6. Jaarrekening

Balans

Balans

Terug naar navigatie - Balans
Balans per 31 december
(bedragen x € 1.000,--) 2022 2021 2022 2021
ACTIVA PASSIVA
Vaste activa Vaste passiva
Immateriële vaste activa Eigen vermogen
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 318 336 Reserves
Algemene reserve 5.335 8.855
Materiële vaste activa Bestemmingsreserves 35.864 32.884
Investeringen met een economisch nut Gerealiseerd resultaat 5.011 2.297
a. gronden uitgegeven in erfpacht 1.080 1.080 46.210 44.036
b. overige investeringen met economisch nut 31.989 33.177 Voorzieningen
c. investeringen met economisch nut Verplichtingen, verliezen en risico's 3.056 3.458
waarvoor een heffing wordt geheven 14.343 14.501 Door derden beklemde middelen 4.411 3.638
d. investeringen met maatschappelijk nut 4.717 4.749 Toekomstige verplichtingen 17 20
e. strategische gronden 646 1.139 7.484 7.116
f. agrarische gronden 1.948 1.453
54.725 56.099
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekking aan: Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
a. deelnemingen 2.479 2.479 a. binnenlandse pensioenfondsen en
b. gemeenschappelijke regelingen 41 41 verzekeringsinstelligen 231 309
2.520 2.520 b. binnenlandse banken en overige
Leningen aan: financiële instellingen 25.370 29.158
a. woningbouwcorporaties 173 250 25.602 29.467
b. Leningen aan deelnemingen 324 324
497 574
overige langlopende leningen u/g 4.555 3.998
7.572 7.092
Totaal vaste activa 62.616 63.527 Totaal vaste passiva 79.295 80.618
Vlottende activa Vlottende passiva
Voorraden Nettoschulden met een rente-
a. gronden in exploitatie 308 3.135 typische looptijd korter dan één jaar
b. overige voorraden 155 150 a. kasgeldleningen 0 0
463 3.285 b. bank- en girosaldi 0 0
c. overige schulden 2.706 1.904
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar 2.706 1.904
a. vorderingen op openbare lichamen 7.803 6.592
b. belastingvorderingen 572 367
c. overige vorderingen 1.232 1.001
d. bijstandsdebiteuren 891 958
e. rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen 99 249
f uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 12.455 10.255
23.053 19.423
Liquide middelen
a. kas 6 2
b. bank- en girosaldi 471 465
478 467
Overlopende activa 3.117 1.434 Overlopende passiva 7.725 5.614
Totaal vlottende activa 27.111 24.609 Totaal vlottende passiva 10.431 7.518
Totaal activa 89.726 88.136 Totaal passiva 89.726 88.136
Verliescompensatie krachtensde wet op
vennootschapsbelasting 1969 bestaat 364 672 Waarborgsommen en garanties 81.216 81.338

Overzicht van baten en lasten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Programmarekening 2022 ( Bedragen x € 1.000 ) Ontwerp baten Ontwerp lasten Ontwerp Saldo Begroting baten Begroting lasten Begroting saldo Rekening baten Rekening lasten Rekening saldo
Omschrijving programma's
Programma ambitiedeel
Ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgeving 0 711 -711 65 3.301 -3.236 75 2.327 -2.252
Ambitie duurzaam Dinkelland 0 203 -203 684 1.169 -485 245 686 -441
Ambitie sterke bedrijven 0 366 -366 73 815 -743 77 685 -608
Ambitie inclusieve samenwerking 0 49 -49 0 691 -691 1 481 -480
Participatieprocessen 0 348 -348 0 1.260 -1.260 0 1.173 -1.173
Totaal ambitiedeel 0 1.676 -1.676 822 7.236 -6.414 397 5.351 -4.954
Programma basisdeel
Bestuur en middelen (exclusief algemene dekkingsmiddelen) 387 3.240 -2.854 517 5.467 -4.950 1.733 3.921 -2.188
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 6.630 52 6.578 6.630 51 6.579 6.650 51 6.599
2. Algemene uitkeringen 36.155 10 36.145 41.971 0 41.971 42.598 0 42.598
3. Dividend 1.306 0 1.306 1.483 0 1.483 1.483 0 1.483
4. Saldo financieringsfunctie 85 -367 451 84 -294 378 70 -365 435
5. Overhead 0 6.434 -6.434 0 6.722 -6.722 3 6.745 -6.742
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0 0 0 0 0
7. Onvoorzien 0 40 -40 0 0 0 0 0 0
Sub-totaal 44.562 9.409 35.153 50.685 11.945 38.740 52.536 10.352 42.184
Dienstverlening en burgerzaken 319 882 -563 319 920 -601 355 928 -573
Veiligheid 17 3.870 -3.853 153 4.210 -4.058 53 4.066 -4.013
Openbare ruimte en mobiliteit 3.513 8.433 -4.920 3.535 9.161 -5.626 3.633 8.981 -5.348
Economie 1.047 870 178 1.410 1.341 69 1.584 1.154 430
Onderwijs 227 1.812 -1.586 326 1.906 -1.580 195 1.689 -1.495
Sport en accommodaties 1.068 3.600 -2.532 1.145 4.233 -3.088 1.207 4.081 -2.874
Cultuur en recreatie 43 1.165 -1.122 102 1.293 -1.191 77 1.173 -1.096
Sociaal domein 4.094 22.582 -18.488 5.786 25.471 -19.686 6.179 24.023 -17.844
Milieu 2.002 1.844 159 2.204 2.045 158 2.136 1.988 148
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 4.066 5.062 -996 6.915 7.885 -969 6.202 8.595 -2.392
Totaal basisdeel 60.959 59.530 1.429 72.579 70.412 2.167 74.158 67.030 7.128
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 60.959 61.207 -248 73.401 77.648 -4.247 74.556 72.381 2.174
Mutaties reserves
Mutaties reserves 2.364 2.116 248 10.974 6.727 4.247 7.566 4.729 2.837
Het gerealiseerde resultaat 63.322 63.322 0 84.375 84.375 0 82.121 77.110 5.011

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uiteengezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen.

 

In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op de baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening.

Programma Begrotingsafwijking lasten verklaring overschrijding conclusie
begroot werkelijk verschil
Programma dienstverlening en burgerzaken 920 928 -8 • Programma dienstverlening en burgerzaken € 8.000:D e overschrijding zit vooral op reisdocumenten en verkiezingen/referenda. Past binnen het beleid
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 7.885 8.595 -710 • Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening € 710.000: betreft de mutaties binnen de grondexploitaties Past binnen het beleid

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€1).  De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico´s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen in het boekjaar waarin het dividend betaalbaar gesteld wordt (besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van Aandeelhouders). Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

 

Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste Activa

 

Immateriële vaste activa met een economisch nut

De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.

 

De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief zijn onder de volgende voorwaarden geactiveerd:

  • Het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen.
  • De technische  uitvoerbaarheid om het actief te voltooien staat vast.
  • Het actief in de toekomst economisch of maatschappelijk nut genereert. 
  • De uitgaven die aan het actief toe te rekenen zijn, zijn betrouwbaar vast te stellen. 

 

Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd indien aan de volgende vereisten is voldaan:

  • Er is sprake van een investering door een derde.
  • De investering draagt bij aan de publieke taak.
  • De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen.
  • De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.

 

Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de verwachte gebruiksduur van de activa (bij derden) waarvoor de bijdrage aan derden is verstrekt.

 

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Onderzoek/ontwikkeling

5

Bijdragen aan activa in eigendom van derden

3 - 4

 

Materiële vaste activa met een economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn, in voorgaande jaren soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt. De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

 

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Onderwijshuisvesting (samen scholen)

60

Riolering (gemeentelijk rioleringsplan)

50

Gebouwen van steen, betonwerken m.b.t. riolering en aanleg/renovatie sportterrein (gras)

40

Liften, wegen met elementenverharding, aanleg/renovatie sportterrein (kunstgras), duurzame activa (materiaal hout/hard), duurzame voorzieningen in schoolgebouwen en aangelegd gronddepot

25

Gebouwen van ander materiaal, woonwagens, renovatie, verbouw, (vervanging) riolering gebouw, kunstwerken en wegen met asfaltverharding

20

Hekwerken, noodlokalen, elektrotechnische installaties, werktuigbouwkundige installaties, cv installatie, isolatie/ventilatie/energiebesparing/klimaatbeheersing, 1e inrichting scholen, elektronica en mechanica m.b.t. riolering, grasbetonstenen, verkeersmaatregelen/installaties en openbare verlichting

15

Halteplaatsen openbaar vervoer

12

Beveiliging (alarminstallaties), brandbeveiligings- en brandpreventievoorzieningen, buitenzonwering, stoffering, dranghekken, speeltoestellen, duurzame gebruiksgoederen en bewegwijzering/straatmeubilair

10

Vervoermiddelen

8

Luchtfoto’s, grootschalige basiskaart en digitale kadasterkaart

4

Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

 

Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van de gemeenteraad kan incidenteel afgeweken worden van de tabe.l

 

 

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut worden geactiveerd en jaarlijks lineair afgeschreven. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. De afschrijvingstermijn wordt per afzonderlijk activum bekeken. De ondergrond van investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut wordt als integraal onderdeel van het werk beschouwd (en dus afgeschreven).

 

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.

 

Participaties in het aandelenkapitaal van NV´s en BV´s (“kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen” in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering tot marktwaarde plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

 

Vlottende activa

Grond- en hulpstoffen

Grond- en hulpstoffen worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijgings- of vervaardigingsprijs worden de grond- en hulpstoffen tegen deze lagere marktwaarde gewaardeerd.

 

Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. Vanaf dat moment wordt de grondexploitatie geopend en kunnen vervaardigingskosten worden geactiveerd.

 

De onderhanden werken grondexploitatie zijn opgenomen tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een afwaardering naar de lagere marktwaarde verantwoord/wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening), welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs worden daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen en is de werkelijk over vreemd vermogen betaalde rente over het boekjaar toegerekend. De rente is toegerekend over de boekwaarde van de grondexploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar.

 

De disconteringsvoet die is gehanteerd in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties is voor alle gemeenten gelijk gesteld aan het maximale meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie binnen de Eurozone.

 

Voor winstneming geldt de percentage of completion-methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd wordt tussentijds naar rato van de voortgang van de kosten en de opbrengsten winst worden genomen. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:

  1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat, én
  2. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht, én
  3. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

 

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld. Als gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) zijn gemeenten eigenrisicodrager geworden ten aanzien van de bijstandsverlening. Formeel behoren alle gemeentelijke vorderingen reëel gewaardeerd te worden. Gelet op de slechte situatie in de agrarische sector bestaat er de mogelijkheid dat enkele vorderingen toch niet geheel dan wel gedeeltelijk zullen worden geïncasseerd. In dit geval is het echter reëel om slechts 20% van de hoofdsom op te nemen.

 

Schattingswijziging waardering debiteuren sociale zaken

Bij gemeente Dinkelland is sprake geweest van een schattingswijziging. Vanwege de overgang van debiteuren sociale zaken naar serviceorganisatie Oldenzaal is besloten aan te sluiten bij de werkwijze van serviceorganisatie Oldenzaal. Hierdoor is er sprake van een transitie van de statische methode naar de dynamische methode voor de voorziening oninbaar voor de bijstandsverstrekkingen. Eenmalig hebben wij het effect van de schattingswijziging in dit boekjaar verwerkt, er is geen sprake van een meerjarig financieel effect.

 

Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

 

Vaste financieringsmiddelen

Reserves

Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats op aangeven van de raad.

 

Deze mutaties zijn allemaal  incidenteel met uitzondering van de mutaties van de reserve dekking afschrijving investering majeure projecten.

 

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioenverplichtingen ten behoeve van de wethouders is op contante waarde van de (al opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. Het rentepercentage waarmee de voorziening contant wordt gemaakt bedraagt 2,472% (2021: 0,528%). De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf 'onderhoud kapitaalgoederen' die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet. Bij verlofsparen is sprake van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, hiervoor is een voorziening gevormd.

 

Vaste schulden

Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van langer dan één jaar.

 

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

 

Borg- en garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, zijn deze buiten de telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde jaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

Toelichting op de balans per 31 december

Activa

Terug naar navigatie - Activa

Vaste Activa

Immateriële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:

Immateriële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2022 ringen vesteringen aflossing 31-12-2022
Onderzoekskosten 66 4 62
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 270 14 256
Totaal 336 0 0 17 318

Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:

 Materiële vaste activa Saldo Saldo
(bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
In erfpacht uitgegeven gronden 1.080 1.080
Investeringen met een economisch nut 31.989 33.177
Investeringen met economish nut waarvoor een heffing wordt geheven 14.343 14.501
Investeringen met maatschappelijk nut 4.717 4.749
Strategische gronden 644 1.141
Agrarische gronden 1.948 1.453
Totaal 54.723 56.101

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:

Materiële vaste activa Boekwaarde Investe- Bijdragen Desin- afschrijvingen/ Boekwaarde
(bedragen x € 1.000) 1-1-2022 ringen van derden vesteringen herwaardering 31-12-2022
In erfpacht uitgeven gronden 1.080 -14 1.094
Gebouwen 21.857 244 152 1.146 20.804
Gebouwen waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 22 3 19
Gronden en terreinen M.N.* 172 172
Gronden en terreinen E.N.** 9.883 14 9.869
Gronden en terreinen waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 147 147
Grond,weg en waterw.M.N 4.577 229 260 4.545
Grond,weg en waterw.E.N 619 42 578
Overige mat.vaste activa waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 14.332 676 143 6 681 14.177
Overige mat.vaste activa waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 0 0
Overige mat.vaste activa M.N. 332 27 305
Duurzame bedrijfsmiddelen E.N 485 29 2 92 420
Strategische gronden 644 497 0 1.141
Agrarische gronden 1.948 495 1.453
*M.N. maatschappelijk nut
**E.N. economisch nut
Totaal 56.099 1.674 145 653 2.251 54.725

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld.

 

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met economisch nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Drukriool GRP 2019-2024 146 0 146 -0
Klimaat GRP 2019-2024 234 27 93 113
Rioolvervanging GRP 2019-2024 700 321 162 217
Drukriool GRP 2019-2024 300 0 121 179
Herhuisvesting gemeentehuis Dinkelland 222 5 222 -5
Ipads raadsleden 22 0 17 5
Totaal 1.624 354 762 508

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met maatschappelijk nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met maatschappelijk nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Rondweg Weerselo 3.749 235 38 3.476
Beleidsplan openbare verlichting 2020 140 58 82 -0
Beleidsplan openbare verlichting 2022 140 0 30 109
Groot onderhoud 2 landbouwbruggen 60 0 76 -16
Totaal 4.088 293 226 3.569

Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Zoals uit bovenstaande opstelling blijkt dat er een krediet is overschreden. Kredietoverschrijdingen groter dan €10.000 worden gemeld. 

Begrotingsrechtmatigheid beschikbaar besteed besteed in restant
(bedragen x € 1.000) gesteld voorgaande dienstjaar krediet
krediet dienstjaren
Groot onderhoud 2 landbouwbruggen 60 0 76 -16
Totaal 60 0 76 -16

Financiële vaste activa

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Financiële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2022 ringen vesteringen aflossing 31-12-2022
Kapitaalverstrekkingen:
Deelnemingen 2.479 2.479
Gemeenschappelijke regelingen 41 41
2.520 0 0 0 2.520
Leningen aan :
Woningbouwcorporaties 250 77 173
Deelnemingen 324 324
574 0 0 77 497
Overige langlopende leningen 3.998 1.258 701 4.555
Totaal 7.092 1.258 0 778 7.572

Vlottende activa

Voorraden

De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar in exploitatie genomen bouwgronden en overige voorraden. De niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn ondergebracht onder de materiële activa onderdeel strategische gronden.

 

Van de in exploitatie genomen bouwgronden kan het volgende overzicht worden gegeven:

Boekwaarde Mutaties in het jaar 2022 Boekwaarde Voorziening Voorziening Balanswaarde
Gronden in exploitatie per Uitgaven Inkomsten Winstneming Inzet per per Mutatie per per
1 jan. 2022 voorziening 31 dec. 2022 1 jan. 2022 in 2022 31 dec. 2022 31 dec. 2022
(*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000)
Pierik -100 86 0 15 0 0 0 0 0 0
Brookhuis 438 70 0 -131 0 377 0 0 0 377
Deurninger es 388 155 566 -10 0 -33 0 0 0 -33
Rossum Noord -30 35 0 -6 0 0 0 0 0 0
Kraakenhof -44 2 0 42 0 0 0 0 0 0
Spikkert 977 451 969 -326 0 133 0 0 0 133
Commanderie 759 727 1208 0 0 278 252 578 829 -551
Noord Deurningen -418 36 295 87 0 -590 0 0 0 -590
Tilligte West -17 34 0 -17 0 0 0 0 0 0
Aveskamp 65 19 0 0 0 84 0 0 0 84
Diezelkamp Noord -18 2 0 15 0 0 0 0 0 0
Hopmanstraat -38 5 -1 -7 0 -39 0 0 0 -39
Denekamp Oost 1e fase 872 96 0 0 0 968 0 220 220 748
Saasveld De Lenne 192 200 762 111 0 -259 0 0 0 -259
Rossum Noord 2e fase 0 24 0 0 0 24 0 0 0 24
De Mors IV 1993 31 334 0 0 1689 1122 -169 953 736
Echelpoel III -304 15 164 -29 0 -482 0 0 0 -482
Sombeek IV -137 9 0 128 0 0 69 -69 0 0
De Mors V 0 159 0 0 0 159 0 0 0 159
Totaal 4578 2157 4297 -128 0 2310 1443 559 2002 308
Balanswaarde Geraamde nog te Geraamde nog te Geraamd Geraamd
Gronden in exploitatie per realiseren realiseren resultaat resultaat
31 dec. 2022 kosten opbrengsten (nominale waarde) (contante waarde)
(*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000)
Pierik 0 0 0
Brookhuis 377 855 1288 -56 -52
Deurninger es -33 142 120 -11 -11
Rossum Noord 0 0 0
Kraakenhof 0 0 0
Spikkert 133 2723 3218 -362 -328
Commanderie -551 551 0 829 797
Noord Deurningen -590 237 0 -353 -340
Tilligte West 0 0 0
Aveskamp 84 145 685 -456 -430
Diezelkamp Noord 0 0 0
Hopmanstraat -39 34 0 -5 -5
Denekamp Oost 1e fase 748 1839 2587 220 203
Saasveld De Lenne -259 257 88 -90 -85
Rossum Noord 2e fase 24 1216 1273 -32 -28
De Mors IV 736 57 793 953 916
Echelpoel III -482 450 0 -32 -31
Sombeek IV 0 0 0
De Mors V 159 580 1170 -430 -375
Totaal 308 9087 11222 175 233

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten per 31-12-2022 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico's. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige formatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.

 

Het college hanteert de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van haar schattingen:

  • Rentepercentage bedraagt 1,0%;
  • Alle kostenopgaven bouw- en woonrijp maken zijn opnieuw beoordeeld/geraamd door de afdeling Openbare Ruimte.
    Bij de kostenopgave is een fasering met een cbs index toegepast.
    Het budget per jaar inclusief de index is in de betreffende jaarschijf van de grondexploitatie opgenomen.
  • Eventuele prijsverhoging voor grondprijzen wordt jaarlijks toegepast o.b.v. de meest recente grondprijsbrief.
  • De geplande afzet is gebaseerd op uitgangspunten in de woonvisie en bedrijventerreinvisie.

 

Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten heeft het college de geactualiseerde berekeningen vanuit de afdeling openbare ruimte gehanteerd.

 

Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten heeft het college de uitgangspunten uit de woonvisie en bedrijventerreinvisie gehanteerd, ten aanzien van geraamde capaciteit geldt:

  • Woningen: woningbouwaantallen zijn conform woningbouwprogramma
  • Bedrijventerrein: uitgeefbare hectares zijn conform bedrijventerreinvisie

 

De risico's zijn nader toegelicht in de paragraaf grondbeleid en de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag. 

Overige voorraden Saldo Mutatie Saldo
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2022 boekjaar 31-12-2022
Voorraad gebouwen 150 5 155
Voorraad geschenken 0 0
Totaal 150 5 155

Uitzettingen korter dan één jaar

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Vorderingen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
Vorderingen op openbare lichamen 7.803 6.592
Belastingvorderingen 582 412
Voorziening belastingvorderingen -9 -45
572 367
Overige vorderingen 1.232 1.001
Debiteuren BBZ/Bijstand 775 721
Voorziening -373 -364
402 356
Debiteuren Tozo 489 602
Voorziening 0 0
489 602
Totaal bijstandsdebiteuren 891 958
Rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen 99 249
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 12.455 10.255
Totaal 23.053 19.423

In bovenstaand overzicht zijn voorzieningen  opgenomen voor dubieuze debiteuren.

 

Specificatie uitzettingen in ’s Rijks schatkist:

Schatkistbankieren Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
Schatkistbankieren 12.455 10.255
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1) Drempelbedrag 1266
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 424 480 406 431
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 842 786 860 835
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 63.300
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 63.300
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. Drempelbedrag 1266
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 38.158 43.690 37.388 39.693
(5b) Dagen in het kwartaal 90 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 424 480 406 431

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Liquide middelen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
Kas 6 2
Bank 471 465
Totaal 478 467

Alle liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de gemeente.

Overlopende activa Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
Vooruitbetaalde bedragen 369 202
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen 959
Nog te ontvangen bedragen 1.789 1.232
Totaal 3.117 1.434
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen Saldo Toevoegingen Ontvangen Saldo
bedragen x € 1.000 1-1-2022 bedragen 31-12-2022
Regeling:
Bekostingsregeling opvang ontheemden Oekraine 0 2.011 1.052 959
Totaal 0 2.011 1.052 959

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva

Eigen vermogen

Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Reserves Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2022 31-12-2021
Algemene reserve 5.335 8.855
Bestemmingsreserves 35.864 32.884
Resultaat na bestemming 5.011 2.297
Totaal 46.210 44.036

Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:

 

(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Buffer om in uiterste noodzaak incidentele onverwachte/onvoorziene uitgaven maar ook rekening tekorten te dekken.
Resultaatbestemming 2021 1.333
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 7.908
Complex Echelpoel III te Weerselo 29
Complex Sombeek te Denekamp 128 -69
Complex De Mors te Ootmarsum -169
Complex Diezelkamp Noord te Saasveld 15
Complex Rossum Noord 6
Complex Brookhuis te Denekamp 131
Complex Pierik te Denekamp 15
Complex Denekamp Oost te Denekamp 220
Complex Spikkert te Weerselo 326
Complex Commanderie te Ootmarsum 328
Complex Deurninger Esch 10
Complex Kraakenhof 42
Complex Noord Deurningen 87
Complex Tilligte West 17
Complex Hopmanstraat te Denekamp 7
Complex De Lenne te Saasveld 111
Afwaardering ruilgronden Tilligte 175
Boekverlies verkoop perceel Tilligte 32
Saldo MJB 2022 1.498
Saldo 1e financiële rapportage 2022 568
Saldo programmajournaal 2022 1.113
Saldo septembercirculaire algemene uitkering 2022 457
Algemene reserve - Totaal 8.855 5.398 8.917 5.335
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatbestemming 2021 2.297
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 107
Reserve saldo van de rekening - Totaal 2.297 0 2.297 0
Reserve onderhoud gebouwen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Spreiden van de lasten welke voortvloeien uit het groot onderhoud van diverse gemeentelijke gebouwen (met uitzondering van onderwijsgebouwen).
Dotatie aan reserve onderhoud gebouwen 264
Onderhoudskosten 95
Reserve onderhoud gebouwen - Totaal 2.014 264 95 2.183
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking kapitaallasten investeringen
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 705
Reserve wegen en kunstwerken 156
Dekking afschrijvingen majeure projecten 227
Reserve dividend WMO Beheer - Totaal 10.320 861 227 10.953
Reserve Maatschappelijk Effecten Plan
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Realiseren van projecten uit het Maatschappelijk Effecten Plan
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 90 2.297
Samenwerking met NOT gemeenten 55
NOT energieloket 50
Stimuleringsfonds sociaal domein 42
Pilot Wijk GGD 54
Communicatie mbt tekst "Boeren met passie" 1
Pilot POH jeugd GGZ 106
Uitvoeringsplan sociaal domein 134
Procesgeld ondersteuning via menselijke toolkit 11
Procesgeld kernen Mijn Dinkelland 2030 2
Communiecatiemiddelen Mijn Dinkelland 2030 4
Energiemonitoring 0
Inkoop duurzame energie voor onze gebouwen. 3
Uitvoeringsplan duurzaamheid gemeentelijke gebouwen 21
Lokaal steunfonds ondernemers 30
Centrumplan (Be)leefbaar centrum Ootmarsum 97
Agro en food sector stimuleren 14
Werkbudget sterke bedrijvigheid 2
Leader 170
Versterken toeristische voorzieningen 70
Kanaal Almelo Nordhorn 21
Duurzame energietransitie 182
Stimulering energietransitie 34
Stimuleringsregeling binnenstedelije herontwikkeling 200
Inbreiding voor uitbreiding 38
Voorbereidingskosten basischolen 67
Volkshuisvesting Rijks en provinciale middelen 9
Actualisatie cultuurvisie Dinkelland 8
Reserve maatschappelijk effectenplan - Totaal 4.785 90 3.723 1.152
Reserve wegen en kunstwerken
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Spreiden van de lasten welke voortvloeien uit het groot onderhoud van wegen en kunstwerken.
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten 156
Reserve wegen en kunstwerken - Totaal 1.000 0 156 844
Reserve Agenda van Twente
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Opvangen extra lasten Agenda van Twente
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 879
Reserve Agenda van Twente - Totaal 879 0 879 0
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Vrij beschikbare algemene middelen
Resultaatbestemming 2021 570
Algemene reserve 7.908
Reserve MEP 2.297 90
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten 705
Reserve Agenda van Twente 879
Reserve College akkoord 6.493
Saldo College akkoord 303
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar 107
Ontvangen gelden m.b.t. de invoeringskosten voor de Omgevingswet (septembercirculaire) 400
OZB maatschappelijke instellingen 21
Compensatie lokale heffingen 262
Detachering mbt Archief Ootmarsum 17
Special olympics nationale spelen 27
Uitvoeringsplan sociaal domein (resultaatbestemming 2021) 120
Stelpost Corona
- Verkiezingen tlv stelpost corona 35
- Huurkortingen tlv stelpost corona 34
Aanbesteding energie 7
Implementatie Omgevingswet 760
Beindiging inzet strategische verbinder 70
Mogelijke compensatie rijk m.b.t. klimaatakkoord 73
Verzelfstandiging Hoge Vonder te Deurningen 712
Privatisering OLM/Boekwaarde gebouwen 46
Privatisering OLM/Exploitatiebijdrage 1.000
Privatisering OLM/Notariskosten 5
Privatisering OLM/Bijdrage grondexploitatie Commanderie 250
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen - Totaal 12.255 12.160 11.031 13.384
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoeringsplan KOG
Uitvoeringsplan KOG 394
Bermbeheerplan 85
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen - Totaal 1.631 0 479 1.152
Reserve College akkoord 2022 - 2026
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoering College akkoord
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 6.493
Duurzame energie transitie 18
Werkbudget realistisch bouwen en wonen 28
Maatschappelijk vastgoed irt demografie 16
Bijdrage Twenteboard Development 235
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen - Totaal 0 6.493 298 6.195
Reserves - Totaal 44.036 25.265 28.102 41.200

De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten:

Voorzieningen Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2022 31-12-2021
Verplichtingen, verliezen en risico's 3.056 3.458
Door derden beklemde middelen 4.411 3.638
Toekomstige verplichtingen 17 20
Totaal 7.484 7.116

Het verloop van de voorzieningen wordt hieronder toegelicht

(Bedragen x € 1.000)
Voorziening pensioenaanspraken en wachtgelden wethouders
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: (Oud-)wethouders kunnen op basis van hun rechtspositie aanspraak maken op een pensioenuitkering. Om deze toekomstige verplichting te kunnen volldoen, is deze voorziening in het leven geroepen.
Vrijval t.g.v. resultaat 371
Toevoegingen 33
Aanwendingen 103
Voorziening pensioenaanspraken wethouders - Totaal 3.246 33 474 2.805
Voorziening liquidatie Top Craft
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking van toekomstige kosten verband houdend met de herstructurering/ontmanteling van de Gemeenschappelijke Regeling WOT en Top-Craft.
Boekresultaat verkoop bedrijfspand 38
Afbouw voorziening 42
Voorziening liquidatie Top Craft - Totaal 20 38 42 17
Voorziening riolering
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ongewenste schommelingen (sterke fluctuatie) van door de gemeente aan burgers in rekening te brengen tarieven voor rioolrecht op te vangen. Uitgangspunt hierbij is kostendekkende tarieven voor rioolrecht.
Exploitatieoverschot 734
Voorziening riolering - Totaal 3.238 734 0 3.972
Voorziening afval
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ongewenste schommelingen (sterke fluctuatie) van door de gemeente aan burgers in rekening te brengen tarieven voor afvalstoffenheffing en reinigingsrecht op te vangen. Uitgangspunt hierbij is kostendekkende tarief.
Exploitatieoverschpt 39
Voorziening afval - Totaal 399 39 0 438
Voorziening openlucht museum
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient ter dekking van de verplichting voortkomend uit het vonnis van de rechtbank
Dekking 10 jarig budget 30
Voorziening afval - Totaal 150 0 30 120
Voorziening groot onderhoud Dorper Esch
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ter dekking van de onderhoudskosten van Dorper Esch over een periode van 30 jaar
Structurele dotatie 360
Onderhoudskosten 293
Voorziening afval - Totaal 62 360 293 129
Voorziening verlofsparen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Hiermee kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid.
Dotatie verlofsparen 2
Voorziening verlofsparen - Totaal 0 2 0 2
Voorzieningen - Totaal 7.116 1.206 839 7.484

Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

 De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt:

Vaste schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd 1 jaar of langer 31-12-2022 31-12-2021
Onderhandse leningen:
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen 231 309
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen 25.370 29.158
Totaal 25.602 29.467

Er is voor €3.864.000 afgelost waardoor het totaal bedrag aan leningen op €25.602.000 komt. De totale  rentelast voor het jaar met betrekking tot de vaste schulden bedraagt €538.000 (vorig jaar €621.000). 

 

Vlottende passiva

Netto vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar

Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 31-12-2022 31-12-2021
Kasgeldleningen - 0
Overige schulden:
Crediteuren 2.674 1.886
Waarborgsommen 33 18
Totaal 2.706 1.904
Overlopende passiva Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2022 31-12-2021
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen 5.153 3.148
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume 2.572 2.466
Totaal 7.725 5.614

Specificatie van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen:

Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen Saldo Stortingen Ont- Saldo
1-1-2022 trekkingen 31-12-2022
Regeling:
Kanaal Almelo Nordhorn 115 70 45
Verkeer, gedragsbeinvl proj en infr maatregelen 137 101 220 18
Subsidie tuin- en parkaanleg Engelse Tuin Ootmarsum 13 5 8
Subsidie cultuureducatie 35 12 24
Subsidie stuwwallenroute 30 30 -
Uitkering stimulering sport 123 1.475 308 1.290
TOZO 1.208 803 1.343 668
Toeslagenaffaire 14 13 5 21
Onderwijsachterstandenbeleid 45 70 90 25
Crisisarrangement stadsarrangementen 28 28 -
Wijkuitvoeringsplannen van het gas af 34 32 3
Geluidssanering Deurningerstraat Denekamp 16 57 8 65
Subsidie Elke Tukker bewust gezond 296 72 224
Subsidie Thijplein Rossum 100 100
Bijdragen KGO / landschapsfonds 5 69 74
Nationaal Programma Onderwijs 257 102 155
Klimaat GRP, investeringsbijdrage rijk 350 3 347
Regeling reductie energieverbruik woningen 192 129 64
Subsidie toren Denekamp 45 45
ExtAdv Warmtetransitie 21 21 -
Sportakkoord 83 44 127 -
Wet inburgering 0 185 54 130
Spuk energiearmoede 0 437 437
Verkeersmaatregelen SPV 0 339 339
Flexwonen 0 814 814
Stadarrangement Denekamp 0 50 50
Clientondersteuning 0 50 50
Coronatoegangsbewijzen 1e tranche 0 46 46
Coronatoegangsbewijzen 2e tranche 0 102 24 78
Subsidie maatwerkbudget GLI; NDC & valpreventie 0 10 10
Kennissessie Kansrijk Ondernemen 0 15 11 4
Subsidie intensivering energietoezicht 0 19 19
Totaal 3.148 4.697 2.692 5.153

 

Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2022 31-12-2021
Transitorische rente 150 156
Betaling Sociale zaken 785 948
Tussenrekening PGB 13
Loonbelasting 50 106
Omzetbelasting 410
Afrekening kosten afval 0 149
Overige nog te betalen kosten 1.177 1.094
Totaal 2.572 2.466

Niet uit de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting

De gemeente Dinkelland heeft een bedrag van € 364.000 buiten de balans opgenomen onder de activa zijde van de gemeentelijke balans. Dit betreft het toekomstige recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

 

Fiscaal resultaat 2022 €260.000 

 

Fiscaal van toepassing zijnde belastingpercentage 15% t/m een belastbaar bedrag van € 395.000. Voor een belastbaar bedrag van meer dan € 395.000 wordt een  belastingpercentage van 25,8% toegepast.

 

 

bedragen in €

Fiscaal resultaat 2022

 € 260.000

Verrekenbaar verlies eerdere jaren

 € 624.000

Verrekenbaar verlies

 € 364.000 

 

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Overige niet in de balans opgenomen rechten

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen:

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Geldnemer Aard / Oorspronkelijk Percentage Restant per
omschrijving bedrag dekking 31-12-2022
x € 1.000 x € 1.000
Stichting Mijande Wonen garantie 1.374 100% 1.088
St. Nationaal Restauratiefonds garantie 238 100% 83
St. Bibliotheek Dinkelland garantie 330 100% 203
St. Zorggroep Sint Maarten garantie 913 100% 125
2.855 1.499

De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

geldnemer Aard / Oorspronkelijk Restantschuld per
bedrag 31-12-2022
Omschrijving x € 1.000 x € 1.000
SWS Ootmarsum borg WSW 94 68
Stichting Mijande Wonen borg WSW 81.800 79.717
81.800 79.717

De gemeente Dinkelland staat behoudens bovengenoemde garantstelling niet garant voor het nakomen van verplichtingen aan derden, niet anders dan reeds in de begroting van de lopende exploitatie is afgedekt.

 

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

Conflict bestemmingplan intensieve veehoudederij

1.    inleiding
De gemeente Dinkelland is verwikkeld in langlopend conflict betreffende het vaststellen van een bestemmingsplan. De gemeenteraad heeft op 2 juli 2013 geweigerd om een bestemmingsplan vast te stellen voor de vestiging van een intensieve veehouderij in het LOG Hondeveldsweg. Dat was de eerste weigering. Bij besluit van 27 januari 2015 heeft de raad het bezwaar van Mts. Munsterhuis gegrond verklaard en het besluit van 2 juli 2013 herroepen. Bij besluit van 28 november 2017 heeft de raad het verzoek opnieuw afgewezen.
 
2.       Oordeel Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State op 31 juli 2019
Mts. Munsterhuis heeft tegen de tweede weigering beroep ingesteld. De tweede weigering is bij de Raad van State in stand gebleven. Deze weigering is in rechte onaantastbaar. Het raadsbesluit van 28 december 2017 is dus definitief.
 
3a. Aansprakelijkstelling
Na de uitspraak van de Raad van State op 31 juli 2019 heeft Mts. Munsterhuis de gemeente aansprakelijk gesteld voor de schade die is geleden door de besluitvorming van gemeenteraad. Mts. Munsterhuis stelt dat hij schade heeft geleden door het onrechtmatige besluit van 2 juli 2013. De eerste weigering was rechtens onjuist en ten tijde van die weigering had ook een positief besluit kunnen worden genomen. Doordat de gemeente dat positieve besluit niet heeft genomen, is schade geleden.
 
Voor de volledigheid. Een oordeel van de civiele rechter over de aansprakelijkheid wijzigt niets aan het oordeel van de Raad van State. Die uitspraak blijkt hoe dan ook staan.
 
3b. Oordeel civiele rechter, rechtbank Almelo
De civiele rechter heeft geoordeeld dat Mts. Munsterhuis schade heeft geleden door het onrechtmatige besluit van 2 juli 2013. Ten tijde van het nemen van dit weigeringsbesluit had ook een positief besluit kunnen worden genomen in de zin van dat de procedure voor de wijziging van het bestemmingsplan opgestart zou worden. Nu de gemeente dat heeft nagelaten is er sprake van schade. 
 
3c. Oordeel civiele rechter, het Hof Arnhem
De gemeente heeft hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van civiele rechter van de rechtbank. Het oordeel van het Hof is hetzelfde als die van de rechtbank en bevestigt de uitspraak van de rechtbank. Het hoger beroep van de gemeente in deze is dus afgewezen.
 
De uitspraak van het Hof ligt vanwege de vertrouwelijke gegevens ter inzage bij de griffie.
 
4. Bepaling en betaling schade
De bepaling van de omvang van de schade is geen onderdeel in de procedure bij de civiele rechter geweest. Mts. Munsterhuis zal nu de hoogte van de schade moeten onderbouwen. Onze verzekeraar en de advocaat van de verzekeraar zal deze schade beoordelen. Het kan zijn dat partijen er onderling uitkomen. Het kan ook zijn dat partijen er onderling niet uitkomen en dan zal een schadestaatprocedure volgen. Van de eventuele verplichting kan op dit moment geen betrouwbare schatting gemaakt worden. Daarom is dit risico opgenomen in de niet uit de balans blijkende verplichtingen. Wel is met dit soort risico’s rekening gehouden in de paragraaf weerstandsvermogen.

 

Lopende contracten

Onderwerp Looptijd Contractwaarde
Per jaar
Raamovereenkomst asfaltonderhoud 3 jaar vanaf 2021 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar 800.000
Raamovereenkomst reiniging kolken en lijnafwatering 2 jaar vanaf mei 2020 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar 40.000
Levering duurzame elektriciteit 4 jaar vanaf 1 januari 2021 Optionele verlenging is 1 x 1 jaar 175.000
Levering CO2 gecompenseerd aardgas 2020 met optionele verlengingsmogelijkheid van 4 x 1 jaar 185.000
Maatwerk Vervoer (leerlingvervoer, regiotaxivervoer, dagbestedingsvervoer en jeugdzorgvervoer) 1 juli 2017 t/m 30 juni 2020 Optionele verlenging is 3 x 1 jaar 1.000.000
Callcenter voor incidenteel vervoer 1 oktober 2021 t/m 30 juni 2023 Optionele verlenging is 2 x 1 jaar Voor 11 gemeenten 165.000
integrale inkoop Wmo 2015 en Jeugdwet 4 jaar vanaf 2019 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar 4.500.000
Huishoudelijke ondersteuning 2018 met optionele verlenging van 5 x 1 jaar 2.500.000
Onderhoud en storingsafhandeling Openbare Verlichting 1 maart 2022 tot en met 28 februari 2024 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar 290.000
Raamovereenkomst trapliften 2017 t/m 2020 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar Varieert per jaar
Uitbesteding afvalinzameling en -verwerking 2016 t/m 2020 Daarna jaarlijks verlengbaar 850.000
Overeenkomst Maintain Dorper Esch Start na oplevering verbouwing Dorper Esch. Looptijd 30 jaar Varieert per jaar Gemiddeld per jaar 335.000
Accountantsdiensten Boekjaar 2017 t/m 2019 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 60.000
Raambestek onderhoud elementenverharding Noaberkracht Dinkelland en Tubbergen Boekjaar 2019 t/m 2021 met een optionele verlengingsmogelijkheid van 3 x 1 jaar 65.000
Reiniging kolken en lijnafwatering 2 jaar vanaf mei 2020 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar 32.500
Afvoer groenafval en levering materialen 1 april 2020 tot en met 31 maart 2024 30.000
Verkeersborden en toebehoren gemeenten Dinkelland en Tubbergen 1 mei 2021 tot en met 30 april 2025 20.000

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatum

Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.

Toelichting en analyse op de baten en lasten

Programma's

Terug naar navigatie - Programma's

Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma en thema (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van €25.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2022 in het jaarverslag 2022, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarrekening 2022.

Programma Ambitiedeel
Ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 65 75 10
Lasten 711 3.301 2.327 974
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -711 -3.236 -2.252 984
Onttrekkingen aan reserves 0 2.525 1.541 -984
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -711 -711 -711 0
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* We houden het rapport Samen Scholen 2030 actueel (zie voorstel budgetoverheveling) 15
15
Nadelen
* Privatisering Openluchtmuseum Ootmarsum -10
-10
* Per saldo overige voor- en nadelen -5
Totaal voordeel per saldo 0
Ambitie duurzaam Dinkelland
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 684 245 -440
Lasten 203 1.169 686 484
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -203 -485 -441 44
Onttrekkingen aan reserves -42 373 360 -13
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -245 -113 -81 31
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Project wijkuitvoeringsplan Weerselo 28
28
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 3
Totaal voordeel per saldo 31
Ambitie sterke bedrijven
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 73 77 4
Lasten 366 815 685 130
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -366 -743 -608 134
Onttrekkingen aan reserves 0 377 275 -101
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -366 -366 -333 33
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Twents blokje om fase 1 30
30
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 3
Totaal voordeel per saldo 33
Ambitie inclusieve samenleving
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 1 1
Lasten 49 691 481 210
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -49 -691 -480 211
Onttrekkingen aan reserves 0 642 424 -218
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -49 -49 -56 -7
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Pilot Wijk GGD 10
10
Nadelen
* Pilot praktijkondersteuner jeugd huisartspraktijk -17
-17
* Per saldo overige voor- en nadelen 1
Totaal nadeel per saldo -7
Participatieprocessen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 0 0
Lasten 348 1.260 1.173 87
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -348 -1.260 -1.173 87
Onttrekkingen aan reserves 0 912 819 -93
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -348 -348 -354 -6
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -6
Totaal nadeel per saldo -6
Programma basisdeel
Programma bestuur en middelen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
BATEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 387 517 1.733 1.216
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 6.630 6.630 6.650 20
2. Algemene uitkeringen 36.155 41.971 42.598 627
3. Dividend 1.306 1.483 1.483 -0
4. Saldo financieringsfunctie 85 84 70 -13
5. Overhead 0 0 3 3
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0
7. Onvoorzien 0 0 0 0
TOTAAL BATEN 44.562 50.685 52.536 1.851
LASTEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 3.240 5.467 3.921 -1.546
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 52 51 51 0
2. Algemene uitkeringen 10 0 0 0
3. Dividend 0 0 0 0
4. Saldo financieringsfunctie -367 -294 -365 -70
5. Overhead 6.434 6.722 6.745 23
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0
7. Onvoorzien 40 0 0 0
TOTAAL LASTEN 9.409 11.945 10.352 -1.593
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 35.153 38.740 42.184 3.444
Onttrekkingen aan reserves 1.371 3.278 875 -2.402
Toevoegingen aan reserves 1.768 5.899 4.300 -1.600
Resultaat van baten en lasten 34.755 36.118 38.760 2.641
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Voorziening pensioenen wethouders 538
* Bestuurlijke communicatie 19
* Belevingsonderzoeken 17
* Rekenkamercommissie 15
* Gemeentehuis 20
* 'n Emter 157
* Overige gemeentelijke gebouwen 20
* Groenstroken 57
* Grond centrumplan Weerselo 398
* Rente schatkistbankieren 47
* Algemene uitkering (zie voorstel resultaatbestemming voor €481.000) 621
* Omzetbelasting 52
* Stelpost prijscompensatie 286
* Salarislasten zorgdomein (jeugd) 58
* Salarislasten zorgdomein (wmo) 38
* Robuust rechtsbeschermingssysteem 27
* Versterking ondersteuning wijkteams 45
* Twenteboard 94
* BOA's 33
* Gezond in de stad (zie voorstel budgetoverheveling) 7
* Taakmutatie: Asiel (zie voorstel budgetoverheveling) 29
* Taakmutatie: Maatschappelijke begeleiding statushouders (DU) 47
* Taakmutatie: Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) 66
* Rijksbijdrage Spuk 86
2.779
Nadelen
* Bestuurlijke samenwerking -42
* Afstoten gemeentelijk vastgoed -49
* Organisatieondersteuning -35
* Nacalculatie mobiliteitshulpmiddelen Wiz -20
* Uitvoeringskosten SVB PGB en WMO -36
* GIDS gelden verlengd (tm 2022) -20
-202
* Per saldo overige voor- en nadelen 64
Totaal voordeel per saldo 2.641
Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 3 3
Lasten 6.434 6.722 6.745 23
Kosten van de overhead -6.434 -6.722 -6.742 -20
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties
273 273 273 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties
-273 -273 -273 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -6.434 -6.722 -6.742 -20
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
0
Totaalbedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
0 0 0 0
Programma dienstverlening en burgerzaken
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 319 319 355 36
Lasten 882 920 928 -8
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -563 -601 -573 29
Onttrekkingen aan reserves 0 35 35 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -563 -566 -537 29
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Rijbewijzen 27
27
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 2
Totaal voordeel per saldo 29
Programma veiligheid
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 17 153 53 -99
Lasten 3.870 4.210 4.066 144
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.853 -4.058 -4.013 45
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.853 -4.058 -4.013 45
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Veiligheidsregio Twente 55
* Integrale veiligheid 20
75
Nadelen
* Omgevingsdienst Twente -34
-34
* Per saldo overige voor- en nadelen 4
Totaal voordeel per saldo 45
Programma openbare ruimte en mobiliteit
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3.513 3.535 3.633 98
Lasten 8.433 9.161 8.981 180
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -4.920 -5.626 -5.348 278
Onttrekkingen aan reserves 624 910 648 -262
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -4.297 -4.716 -4.700 16
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Wegen 107
* Gladheidsbestrijding 15
* Groenvoorziening (beleid en beheer) 61
183
Nadelen
* Openbare verlichting -28
* Bermen en sloten -96
* Straatmeubilair -19
* Rioolaansluitingen individueel op verzoek -20
-164
* Per saldo overige voor- en nadelen -3
Totaal voordeel per saldo 16
Programma economie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.047 1.410 1.584 174
Lasten 870 1.341 1.154 187
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 178 69 430 361
Onttrekkingen aan reserves 0 263 40 -223
Toevoegingen aan reserves 26 109 128 -19
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 152 223 342 119
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Toeristenbelasting 152
152
Nadelen
* Forensenbelasting -22
-22
* Per saldo overige voor- en nadelen -12
Totaal voordeel per saldo 119
Programma onderwijs
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 227 326 195 -131
Lasten 1.812 1.906 1.689 216
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.586 -1.580 -1.495 85
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.586 -1.580 -1.495 85
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Huisvesting bijzonder basisonderwijs 35
* Leerlingenvervoer 59
93
Nadelen
* Onderwijsachterstandenbeleid -19
-19
* Per saldo overige voor- en nadelen 11
Totaal voordeel per saldo 85
Programma sport en accommondaties
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.068 1.145 1.207 62
Lasten 3.600 4.233 4.081 152
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -2.532 -3.088 -2.874 214
Onttrekkingen aan reserves 268 920 833 -86
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -2.264 -2.168 -2.040 128
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Subsidies, beleid en uitvoering m.b.t sport (zie ook voorstel budgetoverheveling i.z. lokaal sportakkoord voor € 6.218)
20
* Gemeentelijke binnensportaccommodaties en zwembaden 117
137
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -9
Totaal voordeel per saldo 128
Programma cultuur en recreatie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 43 102 77 -25
Lasten 1.165 1.293 1.173 121
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.122 -1.191 -1.096 95
Onttrekkingen aan reserves 143 127 87 -40
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -978 -1.064 -1.009 55
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Kunstzinnige en culturele vorming/ondersteuning 53
53
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 2
Totaal voordeel per saldo 55
Programma sociaal domein
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 4.094 5.786 6.179 393
Lasten 22.582 25.471 24.023 1.448
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -18.488 -19.686 -17.844 1.842
Onttrekkingen aan reserves 0 94 64 -30
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -18.488 -19.592 -17.780 1.812
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Wet inburgering (zie ook voorstel budgetoverheveling) 41
* Specifieke uitkering wet inburgering 54
* Vluchtelingen Oekraïne (zie voorstel resultaatbepaling) 777
* Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 63
* Energiearmoede (zie ook voorstel budgetoverheveling) 302
* Sociale werkvoorziening 122
* Participatie en reintegratie 75
* Wmo beleid en uitv.Maatwerkdienstverlening 18+ 130
* Huishoudelijke ondersteuning 25
* Wmo ondersteuning individueel 25
* Wmo ondersteuning groep 52
* Jeugdzorg 371
* Kansrijke start (zie ook voorstel budgetoverheveling) 16
* 2.054
Nadelen
* Vluchtelingen -21
* Herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen -50
* Beleid en uitvoering inkomensregelingen -26
* Bijstandsuitkeringen -45
* Hulpmiddelen -24
* Beleid en uitvoering Volksgezondheid -81
-248
* Per saldo overige voor- en nadelen 6
Totaal voordeel per saldo 1.812
Opmerking m.b.t. eigen bijdragen/abonementstarief WMO huishoudelijke hulp
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen/abonementstarief door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen/abonementstarief geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen/abonementstarief kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau.
Programma milieu
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.002 2.204 2.136 -67
Lasten 1.844 2.045 1.988 58
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 159 158 148 -10
Onttrekkingen aan reserves 0 2 2 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 159 160 150 -10
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
* Afval -12
-12
* Per saldo overige voor- en nadelen 2
Totaal nadeel per saldo -10
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 4.066 6.915 6.202 -713
Lasten 5.062 7.885 8.595 -710
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -996 -969 -2.392 -1.423
Onttrekkingen aan reserves 0 517 1.561 1.044
Toevoegingen aan reserves 322 719 301 418
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.318 -1.172 -1.132 39
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Uitvoeringsplan duurzaamheid 13
* Toezicht/handhaving bouwen en slopen (zie ook voorstel budgetoverheveling) 23
36
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 3
Totaal voordeel per saldo 39