Ben Blokhuis & Benno Brand
Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenVoor de gemeente is van het van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon- en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet zowel voorzien in een kwantitatieve als een kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste. De inrichting van de fysieke leefomgeving raakt in die zin dan ook alle agenda's die zijn opgenomen in het koersdocument.
(Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen
Terug naar navigatie - (Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningenIntegrale ontwikkelingsvisie bedrijventerreinen
Detailhandelsstructuurvisie 2015
Voor een actueel totaalbeeld van de vastgestelde beleidsnota's en verordeningen verwijzen we u naar: Overheid.nl
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Woningvoorraad: 11.047
- Gemiddeld bouwjaar woningvoorraad: 1977
- Mediane vraagprijs woningen: € 345.966
- Gemiddelde vraagprijs woningen: € 414.294
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenOnder het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening vallen de volgende verbonden partijen:
- Omgevingsdienst Twente: Informatie is te vinden via de volgende link: ODT.
Wat hebben we in 2021 gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2021 gedaan?Ruimte en leefomgeving
De trend van meer plannen ontwikkelen in samenspraak met de samenleving is doorgezet, ook in de ruimtelijke planvorming.
De voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet is in 2021 voortgezet. Bij mogelijke aanpassingen van bestaand beleid of het opzetten van nieuw beleid is afgewogen hoe dit in het licht van de nieuwe Omgevingswet past. Hierbij heeft een nauwe samenwerking plaatsgevonden met de participatieprocessen.
Grondexploitatie
Afgelopen jaar zijn de gronduitgiftes opgestart voor de plannen Hopmanstraat (6 kavels), Commanderie Erve Molenbeek (7 kavels), Deurninger es Vierde Veld (11 kavels), Noord Deurningen (8 kavels) en Saasveld De Lenne (15 kavels) Alle kavels zijn verkocht. Daarnaast zijn bestemmingsplanprocedures opgestart voor Spikkert 3e fase (37 kavels) en Brookhuis Noord West (24 kavels).
In december zijn een tweetal verkoopovereenkomsten met de woningstichting gesloten voor de verkoop van 4 kavels in het Spikkert 3e fase en 7 kavels in het plan Brookhuis Noord West ten behoeve van sociale huurwoningen. Naar verwachting zal de reguliere gronduitgifte voor deze plannen in 2022 gaan plaatsvinden.
Woonvisie 2021-2026
In juli 2021 is de nieuwe gemeentelijke Woonvisie 2021-2026 vastgesteld. De Woonvisie 2021-2026 vormt de basis voor het uitvoeren van het woningbouwprogramma en het maken van prestatieafspraken met de corporatie. Op basis van het in de visie opgenomen woningbouwprogramma zijn in verschillende kernen woningbouwplannen in planologische procedure gebracht.
Starterslening
De verordening van de starterslening is in het eerste half jaar 2021 aangepast, met dien verstande dat het leenbedrag is verhoogd bedrag naar € 30.000 en de maximale verwervingskosten zijn verhoogd naar € 275.000.
Gevolgen corona
Terug naar navigatie - Gevolgen coronaDe coronacrisis heeft in 2021 geen bijzondere gevolgen gehad voor het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening. De mogelijke gevolgen voor de komende jaren vallen op dit moment (nog) niet in te schatten.
Aangenomen moties en amendementen
Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementenMoties
Huisvesting arbeidsmigranten
In de raadsvergadering van 20 april 2021 is de motie Huisvesting arbeidsmigranten aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:
- Aanvullend beleid te ontwikkelen voor het huisvesten van arbeidsmigranten in de kernen van Dinkelland waarbij wordt uitgegaan van bovenstaande overwegingen.
- Aanvullend beleid te ontwikkelen voor het huisvesten van arbeidsmigranten in het buitengebied die voldoen aan de criteria van de 'Nationale verklaring huisvesting EU-arbeidsmigranten'.
- Bij de eerste evaluatie aanvullend beleid huisvesting arbeidsmigranten Dinkelland aan de raad voor te leggen zoals bedoeld sub 1 en 2 en daarbij de op dat moment bestaande nationale regelgeving voor de huisvesting van arbeidsmigranten te betrekken.
Stand van zaken: De motie is in behandeling.
Huisvesting starters en statushouders
In de raadsvergadering van 30 november 2021 is de motie Huisvestiging starters en statushouders aangenomen. Middels deze motie verzoekt de raad het college om:
- Te onderzoeken welke gronden geschikt zijn (te maken) voor de realisatie van clusters van semi-permanente woningen.
- Te onderzoeken welke geschikte woonconcepten of woonproducten binnen enkele maanden gerealiseerd kunnen worden.
- Te onderzoeken waar exploitatie en financiering kunnen worden ondergebracht.
- Over deze onderzoeken zo spoedig mogelijk aan de gemeenteraad te rapporteren.
Stand van zaken: De motie is in behandeling.
Zelfbewoningsplicht huurwoningen
In de raadsvergadering van 21 september 2021 is de motie Zelfbewoningsplicht huurwoningen aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:
- Op korte termijn de mogelijkheid en wenselijkheid van invoering van het systeem van zeflbewoningsplicht voor koopwoningen in Dinkelland te onderzoeken, met daarin aandacht voor:
- De eventuele mogelijkheden binnen de ozb;
- Zowel nieuwbouw als bestaande woningen;
- De raad uiterlijk in november over de resultaten van dit onderzoek te informeren, zodat de raad zich nog dit jaar een afgewogen oordeel kan vormen over dit onderwerp en daarover eventueel een besluit kan nemen.
Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.
De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2021.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.
Indicator |
2019 |
2020 |
2021 |
Gemiddelde WOZ waarde (duizend euro) | 285,0 | 299,0 | 314,0 |
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen) | 4,6 | nnb | nnb |
Demografische druk (percentage) | 79,6 | 79,3 | 79,4 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (in euro's) | 744,0 | 752,0 | 773,0 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (in euro's) | 769,0 | 776,0 | 797,0 |
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/volkshuisvesting--ro-en-stadsvernieuwing - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenRaming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 4.216 | 4.170 | 5.123 | 953 | ||||
Lasten | 4.750 | 4.458 | 5.169 | -711 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -534 | -288 | -46 | 242 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 36 | 140 | 104 | ||||
Toevoegingen aan reserves | 595 | 828 | 884 | -57 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -1.129 | -1.079 | -790 | 290 |
Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.
Bestemmingsplanwijzigingen (voordeel €80.000)
In 2021 zijn een aantal procedures voor relatief grote bouwplannen afgerond. De leges worden bepaald aan de hand van de bouwkosten, waardoor de werkelijke legesopbrengsten hoger zijn uitgevallen dan begroot.
Omgevingsvergunningen (voordeel €167.000)
Het voordeel is ontstaan door het herstel van de leges die in 2020 opgelegd hadden moeten worden, maar door softwareproblemen niet zijn opgelegd in voorgenoemd jaar. Daarnaast zijn de aanvragen/procedures toegenomen, waardoor ook de leges zijn toegenomen.
Toezicht/handhaving bouwen en slopen (voordeel €92.000)
Dit budget heeft betrekking op de zaak Wyllandrie. Omdat er opnieuw bezwaar is ingediend loopt dit project door in 2022. Het voorstel is dan ook om het restantbudget van €92.000 over te hevelen naar 2022.
Nabetaling grondverwerving (nadeel €50.000)
De gemeente heeft een perceel aangekocht in 2020 en deze vervolgens geactiveerd in voorgenoemd jaar. In 2021 heeft nog een nabetaling plaatsgevonden van €50.000. Doordat de nabetaling een jaar later heeft plaatsgevonden kan deze conform regelgeving BBV niet meer geactiveerd worden. De nabetaling komt voor rekening van het resultaat in 2021.
Mutaties reserves
Het verschil op de mutaties van de reserves betreft voornamelijk hogere mutaties m.b.t. winst- en verliesnemingen en vrijval verliesvoorziening van de grondexploitaties voor €47.000.
Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2021 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".