John Joosten
Programma Veiligheid
Algemeen
Terug naar navigatie - Algemeen
Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.
Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.
We willen een veilig en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving op de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. Oplossingsgericht denken en mee beweging bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.
(Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen
Terug naar navigatie - (Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningenAlgemene plaatselijke verordening 2015
Drank- en horecaverordening 2013
Beleidsnota extern veiligheidsbeleid 2014
Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht 2017
Voor een actueel totaalbeeld van de vastgestelde beleidsnota's en verordeningen verwijzen we u naar: Overheid.nl
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Veiligheid maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Aantal misdrijven per jaar (Politie: 2012-2019). Aantal misdrijven 2020: 393.
- Aantal incidenten met verwarde personen (Politie: 2012-2019). Aantal incidenten met verwarde personen 2020: 95
Het aantal registraties is gebaseerd op de registraties die in de politiesystemen zijn vastgelegd. Indien een eenheid meer incidenten registreert, betekent dit niet automatisch dat het fenomeen in de betreffende eenheid ernstiger is, maar het kan te maken hebben met de registratiewijze (of registratiediscipline) binnen deze eenheid. De getoonde aantallen over voorgaande jaren kunnen mogelijk afwijken van eerdere gepresenteerde aantallen vanwege een na-ijleffect. Registraties kunnen namelijk op basis van nieuwe inzichten op een later moment worden aangepast.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenOnder het programma Veiligheid vallen de volgende verbonden partijen:
- Veiligheidsregio Twente: Informatie is te vinden via de volgende link: VRT.
- Omgevingsdienst Twente: Informatie is te vinden via de volgende link: ODT.
- Regio Twente: Informatie is te vinden via de volgende link: Regio Twente.
Wat hebben we in 2020 gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2020 gedaan?Veiligheid
Dinkelland is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Wel is er een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen zoals ondermijning en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Dinkelland hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid wordt in 2020 onder andere op het thema ondermijning ingezet. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak van ondermijning is in 2020 het Damoclesbeleid vastgesteld. Het was de bedoeling om ook met de evaluatie van het Bibob beleid van start te gaan, waarbij tevens de mogelijkheden onderzocht worden voor het breder toepassen van de wet- en regelgeving uit de Wet Bibob, bijvoorbeeld voor vastgoedtransacties. Als gevolg van de inzet voor de uitvoering van de noodverordening is hieraan nog geen prioriteit gegeven.
Verder wordt deelgenomen aan het regionale project Witwassen. Hiervoor is in samenwerking met het RIEC een analyse uitgevoerd. Een van de vervolgstappen op deze analyse is het organiseren van een zogenoemde expertmeeting. Deze meeting heeft als gevolg van de Coronapandemie niet plaatsgevonden.
Met ingang van 1 januari 2020 is de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) ingevoerd. Deze wet vervangt de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz). Dit onderwerp begeeft zich op het snijvlak van zorg en veiligheid. De uitvoering van deze wet vindt plaats binnen het sociale domein.
Van ambitie naar basis
Basisinventarisatie huidige stand van zaken beleidsinstrumenten, verkenning mogelijkheden met conclusies en aanbevelingen voor het vervolg c.q. actualisatie beleid.
De inventarisatie is opgeleverd door middel van een collectieve intake. Deze inspanning is daarmee afgerond.
Denkrichtingen / ombuigingen
Veiligheidsregio Twente - zienswijze
De (hogere) bijdrage van de gemeente Dinkelland aan Veiligheidsregio Twente (VRT) is gebaseerd op de begroting 2020 van de VRT. Deze begroting is door uw raad voorzien van de volgende zienswijze: “een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegrotingen van de VRT, inhoudende dat niet met de ontwerpbegroting 2020 wordt ingestemd, maar dat de omvang van de begroting 2019 en dus ook de daar aan gekoppelde gemeentelijke bijdrage als het plafond voor de komende jaren moeten worden gezien”. De zienswijze is verworpen door de VRT, in de begroting 2020 is de bijdrage opgenomen volgens de begroting van de VRT.
Nieuw beleid
Er is geen nieuw beleid uit de begroting 2020 met betrekking tot dit programma.
Gevolgen corona
Terug naar navigatie - Gevolgen coronaZoals in de inleiding is aangegeven heeft het jaar 2020 voor een groot deel in het teken gestaan van Corona. In deze inleiding is ook het integrale financiële overzicht betreffende Corona opgenomen. Hier is voor gekozen omdat de financiële gevolgen van de Corona pandemie op meerder plekken in deze jaarverantwoording naar voren komen waardoor het totale beeld ontbreekt.
Handhaving
Door de Corona crisis kwam er enorm veel druk bij de boa’s van het team toezicht en handhaving openbare ruimte (THOR) te liggen. Als verlengstuk van de Veiligheidsregio Twente waren zij hoofdzakelijk belast met het toezicht op de naleving van de Noodverordening COVID-19. Hierdoor bleven veel reguliere werkzaamheden liggen (her-prioritering) en moesten ook andere toezichthouders (team toezicht bouwen en RO) hand- en spandiensten verlenen. De eerste maanden leidde dit ook tot een overschot aan overuren. Pas eind juli lukte het weer om de reguliere werkzaamheden weer op te pakken en het toezicht op de naleving van de noodverordening daarvan ‘standaard’ onderdeel te laten uitmaken. Het inlopen van de achterstand zal nog enkele maanden in beslag gaan nemen.
Veiligheid
Ook voor de medewerkers van het team Veiligheid betekende de corona crisis dat hun inzet in 2020 voor groot deel voortkwam uit de uitvoering van de Noodverordening COVID-19. Hierdoor zijn niet alleen een groot aantal reguliere werkzaamheden niet uitgevoerd, maar is tevens de inzet op een aantal projecten stil komen te liggen.
Noodverordening
Daarom is een noodverordening opgesteld, waarin voor alle gemeenten in Twente uitvoering wordt gegeven aan de maatregelen van de Nederlandse regering tegen de verspreiding van het coronavirus. Het afgelopen jaar is grote inzet gepleegd op de werkzaamheden die voortvloeien uit de Noodverordening, inclusief de actualisatie ervan.
Reguliere werkzaamheden zijn daardoor grotendeels geparkeerd. Ook het plan om na de zomervakantie een aantal reguliere werkzaamheden op te pakken, zijn als gevolg van de verspreiding van het virus en de daaraan gekoppelde maatregelen niet doorgegaan. Gedurende deze periode is uw raad meermaals geïnformeerd door de voorzitter van Veiligheidsregio Twente over de ontwikkelingen rondom het virus. Per 1 december 2020 is de Wet Tijdelijke maatregelen COVID-19 in werking getreden. De implementatie van deze nieuwe wet en de juridische gevolgen ervan hebben eveneens beslag gelegd op de gemeentelijke inzet vanuit team Veiligheid. Deze nieuwe wet vervangt de noodverordening Covid-19.
Kampeerfeesten
Om ook jongeren bewust te maken van hun verantwoordelijkheid met betrekking tot de veiligheid in onze gemeente, heeft de gemeente Dinkelland in 2019samen met jongeren, ouders en grondeigenaren ‘spelregels’ opgesteld voor het houden van een gezond en veilig kampeerfeest. Deze spelregels zijn ook in 2020 gehanteerd, waarbij de geldende COVID-19 voorschriften zijn toegevoegd aan de spelregels.
Carbidschieten
Het carbidschieten kent een jarenlange traditie. Ook de afgelopen jaarwisseling heeft – onder gewijzigde regelgeving en met inachtneming van de geldende COVID-19 voorschriften– het carbidschieten doorgang kunnen vinden. Daartoe is de APV tijdelijk aangepast.
Aangenomen moties en amendementen
Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementenEr zijn geen aangenomen moties en amendementen met betrekking tot dit programma.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.
Indicator |
2018 |
2019 |
2020 |
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren) | 75,0 | 44,0 | nnb |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners) | 0,4 | 0,9 | nnb |
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners) | 1,5 | 1,6 | nnb |
Diefstallen uit woning (aantal per 1.000 inwoners) | 0,6 | 0,8 | nnb |
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte (aantal per 1.000 inwoners) | 1,9 | 1,8 | nnb |
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/veiligheid - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenRaming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 21 | 15 | -17 | -32 | ||||
Lasten | 3.603 | 3.827 | 3.814 | 13 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -3.582 | -3.812 | -3.831 | -19 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -3.582 | -3.812 | -3.831 | -19 |
Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2020 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".