreclassering) staat zwaar onder druk. Hierin zullen we in 2023 geconfronteerd worden met toenemende kosten. Dat geldt ook voor de af,- en ombouw van Jeugdzorg+ en drie milieus voorzieningen (landelijk/regionaal). 

 

Participatie en inburgering

Minimabeleid

Door de raad is unaniem de motie Dinkellandpas aangenomen. In 2022 wordt bekeken  of deze in 2023 uitgewerkt gaat worden. 

 

Inburgering

Er is een landelijke toename van het aantal vreemdelingen in ons land. Hiermee wordt ook onze lokale opgave voor de opvang van onder andere statushouders groter. Aandacht wordt dan ook gevraagd voor de uitdagingen die dit voor ons als lokale gemeente en regievoerder op het inburgeringstraject met zich mee zal brengen. 

 

Participatiewet

In 2022 is de transformatie van de participatiewet verder vorm gegeven. Backoffice taken gelieerd aan de Participatiewet worden uitgevoerd door de gemeente Oldenzaal. De gesloten Dienstverleningsovereenkomst zal in 2023 worden herijkt. 

 

Wmo

Maatschappelijke ontwikkelingen

Er is een toename van het aantal ouderen in onze gemeente. We zien dat het aantal Wmo maatwerkarrangementen toeneemt. Wmo-aanbieders hebben moeite om voldoende personeel te vinden en de continuïteit van hun dienstverlening te waarborgen. Dit speelt met name bij de huishoudelijke ondersteuning. Daarnaast zien we als gevolg van loonstijgingen bij alle aanbieders de tarieven ook stijgen. 

 

Huisvesting van verschillende doelgroepen is een groeiend probleem. Zo ook voor de inwoner die belang heeft bij een aanpassing van een woning als wel een aangepaste woning nodig heeft. Ouderen blijven daarnaast steeds langer zelfstandig wonen.

 

Inkoop

De overeenkomsten voor maatwerkvervoer (incidenteel maatwerkvervoer, leerlingen vervoer en vervoer naar dagbesteding en jeugdhulplocaties) lopen af op 30 juni 2023. De overeenkomst voor het callcenter voor het incidenteel maatwerkvervoer (voorheen Regiotaxi) loopt ook af op 30 juni 2023 en kan nog 2 keer 1 jaar verlengd worden. Er wordt een nieuwe aanbesteding gehouden om nieuwe overeenkomsten voor het maatwerkvervoer en het call center te kunnen afsluiten. De omstandigheden in de wereldmarkt zijn mede door de oorlog in Oekraïne onzeker. Er is sprake van sterke inflatie waardoor onder andere de prijzen voor brandstoffen en grondstoffen sterk stijgen. Daarnaast hebben de vervoerders door de coronapandemie financieel zware jaren gehad. Deze ontwikkelingen zullen waarschijnlijk leiden tot een hogere tariefstelling. De komende periode wordt geprobeerd hiervan een inschatting te maken.

 

Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen voor de inkoop van huishoudelijke ondersteuning (per 2024) en begeleiding en dagbesteding (per 2025). Dit vraagt lokale en regionale inzet.

 

Publieke Gezondheid

Verhoogde werkdruk bij de GGD vanuit het migratievraagstuk

De afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD Twente (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) ondervindt een stijgende werkdruk op het gebied van uitvoeren van de wettelijke taken vanuit de Publieke Gezondheid aan de kinderen en jongeren onder de vluchtelingen. De GGD voert de gemeentelijke taak uit tot het volgen van groei en ontwikkeling van de kinderen en jongeren onder de vluchtelingen, en voert ook het Rijksvaccinatieprogramma uit en biedt vaccinaties aan waar de kinderen deze nog niet gehad hebben. Daarnaast moet bij alle asielzoekers en statushouders een screening uitgevoerd worden wanneer de asielzoekers en statushouders uit landen komen waar tuberculose (tbc) voorkomt. Mocht iemand besmet zijn met tbc, dan voert de GGD bron- en contact onderzoek uit. Door het migratievraagstuk wordt hierdoor steeds meer beroep gedaan op de uitvoering vanuit de GGD door verpleegkundigen en artsen terwijl hier al een lopend arbeidstekort van is. 

 

Tekort aan forensisch artsen bij de GGD

Sinds 2022 wordt er met vijf GGD’en, waaronder GGD Twente, binnen de politieregio Oost samengewerkt om de forensische dienstverlening uit te kunnen blijven voeren. De oorzaak hiervan ligt bij het tekort aan de forensisch artsen bij de GGD’en. Hierdoor ontstaat risico’s zoals het tijdig uitvoeren van lijkschouw, het uitvoeren van euthanasie op het gewenste tijdstip en het uitvoeren van forensische onderzoeken bijvoorbeeld bij zedenzaken.  

 

Toevoegen HPV vaccinatie in het Rijksvaccinatieprogramma

Sinds 1 januari 2022 is de HPV vaccinatie bij jongens en mannen opgenomen in het vaccinatieprogramma. De leeftijdsgroepen worden verdeeld over 2022 en 2023 en alle jongeren vanaf het jaar dat ze tien worden tot en met jongeren van 26 jaar worden uitgenodigd voor een kosteloze HPV vaccinatie. De uitvoering hiervan ligt bij de GGD Twente. 

 

Gezondheidsmonitor: Kinderen, Jongeren, Jongvolwassenen, Volwassenen en Ouderen

Het ministerie van VWS heeft financiële middelen en een opdracht aan de GGD’en in Nederland meegegeven om monitoren uit te voeren onder alle leeftijdsgroepen van de bevolking. Hierdoor is de frequentie van de monitoren van eens per vier jaar naar eens per twee jaar verhoogd. In mei 2022 werden de resultaten van de kinderen en jongeren gezondheidsmonitor gepubliceerd die afgenomen is in het najaar van 2021. Hierin is onder andere meer uitvraag gedaan naar de effecten van de coronamaatregelen op de mentale gezondheid van onze kinderen en jongeren. In juni 2022 is de werving voor de gezondheidsmonitor Jongvolwassenen gestart en in september 2022 de werving voor de gezondheidsmonitor Volwassenen en Ouderen. De resultaten zullen meegenomen worden in beleid en uitvoering.

 

Verhoogde inzet op antidiscriminatie

Om meer mogelijkheden te creëren in de aanpak van discriminatie is aan de raad en het college voorgelegd om een structurele en verhoogde financiële bijdrage richting de antidiscriminatievoorziening Vizier vast te leggen. Dit biedt mogelijkheden om in te zetten op preventie door onder andere het creëren van meer naamsbekendheid van het meldpunt discriminatieoost.nl en het geven van voorlichting. 

 

Integraal Zorg Akkoord (2023-2026)

Het Integraal Zorg Akkoord (IZA)  is vanuit het ministerie van VWS opgesteld om op landelijk niveau afspraken vast te leggen met betrekking tot de Nederlandse gezondheidszorg voor de komende 4 jaar. Bij het vastleggen van deze afspraken zijn alle partijen betrokken die actief zijn in de Nederlandse gezondheidszorg. Welke impact deze afspraken zullen hebben op de gezondheidszorg binnen Twente en onze gemeente is op dit moment nog niet duidelijk.

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Sociaal domein * € 1000 Lasten Baten Saldo
Samenkracht en burgerparticipatie 1.818 33 -1.785
o.a. stiumleringsfonds sociaal domein, kinderopvang, statushouders, herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 305 -305
Inkomensregelingen 4.706 3.515 -1.192
bijstandsuitkeringen, minimabeleid, bijstandsverlening zelfstandigen en kwijtschelding gemeentelijke belastingen
WSW en beschut werk 2.110 -2.110
Arbeidsparticipatie 464 -464
participatie en re-integratie
Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.206 14 -1.192
hulpmiddelen en gehandicaptenparkeerkaarten
Hulp bij het huishouden (WMO) 2.176 100 -2.076
Begeleiding (WMO) 2.984 -2.984
Dagbesteding (WMO) 899 -899
Jeugdhulp begeleiding 1.831 -1.831
Jeugdhulp behandeling 1.281 -1.281
Jeugdhulp dagbesteding 344 -344
Jeugdhulp zonder verblijf overig 170 -170
Pleegzorg 336 -336
Gezinsgericht 504 -504
Jeugdhulp met verblijf overig 811 -811
Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 894 -894
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 88 -88
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 117 -117
Jeugdbescherming 435 -435
Jeugdreclassering 15 -15
Volksgezondheid 1.145 -1.145
GGD Twente en ondersteuning lokale gezondheidsorganisaties
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 24.638 3.662 -20.977
Mutaties reserves 25 25
Mutaties reserves 25 25
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 24.638 3.687 -20.952

Nieuw beleid uit het collegeakkoord

Terug naar navigatie - Nieuw beleid uit het collegeakkoord

Areaalaanpassing en ontwikkelingen Sociaal Domein (€ 225.000 structureel)

Om de continuïteit van het Sociaal Domein en daarmee de bereikbaarheid en betaalbaarheid te garanderen is een extra investering in de beschikbare capaciteit (zowel in kwantiteit als in kwaliteit) benodigd. In het overdrachtsdocument is een eerste richtinggevende berekening opgenomen die voor de gemeente Dinkelland uitkomt op een structureel bedrag van € 225.000. Deze extra investering is opgenomen in het collegeakkoord 2022-2026 en de benodigde middelen zijn daarna via de perspectiefnota 2022-2026 vanaf het jaar 2022 structureel beschikbaar gesteld. Nadrukkelijk melden we dat het hier een om een eerste richtinggevende berekening gaat. De daadwerkelijke benodigde capaciteit (kwantiteit en kwaliteit) verwachten we in beeld te krijgen via het capaciteitsonderzoek dat we op dit moment voor de hele organisatie laten uitvoeren door een externe partij. 

 

POH GGZ (€ 115.000 structureel)

De Praktijkondersteuner Jeugd geestelijke gezondheidszorg (hierna: POH Jeugd) ondersteunt de huisarts in de praktijk op het gebied van psychosociale casuïstiek van jeugdigen en hun gezinnen. Het doel van de pilot was te zorgen voor een laagdrempelige en toegankelijkere ondersteuning waardoor jeugdigen en ouders sneller op de juiste plek komen voor ondersteuning. Tevens was het doel om meer inzicht en grip op verwijsstromen vanuit de huisartsen te krijgen, geïndiceerde zorg terug te dringen en de ketensamenwerking tussen gemeente, huisartsen en de GGD te versterken. Uit de pilot blijkt dat deze doelen ruimschoots zijn gehaald. We zien zowel financiële positieve effecten (minder kosten voor geïndiceerde zorg en beter inzicht in de verwijsstromen) als positieve maatschappelijk effecten (hoge tevredenheid onder de huisartsen, ouders en jeugdigen, laagdrempelige en effectieve ondersteuning) effecten. We hebben hiermee efficiënte, goede en laagdrempelige hulp binnen de huisartsenpraktijk aan jeugdigen (0-23 jaar) en hun directe omgeving gerealiseerd waardoor doorverwijzingen naar de specialistische GGZ zijn afgenomen. Daarom wordt de POH Jeugd structureel ingebed.

 

Coördinator externe verwijzer (€ 52.000 structureel)

De coördinator externe verwijzer (CEV) is een medewerker van de gemeente die als aanspreekpunt fungeert voor de externe verwijzers binnen de gemeente. Het doel is het bewerkstelligen van passende, kwalitatief goede jeugdhulp. Dit probeert de CEV te bewerkstellingen door te ondersteunen, adviseren en te sturen op externe verwijzingen van bijvoorbeeld de huis- en jeugdartsen en gecertificeerde instellingen. Uit de evaluatie blijkt dat de CEV een essentiële bijdrage aan de relatie tussen de gemeente en externe verwijzers zoals huisartsen en gecertificeerde instellingen. De doelstelling is om meer grip te krijgen op de meldingen, wijze van indiceren en te komen tot passende ondersteuning en zorg. Uit de herhaalde monitoring en effectmeting blijkt dat de inzet van de CEV zich zowel inhoudelijk als financieel loont. We zien dat er meer contact is tussen de externe verwijzers en de gemeente, de samenwerking verbetert en er komt meer grip op de in te zetten jeugdhulp. Om die reden wordt de CEV structureel ingebed.

 

Kernondersteuner 

Dorpsondersteuners zijn de ogen en oren van een kern. Ze zijn het vertrouwde gezicht en aanspreekpunt voor inwoners met hulpvragen op allerlei terreinen binnen het sociaal domein. Anderzijds zijn ze ook het aanspreekpunt voor (zorg-)organisaties die aansluiting zoeken bij de gemeenschap. Ze zijn de spin in het web: coördinerend, signalerend, adviserend en ondersteunend. Het doel van de pilot én werkwijze van dorpsondersteuner sociaal domein was, vanuit de gemeente bezien, dat signalen en hulp- en ondersteuningsvragen van (groepen) inwoners eerder op de juiste plaats terecht komen, waardoor inwoners sneller geholpen worden en duurdere zorg voorkomen kan worden. Vanuit de kern bezien was de missie/ambitie om te bewerkstelligen dat mensen zo lang mogelijk gelukkig en gezond kunnen leven in Saasveld. Uit de pilot blijkt dat de dorpsondersteuner positieve resultaten behaald. Deze manier van werken is erg succesvol gebleken, omdat bewoners zijn ondersteund tot het nemen van verantwoordelijkheid voor zichzelf en voor de samenleving binnen het dorp. Bovendien weten inwoners die er zelf niet uitkomen, nu gemakkelijker de weg te vinden naar hulp. Ook is in meerdere gevallen inzet van geïndiceerde zorg voorkomen. Daarom wordt de dorpsondersteuner Saasveld structureel ingezet en wordt gestart met een verkenning hoe de dorpsondersteuner (hierna kernondersteuner) ook voor andere kernen structureel ingezet kan worden. 

Programma Milieu

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het uitgangspunt van de gemeente Dinkelland is dat we in 2030 leven in een afvalloze en duurzame samenleving. Afval bestaat dan niet meer, we zamelen alleen nog maar waardevolle grondstoffen in. Een meewerkende houding van onze inwoners en bedrijven is hierbij van groot belang.

 

Afval wordt in de gemeente Dinkelland opgehaald door ROVA. Kringloopbedrijf De Beurs komt herbruikbare goederen gratis bij onze inwoners ophalen en nemen het overige grof huishoudelijk afval tegen een kostendekkend tarief mee.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Milieu maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal sloopmeldingen: 135
  • Aantal m2 asbest: 38.090
  • Restafval per inwoner: 65 kg
  • GFT per inwoner: 205 kg
  • PMD per inwoner: 32 kg
  • Scheidingspercentage: 80%

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Zwerfafvalvergoeding

In het kader van de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013 – 2022 afgesloten met Nedvang, waarin het verpakkende bedrijfsleven is vertegenwoordigd, zijn onder andere afspraken gemaakt om extra maatregelen te nemen voor een schonere openbare ruimte. Voor de uitvoering van dat programma is een jaarlijkse vergoeding beschikbaar gesteld van € 30.000 voor Dinkelland.

 

Aangezien wij binnen Dinkelland goede ervaringen hebben met de vrijwilligers zou het faciliteren en stimuleren van zowel de vrijwilligers en de scholen ook na 1 januari 2023 gecontinueerd moeten worden.

 

Daarvoor willen we vanaf 1 januari 2023 meer acties gaan opzetten in gemeentelijke kernen en met de verschillende scholen (basis en voortgezet). Daarvoor gaan we ook de samenwerking zoeken met de kernraden via de buur(t)mannen en -vrouwen. Om dat mogelijk te maken dient in de begroting 2023 en verder een extra budget opgenomen te worden voor de aanpak zwerfvuil. In Dinkelland gaat dat om een bedrag van € 30.000.

 

Terugwinnaars

Ter verbetering van de kwaliteit van het ingezamelde Plastic, Metalen en Drankkartons, hierna te noemen PMD, is in 2021 begonnen met het project #Terugwinnaars. Gelet op de behaalde resultaten wordt dit project op basis de notitie Voortzetting #Terugwinnaars “actieplan vermindering afkeur PMD en het bijbehorende plan van aanpak gecontinueerd.

 

Hiervoor worden ook de  buitengewone opsporingsambtenaren in het kader van handhaving ingezet. De structurele kosten voor de meerjarenbegroting 2023 en verder bedragen € 50.000.

 

Extra bijdrage inzameling oud papier in verband met vervuiling

In het kader van het aflopende contract met Remondis op 31 december 2019 rond de papierinzameling is door Twence als aanbestedende partij en contractbeheerder namens de Twentse gemeenten een nieuwe aanbesteding in de markt gezet voor de papierinzameling vanaf 1 januari 2020. Het nieuwe contract is destijds opnieuw gegund aan Remondis als enige inschrijver. Op basis van de aanbestedingstukken voor dit contract is afgesproken dat er een vervuilingspercentage van 5% aanwezig mag zijn in het ingezamelde OPK. Gemiddeld zitten we op 6% vervuiling. Daarom is al met Remondis afgesproken dat op de overslaglocatie in Almelo de eerste vervuiling er uit wordt gehaald. Daardoor komen we onder de contractueel vastgelegde 5% vervuiling. Remondis voert het OPK af naar Peute in Rotterdam. Peute accepteert echter geen vervuiling van meer dan 3% op basis van een landelijk papierconvenant. Daarvoor brengen ze de kosten in rekening bij de Twentse gemeenten. 

 

Na intensief overleg tussen de advocaten van Twence en Remondis/Peute hebben we bereikt dat in plaats van 23,50 euro per ton aan afkeurkosten, de gemeenten met terugwerkende kracht 9,85 euro per ton betalen voor het extra voorsorteren, en verwerken van al de ingezamelde hoeveelheden OPK.

 

Voor 2023 en verder dient voor Dinkelland jaarlijks € 17.500 extra begroot te worden.

 

Textielinzameling

De inzameling van textiel is op basis van een contract gegund aan Kringloopbedrijf De Beurs. Het lopende contract is geëindigd op 1 mei 2022. De Beurs is met een nieuw voorstel gekomen om een nieuw contract aan te gaan. Het vorige contract bleek niet kostendekkend te zijn. Daarom is ons gevraagd om bij voorkeur een bijdrage te leveren voor de inzameling van het textiel dan wel het leasen, beheer en onderhoud van de bovengrondse verzamelcontainers. Besloten is om alleen de kosten voor het leasen, beheer en onderhoud te vergoeden tot een bedrag van € 7.185 per jaar.

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Milieu * € 1000 Lasten Baten Saldo
Afval 1.953 2.230 277
inzameling en verwerking huishoudelijk afval, afvalstoffenheffing
Milieubeheer 79 -79
milieuprogramma en -meldingen, milieuvoorlichting, bodembescherming en - sanering, ongediertebestrijding en kadaververwijdering
Begraafplaatsen en crematoria 28 -28
openbare begraafplaats, lijkschouwing en uitvaarten, oorlogsgraven
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 2.061 2.230 170
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 2.061 2.230 170

Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Als gemeente is van het van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet zowel een kwantitatieve en kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Woningvoorraad: 11.107
  • Gemiddeld bouwjaar woningvoorraad: 1977
  • Gemiddelde koopsom woningen: € 395.003

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Omgevingswet

Indien de Omgevingswet op 1 januari 2023 in werking treedt kan er nog niet gewerkt worden met wijzigingen van omgevingsplannen omdat de digitale ontsluiting nog niet gereed is. Initiatieven kunnen momenteel enkel middels een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) gefaciliteerd worden. Dit zal de voorlopige werkwijze worden. Momenteel is nog niet duidelijke wanneer we kunnen werken met wijziging van omgevingsplannen. 

Begroting 2023: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2023: overzicht baten en lasten
Programma Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening * € 1000 Lasten Baten Saldo
Ruimtelijke ordening 1.013 112 -901
o.a. adviezen gemeentelijke kwaliteitsteam, bestemmingsplanwijzigingen op verzoek, basisregistratie grootschalige topografie, geo-informatie, Mijn Dorp 2030
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 4.245 4.597 352
grondexploitatie woningbouw
Wonen en bouwen 1.019 585 -434
basisregistratie adressen en gebouwen, startersleningen, omgevingsergunningen, toezicht/handahving bouwen en slopen en woonwagen standplaatsen en -huisvesting
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) 6.277 5.294 -983
Mutaties reserves 346 -346
Mutaties reserves 346 -346
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) 6.623 5.294 -1.329