Actielijn Gemeente en inwoners staan dichtbij elkaar en werken samen
|
2023
|
2024
|
2025
|
2026
|
Proces MijnDinkelland2030!
|
50.000
|
50.000
|
50.000
|
50.000
|
Actielijn Een sterk en toekomstbestendig Noaberkracht
|
2023
|
2024
|
2025
|
2026
|
Democratische vernieuwing en Samenlevingsgericht werken - communicatie en SLGW bestendigen
|
136.000
|
136.000
|
136.000
|
136.000
|
Digitalisering - betrouwbare, transparante en open overheid (informatieveiligheid) - collegeakkoord
Digitalisering - betrouwbare, transparante en open overheid (informatieveiligheid) - begroting 2023
|
63.000
17.000
|
63.000
17.000
|
63.000
17.000
|
63.000
17.000
|
Digitalisering - digitale dienstverlening
|
28.000
|
|
|
|
Strategische capaciteit en arbeidsmarkt - collegeakkoord
Strategische capaciteit en arbeidsmarkt - begroting 2023
|
244.000
|
156.000
90.000
|
100.000
144.000
|
100.000
144.000
|
Het geld dat middels het collegeakkoord beschikbaar is gesteld voor de actielijn Een sterk en toekomstbestendig Noaberkracht, wordt overgeheveld naar Noaberkracht. Het zijn allemaal budgetten die het thema organisatieontwikkeling raken, wat opgepakt wordt binnen Noaberkracht. In 2023 gaat Noaberkracht het beschikbare budget inzetten voor de volgende acties:
Democratische vernieuwing en Samenlevingsgericht werken - communicatie en SLGW bestendigen
In Nederland en dus ook in Dinkelland, willen inwoners hun stem niet slechts eens in de vier jaar laten horen door te stemmen op politici, die hen representeren in besluitvorming. Zij willen meedoen. We zien de groei van de participatieve democratie, naast de traditionele representatieve democratie. We zijn op zoek naar nieuwe manieren van besluitvorming en een passende machtsverdeling tussen overheid en inwoner. In een tijd waarin het vertrouwen in de overheid daalt. De relatie van wederzijds vertrouwen tussen overheid en inwoners, is cruciaal voor een goed functionerende rechtsstaat. We zullen werk moeten blijven maken van democratische vernieuwing, en investeren in een goed contact met onze inwoners. Daarom hanteert het bestuur van Dinkelland de bestuursstijl: Samenlevingsgericht werken.
Vanuit de reguliere begroting hebben we de beschikking over een structurele inzet van buurtmannen / buurtvrouwen voor 8 uur per week per kern. Voor de gemeente Dinkelland betekent dit een inzet van ongeveer 2,2 FTE. Daarnaast is met incidentele dekking het samenlevingsgericht werken opgepakt. Het bestendigen van deze lijn conform het advies vanuit het BMC rapport brengt een structurele kostenpost met zich mee van € 240.000 (aandeel Dinkelland € 136.000).
Het beschikbare budget wordt in 2023 ingezet om bestaande inzet en programma's te continueren en waar mogelijk door te ontwikkelen. Binnen het beschikbare budget maken we keuzes voor 2023 en het budget zal bijvoorbeeld worden ingezet voor formatie uitbreiding adviseur samenlevingsgericht werken, extra inzet op mediation & klachtbemiddeling, direct duidelijk, communicatieadvies, enz.
Digitalisering - betrouwbare, transparante en open overheid (informatieveiligheid)
Met de toenemende digitalisering neemt het belang van informatiebeveiliging ook toe. Zaken als het koppelen en integreren van systemen, (keten)samenwerkingen en het toenemend gebruik van internet zorgen daarbij voor grotere complexiteit, afhankelijkheden en kwetsbaarheden. Ook zien we een toename van externe dreigingen zoals cyberaanvallen en ransomware. Informatiebeveiliging heeft als doel te voorkomen dat er ongewenste dingen gebeuren met de bedrijfsinformatie, en het beperken van de gevolgen mocht er toch iets misgaan. Oftewel: het waarborgen van de beschikbaarheid, exclusiviteit, integriteit en controleerbaarheid van alle vormen van informatie binnen onze organisatie. De komende jaren zijn diverse acties en maatregelen nodig en zal er blijvend moeten worden geïnvesteerd in informatieveiligheid. Dit betekent naast technische maatregelen zoals het uitvoeren van pentests een extra inzet van personeel en een uitbreiding van budget voor audits en de ENSIA-verantwoording, externe assessments, bewustwordingscampagnes, crisisoefeningen enz. Al met al een structurele extra kostenpost van ruim € 140.000. Het aandeel van de gemeente Dinkelland hierin bedraagt € 80.000 waarvan reeds een bedrag van € 63.000 is opgenomen in het collegeakkoord 2022-2026. De structureel ontbrekende € 17.000 willen we in deze begroting 2023 beschikbaar stellen. Met deze extra middelen gaan we onder andere de formatie voor informatieveiligheid met 1 fte uitbreiden, het identiteits- en toegangsmanagement inrichten, de ENSIA-verantwoording uitbreiden enz.
Digitalisering - digitale dienstverlening
We stellen een visie op en vertalen deze visie naar een invoeringsstrategie. De visie en de strategie worden geïmplementeerd en het procesontwerp rond digitale dienstverlening wordt toe stand gebracht.
Strategische capaciteit en arbeidsmarkt
Veranderende arbeidsmarkt – communicatie / vinden en binden nieuwe medewerkers
De krapte op de arbeidsmarkt brengt de komende jaren voor gemeenten een fors risico met zich mee. Onderbezetting kan ernstige consequenties hebben voor cruciale werkprocessen en de uitvoering van politieke ambities, met gevolgen voor de stabiliteit en betrouwbaarheid van de overheid. Het is van belang de juiste medewerkers te vinden. Dit betekent dat geïnvesteerd moet worden in arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en een nieuwe set aan HR instrumenten. Naast het investeren in het vinden van nieuwe medewerkers is het minimaal net zo belangrijks deze medewerkers te binden en te blijven boeien. Dit betekent dat de komende jaren gewerkt wordt aan het ontwikkelen, vinden en binden van de ambtenaar van de toekomst, in een krappe arbeidsmarkt.
De ambtenaar van de toekomst werkt zelfstandig in netwerken vanuit kennis, talent en interesse en neemt verantwoordelijkheid voor het eigen functioneren. Daarbij heeft de ambtenaar goed gevoel voor het bestuurlijk-ambtelijk samenspel. Democratische vernieuwing, Samenlevingsgericht werken en de intrede van de omgevingswet, vraagt nieuwe vaardigheden in houding en gedrag van ambtenaren. In plaats van “Nee, want”, dienen we te werken vanuit een “Ja, mits” houding, vanuit eigenaarschap en integraliteit. Dit vraagt de komende jaren en extra inzet op talentontwikkeling en loopbaanontwikkeling.
Van organisatie naar organiseren – sturingsfilosofie en strategie en innovatie
Werken in netwerken vraagt een wezenlijk andere besturingsvorm, aansturing van de organisatie en inrichting van werkprocessen. Om meer ruimte te bieden aan de zelfstandigheid van de ambtenaar van de toekomst, die werkt aan bestuurlijke opgaven in verbinding met de samenleving, van dorpskern tot regio, is de stap naar een nieuwe en samenhangende sturingsfilosofie wenselijk. Waarbij niet uit het oog verloren mag worden dat een veranderende context ook sturing behoeft vanuit het management. Vraag is hoe dit op een goede manier vorm te geven. Uit onderzoek is gebleken dat de invoering van zelforganiserende teams binnen Noaberkracht in hoge mate kan bijdragen aan het op een wendbare manier kunnen werken aan samenlevingsgerichte opgaven. Randvoorwaarden daarbij zijn heldere kaders, eigenaarschap binnen heldere rollen, kwalitatieve werkprocessen en een zo eenvoudig mogelijke organisatie inrichting vanuit integraal management.
We maken steeds meer de omslag van de uitvoerende lokale overheid, naar de faciliterende netwerkoverheid die op meerdere schalen, van dorpskern tot regio, kan schakelen. Daarbij komen er nieuwe vragen op onze gemeente en Noaberkracht af: Welke positie nemen we in en welke strategie hanteren wij richting ons netwerk? Overzien we in een continue proces wat er op ons af komt, en welke impact, kansen en risico’s dat met zich meebrengt? Hanteren wij bewust ons handelingsrepertoire t.a.v. markt- netwerk- en innovatie strategieën en onze mogelijkheden in het kader van inbesteden/ uitbesteden? Overzien we wat er qua wetgeving op ons afkomt, wat de impact daarvan is op ons werk van alledag, en het werken in programma’s, projecten en processen vanuit integraal management? (Hoe) maken wij optimaal gebruik van kansen om samenwerkingen aan te gaan binnen Twente, om als overheid sterk en toekomstbestendig te blijven? Inmiddels is een eerste stap gezet om de samenwerkingsmogelijkheden met de gemeente Oldenzaal te verkennen.
In het overdrachtsdocument is aangegeven dat voor deze beide actielijnen structureel een bedrag van € 430.000 benodigd is. Het aandeel van de gemeente Dinkelland hierin bedraagt € 244.000 waarvan reeds een bedrag van € 100.000 is opgenomen in het collegeakkoord 2022-2026. De structureel ontbrekende € 144.000 willen we in deze begroting 2023 beschikbaar stellen. Specificatie van het totaal gevraagde bedrag van € 430.000:
- Arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en een nieuwe set aan HR-instrumenten € 60.000
- Extra inzet op talentontwikkeling en loopbaanontwikkeling - budget studie en opleiding naar 1,5% loonsom € 100.000
- 3 fte extra op strategisch niveau benodigd is. Kosten € 270.000