Programma Openbare ruimte & mobiliteit

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De openbare ruimte is van iedereen en dat betekent dat die voor iedereen goed toegankelijk moet zijn. Straten en wegen moeten veilig zijn; bij de inrichting hiervan wordt met de wensen en eisen van ouderen, kinderen en mindervaliden rekening gehouden. Samen met onder meer de provincie Overijssel wordt Dinkelland verkeersveiliger en zo goed mogelijk bereikbaar.

 

We dragen als gemeente zorg voor het gebruik, beheer en onderhoud van onze kernen en buitengebieden van vandaag en morgen. We werken aan een aantrekkelijke leefomgeving voor inwoners en bedrijven, waar mensen zich thuis voelen en met plezier gebruik maken van de openbare ruimte. We onderzoeken hoe we de beleving en tevredenheid van alle gebruikers van de openbare ruimte in de komende jaren kunnen meenemen bij nieuwe keuzes voor inrichting en onderhoud.

 

Daarnaast beheert en onderhoudt de gemeente wegen, openbare verlichting,  verkeersvoorzieningen en openbaar groen.  Wanneer er iets in de openbare ruimte stuk is, kunnen inwoners dat melden bij de gemeente. Ook als het gaat om rondslingerend afval, vernielingen of ongedierte. Zo houden we onze gemeente samen leefbaar.

 

Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is vastgesteld in het beleidsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Voor het beheer van de wegen en het groen wordt de Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte van de CROW gebruikt. Daarnaast is in het beleidsplan ‘Verlichten openbare ruimte’ de uitgangspunten en keuzes voor het beleid omtrent openbare verlichting beschreven.

 

Om de in totaal zo’n 590 kilometer riolering van de gemeente Dinkelland te onderhouden en vervangen, zijn de kaders en het beleid hiervoor vastgelegd in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). 

Wat hebben we in 2021 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2021 gedaan?

Im MijnDinkelland2030!

Binnen het proces Mijn Dinkelland 2030! kijkt de gemeente Dinkelland samen met haar inwoners naar de toekomstige leefbaarheid in iedere kern. Dat betekent ook dat inwoners meer inspraak krijgen over onder andere de openbare ruimte. Het is niet langer alleen de gemeente die bepaalt waar welke soort bomen en soort struiken worden geplant en waar bankjes of speeltoestellen moeten staan, maar ook de buurt zelf, die samen met de Contactpersoon Openbare Ruimte (COR) plannen maakt over de manier waarop de openbare ruimte in hun wijk of buurt eruit zou moeten zien.

 

Uitvoeringsplan KOG

In navolging van het KOG is een uitvoeringsplan opgesteld. Dit uitvoeringsplan bestond uit een globale planning, voor de jaren 2021 t/m 2024, met eenmalige maatregelen die we gaan uitvoeren m.b.t. groen en spelen, zoals: renovaties, omvormingen en herstelwerkzaamheden.
Aan de hand van de planning van werkzaamheden is er in 2021 een budget geraamd van € 479.375, dat gedekt is uit de nieuwe bestemmingsreserve "onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen".

 

In 2021 zijn de volgende projecten uitgevoerd:

  • Aan de Schimmelpenninck van der Oyehof in Ootmarsum is alle verharding en groen gerenoveerd. Daarnaast worden er toevoegingen gedaan aan de speelvoorzieningen. Aan de Stobbenkamp zijn groenvakken omgevormd en nieuwe bomen aangeplant. 
  • Aan de Oranjestraat in Rossum zijn nieuwe bomen aangeplant en gaan we het trottoir herstellen.
  • Project ‘’De Janskamp’’ in Denekamp zou begin dit jaar ook aanvangen. Deze wordt echter verplaatst naar volgend jaar vanwege het vertraagde proces met vergunningen. In Denekamp hebben we wel aan de Begoniastraat, de Roerdomp en de Burgemeester Wyniastraat bomen geplant en groenvakken omgevormd.
  • In Lattrop hebben we aan de Kraakenhof en de Brandkolk alle groenvakken omgevormd.
  • Aan de Varwick en de Aarnink in Tilligte hebben we groenvakken omgevormd en nieuwe bomen geplant.
  • In Deurningen hebben we aan de Molemansstraat het plantsoen omgevormd en een picknickbank voor de buurt geplaatst

 

Uitvoeringsplan Biodiversiteit

Het uitvoeringsplan Biodiversiteit is in april 2020, vooruitlopend op het KOG, vastgesteld in de gemeenteraad van Dinkelland. Dit uitvoeringsplan behelst maatregelen die doorgevoerd moeten worden in het berm- en slootbeheer voor het bevorderen van de biodiversiteit en sluit perfect aan bij de ambities in het KOG. Om dit uitvoeringsplan nog concreter en praktisch uitvoerbaar te maken is begin 2021 begonnen met het opstellen van een bermbeheerplan. Het opstellen van dit bermbeheerplan wordt gefinancierd vanuit een provinciale subsidie. Dit bermbeheerplan geeft inzicht in hoe, welke bermen beheerd moeten worden. Hierdoor wordt maatwerk geleverd en wordt er optimaal ingezet op het bevorderen van de biodiversiteit.

 

We hebben op dit moment één maai-zuig-combinatie bij Noaberkracht waarmee niet alles gemaaid kan worden.  Hiervoor huren we extra capaciteit in.

 

Bij het vaststellen van het ‘’uitvoeringsplan biodiversiteit’’ is er bij het opstellen van de begroting 2021 voor een periode van 2 jaar een totaal bedrag van € 180.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag is toegevoegd aan de bestemmingsreserve  ''Onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen''. Deze middelen zijn nodig om het bermbeheer volgens het bermbeheerplan uit te voeren.

 

Beeldkwaliteitsplan

Het Beeldkwaliteitsplan is in april 2020, vooruitlopend op het KOG, vastgesteld in de gemeenteraad van Dinkelland. Dit plan beschrijft hoe om te gaan met het dagelijks onderhoud van o.a. plantsoenen, gazons en hagen. Bij de herijking waren biodiversiteit en klimaatadaptatie, aansluitend op de KOG, belangrijke speerpunten. De conclusie was dat er ingezet moest worden op gezonde en volle groenvakken. Om dit op het gewenste onderhoudsniveau te kunnen uitvoeren moesten er éénmalige maatregelen gedaan worden, zoals: omvormen en inboeten van plantsoenen. In 2021 is hiermee begonnen. We hebben in verschillende kernen, met buurtbewoners, veel groenvakken omgevormd en ingeboet en we zijn hier nog steeds mee bezig. We bevorderen hierdoor niet alleen de biodiversiteit maar versterken ook de leefbaarheid in de wijken.

 

Hondenlosloopgebieden

In 2021 is in de APV opgenomen dat honden los mogen lopen op het door college aangewezen plekken. We hebben hier middels de nota 'Hondenwelzijn' meer invulling aangegeven. In deze nota zijn criteria opgesteld waar een hondenlosloopgebied aan moet voldoen. 

 

Riolering Dinkelland

Rioolvervanging Laagsestraat Ootmarsum

De voorbereiding van het project is gestart. Naar aanleiding van info avonden met bewoners en stadsberaad wordt het project uitgebreid met werkzaamheden in Oud Ootmarsum, in combinatie met het groot onderhoud wegen.  Gelijktijdig met de rioolvervanging wordt er een regenwaterriool aangelegd. De voorbereiding wordt in het 2e kwartaal 2022 zodat de uitvoering in het 3e kwartaal 2022 gaat starten.

 

Rioolvervanging IJsbaanstraat- Landweerstraat Denekamp

De voorbereiding van het project is gestart. Gelijktijdig met de rioolvervanging wordt er een regenwaterriool aangelegd. De voorbereiding wordt in het 2e kwartaal 2022 afgerond zodat de uitvoering in het 3e kwartaal 2022 gaat starten.

 

Rioolvervanging Odemarusstraat Ootmarsum

De voorbereiding van het project is gestart. Gelijktijdig met de rioolvervanging wordt er een regenwaterriool aangelegd. De voorbereiding wordt in het 2e kwartaal 2022 afgerond zodat de uitvoering in het 3e kwartaal 2022 gaat starten.

 

Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2021-2025

Het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie is in 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. De projecten in de Bromeliastraat en pr. Bernhardstraat in Denekamp zijn in voorbereiding, waarbij in het 2e kwartaal 2022 info avonden voor bewoners worden georganiseerd. Risico analyses zijn uitgewerkt in een kansen kaart. Uitvoering staat voor 2e helft 2022 gepland.

 

Samen met de gemeenteraad herijken van de beeldkwaliteit van de openbare ruimte

Resultaat: Alle onderhoudsniveaus zijn op niveau C vastgesteld met uitzondering van de volgende beheergroepen:

  • Technisch onderhoud trottoirs op B
  • Technisch onderhoud groene elementen op A
  • Wadi’s worden niet meer o.b.v. beeldkwaliteit onderhouden maar 2x per jaar gemaaid en afgezogen.

Stand van zaken: In april 2020 door de raad vastgesteld met een evaluatie over twee jaar

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

De coronacrisis heeft in 2021 geen bijzondere gevolgen gehad  voor het programma Openbare ruimte & mobiliteit. Wel zien we in de volle breedte een stijging van de prijzen waar we de komende jaren ongetwijfeld mee worden geconfronteerd.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Haalbaarheidsonderzoek vrijliggend fietspad Brandlichterweg

In de raadsvergadering van 25 mei 2021 is de motie Haalbaarheidsonderzoek vrijliggend fietspad Brandlichterweg aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  1. Met aanwonenden en gebruikers in gesprek te gaan en de uitkomsten onderdeel te laten zijn van het haalbaarheidsonderzoek.
  2. Te onderzoeken of grondeigena(a)r(en) willen meewerken aan de inpasbaarheid van het vrijliggend fietspad.
  3. Te onderzoeken of financiële bijdragen van andere overheden of derden, bijvoorbeeld in de vorm van subsidie, mogelijk zijn ten behoeve van de realisatie van het vrijlligend fietspad.
  4. De raad uiterlijk oktober 2021 te informeren over de uitkomsten, en afhankelijk van deze uitkomsten te komen met een voorstel voor vervolg.

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3.502 3.543 3.617 74
Lasten 8.718 8.275 8.248 26
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -5.216 -4.732 -4.632 100
Onttrekkingen aan reserves 679 320 302 -17
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -4.538 -4.412 -4.329 83

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Wegen (voordeel €65.000) 

Dit voordeel is ontstaan door verschillende oorzaken:

De jaarlijkse watersysteemheffing is al enkele jaren structureel lager dan de raming. In 2021 is hier een voordeel ontstaan van € 21.000.  De raming zou o.b.v. de gemiddeld werkelijke kosten over de laatst 3 jaar met € 18.828 kunnen worden verlaagd tot een structureel bedrag van € 36.000. Dit zal worden meegenomen in het programmajournaal 2022.

 

Bij het totaalbudget MOP-wegen en aankoop materialen is een voordeel ontstaan van € 13.000. De jaarlijkse budgetten voor asfaltonderhoud en elementenverharding zijn niet volledig aangesproken, al het geplande onderhoud is uitgevoerd.

 

Op basis van de provinciale subsidieregeling Duurzaam Veilig is  voor kleine infra werkzaamheden subsidie ontvangen.  De werkzaamheden hebben onder ander betrekking op leggen graskleien als bermverharding langs de Postweg, Oude Postweg en Zandbongenweg. Hiervoor is in de begroting geen rekening mee gehouden. Daarnaast is zijn er bedragen ontvangen in het kader van de wet Moor. Dit alles komt op een voordeel van € 31.000.

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk lagere onttrekkingen voor het uitvoeringsplan KOG voor €16.000. zie hiervoor ook voorstel budgetoverheveling.  In het tweede programmajournaal 2021 is reeds een bedrag van € 400.000  van de jaarschijf 2021 afgeraamd.

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2021 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".