Programma Onderwijs

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Alle kinderen en jongeren in de gemeente Dinkelland verdienen het om op te groeien in een kansrijke omgeving met kwalitatief goed onderwijs. In iedere kern is een basisschool aanwezig, dit vinden we als gemeente erg belangrijk. Naast deze basisscholen telt onze gemeente één school voor voortgezet onderwijs in het dorp Denekamp.

 

Binnen het programma Onderwijs zoeken we de samenwerking met o.a. schoolbestuurders en kinderopvangaanbieders. We bevorderen de ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen in onze gemeente door te investeren in het bestrijden van onderwijsachterstanden en het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met plaatselijke kinderdagverblijven, het basisonderwijs en de GGD/JGZ. We hechten veel belang aan een goede verbinding tussen de gemeentelijke jeugdhulp en het onderwijs, waardoor vroegtijdig gesignaleerd wordt en hulp of ondersteuning zo preventief mogelijk kan worden ingezet.

 

Daarnaast willen we het thuiszitten zoveel mogelijk voorkomen, de RMC-functie en Bureau leerplicht spelen hierin een belangrijke rol. Het niveau van absoluut en relatief verzuim ligt in Dinkelland onder het landelijk gemiddelde, evenals het percentage voortijdige schoolverlaters. Door de inzet van RMC en een adequate uitvoering van de Leerplichtwet, willen we voorkomen dat jeugdigen thuis komen te zitten en/of zonder diploma vroegtijdig het onderwijs verlaten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Onderwijs maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Kinderdagverblijven: 70 (LRKP: 2022)
  • Kindplaatsen kinderdagverblijven: 1.173 (LRKP: 2022)
  • Buitenschoolse opvang: 12 (LRKP: 2022)
  • Kindplaatsen buitenschoolse opvang: 499 (LRKP: 2022)

Wat hebben we in 2022 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2022 gedaan?

Nationaal Programma Onderwijs

Vanuit de financiële middelen die beschikbaar kwamen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs is uitvoering gegeven aan de uitbreiding van het schoolmaatschappelijk werk, Pilot Actief na School, Project Jongeren op Gezond Gewicht, regionaal project "De Gezonde Schoolaanpak", uitbreiding schoolmaatschappelijk werk Twents Carmel College, Pedagogische Gezinsbegeleiding Jeugd en het  Project Geboeid/No Filter Twents Carmel College. 

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Project Actief na school

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Project Actief na school aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. Op korte termijn met de besturen en directies van het voortgezet onderwijs en het primair onderwijs in Dinkelland in gesprek te gaan om gezamenlijk de mogelijkheden te onderzoeken tot de realisering en uitrol van het project "Actief na school" op de schoollocaties in de gemeente Dinkelland;
  2. Bij deze gesprekken ook de deelnemende partners uit het maatschappelijk veld nadrukkelijk te betrekken;
  3. De raad te informeren op welke wijze een eventuele uitrol van het project "Actief na school" gezamenlijk met het onderwijsveld gefinancierd kan worden en dit uiterlijk voor de komende begrotingsbehandeling te doen.

Stand van zaken: Binnen het Nationaal Programma Onderwijs wordt uitvoering gegeven aan het project "Actief na school". 

 

Verduurzaming schoolgebouwen

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Verduurzaming schoolgebouwen aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. In samenwerking met de schoolbesturen en de duurzaamheidscoaches van het ontzorgingsprogramma Maatschappelijk Vastgoed Overijssel een duurzaamheidsplan te maken voor alle scholen in Dinkelland, waar in elk geval deel van uitmaakt:
    1. een technische inventarisatie per school;
    2. een formulering van de technische duurzaamheidsambities per school;
    3. een financiële onderbouwing per school;
  2. De markt (marktconsultatie) te betrekken bij de uitvoering van de acties sub 1;In de commissievergadering van 7 december 2021 aan de raad verslag uit te brengen over dit duurzaamheidsplan, zodat de raad op 21 december kan overwegen om substantiële bedragen beschikbaar te stellen uit de RIBAM om de uit het duurzaamheidsplan voortvloeiende duuzaamheidsambities/-projecten uit te kunnen gaan voeren.
  3. Resultaten van het duurzaamheidsplan te verweken in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

 

Indicator 2020

2021

2022

Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) 0,0 0,0 nnb
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) 18 19 nnb
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (percentage deelnemers aan het VO en MBO onderwijs) 0,6 0,5 nnb

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/onderwijs-2 - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 227 326 195 -131
Lasten 1.812 1.906 1.689 216
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.586 -1.580 -1.495 85
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.586 -1.580 -1.495 85

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Huisvesting bijzonder basisonderwijs (voordeel €35.000)

Het voordeel op de kosten met betrekking tot de huisvesting van bijzonder basisonderwijs bestaat uit twee componenten:

Het jaarlijkse budget dat beschikbaar is voor (externe) advieskosten van € 10.000 is niet besteed. 
De begrote onderhoudskosten zijn afhankelijk van de schades aan de scholen.  Dit budget van €25.000 is in 2023 niet aangesproken.

 

Bekostiging leerlingenvervoer (voordeel €76.000)

De bekostiging leerlingenvervoer bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Aangepast vervoer: zowel schoolvervoer (groep) als individueel vervoer per besloten (school)bus, taxi(bus) (inclusief compensatie vervoer coronaperiode);
  • Eigen vervoer: per motorvoertuig, bromfiets, e-bike of fiets;
  • Openbaar vervoer.

 
Afhankelijk van het inkomen van de ouders, wordt een eigen bijdrage gevraagd in het leerlingenvervoer.

 

Voor het jaar 2022 zijn per saldo de uitgaven geraamd op € 831.000, de werkelijke kosten zijn € 755.000. De begrote en werkelijke uitgaven en inkomsten kunnen als volgt gespecificeerd worden: 

Bekostiging leerlingenvervoer (bedragen x € 1.000)

begroot

werkelijk

verschil

Groepsvervoer

656

654

2

Individueel vervoer

165

109

56

OV/Fiets/Eigen vervoer

20

6

14

Eigen bijdrage ouders

-10

-14

4

Totaal

831

755

76

 

De begroting is gebaseerd op de raming van 2021 inclusief indexatie. Het voordeel ten opzichte van de begroting wordt veroorzaakt door lagere uitgaven met betrekking tot met name het individueel vervoer. 

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2022 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".