2. Nota van aanbieding

Indeling jaarstukken

Indeling jaarstukken

Terug naar navigatie - Indeling jaarstukken

Het college biedt hierbij de jaarstukken 2022 ter vaststelling aan de gemeenteraad aan. Met de aanbieding van de jaarstukken legt het college verantwoording af over het gevoerde beleid en beheer in 2022. Uitgangspunt hiervoor is het leveren van een gedegen kwaliteit waarbij het verkrijgen van een goedkeurende verklaring, ook voor de rechtmatigheid, een voorwaarde is. 

 

Indeling jaarstukken

De in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) provincies en gemeenten genoemde jaarstukken bestaan uit: 

 

De jaarstukken zijn het sluitstuk van de Planning & Control-cyclus. In het eerste gedeelte, het jaarverslag, staat het gevoerde beleid centraal. In het jaarverslag wordt de indeling van de begroting 2022 gevolgd en wordt de realisatie van de doelstellingen uit de ambitiebegroting en basisbegroting  nader beschouwd.  In het tweede gedeelte, de jaarrekening, worden de cijfers gepresenteerd. 

Resultaat en analyse

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Verloop resultaten producten Planning & Control op begrotingsbasis 2022

Verloop resultaten producten Planning & Control op begrotingsbasis 2022
P&C cyclus 2022 (Bedragen x € 1.000)
Saldo primitieve begroting (overschot) 1.498
Saldo 1e financiële rapportage (overschot) 568
Saldo programmajournaal (overschot) 1.113
Saldo septembercirculaire algemene uitkering (overschot) 457
Saldo 2022 op begrotingsbasis (overschot) ten gunste van de algemene reserve 3.636

Verloop begroting 2022 versus rekening 2022

Naast de specifieke verantwoording, zoals u die in het vervolg van deze jaarrekening zult aantreffen gaan wij in dit algemene deel in hoofdlijnen in op de financiële uitkomsten. Onderstaand een opbouw van het uiteindelijke resultaat, zowel vóór bestemming als na bestemming.

(Bedragen x € 1.000) Raming 2022 vóór wijziging Raming 2022 na wijziging Realisatie 2022
Baten 60.959 73.401 74.556
Lasten -61.207 -77.648 -72.381
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -248 -4.247 2.174
Onttrekking aan reserves 2.364 10.974 7.566
Toevoeging aan reserves -2.116 -6.727 -4.729
Het gerealiseerde resultaat 0 0 5.011

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse

Analyse verschillen reserves

Onder de programma’s en in de staat van reserves (en voorzieningen) wordt uitvoerig ingegaan op de verschillende mutaties betreffende de reserves (en voorzieningen). Ook wordt verderop in deze nota van aanbieding nog een nadere toelichting gegeven op het (ontstaan van het) totaal van onze reserves (en voorzieningen). Voor een verklaring van het resultaat voor bestemming (dus zonder de onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves) in relatie tot het resultaat na bestemming wordt ook hier even kort stilgestaan bij de verschillen tussen de raming en de realisatie betreffende de onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves.

 

De afname van de reserves heeft voor het overgrote deel te maken met de winst- en verliesnemingen binnen het grondbedrijf welke leiden tot een onttrekking aan de algemene reserve en onttrekkingen m.b.t. de ambitiebegroting. Tevens zijn er lagere onttrekkingen aan de reserves welke te maken hebben met werkzaamheden die in 2022 niet of niet volledig zijn uitgevoerd en in 2023 verder worden opgepakt. Zie hiervoor ook het voorstel met betrekking tot budgetoverheveling.

 

Analyse uitkomsten op hoofdlijnen

Hierna wordt ter verklaring van het voordelig resultaat (na bestemming) een analyse op hoofdlijnen gegeven. Vergeleken zijn de werkelijke baten en lasten met de ramingen na verwerkte begrotingswijzigingen. Het overzicht is als volgt:

omschrijving voordeel nadeel
(Bedragen x € 1.000)
Programma ambitiedeel
Project wijkuitvoeringsplan Weerselo 28
Twents blokje om fase 1 30
Programma basisdeel
Voorziening pensioenen wethouders 538
'n Emter 157
Groenstroken 57
Grond centrumplan Weerselo 398
Rente schatkistbankieren 47
Algemene uitkering 621
Omzetbelasting 52
Taakmutaties algemene uitkering 654
Rijksbijdrage Spuk 86
Bestuurlijke samenwerking 42
Afstoten gemeentelijk vastgoed 49
Organisatieondersteuning 35
Rijbewijzen 27
Veiligheidsregio Twente 55
Omgevingsdienst Twente 34
Wegen 107
Groenvoorziening (beleid en beheer) 61
Openbare verlichting 28
Bermen en sloten 96
Toeristenbelasting 152
Huisvesting bijzonder basisonderwijs 35
Leerlingenvervoer 59
Gemeentelijke binnensportaccommodaties en zwembaden 117
Kunstzinnige en culturele vorming/ondersteuning 53
Wet inburgering 41
Specifieke uitkering wet inburgering 54
Vluchtelingen Oekraïne 777
Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 63
Energiearmoede 302
Sociale werkvoorziening 122
Participatie en reintegratie 75
Wmo beleid en uitv.Maatwerkdienstverlening 18+ 130
Huishoudelijke ondersteuning 25
Wmo ondersteuning individueel 25
Wmo ondersteuning groep 52
Jeugdzorg 371
Herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen 50
Beleid en uitvoering inkomensregelingen 26
Bijstandsuitkeringen 45
Hulpmiddelen 24
Beleid en uitvoering Volksgezondheid 81
Overige mee- en tegenvallers 151
Totaal 5.522 511

Zoals uit het overzicht blijkt wordt het voordelige resultaat over het jaar 2022 ten bedrage van €5.011.000 (€5.521.000 minus €511.000) voor het overgrote deel veroorzaakt door voorzieningen pensioenen wethouders (€538.000), verkoop 'n Emter (€157.000), grond centrumplan Weerselo €398.000, algemene uitkering (€621.000),  taakmutaties algemene uitkering (€654.000), sociaal domein (€2.038.000), toeristenbelasting (€152.000) en gemeentelijke binnensportaccommodaties en zwembaden (€117.000). Nadelen worden onder andere veroorzaakt door het sociaal domein (€227.000).  De overige verschillen betreffen veelal afwijkingen die betrekking hebben op de reguliere taken. Deze worden nader verklaard en toegelicht in het jaarverslag en de toelichting op de jaarrekening onder de programma’s.

 

Uit bovenstaand overzicht blijkt dus dat de jaarrekening 2022 met een positief saldo van €5.011.000 is afgesloten. Dit positieve saldo is ontstaan omdat budgetten in 2022 niet volledig zijn aangewend. Voor een bedrag van €478.000 wordt dit positieve saldo veroorzaakt doordat budgetten niet zijn aangewend in 2022. We stellen voor deze budgetten over te hevelen naar 2023.

Over te hevelen budgetten 2022
t.l.v. t.l.v. alg.
(Bedragen x € 1.000) Totaal reserves middelen
Uitvoeringsplan sociaal domein 114 114 0
Mantelzorgbeleid 50 50 0
Stimuleringsfonds sociaal domein 10 10 0
Halifax bommenruimer 5 5
Kansrijke start 20 4 16
Centrumplan (Be)leefbaar centrum Ootmarsum 69 69 0
Uitvoering lokaal sportakkoord 6 6
We actualiseren de gemeentelijke cultuurvisie 37 37 0
Stimuleringsregeling binnenstedelijke herontwikkeling 200 200 0
Volkshuisvesting Rijks en provinciale middelen 259 259 0
Onderzoek overrijdbaarheid Nicolaasplein 18 18 0
Leerlingenvervoer Oekraine 17 17
Uitvoeringsplan KOG 260 260 0
Voorbereidingskosten basisscholen Denekamp 445 445 0
Energiearmoede 302 302
Juridische ondersteuning 33 33
Inburgering 65 17 48
We houden het rapport Samen Scholen 2030 actueel 15 15
Noodfonds energiekosten verenigingen en SMO's 100 100 0
Historisch archief voormalig gemeente Ootmarsum 43 43 0
Heroriëntatie ondernemer 9 9 0
Gezond in de stad 7 7
Asiel (inburgering) 29 29
Stelpost Corona 475 475 0
Te storten in reserve verplichtingen voorgaande jaren 2.589 2.110 478

Na deze storting in de reserve bedraagt het positieve saldo €4.533.000 (€5.011.000 minus €478.000). Voordat dit volledige positieve saldo wordt gestort in de algemene reserve worden 7 specifieke resultaatbestemmingen voorgesteld. Hierover is door de raad nog geen besluit genomen. Het gaat hierbij om de volgende mutaties:

Bestemming resultaat 2022
(Bedragen x € 1.000)
Omschrijving Totaal
1 Verkiezingen (december circulaire) 4
2 Energietoeslag (december circulaire) 410
3 Bijzondere bijstand (december circulaire) 29
4 Breed offensief (december circulaire) 6
5 Gezond in de stad (december circulaire) 12
6 Versterken sociale basis (december circulaire) 19
7 Opvang Oekraïne 777
Totale mutatie te bestemmen resultaat 1.258

Toelichting op de onderdelen uit de resultaatbestemming  

 

1)  Verkiezingen (december circulaire)

Gemeenten ontvangen in 2022 een incidentele bijdrage van in totaal € 2,7 miljoen als stimulans voor het toegankelijker maken van verkiezingen bijvoorbeeld voor mensen met een visuele of andere beperking. Het wetsvoorstel gezamenlijk gezag door erkenning is in maart 2022 aangenomen in de Eerste Kamer en treed op 1 januari 2023 in werking. Voor de uitvoering van dit wetsvoorstel dienen de burgerzakensystemen aangepast te worden. Leveranciers berekenen de kosten die hiermee gemoeid gaan door aan gemeenten.

 

2) Energietoeslag (december circulaire)

Het kabinet heeft besloten om in 2023 nogmaals € 1.300 uit te keren aan mensen die leven van 120% van het sociaal minimum of minder. Hiervoor ontvangen gemeenten in 2022 € 500 miljoen, zodat gemeenten de mogelijkheid hebben om hiervan al € 500 uit te keren.

 

3) Bijzondere bijstand (december circulaire)

Naar aanleiding van de Kamerbrief Aanvullende maatregelen energierekening van 20 september jl. ontvangen gemeenten in 2022 € 35 miljoen om zowel via vroegsignalering als via de bijzondere bijstand gerichte hulp aan te bieden.

 

4) Breed offensief (december circulaire)

Het wetsontwerp Breed offensief beoogt processen te stroomlijnen en te harmoniseren om meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen. Voor de implementatie van de voorstellen uit Breed offensief heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in totaal € 53 miljoen aan incidentele middelen beschikbaar gesteld voor 2020, 2021 en 2022. Op basis van bestuurlijke afspraken ontvangen gemeenten in 2022 € 9,1 miljoen via de algemene uitkering voor de implementatie van de onderdelen van Breed offensief die wetswijzigingen vereisen. 

 

5) Gezond in de stad (december circulaire)

In het kader van het actieprogramma Kansrijke Start van 12 september 2018 zijn de afgelopen jaren via diverse circulaires middelen aan het gemeentefonds toegevoegd om een lokale coalitie te vormen, versterken en behouden rondom de eerste 1.000 dagen van kinderen, opdat gemeenten erkende interventies rondom een Kansrijke Start kunnen inzetten.

 

6) Versterken sociale basis (december circulaire)
Vanuit het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen werkt het ministerie van VWS aan een samenleving waar (toekomstige) ouderen waardig oud kunnen worden. Belangrijk hierbij is dat ouderen beroep kunnen doen op een sterke sociale basis.  

 

7) Gemeentelijke Opvang Oekraïne

In 2022 is, onder druk van de crisis die de Oorlog in Oekraïne in zich had en heeft, gestart met het opvangen van Oekraïense vluchtelingen binnen de gemeente. Daar waar in eerste instantie sprake was van acuut handelen, komen we nu in een vaarwater van professionaliseren en processen uitlijnen. Door de duur van de oorlog veranderen uitdagingen. Dit betekent dat doorontwikkeling hand in hand gaat met onder andere aandacht voor het psychosociaal welbevinden van vluchtelingen, het aanbieden van passende activiteitenprogramma’s als ook de ondersteuning van medewerkers op locatie. Het resterende budget 2022 wordt dan ook overgeheveld naar 2023.  

 
Samenvatting

Na besluit van de raad worden voorgenoemde bedragen gedoteerd aan de de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. Het positieve saldo bedraagt dan €3.275.000 (€4.533.000 minus €1.258.000) en wordt conform bestendige gedragslijn gedoteerd aan de algemene reserve. In de perspectiefnota komen wij terug op de actuele stand van de reserves en het eventueel vrij te besteden bedrag in de reserves. Dit alles rekening houdend met de benodigde weerstandscapaciteit.

Reserves en voorzieningen

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

In samenvattende vorm geven wij onderstaand een overzicht van de mutaties in de reserves en voorzieningen.

Saldo 1-1-2022 Saldo 31-12-2022 Mutatie
(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve 8.855 5.335 1.148
Bestemmingsreserves 35.181 35.865 1.957
Totaal reserves 44.036 41.200 3.105
Voorzieningen algemeen 7.116 7.484 368
Totaal voorzieningen 7.116 7.484 368
ALGEHEEL TOTAAL 51.152 48.683 -2.469

De afname van de reserves en voorzieningen voor een bedrag van €2.362.000 wordt deels veroorzaakt door de het resultaat over 2021 voor een bedrag van 1.333.000, door resultaatnemingen van de begroting en de tussentijdse rapportages voor een bedrag van €3.636.000 en ontvangen gelden m.b.t. de invoeringskosten voor de omgevingswet van €400.000. Ter dekking van de ambitiebegroting is een bedrag onttrokken van €1.725.000. Verdere onttrekkingen zijn o.a. winst- en verliesnemingen alsmede de mutatie op het vormen van verliesvoorzieningen binnen het grondbedrijf van €581.000, saldo College Akkoord €303.000, Uitvoeringsplan KOG € 479.000, afschrijvingen majeure projecten € 227.000, implementatie omgevingswet €760.000, verzelfstandiging Hoge Vonder te Deurningen € 712.000, privatisering OLM €1.000.000, compensatie lokale heffingen €262.000 en uitvoeringsplan sociaal domein €120.000

De vermeerdering van de voorzieningen hebben vooral betrekking op het exploitatieoverschot riolering van €734.000.  Verminderingen op de voorzieningen hebben vooral betrekking op de voorziening groot onderhoud Dorper Esch voor een bedrag van € 673.000 en voorziening pensioenaanspraken en wachtgelden wethouders van €441.000.

Voor een bedrag van €2.110.000 werd er nog geen beroep gedaan op de reserves (zie budgetoverheveling). 



In de toelichting op de jaarrekening is een overzicht van alle mutaties van reserves en voorzieningen opgenomen, met daaraan toegevoegd een overzicht van alle mutaties per reserve en voorziening. Verder verwijzen wij tevens naar de paragraaf weerstandsvermogen. Voor de volledigheid moet worden opgemerkt dat in bovenstaande opstelling van de reserves en voorzieningen (nog) geen rekening is gehouden met de voorgestelde toevoegingen op grond van de resultaatbestemming 2022.

Financiële positie en resultaatbestemming

Financiële positie en resultaatbestemming

Terug naar navigatie - Financiële positie en resultaatbestemming

Beoordeling financiële positie

Bij het beoordelen van de financiële positie dienen wij ook naar financiële vooruitzichten, met daarin opgenomen een weging van de risico's van de gemeente, te kijken. Verder is de reservepositie evenals de aanwendbaarheid daarvan van belang en speelt de hoogte en (onbenutte) belastingcapaciteit een belangrijke rol. De beoordeling op deze plek houden wij beperkt omdat ook in de separaat aan de orde zijnde meerjarenbegroting 2023-2026 wordt ingegaan op de vooruitzichten voor 2023 e.v.

 

De jaarrekening kan met een batig saldo (voor bestemming) worden afgesloten. Zoals ook uit de rechtmatigheidsverklaring van de accountant blijkt zijn de begrotingsposten niet substantieel en ontoelaatbaar overschreden. Zoals elk jaar is het vooral de onderuitputting op rente en afschrijving van uitgestelde investeringen geweest die een belangrijk aandeel heeft gehad in dit resultaat. Onderuitputting is in feite incidenteel omdat de niet uitgevoerde investeringen in volgende jaren toch op ons afkomen.

 

Bestemming resultaat

Het positieve eindresultaat van deze jaarstukken 2022 bedraagt € 5.011.000. Dit positieve eindresultaat is een resultante van de in deze nota van aanbieding genoemde voorstellen. Wij stellen uw raad voor om dit als volgt te bestemmen:

  1. toevoeging reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar €478.000;
  2. toevoeging reserve incidenteel beschikbare algemene middelen €1.258.000.

 

Uiteindelijk blijft het hiervoor genoemde positief resultaat over van €3.275.000. Conform bestaand beleid wordt dit bedrag gedoteerd aan de algemene reserve.