6. Jaarrekening

Balans

Balans

Terug naar navigatie - Balans
Balans per 31 december
(bedragen x € 1.000,--) 2020 2019 2020 2019
ACTIVA PASSIVA
Vaste activa Vaste passiva
Immateriële vaste activa Eigen vermogen
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 353 217 Reserves
Algemene reserve 7.707 5.205
Materiële vaste activa Bestemmingsreserves 29.075 31.578
Investeringen met een economisch nut Gerealiseerd resultaat 1.853 2.750
a. gronden uitgegeven in erfpacht 1.080 1.080 38.634 39.533
b. overige investeringen met economisch nut 34.213 34.900 Voorzieningen
c. investeringen met economisch nut Verplichtingen, verliezen en risico's 4.068 3.397
waarvoor een heffing wordt geheven 14.876 14.175 Door derden beklemde middelen 3.121 3.060
d. Investeringen met maatschappelijk nut 4.871 4.858 Toekomstige verplichtingen 111 78
e. strategische gronden 2.592 3.309 7.300 6.536
57.632 58.321
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekking aan: Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
a. deelnemingen 2.479 2.479 a. binnenlandse pensioenfondsen en
b. gemeenschappelijke regelingen 41 41 verzekeringsinstelligen 386 463
2.520 2.520 b. binnenlandse banken en overige
Leningen aan: financiële instellingen 32.944 36.730
a. woningbouwcorporaties 327 404 33.330 37.193
b. Leningen aan deelnemingen 324 0
651 404
overige langlopende leningen u/g 3.735 4.198
6.906 7.123
Totaal vaste activa 64.891 65.661 Totaal vaste passiva 79.264 83.261
Vlottende activa Vlottende passiva
Voorraden Nettoschulden met een rente-
a. gronden in exploitatie 3.883 4.476 typische looptijd korter dan één jaar
b. overige voorraden 222 795 a. kasgeldleningen 0 0
4.105 5.271 b. bank- en girosaldi 0 0
c. overige schulden 6.729 2.834
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar 6.729 2.834
a. vorderingen op openbare lichamen 6.404 9.473
b. belastingvorderingen 414 423
c. overige vorderingen 3.091 1.180
d. uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 7.205 3.136
17.114 14.212
Liquide middelen
a. kas 1 6
b. bank- en girosaldi 513 479
514 485
Overlopende activa 1.415 2.248 Overlopende passiva 2.047 1.782
Totaal vlottende activa 23.148 22.216 Totaal vlottende passiva 8.776 4.616
Totaal activa 88.040 87.877 Totaal passiva 88.040 87.877
Verliescompensatie krachtensde wet op
vennootschapsbelasting 1969 bestaat 495 1.906 Waarborgsommen en garanties 83.038 103.484

Overzicht van baten en lasten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Programmarekening 2020 ( Bedragen x € 1.000 ) Ontwerp baten Ontwerp lasten Ontwerp Saldo Begroting baten Begroting lasten Begroting saldo Rekening baten Rekening lasten Rekening saldo
Omschrijving programma's
Programma ambitiedeel
Ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgeving 0 620 -620 704 1.708 -1.004 342 1.220 -878
Ambitie duurzaam Dinkelland 0 160 -160 130 521 -391 56 292 -236
Ambitie sterke bedrijven 0 237 -237 106 894 -787 49 425 -377
Ambitie inclusieve samenwerking 0 32 -32 23 314 -292 37 235 -197
Participatieprocessen 0 198 -198 0 527 -527 0 248 -248
Totaal ambitiedeel 0 1.248 -1.248 963 3.964 -3.001 484 2.421 -1.937
Programma basisdeel
Bestuur en middelen (exclusief algemene dekkingsmiddelen) 502 4.170 -3.668 3.998 7.738 -3.740 2.285 5.070 -2.785
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 6.562 53 6.509 6.592 52 6.539 6.601 49 6.552
2. Algemene uitkeringen 34.704 9 34.695 35.578 9 35.568 36.119 12 36.107
3. Dividend 1.385 6 1.380 1.493 6 1.488 1.494 4 1.489
4. Saldo financieringsfunctie 103 -302 405 105 -238 343 117 -215 332
5. Overhead 0 5.921 -5.921 0 5.958 -5.958 3 6.022 -6.019
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0
7. Onvoorzien 0 40 -40 0 40 -40 0 0 0
Sub-totaal 43.257 9.897 33.360 47.766 13.566 34.200 46.618 10.942 35.676
Dienstverlening en burgerzaken 315 806 -491 296 783 -487 275 759 -484
Veiligheid 21 3.603 -3.582 15 3.827 -3.812 -17 3.814 -3.831
Openbare ruimte en mobiliteit 3.568 8.289 -4.721 3.496 8.145 -4.649 3.586 8.014 -4.428
Economie 4.712 1.731 2.981 2.348 2.189 159 2.593 2.058 535
Onderwijs 93 1.639 -1.546 135 1.723 -1.588 70 1.682 -1.612
Sport en accommodaties 1.126 3.731 -2.605 896 5.061 -4.164 1.173 4.956 -3.783
Cultuur en recreatie 53 1.294 -1.241 105 1.375 -1.270 53 1.226 -1.173
Sociaal domein 3.945 22.377 -18.432 8.630 27.257 -18.627 7.905 26.904 -18.999
Milieu 2.111 1.907 204 1.876 1.770 106 2.155 2.018 137
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 3.247 3.861 -614 3.268 4.050 -781 4.836 5.498 -662
Totaal basisdeel 62.447 59.135 3.312 68.831 69.746 -915 69.247 67.872 1.375
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 62.447 60.382 2.065 69.793 73.709 -3.916 69.731 70.293 -562
Mutaties reserves
Mutaties reserves 1.844 3.908 -2.065 4.791 875 3.916 3.779 1.364 2.415
Het gerealiseerde resultaat 64.291 64.291 0 74.584 74.584 0 73.510 71.657 1.853

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uiteengezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen.

 

In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op de baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening.

Programma Begrotingsafwijking lasten verklaring overschrijding conclusie
begroot werkelijk verschil
Programma milieu 1.770 2.018 -248 Programma milieu € 248.000: betreft de mutaties de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval Past binnen het beleid
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 4.050 5.498 -1.448 • Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening € 1.448.000: betreft de mutaties binnen de grondexploitaties Past binnen het beleid

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€1).  De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico´s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen in het boekjaar waarin het dividend betaalbaar gesteld wordt (besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van Aandeelhouders). Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

 

Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste Activa

 

Immateriële vaste activa met een economisch nut

De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.

 

De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief zijn onder de volgende voorwaarden geactiveerd:

  • Het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen.
  • De technische  uitvoerbaarheid om het actief te voltooien staat vast.
  • Het actief in de toekomst economisch of maatschappelijk nut genereert. 
  • De uitgaven die aan het actief toe te rekenen zijn, zijn betrouwbaar vast te stellen. 

 

Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd indien aan de volgende vereisten is voldaan:

  • Er is sprake van een investering door een derde.
  • De investering draagt bij aan de publieke taak.
  • De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen.
  • De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.

 

Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de verwachte gebruiksduur van de activa (bij derden) waarvoor de bijdrage aan derden is verstrekt.

 

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Onderzoek/ontwikkeling

5

Bijdragen aan activa in eigendom van derden

3 - 4

 

Materiële vaste activa met een economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn, in voorgaande jaren soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt. De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

 

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Onderwijshuisvesting (samen scholen)

60

Riolering (gemeentelijk rioleringsplan)

50

Gebouwen van steen, betonwerken m.b.t. riolering en aanleg/renovatie sportterrein (gras)

40

Liften, wegen met elementenverharding, aanleg/renovatie sportterrein (kunstgras), duurzame activa (materiaal hout/hard), duurzame voorzieningen in schoolgebouwen en aangelegd gronddepot

25

Gebouwen van ander materiaal, woonwagens, renovatie, verbouw, (vervanging) riolering gebouw, kunstwerken en wegen met asfaltverharding

20

Hekwerken, noodlokalen, elektrotechnische installaties, werktuigbouwkundige installaties, cv installatie, isolatie/ventilatie/energiebesparing/klimaatbeheersing, 1e inrichting scholen, elektronica en mechanica m.b.t. riolering, grasbetonstenen, verkeersmaatregelen/installaties en openbare verlichting

15

Halteplaatsen openbaar vervoer

12

Beveiliging (alarminstallaties), brandbeveiligings- en brandpreventievoorzieningen, buitenzonwering, stoffering, dranghekken, speeltoestellen, duurzame gebruiksgoederen en bewegwijzering/straatmeubilair

10

Vervoermiddelen

8

Luchtfoto’s, grootschalige basiskaart en digitale kadasterkaart

4

Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

 

Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van de gemeenteraad kan incidenteel afgeweken worden van de tabe.l

 

 

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut worden geactiveerd en jaarlijks lineair afgeschreven. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. De afschrijvingstermijn wordt per afzonderlijk activum bekeken. De ondergrond van investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut wordt als integraal onderdeel van het werk beschouwd (en dus afgeschreven).

 

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.

 

Participaties in het aandelenkapitaal van NV´s en BV´s (“kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen” in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering tot marktwaarde plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

 

Vlottende activa

Grond- en hulpstoffen

Grond- en hulpstoffen worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijgings- of vervaardigingsprijs worden de grond- en hulpstoffen tegen deze lagere marktwaarde gewaardeerd.

 

Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. Vanaf dat moment wordt de grondexploitatie geopend en kunnen vervaardigingskosten worden geactiveerd.

 

De onderhanden werken grondexploitatie zijn opgenomen tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een afwaardering naar de lagere marktwaarde verantwoord/wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening), welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs worden daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen en is de werkelijk over vreemd vermogen betaalde rente over het boekjaar toegerekend. De rente is toegerekend over de boekwaarde van de grondexploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar.

 

De disconteringsvoet die is gehanteerd in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties is voor alle gemeenten gelijk gesteld aan het maximale meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie binnen de Eurozone.

 

Voor winstneming geldt de percentage of completion-methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd wordt tussentijds naar rato van de voortgang van de kosten en de opbrengsten winst worden genomen. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:

  1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat, én
  2. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht, én
  3. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

 

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld. Als gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) zijn gemeenten eigenrisicodrager geworden ten aanzien van de bijstandsverlening. Formeel behoren alle gemeentelijke vorderingen reëel gewaardeerd te worden. Gelet op de slechte situatie in de agrarische sector bestaat er de mogelijkheid dat enkele vorderingen toch niet geheel dan wel gedeeltelijk zullen worden geïncasseerd. In dit geval is het echter reëel om slechts 20% van de hoofdsom op te nemen.

 

Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

 

Vaste financieringsmiddelen

Reserves

Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats op aangeven van de raad.

Deze mutaties zijn allemaal  incidenteel met uitzondering van de mutaties van de reserve dekking afschrijving investering majeure projecten.

 

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioenverplichtingen ten behoeve van de wethouders is op contante waarde van de (al opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf 'onderhoud kapitaalgoederen' die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet.

 

Vaste schulden

Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van langer dan één jaar.

 

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

 

Borg- en garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, zijn deze buiten de telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde jaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

Toelichting op de balans per 31 december

Activa

Terug naar navigatie - Activa

Vaste Activa

Immateriële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:

Immateriële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2020 ringen vesteringen aflossing 31-12-2020
Onderzoekskosten 73 4 70
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 144 147 8 283
Totaal 217 147 0 11 353

Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:

 Materiële vaste activa Saldo Saldo
(bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
In erfpacht uitgegeven gronden 1.080 1.080
Investeringen met een economisch nut 34.213 34.900
Investeringen met econ.nut waarvoor een heffing wordt geheven 14.876 14.175
uitsluitend maatschappelijk nut 4.871 4.858
Strategische gronden 2.592 3.309
Totaal 57.632 58.321

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:

Materiële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- afschrijvingen/ Boekwaarde
(bedragen x € 1.000) 1-1-2020 ringen vesteringen herwaardering 31-12-2020
In erfpacht uitgeven gronden 1.080 1.080
Gebouwen 23.683 238 31 1.137 22.753
Gebouwen waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 27 3 24
Gronden en terreinen M.N.* 172 172
Gronden en terreinen E.N.** 9.906 23 9.883
Gronden en terreinen waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 147 147
Grond,weg en waterw.M.N 4.685 256 243 4.698
Grond,weg en waterw.E.N 673 29 41 661
Overige mat.vaste activa waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 13.999 1.373 669 14.703
Overige mat.vaste activa waarvoor heffing wordt geheven E.N.** 2 1 1
Overige mat.vaste activa M.N. 165 203 18 350
Vervoermiddelen 9 9 0
Duurzame bedrijfsmiddelen E.N 463 208 10 94 566
Strategische gronden 3.309 716 2.592
*M.N. maatschappelijk nut
**E.N. economisch nut
Totaal 58.321 2.307 781 2.215 57.632

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld.

 

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met economisch nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Riolering: vervanging minigemalen oud Denekamp 100 7 45 48
Verbeteringsmaatregelen vrijverval riolering 133 37 96 0
Vervangingsmaatregelen vrijverval riolering 600 142 460 -2
Aanpassen verkeersvoorzieningen 100 37 29 34
Rioolvervanging GRP 2019 700 217 483 0
Rioolvervanging GRP 2020 700 0 280 420
Facelift zwembad de Kuiperberg 236 0 238 -1
Speelvoorzieningen zwembad de Kuiperberg 79 0 71 7
Uitrusting raadszaal Dinkelland 137 0 137 -0
Verbreden fietspad kanaal Almelo-Nordhorn 147 0 147 -0
Totaal 2.932 440 1.986 506

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met maatschappelijk nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met maatschappelijk nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Beleidsplan openbare verlichting 2019 140 114 26 0
Beleidsplan openbare verlichting 2020 140 0 140 0
Rondweg Weerselo 2.669 104 64 2.501
2e fase Dusinksweg 1.074 1.001 15 58
Zonnepanelen gemeentewerf Ootmarsum 275 0 202 73
Totaal 4.297 1.219 447 2.632

Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Zoals uit bovenstaande opstelling blijkt dat er geen krediet is overschreden. Kredietoverschrijdingen groter dan €10.000 worden gemeld. 

 

 

Financiële vaste activa

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Financiële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2020 ringen vesteringen aflossing 31-12-2020
Kapitaalverstrekkingen:
Deelnemingen 2.479 2.479
Gemeenschappelijke regelingen 41 41
2.520 0 0 0 2.520
Leningen aan :
Woningbouwcorporaties 405 77 327
Deelnemingen 0 324 324
405 324 0 77 651
Overige langlopende leningen 4.198 177 641 3.735
Totaal 7.123 501 0 718 6.907

Vlottende activa

Voorraden

De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar in exploitatie genomen bouwgronden en overige voorraden. De niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn ondergebracht onder de materiële activa onderdeel strategische gronden.

 

Van de in exploitatie genomen bouwgronden kan het volgende overzicht worden gegeven:

Boekwaarde Mutaties in het jaar 2020 Boekwaarde Mutatie voorziening Balanswaarde
Gronden in exploitatie per Uitgaven Inkomsten Winstneming per verlieslatend per
1 jan. 2020 31 dec. 2020 complex 31 dec. 2020
(*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000)
Pierik 256 75 275 109 165 165
Brookhuis 185 202 14 -64 310 310
Reestman 89 6 131 37 0 0
Deurninger es 244 70 0 -82 232 232
De Schil 198 6 200 -4 0 0
Diezelkamp 96 5 116 15 0 0
Rossum Noord -334 33 0 50 -251 -251
Kraakenhof -44 3 0 -3 -45 -45
Spikkert 1.234 88 568 351 1.105 1.105
Commanderie 1.433 154 366 1.220 261 959
Noord Deurningen -26 24 175 78 -98 -98
Tilligte West -200 14 0 162 -24 -24
Aveskamp 44 15 0 59 59
Diezelkamp Noord -250 9 80 62 -259 -259
Hopmanstraat 63 36 0 99 99
Denekamp Oost 0 802 0 802 802
Saasveld De Lenne 0 136 0 136 136
De Mors IV 633 311 148 795 -200 995
Echelpoel III 698 34 1.195 104 -359 -359
Sombeek IV 158 113 247 24 -33 57
Totaal 4.476 2.136 3.515 816 3.912 29 3.883
Balanswaarde Geraamde nog te Geraamde nog te Geraamd Geraamd
Gronden in exploitatie per maken kosten realiseren resultaat resultaat
31 dec. 2020 opbrengsten (nominale waarde) (contante waarde)
(*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000)
Pierik 165 128 364 -71 -70
Brookhuis 310 622 986 -54 -50
Reestman 0 0 0
Deurninger es 232 415 679 -32 -30
De Schil 0 0 0
Diezelkamp 0 0 0
Rossum Noord -251 236 0 -15 -14
Kraakenhof -45 31 0 -14 -13
Spikkert 1.105 2.769 4.797 -924 -788
Commanderie 959 979 1.938 261 246
Noord Deurningen -98 317 940 -721 -628
Tilligte West -24 27 100 -97 -95
Aveskamp 59 144 685 -482 -445
Diezelkamp Noord -259 89 0 -170 -163
Hopmanstraat 99 152 266 -15 -15
Denekamp Oost 802 1.760 2.763 -201 -175
Saasveld De Lenne 136 534 845 -174 -154
De Mors IV 995 171 1.166 1.142 1.055
Echelpoel III -359 481 164 -41 -39
Sombeek IV 57 302 359 139 133
Totaal 3.883 9.157 16.051 -1.469 -1.246

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van februari 2021 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico's. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige formatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.

 

Het college hanteert de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van haar schattingen:

  • Rentepercentage bedraagt 1,0%;
  • Alle kostenopgaven bouw- en woonrijp maken zijn opnieuw beoordeeld/geraamd door de afdeling Openbare Ruimte.
    Bij de kostenopgave is een fasering met een cbs index toegepast.
    Het budget per jaar inclusief de index is in de betreffende jaarschijf van de grondexploitatie opgenomen.
  • Geen opbrengstenindexatie
  • De geplande afzet is gebaseerd op uitgangspunten in de woonvisie en bedrijventerreinvisie.

 

Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten heeft het college de geactualiseerde berekeningen vanuit de afdeling openbare ruimte gehanteerd.

 

Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten heeft het college de uitgangspunten uit de woonvisie en bedrijventerreinvisie gehanteerd, ten aanzien van geraamde capaciteit geldt:

  • Woningen: woningbouwaantallen zijn conform woningbouwprogramma
  • Bedrijventerrein: uitgeefbare hectares zijn conform bedrijventerreinvisie

 

De risico's zijn nader toegelicht in de paragraaf grondbeleid en de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag. 

Overige voorraden Saldo Mutatie Saldo
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2020 boekjaar 31-12-2020
Voorraad gebouwen 792 -573 219
Voorraad geschenken 3 3
Totaal 795 -573 222

Uitzettingen korter dan één jaar

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Vorderingen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Vorderingen op openbare lichamen 6.404 9.473
Belastingvorderingen 414 423
Overige vorderingen 3.091 1.180
uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 7.205 3.136
Totaal 17.114 14.212

In bovenstaand overzicht is een voorziening opgenomen voor dubieuze debiteuren.

 

Specificatie uitzettingen in ’s Rijks schatkist:

Schatkistbankieren Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Schatkistbankieren 7.205 3.136
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1) Drempelbedrag 482,25
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 503 477 450 420
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag - 5 32 63
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag 21 - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 64.300
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 64.300
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat -
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 Drempelbedrag 482,25
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 45.780 43.391 41.442 38.609
(5b) Dagen in het kwartaal 91 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 503 477 450 420

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Liquide middelen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Kas 1 6
Bank 513 479
Totaal 514 485

Alle liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de gemeente.

Overlopende activa Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Vooruitbetaalde bedragen 23 12
Nog te ontvangen bedragen 1.392 2.236
Totaal 1.415 2.248

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva

Eigen vermogen

Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Reserves Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2020 31-12-2019
Algemene reserve 7.707 5.205
Bestemmingsreserves 29.075 31.578
Resultaat na bestemming 1.853 2.750
Totaal 38.634 39.533

Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:

 

(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Buffer om in uiterste noodzaak incidentele onverwachte/onvoorziene uitgaven maar ook rekening tekorten te dekken.
Resultaatbestemming 2019 1.862
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 51
Mutatie verliesvoorziening De Mors te Denekamp -200
Complex Echelpoel III te Weerselo 104
Mutatie verliesvoorziening Sombeek te Denekamp -33
Complex Diezelkamp te Saasveld 62
Complex krakenhof te Lattrop 3
Complex Diezelkamp Noord te Saasveld 15
Complex Rossum Noord 50
Complex Brookhuis te Denekamp 64
Complex Pierik te Denekamp 109
Verliesvoorziening Commanderie te Ootmarsum 261
Complex Deurninger Esch 82
Complex Noord Deurningen 78
Complex Tilligte West 162
Complex Het Spikkert te Weerselo 351
Complex Reestman 37
Complex De Schil te Rossum 4
Ruilgronden 138
Saldo MJB 2020-2024 134
Saldo 1e programmajournaal 2020 865
Saldo 2e programmajournaal 2020 662
Algemene reserve - Totaal 5.205 3.681 1.180 7.707
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatbestemming 2019 2.750
Reserve saldo van de rekening - Totaal 2.750 0 2.750 0
Reserve verbeteren toeristische entrees kernen/rotondes
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Incidenteel realisering kunstwerken.
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 8
Reserve kunst - Totaal 8 0 8 0
Reserve onderhoud gebouwen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Spreiden van de lasten welke voortvloeien uit het groot onderhoud van diverse gemeentelijke gebouwen (met uitzondering van onderwijsgebouwen).
Dotatie aan reserve onderhoud gebouwen 251
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 226
Onderhoudskosten 603
Reserve onderhoud gebouwen - Totaal 2.238 478 603 2.112
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking kapitaallasten investeringen
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen/Facelift zwembad de Kuiperberg 236
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen/Speelvoorzieningen de Kuiperberg 72
Speelvoorzieningen de Kuiperberg 7
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen/Uitrusting raadszaal Gemeente Dinkelland 156
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen/Zonnepanelen Werf Ootmarsum 275
Reserve majeure projecten/fietspad kanaal Almelo-Nordhorn 147
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen/Dusinksweg 1.418
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen/Centrumplein Weerselo 249
Reserve majeure projecten/Traverse Weerselo 8
Dekking afschrijvingen majeure projecten 152
Reserve dividend WMO Beheer - Totaal 11.036 902 1.819 10.118
Reserve Maatschappelijk Effecten Plan
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Realiseren van projecten uit het Maatschappelijk Effecten Plan
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 6.593
Reserve dekking afschrijvingslasten/Fietspad kanaal Almelo-Nordhorn 147
Voorbereidingskosten no regretmaatregelen Bisschopstraat 8
Kanaal Almelo Nordhorn 1
Transformatieplan 67
Projectbudget POH 65
Projectbudget Wijk GGD 43
Energiemonitoring 2
Stimulering verduurzaming scholen 44
Onderzoek vergunningparkeren Ootmarsum 11
Versterken toeristische voorzieningen (coulissen)landschap en natuur (de N2000-gebieden) 19
Bijeenkomsten, zaalhuren horecavoorziening, folders en drukwerk, publicaties etc 6
Toekomstgerichte erven (buitengebied) 6
Flankerende inzet Natura 2000 AVAV (Volterbroek) 82
Faciliteiten en communicatie zoals huur locaties, koffie/ thee, themakranten 0
Communicatie 20000 out of the pocket 2
Deregulering bestemmingsplannen 4
Uitvoeringsplan duurzaamheid gemeentelijke gebouwen 14
Duurzame energietransitie 26
Voorziening electrische auto's en fietsen 10
Mobiliteitsplan 16
Laadvoorzieningen 5
Maatschappelijk vastgoed irt demografie 144
Inbreiding voor uitbreiding 3
Volkshuisvesting Rijks en provinciale middelen 12
Kanaal Almelo Nordhorn 7
Samenwerking NOT 50
Inkoop duurzame energie voor onze gebouwen 1
Onderzoeken mogelijkheden ‘stagemakelaar’/hub 1
Privatisering Openluchtmuseum Ootmarsum 9
Opstellen bedrijventerreinvisie Dinkelland 11
Reserve maatschappelijk effectenplan - Totaal 27 6.593 815 5.806
Reserve conversie aandelen Vitens
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Reserveren opbrengst aandelen ter aflossing lening.
Aflossing lening Vitens 189
Reserve conversie aandelen Vitens - Totaal 376 0 189 188
Reserve wegen en kunstwerken
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Spreiden van de lasten welke voortvloeien uit het groot onderhoud van wegen en kunstwerken.
Reserve wegen en kunstwerken - Totaal 1.000 0 0 1.000
Reserve GRP
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Reserveren gelden voor opstellen nieuw GRP
Reserve GRP - Totaal 2.000 0 0 2.000
Reserve Agenda van Twente
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Opvangen extra lasten Agenda van Twente
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 393
Hogere bijdrage Agenda van Twente 169
Reserve Agenda van Twente - Totaal 853 393 169 1.077
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Vrij beschikbare algemene middelen
Resultaatbestemming 2019 264
Reserve dekking afschrijvingen investeringen majeure projecten 1.667 739
Reserve verbeteren toeristische entrees kernen/rotondes 8
Reserve maatschappelijk effecten plan 6.593
Voorziening groot onderhoud Dorper Esch 600
Reserve onderhoud en vervanging groen en speeltoestellen 1.600
Algemene reserve 51
Bestuurlijk experiment 3
Subsidies verenigingen mbt OZB en uitvoeringskosten 138
Aantrekkelijke OpenbareGroen KOG 8
Projectleider warmte/wijkuitvoeringsplannen 45
Ondersteuner programma duurzaamheid 8
Amendement 75 jaar vrijheid 7
Reserve onderhoud gebouwen 226
Reserve Agenda van Twente 393
Vorming voorziening Open Luchtmuseum 210
Boekwaarde geluidsinstalatie en herinrichting raadszaal 10
Eenmalige subsidie SDC'12 150
Gebruiksoppervlakten 23
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen - Totaal 14.039 1.939 10.805 5.173
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoeringsplan KOG
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 1.600
Reserve onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen - Totaal 0 1.600 0 1.600
Reserves - Totaal 39.533 15.586 18.337 36.781

De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten:

Voorzieningen Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2020 31-12-2019
Verplichtingen, verliezen en risico's 4.068 3.397
Door derden beklemde middelen 3.121 3.060
Toekomstige verplichtingen 111 78
Totaal 7.300 6.536

Het verloop van de voorzieningen wordt hieronder toegelicht

(Bedragen x € 1.000)
Voorziening pensioenaanspraken en wachtgelden wethouders
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: (Oud-)wethouders kunnen op basis van hun rechtspositie aanspraak maken op een pensioenuitkering. Om deze toekomstige verplichting te kunnen volldoen, is deze voorziening in het leven geroepen.
Storting pensioen aanspraken wethouders 235
Pensioen uitkeringen 142
Voorziening pensioenaanspraken wethouders - Totaal 3.397 235 142 3.490
Voorziening liquidatie Top Craft
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking van toekomstige kosten verband houdend met de herstructurering/ontmanteling van de Gemeenschappelijke Regeling WOT en Top-Craft.
Afbouw voorziening 33
Voorziening liquidatie Top Craft - Totaal 78 33 0 111
Voorziening riolering
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ongewenste schommelingen (sterke fluctuatie) van door de gemeente aan burgers in rekening te brengen tarieven voor rioolrecht op te vangen. Uitgangspunt hierbij is kostendekkende tarieven voor rioolrecht.
Exploitatieoverschot 445 0
Voorziening riolering - Totaal 2.289 445 0 2.733
Voorziening afval
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ongewenste schommelingen (sterke fluctuatie) van door de gemeente aan burgers in rekening te brengen tarieven voor afvalstoffenheffing en reinigingsrecht op te vangen. Uitgangspunt hierbij is kostendekkende tarief.
Exploitatietekort 384
Voorziening afval - Totaal 772 0 384 387
Voorziening openlucht museum
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient ter dekking van de verplichting voortkomend uit het vonnis van de rechtbank
Dekking 10 jarig budget 30
Vorming voorziening tlv reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 210
Voorziening afval - Totaal 0 210 30 180
Voorziening groot onderhoud Dorper Esch
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egalisatierekening die dient om ter dekking van de onderhoudskosten van Dorper Esch over een periode van 30 jaar
Vorming voorziening tlv reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 600
Structurele dotatie 315
Onderhoudskosten 517
Voorziening afval - Totaal 0 915 517 398
Voorzieningen - Totaal 6.536 1.837 1.073 7.300

Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

 De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt:

Vaste schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd 1 jaar of langer 31-12-2020 31-12-2019
Onderhandse leningen:
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen 386 463
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen 32.944 36.730
Totaal 33.330 37.193

Er is  voor €3.863.000 afgelost waardoor het totaal bedrag aan leningen op €33.330.000 komt. De totale  rentelast voor het jaar met betrekking tot de vaste schulden bedraagt €704.000 (vorig jaar €744.000). 

 

Vlottende passiva

Netto vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar

Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 31-12-2020 31-12-2019
Kasgeldleningen - 0
Overige schulden:
Crediteuren 6.723 2.786
Waarborgsommen 6 48
Totaal 6.729 2.834
Overlopende passiva Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2020 31-12-2019
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen 260 743
Transitorische rente 162 167
Nog te betalen bedragen 1.625 872
Totaal 2.047 1.782

Specificatie van derden ontvangen bedragen voor uitkeringen met specifiek bestedingsdoel:

Overlopende passiva Saldo Stortingen Ont- Saldo
van derden ontvangen bedragen 1-1-2020 trekkingen 31-12-2020
Regeling:
Planuitwerking Natura 2000 549 549 -
Kanaal Almelo Nordhorn 45 228 188 85
Verkeer, gedragsbeinvl proj en infr maatregelen 0 115 92 22
Subsidie tuin- en parkaanleg Engelse Tuin Ootmarsum 23 5 18
Subsidie cultuureducatie 8 8 -
Subsidie stuwwallenroute 0 63 34 30
Subsidies restauratie Huize Keizer Denekamp 54 54
ErvenCoach toekomstgerichte erven 19 1 18
Uitkering stimulering sport 44 -206 44 (206)
TOZO en toeslagenaffaire 0 8 8
Project Beweegpark Denekamp 0 25 25
Onderwijsachterstandenbeleid 0 63 2 62
Crisisarrangement stadsarrangementen 0 24 14 10
Wijkuitvoeringsplannen van het gas af 0 130 48 81
SIM voor Molen van Oude Hengel 0 36 36
Geluidssanering Deurningerstraat Denekamp 0 17 1 16
Totaal 743 503 986 260

Niet uit de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting

De gemeente Dinkelland heeft een bedrag van €494.000 buiten de balans opgenomen onder de activa zijde van de gemeentelijke balans. Dit betreft het toekomstige recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

 

Fiscaal resultaat 2020 €6.000

 

Fiscaal van toepassing zijnde belastingpercentage 16,5%

 

 

bedragen in €

Fiscaal resultaat 2020

 € 6.000

Verrekenbaar verlies eerdere jaren

 €-500.000

Verrekenbaar verlies

 € -494.000 

 

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Overige niet in de balans opgenomen rechten

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen:

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Geldnemer Aard / Oorspronkelijk Percentage Restant per
omschrijving bedrag dekking 31-12-2020
x € 1.000 x € 1.000
Stichting Mijande Wonen garantie 1.374 100% 1.164
St. Bibliotheek Dinkelland garantie 330 100% 234
St. Zorggroep Sint Maarten garantie 913 100% 329
2.617 1.727

De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

geldnemer Aard / Oorspronkelijk Restantschuld per
bedrag 31-12-2020
Omschrijving x € 1.000 x € 1.000
Stichting Mijande Wonen borg WSW 81.800 81.312
81.800 81.312

De gemeente Dinkelland staat behoudens bovengenoemde garantstelling niet garant voor het nakomen van verplichtingen aan derden, niet anders dan reeds in de begroting van de lopende exploitatie is afgedekt.

 

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

 

Lopende contracten

Onderwerp Looptijd Contractwaarde
Per jaar
Raamovereenkomst asfaltonderhoud 3 jaar vanaf 2021 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar 800.000
Raamovereenkomst reiniging kolken en lijnafwatering 2 jaar vanaf mei 2020 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar 40.000
Levering duurzame elektriciteit 4 jaar vanaf 1 januari 2021 Optionele verlenging is 1 x 1 jaar 175.000
Levering CO2 gecompenseerd aardgas 2020 met optionele verlengingsmogelijkheid van 4 x 1 jaar 185.000
Maatwerk Vervoer (leerlingvervoer, regiotaxivervoer, dagbestedingsvervoer en jeugdzorgvervoer) 1 juli 2017 t/m 30 juni 2020 Optionele verlenging is 3 x 1 jaar 1.000.000
Ritreservering, -informatie en -advies Twente (RIA Twente) 1 okt 2017 t/m 30 juni 2020 Optionele verlenging is 3 x 1 jaar 350.000 voor 12 gemeenten
integrale inkoop Wmo 2015 en Jeugdwet 4 jaar vanaf 2019 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar 4.500.000
Huishoudelijke ondersteuning 2018 met optionele verlenging van 5 x 1 jaar 2.500.000
Raamovereenkomst Grootonderhoud Openbare Verlichting 2017 t/ 2018 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar Varieert per jaar
Raamovereenkomst trapliften 2017 t/m 2020 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar Varieert per jaar
Uitbesteding afvalinzameling en -verwerking 2016 t/m 2020 Daarna jaarlijks verlengbaar 850.000
Overeenkomst Maintain Dorper Esch Start na oplevering verbouwing Dorper Esch. Looptijd 30 jaar Varieert per jaar Gemiddeld per jaar 335.000
Accountantsdiensten Boekjaar 2017 t/m 2019 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 60.000
WOZ diensten Boekjaar 2020 t/m 2022 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 50.000
Raambestek onderhoud elementenverharding Noaberkracht Dinkelland en Tubbergen Boekjaar 2019 t/m 2021 met een optionele verlengingsmogelijkheid van 3 x 1 jaar 65.000

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatum

Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.

 

Toelichting en analyse op de baten en lasten

Programma's

Terug naar navigatie - Programma's

Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma en thema (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van €25.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2020 in het jaarverslag 2020, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarrekening 2020.

Programma Ambitiedeel
Ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 704 342 -362
Lasten 620 1.708 1.220 488
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -620 -1.004 -878 126
Onttrekkingen aan reserves 0 384 361 -23
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -620 -620 -517 103
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* We houden het rapport Samen Scholen 2030 actueel (zie voorstel budgetoverheveling) 15
* Werkbudget toekomstig best. sport- onderwijsvastgoed (zie voorstel budgetoverheveling) 59
* Werkbudget realistisch bouwen en wonen (zie voorstel budgetoverheveling) 31
104
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -1
Totaal voordeel per saldo 103
Ambitie duurzaam Dinkelland
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 130 56 -74
Lasten 160 521 292 229
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -160 -391 -236 155
Onttrekkingen aan reserves 160 391 247 -144
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 0 0 10 10
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Informatieverstrekking en advisering op maat (zie voorstel budgetoverheveling) 11
* Circulaire inkoop (zie voorstel budgetoverheveling) 6
16
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -6
Totaal voordeel per saldo 10
Ambitie sterke bedrijven
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 106 49 -58
Lasten 237 894 425 468
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -237 -787 -377 410
Onttrekkingen aan reserves 0 539 136 -403
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -237 -248 -241 7
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Landinrichting Saasveld Gammelke (zie voorstel budgetvoerheveling) 13
13
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -6
Totaal voordeel per saldo 7
Ambitie inclusieve samenleving
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 23 37 15
Lasten 32 314 235 80
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -32 -292 -197 95
Onttrekkingen aan reserves 0 253 175 -77
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -32 -39 -22 17
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* De Twentse belofte 14
14
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 3
Totaal voordeel per saldo 17
Participatieprocessen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 0 0
Lasten 198 527 248 278
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -198 -527 -248 278
Onttrekkingen aan reserves 0 329 133 -195
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -198 -198 -115 83
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Ondersteuning kleine initiatieven (zie voorstel budgetoverheveling) 87
87
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -4
Totaal voordeel per saldo 83
Programma basisdeel
Programma bestuur en middelen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
BATEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 502 3.998 2.285 -1.713
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 6.562 6.592 6.601 10
2. Algemene uitkeringen 34.704 35.578 36.119 541
3. Dividend 1.385 1.493 1.494 0
4. Saldo financieringsfunctie 103 105 117 12
5. Overhead 0 0 3 3
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0
7. Onvoorzien 0 0 0 0
TOTAAL BATEN 43.257 47.766 46.618 -1.148
LASTEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 4.170 7.738 5.070 -2.668
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 53 52 49 -3
2. Algemene uitkeringen 9 9 12 2
3. Dividend 6 6 4 -1
4. Saldo financieringsfunctie -302 -238 -215 23
5. Overhead 5.921 5.958 6.022 64
6. Vennootschapsbelasting 0
7. Onvoorzien 40 40 0 -40
TOTAAL LASTEN 9.897 13.566 10.942 -2.624
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 33.360 34.200 35.676 1.476
Onttrekkingen aan reserves 565 697 547 -150
Toevoegingen aan reserves 462 258 258 0
Resultaat van baten en lasten 33.463 34.638 35.965 1.327
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Verkoop voormalig Julianaschool te Denekamp 356
* Juridische controlling 39
* Representatie en presentatie 19
* Doelmatigheids- en doeltreffemdheidsonderzoeken 16
* Algemene uitkering 541
* Rijksbijdrage SPUK 23
* Stelpost corona 718
* Ambulantisering GGZ 23
* Voogdij/18+ 41
* Maatschappelijke begeleiding statushouders 19
* Wet inburgering (zie ook voorstel budgetoverheveling) 52
* Verhoging taalniveau statushouders (zie ook voorstel budgetoverheveling) 62
* Teruggave gelden NK 193
* Stelpost onvoorzien 40
2.143
Nadelen
* Voorziening pensioenen wethouders -35
* Organisatieondersteuning -100
* Waardering voormalig Klooster Maria ad Fontes te Ootmarsum -613
* Omzetbelasting -43
* Afdracht WKR eindheffing -13
* Afboeken boekwaarde grond Hummelhofke Ootmarsum -23
* Overwerk Noaberkracht -15
-840
* Per saldo overige voor- en nadelen 24
Totaal voordeel per saldo 1.327
Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 3 3
Lasten 5.921 5.958 6.022 64
Kosten van de overhead -5.921 -5.958 -6.019 -61
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties
465 465 465 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties
-465 -465 -465 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -5.921 -5.958 -6.019 -61
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
0
Totaalbedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
0 0 0 0
Programma dienstverlening en burgerzaken
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 315 296 275 -21
Lasten 806 783 759 24
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -491 -487 -484 4
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -491 -487 -484 4
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 4
Totaal voordeel per saldo 4
Programma veiligheid
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 21 15 -17 -32
Lasten 3.603 3.827 3.814 13
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.582 -3.812 -3.831 -19
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.582 -3.812 -3.831 -19
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
* Leges APV en bijzondere wetten -13
-13
* Per saldo overige voor- en nadelen -6
Totaal nadeel per saldo -19
Programma openbare ruimte en mobiliteit
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3.568 3.496 3.586 90
Lasten 8.289 8.145 8.014 131
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -4.721 -4.649 -4.428 221
Onttrekkingen aan reserves 243 193 193 -0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -4.478 -4.456 -4.235 221
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Wegen 177
* Gladheidsbestrijding 24
* Groenvoorziening 44
246
Nadelen
* Openbare verlichting -17
-17
* Per saldo overige voor- en nadelen -7
Totaal voordeel per saldo 221
Programma economie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 4.712 2.348 2.593 245
Lasten 1.731 2.189 2.058 131
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 2.981 159 535 376
Onttrekkingen aan reserves 0 0 -233 -233
Toevoegingen aan reserves 2.900 58 104 -46
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 81 101 199 98
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Toeristenbelasting 128
128
Nadelen
* Volksfeesten en -evenementen -16
-16
* Per saldo overige voor- en nadelen -14
Totaal voordeel per saldo 98
Programma onderwijs
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 93 135 70 -65
Lasten 1.639 1.723 1.682 40
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.546 -1.588 -1.612 -25
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.546 -1.588 -1.612 -25
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Onderwijsachterstanden 13
13
Nadelen
* Leerlingenvervoer -40
-40
* Per saldo overige voor- en nadelen 2
Totaal nadeel per saldo -25
Programma sport en accommondaties
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.126 896 1.173 277
Lasten 3.731 5.061 4.956 105
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -2.605 -4.164 -3.783 381
Onttrekkingen aan reserves 592 1.563 1.428 -135
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -2.014 -2.601 -2.355 246
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Subsidies, beleid en uitvoering m.b.t sport (zie ook voorstel budgetoverheveling i.z. sportformateur voor € 7.500)
63
* Gemeentelijke binnensportaccommodaties en zwembaden 135
* Inhuur sportcomplex Dorper Esch (zie ook voorstel budgetoverheveling) 61
259
Nadelen
* Sportondersteuning -13
-13
* Per saldo overige voor- en nadelen
Totaal voordeel per saldo 246
Programma cultuur en recreatie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 53 105 53 -52
Lasten 1.294 1.375 1.226 149
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.241 -1.270 -1.173 97
Onttrekkingen aan reserves 284 283 218 -65
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -957 -987 -955 32
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Kunstzinnige en culturele vorming 8
* Muziekonderwijs 4
* Herdenkingen en gedenkdagen 6
* Beleid en uitvoering cultureel erfgoed 4
* Historische gebouwen en objecten 4
26
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 6
Totaal voordeel per saldo 32
Programma sociaal domein
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3.945 8.630 7.905 -725
Lasten 22.377 27.257 26.904 352
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -18.432 -18.627 -18.999 -372
Onttrekkingen aan reserves 0 9 9 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -18.432 -18.618 -18.990 -372
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen 54
* Bijstandsuitkeringen 218
* Minimabeleid 20
* Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 35
* Wmo beleid en uitv.Maatwerkdienstverlening 18+ 29
* Huishoudelijke ondersteuning 116
* Vervoer dagbesteding 21
* Wmo ondersteuning individueel 43
* Wmo ondersteuning groep 14
* 549
Nadelen
* Beleid en uitvoering Samenkracht en burgerparticipatie -114
* Sociale werkvoorziening -160
* Hulpmiddelen -49
* Eigen bijdrage/abonnementstarief Wmo -100
* Jeugdzorg -488
* Beleid en uitvoering Volksgezondheid -20
-932
* Per saldo overige voor- en nadelen 11
Totaal nadeel per saldo -372
Opmerking m.b.t. eigen bijdragen/abonementstarief WMO huishoudelijke hulp
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen/abonementstarief door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen/abonementstarief geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen/abonementstarief kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau.
Programma milieu
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.111 1.876 2.155 279
Lasten 1.907 1.770 2.018 -248
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 204 106 137 31
Onttrekkingen aan reserves 0 12 12 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 204 118 149 31
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Milieuvoorlichting 13
* Sanering Diepengoor (zie voorstel budgetoverheveling) 11
24
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 7
Totaal voordeel per saldo 31
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3.247 3.268 4.836 1.568
Lasten 3.861 4.050 5.498 -1.448
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -614 -781 -662 119
Onttrekkingen aan reserves 0 139 552 413
Toevoegingen aan reserves 547 558 1.002 -444
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.161 -1.200 -1.112 88
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Bestemmingsplanwijzigingen 135
* Uitvoeringsplan duurzaamheid 37
173
Nadelen
* Omgevingsvergunningen -77
-77
* Per saldo overige voor- en nadelen -8
Totaal voordeel per saldo 88