John Joosten & Ben Blokhuis
Programma Bestuur & middelen
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenHet bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten 21 inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: CDA acht zetels, Lokaal Dinkelland zeven zetels, VVD drie zetels, GroenLinks één zetel, PvdA één zetel en Burgerbelangen Dinkelland één zetel. Het college van Burgemeester en Wethouders wordt naast de burgemeester gevormd door drie wethouders.
Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Dinkelland doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen.
De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Tubbergen. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Tubbergen voortzetten.
(Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen
Terug naar navigatie - (Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningenAlgemene subsidieverordening 2018
Beleidskader verbonden partijen 2019
Nota geldleningen en garantstelling 2010
Nota reserves en voorzieningen 2019-2022
Verordening onroerendezaakbelastingen 2021
Verordening toeristenbelasting 2021
Verordening behandeling bezwaarschriften 2014
Gedragscode integriteit politieke ambtsdragers 2018
Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019
Verordening op de rekenkamercommissie 2019
Voor een actueel totaalbeeld van de vastgestelde beleidsnota's en verordeningen verwijzen we u naar: Overheid.nl
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Bestuur & middelen maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Aantal inwoners: 26.607
- Gemiddelde leeftijd: 44,0 jaar
- Aantal huishoudens: 10.445
- Aandeel alleenwonenden: 25,8%
- Gemiddeld betaalde ozb: €385
Prognose bevolkingsontwikkeling:
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenOnder het programma Bestuur & middelen vallen de volgende verbonden partijen:
- Noaberkracht Dinkelland Tubbergen: samenwerkingsverband van de gemeenten Tubbergen en Dinkelland in de vorm van een gemeenschappelijke regeling.
- Stichting Twenteboard: Informatie is te vinden via de volgende link: Twenteboard.
- Cogas: Informatie is te vinden via de volgende link: Cogas.
- Enexis Holding: Informatie is te vinden via de volgende link: Enexis.
- Wadinko: Informatie is te vinden via de volgende link: Wadinko.
- BNG: Informatie is te vinden via de volgende link: BNG.
- EUREGIO: Informatie is te vinden via de volgende link: EUREGIO.
Wat hebben we in 2021 gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2021 gedaan?Herijking gemeentefonds
Het Rijk werkt samen met de VNG aan een herijking van de verdeling van het gemeentefonds. Deze herijking moet leiden tot een toekomstbestendige verdeling met als uitgangspunten stabiliteit, vereenvoudiging, en uitlegbaarheid. Deze herijking was in eerste instantie opgedeeld in de volgende twee onderdelen:
- Sociaal domein
- Het klassieke deel
Als onderdeel van de herijking van het klassieke deel is ook de inkomstenverevening benoemd. Gaandeweg bleek dat deze inkomstenverevening dermate belangrijk kan zijn in de totale herijking dat vanaf medio 2019 feitelijk wordt gesproken over drie onderdelen.
In totaliteit heeft deze herijking betrekking op een totaalbedrag van € 30 miljard. Invoering van de nieuwe verdeling is verschoven van het jaar 2021 naar 2022. Reden voor deze verschuiving was gelegen in de forse herverdeel effecten die de eerste uitkomsten lieten zien. Er was vooral een verschuiving van kleine (plattelands)gemeenten naar grote gemeenten met een centrumfunctie en van gemeenten in het oosten van het land naar het westen va het land waarneembaar. Aan de hand van deze te verwachten negatieve herverdeeleffecten hebben wij in meerjarig perspectief rekening gehouden met een nadeel per inwoner. In 2021 zijn meerdere voorlopige berekeningen en reacties naar buiten gekomen.
Extra middelen via algemene uitkering voor jeugd
Op 2 juni 2021 hebben de VNG en het Rijk in een bestuurlijk overleg gesproken over de uitspraak van de Commissie van Wijzen inzake het jeugddossier. Op basis van de afspraken in dit overleg stelt het rijk voor 2022 € 1,314 miljard extra ter beschikking aan gemeenten ter compensatie voor de tekorten op het gebied van jeugdhulp. Hiermee volgt het kabinet de uitspraak van de Commissie. In het overleg is ook vastgesteld dat het nieuwe kabinet een besluit dient te nemen over de structurele financiële bekostiging van gemeenten vanaf 2023 op dit dossier en dat rijk en VNG zich committeren aan een Hervormingsagenda Jeugd. Deze agenda dient voor 1 januari 2022 te worden opgesteld.
Dividend Cogas
In het 1e programmajournaal hebben we u gemeld dat tijdens de aandeelhoudervergadering (AvA) van 16 december 2020 de aandeelhouders van Cogas hebben ingestemd met de verkoop van het 50% belang in Cogas Kabel Infra B.V. Tevens is besloten dat een dividendafbouwfonds ter grootte van € 25 miljoen wordt ingesteld: 5 jaar lang wordt jaarlijks € 5 miljoen uitgekeerd aan de aandeelhouders zodat de dividenduitkering van Cogas aan de aandeelhoudende gemeenten met het wegvallen van het CKI-dividend voor een periode van vijf jaar op peil gehouden kan worden. Dit betekende concreet dat het dividend dat we al jaren gewend zijn te ontvangen van Cogas nog 5 jaar op niveau blijft en daarna terugvalt naar de helft.
Aanvullend hebben de aandeelhouders tijdens de AvA van 25 juni 2021 besloten tot een aanvullende uitkering van € 30 miljoen uit de opbrengst van de verkoop van het 50% belang in Cogas Kabel Infra B.V. Dit betekende voor Dinkelland een extra dividendopbrengst in 2021 van € 2.729.400.
Transitie Regio Twente
Op 1 juli 2020 hebben de 14 Twentse gemeenten een transitieplan voor de Regio Twente vastgesteld. Uitvoering van dit plan heeft geleid tot een nieuwe samenwerkingsstructuur die op 8 juli 2021 is ingegaan. Het taakveld sociaaleconomische structuurversterking van Twente is ondergebracht bij de Stichting Twente Board. In de stichting werken vertegenwoordigers van de Twentse ondernemers, het Twents onderwijs en de Twentse overheden nauw met elkaar samen.
De Regeling Regio Twente is omgevormd tot de Gemeenschappelijke Regeling Gezondheid. Deze organisatie is belast met de uitvoering van de taken van de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD), de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT) , Veilig Thuis Twente (VTT), Samen 14 (de vrijwillige samenwerking van de 14 Twentse gemeenten gericht op de onderlinge afstemming van het zorg- en jeugdhulpbeleid) en Kennispunt Twente (gezamenlijk kennis- en informatieplatform). Tot 1 januari 2022 voert de GR Gezondheid ook het beheer en onderhoud van de recreatieve routes en de recreatieparken Het Rutbeek in Enschede, Het Lageveld in Wierden en Het Hulsbeek in Oldenzaal uit. Daarna worden deze taken ondergebracht bij het Recreatieschap Twente.
De vrijwillige samenwerkingen tussen de gemeenten (coalition of the willing-taken) die de afgelopen jaren door de Regio Twente zijn gefaciliteerd, zijn ondergebracht bij gemeenten. Over de enkele taken, waaronder de ondersteuning van de Twenteraad, moeten nog definitieve afspraken gemaakt worden. De transitie heeft voor de Twentse gemeenten een structurele besparing opgeleverd van ruim € 260.000. De frictiekosten van ongeveer € 2 miljoen worden volledig gedekt uit bestaande reserves en het jaarrekeningresultaat 2020.
Stand van zaken bezwaarschriften btw 2019 en 2020
De gemeente heeft in het eerste half jaar van 2021 bezwaar gemaakt tegen de afrekening over het jaar 2019. Onderdeel van het bezwaarschrift is het opnieuw vaststellen van het mengpercentage. De gemeente mag de berekeningssystematiek van de voorgaande jaren niet meer hanteren, waardoor we momenteel met de Belastingdienst in overleg zijn om een nieuwe systematiek te bepalen voor het mengpercentage. Vervolgens kan de uitspraak op het bezwaar plaatsvinden. De uitspraak wordt in 2022 verwacht.
Verkenning samenwerking met Oldenzaal
Verdere samenwerking is nodig volgens het BMC rapport Toekombestendigheid Noaberkracht om op de (middel) lange termijn toekomstbestendig te zijn. Dit is de aanleiding voor het bestuur van Noaberkracht om de meerwaarde van samenwerking met de gemeente Oldenzaal te verkennen. Hierbij wordt rekening gehouden met de kaders en randvoorwaarden die de beide gemeenteraden via de fractievoorzitters meegegeven hebben. In de raadsvergadering van december 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd de samenwerkingsmogelijkheden met gemeente Oldenzaal te verkennen
Historisch archief voormalige gemeente Ootmarsum
Het archief van de voormalige gemeente Ootmarsum bevindt zich in het gemeentehuis van Dinkelland. Het oudste deel stamt uit 1314. Een deel van het archief bestaat voornamelijk uit handgeschreven stukken op lompenpapier. Een ander deel bestaat 248 charters, opgevouwen in enveloppen in doosjes. De staat van het archief varieert van redelijke tot zeer slechte staat. De stukken zijn niet zuurvrij verpakt en veel stukken vertonen vocht- en schimmelschade en er is veel randschade met andere woorden het archief is te slecht om nu door burgers te laten inzien.
De provinciale archiefinspecteur heeft ons in het kader van het interbestuurlijk toezicht aanbevolen dit kostbare en zeer waardevolle archief te laten restaureren en te digitaliseren om het vervolgens openbaar te maken. Kosten ongeveer € 70.000. In de begroting 2021 is dit benodigde bedrag eenmalig beschikbaar gesteld.
Gevolgen corona
Terug naar navigatie - Gevolgen coronaIn de perspectiefnota 2021 (inclusief 1e programmajournaal 2020) hebben we aan de hand van de verschillende scenario’s van het Centraal Plan Bureau (CPB) een eerste inschatting gemaakt van de financiële gevolgen van de Corona pandemie voor de gemeente Dinkelland. Daarbij hebben we aangegeven dat we in richtinggevende financiële zin rekening houden met de berekende financiële consequenties volgens scenario 2 van het CPB. Hiervoor hebben we in de perspectiefnota 2021 financiële ruimte gereserveerd. In de jaarverantwoording 2020 hebben we een totaaloverzicht van de deze gereserveerde ruimte samen met de ontvangen corona compensatie van het rijk en de verschillende bestemmingen en bestedingen weergegeven. De resterende middelen hebben we overgeheveld van het jaar 2020 naar het jaar 2021. Ook in het jaar 2021 zijn er middelen van het rijk ontvangen als onderdeel van het compensatiepakket Corona. Het betreft hier een deel van het 3e deel ( de decembercirculaire 2020) en het 4e deel (de maartbrief 2021). Al deze ontvangen middelen zijn conform afspraak toegevoegd aan de stelpost Corona in afwachting van meer duidelijkheid / te ontwikkelen beleid. Daarnaast zijn er in het eerste kwartaal ook middelen onttrokken aan deze stelpost. In het 2e programmajournaal 2021 hebben wij een laatste specificatie van de stelpost en het verloop van de stelpost opgenomen. In aansluiting hierop hebben we in het financiële hoofdstuk van deze jaarverantwoording weer een totaal en recent overzicht van deze stelpost en het verloop opgenomen.
Dit blijven we doen in de komende P&C-documenten of indien dat nodig is via afzonderlijke kanalen.
Aangenomen moties en amendementen
Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementenMoties
Aansluiten bij de P10-gemeenten
In de raadsvergadering van 12 november 2019 is de motie Aansluiten bij de P10-gemeenten aangenomen met 20 stemmen voor en één stem tegen. De motie draagt het college op om:
- De gemeente Dinkelland te laten toe treden tot het samenwerkingsverband van plattelandsgemeenten, de P-10.
- De structurele kosten van het lidmaatschap onder te brengen in het programma Bestuur en Middelen.
- Na twee jaar het lidmaatschap te evalueren om te bepalen of de samenwerking in P-10 meerwaarde heeft voor Dinkelland.
Stand van zaken: We zijn lid van de P10 gemeenten geworden en nemen nu actief deel in de volgende werkgroepen: Duurzaamheid, Financien, Wonen, Omgevingswet, Algemeen/(beleids)strategie.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2019
N2000 over de grens
In de raadsvergadering van 30 juni 2020 is de motie N2000 over de grens unaniem aangenomen. Middels de motie draagt de gemeenteraad het college op:
- In gesprek te gaan met de bestuurders van de Duitse buurgemeenten en deelstaten over de volgende concrete onderwerpen in het grensgebied:
?De kansen voor de N2000 gebieden.
?De kansen en bedreigingen van de veranderende regelgeving ten gevolg van de stikstofreductie en klimaatverandering voor agrarisch ondernemers.
?Het verschil tussen beide landen in (te verwachten) regelgeving en de gevolgen daarvan voor het grensgebied.
?De leefbaarheid van alle inwoners in het grensgebied. - Over de inhoud en de resultaten van deze gesprekken verslag te doen aan de raad.
- De inhoud en de resultaten van de gesprekken, en de te ontwikkelen plannen eveneens te bespreken in NOT-verband en in provinciaal verband.
- Het verslag van alle gevoerde gesprekken (grensoverschrijdend, NOT-verband en binnen Dinkelland) inclusief eventuele voorstellen of te ontwikkelen plannen op dit gebied terug te koppelen aan de raad, zodat de raad het gesprek kan voeren over alle verbindende belangen en eventuele ondersteuning bij de te ontwikkelen plannen.
Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.
OLCT
In de raadsvergadering van 29 mei 2020 is de motie OLCT met 13 stemmen voor en 7 stemmen tegen aangenomen. Middels deze motie draagt de gemeenteraad het college op:
- Op basis van een onderzoek de pro's en contra's van deelname in het OLCT in beeld te brengen en daarbij o.a. te betrekken:
?Het criterium publiek belang;
?De vraag hoe de overige deelnemende gemeente in Twente hier in zitten. - De raad op basis van de onderzoeksresultaten een voorstel te doen over het al dan niet voortzetten van de huidige relatie met het OLCT als verbonden partij.
Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.
De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2020
Uitdaagrecht en online participatie
In de raadsvergadering van 6 juli 2021 is de motie Uitdaagrecht en online participatie aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:
- Samen met de kernraden te onderzoeken in hoeverre het uitdaagrecht en een online participatietool in de gemeente Dinkelland kan worden ingevoerd;
- Dit proces samen te laten vallen met de doorontwikkeling van MijnDinkelland2030!;
- De raad uiterlijk april 2022 te informeren over de uitkomsten en afhankelijk van deze uitkomsten te komen met een voorstel.
Stand van zaken: De motie is in behandeling.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.
Indicator |
2019 |
2020 |
2021 |
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | 6,65 | 6,70 | 6,98 |
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | 7,85 | 7,75 | 8,37 |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | 658 | 653 | 695 |
Externe inhuur (kosten als percentage van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen) | 11,9 | 10,7 | 12,0 |
Overhead (percentage van de totale kosten) | 9,3 | 8,6 | 10,3 |
Toelichting formatie en bezetting
Op 31 december 2021 waren er meer mensen in dienst bij Noaberkracht dan op diezelfde datum in 2020. Ook waren er op 31 december 2021 meer fte's in dienst dan op 31 december 2020. Dit heeft onder andere te maken met de extra taken en dus ook extra medewerkers op het gebied van participatie.
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenRaming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
BATEN | ||||||||
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) | 428 | 381 | 647 | 266 | ||||
Algemene dekkingsmiddelen | - | - | - | 0 | ||||
1. Lokale heffingen | 6.739 | 6.733 | 6.724 | -9 | ||||
2. Algemene uitkeringen | 36.270 | 38.264 | 38.574 | 311 | ||||
3. Dividend | 1.362 | 4.100 | 4.109 | 9 | ||||
4. Saldo financieringsfunctie | 105 | 105 | 96 | -9 | ||||
5. Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
6. Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
7. Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
TOTAAL BATEN | 44.904 | 49.583 | 50.150 | 568 | ||||
LASTEN | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) | 3.878 | 4.700 | 3.163 | -1.537 | ||||
Algemene dekkingsmiddelen | - | - | - | 0 | ||||
1. Lokale heffingen | 48 | 45 | 46 | 0 | ||||
2. Algemene uitkeringen | 10 | -59 | 10 | 69 | ||||
3. Dividend | 3 | 3 | 3 | 0 | ||||
4. Saldo financieringsfunctie | -331 | -279 | -258 | 21 | ||||
5. Overhead | 6.582 | 6.593 | 6.619 | 26 | ||||
6. Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
7. Onvoorzien | 40 | -3 | 0 | 3 | ||||
TOTAAL LASTEN | 10.230 | 11.000 | 9.582 | -1.418 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | 34.674 | 38.583 | 40.569 | 1.985 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 642 | 3.589 | 3.206 | -383 | ||||
Toevoegingen aan reserves | 259 | 7.393 | 7.393 | 0 | ||||
Resultaat van baten en lasten | 35.057 | 34.779 | 36.381 | 1.602 |
Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.
Voorziening pensioenen wethouders (voordeel €326.000)
We zijn verplicht om ieder jaar bij de jaarverantwoording een herziene berekening van de toekomstige rechten van de wethouders pensioenen op te leveren. Naast fluctuatie in bestand (mensen die in- en uitstromen) was voorgaande jaren vooral de extreme daling van de rekenrente van invloed deze is nu gestegen. Daarnaast is het aanpassen van de sterftetafel van invloed op de hoogte van de reserve / doelvermogen.
Radboudzalen (voordeel €206.000)
In december 2021 is overeenkomstig Notitie vastgoed onderstaand gebouw verkocht.
Gebouw | Bruto opbrengst | Boekwaarde | Verkoopkosten | Netto opbrengst |
Radboudzalen | € 228.000 | € 0 | € 0 | € 228.000 |
Het in eigendom hebben en (aan)houden van maatschappelijk vastgoed wil de gemeente tot het uiterst beperken. Structureel levert dit lagere exploitatielasten op. De vervreemding van de Radboudzalen heeft een eenmalig voordeel opgeleverd voor de gemeente.
Algemene uitkering (voordeel €242.000)
De hogere algemene uitkering heeft voor een bedrag van € 54.500 betrekking op voordelige afrekeningen over de jaren 2019 en 2020. Deze voordelige afrekeningen zijn een gevolg van vastgestelde en bijgestelde maatstaven over die jaren.
Tot slot zorgde de decembercirculaire 2021 voor een hogere algemene uitkering van € 266.000 (een gedeelte hiervan is in het 2e programmajournaal reeds begroot; namelijk compensatie inkomstenderving corona € 69.000). Dit bedrag is € 10.000 hoger dan toegekend. In de resultaatbestemming wordt hiervan een bedrag van € 203.000 meegenomen naar 2022. Dit bedrag is onder andere bestemd voor het corona steunpakket en pilot verbetering toegang tot en vereenvoudiging van mantelzorgregelingen.
Stelpost corona (voordeel €153.000)
Voor een nadere toelichting van de totstandkoming en opbouw van deze stelpost wordt verwezen naar de inleiding.
Taakmutaties algemene uitkering (voordeel €711.000)
Via verschillende circulaires over de hoogte van de algemene uitkering uit het gemeentefonds zijn we op de hoogte gebracht van een aantal zogenaamde taakmutaties. Wij hanteren de lijn dat voor deze taakmutaties stelposten worden opgenomen in afwachting van te ontwikkelen beleid. Mocht dit om welke reden dan ook niet lukken dan vallen deze stelposten terug naar de algemene middelen. Van het totale voordeel van € 711.000 wordt een bedrag van in totaliteit € 518.000 betrokken bij de resultaatbestemming en de budgetoverheveling (vooral de extra middelen voor de jeugdzorg die worden ingezet voor het IJslands model en het uitvoeringsplan Sociaal Domein). Het hierna resterende voordeel van € 193.000 heeft vooral betrekking op de geraamde stelposten voor loon- en prijscompensatie die niet functioneel zijn verantwoord en leiden tot een voordeel voor de algemene middelen in deze jaarverantwoording 2021.
Afstoten gemeentelijk vastgoed (nadeel €34.000)
Het in eigendom hebben en (aan)houden van maatschappelijk vastgoed wil de gemeente tot het uiterst beperken. Structureel levert dit lagere exploitatielasten op. Door de verkoop van één opstal in 2020 is het structurele exploitatievoordeel in 2021 lager uitgevallen dan begroot, namelijk ruim € 60.000 in plaats van de begrote € 95.000. Het lagere structurele voordeel is ontstaan doordat door het vervreemden van een aantal opstallen ook de structurele opbrengsten wegvallen. Deze (nadelige) gevolgen zijn ook meegenomen in deze post zodat het een eerlijk beeld geeft wat nu de gevolgen zijn op de exploitatie van de gemeentelijke gebouwen.
Organisatieondersteuning (nadeel €53.000)
Door een herverdeling van de overhead (doorberekening vanuit Noaberkracht) over de verschillende producten en activiteiten treedt er een verschuiving op tussen de verschillende producten en activiteiten. Tegenover het nadeel hier staan tal van kleinere meevallers op de overige producten en activiteiten. Het totaal van de werkelijk doorberekende overhead (doorberekening vanuit Noaberkracht) is gelijk aan de raming.
Onroerende zaakbelasting (nadeel €34.000)
Het nadeel op onroerende zaakbelasting is ontstaan door het vele aantal bezwaren dat is ingediend tegen de WOZ waarde. Door de opkomst van no cure no pay bedrijven is het aantal ingediende bezwaren vele malen hoger dan afgelopen jaren.
Mutaties reserves
Het verschil op de mutaties van de reserves betreft voornamelijk lagere onttrekkingen voor stelpost corona van €371.000 (zie hiervoor ook voorstel budgetoverheveling), bestuurlijk experiment van €21.000.
Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2021 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".
Kosten van de overhead
Terug naar navigatie - Kosten van de overheadRaming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Lasten | 6.582 | 6.593 | 6.619 | 26 | ||||
Kosten van de overhead | -6.582 | -6.593 | -6.619 | -26 | ||||
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
373 | 373 | 373 | 0 | |||||
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
-373 | -373 | -373 | 0 | |||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -6.582 | -6.593 | -6.619 | -26 |