Programma Dienstverlening & burgerzaken

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner. 

 

We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.

 

Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.

Wat hebben we in 2021 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2021 gedaan?

Net als in 2020 hebben wij in 2021 opnieuw te maken gehad met het coronavirus. De burgers hebben ondanks dit virus en een aantal mutaties binnen het team niets gemerkt.

  • de dienstverlening ging gewoon door
  • het totaal aantal klachten nagenoeg nihil

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Verkiezingen

In verband met corona hebben de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 extra inzet en inspanning van ons gevraagd in 2021, omdat wij wederom te maken hebben met dit virus. Het wordt een verkiezing verspreid over drie dagen en niet alleen voor de 70-plussers maar nu voor iedereen.

 

Huwelijken

Door corona hebben in 2021 veel huwelijken niet plaats kunnen vinden. De meeste huwelijken zijn doorgeschoven naar 2022. Dit heeft gezorgd voor een lagere opbrengst in 2021. De planning en de voorbereidingen hiervan hebben geleid tot grote inzet van het team.

 

Reisdocumenten

In 2021 hadden wij te maken met een toeloop van het aantal aanvragen van reisdocumenten. Oorzaak hiervan was de cyclus van vijf jaar waarbij de documenten bij de kinderen was verlopen. Dit heeft gezorgd voor een hogere opbrengst in 2021 en extra inzet van het team.

 

Rijbewijzen

Net als bij de reisdocumenten hadden wij hier ook te maken met een toeloop van het aantal aanvragen van rijbewijzen. Wij hadden hier niet te maken met een cyclus van vijf jaar maar met tien jaar. Dit heeft eveneens gezorgd voor een hogere opbrengst in 2021 en extra inzet van het team.

 

Doorontwikkeling

De dienstverlening is verder uitgebreid door nog meer producten digitaal aan te bieden.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 341 308 369 61
Lasten 867 911 908 3
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -527 -602 -538 64
Onttrekkingen aan reserves 0 75 75 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -527 -528 -464 64

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 


Rijbewijzen (voordeel €48.000)

In 2021 zijn er meer rijbewijzen aangevraagd dan we verwachtten. Dit resulteert in een voordeel op inkomsten rijbewijzen.

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2021 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".