Programma Bestuur & middelen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten 21 inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: CDA acht zetels, Lokaal Dinkelland zeven zetels, VVD drie zetels, GroenLinks één zetel, PvdA één zetel  en Burgerbelangen Dinkelland één zetel. Het college van Burgemeester en Wethouders wordt naast de burgemeester gevormd door drie wethouders.

 

Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Dinkelland doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen. 

 

De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Tubbergen. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Tubbergen voortzetten.

(Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen

Terug naar navigatie - (Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Bestuur & middelen maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal inwoners: 26.565
  • Gemiddelde leeftijd: 43,8 jaar
  • Aantal huishoudens: 10.361
  • Aandeel alleenwonenden: 26,1%
  • Gemiddeld betaalde ozb: €375

 

Prognose bevolkingsontwikkeling (2020):

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Onder het programma Bestuur & middelen vallen de volgende verbonden partijen:

  • Noaberkracht Dinkelland Tubbergen: samenwerkingsverband van de gemeenten Tubbergen en Dinkelland in de vorm van een gemeenschappelijke regeling.
  • Regio Twente: Informatie is te vinden via de volgende link:  Regio Twente.
  • Cogas: Informatie is te vinden via de volgende link: Cogas.
  • Enexis Holding: Informatie is te vinden via de volgende link: Enexis.
  • Wadinko: Informatie is te vinden via de volgende link: Wadinko.
  • BNG: Informatie is te vinden via de volgende link: BNG.
  • EUREGIO: Informatie is te vinden via de volgende link:  EUREGIO.

Wat hebben we in 2020 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2020 gedaan?

Herijking gemeentefonds

Het Rijk werkt samen met de VNG aan een herijking van de verdeling van het gemeentefonds. Deze herijking moet leiden tot een toekomstbestendige verdeling met als uitgangspunten stabiliteit, vereenvoudiging, en uitlegbaarheid. Deze herijking was in eerste instantie opgedeeld in de volgende twee onderdelen:

  • Sociaal domein
  • Het klassieke deel

 

Als onderdeel van de herijking van het klassieke deel is ook de inkomstenverevening benoemd. Gaandeweg bleek dat deze inkomstenverevening dermate belangrijk kan zijn in de totale herijking dat vanaf medio 2019 feitelijk wordt gesproken over drie onderdelen.

 

In totaliteit heeft deze herijking  betrekking op een totaalbedrag van € 30 miljard. Invoering van de nieuwe verdeling is verschoven van het jaar 2021 naar 2023. reden voor deze verschuiving was gelegen in de forse  herverdeel effecten die de eerste uitkomsten lieten zien. 

 

Uiteraard zullen wij waar nodig en waar mogelijk onze stem laten horen en zullen we u als raadsleden op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen op dit vlak. Wij zien op grond van eerdere ervaringen met herverdelingen van rijksmiddelen echter wel een (financieel) risico. De laatste herverdelingen van rijksmiddelen hebben namelijk voor kleine(re) gemeenten en dan vooral in het Oosten van het land vaak negatief uitgepakt. In de perspectiefnota 2021 is besloten om  rekening te houden met een meerjarig nadelig effect dat oploopt tot een bedrag van € 25 per inwoner. Eind 2020 heeft het rijk bekend gemaakt dat er in het eerste kwartaal van 2021 meer duidelijkheid zal worden gegeven over de uitkomsten van deze herijking en de herverdeeleffecten. 

 

Tegemoetkoming OZB

In 2020 is de subsidieregeling OZB compensatie uitgevoerd.  Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar het programma Sport & accommodaties

 

Regio Twente

De 14 Twentse gemeenten hebben eind 2019 besloten om hun onderlinge samenwerking en de samenwerking met andere partners in de regio Twente te versterken om zo beter kansen te kunnen pakken en gezamenlijke ambities waar te kunnen maken. In de eerste helft van 2020 is een transitieplan opgesteld waarbij een paar belangrijke uitgangspunten golden: meer eenvoud en focus en minder bestuurlijke drukte.

 

Uit het transitieplan komt een aantal structuurwijzigingen voort:

  1. Een bestuursmodel voor de samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs;
  2. Het omvormen van de bestaande Regeling Regio Twente naar een nieuwe regeling, waarbij samenwerking op het terrein van de gezondheid centraal wordt gesteld;
  3. Een nieuwe positionering van het taakveld recreatieve voorzieningen;
  4. Een andere uitvoering van de vrijwillige samenwerkingen tussen de gemeenten.

 

Het algemeen bestuur van de Regio Twente heeft op 1 juli 2020 het transitieplan vastgesteld. Direct daarna is gestart met de uitwerking van het plan en de voorbereiding van de besluitvorming in de gemeenten. In 2021 zal binnen de 14 gemeenten op alle onderdelen besluitvorming plaatsvinden.

 

Van ambitie naar basis 

Opstellen van een duurzaam MOP gebouwen.

Resultaat: Een duurzaam door de raad geaccordeerd  MOP. 

Stand van zaken: het is niet gelukt deze in  2020 op te leveren. Is doorgeschoven naar het jaar 2021

 

Inkoop duurzame energie voor onze gebouwen.

Resultaat: Een leverancier voor duurzame levering van gas en elektra voor alle gemeentelijke gebouwen.

Stand van zaken: De portefeuillehouder van de gemeente Dinkelland heeft een samenwerkingsovereenkomst met 11 Twentse gemeenten getekend om additionele opwek te realiseren via Twence, het gaat dan eerst om elektra. Gas komt in een later stadium wanneer Twence daar de benodigde vergunningen voor heeft. Vanaf 1 januari 2021 is Greenchoice (weer) onze leverancier van elektra, deze elektra wordt 100% duurzaam geproduceerd door de afvalverbrandingsoven van Twence waar de gemeente aandeelhouder van is. Voor de levering van gas is gebruikt gemaakt van de verlenging van het contract met Gazprom voor 2021. Dit gas is voorzien van groencertificaten van een windmolenpark in Turkije. De intentie is om zo snel als mogelijk gas ook duurzaam lokaal te produceren via Twence, Hiertoe is dus de samenwerkingsovereenkomst getekend waarin een inspanningsverplichting is opgenomen voor Twence.

 

Denkrichtingen / ombuigingen

Noaberkracht

Wij hebben in het bestuur van Noaberkracht en met de directie van Noaberkracht overeenstemming bereikt over een aanvullende taakstelling op Noaberkracht die oploopt van €100.000 in 2020 naar structureel €350.000 in 2023. Wij menen hiermee op een goede manier invulling te hebben gegeven aan uw unaniem aangenomen amendement waarin u middels een zienswijze aangeeft dat de raad van oordeel is dat ook Noaberkracht een wezenlijke bijdrage dient te leveren om een evenwichtige gemeentelijke meerjarenbegroting te waarborgen. Tevens geeft u aan dat de raad van oordeel is dat Noaberkracht daarbij een taakstelling heeft op te nemen, waarbij afbreuk aan de dienstverlening aan inwoners zoveel mogelijk wordt beperkt. Nadere invulling en concretisering loopt in eerste instantie via de P&C cyclus van Noaberkracht. Zodra de dienstverlening richting de beide gemeenten hierdoor wijzigt komen we daar uiteraard bij u als gemeenteraad op terug.

De invulling van deze taakstelling is binnen Noaberkracht gerealiseerd en vastgelegd in separaat besluit van het bestuur van Noaberkracht.

 

Stelposten voor nieuw beleid

De meerjarig geraamde structurele stelposten voor nieuw beleid zetten wij volledig in ter dekking van het meerjarige begrotingstekort. Dit heeft wel als consequentie dat er in onze meerjarenbegroting geen (financiële) ruimte meer is voor nieuw beleid. Eventuele noodzakelijke/gewenste ruimte voor nieuw beleid zal dus gevonden moeten worden binnen het bestaande beleid (oud voor nieuw).

 

Afstoten gemeentelijk vastgoed

Het hebben en (aan)houden van maatschappelijk vastgoed willen wij tot het uiterste beperken. Slechts maatschappelijk vastgoed waartoe wij bij wet zijn gehouden dan wel maatschappelijk vastgoed die 1 op 1 verbonden is met de directe gemeentelijke dienstverlening willen wij aanhouden. Dit levert niet alleen lager exploitatielasten voor onze begroting op maar ook de inzet vanuit Noaberkracht (gebouwenbeheer) kan worden beperkt. Dit levert een besparing op van € 50.000 in 2020 oplopend naar een structureel bedrag van € 180.000 in 2023. De invulling van deze taakstelling loopt, de besparing voor het jaar 2020 is gerealiseerd.

 

Amendement A1 - Gemeentelijk vastgoed

Tijdens de behandeling van de perspectiefnota 2020 in de gemeenteraad is een amendement aangenomen om versterkt in te zetten op het versneld afstoten van gemeentelijk vastgoed. Dit moet leiden tot een extra opbrengst van € 25.000 in de jaren 2020 en 2021. Ook deze extra opbrengst is in 2020 gerealiseerd.

 

Agenda van Twente

Om structurele ruimte binnen in onze meerjarenbegroting te creëren is besloten om de € 5 per inwoner af te dekken voor de (resterende) duur van het investeringsprogramma. Dat betekent  een extra onttrekking aan de reserves om deze kosten te dekken van € 393.000 (3 jaar lang € 131.000) waardoor structureel ruimte op onze begroting ontstaat.

 

Nieuw beleid

Onze inwoners, ondernemers, verenigingen, maatschappelijke organisaties en kernraden krijgen veel voor elkaar. Er is oog voor wat er moet gebeuren, de wil om aan te pakken is groot en is gericht op oplossingen. Deze betrokken houding maakt dat initiatieven van groot tot klein vorm krijgen. Deze  initiatieven willen we ondersteunen en stimuleren. Dat doen we met aandacht voor de menselijke maat en met een open blik. We hebben oog voor partnerschap. We willen besturen met de samenleving en kiezen bewust onze rol. Soms initiërend, soms faciliterend en soms ondersteunend. De afgelopen jaren hebben we hier in MijnDinkelland2030! goede ervaring mee opgedaan. MijnDinkelland2030! past volop in deze denk- en werkwijze en zal daarom stevig worden gecontinueerd.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Zoals in de inleiding is aangegeven heeft het jaar 2020 voor een groot deel in het teken gestaan van Corona. In deze inleiding is ook het integrale financiële overzicht betreffende Corona opgenomen. Hier is voor gekozen omdat de financiële gevolgen van de Corona pandemie op meerder plekken in deze jaarverantwoording naar voren komen waardoor het totale beeld ontbreekt.

 

De rijksvergoedingen op het gebied van de Coronacompensatie zijn via de algemene uitkering binnen gekomen en dus verantwoord binnen dit programma. Voor een totaaloverzicht wordt verwezen naar de plek in de inleiding. 

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Aansluiten bij de P10-gemeenten

In de raadsvergadering van 12 november 2019 is de motie Aansluiten bij de P10-gemeenten aangenomen met 20 stemmen voor en één stem tegen. De motie draagt het college op om:

  1. De gemeente Dinkelland te laten toe treden tot het samenwerkingsverband van plattelandsgemeenten, de P-10.
  2. De structurele kosten van het lidmaatschap onder te brengen in het programma Bestuur en Middelen.
  3. Na twee jaar het lidmaatschap te evalueren om te bepalen of de samenwerking in P-10 meerwaarde heeft voor Dinkelland.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2019

 

N2000 over de grens

In de raadsvergadering van 30 juni 2020 is de motie N2000 over de grens unaniem aangenomen. Middels de motie draagt de gemeenteraad het college op:

  1. In gesprek te gaan met de bestuurders van de Duitse buurgemeenten en deelstaten over de volgende concrete onderwerpen in het grensgebied:
    • De kansen voor de N2000 gebieden.
    • De kansen en bedreigingen van de veranderende regelgeving ten gevolg van de stikstofreductie en klimaatverandering voor agrarisch ondernemers.
    • Het verschil tussen beide landen in (te verwachten) regelgeving en de gevolgen daarvan voor het grensgebied.
    • De leefbaarheid van alle inwoners in het grensgebied.
  2. Over de inhoud en de resultaten van deze gesprekken verslag te doen aan de raad.
  3. De inhoud en de resultaten van de gesprekken, en de te ontwikkelen plannen eveneens te bespreken in NOT-verband en in provinciaal verband.
  4. Het verslag van alle gevoerde gesprekken (grensoverschrijdend, NOT-verband en binnen Dinkelland) inclusief eventuele voorstellen of te ontwikkelen plannen op dit gebied terug te koppelen aan de raad, zodat de raad het gesprek kan voeren over alle verbindende belangen en eventuele ondersteuning bij de te ontwikkelen plannen.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Aansluiten bij initiatief #stoplokalebezuinigingen

In de raadsvergadering van 30 juni 2020 is de motie Aansluiten bij initiatief #stoplokalebezuinigingen unaniem aangenomen. Middels deze motie roept de gemeenteraad het college op:

  • Zodat voldoende middelen beschikbaar zijn voor het uitvoeren van de taken sociaal domein.
  • Zodat de opschalingskortingen teniet worden gedaan.
  • Zodat de herijking van het Gemeentefonds pas plaatsvindt nadat compensatie sociaal domein heeft plaatsgevonden

en daarmee aan te sluiten bij initiatieven zoals #Stoplokalebezuinigingen en geen gemeenten in nood. 

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2020

 

OLCT

In de raadsvergadering van 29 mei 2020 is de motie OLCT met 13 stemmen voor en 7 stemmen tegen aangenomen. Middels deze motie draagt de gemeenteraad het college op:

  1. Op basis van een onderzoek de pro's en contra's van deelname in het OLCT in beeld te brengen en daarbij o.a. te betrekken:
    • Het criterium publiek belang;
    • De vraag hoe de overige deelnemende gemeente in Twente hier in zitten.
  2. De raad op basis van de onderzoeksresultaten een voorstel te doen over het al dan niet voortzetten van de huidige relatie met het OLCT als verbonden partij.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2020.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

2018

2019

2020

Formatie (fte per 1.000 inwoners) 6,35 6,65 6,70
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) 7,88* 7,85 7,75
Apparaatskosten (kosten per inwoner) 679 658 647,0
Externe inhuur (kosten als percentage van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen) 8,9 11,9 10,7
Overhead (percentage van de totale kosten) 10,9 9,3 8,6

 

* In de jaarstukken van 2018 is ten onrechte twee keer de indicator formatie vermeld, ook bij bezetting. Dit is in bovenstaande tabel hersteld.

In de jaarstukken van 2017 en 2018 is ten onrechte twee keer de indicator formatie vermeld, ook bij bezetting. Dit is in bovenstaande tabel hersteld.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
BATEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 502 3.998 2.285 -1.713
Algemene dekkingsmiddelen - - - 0
1. Lokale heffingen 6.562 6.592 6.601 10
2. Algemene uitkeringen 34.704 35.578 36.119 541
3. Dividend 1.385 1.493 1.494 0
4. Saldo financieringsfunctie 103 105 117 12
5. Overhead 0 0 3 3
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0
7. Onvoorzien 0 0 0 0
TOTAAL BATEN 43.257 47.766 46.618 -1.148
LASTEN 0 0 0 0
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 4.170 7.738 5.070 -2.668
Algemene dekkingsmiddelen - - - 0
1. Lokale heffingen 53 52 49 -3
2. Algemene uitkeringen 9 9 12 2
3. Dividend 6 6 4 -1
4. Saldo financieringsfunctie -302 -238 -215 23
5. Overhead 5.921 5.958 6.022 64
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0
7. Onvoorzien 40 40 0 -40
TOTAAL LASTEN 9.897 13.566 10.942 -2.624
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 33.360 34.200 35.676 1.476
Onttrekkingen aan reserves 565 697 547 -150
Toevoegingen aan reserves 462 258 258 0
Resultaat van baten en lasten 33.463 34.638 35.965 1.327

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Verkoop voormalige Julianaschool te Denekamp (voordeel €356.000)

In december 2020 is overeenkomstig de "Notitie vastgoed" onderstaand gebouw verkocht:

Gebouw Bruto opbrengst Boekwaarde Verkoopkosten Netto opbrengst
vml. Julianaschool, Julianaplein 7 A t/m 7 E te Denekamp € 384.000 € 31.000 €0 € 353.000

Het in eigendom hebben en (aan)houden van maatschappelijk vastgoed wil de gemeente tot het uiterst beperken. Structureel levert dit lagere exploitatielasten op. De structurele besparingen door verkoop van maatschappelijk vastgoed is in 2020 begroot op € 45.000. Door de verkoop van een drietal opstallen in 2019 is het werkelijk structurele voordeel in 2020 hoger uitgevallen, namelijk € 60.000. De gemeente heeft hierdoor in 2020 voldaan aan de opdracht van de raad om vastgoed wat niet noodzakelijk is voor de kerntaken van de gemeente (versneld) te vervreemden.

 

De vervreemding van de vml. Julianaschool zal geen structureel voordeel opleveren in 2021, doordat een structurele opbrengst als gevolg van de vervreemding ook wegvalt.

 

Teruggave gelden Noaberkracht 

Tijdens de behandeling van de jaarstukken 2019 van Noaberkracht Op 29 juni 2020 is door de gemeenteraad van Dinkelland een amendement aangenomen betreffende de reserve bedrijfsvoering Noaberkracht. De raad geeft het college de opdracht om overleg te voeren met het college van de gemeente Tubbergen en met het bestuur van Noaberkracht, gericht op een heroverweging van de reserve bedrijfsvoering in het algemeen en het plafond van deze reserve in het bijzonder. Indien uit het overleg naar voren komt dat NK kan volstaan met een lager plafond van de reserve bedrijfsvoering dan dienen de overtollige gelden terug te vloeien naar de gemeenten. Naar aanleiding van de uitwerking van dit amendement heeft het bestuur van Noaberkracht heeft besloten het plafond van de reserve bedrijfsvoering Noaberkracht te verlagen naar 2,5% van de personele lasten binnen Noaberkracht. Dit komt op grond van de huidige stand van zaken overeen met een maximale hoogte van de reserve (na verplichtingen) van €650.000. Het surplus in de reserve bedrijfsvoering Noaberkracht van €338.000 wordt volgens het verrekenmodel wordt teruggestort aan de beide deelnemende gemeenten. Voor de gemeente Dinkelland een incidentele meevaller van € 193.000.

 

Algemene uitkering (voordeel €541.000)

De hogere algemene uitkering heeft voor een bedrag van € 50.000 betrekking op voordelige afrekeningen over de jaren 2018 en 2019. Deze voordelige afrekening zijn een gevolg van vastgestelde en bijgestelde maatstaven over die jaren. Daarnaast liet  de septembercirculaire 2020 een hogere algemene uitkering over het jaar 2020 zien van € 727.000. Van deze hogere algemene uitkering had een bedrag van € 69.000 betrekking op een neerwaartse aanpassing van de maatstaven en een bedrag van € 25.000 op een drietal zogenaamde taakmutaties . Het overige deel van de hogere algemene uitkering bestond uit het tweede en derde deel van de Coronacompensatie. In totaliteit een bedrag van € 771.000 waarvan het tweede deel ten bedrage van € 333.000 reeds was verantwoord in het tweede programmajournaal.

 

Tot slot zorgde de decembercirculaire 2020 voor een hogere algemene uitkering over het jaar 2020  van € 97.000. Deze hogere algemene uitkering bestond voor een bedrag van € 57.000 uit het derde deel van de corona compensatie over het jaar 2020 en voor een bedrag van € 40.000 uit een bijstelling van de maatsteven.

 

Stelpost onvoorzien (voordeel €40.000) 

De stelpost onvoorzien is in 2020 niet aangesproken.

 

Juridische controlling (voordeel €39.000)

In 2020 werd het budget juridische controlling ruimschoots onderschreden, terwijl dit in de jaren ervoor juist andersom was. Juridische conflicten ontstaan deels door onvoorziene omstandigheden, maar ook door overmacht of fouten. We weten dus nooit op voorhand wat er eventueel op ons afkomt. Niet ieder jaar zijn er (evenveel) juridische claims als een ander jaar. De intentie is om dit tot een minimaal aantal te beperken, maar zoals hiervoor aangegeven hebben we dat niet geheel in eigen hand. “

 

Stelpost corona (voordeel €718.000) 

Voor een nadere toelichting van de totstandkoming en opbouw van deze stelpost wordt verwezen naar de inleiding.

 

Taakmutaties algemene uitkering (voordeel €197.000)

Via de algemene uitkering ontvangt heeft de gemeente gelden ontvangen waarmee bepaalde uit te voeren taken kunnen worden bekostigd. De zogenaamde taakmutaties. In afwachting van te ontwikkelen beleid worden voor deze taakmutaties in eerste instantie stelposten geraamd. Voor een aantal van deze taakmutaties is in 2020 (nog) geen beleid ontwikkeld wat betekent dat de betreffende stelposten dus ook niet zijn aangewend en vrij vallen ten gunste van het resultaat 2020. De redenen hiervoor zijn divers.


Een deel van deze vrijval komt voor een bedrag van € 114.000 terug bij de budgetoverheveling wat betekent dat de beleidsontwikkeling en dus het beroep op deze middelen plaats zal vinden in 2021.

 

Voorziening pensioenen wethouders (nadeel €35.000)

We zijn verplicht om ieder jaar bij de jaarverantwoording een herziene berekening van de toekomstige rechten van de wethouders pensioenen op te leveren. Naast fluctuatie in bestand (mensen die in- en uitstromen) is vooral de extreme daling van de rekenrente van invloed. Daarnaast is het aanpassen van de sterftetafel van invloed op de hoogte van de reserve / doelvermogen.

 

Organisatieondersteuning  (nadeel €100.000) 

Door een herverdeling van de  overhead (doorberekening vanuit Noaberkracht) over de verschillende producten en activiteiten treedt er een verschuiving op tussen de verschillende producten en activiteiten. Tegenover het nadeel hier staan tal van kleinere meevallers op de overige producten en activiteiten. Het totaal van de werkelijk doorberekende overhead (doorberekening vanuit Noaberkracht) is gelijk aan de raming.

 

Waardering voormalig Klooster Maria ad Fontes te Ootmarsum (nadeel €613.000)

In 2017 is de "voorziening klooster Ootmarsum" van €750.000 ingesteld. Na onderhandelingen over de verkoop wordt de financiële afwikkeling steeds duidelijker. Ten opzichte van 2017 blijken lagere opbrengsten, niet voorziene kosten, een ontwikkelbijdrage en een investering in de kapel te leiden tot een extra benodigde “voorziening”. De actuele inzichten beïnvloedden het saldo van de jaarstukken 2020 nadelig met €613.000. De verkoop van het klooster draagt bij aan de "taakstelling afstoten vastgoed" Bij verkoop blijven kapel en toren voorlopig in eigendom van de gemeente Dinkelland.

 

Omzetbelasting (nadeel €43.000)

De belastingdienst heeft aangegeven dat er met terugwerkende kracht vanaf 2015 btw afgedragen moet worden aan de fiscus inzake het gescheiden inzamelen van verpakkingsmateriaal. De btw is verhaald op Stichting Afvalfonds Verpakkingen/Nedvang. Desondanks ontstaat er een nadeel van €33.000 door de toegepaste belastingrente van de Belastingdienst over de vorderingen vanaf 2015. De gemeente Dinkelland heeft, samen met een aantal andere gemeenten, hiertegen bezwaar gemaakt. De uitkomst van het bezwaar wordt in 2021 verwacht.

 

De overige €10.000 heeft betrekking op een onderdeel in het bezwaar btw 2017 dat in het tweede programmajournaal is begroot maar niet is gehonoreerd. 

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk lagere onttrekkingen voor het onderhoud van gebouwen van €75.000, Agenda van Twente voor €29.000  en voor het budget Kerkenvisie €25.000. Zie hiervoor ook voorstel budgetoverheveling.

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2020 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".

Kosten van de overhead

Terug naar navigatie - Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 3 3
Lasten 5.921 5.958 6.022 64
Kosten van de overhead -5.921 -5.958 -6.019 -61
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties 0 0 0 0
465 465 465 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties 0 0 0 0
-465 -465 -465 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -5.921 -5.958 -6.019 -61