Programma Economie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Aan de hand van de speerpunten detailhandel (vitale winkelgebieden in kernen), bedrijventerreinen en dienstverlening creëert de gemeente Dinkelland een zo optimaal mogelijk ondernemersklimaat. Wij willen daarbij ruimte blijven bieden voor (bijzondere) initiatieven van ondernemers, zodat optimaal en adequaat kan worden ingespeeld op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en economische trends.

 

De bedrijfsconsulent (ondersteund door een ondernemersserviceteam) vormt hierbij als eerste aanspreekpunt voor ondernemers de schakel tussen de gemeente en het bedrijfsleven en probeert de ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. Daarnaast wordt er actief ingezet op de (her)ontwikkeling, realisatie en uitgifte van bedrijfskavels en bedrijfsruimte, de uitvoering van de detailhandelsagenda/retaildeal en regionale samenwerking (met name in de vorm van regionale acquisitie).

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Economie maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal verkooppunten: 406

 

Leegstand winkelvloeroppervlak (2021):

Wat hebben we in 2021 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2021 gedaan?

Bedrijventerreinen

Het merendeel van de kavels op de bedrijventerreinen in Ootmarsum, Denekamp en Weerselo is gereserveerd of verkocht. Wij onderzoeken momenteel de behoefte naar (en uitbreidingsmogelijkheden van) bedrijventerreinen voor de middellange termijn, zodat ook in de toekomst in de vraag naar bedrijfskavels kan worden voorzien. 

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

In 2021 is er vanuit het programma economie vooral extra inzet gepleegd via de bedrijfsconsulenten om zo goed mogelijk in gesprek te blijven met de verschillende ondernemers en hen daar waar mogelijk te ondersteunen. Het coronavirus heeft geen grote gevolgen gehad voor het programma economie. Voor het overige wordt verwezen naar ambitie ‘Sterke bedrijvigheid’.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Zonnevelden

In de raadsvergadering van 16 april 2019 is de motie 'Ontwikkelingsmogelijkheden voor grootschalige zonnevelden in Noordoost Twente' unaniem aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  • Eventuele aanvragen voor zonnevelden op cultuurgronden, essen, stuwwalgebieden en historische landgoederen niet toe te kennen tot aan het moment dat de beoordeling door het Rijk van het bod RES Twente bekend is;
  • De evaluatie van de Notitie 'Ontwikkelingsmogelijkheden voor grootschalige zonnevelden in Noordoost Twente' een jaar na vaststelling, of zoveel eerder als de beoordeling van het Rijk van de RES Twente bekend is, uit te voeren;
  • In de evaluatie te overwegen of op basis van de aangewezen zoekgebieden uit de RES Twente, cultuurgronden, essen, stuwwalgebieden en historische landgoederen die niet aangewezen zijn uit te sluiten voor realisatie van zonnevelden, of onder voorwaarden van draagvlak toch toe te staan.

Stand van zaken:  De motie is in behandeling.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2019

 

WaterstofHub

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie WaterstofHub aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. Er zorg voor te dragen dat de gemeente Dinkelland zich aansluit bij de H2-Hub Twente;
  2. Deze motie te delen met de NOT-gemeenten Tubbergen, Oldenzaal en Losser, en met de andere Twentse gemeenten;
  3. Op basis van het wel of niet aansluiten van de andere NOT-gemeenten de kosten voor aansluiten bij de H2-Hub Twente te financieren uit de RIBAM (Reserve Incidenteel Beschikbare Algemene Middelen);
  4. De ervaringen na aansluiting bij de H2-Hub Twente na 2 jaar te evalueren en deze te delen met de raad;
  5. In het scenario dat de NOT-gemeenten wel willen aansluiten een gepaste werkvorm te bedenken voor de gezamenlijke NOT-bijeenkomst in september waarbij gezammelijk een onderzoeksvraag geformuleerd kan worden.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Dinkellandpas

In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Dinkellandpas aangenomen. Middels deze motie verzoekt de raad het college om:

  • Te onderzoeken of de Dinkellandpas in onze gemeente ingevoerd kan worden;
  • Te bezien welke gepersonaliseerde regelingen in de Dinkellandpas kunnen worden ondergebracht;
  • De lokale ondernemers en instellingen nadrukkelijk bij dit onderzoek te betrekken;
  • Over de mogelijkheid voorafgaand aan de begrotingsbehandeling aan de gemeenteraad te rapporteren.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

2019

2020

2021

Functiemenging (percentage) 51,9 52,1 nnb
Vestigingen van bedrijven (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) 162,3 169,3 nnb

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/economie-2 - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.456 1.533 1.260 -273
Lasten 1.369 1.431 1.024 407
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 86 102 236 134
Onttrekkingen aan reserves 28 7 -82 -89
Toevoegingen aan reserves 17 11 31 -20
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 97 98 123 25

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Toeristenbelasting (voordeel €60.000)

In 2021 is de toeristenbelasting over het jaar 2020 ontvangen. De inschatting was dat de inkomst toeristenbelasting over 2020 gelijk zou zijn aan het begrote bedrag: €360.000. In werkelijkheid bleek de inkomst toeristenbelasting over het jaar 2020 €420.000. Hierdoor ontstaat het voordeel van €60.000.

 

Forensenbelasting (nadeel €32.000)

Voor 2021 was een begrote inkomst forensenbelasting opgenomen van €128.000. De werkelijke inkomst forensenbelasting was €96.000.

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk hogere dotaties m.b.t. winstnemingen en vrijval verliesvoorzieningen van de grondexploitaties voor €69.000. 

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2021 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".