Programma Veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.

 

Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.

 

We willen een veilige en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. We willen oplossingsgericht denken en meebewegen bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.

(Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen

Terug naar navigatie - (Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Veiligheid maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal misdrijven per jaar (Politie: 2012-2019). 

 

  • Aantal incidenten met verwarde personen (Politie: 2012-2019). 

Het aantal registraties is gebaseerd op de registraties die in de politiesystemen zijn vastgelegd. Indien een eenheid meer incidenten registreert, betekent dit niet automatisch dat het fenomeen in de betreffende eenheid ernstiger is, maar het kan te maken hebben met de registratiewijze (of registratiediscipline) binnen deze eenheid. De getoonde aantallen over voorgaande jaren kunnen mogelijk afwijken van eerdere gepresenteerde aantallen vanwege een na-ijleffect. Registraties kunnen namelijk op basis van nieuwe inzichten op een later moment worden aangepast.

 

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/openbare-orde-en-veiligheid

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Onder het programma Veiligheid vallen de volgende verbonden partijen:

  • Veiligheidsregio Twente: Informatie is te vinden via de volgende link: VRT.
  • Omgevingsdienst Twente: Informatie is te vinden via de volgende link: ODT.

Wat hebben we in 2021 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2021 gedaan?

Dinkelland is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Wel is er een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen zoals ondermijning en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Dinkelland hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid is ook  in 2021 ingezet op het thema ondermijning. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak van ondermijning, zijn  activiteiten uitgevoerd op de gemeentegrensoverschrijdende aanpak van ondermijning. Zo is Dinkelland een van de deelnemers aan een ondermijningsoverleg binnen  Noordoost Twente en heeft Dinkelland deelgenomen aan de week van de ondermijning op Twentse schaal. In deze week is nadrukkelijk aandacht gegeven aan de bewustwording van de risico’s van ondermijning in het buitengebied. Daarnaast heeft het thema ondermijning ook binnen de gemeentelijk organisatie onze aandacht. Zo hebben een aantal bestuurders en medewerkers deel genomen aan een zogenoemde weerbaarheidsscan. Het doel van deze scan is onder andere om de interne bewustwording over ondermijnende criminaliteit te bewerkstelligen en/of te vergroten en hiermee de weerbaarheid van de gemeentelijke organisatie te versterken. Verder is het beleid over het uitbreiden van de toepassingsmogelijkheden van de Wet Bibob onderzocht en is een voorstel tot het actualiseren van het beleid gereed.

 

Met ingang van 1 januari 2020 heeft de Wvggz (Wet verplichte ggz) de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz) vervangen. Dit onderwerp begeeft zich op het snijvlak van zorg en veiligheid. Op verzoek van de GR (voorheen Bestuurscommissie PG) en het DVO is de Wet verplichte GGZ geëvalueerd. Zowel het Meldpunt, het verkennend onderzoek als de toepassing van de crisismaatregel waren punten van evaluatie. De evaluatie is onder andere tot stand gekomen door interviews met de burgemeesters en wethouders zorg. Ook team veiligheid en het sociaal domein zijn hierbij betrokken.

 

Handhaving

De afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van repressief naar preventief handhaven. Daarbij staat het uitleggen van regels en de gevolgen van het niet nakomen daarvan centraal. Haaks daarop staan een aantal feiten die vragen om een stevige aanpak bij notoire overtreders en de algemene tolerantie richting de handhavers. Steeds vaker komen zij onder vuur te liggen bij de uitvoering van hun taken. Dat vraagt om een andere werkwijze en vaardigheden van onze medewerkers en strategische communicatie.

 

Van ambitie naar basis

Met ingang van het begrotingsjaar 2021 zijn onderstaande inspanningen uit de ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving overgedragen naar het programma Veiligheid. Dat betekent dat zowel de financiële als inhoudelijke verantwoording plaatsvindt binnen dit programma.

 

Inspanning

Resultaat

Stand van zaken

Actualisatie APV en overige beleidsvelden vanuit integrale visie over een veilige samenleving.

Geactualiseerde APV

Uitvoering vindt plaats binnen het reguliere werk.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Ondermijning

Als gevolg van corona hebben in beperkte mate integrale controles plaatsgevonden. Eveneens als gevolg van corona hebben geen bewustwordingsbijeenkomsten ondermijning met externe partijen plaatsgevonden (onder andere hennepcontainer voor inwoners, ondernemers, agrariërs). Wel heeft de gemeente Dinkelland deelgenomen aan een regionale communicatiecampagne via social media met als titel “Help Misdaad de Wijk uit”. Het doel van deze campagne is om  inwoners te wijzen op de gevaren van een hennepkwekerij in de woonwijk. Ook werd in de campagne een oproep gedaan om signalen van hennepkwekerijen (anoniem) te melden. 

 

Uitbreiding van werkzaamheden

In 2021 hebben we veel vragen ontvangen over de uitvoering van de ministeriële regeling COVID-19 en de naleving ervan. Er heeft op reguliere basis afstemming plaatsgevonden met de Veiligheidsregio Twente. Tevens wordt door corona meer capaciteit gevraagd voor bestuurlijke advisering.

 

Evenementen

Evenementen hebben in 2021 in beperkte mate plaatsgevonden. Er is naast de reguliere vergunningverlening capaciteit ingezet op het verzamelen van aanvragen en vooraankondigingen. De beoordeling van aanvragen voor evenementen heeft meer tijd gevraagd, omdat per aanvraag is bekeken of en zo ja hoe, werd voldaan aan de richtlijnen voor Corona. Ook zijn we afhankelijk geweest van de landelijke regelgeving rondom dit onderwerp.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

 

Indicator

2019

2020

2021

Verwijzingen Halt (aantal per 1.000 jongeren) 4 8 nnb
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners) 0,9 0,2 nnb
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners) 1,5 0,9 nnb
Diefstallen uit woning (aantal per 1.000 inwoners) 0,8 0,8 nnb
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte (aantal per 1.000 inwoners) 1,7 1,1 nnb

Bron:  https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/veiligheid - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 17 89 82 -7
Lasten 3.875 3.863 3.818 45
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.858 -3.774 -3.736 39
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.858 -3.774 -3.736 39

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Integrale veiligheid (voordeel €53.000)

Het voordeel op integrale veiligheid bestaat uit twee onderdelen. Allereerst is er een voordeel op het budget voor ondermijning. In verband met corona hebben veel activiteiten op het gebied van ondermijning niet plaats kunnen vinden. Een voorbeeld is de hennepcontainer. Hierdoor zijn ook minder kosten gemaakt. 

 

Daarnaast is er een voordeel op het budget voor de Omgevingsdienst Twente. Dit voordeel komt enerzijds door een teruggaaf over 2020 in verband met het positieve rekeningresultaat van de Omgevingsdienst Twente. Daarnaast was onze opgenomen bijdrage iets hoger dan de doorbelasting vanuit de Omgevingsdienst Twente. Omdat we over 2021 geen meerwerkfactuur hebben gekregen, waar we wel deels rekening mee hebben gehouden, levert dit een voordeel op.

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2021 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".