Programma Iedereen Gezond
Actielijn 1 De zorg voor onze inwoners is op orde
Terug naar navigatie - Actielijn 1 De zorg voor onze inwoners is op ordeActielijn 1
Terug naar navigatie - Actielijn 1Onze ambitie is om pro-actiever en zo vroeg mogelijk met onze partners en inwoners (preventief) te werken aan gezondheid. Wij willen korte lijnen tussen de gemeente, zorgaanbieders en zorgontvangers. Met als doel: zorg menselijker, efficiënter, effectiever en dichtbij. Onze inzet richten we op het organiseren en verbeteren van de korte lijnen door middel van een gebiedsgerichte integrale aanpak van de zorg. We werken actief samen met alle partners in het zorgdomein. Bij deze ambitie past onze financiële inzet op de (areaal-)ontwikkelingen, de POH jeugd-GGZ en de coördinator externe verwijzer.
Ons doel
Terug naar navigatie - Ons doelWe spannen ons in om de zorg en ondersteuning beter in te richten vanuit het perspectief van inwoner(s), dichtbij en met de menselijke maat als uitgangspunt.
Hoe leverden we een bijdrage aan het op orde komen van de zorg voor onze inwoners?
Terug naar navigatie - Hoe leverden we een bijdrage aan het op orde komen van de zorg voor onze inwoners?- Algemene voorzieningen dichtbij, gebiedsgericht en integraal. We organiseren de algemene voorzieningen dichtbij, gebiedsgericht en integraal. We nemen daarbij de werkwijze van de dorpsondersteuner in Saasveld als basis. Daarbij positioneren we de kernondersteuner als spil in de kernen op basis van de behoefte in de kernen, met korte lijnen naar Schakel.
- Preventief. We werken preventief en zo vroeg mogelijk in meer samenwerking met onze partners en inwoners aan de zorg en ondersteuning voor onze inwoners.
- Samenlevingsgericht. We werken samenlevingsgericht. We benutten onze ogen en oren in de wijk beter door pro-actief in gesprek te gaan met onze uitvoerende partners en inwoners. We delen in deze gesprekken trends en ontwikkelingen, zijn alert op de samenhang der dingen en toetsen deze aan ons beleid.
- Mantelzorgers. We verbeteren de aandacht en regelingen voor mantelzorgers.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?Dorpsondersteuner
In nauwe samenwerking met inwoners zijn dorpsondersteuners van start gegaan in Deurningen, Weerselo, Noord-Deurningen, Lattrop-Breklenkamp en Tilligte, naast de al aanwezige dorpsondersteuner in Saasveld. De dorpsondersteuner zorgt er als spil in de kernen voor dat signalen en hulp- en ondersteuningsvragen van inwoners, zowel collectief als individueel, eerder op de juiste plaats terechtkomen. Daardoor worden inwoners sneller geholpen en kan duurdere zorg voorkomen worden. Dit draagt bij aan de leefbaarheid in de kernen en het sluit ook aan bij de transitie die we in willen zetten, van maatwerk naar preventie en vrij toegankelijke (voorliggende) voorzieningen, gebiedsgericht en dichtbij de inwoners.
Versterken jeugdpreventie
Het lokale project versterken Jeugdpreventie is uitgevoerd tussen maart 2023 en december 2023 en heeft geleid tot mooie resultaten, die bijdragen aan het versterken van het lokale hulp,- en ondersteuningsaanbod voor de jeugd en gezinnen uit Dinkelland. Samenwerkingspartners, zoals het onderwijs, kinderopvang, praktijkondersteuner-jeugd huisartsen, SWTD, Wijkracht, fysiotherapie, en GGD zijn betrokken en positief over de uitkomsten.
Woonzorgvisie
In 2023 is samen met Bureau HHM en Tellers&Benoemers gestart met het traject rondom de woonzorgvisie. In 2023 stond de analysefase centraal waarbij zowel kwantitatief als kwalitatief gegevens zijn verzameld ten aanzien van de ontwikkeling van diverse doelgroepen (ouderenzorg, jeugdzorg, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg).
Innovatiegarage
Provincie Overijssel heeft de subsidie voor het project 'innovatiegarage' goedgekeurd. De 'innovatiegarage' richt zich op het verbeteren en slimmer organiseren van de ketenprocessen van de ouderenzorg. Dit doen wij samen met de gemeente Oldenzaal, gemeente Tubbergen, Menzis, Thoon, Mediant, Medisch Spectrum Twente, Roessingh en meerdere zorgpartijen. Er zijn meerdere sessies geweest waarbij de knelpunten van de clientreizen in beeld zijn gebracht en de samenwerking op die punten zijn verbeterd.
Versterken vrij toegankelijke (voorliggende ) voorzieningen
De kulturhusen uit de gemeente Dinkelland hebben een convenant getekend. In dit convenant geven de kulturhusen aan dat zij graag een bijdrage willen leveren aan het versterken van het preventieve aanbod en de algemene voorzieningen in de kulturhusen. De gesprekken hierover met de kulturhusen zijn in volle gang.
Actielijn 2 Gezond in je lijf en in je hoofd
Terug naar navigatie - Actielijn 2 Gezond in je lijf en in je hoofdActielijn 2
Terug naar navigatie - Actielijn 2Wij zien een forse opgave als het gaat om overgewicht en alcoholgebruik. Wij willen dat alle inwoners zich bewust zijn van het belang van een gezonde leefstijl. Daarom stimuleren we sport en beweging op basis van maatwerk voor verschillende leeftijdsgroepen. Ook zetten we in op vitale voorzieningen en verenigingen, cultuurbeleving, persoonlijke ontwikkeling en een veilige en gezonde leefomgeving.
Ons doel
Terug naar navigatie - Ons doelWe leveren, in samenwerking met onze inwoners en partners, een bijdrage aan het bevorderen van een gezondere leefstijl en gezondere leefomgeving voor onze inwoners in 2026 . Onze speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen, waarbij de accenten liggen op terugdringen van overgewicht, overmatig alcoholgebruik en mentale gezondheid.
Hoe leverden wij een bijdrage aan Gezond in je lijf en in je hoofd?
Terug naar navigatie - Hoe leverden wij een bijdrage aan Gezond in je lijf en in je hoofd?- Van inzicht naar strategische sport en cultuuragenda. We hebben zicht op de meest kwetsbare doelgroepen, trends en ontwikkelingen. Deze vormen de basis voor de strategische agenda voor sport en cultuur.
- Bevorderen van gezonde leefstijl en omgeving. We gaan aan de slag met het bevorderen van de gezonde leefstijl en gezonde leefomgeving. Het accent ligt op sport, cultuur, jongeren en overgewicht en overmatig alcoholgebruik. We brengen het aanbod voor deze doelgroepen in beeld. Daarna ontwikkelen we samen met de betrokken partners en naar behoefte van de samenleving meer/ betere (collectieve) voorzieningen, ondersteuning en/of interventies.
- Efficiënter en effectiever gebruik van voorzieningen. We zetten in op vitale verenigingen, efficiënter en effectiever gebruik van bestaande voorzieningen en toegankelijke en betaalbare voorzieningen op het gebied van sport en cultuur.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?Sport, gezondheid en cultuurnota
In november 2023 zijn de nieuwe gezondheidsnota en sportnota vastgesteld door college en gemeenteraad. Ook is gewerkt aan de opzet van een nieuwe visie op cultuur. Deze geven zicht op trends en ontwikkelingen en bieden handvatten voor gebiedsgerichte inzet waar het gaat om uitvoering en te onderscheiden doelgroepen. De nota's worden vertaald naar een concrete en praktische uitvoeringsagenda.
GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord)
Om aanspraak te maken op de financiële regeling van het GALA, is er in 2023 een plan opgesteld waarin beschreven staat op welke wijze de financiële middelen ingezet worden binnen de vijftien onderwerpen die verwoord staan in het GALA akkoord zoals valpreventie en versterken sociale basis. . De Rijksoverheid heeft het plan positief beoordeeld en de financiële middelen zijn toegekend. Deze middelen zijn onderdeel van de uitvoering van het gezondheidsbeleid.
Fit & Vitaal Dinkelland!
Via verschillende mediakanalen wordt inhoud gedeeld op het gebied van sport & bewegen, cultuur en allerlei andere thema’s rondom het sociaal domein en positieve gezondheid, onder de noemer Fit & Vitaal Dinkelland! Op de website is ook een overzicht gemaakt van het sport-, cultuur- en beweegaanbod in de gemeente. De sport- en preventiecoördinator (voorheen sportconsulent) is een belangrijke schakel bij het inspelen op de behoeften vanuit de samenleving en staat in nauw contact met verenigingen om bij te dragen aan vitale en toekomstbestendige verenigingen.
JOGG kansrijke omgeving
De JOGG regisseur is samen met het onderwijs en kinderdagopvanglocaties gestart om te werken aan een gezonde(re) leefomgeving voor kinderen op school en de opvang. Naast inzet op het versterken van dit netwerk en het toevoegen van kennis vanuit de Gezonde School (vanuit GGD) is samen met deze partners de ambitie uitgesproken een bijdrage te leveren aan het gezonder maken van de leefomgeving en het bevorderen van de gezonde leefstijl voor kinderen. Heel concreet is daaruit vanaf september 2023 op 5 van de 13 basisscholen een beleid op waterdrinken ingevoerd en op 4 basisscholen gestart met een beleid op mediawijsheid. Ook zijn diverse activiteiten ingezet door samenwerking tussen partners en gemeente (JOGG regisseur, sport- en preventiecoördinator en buurtsportcoaches) die bijdragen aan bewustwording van een gezonde leefstijl.
Actielijn 3 Iedereen doet mee
Terug naar navigatie - Actielijn 3 Iedereen doet meeActielijn 3
Terug naar navigatie - Actielijn 3Een toegankelijke en inclusieve samenleving betekent dat iedereen zo zelfstandig en gelijkwaardig mogelijk meedoet aan de maatschappij. Elke inwoner moet de mogelijkheid hebben mee te doen en zich te ontwikkelen. We zien daarbij vooral een opgave op het gebied van eenzaamheid en armoede. Wij willen vroeger zicht krijgen op gevallen van –verborgen- armoede en dreigende armoede, eenzaamheid, uitsluiting en isolatie. Dit door preventief te werken en proactief onze rol te pakken. Ook zetten we in op een betere benutting van bestaande mogelijkheden en faciliteiten voor jongeren en senioren voor ontmoeting en deelname aan activiteiten. We zorgen ervoor dat het voor onze inwoners gemakkelijker wordt om de weg te vinden naar diensten en algemene voorzieningen.
Ons doel
Terug naar navigatie - Ons doelWe spannen ons in voor een inclusieve samenleving waarin iedereen zo zelfstandig en gelijkwaardig mee kan en mag doen aan de maatschappij. Onze speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen, waarbij de accenten liggen op inwoners in armoede en eenzaamheid.
Hoe leverden wij een bijdrage aan het uitgangspunt iedereen doet mee?
Terug naar navigatie - Hoe leverden wij een bijdrage aan het uitgangspunt iedereen doet mee?- Van inzicht naar een strategische inclusie agenda. We hebben zicht op verschillende vormen van armoede en eenzaamheid per kern of doelgroep. We hebben hierbij aandacht voor de identiteit en cultuur van de betreffende kern. Op basis hiervan stellen we een inclusieve agenda op, met accenten op eenzaamheid en armoede.
- Ondersteunen van initiatieven. We ondersteunen initiatieven die bijdragen aan een inclusievere samenleving
- Preventief en proactief. We gaan samenlevingsgericht, pro-actief in gesprek met organisaties en inwoners over bestaande activiteiten en voorzieningen, over trends en ontwikkelingen binnen het sociale domein. We stimuleren hen waar mogelijk initiatief te nemen om het aanbod af te stemmen op nieuwe (kwetsbare) doelgroepen, waarbij bestaande faciliteiten beter worden benut, toegankelijk zijn en waar nodig nieuwe activiteiten en voorzieningen worden toegevoegd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?Leefbaarheidsfonds
De verordening voor het leefbaarheidsfonds is vastgesteld. Via het Leefbaarheidsfonds zijn meerdere initiatieven mogelijk gemaakt, waarbij de nadruk ligt op preventie en samenwerking . Gehonoreerde aanvragen leveren een bijdrage aan een gezondere en inclusievere samenleving en zijn met name gericht op kwetsbare inwoners. Door gebiedsgericht te werken worden op deze wijze ook algemene voorzieningen in nabijheid gerealiseerd, waarbij oog is voor het efficiënter en effectief benutten van bestaande voorzieningen als Kulturhuzen en MFA's.
Armoede
In 2023 is er gewerkt aan de nieuwe kadernota armoede en schulden. De projectgroep armoede heeft het minimabeleid en het beleidsplan schulddienstverlening geëvalueerd. Uit de evaluaties zijn verschillende verbeterpunten naar voren gekomen.
Vervolgens is op basis van de evaluaties en diverse ambities, de kadernota armoede & schulden opgesteld. Het beleidsplan minima richt zich vooral op regelingen waarvan inwoners gebruik kunnen maken als zij al in armoede zitten. Het beleidsplan schulddienstverlening richt zich op regelingen waarvan inwoners gebruik kunnen maken als zij schulden hebben. Gezien het feit dat dit in de praktijk vaak met elkaar samenhangt, is ervoor gekozen om een breder beleidsplan armoede & schulden op te stellen. De kadernota armoede & schulden omvat twee pijlers: het voorkomen van armoede en het bestrijden van armoede. Daarmee is het beleidsplan gericht op zowel de preventie van armoede en schulden als de aanpak van armoede en schulden.
Actielijn 4 Iedereen is veilig
Terug naar navigatie - Actielijn 4 Iedereen is veiligActielijn 4
Terug naar navigatie - Actielijn 4Dinkelland is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Dit willen we graag zo houden. Bij veiligheid spelen diverse vraagstukken: woonoverlast, (jeugd-)criminaliteit, verkeersveiligheid, huiselijk geweld en ondermijnende criminaliteit. Dit complexe terrein kent dus veel vraagstukken, partijen en instrumenten en dus ook vele verbindingen met ander gemeentelijk en regionaal beleid. We brengen focus aan op en geven de speerpunten van ons beleid vorm. We luisteren daarbij naar signalen uit de samenleving. We willen dat al onze inwoners veilig kunnen wonen, leven en werken.
Ons doel
Terug naar navigatie - Ons doelWij willen één van de veiligste gemeenten van Nederland blijven. Wij hebben vertrouwen in onze huidige aanpak en in de cultuur die onze inwoners in zich dragen. Wij willen de komende periode de nadruk leggen op een viertal overstijgende thema’s, gebaseerd op de laatste burgerpeiling veiligheid (2021).
In 2026 kijken we terug op:
- Een meer integrale aanpak van veiligheidsvraagstukken
- Een strategisch meerjarenperspectief op het thema veiligheid
- Uitlijning van onze lokale inspanningen met regionale inspanningen
Hoe leverden we een bijdrage aan Iedereen is veilig
Terug naar navigatie - Hoe leverden we een bijdrage aan Iedereen is veiligWe willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op integrale veiligheid:
- Strategische agenda. Wij sturen op strategisch niveau. De uitkomsten van de burgerpeiling Veiligheid zijn leidend bij het vormen van onze strategische agenda. Wij zijn koersvast in het volgen van deze agenda en gebruiken onze koers om ook deze vraagstukken op andere overlegtafels te agenderen (veiligheidspartners).
- Rollen en bevoegdheden. Wij geven inzicht in waar verantwoordelijkheden liggen. Welke bevoegdheden heeft de raad? Welke besluiten neemt de burgemeester? Wat is de verhouding tussen gemeentelijke taken, regionale taken en overstijgende verantwoordelijkheden (politie).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?Medio 2023 hebben we in samenwerking met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) een startsessie gehouden over de urgente thema's die spelen in het veiligheidsdomein. De opbrengst van deze startsessie vormt samen met onze regionale prioriteiten en lokale inzichten de basis voor het (nader op te stellen) Integraal Veiligheids Plan (IVP). In het najaar hebben we opdracht gegeven aan een adviesbureau om samen met ons het Integrale Veiligheidsbeleid op te zetten. De genoemde strategische agenda, rollen en bevoegdheden, alswel het brede palet aan veiligheidsvraagstukken maken hier onderdeel van uit.
Financiën Iedereen Gezond
Terug naar navigatie - Financiën Iedereen GezondFinanciën
Terug naar navigatie - FinanciënWerkbudget Iedereen Gezond
In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €200.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.
Voor de jaarschijf 2023 was €50.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.
Uitgaven 2023:
Strategische sessie en plan van aanpak + tekst- en content ontwikkeling gezondheidsweek, bijeenkomsten en materiaal |
€3.400 |
Projectgeld kernondersteuner
In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €50.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.
Voor de jaarschijf 2023 was €12.500 beschikbaar gesteld. Er zijn in 2023 geen uitgaven geweest op dit budget.
Leefbaarheidsfonds
In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €150.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. Naar aanleiding van een amendement is dit budget opgehoogd met €350.000 tot €500.000.
Voor de jaarschijf 2023 was €216.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.
Uitgaven 2023:
Subsidie uitbouw en herinrichting Kulturhus Stichting De Mare Noord Deurningen |
€126.000 |
Subsidie leefbaarheidsfonds verhard handbalveld Voetbalvereniging DSVD |
€70.000 |
Overige subsidies | €8.000 |
Totaal | €204.000 |
Subsidies
Hieronder een overzicht van de in 2023 lopende subsidie. Deze middelen lopen over meerdere jaarschijven.
Toegekend subsidiebedrag: Per verstrekker/project;
Toegezegde cofinanciering: Wat hebben we afgesproken minimaal bij te dragen per project.
Besteding: Hoeveel is er in 2023 en tot en met 2023 besteed als subsidiabele uitgaven;
Welke subsidies zijn definitief vastgesteld.
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) |
||||||||
Baten |
0 |
0 |
7 |
7 |
||||
Lasten |
397 |
650 |
423 |
227 |
||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-397 |
-650 |
-416 |
234 |
||||
Onttrekkingen aan reserves |
209 |
473 |
245 |
-228 |
||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-188 |
-177 |
-171 |
6 |
Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.
Mutaties reserves
Het verschil op de mutaties van de reserves betreft voornamelijk lagere onttrekkingen voor Implementatie Ijslands Preventie Model voor €97.000 (zie voorstel budgetoverheveling), werkbudget gezondheid voor €46.000 (zie voorstel budgetoverheveling) en mantelzorgbeleid €50.000 (zie voorstel budgetoverheveling).
Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2023 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".
Inleiding Iedereen Gezond
Terug naar navigatie - Inleiding Iedereen GezondGezond zijn is veel meer dan niet ziek zijn. Gezondheid gaat over sociale, mentale, financiële (of economische) en fysieke gezondheid. Het doel is dat onze inwoners in 2026:
- Minimaal even gezond en gelukkig zijn (fysiek, mentaal, sociaal en economisch)
- En het gevoel van veiligheid behouden ten opzichte van 2021
Wij ontwikkelen een actuele en vernieuwende visie op het sociaal domein. De beschikbare financiële middelen in het gemeentelijke sociale domein worden efficiënt en effectief ingezet, waarbij we prioriteiten stellen, keuzes maken en op zoek gaan naar slimme combinaties. We vertalen onze ambities naar vier actielijnen;
- De zorg voor onze inwoners is op orde
- Gezond in je lijf en in je hoofd
- Iedereen doet mee
- Iedereen is veilig
In dit programma maken we ook de afweging hoe om te gaan met de unaniem aangenomen verzamelmotie met betrekking tot het onderwerp:
- Meer inzetten op vroegsignalering van armoede, eenzaamheid en jeugdhulp, bijvoorbeeld door de inzet van de buurtsportcoaches
- Stimuleren van sportactiviteiten voor oud en jong, bijvoorbeeld door het (mede) realiseren van beweegtuinen
- Toegankelijkheid van mensen met een beperking verbeteren
- Voorkomen van jonge aanwas in de criminaliteit, bijvoorbeeld door een regionaal preventieprogramma;