Programma Veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.

 

Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.

 

We willen een veilige en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. We willen oplossingsgericht denken en meebewegen bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Veiligheid maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal misdrijven per jaar (Politie: 2015-2021). 

 

  • Aantal incidenten met verwarde personen (Politie: 2015-2021). 

Het aantal registraties is gebaseerd op de registraties die in de politiesystemen zijn vastgelegd. Indien een eenheid meer incidenten registreert, betekent dit niet automatisch dat het fenomeen in de betreffende eenheid ernstiger is, maar het kan te maken hebben met de registratiewijze (of registratiediscipline) binnen deze eenheid. De getoonde aantallen over voorgaande jaren kunnen mogelijk afwijken van eerdere gepresenteerde aantallen vanwege een na-ijleffect. Registraties kunnen namelijk op basis van nieuwe inzichten op een later moment worden aangepast.

 

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/openbare-orde-en-veiligheid

 

Wat hebben we in 2022 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2022 gedaan?

Veiligheid

Dinkelland is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Wel is er een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen zoals ondermijning en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Dinkelland hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid is ook in 2022 ingezet op het thema ondermijning. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak ondermijning, zijn activiteiten uitgevoerd op de gemeentegrensoverschrijdende aanpak van ondermijning. Zo is Dinkelland een van de deelnemers aan een ondermijningsoverleg binnen Noordoost Twente en heeft deelgenomen aan de week van de ondermijning op Twentse schaal. In deze week is nadrukkelijk aandacht gegeven aan de bewustwording van de risico’s van ondermijning in het buitengebied. De afgelopen jaren krijgen we steeds meer signalen dat de veiligheid in het buitengebied onder druk staat. Daarom is in de tweede helft van 2022 gestart met het project Veilig Buitengebied. Wij willen daarbij optrekken met onze inwoners, ondernemers en partners uit het buitengebied.

 

Ook heeft het thema ondermijning binnen de gemeentelijk organisatie onze aandacht. Eind 2021 hebben een aantal bestuurders en medewerkers deelgenomen aan een zogenoemde weerbaarheidsscan. Hoe weerbaarder een gemeente is, hoe minder gelegenheid deze geeft voor ondermijning. Dit geldt ook andersom: hoe minder weerbaar, hoe meer kansen voor ondermijnende criminaliteit. 

 

De aanpak van ondermijning kan zowel repressief als preventief zijn. Preventie gaat over het opwerpen van barrières, waarbij het openbaar bestuur instrumenten inzet om te voorkomen dat ondermijnende criminaliteit plaatsvindt (bewustwording) Repressie gaat over het aanpakken van bestaande criminaliteit (het sluiten van panden bijvoorbeeld bij het aantreffen van een hennepkwekerij).  De aanbevelingen uit deze weerbaarheidsscan zijn in de tweede helft van 2022 opgepakt Dit gaat onder andere over het uitbreiden van de toepassingsmogelijkheden van de Wet Bibob als instrument in de aanpak van ondermijning en over het vergroten van de bewustwording over het toepassen ervan. Het voorstel tot het actualiseren van het beleid is voorbereid.  Een verdere uitwerking zal plaatsvinden in 2023. 

 

Het vergroten van de meldingsbereidheid van onze inwoners is ook een belangrijk instrument in de aanpak van ondermijning. Daarom is de gemeente Dinkelland in 2022 aangesloten bij Meld Misdaad Anoniem.  Door aansluiting van gemeenten op MMA ontvangen wij de meldingen rechtstreeks. Uitgangspunt is dat dit niet is ter vervanging van de politie,  maar juist aanvullend is in de bestuurlijke aanpak van ondermijning en versterkend is in de regierol van gemeenten en de zelfstandige informatiepositie daarin.

 

Handhaving

De werkzaamheden van de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) zijn de afgelopen jaren sterk in ontwikkeling en het takenpakket is uitgebreid met taken die voorheen door de politie werden uitgevoerd. De Boa’s hebben meer verantwoordelijkheid gekregen en zijn uitgegroeid tot professionele handhavers. Ook zijn de werktijden verlegd. Daarom werken ze overdag, in de weekenden en ook in de avonduren.  

 

De Boa’s mogen de identiteit van personen controleren, proces-verbaal opmaken, boetes uitschrijven en personen aanhouden als deze worden verdacht van een strafbaar feit. De politie heeft minder tijd om de “kleine” ergernissen” op te pakken. De politie legt de focus op zwaardere misdaad en minder op overlastfeiten. Daarom gaan meer taken voor wat betreft het toezicht en veiligheid in de openbare ruimte naar de Boa’s. De gemeente draagt deze verantwoordelijkheid naar de burgers toe en zet de boa’s daarom ook steeds meer in voor uiteenlopende zaken. 

 

Een aantal feiten vraagt om een stevige aanpak bij notoire overtreders en de algemene tolerantie richting de handhavers verandert daardoor. Steeds vaker komen zij onder vuur te liggen bij de uitvoering van hun taken. Dat vraagt om een andere werkwijze en vaardigheden van onze medewerkers en strategische communicatie. Dit heeft zijn weerslag gehad op de uitvoering van de taken. Met ingang van 1 januari 2021 is het team daarom uitgebreid naar 6 boa’s. Daarvan is er momenteel (2023) nog een vacature van 1 fte die opgevuld moet worden, zodat het team weer op volledige sterkte is.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

 

Indicator

2020

2021

2022

Verwijzingen Halt (aantal per 1.000 jongeren) 8 7 nnb
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners) 0,2 0,4 nnb
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners) 0,9 0,9 nnb
Diefstallen uit woning (aantal per 1.000 inwoners) 0,8 0,2 nnb
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte (aantal per 1.000 inwoners) 1,1 1,7 nnb

Bron:  https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/veiligheid - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 17 153 53 -99
Lasten 3.870 4.210 4.066 144
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.853 -4.058 -4.013 45
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.853 -4.058 -4.013 45

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Veiligheidsregio Twente (voordeel €55.000)

Het voordeel van €55.000 betreft de terugbetaling van het resultaat uit de jaarrekening 2021 van de Veiligheidsregio Twente. Een incidenteel voordeel voor Dinkelland.

 

Omgevingsdienst Twente (nadeel €34.000)

De jaarstukken 2021 van Omgevingsdienst Twente (ODT) zijn medio 2022 vastgesteld door het AB van de ODT. Hieruit is gebleken dat wij in 2021 meer uren hebben afgenomen dan ingebracht. Wij hebben hiervoor medio 2022 een afrekening ontvangen. Voor de meerkosten is een stelpost beschikbaar gesteld, maar deze is niet voldoende om de volledige meerkosten over 2021 te dekken met als gevolg een tekort van € 34.000. Voor 2022 zijn wij tijdig op de hoogte gebracht door de Omgevingsdienst Twente over de geprognotiseerde meerkosten door een hogere afnamen van uren dan begroot. Hieruit blijkt dat wij wederom meer uren hebben afgenomen dan begroot, maar binnen de bandbreedte van de jaarlijks beschikbaar gestelde stelpost.

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2022 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".