Basisbegroting
Inleiding op de basisbegroting
Terug naar navigatie - Inleiding op de basisbegrotingVanuit wettelijk voorschrift presenteren wij, naast onze programma’s, de begroting en jaarrekening naar taakveld. Ieder programma in de basisbegroting is op eenzelfde wijze opgebouwd en kent de volgende onderdelen:
- Portefeuillehouder(s)
- Algemeen: algemene omschrijving van het programma.
- Vastgestelde beleidsnota's: voor een actueel totaalbeeld van de vastgestelde beleidsnota's en verordeningen verwijzen we u naar: Overheid.nl
- Kengetallen: relevante kengetallen per programma.
- Actuele ontwikkelingen: omschrijving van de ontwikkelingen die spelen binnen het programma.
- Beleidsindicatoren: de wettelijk verplichte indicatoren volgens het BBV.
- Begroting - overzicht baten en lasten: weergaven van de baten en lasten per taakveld.
- Nieuw beleid uit het coalitieakkoord: nieuw beleid en/of in-en extensivering van bestaand beleid dat voortkomt uit het coalitieakkoord.
- Meerjarig financieel beeld - terugkijken
- Meerjarig financieel beeld - vooruitkijken
Programma Bestuur & middelen
Terug naar navigatie - Programma Bestuur & middelenPortefeuillehouders
Terug naar navigatie - PortefeuillehoudersJohn Joosten & Richard de Way
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenHet bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten 21 inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: Lokaal Dinkelland acht zetels, CDA zeven zetels, VVD drie zetels, Progressief Dinkelland (PvdA en Groen Links) twee zetels en Burgerbelangen Dinkelland één zetel. Het college van Burgemeester en Wethouders wordt naast de burgemeester gevormd door drie wethouders.
Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Dinkelland doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen.
De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Tubbergen. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Tubbergen voortzetten.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Bestuur & middelen maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Aantal inwoners: 26.749
- Gemiddelde leeftijd: 44,7 jaar
- Aantal huishoudens: 10.734
- Aandeel alleenwonenden: 27,3 %
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenHoofdlijnenakkoord nieuw kabinet
De VNG heeft een analyse van het hoofdlijnenakkoord gemaakt en concludeert over de financiën: Zonder balans tussen taken en middelen kunnen gemeenten hun werk niet doen. Het hoofdlijnenakkoord houdt de miljardenkorting op gemeenten vanaf 2026 in stand. In de gesprekken met het nieuwe kabinet over de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord staat dus op alle beleidsterreinen de vraag centraal wat er binnen het beschikbare budget gedaan kan worden. Helder is dat er vanaf 2026 te weinig geld is om de bestaande taken goed uit te voeren. Om taken en middelen in balans te krijgen moet er geld bij of moeten er taken af.
De voornemens van het kabinet op het terrein van gemeentefinanciën zijn kort samengevat:
- Voortbouwen op het bestaande budgettaire kader uit de Voorjaarsnota, dus geen correctie op het lager vaststellen van het gemeentefonds vanaf 2026
- Afschaffen van alle specifieke uitkeringen vanaf 2026 (met uitzondering van de BUIG) en de middelen na aftrek van 10% efficiencykorting aan het gemeentefonds toevoegen
- Twee nieuwe belastingen introduceren waarvan de opbrengsten (uitsluitend) ten goede komen aan woningbouw en infra in betreffende gemeente: een planbatenheffing en een (onbebouwde) grondheffing.
- Afspraken maken met gemeenten om de woonlasten (OZB) te maximeren
- De extra bezuiniging op de Jeugdzorg van € 511 miljoen vervalt
- Er komen extra middelen voor woningbouw en infrastructuur
Rechtmatigheidsverantwoording
Door een wijziging in de gemeentewet zal het college vanaf boekjaar 2023 zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarrekening 2023, die in het voorjaar 2024 aan de raad ter vaststelling zal worden aangeboden. Momenteel verstrekt de externe accountant een controleverklaring met een oordeel inzake de getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekening van de gemeente. De externe accountant zal vanaf boekjaar 2023 alleen nog een controleverklaring afgeven met een oordeel inzake de getrouwheid van de jaarrekening (inclusief de rechtmatigheidsverantwoording door het college die in de jaarrekening 2023 wordt opgenomen). Voor de rechtmatigheidsverantwoording van het college dient de gemeenteraad de verantwoordingsgrens vast te stellen. Deze is bepaald op 3% (= wettelijk maximum). Door het uitvoeren van interne audits wordt het college in de gelegenheid gesteld om een rechtmatigheidsverantwoording te kunnen afgeven. In de begroting 2022 is destijds al extra geld beschikbaar gesteld voor het versterken van de auditfunctie.
Prijsindexatie / Inflatie
We houden in de (meerjaren)begroting rekening met een jaarlijkse stijging van de lonen de prijzen. Dit doen we door stelposten op te nemen in afwachting van de werkelijke stijgingen van zowel de lonen als de prijzen. Gezien de omvang van de stijging van de lonen en de prijzen is en blijft het afwachten of gemeenten hiervoor in voldoende mate worden gecompenseerd.
Verbonden partijen
De begrotingen 2025 van de verschillende verbonden partijen zijn ontvangen en verwerkt in de meerjarenbegroting. Conform afspraak is in de begrotingen van deze verschillende verbonden partijen rekening gehouden met de overeengekomen indexeringen voor loon- en prijs ontwikkelingen. Als hier grote voor gemeenten nadelige verschillen ontstaan moeten gemeenten uitgaven beperken. We moeten ervan uit gaan, dat GR-en zich altijd inspannen om de kosten voor gemeenten zo laag mogelijk te houden. Als gemeenten zelf onvoldoende in staat zijn om bij te sturen, ontstaat er een nieuwe situatie. Dit heeft geleid tot een kaderbrief Twentse zienswijze die middels een amendement door de gemeenteraad is vastgesteld. Met het vaststellen van deze kaderbrief worden de verschillende Twentse verbonden partijen opgeroepen verantwoordelijkheid te nemen in de financiele problematiek van de Twentse gemeenten. In het voorjaar van 2026 maar uiterlijk bij het opstellen van de perspectiefnota 2026 hebben we hier een beter beeld bij en zullen we bepalen hoe hier mee om te gaan.
(krapte op de) Arbeidsmarkt
Daarnaast merken we momenteel dat niet altijd alle projecten tijdig volgens planning kunnen worden uitgevoerd vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, en worden we geconfronteerd met soms extreme lange levertijden van materialen e.d. Ook dit speelt door onze hele begroting heen variërend van het invullen van vacatures en het inhuren van personeel tot aan de lange levertijden van materialen e.d.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.
Indicator |
Realisatie 2023 |
2024 |
2025 |
Formatie (fte per 1.000 inwoners)*1 | 8,32 | 9,83 | 10,09 |
Bezetting (aantal medewerkers per 1.000 inwoners) | 9,78 | 9,16 | 9,61 |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | 898 | 748 | 898 |
Externe inhuur (kosten als percentage van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen)*2 | 13,5 | 4,38 | 5,76 |
Overhead (percentage van de totale kosten) | 10,2 | 11,7 | 13,2 |
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Bestuur en middelen * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
---|---|---|---|
Bestuur |
1.926 |
0 |
-1.926 |
o.a. raad en raadscommissies, burgemeester en wethouders, griffie, kernraden, internationale contacten |
|||
Beheer overige gebouwen en gronden |
1.494 |
555 |
-939 |
o.a. gemeentehuis Denekamp en gemeentewerf |
|||
Overhead |
10.545 |
-10.545 |
|
organisatieondersteuning, financieel beheer, tractie en Noaberkracht |
|||
Treasury |
-1.675 |
1.568 |
3.243 |
financiering en dividend |
|||
OZB woningen |
310 |
4.338 |
4.128 |
ozb woningen eigenaren |
|||
OZB niet-woningen |
214 |
3.367 |
3.153 |
ozb niet-woningen eigenaren en ozb niet-woningen gebruikers |
|||
Belastingen overig |
46 |
16 |
-30 |
reclamebelasting en baatbelasting |
|||
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
49.105 |
49.105 |
|
algemene uitkering uit het gemeentefonds |
|||
Overige baten en lasten |
1.698 |
-1.698 |
|
algemene baten en lasten, onvoorziene uitgaven |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
14.558 |
59.048 |
44.490 |
Mutaties reserves |
315 |
396 |
81 |
Mutaties reserves |
315 |
396 |
81 |
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
14.873 |
59.444 |
44.571 |
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Bestuur & middelen |
36.378 |
42.135 |
44.571 |
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Programma Bestuur & middelen |
44.571 |
42.163 |
42.575 |
42.663 |
Programma Dienstverlening & burgerzaken
Terug naar navigatie - Programma Dienstverlening & burgerzakenPortefeuillehouder
Terug naar navigatie - PortefeuillehouderJohn Joosten
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenWe streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner.
We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.
Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Dienstverlening en burgerzaken maken we gebruik van het volgende kengetal:
Opkomst verkiezingen (%)
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenEr zijn op dit moment geen specifieke (actuele) ontwikkelingen te benoemen die gevolgen hebben voor de uitvoering van het bestaande beleid binnen dit basisprogramma.
Beleidsindicatoren dienstverlening en burgerzaken
Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren dienstverlening en burgerzakenHet programma Dienstverlening en burgerzaken kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Dienstverlening en burgerzaken * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
---|---|---|---|
Burgerzaken |
1.086 |
635 |
-451 |
o.a. (digitale) communicatie met bedrijven en inwoners, burgerlijke stand, basisregistratie personen, reisdocumenten, huisnummering en kadastrale informatie |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
1.086 |
635 |
-451 |
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
1.086 |
635 |
-451 |
Wat gaan we doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2025?Uitvoeren van de reguliere taken met als bijzonderheid het opvangen van de piek in het ververvangen van de reisdocumenten.
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Dienstverlening & burgerzaken |
-573 |
-430 |
-451 |
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Programma Dienstverlening & burgerzaken |
-451 |
-577 |
-581 |
-586 |
Programma Veiligheid
Terug naar navigatie - Programma VeiligheidPortefeuillehouder
Terug naar navigatie - PortefeuillehouderBurgemeester John Joosten
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenVeilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.
Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.
We willen een veilig en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. We willen oplossingsgericht denken en meebewegen bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Veiligheid maken we gebruik van de volgende kengetallen:
Aantal misdrijven per jaar (Politie: 2017-2023):
Overlast door verwarde personen (Politie: 2017-2023):
Het aantal registraties is gebaseerd op de registraties die in de politiesystemen zijn vastgelegd. Indien een eenheid meer incidenten registreert, betekent dit niet automatisch dat het fenomeen in de betreffende eenheid ernstiger is, maar het kan te maken hebben met de registratiewijze (of registratiediscipline) binnen deze eenheid. De getoonde aantallen over voorgaande jaren kunnen mogelijk afwijken van eerdere gepresenteerde aantallen vanwege een naijleffect. Registraties kunnen namelijk op basis van nieuwe inzichten op een later moment worden aangepast. Het aantal registraties is niet gelijk aan het aantal unieke personen en over de rol van corona in relatie tot de cijfers is verder niets te zeggen.
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenWeerbare gemeente
Gemeenten zijn niet meer weg te denken in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Een belangrijke voorwaarde in deze aanpak is dat gemeenten weerbaar zijn tegen negatieve invloeden van buitenaf. Hierbij is van belang dat de interne organisatie op orde is en gemeenten hun bestuurlijke instrumenten waar mogelijk kunnen inzetten tegen vormen van ondermijning. Om inzicht te krijgen in de weerbaarheid van een gemeente heeft de gemeente Dinkelland deel genomen aan een weerbaarheidsscan van het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum Oost-Nederland (RIEC-ON). De aanbevelingen uit deze scan zijn in 2024 opgepakt en krijgen in 2025 vervolg door het organiseren van trainingen en bijeenkomsten voor medewerkers om het (her-)kennen van signalen van ondermijning te vergroten. Ook krijgen nieuwe medewerkers een leermodule aangeboden die bijdraagt aan blijvende bewustwording over ondermijning, in het bijzonder het herkennen van signalen van ondermijning. Verder is de gemeente vertegenwoordigd in een regionaal Project Weerbare Overheid en Maatschappij. Dit project krijgt in 2025 een vervolg door onder andere een voorstel aan gemeenten in Twente over de aanschaf van een informatie- en registratiesysteem voor het vastleggen en delen van signalen van ondermijning.
Integraal Veiligheidsplan 2024-2026
In 2024 is een Integraal Veiligheidsplan (IVP) opgesteld voor de periode 2024-2026. Het Integraal Veiligheidsplan is de kadernota voor het gemeentelijke veiligheidsbeleid. Met het IVP geeft de gemeente Dinkelland sturing aan de lokale veiligheid. Na vaststelling van het IVP door de gemeenteraad wordt een tweejaarlijks uitvoeringsplan veiligheid opgesteld waarin de prioriteiten en de beleidsuitgangspunten uit het IVP concreet worden ingevuld. Dit is het eerste IVP van de gemeente Dinkelland. De afgelopen jaren is het werkterrein van openbare orde en veiligheid aan veranderingen onderhevig en zijn de aard en de omvang van de veiligheidsthema's in toenemende mate complex. Er is bijvoorbeeld een verschuiving zichtbaar van traditionele naar georganiseerde ondermijnende criminaliteit en een toename van maatschappelijk ongenoegen. Er is daarom gekozen voor een korte looptijd tot en met 2026 die gelijk is aan het collegeprogramma.
Tijdens het schrijven van het IVP 2024-2026 hebben de burgemeesters van de gemeenten Oldenzaal, Losser, Tubbergen en Dinkelland de intentie uitgesproken om na 2026 in gezamenlijkheid een veiligheidsplan op te stellen voor de aanpak van veiligheidsthema's in Noordoost Twente verband. Veiligheidsvraagstukken zijn dynamisch en variëren van gebied tot gebied. Door het IVP op basisteamniveau te ontwikkelen, kunnen middelen effectiever en gerichter ingezet worden en pakken we veiligheidsproblemen, zoals bijvoorbeeld de aanpak van ondermijning, jeugdoverlast en -criminaliteit, zorg en veiligheid en digitale criminaliteit meer op maat aan.
Migratie
De aanpak van migratie is een maatschappelijke integrale opgave, waarbij ook veiligheid een belangrijk thema is.
Project Buitengebied
De gemeente Dinkelland scoort hoog op de landelijke veiligheidsmonitor. Maar toch hebben diverse partners aangegeven dat de veiligheid in het buitengebied onder druk staat. Ook uit een onderzoek van 2021 blijkt dat inwoners aangeven dat zij denken dat ondermijning in het buitengebied aanwezig is en structureel van aard is. Om ervoor te zorgen dat de gemeente Dinkelland tot één van de veiligste gemeenten van Nederland blijft behoren, gaan we ook in 2025 aan de slag om gezamenlijk en integraal een bijdrage te leveren aan (blijvende) veiligheid in het buitengebied. De concrete activiteiten worden vastgelegd in het uitvoeringsplan veiligheid voor de periode 2025-2026.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren.
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/veiligheid - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Veiligheid * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
---|---|---|---|
Crisisbeheersing en brandweer |
2.422 |
-2.422 |
|
Openbare orde en veiligheid |
2.578 |
17 |
-2.561 |
toezicht openbare orde, integrale veiligheid, dierenbescherming, vergunningen apv en handhaving openbare orde |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
5.000 |
17 |
-4.983 |
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
5.000 |
17 |
-4.983 |
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Veiligheid |
-3.965 |
-4.570 |
-4.983 |
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Programma Veiligheid |
-4.983 |
-4.997 |
-4.997 |
-5.008 |
Programma Openbare ruimte & mobiliteit
Terug naar navigatie - Programma Openbare ruimte & mobiliteitPortefeuillehouder
Terug naar navigatie - PortefeuillehouderBenno Brand
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenEen fijne woon- en leefomgeving met veilige wegen, ruimte om te spelen en te sporten in de buitenlucht, een plek om elkaar te ontmoeten in de kernen of rust vinden in de natuur van ons mooie buitengebied. Een duurzame inrichting van de leefomgeving waar groen en bloemen de ruimte krijgen en water gemanaged wordt. Dat is allemaal Openbare Ruimte!
De gemeente draagt zorg voor het onderhoud en beheer van de openbare ruimte op onderdelen zoals water & riool, wegen & verlichting, groen & spelen en verkeer. Het dagelijks onderhoud, het beheer, planmatig onderhoud en ook herinrichting en reconstructies worden gepland en uitgevoerd aan de hand van beleids- en onderhoudsplannen. In deze beleids- en onderhoudsplannen integreren we thema’s als leefbaarheid, klimaatadaptatie en biodiversiteit bij het duurzaam inrichten en beheren van deze openbare ruimte. Het dagelijks groenonderhoud wordt mede met grote inzet en betrokkenheid uitgevoerd door medewerkers afstand tot de arbeidsmarkt.
Belangrijk uitgangspunt in het werk in de Openbare Ruimte is de samenwerking met onze inwoners. Ze kijken en denken mee met plannen of ze komen zelf naar ons met goede ideeën. We kijken dan graag wat mogelijk is. De gemeente werkt dus voor én met de samenleving.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Openbare ruimte en mobiliteit maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Aantal kilometer wegen binnen de kom: 139
- Aantal kilometer wegen buiten de kom: 446
- Aantal kilometer riolering: 595
- Aantal lichtpunten: 5.900
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenKunstwerken
Op basis van de in 2023 en 2024 uitgevoerde inspecties en onderzoeken worden in 2024/2025 zes kunstwerken vervangen en wordt onderhoud uitgevoerd aan bijna 70 kunstwerken. Het daarvoor benodigde budget is door de raad middels een krediet beschikbaar gesteld. Het onderhoudsbestek wordt in september 2024 aanbesteed, waarna de uitvoering van diverse herstelwerkzaamheden kan plaatsvinden.
Naast het onderhoudsbestek zijn we bezig met een beleidsplan kunstwerken. Hierin leggen we vast hoe we het onderhoud van de kunstwerken planmatiger kunnen uitvoeren en welke beleidsuitgangspunten daarbij van belang zijn. Een financieel meerjarenperspectief zal daar onderdeel van uitmaken. Wij verwachten het beleidsplan eind 2024 met u te kunnen bespreken.
Wegen
Half verharde fietspaden
Binnen onze gemeente liggen ongeveer 32.000 meter half verharde fietspaden, deze behoeven regelmatig onderhoud en inspectie om de veiligheid te borgen. Aangezien voor deze werkzaamheden geen budget is gereserveerd nemen we structureel € 150.000,- op in de begroting om de veiligheid van onze inwoners en toeristen te borgen. Inspectie aan alle half verharde fietspaden binnen onze gemeente zijn inmiddels uitgevoerd, de resultaten hiervan zijn bekend. Na vaststelling van het budget wordt gestart met het onderhouden en herstellen van de half verharde fietspaden.
Indexatie asfalt en elementenverharding
Door externe omstandigheden is de prijs van de grondstoffen voor onze producten extreem hoog geworden ten opzichte van de aanbesteding. Doordat de grondstoffen duurder zijn geworden worden de prijzen van onze producten, asfalt en elementenverharding, ook duurder. Ten opzichte van onze aanbesteding zijn de indexatie, volgens CBS, voor asfaltverharding ongeveer 40% en elementenverharding ongeveer 31%.
Water/ riool
Water- en rioleringsprogramma Dinkelland 2025 t/m 2030
We zijn volop bezig met het opstellen van het Water- en Rioleringsprogramma Dinkelland 2025 t/m 2030 (WRP). Dit is de opvolger van het actuele GRP Dinkelland welke aan het einde van 2024 afloopt en in oktober 2024 op de agenda staat van de raad.
Rioolheffing
Binnen het project "Opstellen Water- en Rioleringsprogramma Dinkelland 2025 t/m 2030" zijn alle kosten en inkomsten opnieuw doorgerekend. Op basis hiervan wordt een voorstel gedaan over de hoogte van de rioolheffing voor de komende jaren. Het klimaat veranderd en onze opgaven voor bijvoorbeeld (grond)wateroverlast worden steeds groter. Om uitvoering te kunnen geven aan het programma van de klimaatadaptatie wordt in het plan een jaarlijkse investering van € 500.000 opgenomen. Daarnaast wordt in het plan gerekend met de huidige prijzen, en hierin zit een forse prijsstijging verwerkt t.o.v. de cijfers uit het huidige GRP. Ook hebben we te maken met CAO verhoging dat zijn doorwerking heeft op de rioleringskosten. De eerste inschatting is dat deze extra "klimaatopgaven" , prijsindexatie en CAO stijging, een verhoging in de rioolheffing gaat veroorzaken. Dit zal betrokken worden bij het vaststellen van de begroting 2025.
Openbare verlichting
In het beleidsplan verlichten openbare ruimte 2016-2025 is een 10 jarig uitvoeringsplan opgenomen voor de vervanging van verouderde lichtmasten en verlichtingsarmaturen. Het uitvoeringsplan loopt ten einde. Inmiddels zijn 90% van de armaturen voorzien van ledverlichting. Het energieverbruik is daardoor met ruim 50% afgenomen ten opzichte van 2011.
Het beleidsplan met uitvoeringsplan zal geactualiseerd worden.
Stroomkasten
De stroomkasten die onder ander voor markten en evenementen worden gebruikt, voldoen niet allemaal aan de wettelijke veiligheidseisen. Volgens de ARBO voorschriften moeten de stroomkasten periodiek worden gekeurd. Deze keuring vindt in 2024 plaats en na de keuring wordt duidelijk welke stroomkasten voldoen en welke stroomkasten worden afgekeurd voor gebruik. Na de keuring wordt er een plan gemaakt om afgekeurde stroomkasten te vervangen of aan te passen aan de wettelijke elektrotechnische eisen. Tevens wordt onderzocht of er stroomkasten zijn die verwijderd kunnen worden.
Groen – Beleid en beheer
Binnen de groenvoorzieningen wordt er onderscheid gemaakt in het beheer basis van beeldkwaliteit (gazons, plantsoenen, hagen etc.) en het beheer op basis van frequentie (bomen, houtwallen, bermen, sloten). Voor het beheer op basis van beeldkwaliteit gebruiken we de (beeld)kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte van het CROW. Maandelijks nemen we een steekproef op basis van schouwen. Hierdoor checken we of de groenvoorzieningen voldoen aan de gestelde beeldkwaliteit. Cultuurbeplanting heeft een eindige levensduur en zal dan door middel van cyclisch vervangen weer op peil worden gebracht.
Voor wat betreft het beheer op basis van beeldkwaliteit zijn er 2 verschillende beeldkwaliteitsniveaus vastgesteld door de raad, namelijk: het verzorgend onderhoud op C en het technisch onderhoud op A. Deze tweeledige manier onderhoud geldt voor alle groene arealen die we op basis van beeldkwaliteit onderhouden.
Voor wat betreft het beheer op basis van frequentie hanteren we een vast stramien qua onderhoud op basis van beheerplannen. Voor wat betreft bomen voeren we ook een wettelijke veiligheidsinspectie uit (boomveiligheidscontroles). Daarbij bepalen we op grond van het risicoprofiel welke inspectiefrequentie nodig is en welke eventuele onderhoudsmaatregelen nodig zijn.
In 2020 is het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) vastgesteld. In dat KOG is onder meer opgenomen dat er meer aandacht komt voor leefbaarheid en biodiversiteit. Bij vervanging zal nadrukkelijker worden gekeken naar de mate van beheerbaarheid van de toegepaste soorten. Inrichtingsplannen worden zoveel mogelijk in samenspraak met buurt opgesteld.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenHet programma Openbare ruimte & mobiliteit kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Openbare ruimte en mobiliteit * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
---|---|---|---|
Verkeer en vervoer |
5.246 |
426 |
-4.820 |
o.a. wegen, openbare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging en verkeer |
|||
Parkeren |
38 |
2 |
-36 |
parkeervoorzieningen en parkeervergunningen en -ontheffingen |
|||
Openbaar vervoer |
4 |
15 |
11 |
openbaar vervoer en abri's |
|||
Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
2.142 |
6 |
-2.136 |
natuurbeheer en landschapsonderhoud, groenvoorziening, volkstuinen en coordinatie participatie openbare ruimte |
|||
Riolering |
2.990 |
3.606 |
616 |
aanleg en onderhoud rioleringen, rioolaansluitingen op individueel verzoek, rioolheffing |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
10.420 |
4.054 |
-6.365 |
Mutaties reserves |
1.355 |
1.355 |
|
Mutaties reserves |
1.355 |
1.355 |
|
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
10.420 |
5.410 |
-5.010 |
Wat gaan we doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2025?Nieuw beleid uit het collegeakkoord 2022-2026
Biodiversiteit (€ 90.000 structureel)
Dit is geborgd in onze reguliere bedrijfsvoering en er wordt volop uitvoering aan gegeven, ook in 2025.
Gebiedsgerichte aanpak verhoging onderhoud - 4 jaar lang extra investeren in hotspots (€ 320.000 incidenteel):
Voor 'hotspots' wordt het beeldkwaliteitsniveau in de Openbare Ruimte opgeschaald van C naar B. Dit betekent dat de meest zichtbare en/of druk bezochte plekken die het verschil maken in de beleving een hogere beeldkwaliteit hebben en als visitekaartje fungeren. In 2025 is hiervoor een raming van €80.000,- opgevoerd.
Faciliteren samenlevingsinitiatieven OpRu (€ 100.000 incidenteel)
Initiatieven op het gebied van ontsluiting en inrichting van openbare wegen, paden en verblijfsgebied kunnen ook in 2025 uitgevoerd worden met dit budget. Het budget draagt bij aan het realiseren van praktische oplossingen (quick wins) op het gebied van verkeersmaatregelen, die een positieve bijdrage leveren aan het gebruik van de openbare ruimte. In 2025 wordt hier een vervolg aan gegeven en is hiervoor € 25.000 geraamd.
Financiële gevolgen opheffen Wet Sociale Werkvoorziening op middellange termijn
De uitvoering en verantwoording vindt plaats binnen Noaberkracht.
Boomveiligheidscontrole - risico inventarisatie (€ 100.000 incidenteel)
Voortvloeiend uit boomveiligheidscontroles worden maatregelen, zoals snoeien, kappen of onderzoeken ook in 2025 voortgezet. Hiervoor is in 2025 het resterend bedrag van € 50.000 geraamd.
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Openbare ruimte & mobiliteit |
-4.807 |
-5.037 |
-5.010 |
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Programma Openbare ruimte & mobiliteit |
-5.010 |
-5.007 |
-5.092 |
-5.077 |
Programma Economie
Terug naar navigatie - Programma EconomiePortefeuillehouder
Terug naar navigatie - PortefeuillehouderBenno Brand
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenAan de hand van de speerpunten detailhandel (vitale winkelgebieden in kernen), bedrijventerreinen en dienstverlening creëren wij een zo optimaal mogelijk ondernemersklimaat. Wij willen daarbij ruimte blijven bieden voor (bijzondere) initiatieven van ondernemers, zodat optimaal en adequaat kan worden ingespeeld op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en economische trends.
De bedrijfsconsulent (ondersteund door een ondernemersserviceteam) vormt hierbij als eerste aanspreekpunt voor ondernemers de schakel tussen de gemeente en het bedrijfsleven en probeert de ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. Daarnaast wordt er actief ingezet op de (her)ontwikkeling, realisatie en uitgifte van bedrijfskavels en bedrijfsruimte, de uitvoering van de detailhandelsagenda/retaildeal en regionale samenwerking (met name in de vorm van regionale acquisitie).
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenAantal verkooppunten: 402 (Locatus, 2023)
Aandeel leegstand m² winkelvloeroppervlak (Locatus, 2016-2023):
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenBedrijvigheid en buitengebied
Als een bedrijf in het buitengebied een ontwikkeling wenst die niet passend is in de omgeving kan de gemeente daar in specifieke gevallen aan meewerken. Een van de voorwaarden is het voldoen aan een KGO-verplichting (Kwaliteitsimpuls groene omgeving). Het bedrijf is dan verplicht te investeren in natuur, landschap, cultuur, recreatie of maatschappelijke voorziening. Indien er geen concrete plannen voor een KGO-investering zijn kan gekozen worden voor het storten van de financiële verplichting in het KGO-fonds. Vanuit het fonds kunnen wij, als beheerder van het fonds, eenmalige subsidies verstrekken t.b.v. KGO waardige projecten. De aanvragen voor KGO-subsidies worden beoordeeld o.b.v. de gemeentelijke beleidskaders den geldende subsidieregels.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ)
In het centrum van Ootmarsum geldt een BIZ (Bedrijveninvesteringszone) voor de periode 2022-2026. De gemeente int jaarlijks een bedrag bij de BIZ-plichtigen. Dit bedrag wordt vervolgens als subsidie uitgekeerd aan de Stichting BIZ Ootmarsum. De BIZ-plichtigen bepalen gezamenlijk de bestedingen van de BIZ-gelden, zolang het maar voldoet aan de Wet BIZ. De financiële middelen worden besteed t.b.v. het bevorderen van de leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en/of economische ontwikkeling van het centrum Ootmarsum.
Bedrijventerreinen
Wij willen de komende periode blijven voorzien in de vraag naar bedrijfskavels. De kavels op de bestaande bedrijventerreinen zijn grotendeels uitgegeven. Dit betekent dat wij gronden willen verwerven om uitbreidingen van de bestaande bedrijventerreinen in de verzorgingskernen te realiseren. Tevens gaan wij het bestaande gronduitgiftebeleid m.b.t. bedrijfskavels actualiseren.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren.
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/economie-2 - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Economie * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
---|---|---|---|
Economische ontwikkeling |
279 |
0 |
-279 |
versterking economische structuur |
|||
Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
604 |
604 |
0 |
grondexploitatie bedrijventerreinen |
|||
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
250 |
96 |
-155 |
weekmarkten en standplaatsen, bedrijven- en ondernemersloket |
|||
Economische promotie |
260 |
722 |
462 |
o.a. volksfeesten en -evenementen, promotie toerisme, toeristenbelasting en forensenbelasting |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
1.393 |
1.421 |
28 |
Mutaties reserves |
0 |
248 |
248 |
Mutaties reserves |
0 |
248 |
248 |
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
1.393 |
1.669 |
276 |
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Economie |
255 |
187 |
276 |
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Programma Economie |
276 |
455 |
454 |
457 |
Programma Onderwijs
Terug naar navigatie - Programma OnderwijsPortefeuillehouder
Terug naar navigatie - PortefeuillehouderRichard de Way
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenAlle kinderen en jongeren in de gemeente Dinkelland verdienen het om op te groeien in een kansrijke omgeving met kwalitatief goed onderwijs. In de gemeente Dinkelland hebben we 1915 leerlingen in het basisonderwijs en in totaal dertien basisscholen. In iedere kern is een basisschool aanwezig, dit vinden we als gemeente erg belangrijk. Naast deze basisscholen telt onze gemeente één school voor voortgezet onderwijs in het dorp Denekamp.
Binnen het programma Onderwijs zoeken we de samenwerking met o.a. schoolbestuurders en kinderopvangaanbieders. We bevorderen de ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen in onze gemeente door te investeren in het bestrijden van onderwijsachterstanden en het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met plaatselijke kinderdagverblijven, het basisonderwijs en de GGD/JGZ. We hechten veel belang aan een goede verbinding tussen de gemeentelijke jeugdhulp en het onderwijs, waardoor vroegtijdig gesignaleerd wordt en hulp of ondersteuning zo preventief mogelijk kan worden ingezet.
Daarnaast willen we het thuiszitten zoveel mogelijk voorkomen, de RMC-functie en Bureau leerplicht spelen hierin een belangrijke rol. Het niveau van absoluut en relatief verzuim ligt in Dinkelland onder het landelijk gemiddelde, evenals het percentage voortijdige schoolverlaters. Door de inzet van RMC en een adequate uitvoering van de Leerplichtwet, willen we voorkomen dat jeugdigen thuis komen te zitten en/of zonder diploma vroegtijdig het onderwijs verlaten.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Onderwijs maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Locaties kinderopvang: 48 (LRKP: 2024)
- Kindplaatsen kinderopvang: 1.072 (LRKP: 2024)
- Buitenschoolse opvang: 13 (LRKP: 2024)
- Kindplaatsen buitenschoolse opvang: 506 (LRKP: 2024)
- Vestigingenbasisonderwijs: 13 (DUO/ABF '23/'24)
- Leerlingen regulier basisonderwijs: 1.915 (DUO/ABF '23/'24)
- Vestigingen voortgezet onderwijs: 1 (DUO/ABF '23/'24)
- Leerlingen voortgezet onderwijs: 246 (DUO/ABF '23/'24)
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenPilot Onderwijs-Zorg
In 2024 is de onderzoeksfase van de pilot Onderwijs-Zorg afgerond. Afhankelijk van de uitkomst wordt er al dan niet een vervolg gegeven aan de uitvoeringsfase van deze pilot in 2025.
VVE
De VVE monitor die in 2024 is gestart wordt in 2025 gezamenlijk met de stakeholders geëvalueerd. Daarnaast wordt er onderzocht of aanstelling van een VVE coördinator noodzakelijk is.
Ook gaan we onderzoeken hoe de inbedding van statushouders en Oekraïners in het regulier VVE, basisonderwijs en voortgezet onderwijs voor de komende jaren kan plaatsvinden.
Integraal Huisvestingsplan (IHP)
Het integraal huisvestingsplan biedt inzicht in de verschillende schoolgebouwen in de gemeente, het perspectief voor de locaties voor de komende jaren en de noodzakelijke investeringen. Dit planningsinstrument voor de scholenbouw binnen de gemeente werd in 2024 opgesteld, gebaseerd op een gezamenlijke visie van gemeente en schoolbesturen. De uitwerking is voor 2025 gepland. Bekend is dat het dak van Basisschool De Meander in Ootmarsum dient te worden vervangen, waarbij de gemeente verantwoordelijk is voor de vleugel waarin de kinderopvang is gevestigd.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/onderwijs-2 - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Onderwijs * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
---|---|---|---|
Onderwijshuisvesting |
1.215 |
0 |
-1.215 |
o.a. onderwijsgebruik sportaccommodaties, huisvesting bijzonder basisonderwijs en huisvesting voortgezet onderwijs |
|||
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
1.666 |
96 |
-1.570 |
lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvervoer, vervoer gymonderwijs, leerplichtwerkzaamheden en onderwijsachterstandenbeleid |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
2.882 |
96 |
-2.786 |
Mutaties reserves |
11 |
11 |
|
Mutaties reserves |
11 |
11 |
|
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
2.882 |
107 |
-2.774 |
Wat gaan we doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2025?In 2025 werken we verder aan de voorbereiding van de onderwijshuisvesting in Denekamp (samen scholen) en het nieuwe Integraal HuisvestingsPlan (IHP).
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Onderwijs |
-1.858 |
-2.120 |
-2.774 |
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|
Programma Onderwijs |
-2.774 |
-2.815 |
-2.815 |
-2.809 |
Programma Sport & accommodaties
Terug naar navigatie - Programma Sport & accommodatiesPortefeuillehouder
Terug naar navigatie - PortefeuillehouderRichard de Way
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenHet programma Sport en accommodaties gaat over het stimuleren en faciliteren van sport en beweging. We willen sporten en bewegen voor al onze inwoners, van jong tot oud, mogelijk maken en hen motiveren te gaan sporten.
Sportvoorzieningen dragen bij aan een gezonde leefstijl en bieden kansen om te participeren in de samenleving.
De gemeente Dinkelland is trots op al haar sportende inwoners. Zowel in de breedte als aan de top wordt sport op hoog niveau beoefend in onze gemeente. Jaarlijks organiseren wij als gemeente het sportgala, volgens ons een goed platform om onze sporters uitbundig in het zonnetje te zetten.
In de gemeente Dinkelland zijn buurtsportcoaches actief die in dienst zijn bij Noaberkracht en bij derden en bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Sport en accommodaties maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Aantal bezoekers zwembad Dorper Esch in 2025: ca. 80.000
- Aantal bezoekers zwembad Kuiperberg in 2025: ca. 25.000
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenBrede SPUK-regeling
Vanuit het Rijk is de Brede SPUK-regeling beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040. In hoeverre het voornemen van het nieuwe kabinet om alle specifieke uitkeringen af te schaffen en de betreffende middelen na aftrek van 10% efficiencykorting aan het gemeentefonds toe te voegen hier invloed op heeft weten we nog niet.
Sportaccommodaties
Er zijn diverse, voornamelijk externe, ontwikkelingen welke van invloed kunnen zijn op het beheer en de exploitatie van de sportaccommodaties, zoals de stijging van energiekosten en de krapte op de arbeidsmarkt.
Buurtsportcoaches
De constructie waarbij buurtsportcoaches in dienst van derden bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties staat onder druk. Enerzijds zorgt krapte op de arbeidsmarkt ervoor dat vacatures lastig ingevuld kunnen worden door mensen met de juiste kwalificaties. Anderzijds is de huidige constructie, waarin buurtsportcoaches ook actief zijn als vakleerkracht bewegingsonderwijs op de basisscholen, per 1 januari 2027 niet langer toegestaan met gebruik van de Rijksmiddelen.
Verkenning sportbedrijf NOT
De verkenning naar een gezamenlijk sportbedrijf voor binnensportaccommodaties is uitgevoerd. Samen met Tubbergen, Oldenzaal en Losser is onderzocht welke voordelen dit voor iedere gemeente heeft. Het besluit is genomen om geen gezamenlijk sportbedrijf op te richten. We is aangegeven dat daar waar wenselijk en mogelijk, een samenwerking, al dan niet geformaliseerd, vorm te geven.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/sport--cultuur-en-recreatie - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Sport en accommodaties * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
---|---|---|---|
Sportbeleid en activering |
553 |
136 |
-416 |
sportgala, schoolzwemmen en sportondersteuning |
|||
Sportaccommodaties |
3.978 |
1.161 |
-2.817 |
sporthallen en zwembaden |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
4.530 |
1.297 |
-3.233 |
Mutaties reserves |
0 |
308 |
308 |
Mutaties reserves |
0 |
308 |
308 |
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
4.530 |
1.605 |
-2.926 |
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Sport & accommodaties |
-2.411 |
-2.667 |
-2.926 |
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Programma Sport & accommodaties |
-2.926 |
-2.769 |
-2.778 |
-2.812 |
Programma Cultuur & recreatie
Terug naar navigatie - Programma Cultuur & recreatiePortefeuillehouder
Terug naar navigatie - PortefeuillehouderBenno Brand
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenDinkelland is wat cultuur en recreatie betreft een veelzijdige gemeente. Je vindt er eeuwenoude gebruiken, die wij als gemeente ondersteunen, zoals de paasgebruiken in Ootmarsum en Denekamp, maar ook historische wind- en watermolens, musea en diverse natuurgebieden en de rivier de Dinkel stroomt door onze gemeente. Daarnaast doen veel kunstliefhebbers hét kunststadje van Oost-Nederland aan, Ootmarsum. Daar zijn wij als gemeente erg trots op!
Dinkelland werkt aan het behouden van een goede balans tussen de hoeveelheid toeristen, de economische voordelen van de toerist, de druk op het landschap en het woonplezier voor inwoners. Een belangrijke organisatie die bijdraagt aan deze doelen is de VVV Ootmarsum-Dinkelland. De rol van de VVV betreft het informeren, inspireren, aantrekken en activeren van toeristen in én aan Dinkelland. VVV Ootmarsum - Dinkelland zet zich in voor de versterking van het toeristisch product Ootmarsum-Dinkelland. Op Ootmarsum-Dinkelland is meer informatie te vinden over wat er zoal te zien en te doen is in onze gemeente. In de gemeente Dinkelland bestaan twee VVV-punten met informatie voor alle bezoekers die onze gemeente aandoen.
Naast de culturele- en recreatieve voorzieningen hebben we ook oog voor media. Hierbij valt te denken aan ondersteuning van de bibliotheek en de lokale omroep, RTV Oost. Wij vinden het belangrijk dat ook de jeugd kennis maakt met cultuur en investeren daarom in cultuureducatie en muziekonderwijs.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Cultuur en recreatie maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Aantal historische molens: 7
- Beschermde stads- en dorpsgezichten: 2
- Gemeentelijke monumenten: 3,5 (per 1.000 inwoners)
- Aantal musea: 5
- Aantal bibliotheekfilialen: 4 (waarvan 2 dorpsbibliotheken gerund door inwoners)
- Muziekonderwijs inclusief HaFaBra: 182
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenSamenwerking VVV Ootmarsum - Dinkelland en Visit Tubbergen
De toeristische sector kenmerkt zich als een erg dynamische sector door het steeds wisselende consumenten- en vrijetijdsgedrag. Om Dinkelland optimaal te laten profiteren van de economische spin-off van de toerist is het belangrijk om strategische keuzes te maken. De VVV houdt het consumenten- en vrijetijdsgedag nauwlettend in de gaten en stemt haar marketing- en productontwikkeling hierop af. Uit diverse gesprekken met ondernemers uit de sector bleek dat Dinkelland en Tubbergen baad zouden hebben bij meer samenwerking. Toerisme stopt immers niet bij de gemeentegrens. Sinds 1 januari 2024 werken de VVV Ootmarsum - Dinkelland en Visit Tubbergen dan ook intensiever samen. We spreken binnen deze samenwerking o.a. over zaken zoals een gedeelde back-office, gezamenlijke inkoop van licenties en producten, kennisuitwisseling en gezamenlijke promotie. Beide partijen ervaren de samenwerking als positief. De samenwerking wordt in 2025 voortgezet.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenHet programma Cultuur & recreatie kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Cultuur en recreatie * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
---|---|---|---|
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
216 |
-216 |
|
kunstwerken in de openbare ruimte, kunstzinnige en culturele vorming, muziekonderwijs en herdenkingen en gedenkdagen |
|||
Musea |
243 |
47 |
-196 |
o.a. Los Hoes, 't Heemhoes, Huize Keizer en Educatorium |
|||
Cultureel erfgoed |
60 |
0 |
-60 |
o.a. stimulering en behoud van traditionele evenementen, 't Spoorhuuske, molens |
|||
Media |
494 |
26 |
-469 |
bibliotheekvoorziening en lokale omroep |
|||
Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
249 |
0 |
-249 |
o.a. Natura 2000 gebieden |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
1.264 |
73 |
-1.191 |
Mutaties reserves |
0 |
65 |
65 |
Mutaties reserves |
0 |
65 |
65 |
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
1.264 |
138 |
-1.126 |
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Cultuur & recreatie |
-916 |
-1.169 |
-1.126 |
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Programma Cultuur & recreatie |
-1.126 |
-1.127 |
-1.127 |
-1.052 |
Programma Sociaal domein
Terug naar navigatie - Programma Sociaal domeinPortefeuillehouder
Terug naar navigatie - PortefeuillehouderCel Severijn, Richard de Way, Benno Brand
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenIedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelfredzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.
In de gemeente Dinkelland werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties die re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroegsignalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kindpakketten. We vinden het belangrijk dat inwoners de weg naar ondersteuning en hulpverlening gemakkelijk weten te vinden. Daarom werken we binnen het sociaal domein samen binnen Schakel. Schakel is de toegang van het sociaal domein waarbinnen alle organisaties samenwerken en daardoor passende hulp- en ondersteuning kunnen bieden aan onze inwoners.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Sociaal domein maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Percentage volledig gevaccineerde inwoners: 94,7% (volgens het RVP vaccinatieschema)
- Geen enkele vaccinatie: 0,4% (volgens het RVP vaccinatieschema)
- Huishoudens met bijstandsuitkeringen: 200
- Werkloosheidspercentage 45-plussers: 1,6%
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenWmo
Eigen bijdrage CAK per 2026
Met de invoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage wordt de hoogte van de eigen bijdrage bij alle maatwerkvoorzieningen afhankelijk van het inkomen. Deze wijziging gaat per 1 januari 2026 in. Hoe de nieuwe, inkomensafhankelijke eigen bijdrage er precies uit komt te zien wordt in de komende periode verder uitgewerkt.
Hulpmiddelen
Het contract met twee hulpmiddelen (rolstoel, scootmobielen etc.) leveranciers loopt eind 2025 af. In het eerste kwartaal van 2025 starten we met de inkoop van deze hulpmiddelen, zodat het nieuwe contract per 2026 in kan gaan.
Jeugd
De landelijke Hervormingsagenda Jeugd (HAJ) is van start gegaan in 2024, deze zal ook in 2025 verder uitgevoerd worden. Ook in financiele zin verwerken wij de Hervormingsagenda Jeugd.
Vanaf 2025 wordt er een Coördinatiepunt wonen en verblijf (CPWV) ingericht. Met als beoogd effect een tijdige en passende plek voor jeugdigen en minder doorplaatsingen. Het CPWV maakt de zoektocht voor verwijzers naar een passende plek eenvoudiger en draagt bij aan een betere plaatsing en matching.
In 2025 zal een start gemaakt worden met het “verstevigen van lokale teams”. Dit houdt in dat er vanuit een bredere analyse gewerkt wordt zodat er sneller passende (basis)hulp geboden kan worden. Lokale teams zullen goede lijnen hebben met de zogeheten sociale en pedagogische basis. De preventieve activiteiten die in 2024 van start zijn gegaan worden gemonitord, verstevigd en daar waar de effecten zichtbaar zijn verankerd. Samen met andere aspecten uit het sociaal domein worden de krachten sterker en strategischer gebundeld om de jeugd nog beter te kunnen bereiken in het voorliggend veld.
Inburgering
Door het vooruithalen van de inburgering van de statushouders in Dinkelloord, die aan ons gekoppeld zijn, hebben we een tijdelijke capaciteitsuitbreiding gekregen op de uitvoering en moet gekeken worden wat er structureel aan vaste capaciteit nodig is om de caseload goed te kunnen begeleiden.
Afhankelijk van de acties die we hebben gedaan om de taakstelling huisvesting statushouders te behalen zal de provincie de uitvoering wel of niet overnemen. We hebben de tweede helft van 2024 de tijd om zelfstandig de taakstelling, inclusief achterstand, te realiseren. De plannen die we in de taskforce huisvesting statushouders hebben gemaakt moeten we bespreken met de gedeputeerde van de provincie. Afhankelijk van de boordeling door de gedeputeerde en de realisatie van dit jaar kan de gedeputeerde besluiten dat de provincie de regie op de uitvoering overneemt op onze kosten.
De uitvoering van de maatschappelijke begeleiding wordt onder regie van Wijkracht opgepakt in samenwerking met Impuls en SWTD.
Armoede & schulden
In 2025 zal er gewerkt worden aan de uitvoering van het uitvoeringsplan armoede-schulden. Hierbij zullen concrete acties uitgevoerd worden zoals een onderzoek naar de doelgroep verborgen- en dreigende armoede, het ophogen van de huisbezoeken in de vroegsignalering en het inzetten op nazorg. Daarnaast zal er in 2025 gewerkt worden aan ‘de basisdienstverlening schulddienstverlening’ waarin het Rijk met een actieplan komt dat leidt tot een hulpaanbod dat toegankelijker is en in iedere gemeente bestaat uit minimaal dezelfde elementen.
Participatiewet
Participatiewet in balans
De verwachting is dat in 2025 de wetswijziging ‘Participatiewet in balans’ is vastgesteld en dat deze moet worden geïmplementeerd. Met het wetsvoorstel ‘Participatiewet in balans’ gaat het kabinet in de dienstverlening aan mensen met een bijstandsuitkering meer uit van vertrouwen. Ook moet de uitvoering voor gemeenten eenvoudiger en kunnen professionals meer rekening houden met wat er speelt in iemands leven.
Regionaal werkcentrum Twente
In 2025 begint de regionale opzet van het regionaal werkcentrum Twente. Het regionaal werkcentrum is een samenvoeging van het werkplein, het leerwerkloket, het RMT (regionaal mobiliteitsteam) en het Twents fonds voor vakmanschap. Met het implementeren van het regionaal werkcentrum Twente wordt de toegang en doorverwijzing eenduidig door de hele regio. De landelijke aftrap van dit concept vindt plaats in 2026.
WSW
Om de sociaal ontwikkel bedrijven (SOB) toekomstbestendig te maken kunnen we een aanspraak doen op het transitiebudget vanuit het rijk. De aanvraag moet voor 1 januari 2025 plaatsvinden. Door een teruggang in arbeidscapaciteit van de WSW groep en een verminderde arbeidscapaciteit van de nieuwe instroom vanuit de participatiewet wordt de uitvoering van de SOB steeds problematischer. Om de expertise niet te verliezen die in de SOB is opgebouwd is het transitiebudget in het leven geroepen.
Alleenverdienersproblematiek
In 2025 zal hoogstwaarschijnlijk de nieuwe wet in werking treden waarbij zogeheten ‘alleenverdienersproblematiek’ aangepakt wordt. Het gaat om huishoudens waarbij de ene partner een uitkering van UWV of een private verzekeraar krijgt en de ander geen of weinig inkomen heeft. Zij ontvangen minder toeslagen dan een vergelijkbaar stel met een bijstandsuitkering. Hierdoor komen zij onder het minimale bedrag dat nodig is om in Nederland van rond te komen. Dit is een onbedoeld effect en moet daarom opgelost worden. Als de voorgestelde wet in werking treedt, mogen gemeenten een vast bedrag uitkeren aan huishoudens die te maken hebben met dit probleem.
Energietoeslag
Inwoners konden tot en met 31 juli 2024 nog een tegemoetkoming aanvragen voor de energiekosten. Op dit moment is er nog niets bekend over een eventueel vervolg van deze regeling.
Basisvaardigheden (laaggeletterdheid)
In 2025 zal er een beleidsplan basisvaardigheden komen waarin in samenwerking met het ROC, de bibliotheek, SWTD, Wijkracht en de gemeente een beleidskader met meerjarenbegroting rondom basisvaardigheden opgesteld wordt.
Publieke Gezondheid
Ambtelijk wordt een uitvoeringsagenda opgesteld. Deze uitvoeringsagenda zit in een afrondende fase.
Het is nog onduidelijk wat het landelijke 'Hoofdlijnenakkoord' voor gevolgen heeft op de uitvoering binnen de Publieke Gezondheid. De landelijke politieke partijen willen dat preventie meer centraal komt te staan om daarmee de zorg voor de toekomst toegankelijk te houden. In tegenstelling tot deze ambitie is er een financiële maatregel opgenomen om de intensivering in publieke gezondheid terug te draaien vanaf 2025 met uiteindelijk € 300 miljoen. Het is ook onduidelijk wat de maatregel betekent voor de lokale uitvoer van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Vanuit het GALA hebben we financiële middelen ontvangen om het preventieve en voorliggende veld op de elf onderdelen in het GALA te versterken en de vijf verplichte ketenaanpakken in te richten. In deze vijf verplichte ketenaanpakken moeten gemeente en medisch domein samen optrekken. Deze samenwerking wordt ondersteund met financiering vanuit het GALA. Dit is een risico vanwege de onduidelijkheid van de financiering na 2026.
Mocht financiering wegvallen, dan heeft dit ook grote gevolgen voor de samenwerking met maatschappelijke partners en het medisch domein. Het Rijk heeft aangegeven dat een deel van de middelen in het GALA aan het gemeentefonds toegevoegd worden na 2026, maar het is onduidelijk wat de hoogte van deze bijdrage zal zijn.
Kerntakendiscussie
Regionaal speelt op dit moment een kerntakendiscussie bij SamenTwente, waaronder GGD Twente. Wat de gevolgen van de kerntakendiscussie op de uitvoering van de taken van SamenTwente zijn, is nog onduidelijk. Naar verwachting is deze kerntakendiscussie voor het eind van 2024 afgerond.
Er wordt een structureel tekort verwacht in de begroting van de GGD. Dit tekort komt door een toename van maatschappelijk vraagstukken en tekorten op de arbeidsmarkt, onder andere binnen de jeugdgezondheidszorg en de forensische dienstverlening.
De financiële maatregel in het hoofdlijnenakkoord om intensivering in publieke gezondheid terug te draaien kan ook direct gevolgen hebben voor de GGD begroting. De verwachting is daarentegen niet dat de taken die de GGD moet uitvoeren zullen verminderen.
Meldpunt Zorgwekkend Gedrag Twente
Het aantal meldingen bij het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag Twente blijft stijgen. Naast de stijging van het aantal meldingen vanuit de politie, stijgt ook het aantal reguliere meldingen. Er is geen duidelijke verklaring voor deze stijgende lijn. Er is incidenteel extra capaciteit binnen GGD Twente om deze meldingen op te pakken via een landelijke subsidie, maar er is nog geen financiële dekking na 2025. Er wordt onderzocht of het noodzakelijk is om de capaciteitsuitbreiding te behouden voor het behandelen van deze meldingen. Mocht de uitbreiding noodzakelijk zijn, dan kan dit een stijging van de gemeentelijke bijdrage als gevolg hebben.
Onduidelijkheid financiële middelen IZA en GALA
Regionaal zijn de Twentse Koers en de bijbehorende projecten, waar wij lokaal gebruik van maken, volledig gefinancierd vanuit het Rijk. Deze financiering komt vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA). Net als bij het GALA is aangegeven dat de IZA financiering structureel zou zijn. Ook hierbij geldt, hoe hoog de structurele bijdrage van het Rijk gaat zijn is nog onduidelijk na 2026.
Wijziging Wet publieke gezondheid door toevoeging Wet integrale suïcidepreventie
Op 21 juni 2024 is het initiatiefsvoorstel voor de 'Wet integrale suïcidepreventie' gepubliceerd in het Staatsblad. Met dit voorstel wordt de plicht van het Rijk om zich in te zetten voor suïcidepreventie verankerd in de Wet publieke gezondheid, net als bijvoorbeeld bij preventief bevolkingsonderzoek naar kanker. De minister van VWS wordt primair verantwoordelijk, onder meer voor een 'Landelijke Agenda Suïcidepreventie', een communicatiestrategie en een onderzoeksprogramma. Daarnaast wordt het bestaan van de gratis hulplijn wettelijk vastgelegd. Naast het ministerie van VWS zijn ook andere ministeries betrokken, zoals LNV, OCW en SZW. Ook krijgen gemeenten een belangrijke rol, waaraan wij zelf invulling kunnen gaan geven. De uitvoering van deze wet wordt meegenomen in de beleidscyclus van de nota Publieke Gezondheid en bijbehorende uitvoeringsagenda. De ingangsdatum van deze wet is naar verwachting 1 juli 2025.
Sociaal domein overstijgend
Er is niet alleen een toename van het aantal inwoners dat gebruik maakt van voorzieningen, ook de kostprijs van de uitstaande voorzieningen stijgen als gevolg van de inflatie. Wmo-aanbieders hebben nog steeds moeite om voldoende personeel te vinden en de continuïteit van hun dienstverlening te waarborgen. We blijven inzetten op het maken van goede proces- en werkafspraken en contractmanagement op lokaal- en regionaal niveau en met zorgaanbieders. Het blijft voor aanbieders een uitdaging om consequent ondersteuning te leveren gezien de krappe arbeidsmarkt.
Daarnaast blijft het van belang om de verschuiving te maken van maatwerk naar het voorliggend veld, verder op gang te brengen. Op deze manier kunnen inwoners die zorg en/of ondersteuning nodig hebben snel, effectief en relatief goedkoop geholpen worden.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren.
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/sociaal-domein - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Sociaal domein * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Samenkracht en burgerparticipatie |
2.292 |
33 |
-2.258 |
o.a. stiumleringsfonds sociaal domein, kinderopvang, statushouders, herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen |
|||
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd |
2 |
-2 |
|
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal |
441 |
242 |
-199 |
Inkomensregelingen |
5.651 |
4.327 |
-1.324 |
bijstandsuitkeringen, minimabeleid, bijstandsverlening zelfstandigen en kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
|||
WSW en beschut werk |
2.162 |
0 |
2.162 |
Arbeidsparticipatie |
485 |
0 |
-485 |
participatie en re-integratie |
|||
Hulpmiddelen en diensten (WMO) |
2.436 |
14 |
-2.422 |
hulpmiddelen en gehandicaptenparkeerkaarten |
|||
Jeugdhulp ambulant lokaal |
40 |
-40 |
|
Jeugdhulp ambulant regionaal |
4.023 |
-4.023 |
|
Jeugdhulp met verblijf regionaal |
1.019 |
-1.019 |
|
PGB WMO |
4.847 |
244 |
-4.603 |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) |
216 |
-216 |
|
Jeugdbescherming |
295 |
-295 |
|
Jeugdreclassering |
15 |
-15 |
|
Coördinatie en beleid WMO |
1.694 |
-1.694 |
|
Coördinatie en beleid Jeugd |
1.442 |
-1.442 |
|
Volksgezondheid |
1.411 |
13 |
-1.399 |
GGD Twente en ondersteuning lokale gezondheidsorganisaties |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
28.470 |
4.873 |
-23.598 |
Mutaties reserves |
0 |
13 |
13 |
Mutaties reserves |
0 |
13 |
13 |
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
28.470 |
4.885 |
-23.585 |
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2022 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Sociaal domein |
-19.725 |
-23.226 |
-23.585 |
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Programma Sociaal domein |
-23.585 |
-23.023 |
-22.791 |
-22.754 |
Programma Milieu
Terug naar navigatie - Programma MilieuPortefeuillehouders
Terug naar navigatie - PortefeuillehoudersCel Severijn
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenHet uitgangspunt van de gemeente Dinkelland is dat we in 2030 leven in een afvalloze en duurzame samenleving. Afval bestaat dan niet meer, we zamelen alleen nog maar waardevolle grondstoffen in. Een meewerkende houding van onze inwoners en bedrijven is hierbij van groot belang.
Afval wordt in de gemeente Dinkelland opgehaald door ROVA. Kringloopbedrijf De Beurs komt herbruikbare goederen gratis bij onze inwoners ophalen en nemen het overige grof huishoudelijk afval tegen een kostendekkend tarief mee.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Milieu maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Aantal sloopmeldingen: 135
- Aantal m2 asbest: 38.090
- Restafval per inwoner: 70 kg
- GFT per inwoner: 192 kg
- PMD per inwoner: 32 kg
- Scheidingspercentage: 83%
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenSingle Used Plastics, SUP
Eén van de maatregelen van de Richtlijn SUP is de invoering van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor een aantal SUP-items. Producenten en importeurs van deze items moeten de kosten dragen voor het opruimen en verwerken van hun producten in het zwerfafval door publieke gebiedsbeheerders. De hoogte van de vergoeding is gebaseerd op het aantal inwoners van een gemeente en bedraagt naar verwachting € 2,74 per inwoner.
CO 2 heffing op verbranden afval
Afval Energie Centrales, AEC's, betalen voor het verbranden van afval een CO2 heffing. Het doel is om het verbranden van afval te reduceren. Op deze manier wordt het verder scheiden van afval aangemoedigd. De heffing loopt op van € 3,-- per ton uitgestoten CO2 in 2026 tot € 26,-- in 2030. Dit heeft gevolgen voor de Afvalstoffenheffing.
Boxenmodel ROVA
Met ingang van 1 januari 2024 heeft ROVA het boxenmodel ingevoerd. Dit is het financiële afrekenmodel tussen ROVA en haar gemeenten. Via dit model worden de verschillende typen dienstverlening verantwoord en in rekening gebracht. Het nieuwe boxenmodel kent een grotere transparantie qua kostenopbouw voor de dienstverlening die ROVA haar aandeelhoudende gemeenten biedt.
Het financiële nadeel van het nieuwe boxenmodel is reeds vanaf 2024 structureel verwerkt in het tarief Afvalstoffenheffing. In de AvA van december 2023 van ROVA is echter besloten om de financiële afwikkeling van het nieuwe boxenmodel pas in z’n geheel in 2026 door te berekenen aan de gemeenten. Dat betekent in 2024 en 2025 een financieel voordeel voor de Voorziening Afval.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/volksgezondheid-en-milieu - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Milieu * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
---|---|---|---|
Afval |
2.355 |
2.701 |
346 |
inzameling en verwerking huishoudelijk afval, afvalstoffenheffing |
|||
Milieubeheer |
143 |
0 |
-143 |
milieuprogramma en -meldingen, milieuvoorlichting, bodembescherming en - sanering, ongediertebestrijding en kadaververwijdering |
|||
Begraafplaatsen en crematoria |
54 |
5 |
-49 |
openbare begraafplaats, lijkschouwing en uitvaarten, oorlogsgraven |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
2.553 |
2.706 |
154 |
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
2.553 |
2.706 |
154 |
Wat gaan we doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2025?Bodem
De afgelopen jaren is er een achterstand ontstaan bij de invoer van bodemgegevens in het Bodem Informatie Systeem(BIS). Actuele bodeminformatie is van belang bij ontwikkelingen en calamiteiten. Daarnaast is het een wettelijke plicht om de informatie beschikbaar te hebben. Naar verwachting zal per 1-7-2025 de informatie uit het lokale BIS worden opgenomen in de landelijke BRO(Basis Registratie Ondergrond). Om opnieuw een achterstand te voorkomen registreert de Omgevingsdienst Twente per 1-1-2024 alle onderzoeken die ter goedkeuring aan haar worden voorgelegd.
Basisgeluidemissie
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet ingegaan. Met de komt van de Omgevingswet bewaakt het bestuursorgaan de ontwikkeling van het geluid met de basisgeluidemissie (bge). De basisgeluidemissie is het referentieniveau van het geluid door lokale (spoor)wegen. De bge is het referentieniveau (nul-situatie) van het geluid door lokale (spoor)wegen. Het bevoegd gezag legt de bge vast in het geluidregister. Hiervoor dienen gegevens verzameld te worden voor de basisgeluidemissie. Samen met de andere Twentse gemeenten zal een bge per gemeente worden opgesteld.
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Milieu |
213 |
107 |
154 |
Meerjarig financieel beeld: vooruit kijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruit kijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Programma Milieu |
154 |
176 |
176 |
177 |
Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening
Terug naar navigatie - Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordeningPortefeuillehouders
Terug naar navigatie - PortefeuillehoudersCel Severijn, Benno Brand
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenAls gemeente is van het van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet zowel een kwantitatieve en kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Aantal woningen: 11.268 (BAG 2024)
- Gemiddelde koopsom woningen: € 398.675 (Kadaster 2023)
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenOmgevingswet
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Vanuit het project Omgevingswet is er de afgelopen jaren via een aantal lijnen gewerkt aan de implementatie. Nu alle voorbereidingsactiviteiten in het spoor van "werken AAN de Omgevingswet" zijn afgerond, werken we nu aan het spoor "werken MET de Omgevingswet".
Voor het "werken MET de Omgevingswet" willen we de volgende resultaten opleveren tussen nu en 2032:
- Het beheer, onderhoud en actualisatie van de Omgevingsvisie borgen in de organisatie.
- Afwegen op welke wijze het instrument "programma" kan worden ingezet.
- De handelwijze en ontwikkeling van het Omgevingsplan en de beleidscyclus voor de Omgevingswet verder oppakken, die de basis vormt voor het Omgevingsplan. Het Omgevingsplan vervolgens tot 2032 verder uitbouwen tot het Omgevingsplan nieuwe stijl. In samenwerking met een bureau is een start gemaakt met de planregels voor kleine kernen.
- Het samenlevingsgericht werken en denken vanuit de inwoner onder de Omgevingswet vertalen en toepassen.
- Het verbeteren van het opgestelde werkproces om binnen de gevraagde termijnen in samenwerking met de ketenpartners de juiste dienstverlening te leveren.
- Doorontwikkeling van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) t.b.v. de optimalisatie van de dienstverlening en digitalisering.
We zijn beleidsneutraal overgegaan op de Omgevingswet, wat betekent dat de werkwijze van de teams inhoudelijk hetzelfde is gebleven. Bovengenoemde ontwikkelingen worden de komende jaren geleidelijk doorgevoerd.
De tijdelijke maatregel TAM-INRO is verlengd met één jaar. Het TAM-IMRO is een tijdelijke alternatieve maatregel (TAM) ingesteld voor gemeenten die na de inwerktreding van de Omgevingswet nog niet aan de slag kunnen om een omgevingsplan te wijzigen. Met de TAM kan de "oude" techniek voor planvorming nog worden gebruikt onder de Omgevingswet. Binnenkomende aanvragen kunnen we zodoende blijven behandelen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/volkshuisvesting--ro-en-stadsvernieuwing - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lastenProgramma Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening * € 1000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
---|---|---|---|
Ruimtelijke ordening |
889 |
173 |
-716 |
o.a. adviezen gemeentelijke kwaliteitsteam, bestemmingsplanwijzigingen op verzoek, basisregistratie grootschalige topografie, geo-informatie, Mijn Dorp 2030 |
|||
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) |
2.401 |
2.527 |
126 |
grondexploitatie woningbouw |
|||
Wonen en bouwen |
1.112 |
610 |
-502 |
basisregistratie adressen en gebouwen, startersleningen, omgevingsergunningen, toezicht/handahving bouwen en slopen en woonwagen standplaatsen en -huisvesting |
|||
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
4.402 |
3.309 |
-1.093 |
Mutaties reserves |
121 |
0 |
-121 |
Mutaties reserves |
121 |
-121 |
|
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) |
4.523 |
3.309 |
-1.213 |
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijkenBedragen x €1.000 |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
---|---|---|---|
Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening |
-715 |
-1.211 |
-1.213 |
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijkenBedragen x €1.000 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening |
-1.213 |
-1.235 |
-1.248 |
-1.264 |