Ambitie Inclusieve samenleving

Inleiding Ambitie Inclusieve Samenleving

Inleiding Ambitie Inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - Inleiding Ambitie Inclusieve samenleving

 

 

doel

 

Een samenleving waarin iedereen mee doet, dat noemen we een inclusieve samenleving. Samen met inwoners, verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties willen we hier invulling aan geven. Wij willen bereiken dat zoveel mogelijk mensen meedoen. Om een inclusieve samenleving te bereiken, is het belangrijk dat we op elkaar letten en voor elkaar zorgen. De periode 2019-2022 staat in het teken van de transformatie om de toenemende druk op het Sociaal Domein te verlichten. We willen onze samenleving, onze kernen en onze inwoners in hun kracht te zetten met als doel een positievere gezondheid. Tegelijkertijd willen we de ondersteuning en zorg kwalitatief goed, betaalbaar en bereikbaar houden. Om dit te realiseren werken we de komende periode aan de volgende zaken.

 

                                                     Wat gaan we hiervoor als gemeente doen?                                                                          Wat willen we bereiken?

 

Wat willen we bereiken?

Onze Insteek is de gedachte dat inwoners een goed gevoel van welbevinden hebben. Los van de maatschappelijke waarde die dat heeft, is het zo dat inwoners die zich goed voelen, minder snel een hulpvraag hebben en ondersteuning nodig hebben. Daarom is de onderliggende gedachte dat we als gemeente inzetten op positieve gezondheid.  

 

Positieve Gezondheid[1] is de uitwerking in zes dimensies van de bredere kijk op gezondheid. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. Dit is te vertalen naar de leefomgeving van inwoners en het faciliteren van positieve gezondheid. Dit doen we door passende algemene voorzieningen en ondersteuning te bieden, een goede leefomgeving in te richten en het leggen van verbindingen in de samenleving. Als gemeente zien wij ook vooral hier onze rol. Onderstaande figuur laat dat mooi zien.

 

 

De insteek van positieve gezondheid[2] sluit naadloos aan bij de zaken die we als gemeente nastreven namelijk:

  • mensen veel meer in contact te brengen met hun kracht in plaats van ze aan te spreken op hun zwakte,
  • persoonsgerichte zorg te bieden en echt aan te sluiten op persoonlijke behoeften,
  • de regie bij de mensen zelf te laten en ze te helpen hun eigen beslissingen te nemen.

 

Daarnaast is het van belang de ondersteuning en zorg bereikbaar en betaalbaar te houden. We willen kwalitatieve goede ondersteuning en zorg bieden, vanuit de gedachte één gezin, één plan, één regisseur voor die inwoners die het nodig hebben.

 

Wat gaan we hiervoor als gemeente doen?

In het plaatje hieronder is te zien hoe de ondersteuning en zorg rondom een inwoner, is opgebouwd uit een aantal lagen. Per laag wordt er gewerkt aan versterken van de positieve gezondheid van onze inwoners en het bereikbaar en betaalbaar houden van de ondersteuning en zorg.

 

 

Om de gestelde ambitie te bereiken is het ook essentieel om meer inzicht en overzicht te krijgen in de interventies  en de resultaten en effecten hiervan. Op dit moment zijn een behoorlijk aantal interventies gestart. We kunnen aangeven wat we doen, echter de effecten van de interventies zijn nog niet altijd inzichtelijk. Besturing van het sociaal domein vraagt hier wel om. Het vraagt continu om te analyseren of we de juiste dingen doen. Leveren de interventies de gewenste resultaten op, vragen veranderingen in het sociaal domein om het bijsturen, versnellen of stoppen van bepaalde interventies? Hiervoor starten we het project Grip op sociaal domein.

 

Een ander belangrijk onderdeel is het actief sturen op houding en gedrag. De veranderopgave bestaat voornamelijk uit een veranderende houding en gedrag bij de professional (inclusief gemeente), de inwoner, de mantelzorger en de vrijwilliger. Dit vereist vanuit de onze kant uitleg en coaching op houding en gedrag en heldere communicatie met alle partijen over wat we van elkaar kunnen verwachten. Daarom starten we met werkateliers waarin professionals, inwoners en ambtenaren gezamenlijk na denken over de uitdagingen die er liggen. In de ateliers worden manieren bedacht om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Daarbij wordt ook kritisch gekeken naar hoe zaken nu gaan, hoe we bij kunnen sturen en hoe een ieder daar aan kan bijdragen.

Langer gezond

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Doel: Nog meer inwoners werken aan hun gezondheid* en kijken (samen) om naar anderen en zijn in staat hen te activeren deel te nemen aan de samenleving. 

*Gezondheid is veel meer dan niet ziek zijn. Gezondheid gaat over sociaal, mentaal en fysiek welbevinden en de mogelijkheid hier zoveel mogelijk eigen regie op te voeren. De factoren die gezondheid kunnen beïnvloeden, willen we zoveel mogelijk voorkomen, beperken of bevorderen. Dit doen we onder andere door sport, bewegen, preventie en cultuur als middel te gebruiken om het welzijn en de zelfredzaamheid van de inwoners te bevorderen. En door met inwoners in gesprek te gaan over het organiseren van activiteiten en het creëren van ontmoetingsplekken om samen te komen voor een praatje, voor vrijwilligerswerk of voor sportieve, culturele of andere activiteiten.

 

Wat willen we bereiken?

  • Meer of gelijk aantal inwoners ervaren een goede gezondheid
  • Meer of gelijk aantal inwoners bewegen voldoende
  • Meer kinderen van ouders met een lage opleiding zijn lid van een sportvereniging
  • Meer kinderen zijn meestal weerbaar
  • Minder jongeren onder de achttien hebben alcohol gedronken de laatste vier weken

(NB. De staat van de bevolking in Dinkelland en Tubbergen is nu al nagenoeg optimaal wanneer dat wordt vergeleken met andere Twentse gemeenten. Het gaat nu vooral om het behouden van de goede staat).

Versterken sociale basis

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Doel: De niet-professionele algemene voorzieningen zoals vrijwilligersorganisaties en inwonersinitiatieven zijn beter toegerust om inwoners te ondersteunen bij het bereiken van een positieve gezondheid.

 

De gemeente ondersteunt en faciliteert, daar waar 'reuring' is, om (inwoners)initiatieven te vergroten, verstevigen en waar nodig aan te jagen. Hierdoor kunnen inwoners zonder indicatie gebruik maken van algemene voorzieningen die nabij in de kern georganiseerd zijn. Hierbij wordt samengewerkt met de te ontwikkelen één toegang voor het sociaal domein.

 

Wat willen we bereiken?

We hebben het aantal inwoners met een hulp- of ondersteuningsvraag in beeld welke worden verwezen naar een vrijwillige algemene voorziening in plaats van en professionele algemene voorziening, dan wel maatwerkvoorzieningen.

Financiële kaders

Terug naar navigatie - Financiële kaders

Stimuleringsfonds sociaal domein
De stand van het stimuleringsfonds bedraagt begin 2019 €240.000. In 2019 en 2020 is een bedrag van ca. €57.000 besteed. Het resterende bedrag eind 2020 is dus €183.000. Deze resterende middelen hevelen we over naar 2021.

 

Zie "Inclusieve samenleving - financieel" voor het financiële overzicht met betrekking tot het uitvoeringsplan sociaal domein.

Zorg meer nabij

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Doel: Professionals zijn beter toegerust, dichterbij en werken beter samen om inwoners te ondersteunen bij het bereiken van een positieve gezondheid. 

We zorgen voor één heldere toegang. Door het samenbrengen van de (welzijn)partners op één plek wordt het voor de inwoner duidelijk waar zij terecht kan met een hulpvraag. Door het verbeteren van de samenwerking met mede-verwijzers naar de zorg wordt de inwoner sneller van de juiste zorg voorzien. Daarnaast hanteren we een gezamenlijke visie en werkwijze gebaseerd op de brede uitvraag naar alle aspecten van positieve gezondheid en de aanpak van een social worker zoals beschreven in het plan van aanpak één toegang. Zo zorgen we voor één gezin, één plan, één regisseur.

 

Wat willen we bereiken?

  • De cliënttevredenheid Jeugd is toegenomen (CEO)
  • De cliënttevredenheid Wmo is toegenomen (CEO)
  • De bekendheid van cliëntondersteuning is toegenomen (CEO)
  • Het percentage aantal afgegeven maatwerkvoorzieningen ten opzichte van het aantal inwoners is verminderd (wordt reeds gemonitord)
  • Het aantal directe verwijzingen door huisarts naar JGGZ is afgenomen.

Wat hebben we gedaan in 2020?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2020?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Behaalde mijlpalen per inspanning

Meer inwoners kunnen meedoen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel: Meer inwoners ervaren een positievere gezondheid door de inzet van een maatwerkvoorziening.

Meer inwoners kunnen actief deelnemen aan de samenleving. Zij participeren zoals ze graag zouden willen en kunnen. Als inwoners willen, worden zij ondersteund bij het binden van een voor hen zinvolle daginvulling. Mensen die willen, maar die (tijdelijk) niet mee kunnen doen in de samenleving, die dat door middel van een maatwerkoplossing wel kunnen. 

 

Wat willen we bereiken?

Er is voor elke inwoner een passende voorziening en/of regeling beschikbaar, waardoor zij zo optimaal mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.

Het % Dinkellandse inwoners (18+) welke een (zeer) goede gezondheid ervaren blijft gelijk of neemt toe. In 2020 wordt een nieuwe Volwassenen- en ouderenmonitor uitgevoerd.

Wat hebben we gedaan in 2020?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2020?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Behaalde mijlpalen per inspanning

Inclusieve samenleving - financieel

Financiële kaders

Terug naar navigatie - Financiële kaders

Incidentele middelen

Voor het transformatieplan sociaal domein is in 2019 een bedrag van €450.000 beschikbaar gesteld. Daarnaast zijn hier bij de jaarstukken 2019 een aantal afzonderlijke budgetten aan toegevoegd bij het samenvoegen van het beleidsplan Omzien Naar Elkaar (ONE), het MAT en het transformatieplan Sociaal Domein tot één uitvoeringsplan sociaal domein. Het totaal beschikbare bedrag is hiermee €559.000 geworden.

 

Voor de volgende inspanningen hebben we in 2019 en 2020 een beroep gedaan op het uitvoeringsplan sociaal domein:

  • Pilot praktijkondersteuner huisarts (€90.000);
  • MaaS project (€20.000);
  • Pilot Wijk GGD aanpak personen met verward gedrag (€58.000);
  • Project transformatie Participatiewet (€18.000);
  • Project coördinator externe verwijzingen (€7.000);
  • Project kwartiermaker één toegang (€28.000);
  • Project algemene voorzieningen (€4.000);
  • Overige kleinere uitgaven van € 3.000.

 

De totale uitgaven zijn €228.000 in 2019 en 2020. Daarmee resteert €331.000 voor 2021 en verder van het oorspronkelijke budget. In de begroting 2021 is besloten tot een extra toevoeging van €104.000.

 

Conform hetgeen is gesteld in de inleiding over het MEP worden niet bestede incidentele budgetten (project- en procesgeld) overgeheveld (zie voorstel budgetoverheveling). Het betreffen hier immers budgetten voor een periode van 4 jaar.

 

(Financiële) Stand van zaken uitvoeringsplan sociaal domein

Het verloop van de beoogde besparing (begroting 2019) en de behaalde besparing (2019 en 2020) is als volgt:

(bedragen x €1.000) 2019 2020 2021 2022
Beoogde besparing begroting 2019 126 412 557 582
Behaalde besparing 2019 (PJ1) -126 126 -126 -126
Resterende beoogde besparing 2020 0 286 431 456
Behaalde besparing 2020 (PJ1) 0 -175 -100 -100
Resterende beoogde besparing  0 111 331 356

 

Zoals uit bovenstaande tabel blijkt is de beoogde besparing in 2020 niet in zijn geheel behaald. Ten opzichte van het tweede programmajournaal is geen extra besparing gerealiseerd. Zoals reeds aangegeven in het tweede programmajournaal, zijn als gevolg van corona een aantal projecten vertraagd en/of op een alternatieve wijze uitgevoerd. Dit heeft een nadelig effect op het kunnen realiseren van de besparingsopdracht. Bij de POH GGZ zien we vanuit de pilot dat meer cliënten niet worden doorverwezen naar maatwerkvoorzieningen. Ook in analyse van de jaarcijfers zien we een lichte daling van het aantal nieuwe indicaties afgegeven door de huisarts en tevens daalt de waarde van het aantal nieuwe indicaties. De daling is alleen op dit moment minimaal waardoor het niet voldoende valide is en we op dit moment geen extra besparing in boeken. Financieel gezien hebben we rekening gehouden met faseringsverschillen in het behalen van de beoogde besparing binnen het sociaal domein. Hiervoor hebben we extra weerstandsvermogen gereserveerd. De openstaande besparingsopdracht van €111.000 wordt via resultaatbestemming bij deze jaarstukken 2020 ten laste van dit extra weerstandsvermogen gebracht.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 23 37 15
Lasten 32 314 235 80
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -32 -292 -197 95
Onttrekkingen aan reserves 0 253 175 -77
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -32 -39 -22 17

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk een lagere onttrekking voor het transformatieplan van €32.000 en gemeentelijke cultuurvisie van €46.000. Zie voorstel budgetoverheveling.

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2020 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".