Programma Leefbare kernen

Actielijn 1 Voor iedereen een passende woning

Terug naar navigatie - Actielijn 1 Voor iedereen een passende woning

Actielijn 1

Terug naar navigatie - Actielijn 1

Er is een grote behoefte aan passende woningen. Ook in Dinkelland is de vraag groter dan het aanbod. De meest urgente woningbehoefte ligt bij starters en senioren. Daarop zijn onze nieuwbouwinspanningen vooral gericht. Ons doel is om de huidige onbalans tussen vraag en aanbod van passende woningen te beperken en op te heffen.

Kernen zijn verschillend in de behoefte aan woningen. Daarom zijn we in gesprek om te kijken wat bij elke kern past. We willen diversiteit in woningbouw. Het gaat hierbij om huur en koop voor verschillende doelgroepen. Daarbij zien we ook een toename van de vraag naar flexibele woningbouw. We willen inzetten op een actief grondbeleid en creatieve oplossingen onderzoeken voor financiering van plannen, zodat nieuwe woningen voor meer doelgroepen beschikbaar en betaalbaar worden.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen sturen op een meerjarige woningbouwprogrammering. Via ons grondbedrijf treden wij op als ontwikkelaar. Via ons ruimtelijk en planologisch instrumentarium faciliteren wij particuliere initiatiefnemers en projectontwikkelaars. Wij willen het grootste gedeelte van de geprognosticeerde woningbehoefte tot 2030 de huidige bestuursperiode realiseren. Wij stellen op basis van de “harde plancapaciteit” concrete doelen over hoeveel kavels/woningen wij periodiek op de markt brengen (of laten brengen).

In 2026 kijken we terug op een woonbeleid dat uitvoeringsgericht is geweest, waarbij:

  • in elke kern nieuwe mogelijkheden voor woningbouw zijn ontstaan, passend bij de lokale behoefte;
  • wij de doorstroming in de kernen op gang hebben gebracht;
  • wij een bijdrage hebben geleverd aan een betere betaalbaarheid van woningen;
  • wij een begin hebben gemaakt met de woningvraag van de toekomst, 2030 en verder, uitgaande van opgaven voortkomend uit vergrijzing, veroudering van woningen en verduurzaming;
  • een aanbod met flexibele woonproducten hebben gerealiseerd voor mensen met een urgente woonvraag.

Hoe leverden we een bijdrage aan Voor iedereen een passende woning

Terug naar navigatie - Hoe leverden we een bijdrage aan Voor iedereen een passende woning

De woningmarkt is in beweging. Hoewel de vraag naar woningen nog steeds groot is zien wij een aantal actuele ontwikkelingen, waardoor wij ons perspectief op woningbouw in 2023 hebben geactualiseerd. Daarbij zien wij dat naast een continue woningbouwproductie de behoefte aan een daadkrachtig volkshuisvestingsprogramma toeneemt.  Onze volkshuisvestijke opgaven gaan over het vinden van balans tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit.

  • Strategische grondaankopen: in elke kern blijven we aansturen op het bieden van een goed perspectief op nieuwe woningbouwmogelijkheden. Zowel door inbreiding als uitbreiding. In de meeste kernen hebben we inmiddels een strategische grondpositie ingenomen. In de kernen waar we nog geen positie hebben, worden gesprekken gevoerd om tot verwerving te komen.
  • Betaalbaarheid: in het kader van betaalbaarheid hebben we in onze uitgifteplannen aangestuurd op meer sociale woningbouw en betaalbare woningen. We hebben de verdeling 30-40-30 (sociaal-betaalbaar-vrij) zoveel mogelijk gehanteerd, tenzij specifiek maatwerk nodig was door lokale omstandigheden (behoefte) of een (te) beperkte omvang van het plangebied. Daarnaast hebben we een onderzoeksbureau opdracht gegeven om financieringsvormen voor het verbeteren van de betaalbaarheid te onderzoeken.
  • Afstemming woningbouwvereniging: we hebben doorlopend afstemming met onze woningbouwvereniging. We hebben verkennende gesprekken gevoerd over de beschikbare investeringsruimte om het sociale woningbouwbestand te vergroten en om te investeren in tijdelijke woningbouwvormen. We hebben eveneens afstemming gevonden over de toekomstige woningbouwproductie van reguliere huurwoningen. We hebben de afspraak gemaakt dat de woningbouwvereniniging 137 nieuwe huurwoningen gaat opleveren. De woningbouwvereniging geeft daarbij aan elke opgave boven de afgesproken 137 woningen in overweging te nemen en separaat af te wegen.
  • Woonzorgbeleid: in het verlengde de woonvisie zijn we gestart met het opstellen van woonzorgbeleid. Sociaal-demografische ontwikkelingen, zoals vergrijzing en meer kleine huishoudens, hebben een sterke invloed op de woning- en zorgmarkt. Daarom willen we vanuit verschillende beleidsterreinen tot passende oplossingen komen. Een integrale woonzorgvisie biedt daarbij uitkomst.
  • Actualisatie woningbouwprogrammering: we actualiseren periodiek ons woningbouwprogramma, waarbij wij onze woningbouwproductie hebben gemaximaleerd binnen de regionele afspraken.
  • Flexwonen: we hebben samen met de woningbouwvereniging het eerste project opgeleverd waarin flexwonen is geaccommodeerd. We hebben verkend onder welke condities dit concept op andere locaties ook kan worden toegepast. We hebben ervoor gekozen om voorlopig af te stappen van tijdelijke woonvormen en door te schakelen naar goedkope permanente woonvormen. We hebben hier een ambitie aan gekoppeld van 150 eenheden.

Actielijn 2 Voldoende ruimte voor de economie en voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

Terug naar navigatie - Actielijn 2 Voldoende ruimte voor de economie en voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

Actielijn 2

Terug naar navigatie - Actielijn 2

Het bieden van een economisch perspectief en werkgelegenheid heeft een nauwe relatie met voldoende ontwikkelruimte voor bedrijven en voor plekken waar bedrijven zich vestigen. Daarbij ligt de nadruk op behoud en versterking van het lokale bedrijfsleven. We zien de sociaaleconomische ontwikkelingen binnen onze gemeente niet los van ontwikkelingen buiten de gemeentegrenzen. Er is een gezamenlijk belang voor brede versterking van de economie in Twente. Daarbij staat maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal. Wij willen ondernemers stimuleren om zich te richten op nieuwe marktkansen, groei en innovatie met winst voor mens, maatschappij en milieu. Wij betrekken deze visie bij de gesprekken met onze ondernemers en dragen deze boodschap uit in Twents verband.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen een bijdrage leveren aan een sterke economische sector. Wij willen dat ons bedrijfsleven participeert en profiteert van de ontwikkelingen in Noordoost Twente en de regio Twente. Wij verbinden partijen via ons netwerk binnen de 3O’s. Daarnaast herkennen wij in onze gemeente een sterke vorm van vrijetijdseconomie, waarbij wij inzetten op kwalitatief toerisme.

In 2026 kijken we terug op:

  • Nieuw gerealiseerde bedrijventerreinen in de grote kernen.
  • Sterkere centrumgebieden en een goed onderhouden relatie met onze ondernemers.
  • Een bijdrage geleverd aan talentontwikkeling via de 3O’s.
  • Verdere ontplooiing van de grensregio.
  • Een goede balans tussen de landschapskwaliteiten van ons gebied, de leef- en werkomgeving voor inwoners en de groeimogelijkheden van de toeristische sector;
  • Geboden mogelijkheden voor marktconforme en gebiedspassende bedrijvigheid;
  • Uitvoering van projecten en ideeën die gericht zijn op toerisme of dagrecreatie als aanvulling op het bestaande aanbod, gericht zijn op interessante doelgroepen of zorgen voor seizoensverlenging;
  • Ingerichte toeristisch interessante locaties in de kernen en in het buitengebied.

Hoe leverden we een bijdrage aan Voldoende ruimte voor de economie en voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

Terug naar navigatie - Hoe leverden we een bijdrage aan Voldoende ruimte voor de economie en voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

Strategische visie

Afgelopen jaar zijn we gestart met het opstellen van de economische visie. De intentie is een kort en krachtig document. Daarvoor is eerst een onderzoek naar talentbehoud uitgevoerd dat opgenomen zal worden in de visie.  Vervolgens werken we aan een plan van aanpak om met de visie aan de slag te gaan. 

Bedrijventerreinen

Doordat wij de laatste kavels hebben uitgegeven oriënteren wij ons op uitbreidingen van de bedrijventerreinen in de 3 grote kernen. Wij hebben daarvoor de behoefte aan bedrijventerreinen voor de komende jaren geïnventariseerd. Op basis van deze behoefteramingen zijn wij gestart met de planologische procedure voor de uitbreiding in Ootmarsum. Tevens voeren wij gesprekken m.b.t. verwerving van gronden in Denekamp en Weerselo. In regionaal verband zijn over de (regionale behoefte aan) bedrijventerreinen programmeringsafspraken gemaakt.

Samenwerking grensregio

De huidige samenwerking in de grensregio en de verdere mogelijkheden voor Dinkelland zijn in het derde en het vierde kwartaal verkend. Dit heeft geresulteerd in strategisch kader en een Kansenkaart, die gezamenlijk met Nordhorn is opgesteld en bestuurlijk is afgestemd. Ook zijn bestaande netwerken en structuren in beeld gebracht en de eerdere betrekkingen weer aangehaald. Met Nordhorn en Uelsen, maar ook met Enschede, Losser, Hardenberg en Coevorden zijn bestuurlijk, dan wel ambtelijk kansen uitgewisseld als het gaat om samenwerken in de grensregio. 

R&T

Wij hebben op Noordoost Twentse schaal de vraag- en aanbodzijde binnen de verblijfssector onderzocht. Het onderzoek is zowel kwantitatief (is er ruimte voor nieuwe initiatieven) als kwalitatief (voor welke doelgroepen/leefstijlen is er ruimte) uitgevoerd. Met de data wordt toegewerkt naar toekomstbestendig beleidskaders voor de verblijfsrecreatieve sector. Hierbij wordt nadrukkelijk gekeken naar de huidige ontwikkelingen in het buitengebied. 

Daarnaast is er een onderzoek uitgevoerd naar de druk (aanwezigheid van bezoekers en de invloed van hun activiteiten op een gebied) en draagkracht (kan het gebied de bezoekers aan) in Noordoost Twente. Met deze data wordt samen met de sector toegewerkt naar een plan voor aanbodontwikkeling, vraagsturing en bezoekersmanagement. Concreet wordt er een visie met een uitvoeringsagenda opgeleverd. Deze werkwijze sluit aan bij deze van het Ministerie van EZK en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). 

Verder heeft er een verkenning plaatsgevonden naar een samenwerking tussen de VVV Ootmarsum-Dinkelland en de TTI van Tubbergen. De markt staat achter een organisatorische samenwerking van beide toeristische organisaties. Vanaf 2024 zullen beide partijen samen gaan opereren. De plannen hiervoor zijn in december 2023 aangeleverd bij de gemeenten. 

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Bomen bomen bomen

In de raadsvergadering van 8 november 2023 is de motie Bomen bomen bomen aangenomen met 12 stemmen voor en zeven tegen. De motie draagt het college op om:

  • Te inventariseren, mogelijk samen met de 3 O’s (Onderwijs-Ondernemers-Overheid). Welke particulieren en publieke gronden in de gemeente Dinkelland beschikbaar zijn voor het aanplanten van inheemse, onderhoudsarme bomen, waarbij inwoners nauw betrokken worden;
  • Een plan, mogelijk samen met de 3 O’s, op te stellen waarbij de gemeente Dinkelland in deze raadsperiode substantieel meer inheemse, onderhoudsarme bomen rijker wordt op particulieren en publieke gronden binnen en buiten de bebouwde kom passend bij de gemeente en inwoners en de provincie Overijssel nauw betrokken worden;
  • Het beleid voor een duurzame instandhouding van het totale bomenbestand uit te breiden met specifieke aandacht voor de vervanging van weggevallen bomen, waarbij de omvang van de herplant is gerelateerd aan de waarden van de weggevallen boom op het vlak van landschap, biodiversiteit, klimaat en beleving;
  • Aan te sluiten bij het Norminstituut Bomen het het Bomenregister om bovenstaand plan en aangepast beleid na uitwerking te kunnen consolideren;
  • De Raad uiterlijk voor de zomer 2023 op de hoogte te brengen over de voortgang van de motie en de extra structurele kosten.

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2022

Financiën Leefbare kernen

Terug naar navigatie - Financiën Leefbare kernen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Werkbudget leefbare kernen

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €400.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. De coalitieperiode is in 2022 gestart. De uitgaven 2022 zijn op de begroting 2023 in mindering gebracht. In het programmajournaal 2023 is een bedrag van €30.000  afgesplitst als “werkbudget 3O’s. Voor de jaarschijven 2023 t/m 2026 jaarlijks €7.500.

Voor de jaarschijf 2023 was oorspronkelijk €120.000 beschikbaar gesteld. Na afsplitsing van het werkbudget 3O’s kwam het begrotingsbedrag op €112.500. In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.

Uitgaven 2023:

Externe adviezen €48.000
Bijdrage cultuurmakelaar €14.000
Project woonzorgvisie €17.000
Begeleiding centrumondernemers €11.000
Bodemonderzoeken €3.000
Overige kosten   €9.000
Totaal €102.000

 

De te verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode betreffen de “binnensportaccommodaties NOT gemeentes”, ontwikkelvisie Leefbaarheid Agelo, ondersteuning prestatieafspraken Natura Docet, Meerkosten IHP Dinkelland (boven bestaande budget) en de eindafrekening “begeleiding centrumondernemers”.

Van het afgesplitste werkbudget 3 O’s is €6.000 overgebleven. Dit kan weer worden toegevoegd aan het oorspronkelijke budget.

 

Versterking toerisme

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €280.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. In het programmajournaal 2023 is voor de regeling “cultuur,  participatie en culturele evenementen” een bedrag van €20.000 afgesplitst voor kleine initiatieven. 

Voor de jaarschijf 2023 was €78.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.

Uitgaven 2023:

VVV Ootmarsum-Dinkelland  €45.000
Verkenning toekomstbestendige VVV-organisatie €9.000
Onderzoek verblijfsrecreatie NOT 2022-2023 €7.000
Analyse Impact en draagkracht toerisme Noordoost Twente €4.000
Overige uitgaven   €3.000
Totaal €68.000

 

Samenwerking centrumondernemers

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €30.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. 

Voor de jaarschijf 2023 was €15.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn géén uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.

 

Werkbudget bedrijfsuitbreiding

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €20.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

Voor de jaarschijf 2023 was €10.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is €4.000 besteed voor een koopstromenonderzoek.

 

Project ontplooiing grensregio’s

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €50.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

Voor de jaarschijf 2023 was €12.500 beschikbaar gesteld. In dat jaar bedroegen de kosten voor de procesbegeleider/projectleider €24.000.

 

Subsidies

Hieronder een overzicht van de in 2023 lopende subsidies. Deze middelen van externe geldverstrekkers lopen vaak over meerdere jaarschijven.

 

Toegekend subsidiebedrag: Per verstrekker/project;

Toegezegde cofinanciering: Wat hebben we afgesproken minimaal bij te dragen per project.

Besteding: Hoeveel is er in 2023 en tot en met 2023 besteed als subsidiabele uitgaven;

Welke subsidies zijn definitief vastgesteld.

Specifieke uitkeringen van het Rijk

Hieronder een overzicht van de in 2023 lopende “Specifieke uitkeringen van het Rijk”. Deze middelen lopen vaak over meerder jaarschijven.

Voor de woonzorgvisie Dinkelland is de “Provincie Overijssel” de “tussenpersoon” richting “Rijk”.

Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
0
909
33
-876
Lasten
594
2.685
1.121
1.563
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-594
-1.776
-1.089
687
Onttrekkingen aan reserves
186
1.391
660
-731
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-408
-385
-429
-44

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

Centrumplan (Be)leefbaar centrum Ootmarsum

De daadwerkelijke kosten voor het aanpassen van met name de parkeervakken, de aanschaf van de verkeersborden en de wijze van uitvoering zijn hoger uitgevallen dan voorzien. Hogere kosten in de wijze van uitvoering is enerzijds te verklaren door de wensen uit de samenleving/klankbordgroep. Anderzijds doordat in de planning rekening is gehouden met feestdagen, de decembermaand en carnaval. Hierdoor bleef de overlast in die periodes beperkt maar zijn de kosten verhoogd. 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk lagere onttrekkingen voor voorbereidingskosten basisscholen Denekamp voor €426.000 (zie voorstel budgetoverheveling),  Stimuleringsregeling binnenstedelijke herontwikkeling  voor €200.000 (zie voorstel budgetoverheveling) en Volkshuisvesting Rijks en provinciale middelen voor €50.000 (zie voorstel budgetoverheveling).

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2023 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".

Inleiding Leefbare kernen

Terug naar navigatie - Inleiding Leefbare kernen

Het leven van onze inwoners speelt zich grotendeels af in de kernen waarin ze wonen. Daar moet het goed zijn qua wonen, werken en sociaal leven. Deze elementen moeten in balans zijn. Voldoende woningbouwmogelijkheden biedt kansen om binnen onze gemeente te blijven wonen. Inwoners met een sterke verbondenheid aan hun kern leveren een grote bijdrage aan het sociale- en verenigingsleven.

De combinatie met voldoende werkgelegenheid biedt vervolgens perspectief op een krachtige kern, waar onze inwoners graag verblijven en onderdeel van willen zijn. In het bijzonder kijken wij hierbij naar de kansen voor onze jeugd. De vitaliteit van Dinkelland in de toekomst wordt immers in belangrijke mate bepaalt door de mogelijkheden die jongeren hebben op het gebied van wonen, werken, recreëren en vrijetijdsbesteding.

We realiseren ons dat het leefbaar houden van de kernen een doorlopende inspanning vraagt. In de huidige 4 jaar zullen we vooral inzetten op de meerjarige woningbouwprogrammering, het vitaal houden van verblijfsgebieden en het stimuleren van een gezond ondernemersklimaat. We vertalen onze ambities naar 2 actielijnen:

  • Voor iedereen een passende woning
  • Voldoende ruimte voor de economie en voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

In dit programma maken we ook de afweging hoe om te gaan met de unaniem aangenomen verzamelmotie met betrekking tot de onderwerpen:

  • Naar behoefte realiseren van alternatieve woonvormen
  • Inzetten van de sociale hypotheek voor maatschappelijke voorzieningen
  • Realiseren van openbare watertappunten in de kernen (relatie met programma Openbare ruimte & Mobiliteit)
  • Actieplan voor het bestrijden van invasieve exoten (relatie met programma Openbare ruimte & Mobiliteit)
  • Waar nodig het verbeteren van de verkeersveiligheid rondom basisscholen en schoolfietsroutes, met name in het buitengebied (relatie met programma Openbare ruimte & Mobiliteit)