Programma Bestuur & middelen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten 21 inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: Lokaal Dinkelland acht zetels, CDA zeven zetels, VVD drie zetels, Progressief Dinkelland (PvdA en Groen Links) twee zetels  en Burgerbelangen Dinkelland één zetel. Het college van Burgemeester en Wethouders wordt naast de burgemeester gevormd door drie wethouders.

 

Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Dinkelland doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen. 

 

De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Tubbergen. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Tubbergen voortzetten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Bestuur & middelen maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal inwoners: 26.762
  • Gemiddelde leeftijd: 44,2 jaar
  • Aantal huishoudens: 10.520
  • Aandeel alleenwonenden: 26,5%
  • Gemiddeld betaalde ozb: €375

 

Prognose bevolkingsontwikkeling:

Wat hebben we in 2022 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2022 gedaan?

Herijking gemeentefonds

Het Rijk werkt samen met de VNG aan een herijking van de verdeling van het gemeentefonds. Deze herijking moet leiden tot een toekomstbestendige verdeling met als uitgangspunten stabiliteit, vereenvoudiging, en uitlegbaarheid. Deze herijking was in eerste instantie opgedeeld in de volgende twee onderdelen. Na een aantal jaren van onderzoek, inspraak en advies is in de meicirculaire 2022 uiteindelijk duidelijkheid gegeven over de herijking en de herverdeeleffecten.

 

De uiteindelijke herverdeeleffecten van de herijking van het gemeentefonds komen voor de gemeente Dinkelland volgens de meicirculaire 2022 neer op een voordeel van € 32 per inwoner (€855.000). Voor het herverdeeleffect wordt een ingroeipad gehanteerd om te bewerkstelligen dat het herverdeeleffect gefaseerd tot stand komt. Het ingroeipad wordt voor alle gemeenten voor het jaar 2023 op maximaal € 7,50 per inwoner gezet. Ook is het ingroeipad beperkt tot drie jaar. Na drie jaar bedraagt het maximaal voor- of nadelig herverdeeleffect voor een gemeente maximaal € 37,50 per inwoner (voor Dinkelland  dus € 32) per inwoner). Voor de verwerking van dit ingroeipad maakt het rijk gebruik van een zogenaamde suppletie-uitkering. De gevolgen van deze herijking en de suppletie-uitkering zijn met ingang van het jaar  2023  opgenomen in de begroting.

 

Extra middelen via algemene uitkering voor jeugd

Op 2 juni 2021 hebben de VNG en het Rijk in een bestuurlijk overleg gesproken over de uitspraak van de Commissie van Wijzen inzake het jeugddossier. Op basis van de afspraken in dit overleg stelt het rijk voor 2022 € 1,314 miljard extra ter beschikking aan gemeenten ter compensatie voor de tekorten op het gebied van jeugdhulp. Hiermee volgt het kabinet de uitspraak van de Commissie. In het overleg is ook vastgesteld dat het nieuwe kabinet een besluit dient te nemen over de structurele financiële bekostiging van gemeenten vanaf 2023 op dit dossier en dat rijk en VNG zich committeren aan een Hervormingsagenda Jeugd.  In de meicirculaire 2022 heeft het Rijk de definitieve verdeling voor het jaar 2023 ter compensatie van de tekorten in de jeugdzorg is volledig  opgenomen. Voor Dinkelland € 1,445 miljoen.  Voor de jaren vanaf 2024 blijven we in afwachting van meer duidelijkheid uitgaan van een raming van 75%. Het kabinet gaat de komende tijd met gemeenten en andere relevante partijen verder in gesprek over de Hervormingsagenda Jeugd, die moet bestaan uit een combinatie van een set van kostenbesparende maatregelen en een financieel kader waarmee een structureel houdbaarder jeugdstelsel wordt gerealiseerd. Bij het afsluiten van de Hervormingsagenda zal het kabinet ook besluiten over de extra middelen voor 2024 en verder die aan gemeenten beschikbaar gesteld worden. Het advies van de Arbitragecommissie c.q. de Commissie van Wijzen vormt het uitgangspunt

 

Opschalingskorting

In de meicirculaire 2022 is aangegeven dat de oploop van de opschalingskorting is geschrapt voor de duur van de kabinetsperiode. Eerder was de oploop van de opschalingskorting al bevroren voor de jaren 2020 tot en met 2022. Deze stand wordt bevroren tot en met 2025. Met als gevolg dat de korting in de jaren 2023 tot en met 2025 wordt teruggeboekt, maar de reeks eindigt in een korting van € 975 miljoen cumulatief in 2026. In de begroting 2022 en de perspectiefnota 2022-2026 is hier reeds mee rekening gehouden. De meicirculaire 2022 verandert hier dus niets aan. Ook niet aan de verslechtering in 2026 die voor Dinkelland € 820.000 structureel bedraagt.

 

Stand van zaken bezwaarschriften omzetbelasting 2019 t/m 2021

Wij hebben in maart 2021 bezwaar gemaakt tegen de jaarbeschikking BTW-compensatiefonds (BCF) 2019 en een verzoek ingediend om een naheffingsaanslag voor de btw-aangifte 2019. De uitspraak van de Belastingdienst heeft vertraging opgelopen omdat er is gekozen een nieuwe berekeningssystematiek voor het mengpercentage algemene kosten toe te passen met ingang van 2019. De Belastingdienst heeft november 2022 zijn standpunt aangeleverd en komt grotendeels aan ons bezwaar tegemoet met als gevolg een teruggaaf BCF 2019 en btw-aangifte van respectievelijk € 38.000 en € 14.000.

 

Nu het bezwaarschrift van 2019 is afgewikkeld en een nieuwe berekeningssystematiek voor het mengpercentage algemene kosten is gekozen kan deze ook worden gebruikt voor het bezwaarschrift van 2020 en verder. Echter staan wij voor een nieuwe uitdaging want ook voor het mengpercentage grondbedrijf verwacht de Belastingdienst dat wij met ingang van 2020 een nieuwe  berekeningssystematiek voor het grondbedrijf gaan hanteren.  Wij verwachten in 2023 bezwaar te maken tegen de afrekening over het jaar 2020 en 2021.

 

Verkenning samenwerking met Oldenzaal

Verdere samenwerking is nodig volgens het BMC rapport Toekombestendigheid Noaberkracht om op de (middel) lange termijn toekomstbestendig te zijn. Dit is de aanleiding voor het bestuur van Noaberkracht om de meerwaarde van samenwerking met de gemeente Oldenzaal te verkennen. Hierbij wordt rekening gehouden met de kaders en randvoorwaarden die de beide gemeenteraden via de fractievoorzitters meegegeven hebben. In de raadsvergadering van december 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd de samenwerkingsmogelijkheden met gemeente Oldenzaal te verkennen

 

Historisch archief voormalige gemeente Ootmarsum

Het archief van de voormalige gemeente Ootmarsum bevindt zich in het gemeentehuis van Dinkelland. Het oudste deel stamt uit 1314. Een deel van het archief bestaat voornamelijk uit handgeschreven stukken op lompenpapier. Een ander deel bestaat 248 charters, opgevouwen in enveloppen in doosjes. De staat van het archief varieert van redelijke tot zeer slechte staat. De stukken zijn niet zuurvrij verpakt en veel stukken vertonen vocht- en schimmelschade en er is veel randschade met andere woorden het archief is te slecht om nu door burgers te laten inzien.

 

De provinciale archiefinspecteur heeft ons in het kader van het interbestuurlijk toezicht aanbevolen dit kostbare en zeer waardevolle archief te laten restaureren en te digitaliseren om het vervolgens openbaar te maken.  In de begroting 2021 is het benodigde bedrag van € 70.000 eenmalig beschikbaar gesteld waarna we zijn begonnen met de werkzaamheden. Door Corona en door ziekte van de tweede conservator hebben de werkzaamheden wel wat vertraging opgelopen waardoor het project ook nog doorloopt in 2023 (zie ook budgetoverheveling).    

 

Afstoten gemeentelijk vastgoed

Het vml. clubgebouw van Scouting Ootmarsum 'n Emter te Ootmarsum was eigendom van de gemeente Dinkelland en is 27 december 2022 overgedragen aan Stichting Bibliotheek Dinkelland.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Aansluiten bij de P10-gemeenten

In de raadsvergadering van 12 november 2019 is de motie Aansluiten bij de P10-gemeenten aangenomen met 20 stemmen voor en één stem tegen. De motie draagt het college op om:

  1. De gemeente Dinkelland te laten toe treden tot het samenwerkingsverband van plattelandsgemeenten, de P-10.
  2. De structurele kosten van het lidmaatschap onder te brengen in het programma Bestuur en Middelen.
  3. Na twee jaar het lidmaatschap te evalueren om te bepalen of de samenwerking in P-10 meerwaarde heeft voor Dinkelland.

Stand van zaken: We zijn lid van de P10 gemeenten geworden en nemen nu actief deel in de volgende werkgroepen: Duurzaamheid, Financien, Wonen, Omgevingswet, Algemeen/(beleids)strategie.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2019

 

N2000 over de grens

In de raadsvergadering van 30 juni 2020 is de motie N2000 over de grens unaniem aangenomen. Middels de motie draagt de gemeenteraad het college op:

  1. In gesprek te gaan met de bestuurders van de Duitse buurgemeenten en deelstaten over de volgende concrete onderwerpen in het grensgebied:
    ?De kansen voor de N2000 gebieden.
    ?De kansen en bedreigingen van de veranderende regelgeving ten gevolg van de stikstofreductie en klimaatverandering voor agrarisch ondernemers.
    ?Het verschil tussen beide landen in (te verwachten) regelgeving en de gevolgen daarvan voor het grensgebied.
    ?De leefbaarheid van alle inwoners in het grensgebied.
  2. Over de inhoud en de resultaten van deze gesprekken verslag te doen aan de raad.
  3. De inhoud en de resultaten van de gesprekken, en de te ontwikkelen plannen eveneens te bespreken in NOT-verband en in provinciaal verband.
  4. Het verslag van alle gevoerde gesprekken (grensoverschrijdend, NOT-verband en binnen Dinkelland) inclusief eventuele voorstellen of te ontwikkelen plannen op dit gebied terug te koppelen aan de raad, zodat de raad het gesprek kan voeren over alle verbindende belangen en eventuele ondersteuning bij de te ontwikkelen plannen.

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.

 

OLCT

In de raadsvergadering van 29 mei 2020 is de motie OLCT met 13 stemmen voor en 7 stemmen tegen aangenomen. Middels deze motie draagt de gemeenteraad het college op:

  1. Op basis van een onderzoek de pro's en contra's van deelname in het OLCT in beeld te brengen en daarbij o.a. te betrekken:
    ?Het criterium publiek belang;
    ?De vraag hoe de overige deelnemende gemeente in Twente hier in zitten.
  2. De raad op basis van de onderzoeksresultaten een voorstel te doen over het al dan niet voortzetten van de huidige relatie met het OLCT als verbonden partij.

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2020

 

Uitdaagrecht en online participatie

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Uitdaagrecht en online participatie aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. Samen met de kernraden te onderzoeken in hoeverre het uitdaagrecht en een online participatietool in de gemeente Dinkelland kan worden ingevoerd;
  2. Dit proces samen te laten vallen met de doorontwikkeling van MijnDinkelland2030!;
  3. De raad uiterlijk april 2022 te informeren over de uitkomsten en afhankelijk van deze uitkomsten te komen met een voorstel.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

2020

2021

2022

Formatie (fte per 1.000 inwoners) 6,70 6,98 7,61
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) 7,75 8,37 8,99
Apparaatskosten (kosten per inwoner) 653 695 736
Externe inhuur (kosten als percentage van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen) 10,7 12,0 12,0
Overhead (percentage van de totale kosten) 8,6 10,3 9,3

 

Toelichting formatie en bezetting

Op 31 december 2022 waren er meer mensen in dienst bij Noaberkracht dan op diezelfde datum in 2021. Ook waren er op 31 december 2022 meer fte's in dienst dan op 31 december 2021. Dit heeft onder andere te maken met de extra taken en dus ook extra medewerkers. Daarnaast nemen medewerkers deel aan het generatiepact en is er al voorgesorteerd op hun vertrek. Dit om de kennis goed over te kunnen dragen. 

In de jaarstukken van 2017 en 2018 is ten onrechte twee keer de indicator formatie vermeld, ook bij bezetting. Dit is in bovenstaande tabel hersteld.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
BATEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 387 517 1.733 1.216
Algemene dekkingsmiddelen - - - 0
1. Lokale heffingen 6.630 6.630 6.650 20
2. Algemene uitkeringen 36.155 41.971 42.598 627
3. Dividend 1.306 1.483 1.483 -0
4. Saldo financieringsfunctie 85 84 70 -13
5. Overhead 0 0 3 3
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0
7. Onvoorzien 0 0 0 0
TOTAAL BATEN 44.562 50.685 52.536 1.851
LASTEN 0 0 0 0
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 3.240 5.467 3.921 -1.546
Algemene dekkingsmiddelen - - - 0
1. Lokale heffingen 52 51 51 0
2. Algemene uitkeringen 10 0 0 0
3. Dividend 0 0 0 0
4. Saldo financieringsfunctie -367 -294 -365 -70
5. Overhead 6.434 6.722 6.745 23
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0
7. Onvoorzien 40 0 0 0
TOTAAL LASTEN 9.409 11.945 10.352 -1.593
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 35.153 38.740 42.184 3.444
Onttrekkingen aan reserves 1.371 3.278 875 -2.402
Toevoegingen aan reserves 1.768 5.899 4.300 -1.600
Resultaat van baten en lasten 34.755 36.118 38.760 2.641

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

Voorziening pensioenen wethouders (voordeel €538.000)

We zijn verplicht om ieder jaar bij de jaarverantwoording een herziene berekening van de toekomstige rechten van de wethouders pensioenen op te leveren. Naast fluctuatie in bestand (mensen die in- en uitstromen) was voorgaande jaren vooral de stijging van de rekenrente van invloed. Daarnaast is het aanpassen van de sterftetafel van invloed op de hoogte van de reserve / doelvermogen.

 

 'n Emter (voordeel (€157.000)

In december 2022 is overeenkomst Notitie vastgoed onderstaand gebouw verkocht.

Gebouw Bruto opbrengst Boekwaarde Verkoopkosten Netto opbrengst
'n Emter te Ootmarsum € 262.000 € 105.000 € 0 € 157.000

Het in eigendom hebben en (aan)houden van maatschappelijk vastgoed wil de gemeente tot het uiterst beperken. Structureel levert dit lagere exploitatielasten op.  De vervreemding van 'n Emter heeft een eenmalig voordeel opgeleverd voor de gemeente.

 

Groenstroken (voordeel €57.000)

In 2022 zijn een aantal relatief grote grote percelen groenstroken verkocht waarvoor in de begroting geen budget is opgenomen. Tevens hebben wij een aantal groenstroken verkocht ten behoeve het gebruik van zend- en ontvangstinstallaties.

 

Grond centrumplan Weerselo (voordeel €398.000)

Wij hebben het perceel gemeentegrond met een oppervlakte van ca 1.244 m2 marktconform ingebracht voor € 398.000 ten behoeve van de realisatie van een commerciële ruimte met 21 appartementen. De gemeente is voorstander van deze ontwikkeling en zonder de inbreng van de gemeentegrond is het plan niet realiseerbaar.

 

Rente schatkistbankieren (voordeel €47.000)

Vanaf september 2022 wordt er sinds lange tijd weer creditrente vergoed door het Agentschap van de Generale Thesaurie (Schatkistbankieren).

 

 Algemene uitkering (voordeel €627.000)

De decembercirculaire 2022 heeft voor een hogere algemene uitkering gezorgd van € 615.000.  Het grootste gedeelte van dit bedrag bestaat uit taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen (€ 600.000).  In de resultaatbestemming wordt hiervan een bedrag van € 481.000   meegenomen naar 2023. Dit bedrag is onder andere bestemd voor uitbetaling van de energietoeslag en de bijzondere bijstand. 

 

 Omzetbelastingen (voordeel €52.000)

Wij hebben in maart 2021 bezwaar gemaakt tegen de jaarbeschikking BTW-compensatiefonds (BCF) 2019 en een verzoek ingediend om een naheffingsaanslag voor de btw-aangifte 2019. De uitspraak van de Belastingdienst heeft vertraging opgelopen omdat er is gekozen een nieuwe berekeningssystematiek voor het mengpercentage toe te passen met ingang van 2019. De Belastingdienst heeft november 2022 zijn standpunt aangeleverd en komt grotendeels aan ons bezwaar tegemoet met als gevolg een teruggaaf BCF 2019 en btw-aangifte van respectievelijk € 38.000 en € 14.000.

 

Taakmutaties algemene uitkering (voordeel €654.000)

Via verschillende circulaires over de hoogte van de algemene uitkering uit het gemeentefonds zijn we op de hoogte gebracht van een aantal zogenaamde taakmutaties. Wij hanteren de lijn dat voor deze taakmutaties stelposten worden opgenomen in afwachting van te ontwikkelen beleid. Mocht dit om welke reden dan ook niet lukken dan vallen deze stelposten terug naar de algemene middelen. Van het totale voordeel van € 654.000 wordt een bedrag van in totaliteit € 36.000 betrokken bij de resultaatbestemming en de budgetoverheveling. Het hierna resterende voordeel van € 618.000 heeft vooral betrekking op de geraamde stelposten die in 2022 niet zijn aangesproken en leiden tot een voordeel voor de algemene middelen in deze jaarverantwoording 2022. 

 

Rijksbijdrage SPUK-sport (voordeel €86.000)

De algemene kosten (overhead) worden via het btw-mengpercentage verdeeld over de verschillende producten en activiteiten van de gemeente.. Door de uitbreiding van de btw-sportvrijstelling is het kostprijsverhogende gedeelte van het btw-mengpercentage gestegen waardoor wij minder btw kunnen compenseren uit het BTW-compensatiefonds (BCF). De algemene kosten die kunnen worden toegerekend aan sport - de stijging van het mengpercentage door de uitbreiding van de btw-sportvrijstelling - kunnen echter volledig worden meegenomen in de aanvraag SPUK-sport onder de post Overige posten.  De uitkering SPUK-sport voor de post Overige posten is vastgesteld op € 122.000; € 36.000 hoger dan begroot.

 

Bestuurlijke samenwerking (nadeel €42.000)

Volgens het BMC rapport Toekombestendigheid Noaberkracht is verdere samenwerking nodig om op de (middel) lange termijn toekomstbestendig te zijn. Dit was de aanleiding voor het bestuur van Noaberkracht om de meerwaarde van samenwerking met de gemeente Oldenzaal te verkennen. In de raadsvergadering van december 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd de samenwerkingsmogelijkheden met gemeente Oldenzaal te verkennen. In 2022 is vervolgens met behulp van externe procesbegeleiders druk gewerkt aan de uitwerking van deze verkenningsopdracht. Hiervoor zijn in 2022 ca. € 25.000 aan externe kosten gemaakt. 

 

Afstoten gemeentelijk vastgoed (nadeel €49.000)

Het in eigendom hebben en (aan)houden van maatschappelijk vastgoed wil de gemeente tot het uiterst beperken. Structureel levert dit lagere exploitatielasten op.  Door het afstoten van twee gebouwen in 2021 zijn de exploitatielasten in 2022 verminderd met ruim € 10.000 per jaar.  Sinds de raad opdracht heeft gegeven om vanaf 2020 niet noodzakelijk vastgoed (versneld) te vervreemden zijn de exploitatielasten ruim € 71.000 gedaald. Voor 2022 is een besparing begroot van € 120.000 waardoor een nadeel ontstaat van € 49.000. Het nadeel ontstaat hoofdzakelijk omdat er voor is gekozen ook de structurele voordelen (zoals huuropbrengsten) die wegvallen door het afstoten van gebouwen mee te nemen in het saldo. De post geeft zodoende een juist beeld van de gevolgen op  de exploitatie door het afstoten van vastgoed.

De vermindering van exploitatielasten door het afstoten van gemeentelijk vastgoed willen wij tot en met 2025 blijven monitoren.

 

Organisatieondersteuning  (nadeel €35.000)

Door een herverdeling van de  overhead (doorberekening vanuit Noaberkracht) over de verschillende producten en activiteiten treedt er een verschuiving op tussen de verschillende producten en activiteiten. Tegenover het nadeel hier staan tal van kleinere meevallers op de overige producten en activiteiten. Het totaal van de werkelijk doorberekende overhead (doorberekening vanuit Noaberkracht) is gelijk aan de raming.


Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk een lagere onttrekkingen voor de stelpost corona voor €481.000, historisch archief voormalige gemeente Ootmarsum voor €43.000, Noodfonds energiekosten verenigingen en SMQ's voor € 100.000 en onderhoud gebouwen voor €172.000. Zie voorstel budgetoverheveling.

 


Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2022 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".

Kosten van de overhead

Terug naar navigatie - Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 3 3
Lasten 6.434 6.722 6.745 23
Kosten van de overhead -6.434 -6.722 -6.742 -20
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties 0 0 0 0
273 273 273 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties 0 0 0 0
-273 -273 -273 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -6.434 -6.722 -6.742 -20