Perspectiefnota 2021 (inclusief eerste programmajournaal 2020) |
Blz. 1 |
Perspectiefnota 2021 (inclusief eerste programmajournaal 2020) |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Inleiding perspectiefnota |
Blz. 4 |
Inleiding |
Blz. 5 |
Leeswijzer |
Blz. 6 |
Leeswijzer |
Blz. 7 |
Basisbegroting |
Blz. 8 |
Financieel hoofdstuk perspectiefnota 2021 (inclusief eerste programmajournaal 2020) |
Blz. 9 |
Opbouw van het hoofdstuk |
Blz. 10 |
Opbouw van het hoofdstuk |
Blz. 11 |
1. Meerjarig saldo begroting 2020 |
Blz. 12 |
Meerjarig saldo perspectiefnota 2020 |
Blz. 13 |
2. Mutaties bestaand beleid (eerste programmajournaal 2020) |
Blz. 14 |
Mutaties bestaand beleid (eerste programmajournaal 2020) |
Blz. 15 |
3. Herzien meerjarig saldo na mutaties bestaand beleid (eerste programmajournaal 2020) |
Blz. 16 |
Herzien meerjarig saldo na mutaties bestaand beleid (eerste programmajournaal 2020) |
Blz. 17 |
4. Specifieke mutaties |
Blz. 18 |
Inleiding |
Blz. 19 |
Herijking verdeling gemeentefonds |
Blz. 20 |
Financiële gevolgen coronacrisis |
Blz. 21 |
5. Herzien meerjarig saldo na specifieke mutaties |
Blz. 22 |
Herzien meerjarig saldo na specifieke mutaties |
Blz. 23 |
6. Nieuw beleid / intensivering van beleid |
Blz. 24 |
Nieuw beleid / intensivering van beleid |
Blz. 25 |
7. Incidenteel beschikbare algemene middelen waaronder de (belangrijkste) reserves |
Blz. 26 |
Incidenteel beschikbare algemene middelen waaronder de (belangrijkste) reserves |
Blz. 27 |
Project- en procesgelden duurzaamheid (inclusief energietransitie) |
Blz. 28 |
Project- en procesgelden maatschappelijk vastgoed in relatie tot demografie |
Blz. 29 |
Project- en procesgelden inbreiding voor uitbreiding |
Blz. 30 |
Weerstandsvermogen (algemene reserve en reserve grondbedrijf) |
Blz. 31 |
Reserve riool |
Blz. 32 |
Extra weerstandsvermogen Sociaal domein |
Blz. 33 |
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen |
Blz. 34 |
Totaaloverzicht beschikbare algemene incidentele middelen |
Blz. 35 |
8. Uitgangspunten voor het opstellen van de begroting 2021 |
Blz. 36 |
Uitgangspunten begroting 2021 |
Blz. 37 |
Maatschappelijk Effecten Plan (MEP) |
Blz. 38 |
Maatschappelijk Effecten Plan |
Blz. 39 |
Inleiding Maatschappelijk Effecten Plan (MEP) |
Blz. 40 |
Inleiding op het Maatschappelijk Effecten Plan |
Blz. 41 |
Dinkelland op koers? De tussenbalans van het coalitieakkoord 2018-2022 |
Blz. 42 |
Dinkelland op koers? De tussenbalans van het coalitieakkoord 2018-2022 |
Blz. 43 |
Ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving |
Blz. 44 |
Inleiding Ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving |
Blz. 45 |
Inleiding |
Blz. 46 |
Realistischer bouwen en wonen |
Blz. 47 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 48 |
Doelstellingen |
Blz. 49 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 50 |
Actief sturen op inbreiding |
Blz. 51 |
Nota inbreidingslocaties |
Blz. 52 |
Trends & ontwikkelingen |
Blz. 53 |
Conclusie |
Blz. 54 |
Financiële kaders |
Blz. 55 |
Aantrekkelijkere openbare ruimte |
Blz. 56 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 57 |
Doelstellingen |
Blz. 58 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 59 |
Herijken beeldkwaliteitsplan |
Blz. 60 |
Vaststellen KOR (kwaliteitsplan openbare ruimte) |
Blz. 61 |
Gebiedsontwikkeling Weerselo |
Blz. 62 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 63 |
Conclusie |
Blz. 64 |
Financiële kaders |
Blz. 65 |
Toekomstbestendiger maatschappelijk vastgoed |
Blz. 66 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 67 |
Doelstellingen |
Blz. 68 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 69 |
Uitvoering Samen Scholen 2030 en uitvoering Scenariokeuze huisvesting basisonderwijs Denekamp |
Blz. 70 |
Duurzame instandhouding maatschappelijke voorzieningen door verzelfstandiging |
Blz. 71 |
Uitvoering alternatief scenario Zwembad de Kuiperberg |
Blz. 72 |
Lokaal Sportakkoord Dinkelland |
Blz. 73 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 74 |
Conclusie |
Blz. 75 |
Financiële kaders |
Blz. 76 |
Maatschappelijke veiligheid |
Blz. 77 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 78 |
Doelstellingen |
Blz. 79 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 80 |
Actualisatie APV en overige beleidsvelden vanuit integrale visie over een veilige samenleving |
Blz. 81 |
Evenementenbeleid |
Blz. 82 |
Zorg dragen voor meer duidelijkheid over de beeldvorming rondom de boa's en de toezichthouders |
Blz. 83 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 84 |
Conclusie |
Blz. 85 |
Financiële kaders |
Blz. 86 |
Aantrekkelijke woon- en leefomgeving - financieel |
Blz. 87 |
Financiële kaders Ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving |
Blz. 88 |
Ambitie Duurzaam Dinkelland |
Blz. 89 |
Inleiding Ambitie Duurzaam Dinkelland |
Blz. 90 |
Inleiding |
Blz. 91 |
Een energieneutraal Dinkelland |
Blz. 92 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 93 |
Doelstellingen |
Blz. 94 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 95 |
Faciliteren en structureren van informatieverstrekking en advisering op maat voor inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. |
Blz. 96 |
Samen met Losser Oldenzaal en Tubbergen invulling geven aan grootschalige energietransitie. |
Blz. 97 |
Warmteplan |
Blz. 98 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 99 |
Conclusie |
Blz. 100 |
Financiële kaders |
Blz. 101 |
Een afvalloos Dinkelland |
Blz. 102 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 103 |
Doelstellingen |
Blz. 104 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 105 |
Als Noaberkracht het goede voorbeeld geven |
Blz. 106 |
Verkennen mogelijkheid uitvoeren pilot afvalinzameling maatschappelijke organisaties en ondernemers. |
Blz. 107 |
Werken aan gedragsverandering door informatievoorziening, communicatie en ondersteunen van educatie. |
Blz. 108 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 109 |
Conclusie |
Blz. 110 |
Financiële kaders |
Blz. 111 |
Meer asbest eraf en meer zon erop |
Blz. 112 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 113 |
Doelstellingen |
Blz. 114 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 115 |
Samenwerking met Provincie Overijssel om daken voor 2024 asbestvrij te krijgen. |
Blz. 116 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 117 |
Conclusie |
Blz. 118 |
Financiële kaders |
Blz. 119 |
Meer circulaire inkoop |
Blz. 120 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 121 |
Doelstellingen |
Blz. 122 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 123 |
Circulaire inkoop |
Blz. 124 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 125 |
Conclusie |
Blz. 126 |
Financiële kaders |
Blz. 127 |
Voorstel tot aanpassing ambitie: Duurzaam Dinkelland 2020 en verder |
Blz. 128 |
Aanleiding |
Blz. 129 |
Inhoud |
Blz. 130 |
Financiële kaders |
Blz. 131 |
Duurzaam Dinkelland - financieel |
Blz. 132 |
Financiële kaders Ambitie Duurzaam Dinkelland |
Blz. 133 |
Ambitie Sterke bedrijvigheid |
Blz. 134 |
Inleiding Ambitie Sterke Bedrijvigheid |
Blz. 135 |
Inleiding Ambitie Sterke bedrijvigheid |
Blz. 136 |
Vitalere vrijetijdseconomie |
Blz. 137 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 138 |
Doelstellingen |
Blz. 139 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 140 |
Kanaal Almelo Nordhorn |
Blz. 141 |
Toeristisch consulent |
Blz. 142 |
Versterken promotionele activiteiten Ootmarsum-Dinkelland |
Blz. 143 |
Versterken toeristische voorzieningen |
Blz. 144 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 145 |
Conclusie |
Blz. 146 |
Financiële kaders |
Blz. 147 |
Sterker ondernemersklimaat |
Blz. 148 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 149 |
Doelstellingen |
Blz. 150 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 151 |
Benutten mogelijkheden Agenda voor Twente |
Blz. 152 |
Centrumagenda Denekamp |
Blz. 153 |
Doorontwikkeling bedrijvenloket |
Blz. 154 |
Onderneem't Dinkelland |
Blz. 155 |
Verbinden van Ondernemers, Overheid, Onderwijs en Onderzoek (4O's) |
Blz. 156 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 157 |
Conclusie |
Blz. 158 |
Financiële kaders |
Blz. 159 |
Innovatievere agrarische sector |
Blz. 160 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 161 |
Doelstellingen |
Blz. 162 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 163 |
Agro en food sector stimuleren |
Blz. 164 |
Mineral Valley Twente |
Blz. 165 |
Natura 2000: Planfase |
Blz. 166 |
Natura 2000: Realisatiefase |
Blz. 167 |
Toekomstgerichte erven (buitengebied) |
Blz. 168 |
Visie (Transitie Landelijk gebied) opstellen |
Blz. 169 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 170 |
Conclusie |
Blz. 171 |
Financiële kaders |
Blz. 172 |
Sterke bedrijvigheid - financieel |
Blz. 173 |
Financiële kaders Ambitie Sterke bedrijvigheid |
Blz. 174 |
Ambitie Inclusieve samenleving |
Blz. 175 |
Inleiding Ambitie Inclusieve Samenleving |
Blz. 176 |
Inleiding Ambitie Inclusieve samenleving |
Blz. 177 |
Langer gezond |
Blz. 178 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 179 |
Doelstellingen |
Blz. 180 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 181 |
Actualisatie Cultuurbeleid Dinkelland |
Blz. 182 |
Geschikt instrument kansrijke start |
Blz. 183 |
Preventie voor alcohol en drugs |
Blz. 184 |
Samenwerking onderwijs |
Blz. 185 |
Toegankelijkheid en bruikbaarheid van het maatschappelijk vastgoed |
Blz. 186 |
Sport als middel |
Blz. 187 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 188 |
Conclusie |
Blz. 189 |
Financiën |
Blz. 190 |
Versterken sociale basis |
Blz. 191 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 192 |
Doelstellingen |
Blz. 193 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 194 |
Algemene voorzieningen |
Blz. 195 |
Dagbesteding per kern als eerste aanbod |
Blz. 196 |
Leefbaarheidsfonds in plaats van stimuleringsfonds |
Blz. 197 |
Ondersteuning van vrijwilligers en verenigingen |
Blz. 198 |
Sociale Hypotheek (Rossum) |
Blz. 199 |
Stimuleringsfonds |
Blz. 200 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 201 |
Conclusie |
Blz. 202 |
Financiële kaders |
Blz. 203 |
Zorg meer nabij |
Blz. 204 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 205 |
Doelstellingen |
Blz. 206 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 207 |
Aanpak tegen huiselijk geweld en kindermishandeling |
Blz. 208 |
Algemene wasvoorziening |
Blz. 209 |
Armoedepreventie |
Blz. 210 |
Dorpsondersteuner per kern (pilot) |
Blz. 211 |
Eén toegang sociaal domein |
Blz. 212 |
Integrale schuldenaanpak |
Blz. 213 |
Noaberoffensief, implementatie integratieproces voor statushouders |
Blz. 214 |
Onderwijs jeugdhulp aanpak (OJA) onderzoeken |
Blz. 215 |
Pilot Praktijkondersteuner huisartsen jeugd (GGZ) |
Blz. 216 |
Voorlichting verschil Wmo en Wlz |
Blz. 217 |
Vroeg signalering personen met verward gedrag |
Blz. 218 |
Zelfvoorzienend systeem vervoer MaaS |
Blz. 219 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 220 |
Conclusie |
Blz. 221 |
Financiële kaders |
Blz. 222 |
Meer inwoners kunnen meedoen |
Blz. 223 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 224 |
Doelstellingen |
Blz. 225 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 226 |
Aanpak voortijdig school verlatende jongeren (Twentse belofte) |
Blz. 227 |
Bewaken / signaleren ontwikkelingen Samen 14 project Menzis |
Blz. 228 |
Coördinator externe en interne verwijzingen |
Blz. 229 |
Decentralisatie beschermd wonen per 2022 |
Blz. 230 |
Integrale aanpak GGZ tussen wet- en regelgeving |
Blz. 231 |
Integrale aanpak ouderenzorg tussen wet- en regelgeving |
Blz. 232 |
Monitoring zorgtoeleiding Twents ondersteuningsmodel |
Blz. 233 |
Transformatie uitvoering Participatiewet |
Blz. 234 |
Maatregelen (leerlingen)vervoer |
Blz. 235 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 236 |
Conclusie |
Blz. 237 |
Financiële kaders |
Blz. 238 |
Inclusieve samenleving - financieel |
Blz. 239 |
Financiële kaders Ambitie Inclusieve samenleving |
Blz. 240 |
Participatieprocessen |
Blz. 241 |
Inleiding |
Blz. 242 |
Inleiding |
Blz. 243 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 244 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 245 |
Meetbaarheid |
Blz. 246 |
Meetbaarheid |
Blz. 247 |
Hoe gaan we dat bereiken |
Blz. 248 |
Hoe gaan we dat bereiken |
Blz. 249 |
Wat gaan we daarvoor doen |
Blz. 250 |
Wat gaan we daarvoor doen |
Blz. 251 |
Doelstellingen |
Blz. 252 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 253 |
Instrumentenkoffer |
Blz. 254 |
Bestuursstijl |
Blz. 255 |
Medewerkers |
Blz. 256 |
Verbinding coalitie akkoord |
Blz. 257 |
Verbinding coalitie akkoord |
Blz. 258 |
Wat hebben we gedaan in MijnDinkelland2030! |
Blz. 259 |
Wat hebben we gedaan in MijnDinkelland2030! |
Blz. 260 |
Financiële kaders |
Blz. 261 |
Financiële kaders |
Blz. 262 |
Dinkelland in de regio |
Blz. 263 |
Dinkelland in de regio |
Blz. 264 |
Meer grensoverschrijdende samenwerking |
Blz. 265 |
Doelstellingen |
Blz. 266 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 267 |
Verbinding met Duitse buurgemeente en focus leggen op (EU)regionale samenwerking |
Blz. 268 |
Financiële kaders |
Blz. 269 |
Omgevingswet |
Blz. 270 |
Omgevingswet |
Blz. 271 |
Doelstellingen |
Blz. 272 |
Wat hebben we gedaan? |
Blz. 273 |
Omgevingswet (beleidsvernieuwing) |
Blz. 274 |
Omgevingswet (informatie en techniek) |
Blz. 275 |
Omgevingswet (Organisatie en werkwijze) |
Blz. 276 |
Financiële kaders |
Blz. 277 |
Basisbegroting |
Blz. 278 |
Programma Bestuur & middelen |
Blz. 279 |
Algemeen |
Blz. 280 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 281 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 282 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 283 |
Programma Dienstverlening & burgerzaken |
Blz. 284 |
Algemeen |
Blz. 285 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 286 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 287 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 288 |
Programma Veiligheid |
Blz. 289 |
Algemeen |
Blz. 290 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 291 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 292 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 293 |
Programma Openbare ruimte & mobiliteit |
Blz. 294 |
Algemeen |
Blz. 295 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 296 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 297 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 298 |
Programma Economie |
Blz. 299 |
Algemeen |
Blz. 300 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 301 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 302 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 303 |
Programma Onderwijs |
Blz. 304 |
Algemeen |
Blz. 305 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 306 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 307 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 308 |
Programma Sport & accommodaties |
Blz. 309 |
Algemeen |
Blz. 310 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 311 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 312 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 313 |
Programma Cultuur & recreatie |
Blz. 314 |
Algemeen |
Blz. 315 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 316 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 317 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 318 |
Programma Sociaal domein |
Blz. 319 |
Algemeen |
Blz. 320 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 321 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 322 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 323 |
Programma Milieu |
Blz. 324 |
Algemeen |
Blz. 325 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 326 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 327 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 328 |
Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening |
Blz. 329 |
Algemeen |
Blz. 330 |
Actuele ontwikkelingen |
Blz. 331 |
Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2020 |
Blz. 332 |
Aangenomen moties en amendementen |
Blz. 333 |
Inleiding op de basisbegroting |
Blz. 334 |