6. Jaarrekening

Balans

Balans

Terug naar navigatie - Balans
Balans per 31 december
(bedragen x € 1.000,--) 2021 2020 2021 2020
ACTIVA PASSIVA
Vaste activa Vaste passiva
Immateriële vaste activa Eigen vermogen
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 336 353 Reserves
Algemene reserve 8.855 7.707
Materiële vaste activa Bestemmingsreserves 32.884 29.075
Investeringen met een economisch nut Gerealiseerd resultaat 2.297 1.853
a. gronden uitgegeven in erfpacht 1.080 1.080 44.036 38.634
b. overige investeringen met economisch nut 33.177 34.213 Voorzieningen
c. investeringen met economisch nut Verplichtingen, verliezen en risico's 3.458 4.068
waarvoor een heffing wordt geheven 14.501 14.876 Door derden beklemde middelen 3.638 3.121
d. Investeringen met maatschappelijk nut 4.749 4.871 Toekomstige verplichtingen 20 111
e. strategische gronden 2.592 2.592 7.116 7.300
56.099 57.632
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekking aan: Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
a. deelnemingen 2.479 2.479 a. binnenlandse pensioenfondsen en
b. gemeenschappelijke regelingen 41 41 verzekeringsinstelligen 309 386
2.520 2.520 b. binnenlandse banken en overige
Leningen aan: financiële instellingen 29.158 32.944
a. woningbouwcorporaties 250 327 29.467 33.330
b. Leningen aan deelnemingen 324 324
574 651
overige langlopende leningen u/g 3.998 3.735
7.092 6.906
Totaal vaste activa 63.527 64.891 Totaal vaste passiva 80.618 79.264
Vlottende activa Vlottende passiva
Voorraden Nettoschulden met een rente-
a. gronden in exploitatie 3.135 3.883 typische looptijd korter dan één jaar
b. overige voorraden 150 222 a. kasgeldleningen 0 0
3.285 4.105 b. bank- en girosaldi 0 0
c. overige schulden 1.904 3.039
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar 1.904 3.039
a. vorderingen op openbare lichamen 6.592 6.404
b. belastingvorderingen 367 367
c. overige vorderingen 1.001 993
d. bijstandsdebiteuren 958 995
e. rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen 249 1.151
f uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 10.255 7.205
19.423 17.114
Liquide middelen
a. kas 2 1
b. bank- en girosaldi 465 513
467 514
Overlopende activa 1.434 1.415 Overlopende passiva 5.614 5.737
Totaal vlottende activa 24.609 23.149 Totaal vlottende passiva 7.518 8.776
Totaal activa 88.136 88.040 Totaal passiva 88.136 88.040
Verliescompensatie krachtensde wet op
vennootschapsbelasting 1969 bestaat 672 495 Waarborgsommen en garanties 81.338 83.038

Overzicht van baten en lasten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Programmarekening 2021 ( Bedragen x € 1.000 ) Ontwerp baten Ontwerp lasten Ontwerp Saldo Begroting baten Begroting lasten Begroting saldo Rekening baten Rekening lasten Rekening saldo
Omschrijving programma's
Programma ambitiedeel
Ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgeving 0 471 -471 151 2.791 -2.640 71 692 -621
Ambitie duurzaam Dinkelland 0 252 -252 336 2.397 -2.061 110 632 -522
Ambitie sterke bedrijven 0 412 -412 50 1.149 -1.099 40 590 -550
Ambitie inclusieve samenwerking 0 286 -286 20 546 -526 26 446 -420
Participatieprocessen 0 202 -202 0 342 -342 0 262 -262
Totaal ambitiedeel 0 1.624 -1.624 557 7.224 -6.667 248 2.622 -2.374
Programma basisdeel
Bestuur en middelen (exclusief algemene dekkingsmiddelen) 428 3.878 -3.450 381 4.700 -4.319 647 3.163 -2.516
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 6.739 48 6.691 6.733 45 6.688 6.724 46 6.678
2. Algemene uitkeringen 36.270 10 36.260 38.264 -59 38.323 38.574 10 38.565
3. Dividend 1.362 3 1.359 4.100 3 4.097 4.109 3 4.106
4. Saldo financieringsfunctie 105 -331 436 105 -279 384 96 -258 354
5. Overhead 0 6.582 -6.582 0 6.593 -6.593 0 6.619 -6.619
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0
7. Onvoorzien 0 40 -40 0 -3 3 0 0 0
Sub-totaal 44.904 10.230 34.674 49.583 11.000 38.583 50.150 9.582 40.569
Dienstverlening en burgerzaken 341 867 -527 308 911 -602 369 908 -538
Veiligheid 17 3.875 -3.858 89 3.863 -3.774 82 3.818 -3.736
Openbare ruimte en mobiliteit 3.502 8.718 -5.216 3.543 8.275 -4.732 3.617 8.248 -4.632
Economie 1.456 1.369 86 1.533 1.431 102 1.260 1.024 236
Onderwijs 95 1.719 -1.625 211 1.902 -1.692 120 1.707 -1.587
Sport en accommodaties 1.134 3.551 -2.417 1.355 3.806 -2.451 1.367 3.593 -2.226
Cultuur en recreatie 43 1.039 -996 177 1.305 -1.128 133 1.182 -1.049
Sociaal domein 3.657 23.037 -19.379 5.317 24.511 -19.194 5.049 24.414 -19.364
Milieu 1.746 1.565 181 1.782 1.666 116 1.886 1.738 148
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 4.216 4.750 -534 4.170 4.458 -288 5.123 5.169 -46
Totaal basisdeel 61.110 60.721 390 68.068 63.128 4.940 69.158 61.382 7.776
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 61.110 62.344 -1.234 68.625 70.352 -1.727 69.406 64.004 5.402
Mutaties reserves
Mutaties reserves 2.105 871 1.234 9.959 8.232 1.727 5.204 8.309 -3.105
Het gerealiseerde resultaat 63.215 63.215 0 78.584 78.584 0 74.610 72.313 2.297

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uiteengezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen.

 

In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op de baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening.

Programma Begrotingsafwijking lasten verklaring overschrijding conclusie
begroot werkelijk verschil
Programma milieu 1.666 1.738 -72 • Programma milieu € 72.000: Betreft hoofdzakelijk de mutaties op afval. Deze kosten worden gedekt door de baten. Past binnen het beleid
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 4.458 5.169 -711 • Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening € 711.000: betreft de mutaties binnen de grondexploitaties Past binnen het beleid

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€1).  De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico´s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen in het boekjaar waarin het dividend betaalbaar gesteld wordt (besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van Aandeelhouders). Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

 

Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste Activa

 

Immateriële vaste activa met een economisch nut

De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.

 

De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief zijn onder de volgende voorwaarden geactiveerd:

  • Het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen.
  • De technische  uitvoerbaarheid om het actief te voltooien staat vast.
  • Het actief in de toekomst economisch of maatschappelijk nut genereert. 
  • De uitgaven die aan het actief toe te rekenen zijn, zijn betrouwbaar vast te stellen. 

 

Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd indien aan de volgende vereisten is voldaan:

  • Er is sprake van een investering door een derde.
  • De investering draagt bij aan de publieke taak.
  • De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen.
  • De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.

 

Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de verwachte gebruiksduur van de activa (bij derden) waarvoor de bijdrage aan derden is verstrekt.

 

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Onderzoek/ontwikkeling

5

Bijdragen aan activa in eigendom van derden

3 - 4

 

Materiële vaste activa met een economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn, in voorgaande jaren soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt. De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

 

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Onderwijshuisvesting (samen scholen)

60

Riolering (gemeentelijk rioleringsplan)

50

Gebouwen van steen, betonwerken m.b.t. riolering en aanleg/renovatie sportterrein (gras)

40

Liften, wegen met elementenverharding, aanleg/renovatie sportterrein (kunstgras), duurzame activa (materiaal hout/hard), duurzame voorzieningen in schoolgebouwen en aangelegd gronddepot

25

Gebouwen van ander materiaal, woonwagens, renovatie, verbouw, (vervanging) riolering gebouw, kunstwerken en wegen met asfaltverharding

20

Hekwerken, noodlokalen, elektrotechnische installaties, werktuigbouwkundige installaties, cv installatie, isolatie/ventilatie/energiebesparing/klimaatbeheersing, 1e inrichting scholen, elektronica en mechanica m.b.t. riolering, grasbetonstenen, verkeersmaatregelen/installaties en openbare verlichting

15

Halteplaatsen openbaar vervoer

12

Beveiliging (alarminstallaties), brandbeveiligings- en brandpreventievoorzieningen, buitenzonwering, stoffering, dranghekken, speeltoestellen, duurzame gebruiksgoederen en bewegwijzering/straatmeubilair

10

Vervoermiddelen

8

Luchtfoto’s, grootschalige basiskaart en digitale kadasterkaart

4

Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

 

Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van de gemeenteraad kan incidenteel afgeweken worden van de tabe.l

 

 

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut worden geactiveerd en jaarlijks lineair afgeschreven. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. De afschrijvingstermijn wordt per afzonderlijk activum bekeken. De ondergrond van investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut wordt als integraal onderdeel van het werk beschouwd (en dus afgeschreven).

 

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.

 

Participaties in het aandelenkapitaal van NV´s en BV´s (“kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen” in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering tot marktwaarde plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

 

Vlottende activa

Grond- en hulpstoffen

Grond- en hulpstoffen worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijgings- of vervaardigingsprijs worden de grond- en hulpstoffen tegen deze lagere marktwaarde gewaardeerd.

 

Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. Vanaf dat moment wordt de grondexploitatie geopend en kunnen vervaardigingskosten worden geactiveerd.

 

De onderhanden werken grondexploitatie zijn opgenomen tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een afwaardering naar de lagere marktwaarde verantwoord/wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening), welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs worden daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen en is de werkelijk over vreemd vermogen betaalde rente over het boekjaar toegerekend. De rente is toegerekend over de boekwaarde van de grondexploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar.

 

De disconteringsvoet die is gehanteerd in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties is voor alle gemeenten gelijk gesteld aan het maximale meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie binnen de Eurozone.

 

Voor winstneming geldt de percentage of completion-methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd wordt tussentijds naar rato van de voortgang van de kosten en de opbrengsten winst worden genomen. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:

  1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat, én
  2. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht, én
  3. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

 

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld. Als gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) zijn gemeenten eigenrisicodrager geworden ten aanzien van de bijstandsverlening. Formeel behoren alle gemeentelijke vorderingen reëel gewaardeerd te worden. Gelet op de slechte situatie in de agrarische sector bestaat er de mogelijkheid dat enkele vorderingen toch niet geheel dan wel gedeeltelijk zullen worden geïncasseerd. In dit geval is het echter reëel om slechts 20% van de hoofdsom op te nemen.

 

Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

 

Vaste financieringsmiddelen

Reserves

Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats op aangeven van de raad.

 

Deze mutaties zijn allemaal  incidenteel met uitzondering van de mutaties van de reserve dekking afschrijving investering majeure projecten.

 

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioenverplichtingen ten behoeve van de wethouders is op contante waarde van de (al opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf 'onderhoud kapitaalgoederen' die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet.

 

Vaste schulden

Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van langer dan één jaar.

 

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

 

Borg- en garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, zijn deze buiten de telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde jaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

Toelichting op de balans per 31 december

Activa

Terug naar navigatie - Activa

Vaste Activa

Immateriële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:

Immateriële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2021 ringen vesteringen aflossing 31-12-2021
Onderzoekskosten 70 4 66
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 283 0 0 14 270
Totaal 353 0 0 17 336

Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:

 Materiële vaste activa Saldo Saldo
(bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-2020
In erfpacht uitgegeven gronden 1.080 1.080
Investeringen met een economisch nut 33.177 34.213
Investeringen met economish nut waarvoor een heffing wordt geheven 14.501 14.876
Investeringen met maatschappelijk nut 4.749 4.871
Strategische gronden 2.592 2.592
Totaal 56.099 57.632

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:

Materiële vaste activa Boekwaarde Investe- Bijdragen Desin- afschrijvingen/ Boekwaarde
(bedragen x € 1.000) 1-1-2021 ringen van derden vesteringen herwaardering 31-12-2021
In erfpacht uitgeven gronden 1.080 0 0 0 1.080
Gebouwen 22.753 276 36 1.136 21.857
Gebouwen waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 24 0 0 3 22
Gronden en terreinen M.N.* 172 0 0 0 172
Gronden en terreinen E.N.** 9.883 0 0 0 9.883
Gronden en terreinen waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 147 0 0 0 147
Grond,weg en waterw.M.N 4.698 132 0 254 4.577
Grond,weg en waterw.E.N 661 0 0 42 619
Overige mat.vaste activa waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 14.703 326 1 696 14.332
Overige mat.vaste activa waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 2 0 0 2 0
Overige mat.vaste activa M.N. 350 13 0 31 332
Duurzame bedrijfsmiddelen E.N 566 21 0 102 485
Strategische gronden 2.592 2.592
*M.N. maatschappelijk nut
**E.N. economisch nut
Totaal 57.633 769 37 0 2.265 56.099

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld.

 

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met economisch nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Restauratie Huize Keizer, Kerkplein 2, Denekamp 120 0 118 2
Restauratie Heemhoes, Kerkplein 4, Denekamp 128 0 118 10
Riolering: vervanging minigemalen oud Denekamp 100 0 100 0
Riolering: vervanging grote gemalen 50 0 50 0
Vervanging minigemalen oud Denekamp 100 0 100 0
Klimaat GRP 2019-2024 700 2 26 673
Rioolvervanging GRP 2019-2024 700 280 41 379
Uitrusting raadszaal Dinkelland 156 137 21 -2
Totaal 2.054 418 574 1.061

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met maatschappelijk nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met maatschappelijk nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Rondweg Weerselo 3.749 168 68 3.513
Beleidsplan openbare verlichting 2020 140 0 58 82
Zonnepanelen gemeentewerf Ootmarsum 275 202 11 61
Totaal 4.163 370 137 3.656

Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Zoals uit bovenstaande opstelling blijkt dat er geen krediet is overschreden. Kredietoverschrijdingen groter dan €10.000 worden gemeld. 

Financiële vaste activa

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Financiële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2021 ringen vesteringen aflossing 31-12-2021
Kapitaalverstrekkingen:
Deelnemingen 2.479 0 0 0 2.479
Gemeenschappelijke regelingen 41 0 0 0 41
2.520 0 0 0 2.520
Leningen aan :
Woningbouwcorporaties 327 0 77 250
Deelnemingen 324 0 0 0 324
651 0 0 77 574
Overige langlopende leningen 3.735 607 344 3.998
Totaal 6.907 607 0 421 7.092

Vlottende activa

Voorraden

De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar in exploitatie genomen bouwgronden en overige voorraden. De niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn ondergebracht onder de materiële activa onderdeel strategische gronden.

 

Van de in exploitatie genomen bouwgronden kan het volgende overzicht worden gegeven:

Gronden in Boekwaarde Mutaties in het jaar 2021 Boekwaarde Mutatie voorziening Balanswaarde
exploitatie per 1 jan. 2021 Uitgaven Inkomsten Winstneming per 31 dec. 2021 verlieslatend per 31 dec. 2021
complex
(*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000)
Pierik 165 31 359 63 -100 0 -100
Brookhuis 310 224 153 58 438 0 438
Deurninger es 232 70 0 86 388 0 388
Rossum Noord -251 335 0 -114 -30 0 -30
Kraakenhof -45 0 0 1 -44 0 -44
Spikkert 1.105 360 487 0 977 0 977
Commanderie 959 62 523 0 497 -10 507
Noord Deurningen -98 24 732 388 -418 0 -418
Tilligte West -24 30 100 77 -17 0 -17
Aveskamp 59 6 0 0 65 0 65
Diezelkamp Noord -259 69 0 173 -18 0 -18
Hopmanstraat 99 92 267 38 -38 0 -38
Denekamp Oost 802 70 0 0 872 0 872
Saasveld De Lenne 136 55 0 0 192 0 192
De Mors IV 995 46 191 0 851 -20 870
Echelpoel III -359 24 0 31 -304 0 -304
Sombeek IV 57 30 362 0 -276 -69 -206
Totaal 3.883 1.527 3.176 801 3.036 -99 3.135
Gronden in Balanswaarde Geraamde nog te Geraamde nog te Geraamd Geraamd
exploitatie per 31 dec. 2021 maken kosten realiseren resultaat resultaat
opbrengsten (nominale waarde) (contante waarde)
(*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000)
Pierik -100 86 0 -14 -13
Brookhuis 438 772 1.288 -77 -73
Deurninger es 388 247 679 -44 -43
Rossum Noord -30 29 0 -1 -1
Kraakenhof -44 31 0 -13 -13
Spikkert 977 2.443 4.185 -765 -666
Commanderie 507 950 1.457 252 237
Noord Deurningen -418 227 295 -485 -457
Tilligte West -17 7 0 -9 -9
Aveskamp 65 157 685 -463 -428
Diezelkamp Noord -18 7 0 -10 -10
Hopmanstraat -38 32 0 -6 -6
Denekamp Oost 872 1.648 2.587 -68 -63
Saasveld De Lenne 192 411 845 -242 -228
De Mors IV 870 120 991 1.122 1.058
Echelpoel III -304 424 164 -44 -42
Sombeek IV -206 206 0 69 68
Totaal 3.135 7.797 13.175 -800 -690

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van februari 2022 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico's. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige formatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.

 

Het college hanteert de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van haar schattingen:

  • Rentepercentage bedraagt 1,0%;
  • Alle kostenopgaven bouw- en woonrijp maken zijn opnieuw beoordeeld/geraamd door de afdeling Openbare Ruimte.
    Bij de kostenopgave is een fasering met een cbs index toegepast.
    Het budget per jaar inclusief de index is in de betreffende jaarschijf van de grondexploitatie opgenomen.
  • Geen opbrengstenindexatie
  • De geplande afzet is gebaseerd op uitgangspunten in de woonvisie en bedrijventerreinvisie.

 

Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten heeft het college de geactualiseerde berekeningen vanuit de afdeling openbare ruimte gehanteerd.

 

Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten heeft het college de uitgangspunten uit de woonvisie en bedrijventerreinvisie gehanteerd, ten aanzien van geraamde capaciteit geldt:

  • Woningen: woningbouwaantallen zijn conform woningbouwprogramma
  • Bedrijventerrein: uitgeefbare hectares zijn conform bedrijventerreinvisie

 

De risico's zijn nader toegelicht in de paragraaf grondbeleid en de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag. 

Overige voorraden Saldo Mutatie Saldo
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2021 boekjaar 31-12-2021
Voorraad gebouwen 219 -69 150
Voorraad geschenken 3 -3 0
Totaal 222 -72 150

Uitzettingen korter dan één jaar

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Vorderingen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-2020
Vorderingen op openbare lichamen 6.592 6.404
Belastingvorderingen 412 414
Voorziening belastingvorderingen -45 -47
367 367
Overige vorderingen 1.001 993
Debiteuren BBZ/Bijstand 721 832
Voorziening -364 -417
356 415
Debiteuren Tozo 602 582
Voorziening 0 -2
602 580
Totaal bijstandsdebiteuren 958 995
Rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen 249 1.151
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 10.255 7.205
Totaal 19.423 17.114

In bovenstaand overzicht zijn voorzieningen  opgenomen voor dubieuze debiteuren.

 

Specificatie uitzettingen in ’s Rijks schatkist:

Schatkistbankieren Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-2020
Schatkistbankieren 10.255 7.205
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1) Drempelbedrag 476,25 476,25 1270 1270
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 417 432 455 423
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 59 45 815 847
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 63.500 63.500 63.500 63.500
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 63.500 63.500 63.500 63.500
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat - - - -
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 Drempelbedrag 476,25 476,25 1270 1270
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 37.514 39.268 41.901 38.945
(5b) Dagen in het kwartaal 90 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 417 432 455 423

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Liquide middelen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-2020
Kas 2 1
Bank 465 513
Totaal 467 514

Alle liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de gemeente.

Overlopende activa Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-2020
Vooruitbetaalde bedragen 202 23
Nog te ontvangen bedragen 1.232 1.392
Totaal 1.434 1.415

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva

Eigen vermogen

Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Reserves Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2021 31-12-2020
Algemene reserve 8.855 7.707
Bestemmingsreserves 32.884 29.075
Resultaat na bestemming 2.297 1.853
Totaal 44.036 38.634

Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:

 

(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Buffer om in uiterste noodzaak incidentele onverwachte/onvoorziene uitgaven maar ook rekening tekorten te dekken.
Resultaatbestemming 2020 644
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 5.050
Incidenteel effect corona 132
Complex De Mors te Ootmarsum (mutatie verliesvoorziening) -20
Complex Sombeek te Denekamp (mutatie verliesvoorziening) -69
Complex Echelpoel III te Weerselo 31
Complex Krakenhof te Lattrop 1
Complex Diezelkamp Noord te Saasveld 173
Complex Rossum Noord 114
Complex Brookhuis te Denekamp 58
Complex Pierik te Denekamp 63
Complex Commanderie te Ootmarsum (mutatie verliesvoorziening) -10
Complex Deurninger Esch 86
Complex Noord Deurningen 388
Complex Tilligte West 77
Complex Het Spikkert te Weerselo 0
Complex Hopmanstraat te Denekamp 38
Saldo MJB 2021-2025 7
Saldo 1e programmajournaal 2021 603
Saldo 2e programmajournaal 2021 3.900
Saldo septembercirculaire algemene uitkering 2021 276
Algemene reserve - Totaal 7.707 6.345 5.197 8.855
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatbestemming 2020 1.853
Reserve saldo van de rekening - Totaal 1.853 0 1.853 0
Reserve onderhoud gebouwen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Spreiden van de lasten welke voortvloeien uit het groot onderhoud van diverse gemeentelijke gebouwen (met uitzondering van onderwijsgebouwen).
Dotatie aan reserve onderhoud gebouwen 250
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten 222
Onderhoudskosten 127
Reserve onderhoud gebouwen - Totaal 2.112 250 349 2.014
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking kapitaallasten investeringen
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 169 61
Reserve Maatschappelijk Effecten Plan 81
Reserve onderhoud gebouwen 222
Dekking afschrijvingen majeure projecten 209
Reserve dividend WMO Beheer - Totaal 10.118 471 270 10.320
Reserve Maatschappelijk Effecten Plan
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Realiseren van projecten uit het Maatschappelijk Effecten Plan
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 856 36
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten 81
Reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar 35
Samenwerking NOT 50
NOT energieloket 59
POH GGZ 44
Uitvoeringsplan sociaal domein 214
Deregulering bestemmingsplannen 3
Procesgeld ondersteuning via menselijke toolkit 35
Stimuleringsfonds sociaal domein 6
Procesgeld MijnDinkelland2030 kernen 2
Communicatiebudget MijnDinkelland2030 5
Agro en food sector stimuleren om innovatief te stimuleren 1
Communicatie agrarische sector 3
Bijeenkomsten, zaalhuren horecavoorziening, folders en drukwerk, publicaties etc 2
Opstellen bedrijventerreinvisie Dinkelland 4
Benutten grensligging NL-DL: Aanwenden grensoverschrijdende samenwerkingen 0
Maatregelen Keurmerk Veilig Ondernemen 195
Onderzoeken mogelijkheden ‘stagemakelaar’/hub 4
Privatisering Openluchtmuseum Ootmarsum 8
Versterken toeristische voorzieningen 74
Kanaal Almelo Nordhorn 9
Energiemonitoring 0
Inkoop duurzame energie voor onze gebouwen. 2
Duurzame energietransitie 64
Uitvoeringsplan duurzaamheid gemeentelijke gebouwen 17
Stimuleringsregeling energietransitie 21
Inhuur duurzaamheid 132
Inbreiding voor uitbreiding 15
Volkshuisvesting Rijks en provinciale middelen 55
Centrumplan Ootmarsum 35
Lokaal steunfonds ondernemers tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 31
Vrijval t.g.v. exploitatie 703
Reserve maatschappelijk effectenplan - Totaal 5.806 891 1.911 4.785
Reserve conversie aandelen Vitens
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Reserveren opbrengst aandelen ter aflossing lening.
Aflossing lening Vitens 188
Reserve conversie aandelen Vitens - Totaal 188 0 188 0
Reserve wegen en kunstwerken
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Spreiden van de lasten welke voortvloeien uit het groot onderhoud van wegen en kunstwerken.
Reserve wegen en kunstwerken - Totaal 1.000 0 0 1.000
Reserve GRP
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Reserveren gelden voor opstellen nieuw GRP
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 2.000
Reserve GRP - Totaal 2.000 0 2.000 0
Reserve Agenda van Twente
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Opvangen extra lasten Agenda van Twente
Bijdrage Agenda van Twente 199
Reserve Agenda van Twente - Totaal 1.077 0 199 879
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Vrij beschikbare algemene middelen
Resultaatbestemming 2020 755
Algemene reserve 5.050
Reserve GRP 2.000
Reserve MEP 37
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten 61 169
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen 180
Reserve maatschappelijk effecten plan 856
OZB maatschappelijke instellingen 70
Historisch archief voormalige gemeente Ootmarsum 10
Kerkenvisie 19
Stelpost Corona (resultaatbestemming 2020)
- Verkiezingen tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 50
- Percario tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 6
- Huurkortingen tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 17
- Beleid en uitvoering volksgezondheid tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 8
- Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 53
- Heroriëntatie ondernemers tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 1
- Compensatie buurthuizen, vrijwilligerszorg jeug t;v stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 27
- Cultuur tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 41
- Logistieke kosten GFT tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 23
- Compensatie 75 jaar vrijheid tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 10
- Voorjaarskermis Denekamp tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 5
- Dividend Wadinko tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 47
- Recht van opstal tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 3
- Huwelijken tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 25
- Teststraat tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 2
- Sneltest SDVD tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 1
- Kinderopvang tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 1
- Jeugd aan zet tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 10
- Inkomstenderving sport tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 2
- Leerlingenvervoer tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 1
Vrijval stelpost Corona 958
Beindiging inzet strategische verbinder 70
Mogelijke compensatie rijk m.b.t. klimaatakkoord 73
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen - Totaal 5.173 8.861 1.779 12.255
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoeringsplan KOG
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 180
Uitvoeringsplan KOG 149
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen - Totaal 1.600 180 149 1.631
Reserves - Totaal 38.634 16.999 13.893 41.739

De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten:

Voorzieningen Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2021 31-12-2020
Verplichtingen, verliezen en risico's 3.458 4.068
Door derden beklemde middelen 3.638 3.121
Toekomstige verplichtingen 20 111
Totaal 7.116 7.300

Het verloop van de voorzieningen wordt hieronder toegelicht

(Bedragen x € 1.000)
Voorziening pensioenaanspraken en wachtgelden wethouders
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: (Oud-)wethouders kunnen op basis van hun rechtspositie aanspraak maken op een pensioenuitkering. Om deze toekomstige verplichting te kunnen volldoen, is deze voorziening in het leven geroepen.
Vrijval pensioen aanspraken wethouders 126
Pensioen uitkeringen 118
Voorziening pensioenaanspraken wethouders - Totaal 3.490 0 244 3.246
Voorziening liquidatie Top Craft
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking van toekomstige kosten verband houdend met de herstructurering/ontmanteling van de Gemeenschappelijke Regeling WOT en Top-Craft.
Afbouw voorziening 91
Voorziening liquidatie Top Craft - Totaal 111 0 91 20
Voorziening riolering
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ongewenste schommelingen (sterke fluctuatie) van door de gemeente aan burgers in rekening te brengen tarieven voor rioolrecht op te vangen. Uitgangspunt hierbij is kostendekkende tarieven voor rioolrecht.
Exploitatieoverschot 505
Voorziening riolering - Totaal 2.733 505 0 3.238
Voorziening afval
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ongewenste schommelingen (sterke fluctuatie) van door de gemeente aan burgers in rekening te brengen tarieven voor afvalstoffenheffing en reinigingsrecht op te vangen. Uitgangspunt hierbij is kostendekkende tarief.
Exploitatieoverschot 12
Voorziening afval - Totaal 387 12 0 399
Voorziening openlucht museum
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient ter dekking van de verplichting voortkomend uit het vonnis van de rechtbank
Dekking 10 jarig budget 30
Voorziening afval - Totaal 180 0 30 150
Voorziening groot onderhoud Dorper Esch
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ter dekking van de onderhoudskosten van Dorper Esch over een periode van 30 jaar
Structurele dotatie 338
Onderhoudskosten 673
Voorziening afval - Totaal 398 338 673 62
Voorzieningen - Totaal 7.300 854 1.038 7.116

Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

 De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt:

Vaste schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd 1 jaar of langer 31-12-2021 31-12-2020
Onderhandse leningen:
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen 309 386
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen 29.158 32.944
Totaal 29.467 33.330

Er is voor €3.864.000 afgelost waardoor het totaal bedrag aan leningen op €29.467.000 komt. De totale  rentelast voor het jaar met betrekking tot de vaste schulden bedraagt €621.000 (vorig jaar €704.000). 

 

Vlottende passiva

Netto vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar

Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 31-12-2021 31-12-2020
Kasgeldleningen - 0
Overige schulden:
Crediteuren 1.886 3.033
Waarborgsommen 18 6
Totaal 1.904 3.039
Overlopende passiva Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2021 31-12-2020
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen 3.148 2.807
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume 2.466 2.930
Totaal 5.614 5.737

Specificatie van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen:

Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen Saldo Stortingen Ont- Saldo
1-1-2021 trekkingen 31-12-2021
Regeling:
Kanaal Almelo Nordhorn 85 101 71 115
Verkeer, gedragsbeinvl proj en infr maatregelen 22 179 65 137
Subsidie tuin- en parkaanleg Engelse Tuin Ootmarsum 18 5 13
Subsidie cultuureducatie 0 47 12 35
Subsidie stuwwallenroute 30 30
Subsidies restauratie Huize Keizer Denekamp 54 54 0
ErvenCoach toekomstgerichte erven 18 18 -
Uitkering stimulering sport -206 545 216 123
TOZO 2.547 1.514 2.853 1.208
Toeslagenaffaire 8 7 1 14
Project Beweegpark Denekamp 25 25 -
Onderwijsachterstandenbeleid 62 64 81 45
Crisisarrangement stadsarrangementen 10 40 22 28
Wijkuitvoeringsplannen van het gas af 81 47 34
Molen van Oude Hengel 36 36 -
Geluidssanering Deurningerstraat Denekamp 16 16
Subsidie Elke Tukker bewust gezon 0 300 3 296
Subsidie Thijplein Rossum 0 100 100
Bijdragen KGO / landschapsfonds 0 5 5
Nationaal Programma Onderwijs 0 263 6 257
Klimaat GRP, investeringsbijdrage rijk 0 351 1 350
Regeling reductie energieverbruik woningen 0 255 63 192
Subsidie toren Denekamp 0 45 45
ExtAdv Warmtetransitie 0 21 21
Sportakkoord 0 89 6 83
Totaal 2.807 3.927 3.586 3.148

 

Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2021 31-12-2020
Transitorische rente 156 162
Betaling Sociale zaken 948 1.006
Tussenrekening PGB 13 100
Loonbelasting 106 37
BTW compendsatiefonds 0 297
Afrekening kosten afval 149 297
Uitvoeringskosten ROZ 0 329
Kosten ODT 0 217
Overige nog te betalen kosten 1.094 485
Totaal 2.466 2.930

Niet uit de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting

De gemeente Dinkelland heeft een bedrag van 672.000 buiten de balans opgenomen onder de activa zijde van de gemeentelijke balans. Dit betreft het toekomstige recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

 

Fiscaal resultaat 2021 €-218.000

 

Fiscaal van toepassing zijnde belastingpercentage 15%

 

 

bedragen in €

Fiscaal resultaat 2021

 € -218.000

Verrekenbaar verlies eerdere jaren

 €-454.000

Verrekenbaar verlies

 € -672.000 

 

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Overige niet in de balans opgenomen rechten

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen:

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Geldnemer Aard / Oorspronkelijk Percentage Restant per
omschrijving bedrag dekking 31-12-2021
x € 1.000 x € 1.000
Stichting Mijande Wonen garantie 1.374 100% 1.127
St. Bibliotheek Dinkelland garantie 330 100% 218
St. Zorggroep Sint Maarten garantie 913 100% 227
2.617 1.572

De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

geldnemer Aard / Oorspronkelijk Restantschuld per
bedrag 31-12-2021
Omschrijving x € 1.000 x € 1.000
Stichting Mijande Wonen borg WSW 81.800 79.765
81.800 79.765

De gemeente Dinkelland staat behoudens bovengenoemde garantstelling niet garant voor het nakomen van verplichtingen aan derden, niet anders dan reeds in de begroting van de lopende exploitatie is afgedekt.

 

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

 

Lopende contracten

Onderwerp Looptijd Contractwaarde
Per jaar
Raamovereenkomst asfaltonderhoud 3 jaar vanaf 2021 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar 800.000
Raamovereenkomst reiniging kolken en lijnafwatering 2 jaar vanaf mei 2020 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar 40.000
Levering duurzame elektriciteit 4 jaar vanaf 1 januari 2021 Optionele verlenging is 1 x 1 jaar 175.000
Levering CO2 gecompenseerd aardgas 2020 met optionele verlengingsmogelijkheid van 4 x 1 jaar 185.000
Maatwerk Vervoer (leerlingvervoer, regiotaxivervoer, dagbestedingsvervoer en jeugdzorgvervoer) 1 juli 2017 t/m 30 juni 2020 Optionele verlenging is 3 x 1 jaar 1.000.000
Callcenter voor incidenteel vervoer 1 oktober 2021 t/m 30 juni 2023 Optionele verlenging is 2 x 1 jaar Voor 11 gemeenten 165.000
integrale inkoop Wmo 2015 en Jeugdwet 4 jaar vanaf 2019 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar 4.500.000
Huishoudelijke ondersteuning 2018 met optionele verlenging van 5 x 1 jaar 2.500.000
Raamovereenkomst Grootonderhoud Openbare Verlichting 21 juli 2021 tot 31 maart 2022 Dit is een tijdelijke overbruggingsovereenkomst Onderhoud 25.000 Vervangingen 145.000
Raamovereenkomst trapliften 2017 t/m 2020 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar Varieert per jaar
Uitbesteding afvalinzameling en -verwerking 2016 t/m 2020 Daarna jaarlijks verlengbaar 850.000
Overeenkomst Maintain Dorper Esch Start na oplevering verbouwing Dorper Esch. Looptijd 30 jaar Varieert per jaar Gemiddeld per jaar 335.000
Accountantsdiensten Boekjaar 2017 t/m 2019 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 60.000
WOZ diensten Boekjaar 2020 t/m 2022 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 50.000
Raambestek onderhoud elementenverharding Noaberkracht Dinkelland en Tubbergen Boekjaar 2019 t/m 2021 met een optionele verlengingsmogelijkheid van 3 x 1 jaar 65.000
Reiniging kolken en lijnafwatering 2 jaar vanaf mei 2020 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar 32.500
Afvoer groenafval en levering materialen 1 april 2020 tot en met 31 maart 2024 30.000
Verkeersborden en toebehoren gemeenten Dinkelland en Tubbergen 1 mei 2021 tot en met 30 april 2025 20.000

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatum

Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.

Toelichting en analyse op de baten en lasten

Programma's

Terug naar navigatie - Programma's

Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma en thema (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van €25.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2021 in het jaarverslag 2021, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarrekening 2021.

Programma Ambitiedeel
Ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 151 71 -80
Lasten 471 2.791 692 2.099
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -471 -2.640 -621 2.019
Onttrekkingen aan reserves 0 2.179 195 -1.984
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -471 -461 -425 36
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* We houden het rapport Samen Scholen 2030 actueel (zie voorstel budgetoverheveling) 15
* Interregge Kanaalallee Denekamp Nordhorn (zie voorstel budgetoverheveling) 30
* Werkbudget realistisch bouwen en wonen (zie voorstel budgetoverheveling) 13
58
Nadelen
* Spuk m.b.t. sportaccommodaties -10
* Privatisering Openluchtmuseum Ootmarsum -8
-18
* Per saldo overige voor- en nadelen -4
Totaal voordeel per saldo 36
Ambitie duurzaam Dinkelland
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 336 110 -227
Lasten 252 2.397 632 1.765
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -252 -2.061 -522 1.538
Onttrekkingen aan reserves 90 1.772 229 -1.543
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -162 -288 -293 -5
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*Samenwerking NOT energietransitie -3
-3
* Per saldo overige voor- en nadelen -2
Totaal nadeel per saldo -5
Ambitie sterke bedrijven
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 50 40 -10
Lasten 412 1.149 590 559
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -412 -1.099 -550 549
Onttrekkingen aan reserves 170 856 323 -533
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -242 -242 -226 16
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Toekomstgerichte erven - buitengebied 18
18
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -2
Totaal voordeel per saldo 16
Ambitie inclusieve samenleving
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 20 26 6
Lasten 286 546 446 100
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -286 -526 -420 106
Onttrekkingen aan reserves 254 363 258 -105
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -32 -162 -162 1
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 1
Totaal voordeel per saldo 1
Participatieprocessen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 0 0
Lasten 202 342 262 80
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -202 -342 -262 80
Onttrekkingen aan reserves 0 140 58 -82
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -202 -202 -204 -2
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -2
Totaal nadeel per saldo -2
Programma basisdeel
Programma bestuur en middelen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
BATEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 428 381 647 266
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 6.739 6.733 6.724 -9
2. Algemene uitkeringen 36.270 38.264 38.574 311
3. Dividend 1.362 4.100 4.109 9
4. Saldo financieringsfunctie 105 105 96 -9
5. Overhead 0 0 0 0
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0
7. Onvoorzien 0 0 0 0
TOTAAL BATEN 44.904 49.583 50.150 568
LASTEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 3.878 4.700 3.163 -1.537
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 48 45 46 0
2. Algemene uitkeringen 10 -59 10 69
3. Dividend 3 3 3 0
4. Saldo financieringsfunctie -331 -279 -258 21
5. Overhead 6.582 6.593 6.619 26
6. Vennootschapsbelasting 0
7. Onvoorzien 40 -3 0 3
TOTAAL LASTEN 10.230 11.000 9.582 -1.418
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 34.674 38.583 40.569 1.985
Onttrekkingen aan reserves 642 3.589 3.206 -383
Toevoegingen aan reserves 259 7.393 7.393 0
Resultaat van baten en lasten 35.057 34.779 36.381 1.602
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Raad en raadscommissies 17
* Voorziening pensioenen wethouders 326
* Bestuurlijke samenwerking (gemeenschappelijke regelingen) 16
* Representatie en presentatie 16
* Radboudzalen 206
* Juridische controlling 23
* Algemene uitkering (zie voorstel resultaatbestemming voor € 203.000) 242
* Stelpost corona (zie voorstel resultaatbestemming) 153
* Ijslandse Preventie Model (zie voorstel budgetoverheveling en resultaatbestemming) 336
* Verhoging taalniveau statushouders (zie voorstel budgetoverheveling) 62
* Uitvoeringsplan sociaal domein (zie voorstel resultaatbestemming) 120
* Stelpost looncompensatie 55
* Inburgering 33
* Versterking gemeentelijke antidiscriminatievoorziening 11
* Uitvoering en implementatie Breed offensief 10
* Voorschot onderschrijding BCF-plafond 84
* Rente belastingen 23
1.733
Nadelen
* Afstoten gemeentelijk vastgoed -34
* Organisatieondersteuning -53
* Onroerende zaakbelasting -34
-120
* Per saldo overige voor- en nadelen -10
Totaal voordeel per saldo 1.602
Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 0 0
Lasten 6.582 6.593 6.619 26
Kosten van de overhead -6.582 -6.593 -6.619 -26
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties
373 373 373 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties
-373 -373 -373 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -6.582 -6.593 -6.619 -26
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
0
Totaalbedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
0 0 0 0
Programma dienstverlening en burgerzaken
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 341 308 369 61
Lasten 867 911 908 3
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -527 -602 -538 64
Onttrekkingen aan reserves 0 75 75 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -527 -528 -464 64
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Burgerlijke stand 11
* Rijbewijzen 48
59
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 5
Totaal voordeel per saldo 64
Programma veiligheid
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 17 89 82 -7
Lasten 3.875 3.863 3.818 45
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.858 -3.774 -3.736 39
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.858 -3.774 -3.736 39
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Integrale veiligheid 53
53
Nadelen
*Beleid en uitvoering openbare orde en veiligheid -9
-9
* Per saldo overige voor- en nadelen -5
Totaal voordeel per saldo 39
Programma openbare ruimte en mobiliteit
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3.502 3.543 3.617 74
Lasten 8.718 8.275 8.248 26
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -5.216 -4.732 -4.632 100
Onttrekkingen aan reserves 679 320 302 -17
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -4.538 -4.412 -4.329 83
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Wegen 65
* Rioolaansluitingen individueel op verzoek 18
83
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
Totaal voordeel per saldo 83
Programma economie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.456 1.533 1.260 -273
Lasten 1.369 1.431 1.024 407
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 86 102 236 134
Onttrekkingen aan reserves 28 7 -82 -89
Toevoegingen aan reserves 17 11 31 -20
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 97 98 123 25
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Beleid en uitvoering economische promotie 23
* Toeristenbelasting 60
83
Nadelen
* Weekmarkten en standplaatsen -11
* Volksfeesten en -evenementen -15
* Forensenbelasting -32
-58
* Per saldo overige voor- en nadelen 0
Totaal voordeel per saldo 25
Programma onderwijs
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 95 211 120 -91
Lasten 1.719 1.902 1.707 195
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.625 -1.692 -1.587 105
Onttrekkingen aan reserves 0 1 1 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.625 -1.691 -1.586 105
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Huisvesting bijzonder basisonderwijs 41
* Leerlingenvervoer 58
* Onderwijsachterstandenbeleid 16
115
Nadelen
* Vergoeding bewegingsonderwijs -11
-11
* Per saldo overige voor- en nadelen 1
Totaal voordeel per saldo 105
Programma sport en accommondaties
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.134 1.355 1.367 12
Lasten 3.551 3.806 3.593 213
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -2.417 -2.451 -2.226 225
Onttrekkingen aan reserves 221 260 212 -48
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -2.196 -2.191 -2.014 177
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Subsidies, beleid en uitvoering m.b.t sport (zie ook voorstel budgetoverheveling i.z. sportformateur voor € 7.500)
28
* Gemeentelijke binnensportaccommodaties en zwembaden 165
194
Nadelen
* Sportondersteuning -16
-16
* Per saldo overige voor- en nadelen
Totaal voordeel per saldo 177
Programma cultuur en recreatie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 43 177 133 -44
Lasten 1.039 1.305 1.182 123
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -996 -1.128 -1.049 79
Onttrekkingen aan reserves 22 165 103 -62
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -974 -964 -946 17
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Muziekonderwijs 8
* Beleid en uitvoering cultureel erfgoed 6
14
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 3
Totaal voordeel per saldo 17
Programma sociaal domein
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3.657 5.317 5.049 -268
Lasten 23.037 24.511 24.414 98
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -19.379 -19.194 -19.364 -170
Onttrekkingen aan reserves 0 162 149 -13
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -19.379 -19.032 -19.215 -183
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen 15
* Wet inburgering (zie ook voorstel budgetoverheveling) 49
* Minimabeleid 35
* Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 64
* TONK 29
* Sociale werkvoorziening 143
* Wmo beleid en uitv.Maatwerkdienstverlening 18+ 69
* Huishoudelijke ondersteuning 21
* Schuldhulpverlening 16
* Wmo ondersteuning individueel 150
* Wmo Dakje 2 doelgroep 18+ LVB 19
* 609
Nadelen
* Beleid en uitvoering Samenkracht en burgerparticipatie -25
* Vluchtelingen -35
* Bijstandsuitkeringen -235
* Hulpmiddelen -27
* Vervoer dagbesteding -22
* Eigen bijdrage/abonnementstarief Wmo -46
* Wmo ondersteuning groep -52
* Jeugdzorg -340
-783
* Per saldo overige voor- en nadelen -9
Totaal nadeel per saldo -183
Opmerking m.b.t. eigen bijdragen/abonementstarief WMO huishoudelijke hulp
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen/abonementstarief door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen/abonementstarief geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen/abonementstarief kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau.
Programma milieu
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.746 1.782 1.886 104
Lasten 1.565 1.666 1.738 -72
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 181 116 148 32
Onttrekkingen aan reserves 0 34 34 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 181 150 182 32
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Lijkschouwing en uitvaarten 7
* Bodemkwaliteit (zie ook voorstel budgetoverheveling) 12
* Sanering Diepengoor 10
29
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 3
Totaal voordeel per saldo 32
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 4.216 4.170 5.123 953
Lasten 4.750 4.458 5.169 -711
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -534 -288 -46 242
Onttrekkingen aan reserves 0 36 140 104
Toevoegingen aan reserves 595 828 884 -57
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.129 -1.079 -790 290
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Bestemmingsplanwijzigingen 80
* Omgevingsvergunningen 167
* Toezicht/handhaving bouwen en slopen (zie ook voorstel budgetoverheveling) 92
339
Nadelen
* Nabetaling grondverwerving -50
-50
* Per saldo overige voor- en nadelen 1
Totaal voordeel per saldo 290