Programma Gemeente en de samenleving

Actielijn 1 Gemeente en inwoners staan dicht bij elkaar en werken samen

Actielijn 1

Terug naar navigatie - Actielijn 1

Mijn Dinkelland 2030!

Het proces MijnDinkelland2030 bouwen we de komende jaren verder uit. Een aantal jaren geleden is het proces MijnDinkelland2030! gestart. Inwoners in alle kernen denken na over de toekomst van hun dorp en samen met hen maken we keuzes. De gesprekken verlopen veelal via de kernraden. Buurtmannen- en buurtvrouwen vervullen een belangrijke rol in als verbindende schakel tussen kern en gemeente. Mooie initiatieven komen tot bloei. Een overzicht van de ontwikkelingen en projecten per kern is terug te vinden in de begrotingsapp: MijnDinkelland2030! Komende jaren (ook in 2023) verwachten we dat meer initiatieven kunnen worden omgezet in concrete ideeën of projecten en inspanningen.  Onze buurtmannen en -vrouwen spelen een belangrijke rol als verbindende schakel tussen gemeente en de kernen. Ook de introductie van de kernondersteuner - zoals omschreven in het programma “Iedereen Gezond” geeft een extra impuls aan onze ambities op dit terrein.

 

Participatiebeleid

In de gemeente Dinkelland werken we samenlevingsgericht. Werken voor en met de samenleving staat al heel wat jaren hoog op de agenda van onze gemeente. Samen met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties kijken we naar wat we samen kunnen doen om onze kernen op de lange termijn leefbaar te houden. Participatie is niet meer weg te denken in onze manier van werken. Ook landelijk is er steeds meer aandacht voor participatie. Er is een wetsvoorstel in de maak: ‘Versterking participatie op decentraal niveau’. Deze wet heeft als doel dat voor zowel de inwoners als voor gemeenten duidelijk is binnen welke kaders inwoners in het beleidsproces participeren en op welke wijze zij in een verschillende fase van het beleidsproces betrokken worden. In een participatieverordening maakt elke gemeenteraad deze zaken expliciet voor zijn gemeente. Het voorstel verplicht tot een uitbreiding/verbreding van de in de Gemeentewet (artikel 150) voorgeschreven inspraakverordening naar een participatieverordening. Het belang van participatie wordt groter door maatschappelijke ontwikkelingen waarbij het vertrouwen in de overheid onder druk staat maar krijgt ook meer kaders via de Omgevingswet. Verder zijn er uitdagingen vanuit duurzaamheid (Regionale Energie Strategie (RES)) en het Sociaal Domein waarin de aan de gemeente gedelegeerde taken in omvang en impact groeien

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

In de gemeente Dinkelland werken we samenlevingsgericht. Samen met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties kijken we naar wat we samen kunnen doen om onze kernen op de lange termijn leefbaar te houden. We zijn als gemeente open, betrouwbaar, duidelijk en transparant en (digitale) gegevens van onze inwoners zijn bij ons in goede handen. 

Hoe leveren we een bijdrage aan gemeente en inwoners staan dicht bij elkaar en werken samen

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan gemeente en inwoners staan dicht bij elkaar en werken samen
  • MijnDinkelland 2030!. Vanuit het proces MijnDinkelland2030! Zetten we meer in op participatie vanuit de kernen zelf en we stimuleren onze inwoners om mee te denken. We bieden ondersteuning om processen en projecten op gang te helpen of verder te brengen. We bezoeken al onze kernen als college en zijn vanuit de functie van “kernwethouder” zichtbaar en aanspreekbaar.
  • Opstellen en uitvoeren participatiebeleid. Gemeenten hebben in principe vrijheid om te beslissen op welke wijze zij inwoners bij de verschillende beleidsfasen betrekken en hoe ze hun visie op participatie vertalen in de participatieverordening. Het is dan ook eerst van belang dat we als gemeenten bepalen hoe we participatie verder vorm willen geven. Daarvoor stellen we participatiebeleid op. Vervolgens kunnen we de stap zetten naar juridische formuleringen in een participatieverordening. Vanuit het participatiebeleid verkennen  we ook in hoeverre het uitdaagrecht kan worden ingevoerd. Dit biedt mogelijkheden voor inwoners om gemeentelijke taken over te nemen wanneer zij van mening zijn het zelf slimmer, beter, goedkoper of anders te doen. Ook verkennen we de mogelijkheden van een online participatietool om de samenwerking met onze inwoners te versterken. 
  • Samenlevingsgericht werken - organisatieontwikkeling.  Zorgvuldige communicatie, en meer contact met onze inwoners en partners om samenlevingsgericht te kunnen werken, vraagt naast tijd van ambtenaren, ook vaardigheden. Daarin willen we investeren. We investeren in structurele ambtelijke capaciteit om het samenlevingsgericht werken te borgen en van nieuwe impulsen te voorzien. 

Actielijn 2 Een sterk en toekomstbestendig Noaberkracht

Actielijn 2

Terug naar navigatie - Actielijn 2

Met Noaberkracht hebben we een sterke en krachtige organisatie staan. We zien het als onze verantwoordelijkheid om de kracht en sterkte van Noaberkracht ook voor de toekomst te verzekeren. Dat betekent ook dat we vernieuwend en creatief opereren op een veranderende arbeidsmarkt. Maatschappelijke opgaven worden groter en complexer. Ze vragen door de tijd heen om andere antwoorden, aanpakken en resultaten. Wij willen dan ook dat Noaberkracht voor onze inwoners de komende jaren op elk moment een “state-of-the-art” -dienstverlening biedt. Daarmee is onze ambitie om de inwoners van Dinkelland nu en in de toekomst passende antwoorden te (blijven) geven op bestaande en nieuwe maatschappelijke vraagstukken.

Hoe leveren we een bijdrage aan een sterk en toekomstbestendig Noaberkracht

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan een sterk en toekomstbestendig Noaberkracht
  • We zetten in op het samen met de gemeente Tubbergen versterken van de ambtelijk (strategische) capaciteit van Noaberkracht.
  • We zetten in op het samen met de gemeente Tubbergen doorontwikkelen van de Noaberkracht-organisatie, inclusief actieprogramma.
  • We participeren actief in het verkennende onderzoek naar de ambtelijke samenwerking tussen Noaberkracht en Oldenzaal en sturen op concrete uitkomsten.

Actielijn 3 Financieel gezond blijven

Actielijn 3

Terug naar navigatie - Actielijn 3

Financieel gezond blijven betekent dat ons uitgangspunt is dat we begrotingen maken die structureel in evenwicht zijn en ervoor zorgen dat de financiële middelen worden gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn: de goede dingen doen voor onze samenleving. We zetten in op de realisatie van ambities maar houden ook balans door voorzieningen en afgesproken reserves te borgen. Daarbij sturen we op een efficiënte en effectieve P&C-cyclus en een transparante en goed controleerbare financiële gemeentelijke huishouding. We willen gegeven de gestegen kosten voor onze burgers het 1e jaar van deze bestuursperiode geen OZB-verhoging. Wel indexeren we de belastingen overeenkomstig de bestendige beleidslijn jaarlijks met 2%. We handhaven voor de komende 4 jaar de korting voor gebruikers van het maatschappelijk vastgoed.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Een structureel en materieel sluitende (meerjaren)begroting waarbij we de stijging van de lokale lasten zo beperkt mogelijk willen houden.

Hoe leveren we een bijdrage aan financieel gezond blijven

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan financieel gezond blijven

We gaan op een realistische en behoedzame  manier om met de beschikbare middelen wat betekent dat::

  • We structurele uitgaven dekken met structurele inkomsten.
  • We (mogelijke) verliezen en tegenvallers signaleren en verwerken in onze (meerjaren)begroting zodra deze zich aandienen en dat we winsten en meevallers pas verwerken als deze daadwerkelijke zijn gerealiseerd.
  • We indexeren de  OZB tarieven zodat er jaarlijks een meeropbrengst van 2% ontstaat.
  • Voor de tarieven op het gebied van afval  en riool gaan we uit van 100% kostendekkendheid.

Financiën Gemeente en de samenleving

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Actielijn Gemeente en inwoners staan dichtbij elkaar en werken samen

2023

2024

2025

2026

Proces MijnDinkelland2030!

50.000

50.000

50.000

50.000

 

Actielijn Een sterk en toekomstbestendig Noaberkracht

2023

2024

2025

2026

Democratische vernieuwing en Samenlevingsgericht werken - communicatie en SLGW bestendigen

136.000

136.000

136.000

136.000

Digitalisering - betrouwbare, transparante en open overheid (informatieveiligheid) - collegeakkoord

Digitalisering - betrouwbare, transparante en open overheid (informatieveiligheid) - begroting 2023

63.000

 

17.000

63.000

 

17.000

63.000

 

17.000

63.000

 

17.000

Digitalisering - digitale dienstverlening

28.000

 

 

 

Strategische capaciteit en arbeidsmarkt - collegeakkoord

Strategische capaciteit en arbeidsmarkt - begroting 2023

244.000

156.000

 

90.000

100.000

 

144.000

100.000

 

144.000

 

Het geld dat middels het collegeakkoord beschikbaar is gesteld voor de actielijn Een sterk en toekomstbestendig Noaberkracht, wordt overgeheveld naar Noaberkracht. Het zijn allemaal budgetten die het thema organisatieontwikkeling raken, wat opgepakt wordt binnen Noaberkracht. In 2023 gaat Noaberkracht het beschikbare budget inzetten voor de volgende acties:

 

Democratische vernieuwing en Samenlevingsgericht werken - communicatie en SLGW bestendigen 

In Nederland en dus ook in Dinkelland, willen inwoners hun stem niet slechts eens in de vier jaar laten horen door te stemmen op politici, die hen representeren in besluitvorming. Zij willen meedoen. We zien de groei van de participatieve democratie,  naast de traditionele representatieve democratie. We zijn op zoek naar nieuwe manieren van besluitvorming en een passende machtsverdeling tussen overheid en inwoner. In een tijd waarin het vertrouwen in de overheid daalt. De relatie van wederzijds vertrouwen tussen overheid en inwoners, is cruciaal voor een goed functionerende rechtsstaat. We zullen werk moeten blijven maken van democratische vernieuwing, en investeren in een goed contact met onze inwoners. Daarom hanteert het bestuur van Dinkelland de bestuursstijl: Samenlevingsgericht werken. 

 

Vanuit de reguliere begroting hebben we de beschikking over een structurele inzet van buurtmannen / buurtvrouwen voor 8 uur per week per kern. Voor de gemeente Dinkelland betekent dit een inzet van ongeveer 2,2 FTE. Daarnaast is met incidentele dekking het samenlevingsgericht werken opgepakt. Het bestendigen van deze lijn conform het advies vanuit het BMC rapport brengt een structurele kostenpost met zich mee van € 240.000 (aandeel Dinkelland  € 136.000).

 

Het beschikbare budget wordt in 2023 ingezet om bestaande inzet en programma's te continueren en waar mogelijk door te ontwikkelen. Binnen het beschikbare budget maken we keuzes voor 2023 en het budget zal bijvoorbeeld worden ingezet voor formatie uitbreiding adviseur samenlevingsgericht werken, extra inzet op mediation & klachtbemiddeling, direct duidelijk, communicatieadvies, enz. 

 

Digitalisering - betrouwbare, transparante en open overheid (informatieveiligheid)

Met de toenemende digitalisering neemt het belang van informatiebeveiliging ook toe. Zaken als het koppelen en integreren van systemen, (keten)samenwerkingen en het toenemend gebruik van internet zorgen daarbij voor grotere complexiteit, afhankelijkheden en kwetsbaarheden. Ook zien we een toename van externe dreigingen zoals cyberaanvallen en ransomware. Informatiebeveiliging heeft als doel te voorkomen dat er ongewenste dingen gebeuren met de bedrijfsinformatie, en het beperken van de gevolgen mocht er toch iets misgaan. Oftewel: het waarborgen van de beschikbaarheid, exclusiviteit, integriteit en controleerbaarheid van alle vormen van informatie binnen onze organisatie. De komende jaren zijn diverse acties en maatregelen nodig en zal er blijvend moeten worden geïnvesteerd in informatieveiligheid. Dit betekent naast technische maatregelen zoals het uitvoeren van pentests een extra inzet van personeel en een uitbreiding van budget voor audits en de ENSIA-verantwoording, externe assessments, bewustwordingscampagnes, crisisoefeningen enz. Al met al een structurele extra kostenpost van ruim € 140.000. Het aandeel van de gemeente Dinkelland hierin bedraagt € 80.000 waarvan reeds een bedrag van € 63.000 is opgenomen in het collegeakkoord 2022-2026.  De structureel ontbrekende € 17.000 willen we in deze begroting 2023 beschikbaar stellen.  Met deze extra middelen gaan we onder andere de formatie voor informatieveiligheid met 1 fte uitbreiden, het identiteits- en toegangsmanagement inrichten, de ENSIA-verantwoording uitbreiden enz. 

 

Digitalisering - digitale dienstverlening

We stellen een visie op en vertalen deze visie naar een invoeringsstrategie. De visie en de strategie worden geïmplementeerd en het procesontwerp rond digitale dienstverlening wordt toe stand gebracht. 

 

Strategische capaciteit en arbeidsmarkt

Veranderende arbeidsmarkt – communicatie / vinden en binden nieuwe medewerkers

De krapte op de arbeidsmarkt brengt de komende jaren voor gemeenten een fors risico met zich mee.  Onderbezetting kan ernstige consequenties hebben voor cruciale werkprocessen en de uitvoering van politieke ambities, met gevolgen voor de stabiliteit en betrouwbaarheid van de overheid. Het is van belang de juiste medewerkers te vinden. Dit betekent dat geïnvesteerd moet worden in arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en een nieuwe set aan HR instrumenten. Naast het investeren in het vinden van nieuwe medewerkers is het minimaal net zo belangrijks deze medewerkers te binden en te blijven boeien. Dit betekent dat de komende jaren gewerkt wordt aan het ontwikkelen, vinden en binden van de ambtenaar van de toekomst, in een krappe arbeidsmarkt.

 

De ambtenaar van de toekomst werkt zelfstandig in netwerken vanuit kennis, talent en interesse en neemt verantwoordelijkheid voor het eigen functioneren. Daarbij heeft de ambtenaar goed gevoel voor het bestuurlijk-ambtelijk samenspel. Democratische vernieuwing, Samenlevingsgericht werken en de intrede van de omgevingswet, vraagt nieuwe vaardigheden in houding en gedrag van ambtenaren. In plaats van “Nee, want”, dienen we te werken vanuit een “Ja, mits” houding, vanuit eigenaarschap en integraliteit. Dit vraagt de komende jaren en extra inzet op talentontwikkeling en loopbaanontwikkeling. 

 

Van organisatie naar organiseren – sturingsfilosofie en strategie en innovatie
Werken in netwerken vraagt een wezenlijk andere besturingsvorm, aansturing van de organisatie en inrichting van werkprocessen. Om meer ruimte te bieden aan de zelfstandigheid van de ambtenaar van de toekomst, die werkt aan bestuurlijke opgaven in verbinding met de samenleving, van dorpskern tot regio, is de stap naar een nieuwe en samenhangende sturingsfilosofie wenselijk. Waarbij niet uit het oog verloren mag worden dat een veranderende context ook sturing behoeft vanuit het management. Vraag is hoe dit op een goede manier vorm te geven. Uit onderzoek is gebleken dat de invoering van zelforganiserende teams binnen Noaberkracht in hoge mate kan bijdragen aan het op een wendbare manier kunnen werken aan samenlevingsgerichte opgaven. Randvoorwaarden daarbij zijn heldere kaders, eigenaarschap binnen heldere rollen, kwalitatieve werkprocessen en een zo eenvoudig mogelijke organisatie inrichting vanuit integraal management.

 

We maken steeds meer de omslag van de uitvoerende lokale overheid, naar de faciliterende netwerkoverheid die op meerdere schalen, van dorpskern tot regio, kan schakelen. Daarbij komen er nieuwe vragen op onze gemeente en Noaberkracht af: Welke positie nemen we in en welke strategie hanteren wij richting ons netwerk? Overzien we in een continue proces wat er op ons af komt, en welke impact, kansen en risico’s dat met zich meebrengt? Hanteren wij bewust ons handelingsrepertoire t.a.v. markt- netwerk- en innovatie strategieën en onze mogelijkheden in het kader van inbesteden/ uitbesteden? Overzien we wat er qua wetgeving op ons afkomt, wat de impact daarvan is op ons werk van alledag, en het werken in programma’s, projecten en processen vanuit integraal management? (Hoe) maken wij optimaal gebruik van kansen om samenwerkingen aan te gaan binnen Twente, om als overheid sterk en toekomstbestendig te blijven? Inmiddels is een eerste stap gezet om de samenwerkingsmogelijkheden met de gemeente Oldenzaal te verkennen.

 

In het overdrachtsdocument is aangegeven dat voor deze beide actielijnen structureel een bedrag van € 430.000 benodigd is. Het aandeel van de gemeente Dinkelland hierin bedraagt € 244.000 waarvan reeds een bedrag van € 100.000 is opgenomen in het collegeakkoord 2022-2026. De structureel ontbrekende € 144.000 willen we in deze begroting 2023 beschikbaar stellen.  Specificatie van het totaal gevraagde bedrag van € 430.000:

  • Arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en een nieuwe set aan HR-instrumenten € 60.000
  • Extra inzet op talentontwikkeling en loopbaanontwikkeling - budget studie en opleiding naar 1,5% loonsom € 100.000
  • 3 fte extra op strategisch niveau benodigd is. Kosten € 270.000 

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

We zijn als gemeente open, betrouwbaar, duidelijk en transparant en (digitale) gegevens van onze inwoners zijn bij ons in goede handen. We nodigen inwoners vooral uit om mee te doen. Vanuit het uitgangspunt van een participatieve lokale democratie zetten we in op passende en vernieuwende manieren van samenwerking en besluitvorming. Daarbij past een proactieve gemeentelijke informatievoorziening naar onze inwoners.