Programma Sociaal domein

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Iedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelf redzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners  zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.

 

In de gemeente Dinkelland werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties de re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroeg signalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kindpakketten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sociaal domein maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Percentage volledig gevaccineerde inwoners: 97,1% (volgens het RVP vaccinatieschema)
  • Geen enkele vaccinatie: 0,8% (volgens het RVP vaccinatieschema)
  • Huishoudens met bijstandsuitkeringen: 200

Wat hebben we in 2022 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2022 gedaan?

Jeugdconsulenten op school

In 2022 hebben jeugdconsulenten actief de samenwerking met scholen in de gemeente opgezocht. Er zijn vaste contactpersonen aan iedere school gekoppeld, die aansluit bij zorg overleggen. Hierdoor ontstaan korte lijnen en weten scholen beter bij wie ze terecht kunnen. In enkele gevallen zijn jeugdconsulenten ook een aantal uren per maand fysiek binnen de school aan het werk om zo ook laagdrempelig beschikbaar te zijn voor kinderen, ouders of verzorgers en leerkrachten. 

 

Zorgoverleg kinderdagverblijf

Jeugdconsulenten sluiten aan bij zorg overleggen van kinderdagverblijven om zo vanuit een integrale blik naar het kind en gezin te kunnen kijken. Dit draagt bij aan korte lijnen tussen partijen en een betere signaleringsfunctie. 

 

Netwerkbijeenkomsten 

Sinds 2022 wordt er twee keer per jaar een netwerkbijeenkomst georganiseerd rondom het jonge kind. Dit is een samenwerking van, voor en met verloskundige praktijken, gynaecologen, de GGD, POH-Jeugd GGZ en de gemeente. Belangrijke ontwikkelingen en thema's worden met elkaar besproken. Er is sprake van bewustwording, lering door met elkaar in gesprek te gaan, oppakken van ontwikkelpunten en scherp houden van elkaar.   

 

Aanpak wachttijden

Er is door alle Twentse colleges akkoord gegeven op de meerjarige aanpak wachttijden. Vanuit deze regionale projectgroep worden verschillende acties uitgevoerd om zicht te krijgen op de wachttijden en samen met betrokkenen in de keten, wachttijden terug te dringen. De regionale aanpak krijgt hiervoor ondersteuning van de landelijke aanpak wachttijden.

 

Inkoop Jeugdhulp 2025

In 2022 is de Regiovisie Jeugdhulp vastgesteld. Met de richtlijnen uit de regiovisie is men vervolgens gestart met de nieuwe, regionale, inkoop van Jeugdhulp.  In 2023 worden de eerste strategische inkoopdocumenten opgeleverd. 

 

Pilot complexe echtscheiding

Vanuit de regio Twente is een pilot gestart om (de dreiging van) complexe echtscheidingen te signaleren en te voorkomen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een risico-inventarisatie instrument om de problematiek helder in beeld te brengen en direct passende hulp in te kunnen zetten voor kind en gezin. Daarnaast is het doel meer samenwerking en komt er tevens een laagdrempelige screening die door scholen en huisartsen gebruikt kunnen worden.  Begin 2023 starten de eerste deelnemers met de training en inzet van het instrument. Eind 2023 wordt de pilot geëvalueerd en een advies uitgebracht richting de regio Twente. 

 

Woonplaatsbeginsel Jeugd 2022

De gemeente van herkomst blijft met deze wetswijziging vanaf januari 2022 verantwoordelijk voor kinderen, die zonder gezaghebbende ouder/verzorger, vertrekken uit de gemeente.  Eind 2021 waren alle kinderen uit Dinkelland die (digitaal) moesten verhuizen naar een andere gemeente, overgedragen. In 2022 zijn er nog enkele kinderen uit andere gemeenten overgedragen aan Dinkelland. Deze kosten zijn verwerkt in 2022 binnen de budgetten jeugd.  

 

Doorlopend tekort aan forensisch artsen bij GGD Twente

Sinds 2022 wordt er met vijf GGD’en, waaronder GGD Twente, binnen de politieregio Oost samengewerkt om de forensische dienstverlening uit te kunnen blijven voeren. De oorzaak hiervan ligt bij het tekort aan de forensisch artsen bij de GGD’en. Hierdoor ontstaan risico’s zoals het tijdig uitvoeren van lijkschouw, het uitvoeren van euthanasie op het gewenste tijdstip en het uitvoeren van forensische onderzoeken bijvoorbeeld bij zedenzaken.  

 

Rijksvaccinatieprogramma – GGD Twente

In het voorjaar zijn er inhaalsessies georganiseerd voor jongeren die in 2021 vaccinaties niet hadden gehaald. Voor ouders die met hun kind niet op kwamen dagen voor een vaccinatie kregen standaard een nieuwe afspraak aangeboden op het consultatiebureau. Sinds 1 januari 2022 is de HPV vaccinatie bij jongens en mannen opgenomen in het vaccinatieprogramma. De leeftijdsgroepen zijn verdeeld over 2022 en 2023 en alle jongeren vanaf het jaar dat ze tien worden tot en met jongeren van 26 jaar worden uitgenodigd voor een kosteloze HPV vaccinatie. 

 

Gezondheidsmonitor: Kind, Jeugd, Jongvolwassenen, Volwassenen en Ouderen

In 2022 zijn de cijfers van de corona gezondheidsmonitor Kind & Jeugd met de gemeenten gedeeld. Hierin is onder andere de focus gelegd op de effecten van de coronamaatregelen op de mentale gezondheid van onze kinderen en jongeren. In juni 2022 is de werving voor de ‘nieuwe’ gezondheidsmonitor Jongvolwassenen gestart en in september 2022 de werving voor de gezondheidsmonitor Volwassenen en Ouderen. De resultaten uit deze monitoring zullen meegenomen worden in beleid en uitvoering. In het najaar van 2023 zal de Kind & Jeugd monitor afgenomen worden. De resultaten in deze monitor zullen gebruikt worden als nulmeting in het project Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO/IJslands preventiemodel)

 

Afwikkeling digitaal dossier in de jeugdgezondheidszorg – het GGiD

De algemeen besturen van de drie GGD regio’s Twente, Hollands Noorden en Utrecht zijn in november 2022 gestopt met het ontwikkeltraject rondom het nieuwe digitale dossier in de jeugdgezondheidszorg: het GGiD. In 2023 wordt het hele ontwikkelproces van het GGiD van begin tot eind geëvalueerd door een externe onafhankelijke partij. Ook zal er naar verwachting in 2023 een aanbesteding gestart worden om een nieuw digitaal dossier in de jeugdgezondheidszorg aan te schaffen. De afboeking van het GGiD en het opbouwen van een reserve voor de aanbesteding in 2023 hebben extra kosten met zich meegebracht.

 

Blijvend hoge werkdruk bij GGD Twente vanuit het migratievraagstuk

De afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD Twente (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) ondervindt nog steeds een hoge werkdruk op het gebied van uitvoeren van de wettelijke taken vanuit de wet Publieke Gezondheid aan de kinderen en jongeren onder de vluchtelingen. Om goed in te kunnen spelen op de grote, steeds wisselende, instroom van niet alleen Oekraïense ontheemden maar ook andere asielzoekers, wordt het huidige JGZ-team Publieke Gezondheid Asielzoekers (PGA) uitgebreid en verbreed naar het JGZ-vluchtelingenteam. Eind 2022 is met de vorming van dit team een begin gemaakt. De ervaring leert dat het gaat om een kwetsbare groep kinderen met een zorgachterstand in zowel lichamelijk als psychisch opzicht. Onder andere een achterstand in het Rijkvaccinatieprogramma. Het is een taak van de JGZ om deze kinderen zorg te bieden, op basis van de Wet Publieke Gezondheid en op basis van het PGA-contract met het COA. Naast extra capaciteit voor de uitvoering van JGZ op de Crisisnoodopvanglocaties voor asielzoekers, zal ook de zorg voor de Oekraïense kinderen door dit team worden opgepakt. Het voordeel van een specialistisch team is dat zij gerichte kennis hebben over ziekte en trauma onder vluchtelingen, buitenlandse vaccinaties, cultuursensitief werken en het werken met tolken.

 

Personele krapte bij verschillende onderdelen binnen SamenTwente

SamenTwente wordt geconfronteerd met een personeelsvraagstuk. Bij verschillende onderdelen speelt de krapte op de arbeidsmarkt parten. Het is bijvoorbeeld moeilijk om aan voldoende artsen te komen. Met taakverschuiving en taakdifferentiatie worden de effecten zoveel als mogelijk beperkt en wordt er geanticipeerd op de toekomst, met behoud van kwaliteit. Dit vergt investeringen in de deskundigheid en kan leiden tot het oplopen van scholing- en trainingskosten.

 

Pandemische paraatheid en Landelijke Functionaliteit Infectiebestrijding

Om in te spelen op de lessen die geleerd zijn vanuit de corona pandemie is het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) gestart met een programma pandemische paraatheid. Het kabinet heeft hier financiële middelen voor beschikbaar gesteld. Om voorbereid te zijn op een nieuwe pandemie wordt er onder andere geïnvesteerd in het inrichten van een landelijke functionaliteit infectiebestrijding bij het RIVM die vanaf medio 2023 de coördinerende rol op zich zal nemen in de bestrijding. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in versterking van de GGD’en, het opzetten van een betere informatievoorziening, beschikbaarheid van medische producten, kennis en innovatie en de opschaalbaarheid van de zorg. Bij GGD Twente wordt ook gewerkt aan een pandemisch paraatheid plan. 

 

Integraal Zorgakkoord en Gezond en Actief Leven Akkoord

In het najaar van 2022 is het Integraal Zorgakkoord ondertekend. Hierin staat de gezamenlijke visie opgenomen van het ministerie van VWS met koepelorganisaties van zorgpartijen en zorgverzekeraars hoe het zorglandschap zal moeten veranderen in de komende jaren. In het akkoord wordt onder andere gestuurd op het inrichten van een regionale preventie infrastructuur. Met de Twentse Koers, het samenwerkingsverband tussen de 14 Twentse gemeenten, zorgverzekeraar en zorgkantoor Menzis, SamenTwente/GGD Twente en de Provincie Overijssel is Twente in het land één van de koplopers. 

 

Antidiscriminatie

De gemeenteraad heeft ingestemd met het verhogen van de subsidie aan de gemeentelijke antidiscriminatievoorziening stichting Vizier. Ondertussen worden aanvullende afspraken gemaakt met Vizier om de kennis en expertise van Vizier beter in te bedden binnen de gemeentelijke organisatie. De minister van Binnenlandse Zaken is een onderzoek gestart naar de antidiscriminatievoorzieningen in Nederland. Hierbij is er gekeken naar de huidige inrichting en taken van de antidiscriminatievoorzieningen en waar behoeftes liggen van zowel de antidiscriminatievoorzieningen als de gemeentelijke opdrachtgevers. Dit onderzoeksrapport wordt in 2023 aangeboden aan de minister, hierin zullen meerdere scenario’s voorgelegd worden. Afhankelijk van het voorkeursscenario van het kabinet kan dit veranderingen met zich meebrengen in de financiering stroom richting de antidiscriminatievoorzieningen en de wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.  

 

JOGG (Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst)

In 2022 heeft Noaberkracht een JOGG regisseur in dienst genomen om het landelijke programma Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst in onze gemeente tot uitvoering te brengen. JOGG is een landelijke aanpak waarin de volledige leefomgeving rondom een kind zo wordt ingericht dat er een gezonde leefomgeving rondom het kind is en negatieve invloeden op de gezondheid van het kind zoveel mogelijk weggenomen worden. Het doel van de JOGG aanpak is het bevorderen van de gezonde leefstijl van kinderen en hiermee uiteindelijk te komen tot het verminderen van overgewicht bij kinderen van -9 maanden tot 12 jaar. Om dit doel te realiseren is een plan van aanpak opgesteld wat loopt tot 1 januari 2025. Hierin trekken wij samen op met 9 andere JOGG gemeenten in Twente. 

 

Trapliften

In 2022 zijn de trapliften opnieuw aanbesteed. Het contract gaat in op 1 januari 2023 en is gesloten voor minimaal 3 jaar met de mogelijkheid met optie tot verlenging van vier maal een jaar. Deze aanbesteding is gedaan met 9 andere Twentse gemeenten.

 

Doelgroepenvervoer

Na de voorbereidingen in 2021 is in 2022 de aanbesteding Doelgroepenvervoer (individueel maatwerkvervoer (voorheen regiotaxi), dagbesteding/jeugdhulplocaties en leerlingenvervoer) gezamenlijk met 10 Twentse gemeenten gestart. In 2023 wordt er definitief gegund. 

 

Huishoudelijke Ondersteuning

In 2022 zijn de voorbereidingen voor de aanbesteding van Huishoudelijke Ondersteuning per 2024 gestart. Deze aanbesteding wordt met 11 andere Twentse gemeenten gedaan.

 

Sociale Recherche Twente (SRT)

In 2022 zijn ambtenaren van de Sociale Recherche Twente aangewezen als toezichthouder als bedoeld in Wmo en Jeugdwet respectievelijk artikel 6.1. van de Wmo en artikel 5.1 lid 3 van de Verordening jeugdhulp.  De SRT behartigt o.a. de belangen, in de ruimste zin, van handhavingsspecialisten in het sociale domein in dienst van de gemeenten in Nederland.

 

Energietoeslag

Door het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld om de inwoners tegemoet te komen in hun hoge energienota. In 2022 zijn deze middelen besteed en kon de doelgroep hiervoor een aanvraag indienen.

 

Individuele inkomenstoeslag

In verband met het feit dat de WAO-ers geen beroep meer konden doen op deze regeling omdat de bijstandsnorm minder hard gestegen is dan de WAO-uitkering is besloten het percentage van het inkomen te verhogen naar 105% in plaats van 101%.  De WAO-ers vallen nu, net als voorheen, weer onder deze doelgroep.

 

Stadsbank Oost Nederland (Schulddiensterlening)

De Stadsbank heeft in samenwerking met de aangesloten gemeenten een klantreis ontwikkeld. Wij gaan op basis van het hybridemodel samenwerken met de Stadsbank. Dat betekent dat de Stadsbank niet meer op basis van proces- en productgericht gaat werken maar op basis van klant- en resultaat gericht. Het gaat hierbij in hoofdlijnen om de menselijke maat en betere aansluiting, een snelle opstart, een snelle schuldregeling, minder uitval en een snelle uitstroom.  

 

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Ouderen in beweging

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Ouderen in beweging aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. In samenspraak met deskundigen en maatschappelijke organisaties te onderzoeken hoe het onderwerp laagdrempelige sport en beweging door oudere meer betekenis kan krijgen in de Dinkellandse samenleving;
  2. Daarbij de in deze motie genoemde vitaliteitsclub als reële mogelijkheid en voorbeeldinitiatief te betrekken;
  3. Daarbij een mogelijk faciliterende rol van de gemeente te betrekken;
  4. De raad de resultaten van die onderzoek uiterlijk 1 maart 2022 voor te leggen, zodat de raad bij aanvang van de raadsperiode 2022-2026 nadere afwegingen kan maken over een mogelijk gemeentelijke rol bij dit onderwerp.

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd middels raadsbrief 2022 nummer 19.

 

Eén loket armoede

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Eén loket armoede aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. Het initiatief te nemen om samen met de bij het onderwerp armoede betrokken instanties (gemeente, Stadsbank, Voedselbank, Stichting Leergeld, Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland, etc.) een stroomlijning aan te brengen in de onderlinge communicatie, inhoudend en met als doel dat aanvragers/cliënten kunnen volstaan met één intake om alle voorzieningen en instanties te ontstluiten;
  2. De raad van de resultaten op de hoogte te houden.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Menstruatie armoede

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Menstruatiearmoede aangenomen. Middels deze motie verzoekt de raad het college:

  • Menstruatiearmoede en het mogelijk beschikbaar maken van menstruatieproducten op te nemen in het armoedebeleid van de gemeente Dinkelland;
  • Te onderzoeken hoe dit het best in de praktijk kan worden vormgegeven;
  • Te bezien welke rol basis-/middelbare scholen en maatschappelijke instellingen of organisaties bij voorlichting en verstrekking kunnen spelen;
  • Voorlichting over deze nieuwe mogelijkheid breed te verspreiden, en vertrouwenspersonen bij werkgevers daarbij nadrukkelijk te betrekken

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

2020

2021

2022

Banen (per 1.000 inwoners van 15-64 jaar) 715,6 708,6 nnb
Jongeren met een delict voor de rechter (percentage 12 t/m 21 jaar) 0,0% 0,0% nnb
Kinderen in uitkeringsgezin (percentage tot 18 jaar) 3,0% 3,0% nnb
Werkloze jongeren (16 t/m 22 jaar als werkzoekend ingeschreven) 1,0% nnb nnb
Netto arbeidsparticipatie (percentage werkzame beroepsbevolking  t.o.v. beroepsbevolking) 72,3% 74,1% 74,8%
Personen met een bijstandsuitkering (aantal per 10.000 inwoners 18+) 196,6 148,6 nnb
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar) 132,1 nnb nnb
Jongeren met jeugdhulp (percentage van alle jongeren tot 18 jaar) 7,5 8,2 7,5
Jongeren met jeugdbescherming (percentage van alle jongeren tot 18 jaar) 1,2 1,2 1,0
Jongeren met jeugdreclassering (percentage van alle jongeren van 12 t/m 23 jaar) Niet bekend Niet bekend Niet bekend
Clienten met een maatwerkarrangement WMO (aantal per 10.000 inwoners) 630 650 630

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/sociaal-domein - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 4.094 5.786 6.179 393
Lasten 22.582 25.471 24.023 1.448
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -18.488 -19.686 -17.844 1.842
Onttrekkingen aan reserves 0 94 64 -30
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -18.488 -19.592 -17.780 1.812

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 Wet inburgering (voordeel €41.000) en Specifieke uitkering wet inburgering (voordeel €54.000)

Het totale voordeel op de wet inburgering bedraagt €95.000. Hiervan wordt €64.950 overgeheveld naar 2023. Dit betreft het incidentele budget voor de voorbereidingskosten wet inburgering. Deze werkzaamheden lopen door in 2023. De kosten die in 2022 gemaakt zijn op het gebied van inburgering zijn allemaal ten laste gebracht van de specifieke uitkering wet inburgering van het Rijk. Deze zijn terug te vinden in de SISA bijlage. De begrote bedragen voor wet inburgering zijn hierdoor niet aangesproken, dit geeft een voordeel van €30.050.

 

Vluchtelingen Oekraïne (voordeel €777.000)

In 2022 is, onder druk van de crisis die de Oorlog in Oekraïne in zich had en heeft, gestart met het opvangen van Oekraïense vluchtelingen binnen de gemeente. Daar waar in eerste instantie sprake was van acuut handelen, komen we nu in een vaarwater van professionaliseren en processen uitlijnen. Door de duur van de oorlog veranderen uitdagingen. Dit betekent dat doorontwikkeling hand in hand gaat met onder andere aandacht voor het psychosociaal welbevinden van vluchtelingen, het aanbieden van passende activiteitenprogramma’s voor vluchtelingen als ook de ondersteuning van medewerkers op locatie. Het resterende budget 2022 wordt dan ook overgeheveld naar 2023.

Ten behoeve van de POO (particuliere opvang Oekraïne) is de gemeente lang in afwachting van Rijksbeleid aangaande de declaratiewijze geweest.  Het uiteindelijke voordeel  wordt eveneens overgeheveld naar 2023.  

 

Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) (voordeel €63.000)

Er zijn in 2022 geen bedrijfskredieten verleend. Dit zorgt voor een voordeel van €50.000. Daarnaast is er meer rente en aflossing ontvangen dan vooraf begroot. 

 

Energiearmoede (voordeel €302.000)

Het geld voor uitkeringen energiearmoede is beschikt in 2022, maar de uitkeringsperiode loopt door in 2023. Om die reden wordt het voordeel van €302.000 overgeheveld naar 2023.

 

 Sociale werkvoorziening (voordeel €122.000)

Het voordeel op de sociale werkvoorziening bestaat uit twee voordelen. Het eerste voordeel betreft het resultaat van Stichting Participatie Noaberkracht over 2022. Dit het aandeel van Dinkelland in dit resultaat bedraagt €116.000 en wordt uitbetaald aan de gemeente Dinkelland.

 

Het tweede voordeel betreft de vrijval van de voorziening Top Craft. Bij de aankoop door de gemeente Oldenzaal van het pand aan de Willem Vleertmanstraat 3 in 2016 is met de, aan de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Oost Twente (WOT) deelnemende, gemeenten Dinkelland en Losser een verdeling overeengekomen van een eventuele winst bij verkoop van het pand. Bij verkoop voor 31 maart 2020 diende het deel van de koopsom boven het aankoopbedrag over de betrokken gemeenten te worden verdeeld volgens de verdeelsleutel Dinkelland : Losser : Oldenzaal = 21 : 33 : 46.

 

Eind 2020 heeft de gemeente Oldenzaal het pand met winst verkocht. De winst bedroeg € 182.200. Hoewel er geen contractuele verplichting meer was om die winst te delen, omdat het pand is verkocht na 31 maart 2020 heeft de gemeenteraad van Oldenzaal op 20 december 2021 besloten dit wel te doen. Dit betekent voor Dinkelland een eenmalige bate van € 38.300.

 

Daarnaast is er nog een nadeel van €32.000. De bijdrage aan Stichting Participatie Noaberkracht is hoger dan begroot. Dit komt doordat wij meer personen in de sociale werkvoorziening hebben dan onze taakstelling. Hierdoor is de bijdrage van het Rijk lager dan onze kosten.

 

 Participatie en reintegratie (voordeel €75.000)

Vanuit de verdeelsystematiek nieuw beschut krijgt Dinkelland tot op heden jaarlijks een plaats erbij. Daardoor blijven we binnen de budgetten die daarvoor worden gegeven vanuit het rijk en hoeft dit niet vanuit het participatiebudget te worden bekostigd. Er komt nog een rekening van voorgeschoten reiskosten vanuit Impuls (+/- 25000) die na controle nog moet worden betaald.

 

Wmo beleid en uitv.Maatwerkdienstverlening 18+ (voordeel €130.000)

Het voordeel van €130.000 bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Het resultaat Beschermd Wonen vanuit centrumgemeente Enschede, 2022 is uitgekeerd. Het aandeel van Dinkelland bedraagt €76.000. Dit zorgt voor een voordeel in de jaarrekening.
  • De kosten voor de Maatschappelijke Opvang en de Vrouwenopvang waren in 2022 €14.000 lager dan begroot. Daarnaast waren de kosten voor het onderzoek naar misbruik van het persoonsgebonden budget €12.000 lager dan begroot. Dit omdat het onderzoek pas vanaf september gestart is.
  • De kosten voor het Mobiliteitslab en het Reisbureau waren in 2022 €19.000 lager dan begroot.

 

Huishoudelijke Ondersteuning (voordeel €25.000)

Huishoudelijke Ondersteuning bestaat uit zes modules: de basismodule, extra hygiëne, was verzorging, maaltijdverzorging, regie en zorg voor minderjarige kinderen. In totaal is een bedrag begroot van € 2.073.000. De werkelijke kosten in het jaar 2022 zijn € 2.047.000 (t.o.v. € 1.962.000 in 2021), dit betekent een voordelig verschil van € 25.000. 
 
De werkelijke kosten kunnen als volgt gespecificeerd worden: 

Huishoudelijke ondersteuning

Werkelijke kosten 2022 (bedragen x € 1.000)

Basismodule

1.888

Extra hygiëne

54

Was verzorging

56

Maaltijd verzorging

3

Regie

46

Zorg voor minderjarige kinderen

0

Totaal

2.047

 

We zien ook dit jaar weer een toename op de basismodule HO en de module extra hygiëne. Deze toename is te verklaren door o.a. het abonnementstarief CAK dat sinds 2019 niet meer inkomensafhankelijk. Daarnaast constateren  we een afname van het aantal cliënten op de andere modules. is. Dit verklaart het voordeel van €25.000.

 

Wmo Ondersteuning individueel (voordeel €25.000)

Voor individuele ondersteuning is een bedrag begroot van € 1.263.000. De werkelijke kosten in 2022 zijn afgerond € 1.238.000 (t.o.v. € 1.153.000 in 2021) en kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Ondersteuning individueel

Werkelijke kosten (bedragen x € 1.000)

Ondersteuning 1 individueel

616

Ondersteuning 2 individueel

621

Totaal

1.238

 

Ten opzichte van de begroting betekent dit een voordelig verschil van € 25.000. Uit de analyse blijkt dat het aantal cliënten is gestegen, maar dat het totaal aantal uren gedaald is.

 

Wmo Ondersteuning groep (voordeel € 52.000)

Voor individuele ondersteuning is een bedrag begroot van € 851.000. De werkelijke kosten in 2022 zijn afgerond € 799.000 (t.o.v. € 820.000 in 2021) en kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Ondersteuning groep

Werkelijke kosten (bedragen x € 1.000)

Ondersteuning 1 groep

685

Ondersteuning 2 groep

115

Totaal

799

 

Ten opzichte van de begroting betekent dit een voordelig verschil van € 52.000. Uit de analyse blijkt dat het aantal cliënten gedaald is en dat het totaal gebruik van het aantal uren ook gedaald is.

 

Jeugdzorg (voordeel €371.000)

Door het woonplaatsbeginsel zijn er een aantal hele dure cliënten financieel verhuist van Dinkelland naar de gemeente volgens het woonplaatsbeginsel. Deze verhuizing is zeer zeker de oorzaak dat er 2 miljoen euro minder is uitgegeven aan kosten voor overnachtingen in pleegzorg, gezinshuizen en woongroepen gecombineerd met ambulante ondersteuning in 2022 ten opzichte van 2021. Echter zijn er ondanks de verhuizing van cliënten van Dinkelland naar andere gemeenten ook sprake van een forse stijging van het aantal nieuwe cliënten van 15% in 2022 ten opzichte van 2021. Deze zijn niet te koppelen aan het woonplaatsbeginsel; zijn in 2022 niet financieel verhuisd van andere gemeenten naar Dinkelland. Deze nieuwe cliënten hebben allemaal lichtere (en nog goedkopere) vormen van ondersteuning nodig gehad. 


De forse groei wordt veroorzaak doordat er sprake is van een blijvende toename en verzwaring van de ondersteuningsvragen. Dat wordt gesignaleerd door het sociaal werk Jeugd en Gezin en PGJ alsmede onze eigen toegang. Redenen die hiervoor zijn aan te geven zijn de naweeën van Corona voor de Jeugd, de steeds complexere maatschappelijke samenleving met specifiek te noemen de individualisering, toename maatschappelijke druk, social media en de moeilijke financiële situatie waarin veel gezinnen verkeren. Deze forse stijging van nieuwe cliënten is ook bij andere Twentse gemeenten van soortgelijke omvang aangetroffen.

 

Herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen (nadeel €50.000)

Een groot deel van de overschrijding kan verklaard worden door indexering, terwijl daar in de begroting geen rekening mee is gehouden.

 

 Beleid en uitvoering inkomensregelingen (nadeel €26.000)

De kosten voor abonnementen waren in 2022 €5.000 hoger dan begroot. De kosten voor schuldhulpverlening en bijstand voor zelfstandigen waren €6.500 hoger dan begroot. Daarnaast waren de kosten voor de uitbesteding van de backoffice participatiewet €15.000 hoger dan begroot.

 

Bijstandsuitkeringen (nadeel €45.000)

Het nadeel op de bijstandsuitkeringen geeft aan dat we meer mensen in de bijstand hadden dan begroot.

 

Hulpmiddelen (nadeel €24.000)

Het nadeel van €24.000 wordt grotendeels veroorzaakt door extra kosten voor vervoersvoorzieningen. Het gaat hier om autoaanpassingen die niet begroot zijn. 

 

 Beleid en uitvoering Volksgezondheid (nadeel €81.000)

Het nadeel bestaat voor een groot deel uit de kosten voor het afboeken van het GGiD – Samen Twente. Dit als gevolg van het besluit door het algemeen bestuur van SamenTwente om te stoppen met het digitaal dossier in de jeugdgezondheidszorg. Deze afboeking betekent voor de gemeente Dinkelland een incidentele last van € 53.000. De raad is hier eind 2022 middels een raadsbrief van op de hoogte gesteld.

 

Daarnaast zijn er in 2022 kosten geweest vanuit de JGZ (jeugdgezondheidszorg) voor Oekraïense vluchtelingen. Het gaat om een incidentele last van €23.500. Hiervoor hebben we geld gekregen via de algemene uitkering. Dit voordeel is opgenomen onder het programma bestuur & middelen.  

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk een lagere onttrekking voor inburgering voor €17.000. Zie ook voorstel budgetoverheveling.

 

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2022 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".