
Jaarrekening
Balans
Terug naar navigatie - BalansBalans
Terug naar navigatie - BalansBalans per 31 december |
|||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000,--) |
2023 |
2022 |
2023 |
2022 |
|
ACTIVA |
PASSIVA |
||||
Vaste activa |
Vaste passiva |
||||
Immateriële vaste activa |
Eigen vermogen |
||||
Bijdr. aan activa in eigendom van derden |
301 |
318 |
Reserves |
||
Algemene reserve |
6.855 |
5.335 |
|||
Materiële vaste activa |
Bestemmingsreserves |
38.421 |
35.864 |
||
Investeringen met een economisch nut |
Gerealiseerd resultaat |
3.767 |
5.011 |
||
a. gronden uitgegeven in erfpacht |
1.058 |
1.094 |
49.043 |
46.210 |
|
b. overige investeringen met economisch nut |
30.921 |
31.976 |
Voorzieningen |
||
c. investeringen met economisch nut |
Verplichtingen, verliezen en risico's |
2.787 |
2.936 |
||
waarvoor een heffing wordt geheven |
15.745 |
14.343 |
Door derden beklemde middelen |
4.383 |
4.411 |
d. investeringen met maatschappelijk nut |
5.066 |
4.717 |
Toekomstige verplichtingen |
17 |
17 |
e. strategische gronden |
704 |
1.141 |
7.187 |
7.364 |
|
f. agrarische gronden |
1.593 |
1.454 |
|||
55.087 |
54.725 |
||||
Financiële vaste activa |
|||||
Kapitaalverstrekking aan: |
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer |
||||
a. deelnemingen |
2.479 |
2.479 |
a. binnenlandse pensioenfondsen en |
||
b. gemeenschappelijke regelingen |
41 |
41 |
verzekeringsinstelligen |
154 |
231 |
2.520 |
2.520 |
b. binnenlandse banken en overige |
|||
financiële instellingen |
22.038 |
25.370 |
|||
Leningen aan: |
c.overige vaste schulden |
90 |
120 |
||
a. woningbouwcorporaties |
96 |
173 |
22.282 |
25.722 |
|
b. Leningen aan deelnemingen |
324 |
324 |
|||
420 |
497 |
||||
overige langlopende leningen u/g |
4.861 |
4.555 |
|||
7.801 |
7.572 |
||||
Totaal vaste activa |
63.189 |
62.616 |
Totaal vaste passiva |
78.512 |
79.295 |
Vlottende activa |
Vlottende passiva |
||||
Voorraden |
Nettoschulden met een rente- |
||||
a. gronden in exploitatie |
277 |
308 |
typische looptijd korter dan één jaar |
||
b. overige voorraden |
155 |
155 |
a. kasgeldleningen |
0 |
0 |
432 |
463 |
b. bank- en girosaldi |
0 |
0 |
|
c. overige schulden |
5.245 |
2.706 |
|||
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar |
5.245 |
2.706 |
|||
a. vorderingen op openbare lichamen |
9.133 |
7.803 |
|||
b. belastingvorderingen |
388 |
572 |
|||
c. overige vorderingen |
898 |
1.232 |
|||
d. bijstandsdebiteuren |
659 |
891 |
|||
e. rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen |
78 |
99 |
|||
f uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar |
15.043 |
12.455 |
|||
26.199 |
23.053 |
||||
Liquide middelen |
|||||
a. kas |
2 |
6 |
|||
b. bank- en girosaldi |
468 |
471 |
|||
471 |
478 |
||||
Overlopende activa |
2.470 |
3.117 |
Overlopende passiva |
9.004 |
7.725 |
Totaal vlottende activa |
29.572 |
27.111 |
Totaal vlottende passiva |
14.249 |
10.431 |
Totaal activa |
92.761 |
89.726 |
Totaal passiva |
92.761 |
89.726 |
Verliescompensatie krachtensde wet op |
|||||
vennootschapsbelasting 1969 bestaat |
1.009 |
364 |
Waarborgsommen en garanties |
77.134 |
81.216 |
Overzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lastenOverzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lastenProgrammarekening 2023
( Bedragen x € 1.000 ) |
Ontwerp
baten |
Ontwerp
lasten |
Ontwerp
Saldo |
Begroting
baten |
Begroting
lasten |
Begroting
saldo |
Rekening
baten |
Rekening
lasten |
Rekening
saldo |
Omschrijving programma's |
|||||||||
Programma ambitiedeel |
|||||||||
Ambitie Buitengebied in balans |
0 |
228 |
-228 |
4 |
253 |
-249 |
1 |
219 |
-218 |
Ambitie Iedereen gezond |
0 |
397 |
-397 |
0 |
650 |
-650 |
7 |
423 |
-416 |
Ambitie Leefomgeving van de toekomst |
0 |
922 |
-922 |
1.056 |
2.012 |
-955 |
730 |
1.425 |
-695 |
Ambitie Leefbare kernen |
0 |
594 |
-594 |
909 |
2.685 |
-1.776 |
33 |
1.121 |
-1.089 |
Ambitie Gemeente en de samenleving |
0 |
840 |
-840 |
0 |
795 |
-795 |
0 |
757 |
-757 |
Totaal ambitiedeel |
0 |
2.981 |
-2.981 |
1.970 |
6.395 |
-4.425 |
771 |
3.945 |
-3.174 |
Programma basisdeel |
|||||||||
Bestuur en middelen (exclusief algemene dekkingsmiddelen) |
522 |
4.798 |
-4.276 |
551 |
5.107 |
-4.556 |
700 |
4.093 |
-3.393 |
Algemene dekkingsmiddelen |
|||||||||
1. Lokale heffingen |
6.502 |
47 |
6.455 |
6.909 |
47 |
6.862 |
7.083 |
47 |
7.036 |
2. Algemene uitkeringen |
41.290 |
0 |
41.290 |
43.164 |
0 |
43.164 |
44.243 |
0 |
44.243 |
3. Dividend |
1.306 |
0 |
1.306 |
1.865 |
0 |
1.865 |
1.865 |
0 |
1.865 |
4. Saldo financieringsfunctie |
47 |
-476 |
522 |
222 |
-1.160 |
1.382 |
517 |
-1.242 |
1.759 |
5. Overhead |
0 |
6.966 |
-6.966 |
24 |
8.074 |
-8.050 |
16 |
8.091 |
-8.075 |
6. Vennootschapsbelasting |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7. Onvoorzien |
0 |
40 |
-40 |
0 |
13 |
-13 |
0 |
0 |
0 |
Sub-totaal |
49.666 |
11.375 |
38.291 |
52.735 |
12.082 |
40.653 |
54.424 |
10.990 |
43.434 |
Dienstverlening en burgerzaken |
314 |
843 |
-529 |
321 |
918 |
-596 |
331 |
904 |
-573 |
Veiligheid |
17 |
4.135 |
-4.118 |
164 |
4.199 |
-4.034 |
59 |
4.029 |
-3.970 |
Openbare ruimte en mobiliteit |
3.546 |
9.997 |
-6.450 |
3.993 |
10.069 |
-6.076 |
3.766 |
9.721 |
-5.954 |
Economie |
1.054 |
951 |
102 |
1.268 |
1.072 |
196 |
1.123 |
1.093 |
30 |
Onderwijs |
173 |
1.997 |
-1.824 |
364 |
2.419 |
-2.055 |
254 |
2.128 |
-1.875 |
Sport en accommodaties |
1.021 |
3.497 |
-2.476 |
1.202 |
3.810 |
-2.607 |
1.441 |
4.005 |
-2.564 |
Cultuur en recreatie |
55 |
1.142 |
-1.087 |
230 |
1.362 |
-1.132 |
138 |
1.171 |
-1.033 |
Sociaal domein |
3.662 |
24.638 |
-20.977 |
8.425 |
30.706 |
-22.281 |
9.283 |
29.888 |
-20.606 |
Milieu |
2.230 |
2.061 |
170 |
2.539 |
2.325 |
214 |
2.360 |
2.147 |
213 |
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
5.294 |
6.277 |
-983 |
7.778 |
8.454 |
-676 |
7.900 |
8.995 |
-1.095 |
Totaal basisdeel |
67.032 |
66.913 |
119 |
79.018 |
77.413 |
1.605 |
81.078 |
75.071 |
6.007 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten |
67.032 |
69.894 |
-2.861 |
80.987 |
83.808 |
-2.820 |
81.849 |
79.016 |
2.833 |
Mutaties reserves |
|||||||||
Mutaties reserves |
4.764 |
1.902 |
2.861 |
12.235 |
9.415 |
2.820 |
10.019 |
9.085 |
934 |
Het gerealiseerde resultaat |
71.796 |
71.796 |
-0 |
93.222 |
93.222 |
-0 |
91.868 |
88.101 |
3.767 |
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaatbepalingAlgemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekeningBalans
Terug naar navigatie - BalansAlgemene grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoording
Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoordingToelichting op de balans per 31 december
Terug naar navigatie - Toelichting op de balans per 31 decemberActiva
Terug naar navigatie - ActivaImmateriële vaste activa |
Boekwaarde |
Investe- |
Desin- |
Afschrijving/ |
Boekwaarde |
|||
(Bedragen x € 1.000) |
1-1-2023 |
ringen |
vesteringen |
aflossing |
31-12-2023 |
|||
Onderzoekskosten |
62 |
4 |
59 |
|||||
Bijdr. aan activa in eigendom van derden |
256 |
14 |
242 |
|||||
Totaal |
318 |
0 |
0 |
17 |
301 |
|||
Materiële vaste activa |
Saldo |
Saldo |
|||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
|||
In erfpacht uitgegeven gronden |
1.058 |
1.094 |
|||
Investeringen met een economisch nut |
30.921 |
31.976 |
|||
Investeringen met economish nut waarvoor een heffing wordt geheven |
15.745 |
14.343 |
|||
Investeringen met maatschappelijk nut |
5.066 |
4.717 |
|||
Strategische gronden |
704 |
1.141 |
|||
Agrarische gronden |
1.593 |
1.454 |
|||
Totaal |
55.088 |
54.725 |
|||
Materiële vaste activa |
Boekwaarde |
Investe- |
Bijdragen |
Desin- |
afschrijvingen |
Boekwaarde |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) |
1-1-2023 |
ringen |
van derden |
vesteringen |
31-12-2023 |
||||||
In erfpacht uitgeven gronden |
1.094 |
35 |
0 |
1.058 |
|||||||
Gebouwen |
20.804 |
925 |
19.878 |
||||||||
Gebouwen waarvoor heffing wordt geheven E.N.** |
19 |
3 |
16 |
||||||||
Gronden en terreinen M.N.* |
172 |
172 |
|||||||||
Gronden en terreinen E.N.** |
9.869 |
9.869 |
|||||||||
Gronden en terreinen waarvoor heffing wordt geheven E.N.** |
147 |
147 |
|||||||||
Grond,weg en waterw.M.N |
4.545 |
719 |
100 |
271 |
4.894 |
||||||
Grond,weg en waterw.E.N |
578 |
3 |
41 |
540 |
|||||||
Overige mat.vaste activa waarvoor heffing wordt geheven E.N.** |
14.177 |
2.127 |
19 |
703 |
15.581 |
||||||
Overige mat.vaste activa waarvoor heffing wordt geheven E.N.** |
0 |
0 |
|||||||||
Overige mat.vaste activa M.N. |
305 |
9 |
1 |
27 |
285 |
||||||
Duurzame bedrijfsmiddelen E.N |
420 |
72 |
348 |
||||||||
Strategische gronden |
1.141 |
437 |
704 |
||||||||
Agrarische gronden |
1.454 |
140 |
1.593 |
||||||||
*M.N. maatschappelijk nut |
|||||||||||
**E.N. economisch nut |
|||||||||||
Totaal |
54.725 |
2.998 |
121 |
472 |
2.041 |
55.088 |
|||||
Materiële vaste activa |
beschikbaar |
besteed |
besteed in |
restant |
||
met economisch nut |
gesteld |
voorgaande |
dienstjaar |
krediet |
||
(bedragen x € 1.000) |
krediet |
dienstjaren |
||||
Klimaat GRP 2019-2024 |
319 |
121 |
29 |
169 |
||
Klimaat GRP 2019-2024 |
795 |
483 |
311 |
-0 |
||
Drukriool GRP 2019-2024 |
375 |
121 |
95 |
159 |
||
Rioolvervanging GRP 2019-2024 |
875 |
0 |
875 |
0 |
||
Rioolvervanging GRP 2019-2024 |
875 |
0 |
760 |
115 |
||
Klimaat Bromeliastraat Denekamp |
1.139 |
13 |
31 |
1.095 |
||
Totaal |
4.378 |
738 |
2.100 |
1.539 |
||
Materiële vaste activa |
beschikbaar |
besteed |
besteed in |
restant |
||||
met maatschappelijk nut |
gesteld |
voorgaande |
dienstjaar |
krediet |
||||
(bedragen x € 1.000) |
krediet |
dienstjaren |
||||||
Rondweg Weerselo |
3.809 |
273 |
61 |
3.475 |
||||
Beleidsplan openbare verlichting 2022 |
140 |
30 |
110 |
-0 |
||||
Beleidsplan openbare verlichting 2023 |
140 |
0 |
115 |
25 |
||||
Inrichten Thijplein Rossum |
216 |
0 |
138 |
78 |
||||
Inspectie - opstellen onderhoudsplan kunstwerken |
96 |
4 |
16 |
76 |
||||
Gevelverlichting Nicolaasplein Denekamp |
200 |
0 |
158 |
42 |
||||
Inspectie en nader onderzoek bruggen |
170 |
0 |
14 |
156 |
||||
Totaal |
4.769 |
307 |
612 |
3.850 |
||||
Financiële vaste activa |
Boekwaarde |
Investe- |
Desin- |
Afschrijving/ |
Boekwaarde |
|||
(Bedragen x € 1.000) |
1-1-2023 |
ringen |
vesteringen |
aflossing |
31-12-2023 |
|||
Kapitaalverstrekkingen: |
||||||||
Deelnemingen |
2.479 |
0 |
2.479 |
|||||
Gemeenschappelijke regelingen |
41 |
41 |
||||||
2.520 |
0 |
0 |
0 |
2.520 |
||||
Leningen aan : |
||||||||
Woningbouwcorporaties |
173 |
77 |
96 |
|||||
Deelnemingen |
324 |
324 |
||||||
497 |
0 |
0 |
77 |
420 |
||||
Overige langlopende leningen |
4.555 |
836 |
529 |
4.862 |
||||
Totaal |
7.573 |
836 |
0 |
607 |
7.801 |
|||
Jaarrekening 2023 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde |
Mutaties in het jaar 2023 |
Boekwaarde |
|||||||
Gronden in exploitatie |
per |
Uitgaven |
Inkomsten |
Winstneming |
Inzet |
per |
|||
1 jan. 2023 |
voorziening |
31 dec. 2023 |
|||||||
Brookhuis |
377 |
266 |
574 |
78 |
0 |
148 |
|||
Deurninger es |
-33 |
23 |
120 |
10 |
0 |
-121 |
|||
Spikkert |
133 |
368 |
1796 |
-291 |
0 |
-1586 |
|||
Commanderie |
278 |
55 |
0 |
0 |
0 |
333 |
|||
Noord Deurningen |
-590 |
10 |
0 |
-73 |
0 |
-653 |
|||
Aveskamp |
84 |
11 |
0 |
0 |
0 |
95 |
|||
Hopmanstraat |
-39 |
65 |
0 |
-58 |
0 |
-32 |
|||
Denekamp Oost 1e fase |
968 |
522 |
158 |
0 |
0 |
1333 |
|||
Saasveld De Lenne |
-259 |
6 |
89 |
42 |
0 |
-299 |
|||
Rossum Noord 2e fase |
24 |
61 |
0 |
0 |
0 |
85 |
|||
Denekamp Oost 2e fase |
0 |
1029 |
0 |
0 |
0 |
1029 |
|||
Bögelscamp |
0 |
78 |
0 |
0 |
0 |
78 |
|||
Tilligte Noord |
0 |
618 |
0 |
0 |
0 |
618 |
|||
De Mors IV |
1689 |
70 |
78 |
0 |
0 |
1681 |
|||
Echelpoel III |
-482 |
-4 |
0 |
6 |
0 |
-480 |
|||
De Mors V |
159 |
63 |
0 |
0 |
0 |
222 |
|||
Marconiweg |
0 |
26 |
256 |
62 |
0 |
-168 |
|||
Totaal |
2310 |
3268 |
3070 |
-225 |
0 |
2283 |
|||
Boekwaarde |
Voorziening |
Voorziening |
Balanswaarde |
||||||
Gronden in exploitatie |
per |
per |
Mutatie |
per |
per |
||||
31 dec. 2023 |
1 jan. 2023 |
in 2023 |
31 dec. 2023 |
31 dec. 2023 |
|||||
Brookhuis |
148 |
0 |
0 |
0 |
148 |
||||
Deurninger es |
-121 |
0 |
0 |
0 |
-121 |
||||
Spikkert |
-1586 |
0 |
0 |
0 |
-1586 |
||||
Commanderie |
333 |
829 |
168 |
998 |
-664 |
||||
Noord Deurningen |
-653 |
0 |
0 |
0 |
-653 |
||||
Aveskamp |
95 |
0 |
0 |
0 |
95 |
||||
Hopmanstraat |
-32 |
0 |
2 |
2 |
-35 |
||||
Denekamp Oost 1e fase |
1333 |
220 |
-220 |
0 |
1333 |
||||
Saasveld De Lenne |
-299 |
0 |
0 |
0 |
-299 |
||||
Rossum Noord 2e fase |
85 |
0 |
0 |
0 |
85 |
||||
Denekamp Oost 2e fase |
1029 |
0 |
0 |
0 |
1029 |
||||
Bögelscamp |
78 |
0 |
0 |
0 |
78 |
||||
Tilligte Noord |
618 |
0 |
0 |
0 |
618 |
||||
0 |
|||||||||
De Mors IV |
1681 |
953 |
52 |
1006 |
675 |
||||
Echelpoel III |
-480 |
0 |
0 |
0 |
-480 |
||||
De Mors V |
222 |
0 |
0 |
0 |
222 |
||||
Marconiweg |
-168 |
0 |
0 |
0 |
-168 |
||||
Totaal |
2283 |
2002 |
3 |
2005 |
277 |
||||
Boekwaarde |
Geraamde nog te |
Geraamde nog te |
Geraamd |
Geraamd |
|||||
Gronden in exploitatie |
per |
realiseren |
realiseren |
resultaat |
resultaat |
||||
voorziening |
kosten |
opbrengsten |
(nominale waarde) |
(contante waarde) |
|||||
Brookhuis |
148 |
550 |
727 |
-28 |
-26 |
||||
Deurninger es |
-121 |
116 |
0 |
-5 |
-5 |
||||
Spikkert |
-1586 |
2587 |
1093 |
-92 |
-85 |
||||
Commanderie |
333 |
664 |
0 |
998 |
940 |
||||
Noord Deurningen |
-653 |
278 |
0 |
-375 |
-368 |
||||
Aveskamp |
95 |
148 |
685 |
-441 |
-424 |
||||
Hopmanstraat |
-32 |
35 |
0 |
2 |
2 |
||||
Denekamp Oost 1e fase |
1333 |
1067 |
2430 |
-30 |
-28 |
||||
Saasveld De Lenne |
-299 |
218 |
0 |
-81 |
-78 |
||||
Rossum Noord 2e fase |
85 |
1301 |
1759 |
-373 |
-332 |
||||
Denekamp Oost 2e fase |
1029 |
6331 |
7426 |
-66 |
-51 |
||||
Bögelscamp |
78 |
1442 |
2036 |
-515 |
-457 |
||||
Tilligte Noord |
618 |
1241 |
2972 |
-1112 |
-931 |
||||
0 |
|||||||||
De Mors IV |
1681 |
63 |
738 |
1006 |
986 |
||||
Echelpoel III |
-480 |
449 |
0 |
-32 |
-31 |
||||
De Mors V |
222 |
589 |
1597 |
-786 |
-671 |
||||
Marconiweg |
-168 |
52 |
0 |
-116 |
-114 |
||||
Totaal |
2283 |
17131 |
21462 |
-2048 |
-1672 |
||||
Overige voorraden |
Saldo |
Mutatie |
Saldo |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) |
1-1-2023 |
boekjaar |
31-12-2023 |
Voorraad gebouwen |
155 |
155 |
|
Voorraad geschenken |
0 |
0 |
|
Totaal |
155 |
0 |
155 |
Vorderingen |
Saldo |
Saldo |
(Bedragen x € 1.000) |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
Vorderingen op openbare lichamen |
9.133 |
7.803 |
Belastingvorderingen |
398 |
582 |
Voorziening belastingvorderingen |
-10 |
-9 |
388 |
572 |
|
Overige vorderingen |
898 |
1.232 |
Debiteuren BBZ/Bijstand |
786 |
775 |
Voorziening |
-463 |
-373 |
323 |
402 |
|
Debiteuren Tozo |
336 |
489 |
Voorziening |
0 |
0 |
336 |
489 |
|
Totaal bijstandsdebiteuren |
659 |
891 |
Rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen |
78 |
99 |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar |
15.043 |
12.455 |
Totaal |
26.199 |
23.053 |
Schatkistbankieren |
Saldo |
Saldo |
|||
(Bedragen x € 1.000) |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
|||
Schatkistbankieren |
15.043 |
12.455 |
|||
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000) |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Verslagjaar |
|||||
(1) |
Drempelbedrag |
1426 |
|||
Kwartaal 1 |
Kwartaal 2 |
Kwartaal 3 |
Kwartaal 4 |
||
(2) |
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen |
446 |
443 |
407 |
419 |
(3a) = (1) > (2) |
Ruimte onder het drempelbedrag |
980 |
983 |
1.019 |
1.007 |
(3b) = (2) > (1) |
Overschrijding van het drempelbedrag |
- |
- |
- |
- |
(1) Berekening drempelbedrag |
|||||
Verslagjaar |
|||||
(4a) |
Begrotingstotaal verslagjaar |
71.300 |
|||
(4b) |
Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen |
71.300 |
|||
(4c) |
Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat |
||||
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. |
Drempelbedrag |
1426 |
|||
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen |
|||||
Kwartaal 1 |
Kwartaal 2 |
Kwartaal 3 |
Kwartaal 4 |
||
(5a) |
Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) |
40.107 |
40.351 |
37.407 |
38.531 |
(5b) |
Dagen in het kwartaal |
90 |
91 |
92 |
92 |
(2) - (5a) / (5b) |
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen |
446 |
443 |
407 |
419 |
Liquide middelen |
Saldo |
Saldo |
|||
(Bedragen x € 1.000) |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
|||
Kas |
2 |
6 |
|||
Bank |
468 |
471 |
|||
Totaal |
471 |
478 |
|||
Overlopende activa |
Saldo |
Saldo |
||||
(Bedragen x € 1.000) |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
||||
Vooruitbetaalde bedragen |
284 |
369 |
||||
Van EU overheidslichamen, het Rijk en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen |
250 |
959 |
||||
Nog te ontvangen bedragen |
1.935 |
1.789 |
||||
Totaal |
2.470 |
3.117 |
||||
Van EU overheidslichamen, het Rijk en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen |
Saldo |
Toevoegingen |
Ontvangen |
Terug- |
Saldo |
|
bedragen x € 1.000 |
1-1-2023 |
bedragen |
betalingen |
31-12-2023 |
||
Regeling: |
||||||
SISA |
||||||
Uitkering stimulering sport 2023 |
0 |
531 |
333 |
199 |
||
Bekostingsregeling opvang ontheemden Oekraine |
959 |
3.588 |
4.496 |
52 |
||
Totaal |
959 |
4.119 |
4.829 |
0 |
250 |
|
Passiva
Terug naar navigatie - PassivaReserves |
Saldo |
Saldo |
|
bedragen x € 1.000 |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
|
Algemene reserve |
6.855 |
5.335 |
|
Bestemmingsreserves |
38.421 |
35.864 |
|
Resultaat na bestemming |
3.767 |
5.011 |
|
Totaal |
49.043 |
46.210 |
|
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Buffer om in uiterste noodzaak incidentele onverwachte/onvoorziene uitgaven maar ook rekening tekorten te dekken. |
|||||||||||||||
Resultaatbestemming 2022 |
3.274 |
||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen |
5.174 |
||||||||||||||
Complex Echelpoel III te Weerselo |
6 |
||||||||||||||
Complex De Mors te Ootmarsum |
52 |
||||||||||||||
Complex Marconistraat te Denekamp |
62 |
||||||||||||||
Complex Brookhuis te Denekamp |
78 |
||||||||||||||
Complex Denekamp Oost te Denekamp |
220 |
||||||||||||||
Complex Spikkert te Weerselo |
291 |
||||||||||||||
Complex Deurninger Esch |
10 |
||||||||||||||
Complex Noord Deurningen |
73 |
||||||||||||||
Complex De Lenne te Saasveld |
42 |
||||||||||||||
Complex De Commanderie te Ootmarsum |
168 |
||||||||||||||
Complex Hopmanstraat te Denekamp |
60 |
||||||||||||||
Saldo MJB 2023 |
899 |
||||||||||||||
Afwaardering aankoop grond Kerkweg Deurningen |
99 |
||||||||||||||
Saldo raadsperspectief 2024 |
1.225 |
||||||||||||||
Saldo programmajournaal 2023 |
1.623 |
||||||||||||||
Algemene reserve - Totaal |
5.335 |
7.439 |
5.919 |
6.855 |
|||||||||||
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen |
|||||||||||||||
Resultaatbestemming 2022 |
5.011 |
||||||||||||||
Reserve saldo van de rekening - Totaal |
5.011 |
0 |
5.011 |
0 |
|||||||||||
Reserve onderhoud gebouwen |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Spreiden van de lasten welke voortvloeien uit het groot onderhoud van diverse gemeentelijke gebouwen (met uitzondering van onderwijsgebouwen). |
|||||||||||||||
Dotatie aan reserve onderhoud gebouwen |
298 |
||||||||||||||
Onderhoudskosten |
203 |
||||||||||||||
Reserve onderhoud gebouwen - Totaal |
2.183 |
298 |
203 |
2.278 |
|||||||||||
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Dekking kapitaallasten investeringen |
|||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen |
401 |
24 |
|||||||||||||
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen |
15 |
||||||||||||||
Reserve wegen en kunstwerken |
170 |
||||||||||||||
Aanvulling rondweg Weerselo |
90 |
||||||||||||||
Dekking afschrijvingen majeure projecten |
257 |
||||||||||||||
Reserve dividend WMO Beheer - Totaal |
10.953 |
675 |
281 |
11.347 |
|||||||||||
Reserve Maatschappelijk Effecten Plan |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Realiseren van projecten uit het Maatschappelijk Effecten Plan |
|||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen |
142 |
||||||||||||||
Voorbereidingskosten basischolen |
19 |
||||||||||||||
Actualisatie cultuurvisie Dinkelland |
37 |
||||||||||||||
Volkshuisvesting Rijks en provinciale middelen |
208 |
||||||||||||||
Centrumplan (Be)leefbaar centrum Ootmarsum |
44 |
||||||||||||||
Parkeeronderzoek Ootmarsum |
25 |
||||||||||||||
Reserve maatschappelijk effectenplan - Totaal |
1.152 |
0 |
475 |
677 |
|||||||||||
Reserve wegen en kunstwerken |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Spreiden van de lasten welke voortvloeien uit het groot onderhoud van wegen en kunstwerken. |
|||||||||||||||
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten |
170 |
||||||||||||||
Reserve wegen en kunstwerken - Totaal |
844 |
0 |
170 |
674 |
|||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Vrij beschikbare algemene middelen |
|||||||||||||||
Resultaatbestemming 2022 |
1.258 |
||||||||||||||
Algemene reserve |
5.174 |
||||||||||||||
Reserve Maatschappelijk Effecten Plan |
142 |
||||||||||||||
Reserve Onderwijshuisvesting Denekamp |
9.000 |
||||||||||||||
Reserve College akkoord |
400 |
||||||||||||||
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten |
24 |
401 |
|||||||||||||
Energietoeslag |
410 |
||||||||||||||
Detachering mbt Archief Ootmarsum |
19 |
||||||||||||||
Kansrijke start |
0 |
||||||||||||||
Amendement: Noodfonds energiekosten verenigingen en SMO's |
104 |
||||||||||||||
Aanbesteding energie |
27 |
||||||||||||||
Beindiging inzet strategische verbinder |
70 |
||||||||||||||
Mogelijke compensatie rijk m.b.t. klimaatakkoord |
73 |
||||||||||||||
Prijsstijging wegen |
590 |
||||||||||||||
Vermindering lokale heffingen |
274 |
||||||||||||||
Bijdrage ijsbaan Twente |
27 |
||||||||||||||
Bijdrage Bibliotheek |
50 |
||||||||||||||
Transitiesubsidie Natura Docet |
150 |
||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen - Totaal |
13.384 |
6.599 |
11.595 |
8.388 |
|||||||||||
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Dekking uitvoeringsplan KOG |
|||||||||||||||
Uitvoeringsplan KOG |
273 |
||||||||||||||
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten |
15 |
||||||||||||||
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen - Totaal |
1.152 |
0 |
287 |
865 |
|||||||||||
Reserve College akkoord 2022 - 2026 |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Dekking uitvoering College akkoord |
|||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen |
400 |
||||||||||||||
Werkbudget toekomstbestendige agrarische sector |
58 |
||||||||||||||
Werkbudget gezondheid |
4 |
||||||||||||||
Leefbaarheidsfonds |
204 |
||||||||||||||
Groene cheque |
24 |
||||||||||||||
NOT Energieloket 3.0 |
10 |
||||||||||||||
Werkbudget duurzaamheid |
19 |
||||||||||||||
Uitvoeringskosten duurzaamheid |
282 |
||||||||||||||
Werkbudget leefbare kernen |
102 |
||||||||||||||
Werkbudget 3 O's leefbare kernen |
2 |
||||||||||||||
Versterking toerisme |
76 |
||||||||||||||
Werkbudget bedrijfsuitbreiding |
4 |
||||||||||||||
Project ontplooing grensregio"s |
24 |
||||||||||||||
Mijn Dinkelland 2030 |
6 |
||||||||||||||
Digitalisering dienstverlening |
28 |
||||||||||||||
Veranderende arbeidsmarkt |
200 |
||||||||||||||
Twenteboard development |
240 |
||||||||||||||
Gebiedsgerichte aanpak verhoging onderhoud |
96 |
||||||||||||||
Faciliteren samenlevingsinitiatieven |
20 |
||||||||||||||
Visual Tree Assesment / Boomveiliheidscontrole |
6 |
||||||||||||||
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen - Totaal |
6.195 |
400 |
1.404 |
5.191 |
|||||||||||
Reserve Onderwijshuisvesting Denekamp |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Dekking uitvoering visie onderwijshuisvestiging Denekamp |
|||||||||||||||
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen |
9.000 |
||||||||||||||
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen - Totaal |
0 |
9.000 |
0 |
9.000 |
|||||||||||
Reserves - Totaal |
46.211 |
24.410 |
25.345 |
45.276 |
|||||||||||
Voorzieningen |
Saldo |
Saldo |
|||
bedragen x € 1.000 |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
|||
Verplichtingen, verliezen en risico's |
2.787 |
2.936 |
|||
Door derden beklemde middelen |
4.383 |
4.411 |
|||
Toekomstige verplichtingen |
17 |
17 |
|||
Totaal |
7.187 |
7.364 |
|||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||||||||
Voorziening pensioenaanspraken en wachtgelden wethouders |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: (Oud-)wethouders kunnen op basis van hun rechtspositie aanspraak maken op een pensioenuitkering. Om deze toekomstige verplichting te kunnen volldoen, is deze voorziening in het leven geroepen. |
|||||||||||||||
Vrijval t.g.v. resultaat |
43 |
||||||||||||||
Toevoegingen |
13 |
||||||||||||||
Aanwendingen |
221 |
||||||||||||||
Voorziening pensioenaanspraken wethouders - Totaal |
2.805 |
13 |
263 |
2.555 |
|||||||||||
Voorziening liquidatie Top Craft |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Dekking van toekomstige kosten verband houdend met de herstructurering/ontmanteling van de Gemeenschappelijke Regeling WOT en Top-Craft. |
|||||||||||||||
Afbouw voorziening |
|||||||||||||||
Voorziening liquidatie Top Craft - Totaal |
17 |
0 |
0 |
17 |
|||||||||||
Voorziening riolering |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ongewenste schommelingen (sterke fluctuatie) van door de gemeente aan burgers in rekening te brengen tarieven voor rioolrecht op te vangen. Uitgangspunt hierbij is kostendekkende tarieven voor rioolrecht. |
|||||||||||||||
Exploitatieoverschot |
167 |
||||||||||||||
Voorziening riolering - Totaal |
3.972 |
167 |
0 |
4.139 |
|||||||||||
Voorziening afval |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ongewenste schommelingen (sterke fluctuatie) van door de gemeente aan burgers in rekening te brengen tarieven voor afvalstoffenheffing en reinigingsrecht op te vangen. Uitgangspunt hierbij is kostendekkende tarief. |
|||||||||||||||
Exploitatietekort |
194 |
||||||||||||||
Voorziening afval - Totaal |
438 |
0 |
194 |
244 |
|||||||||||
Voorziening groot onderhoud Dorper Esch |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ter dekking van de onderhoudskosten van Dorper Esch over een periode van 30 jaar |
|||||||||||||||
Structurele dotatie |
383 |
||||||||||||||
Onderhoudskosten |
283 |
||||||||||||||
Voorziening groot onderhoud Dorper Esch - Totaal |
129 |
383 |
283 |
229 |
|||||||||||
Voorziening verlofsparen |
|||||||||||||||
Omschrijving boeking |
Stand 1/1 |
Bij |
Af |
Stand 31/12 |
|||||||||||
Doel/motief: Hiermee kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid. |
|||||||||||||||
Dotatie verlofsparen |
1 |
||||||||||||||
Voorziening verlofsparen - Totaal |
2 |
1 |
0 |
3 |
|||||||||||
Voorzieningen - Totaal |
7.364 |
563 |
740 |
7.187 |
|||||||||||
Vaste schulden (bedragen x € 1.000) |
Saldo |
Saldo |
||
Rentetypische looptijd 1 jaar of langer |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
||
Onderhandse leningen: |
||||
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen |
154 |
231 |
||
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen |
22.038 |
25.370 |
||
- overige vaste schulden |
90 |
120 |
||
Totaal |
22.282 |
25.722 |
||
Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) |
Saldo |
Saldo |
||
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
||
Kasgeldleningen |
- |
0 |
||
Overige schulden: |
||||
Crediteuren |
5.222 |
2.674 |
||
Waarborgsommen |
22 |
33 |
||
Totaal |
5.245 |
2.706 |
||
Overlopende passiva |
Saldo |
Saldo |
|
bedragen x € 1.000 |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
|
Van EU overheidslichamen, het Rijk en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen |
6.671 |
5.153 |
|
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in
een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering
van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde
verplichtingen van vergelijkbaar volume |
2.334 |
2.572 |
|
Totaal |
9.004 |
7.725 |
|
Van EU overheidslichamen, het Rijk en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen |
Saldo |
Stortingen |
Ont- |
Terug- |
Saldo |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2023 |
trekkingen |
betalingen |
31-12-2023 |
||
Regeling: |
|||||
SISA |
|||||
Uitkering stimulering sport 2020 |
487 |
487 |
|||
Uitkering stimulering sport 2021 |
311 |
241 |
25 |
4 |
523 |
Uitkering stimulering sport 2022 |
492 |
492 |
- |
||
TOZO |
668 |
10 |
75 |
583 |
|
Toeslagenaffaire |
21 |
32 |
0 |
53 |
|
Onderwijsachterstandenbeleid |
25 |
151 |
120 |
56 |
|
Nationaal Programma Onderwijs |
155 |
94 |
61 |
||
Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027 |
347 |
9 |
338 |
||
Regeling reductie energieverbruik woningen |
64 |
64 |
|||
Wet inburgering |
108 |
270 |
301 |
73 |
3 |
Onderwijsroute |
23 |
24 |
29 |
6 |
12 |
Informatiepunt digitale overheid |
0 |
26 |
26 |
- |
|
Specifieke uitkering flexibele inzet woningbouw |
0 |
25 |
25 |
- |
|
Spuk energiearmoede |
437 |
142 |
253 |
326 |
|
Verkeersmaatregelen SPV |
339 |
29 |
310 |
||
Flexwonen |
814 |
814 |
|||
Coronatoegangsbewijzen 2e tranche |
78 |
78 |
- |
||
Subsidie maatwerkbudget GLI; NDC & valpreventie |
10 |
10 |
- |
||
Meerkosten energie openbare zwembaden |
0 |
431 |
91 |
340 |
|
Capaciteit klimaat- en energiebeleid |
0 |
1.437 |
475 |
962 |
|
Lokale aanpak isolatie |
0 |
1.205 |
1.205 |
||
Subsidieregeling sanering verkeerslawaai |
57 |
57 |
|||
Wijkuitvoeringsplannen van het gas af |
3 |
3 |
0 |
||
Coronatoegangsbewijzen 1e tranche |
46 |
46 |
- |
||
Brede Spuk |
0 |
394 |
289 |
104 |
|
Overige regelingen: |
|||||
Kanaal Almelo Nordhorn |
45 |
45 |
- |
||
Verkeer, gedragsbeinvl proj en infr maatregelen |
18 |
160 |
105 |
72 |
|
Subsidie tuin- en parkaanleg Engelse Tuin Ootmarsum |
8 |
5 |
3 |
||
Subsidie cultuureducatie |
24 |
12 |
12 |
||
Geluidssanering Deurningerstraat Denekamp |
8 |
8 |
|||
Subsidie Elke Tukker bewust gezond |
224 |
86 |
138 |
||
Subsidie Thijplein Rossum |
100 |
100 |
- |
||
Bijdragen KGO / landschapsfonds |
74 |
12 |
48 |
38 |
|
Subsidie toren Denekamp |
45 |
45 |
|||
Stadarrangement Denekamp |
50 |
8 |
42 |
||
Clientondersteuning |
50 |
50 |
- |
||
Kennissessie Kansrijk Ondernemen |
4 |
1 |
3 |
||
Subsidie intensivering energietoezicht |
19 |
19 |
- |
||
Subsidie animatiefilmpjes |
0 |
24 |
15 |
8 |
|
Totaal |
5.153 |
4.573 |
2.239 |
817 |
6.670 |
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in
een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering
van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde
verplichtingen van vergelijkbaar volume |
Saldo |
Saldo |
|
---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 |
31-12-2023 |
31-12-2022 |
|
Transitorische rente |
145 |
150 |
|
Wmo jeugd |
1.073 |
986 |
|
Tussenrekening PGB |
64 |
||
Loonbelasting |
86 |
50 |
|
Omzetbelasting |
187 |
410 |
|
Accountant |
50 |
43 |
|
Afrekening ODT |
151 |
||
Afrekening WSW |
95 |
||
Energie |
38 |
39 |
|
Bijdrage energiecorporatie |
53 |
||
Energiecoach |
51 |
||
Bijdragen Oekranië |
71 |
||
Re-ïntegratiekosten |
17 |
||
Subsidies |
16 |
69 |
|
Uitkeringen |
306 |
||
Afdracht WKR |
48 |
||
Uitbesteed werk |
19 |
||
Proceskosten |
9 |
||
Kosten CDOKE |
385 |
||
Afrekening EvNOT |
122 |
||
Inburgeringskosten |
46 |
||
Vergoeding verkiezingen |
30 |
||
Overige nog te betalen kosten |
62 |
32 |
|
Totaal |
2.334 |
2.572 |
|
Geldnemer |
Aard / |
Oorspronkelijk |
Percentage |
Restant per |
||
---|---|---|---|---|---|---|
omschrijving |
bedrag |
dekking |
31-12-20233 |
|||
x € 1.000 |
x € 1.000 |
|||||
Stichting Mijande Wonen |
garantie |
1.374 |
100% |
1.049 |
||
St. Nationaal Restauratiefonds |
garantie |
238 |
100% |
74 |
||
St. Bibliotheek Dinkelland |
garantie |
330 |
100% |
187 |
||
St. Zorggroep Sint Maarten |
garantie |
913 |
100% |
21 |
||
2.855 |
1.331 |
geldnemer |
Aard / |
Oorspronkelijk |
Restantschuld per |
||||
bedrag |
31-12-2023 |
||||||
Omschrijving |
x € 1.000 |
x € 1.000 |
|||||
SWS Ootmarsum |
borg WSW |
94 |
68 |
||||
Stichting Mijande Wonen |
borg WSW |
81.894 |
75.735 |
||||
81.988 |
75.803 |
||||||
Onderwerp |
Looptijd |
Contractwaarde |
|
---|---|---|---|
Per jaar |
|||
Raamovereenkomst asfaltonderhoud |
3 jaar vanaf 2021
Optionele verlenging met 2 x 1 jaar |
800.000 |
|
Levering duurzame elektriciteit vanaf 2021 |
4 jaar vanaf 1 januari 2021
Optionele verlenging is 1 x 1 jaar |
315.000* |
|
Levering aardgas inclusief CO2 certificaten VER's Gold Standard |
1 januari 2023 tot en met 31 december 2026 optionele
verlenging met 3 x 1 jaar |
189.000* |
|
Maatwerkvoorziening vervoer 2023 |
1 augustus 2023 t/m 31 juli 2028
Optionele verlenging is
1 x 5 jaar. |
1.000.000* |
|
Callcenter voor incidenteel vervoer |
1 oktober 2021 t/m 30 juni 2023
Optionele verlenging is 2 x 1 jaar |
Voor 11 gemeenten 165.000 |
|
Rioolreiniging en -inspectie |
1/9/2023 t/m 31/8/2025
Optionele verlenging 1 x 2 jaar |
55.000 |
|
Integrale inkoop Wmo 2015 en Jeugdwet |
4 jaar vanaf 2019 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar |
4.500.000 |
|
Huishoudelijke ondersteuning |
1-1-2024 tot en met 31-12-2028 optionele verlenging van 3x 1 jaar |
2.500.000* |
|
Onderhoud en storingsafhandeling Openbare Verlichting |
1 maart 2022 tot en met 28 februari 2024 optionele verlenging van 2 x 1 jaar |
290.000 |
|
Aanbesteding Wmo hulpmiddelen |
2019 t/m 2022 optionele verlenging van 3 x 1 jaar |
Varieert per jaar |
|
Raamovereenkomst trapliften |
1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 optionele
Verlenging van 4 x 1 jaar |
Varieert per jaar |
|
Uitbesteding afvalinzameling en -verwerking |
2016 t/m 2020 Daarna jaarlijks verlengbaar |
850.000 |
|
Overeenkomst Maintain Dorper Esch |
Start na oplevering verbouwing Dorper Esch. Looptijd 30 jaar |
Varieert per jaar
Gemiddeld per jaar 335.000 |
|
Accountantsdiensten |
Boekjaar 2023 t/m 2026
optionele verlenging van 1 x 4 jaar |
65.000 |
|
Raambestek onderhoud elementenverharding Noaberkracht Dinkelland en Tubbergen |
Boekjaar 2019 t/m 2021
met een optionele verlengingsmogelijkheid van 3 x 1 jaar |
65.000 |
|
Reiniging kolken en lijnafwatering |
2 jaar vanaf mei 2020
verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar |
32.500 |
|
Verkeersborden en toebehoren gemeenten Dinkelland en Tubbergen |
1 mei 2021 tot en met 30 april 2025 |
20.000 |
|
Beveiligingsdienstverlening opvanglocaties |
t/m maart 2024 optionele verlenging 6 x 6 maanden |
210.000* |
|
Levering beplantingen |
1 september 2023 t/m 31 augustus 2026 optionele verlenging van een jaar |
100.000* |
|
Bermen maaien sloten korven |
1-6-2023 t/m 31 mei 2025 optionele tot verlenging 2 maal 1 jaar |
Varieert per jaar |
|
Bestrijding eikenprocessierups |
April 2023 tot en met maart 2025 optionele tot verlenging 2 maal 1 jaar |
20.000* |
|
Afvoer groenafval en levering materialen |
1 april 2020 tot en met 31 maart 2024 |
30.000 |
|
Afvalovereenkomst gemeentelijk afvalbrengpunt |
1 januari 2016 t/m 31 december 2035 |
160.000 |
|
* Contractwaarde is o.b.v. een schatting tot stand gekomen |
Gebeurtenissen na balansdatum
Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatumToelichting en analyse op de baten en lasten
Terug naar navigatie - Toelichting en analyse op de baten en lastenProgramma's
Terug naar navigatie - Programma'sProgramma Ambitiedeel |
|||||||||
Ambitie buitengebied in balans |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
0 |
4 |
1 |
-3 |
|||||
Lasten |
228 |
253 |
219 |
34 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-228 |
-249 |
-218 |
31 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
60 |
90 |
58 |
-32 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-168 |
-159 |
-160 |
-1 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Werkbudget |
32 |
||||||||
32 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-1 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
31 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Werkbudget |
-32 |
||||||||
-32 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
0 |
||||||||
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming |
-1 |
||||||||
Ambitie iedereen gezond |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
0 |
0 |
7 |
7 |
|||||
Lasten |
397 |
650 |
423 |
227 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-397 |
-650 |
-416 |
234 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
209 |
473 |
245 |
-228 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-188 |
-177 |
-171 |
6 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Stimuleringsfonds sociaal domein |
10 |
||||||||
* Implementatie ijslands Preventie Model (zie voorstel budgetoverheveling) |
97 |
||||||||
* Werkbudget (zie voorstel budgetoverheveling) |
46 |
||||||||
* Kernondersteuner (zie voorstel budgetoverheveling) |
13 |
||||||||
* Leefbaarheidsfonds (zie voorstel budgetoverheveling) |
12 |
||||||||
* Mantelzorgbeleid (zie voorstel budgetoverheveling) |
50 |
||||||||
228 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
6 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
234 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Stimuleringsfonds sociaal domein |
-10 |
||||||||
* Implementatie ijslands Preventie Model (zie voorstel budgetoverheveling) |
-97 |
||||||||
* Werkbudget (zie voorstel budgetoverheveling) |
-46 |
||||||||
* Kernondersteuner (zie voorstel budgetoverheveling) |
-13 |
||||||||
* Leefbaarheidsfonds (zie voorstel budgetoverheveling) |
-12 |
||||||||
* Mantelzorgbeleid (zie voorstel budgetoverheveling) |
-50 |
||||||||
-228 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
0 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming |
6 |
||||||||
Ambitie leefomgeving van de toekomst |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
0 |
1.056 |
730 |
-326 |
|||||
Lasten |
922 |
2.012 |
1.425 |
587 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-922 |
-955 |
-695 |
261 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
550 |
600 |
335 |
-265 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-372 |
-355 |
-360 |
-4 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Duurzaamheid- programmagelden |
208 |
||||||||
* Energieloket |
20 |
||||||||
* Werkbudget |
31 |
||||||||
259 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
2 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
261 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Duurzaamheid- programmagelden |
-208 |
||||||||
* Energieloket |
-20 |
||||||||
* |
-31 |
||||||||
-259 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-6 |
||||||||
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming |
-4 |
||||||||
Ambitie leefbare kernen |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
0 |
909 |
33 |
-876 |
|||||
Lasten |
594 |
2.685 |
1.121 |
1.563 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-594 |
-1.776 |
-1.089 |
687 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
186 |
1.391 |
660 |
-731 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-408 |
-385 |
-429 |
-44 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* We houden het rapport Samen Scholen 2030 actueel (zie voorstel budgetoverheveling) |
15 |
||||||||
* Voorbereidingskosten basisscholen Denekamp (zie voorstel budgetoverheveling) |
426 |
||||||||
* Stimuleringsregeling binnenstedelije herontwikkeling (zie voorstel budgetoverheveling) |
200 |
||||||||
* Volkshuisvesting Rijks en provinciale middelen (zie voorstel budgetoverheveling) |
50 |
||||||||
* Onderzoek Nicolaasplein - parkeersysteem |
18 |
||||||||
* Werkbudget |
23 |
||||||||
* Versterking toerisme |
10 |
||||||||
* Samenwerking centrumondernemers |
15 |
||||||||
758 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Centrumplan (Be)leefbaar centrum Ootmarsum |
-59 |
||||||||
* Project ontplooing grensregio"s |
-12 |
||||||||
-70 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-1 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
687 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Voorbereidingskosten basisscholen Denekamp (zie voorstel budgetoverheveling) |
-426 |
||||||||
* Stimuleringsregeling binnenstedelije herontwikkeling (zie voorstel budgetoverheveling) |
-200 |
||||||||
* Volkshuisvesting Rijks en provinciale middelen (zie voorstel budgetoverheveling) |
-50 |
||||||||
* Onderzoek Nicolaasplein - parkeersysteem |
-18 |
||||||||
* Werkbudget |
-23 |
||||||||
* Versterking toerisme |
-10 |
||||||||
* Project ontplooing grensregio"s |
12 |
||||||||
* Samenwerking centrumondernemers |
-15 |
||||||||
-731 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
1 |
||||||||
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming |
-44 |
||||||||
Ambitie gemeente en de samenleving |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Lasten |
840 |
795 |
757 |
38 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-840 |
-795 |
-757 |
38 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
50 |
50 |
6 |
-44 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-790 |
-745 |
-751 |
-6 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Mijn Dinkelland 2030 (zie voorstel budgetoverheveling) |
44 |
||||||||
44 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-6 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
38 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Mijn Dinkelland 2030 (zie voorstel budgetoverheveling) |
-44 |
||||||||
-44 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
0 |
||||||||
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming |
-6 |
||||||||
Programma basisdeel |
|||||||||
Programma bestuur en middelen |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
BATEN |
|||||||||
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) |
522 |
551 |
700 |
149 |
|||||
Algemene dekkingsmiddelen |
|||||||||
1. Lokale heffingen |
6.502 |
6.909 |
7.083 |
174 |
|||||
2. Algemene uitkeringen |
41.290 |
43.164 |
44.243 |
1.078 |
|||||
3. Dividend |
1.306 |
1.865 |
1.865 |
-0 |
|||||
4. Saldo financieringsfunctie |
47 |
222 |
517 |
295 |
|||||
5. Overhead |
0 |
24 |
16 |
-8 |
|||||
6. Vennootschapsbelasting |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
7. Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
TOTAAL BATEN |
49.666 |
52.735 |
54.424 |
1.689 |
|||||
LASTEN |
|||||||||
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) |
4.798 |
5.107 |
4.093 |
-1.014 |
|||||
Algemene dekkingsmiddelen |
|||||||||
1. Lokale heffingen |
47 |
47 |
47 |
0 |
|||||
2. Algemene uitkeringen |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
3. Dividend |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
4. Saldo financieringsfunctie |
-476 |
-1.160 |
-1.242 |
-82 |
|||||
5. Overhead |
6.966 |
8.074 |
8.091 |
17 |
|||||
6. Vennootschapsbelasting |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
7. Onvoorzien |
40 |
13 |
0 |
-13 |
|||||
TOTAAL LASTEN |
11.375 |
12.082 |
10.990 |
-1.092 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
38.291 |
40.653 |
43.434 |
2.781 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
1.499 |
5.739 |
5.378 |
-361 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
1.552 |
9.017 |
8.667 |
-350 |
|||||
Resultaat van baten en lasten |
38.238 |
37.375 |
40.145 |
2.770 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Voorziening pensioenen wethouders |
230 |
||||||||
* Bestuurlijke communicatie |
14 |
||||||||
* Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken |
19 |
||||||||
* Rekenkamercommissie |
22 |
||||||||
* 'n Emter |
16 |
||||||||
* Laagsestraat 4, Ootmarsum(brandweerpost c.a.) |
11 |
||||||||
* Juridische controlling |
13 |
||||||||
* Rente (stelpost, schatkistbankieren, bouwkavels, etc.) |
373 |
||||||||
* Onroerendezaakbelasting |
169 |
||||||||
* Algemene uitkering (zie voorstel resultaatbestemming voor €756.000) |
1.078 |
||||||||
* Rijksbijdrage Spuk-sport |
87 |
||||||||
* Stelpost prijscompensatie |
538 |
||||||||
* Stelpost onderuitputting bij het RIJK |
92 |
||||||||
* Versterking gemeentelijke antidiscriminatievoorziening (zie voorstel budgetoverheveling) |
7 |
||||||||
* Robuust rechtsbeschermingssysteem |
30 |
||||||||
* Asiel (inburgering) (zie voorstel budgetoverheveling voor een bedrag van €29.000)) |
92 |
||||||||
* Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) |
20 |
||||||||
* Wet goed verhuurderschap |
27 |
||||||||
* Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden |
27 |
||||||||
* Flankerend beleid energiearmoede |
34 |
||||||||
* Detachering mbt Archief Ootmarsum (zie voorstel budgetoverheveling) |
24 |
||||||||
* Breed offensief |
6 |
||||||||
* Versterken sociale basis (zie voorstel budgetoverheveling) |
19 |
||||||||
2.949 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Accountantskosten |
-18 |
||||||||
* Afstoten gemeentelijk vastgoed |
-55 |
||||||||
* Organisatieondersteuning |
-61 |
||||||||
* Onderhoud gebouwen |
-36 |
||||||||
-171 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
3 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
2.781 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* Onderhoud gebouwen |
36 |
||||||||
36 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Detachering mbt Archief Ootmarsum (zie voorstel budgetoverheveling) |
-24 |
||||||||
* Breed offensief |
-6 |
||||||||
* Versterken sociale basis (zie voorstel budgetoverheveling) |
-19 |
||||||||
-50 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
3 |
||||||||
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming |
2.770 |
||||||||
Kosten van de overhead |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
0 |
24 |
16 |
-8 |
|||||
Lasten |
6.966 |
8.074 |
8.091 |
17 |
|||||
Kosten van de overhead |
-6.966 |
-8.050 |
-8.075 |
-25 |
|||||
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties |
|||||||||
330 |
330 |
330 |
0 |
||||||
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties |
|||||||||
-330 |
-330 |
-330 |
0 |
||||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-6.966 |
-8.050 |
-8.075 |
-25 |
|||||
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
2023 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Totaalbedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting |
|||||||||
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
Programma dienstverlening en burgerzaken |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
314 |
321 |
331 |
10 |
|||||
Lasten |
843 |
918 |
904 |
14 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-529 |
-596 |
-573 |
24 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
0 |
4 |
0 |
-4 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-529 |
-593 |
-573 |
20 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Basisregistratie personen |
9 |
||||||||
* Rijbewijzen |
11 |
||||||||
20 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
|||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming |
20 |
||||||||
Programma veiligheid |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
17 |
164 |
59 |
-105 |
|||||
Lasten |
4.135 |
4.199 |
4.029 |
170 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-4.118 |
-4.034 |
-3.970 |
65 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
25 |
30 |
5 |
-25 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-4.093 |
-4.004 |
-3.965 |
40 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Omgevingsdienst Twente |
29 |
||||||||
* Integrale veiligheid |
31 |
||||||||
* Werkbudget integraal veiligheidsbeleid (zie voorstel budgetoverheveling) |
25 |
||||||||
85 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Dierenbescherming en opvang zwerfdieren |
-13 |
||||||||
* Ruiming conventionele explosieven |
-7 |
||||||||
-20 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
|||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
65 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Werkbudget integraal veiligheidsbeleid (zie voorstel budgetoverheveling) |
-25 |
||||||||
-25 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
0 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming |
40 |
||||||||
Programma openbare ruimte en mobiliteit |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
3.546 |
3.993 |
3.766 |
-227 |
|||||
Lasten |
9.997 |
10.069 |
9.721 |
349 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-6.450 |
-6.076 |
-5.954 |
122 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
1.688 |
1.336 |
1.148 |
-189 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-4.763 |
-4.740 |
-4.807 |
-67 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Wegen |
60 |
||||||||
* Onverharde wegen |
13 |
||||||||
* Uitvoeringsplan KOG (zie voorstel budgetoverheveling) |
105 |
||||||||
* Faciliteren samenlevingsinitiatieven (zie voorstel budgetoverheveling) |
5 |
||||||||
* Visual Tree Assesment (VTE) / Boomveiliheidscontrole (BVC) (zie voorstel budgetoverheveling) |
94 |
||||||||
278 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Openbare verlichting |
-33 |
||||||||
* Bermen en sloten |
-47 |
||||||||
* Verkeersmaatregelen SPV |
-29 |
||||||||
* Groenvoorziening (beleid en beheer) |
-28 |
||||||||
* Gebiedsgerichte aanpak verhoging onderhoud |
-16 |
||||||||
-153 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-3 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
122 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Uitvoeringsplan KOG (zie voorstel budgetoverheveling) |
-105 |
||||||||
* Faciliteren samenlevingsinitiatieven (zie voorstel budgetoverheveling) |
-5 |
||||||||
* Gebiedsgerichte aanpak verhoging onderhoud |
16 |
||||||||
* Visual Tree Assesment (VTE) / Boomveiliheidscontrole (BVC) (zie voorstel budgetoverheveling) |
-94 |
||||||||
-188 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
0 |
||||||||
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming |
-67 |
||||||||
Programma economie |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
1.054 |
1.268 |
1.123 |
-146 |
|||||
Lasten |
951 |
1.072 |
1.093 |
-20 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
102 |
196 |
30 |
-166 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
248 |
248 |
292 |
44 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
4 |
110 |
68 |
42 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
346 |
334 |
255 |
-79 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Twenteboard Development |
8 |
||||||||
8 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Volksfeesten en -evenementen |
-8 |
||||||||
* Mutatie verliesvoorziening grondexploitaties |
-95 |
||||||||
* Toeristenbelasting |
-67 |
||||||||
-169 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-5 |
||||||||
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
-166 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* Mutatie verliesvoorziening grondexploitaties |
52 |
||||||||
* Twenteboard Development |
-8 |
||||||||
44 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Winstneming grondexploitaties |
42 |
||||||||
42 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
0 |
||||||||
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming |
-79 |
||||||||
Programma onderwijs |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
173 |
364 |
254 |
-110 |
|||||
Lasten |
1.997 |
2.419 |
2.128 |
290 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-1.824 |
-2.055 |
-1.875 |
180 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
0 |
17 |
17 |
0 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-1.824 |
-2.038 |
-1.858 |
180 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Huisvesting bijzonder basisonderwijs |
263 |
||||||||
* Onderwijsachterstandenbeleid |
16 |
||||||||
279 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Leerlingenvervoer |
-97 |
||||||||
-97 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-2 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming |
180 |
||||||||
Programma sport en accommondaties |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
1.021 |
1.202 |
1.441 |
239 |
|||||
Lasten |
3.497 |
3.810 |
4.005 |
-195 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-2.476 |
-2.607 |
-2.564 |
44 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
147 |
180 |
153 |
-27 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-2.328 |
-2.427 |
-2.411 |
16 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
* Gemeentelijke binnensportaccommodaties en zwembaden |
58 |
||||||||
* Groot onderhoud gebouwen |
25 |
||||||||
83 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Sportondersteuning |
-25 |
||||||||
* Beleid en uitvoering sportaccommodaties |
-9 |
||||||||
-34 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-4 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
44 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Groot onderhoud gebouwen |
-25 |
||||||||
-25 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-3 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming |
16 |
||||||||
Programma cultuur en recreatie |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
55 |
230 |
138 |
-92 |
|||||
Lasten |
1.142 |
1.362 |
1.171 |
191 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-1.087 |
-1.132 |
-1.033 |
98 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
76 |
178 |
117 |
-61 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-1.011 |
-954 |
-916 |
37 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Muziekonderwijs |
44 |
||||||||
* Groot onderhoud gebouwen |
50 |
||||||||
* Nadere regeling cultuur participatie en evenementen (zie voorstel budgetoverheveling) |
11 |
||||||||
106 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-8 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
98 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Groot onderhoud gebouwen |
-50 |
||||||||
* Nadere regeling cultuur participatie en evenementen (zie voorstel budgetoverheveling) |
-11 |
||||||||
-62 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
1 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming |
37 |
||||||||
Programma sociaal domein |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
3.662 |
8.425 |
9.283 |
858 |
|||||
Lasten |
24.638 |
30.706 |
29.888 |
818 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-20.977 |
-22.281 |
-20.606 |
1.675 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
25 |
1.766 |
880 |
-886 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-20.952 |
-20.515 |
-19.725 |
789 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Heroriëntatie vrij toegankelijke voorzieningen (zie ook voorstel budgetoverheveling voor een bedrag van € 101.000) |
|||||||||
164 |
|||||||||
* Wet inburgering (zie ook voorstel budgetoverheveling voor een bedrag van €64.954) |
103 |
||||||||
* Vluchtelingen Oekraïne (zie voorstel resultaatbepaling voor een bedrag van €1.222.429) |
2.080 |
||||||||
* Kernondersteuner |
120 |
||||||||
* Praktijkondersteuner huisarts |
19 |
||||||||
* Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) |
27 |
||||||||
* Sociale werkvoorziening |
205 |
||||||||
* Participatie en reintegratie |
153 |
||||||||
* Regiotaxi |
61 |
||||||||
* Wmo vervoer dagbesteding |
73 |
||||||||
* Wmo eigen bijdragen |
16 |
||||||||
* Wmo ondersteuning groep |
38 |
||||||||
* Wmo beschermd wonen |
105 |
||||||||
* Heroriëntatie ondernemers |
9 |
||||||||
* Amendement: Noodfonds energiekosten verenigingen en SMO's (zie voorstel budgetoverheveling) |
13 |
||||||||
* Bijstandsuitkeringen (zie voorstel budgetoverheveling) |
29 |
||||||||
* Gezond in de stad (zie voorstel budgetoverheveling) |
12 |
||||||||
* Transitiebudget visie sociale zaken(zie voorstel budgetoverheveling) |
25 |
||||||||
3.253 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Beleid en uitvoering inkomensregelingen |
-39 |
||||||||
* Bijstandsuitkeringen |
-324 |
||||||||
* Minimabeleid |
-58 |
||||||||
* Energiearmoede |
-422 |
||||||||
* Hulpmiddelen |
-41 |
||||||||
* Wmo beleid en uitv.Maatwerkdienstverlening 18+ |
-116 |
||||||||
* Huishoudelijke ondersteuning |
-61 |
||||||||
* Wmo ondersteuning individueel |
-137 |
||||||||
* Wmo verblijf |
-72 |
||||||||
* Jeugd beleid en uitv.Maatwerkdienstverlening 18- |
-123 |
||||||||
* Jeugdzorg |
-215 |
||||||||
-1.608 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
30 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
1.675 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Heroriëntatie ondernemers |
-9 |
||||||||
* Amendement: Noodfonds energiekosten verenigingen en SMO's (zie voorstel budgetoverheveling) |
-13 |
||||||||
* Inburgering (zie voorstel budgetoverheveling) |
-17 |
||||||||
* Bijstandsuitkeringen (zie voorstel budgetoverheveling) |
-29 |
||||||||
* Gezond in de stad (zie voorstel budgetoverheveling) |
-12 |
||||||||
* Gemeentelijke Opvang Oekraine |
-708 |
||||||||
* Particuliere Opvang Oekraine (zie voorstel budgetoverheveling) |
-70 |
||||||||
* Transitiebudget visie sociale zaken(zie voorstel budgetoverheveling) |
-25 |
||||||||
-882 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-4 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming |
789 |
||||||||
Opmerking m.b.t. eigen bijdragen/abonementstarief WMO huishoudelijke hulp |
|||||||||
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen/abonementstarief door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen/abonementstarief geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen/abonementstarief kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau. |
|||||||||
Programma milieu |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
2.230 |
2.539 |
2.360 |
-178 |
|||||
Lasten |
2.061 |
2.325 |
2.147 |
177 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
170 |
214 |
213 |
-1 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
170 |
214 |
213 |
-1 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* |
|||||||||
0 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
-1 |
||||||||
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming |
-1 |
||||||||
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
|||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Baten |
5.294 |
7.778 |
7.900 |
122 |
|||||
Lasten |
6.277 |
8.454 |
8.995 |
-542 |
|||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-983 |
-676 |
-1.095 |
-420 |
|||||
Onttrekkingen aan reserves |
0 |
132 |
725 |
593 |
|||||
Toevoegingen aan reserves |
346 |
288 |
350 |
-62 |
|||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-1.329 |
-831 |
-720 |
111 |
|||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: |
€ |
€ |
|||||||
Voordelen |
|||||||||
* Bestemmingsplanwijzigingen op verzoek |
172 |
||||||||
* Winstneming grondexploitaties |
62 |
||||||||
234 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Omgevingsvergunningen |
-62 |
||||||||
* Mutatie verliesvoorziening en verliesneming grondexploitaties |
-593 |
||||||||
-655 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
1 |
||||||||
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor bestemming |
-420 |
||||||||
Voordelen |
|||||||||
* Mutatie verliesvoorziening en verliesneming grondexploitaties |
593 |
||||||||
593 |
|||||||||
Nadelen |
|||||||||
* Winstneming grondexploitaties |
-62 |
||||||||
-62 |
|||||||||
* Per saldo overige voor- en nadelen |
0 |
||||||||
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming |
111 |
||||||||