Programma Sport & accommodaties

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma Sport en accommodaties gaat over het stimuleren en faciliteren van sport en beweging. We willen sporten en bewegen voor al onze inwoners, van jong tot oud, mogelijk maken en hen motiveren te gaan sporten. Sportvoorzieningen dragen bij aan een gezonde leefstijl en bieden kansen om te participeren in de samenleving.

 

De gemeente Dinkelland is trots op al haar sportende inwoners. Zowel in de breedte als aan de top wordt sport op hoog niveau beoefend in onze gemeente. Jaarlijks organiseren wij als gemeente het sportgala, volgens ons een goed platform om onze sporters uitbundig in het zonnetje te zetten.  

 

In de gemeente Dinkelland zijn buurtsportcoaches actief die in dienst zijn bij derden en bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sport en accommodaties maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal bezoekers zwembad Dorper Esch in 2020: ca. 54.500 (waarvan 10.000 via verenigingen die huur betalen)
  • Aantal bezoekers zwembad Kuiperberg in 2020: ca. 24.500

Wat hebben we in 2020 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2020 gedaan?

De volgende ontwikkeling spelen met betrekking tot het programma Sport & accommodaties:

  • Uitvoering geven aan het Lokaal Sportakkoord (in het najaar van 2019 vastgesteld).
  • Uitwerking van de verzelfstandiging van Sportcomplex Dorper Esch. Daarbij speelt samenwerking in NOT-verband een belangrijke rol
  • Zwembad Kuiperberg: investeren in het toekomstbestendig maken van het zwembad en onderzoek doen naar  verzelfstandiging.

 

Combinatiefuncties/buurtsportcoaches

Er is een doorontwikkeling gaande voor wat betreft de functie buurtsportcoaches. Doel is hen beter te positioneren en breder in de samenleving in te zetten.

 

Denkrichtingen / ombuigingen

Privatiseren binnensportaccommodaties

Ambities tot privatisering van binnensportaccommodaties worden in samenwerking met de initiatiefnemer onderzocht. De uitgangspunten worden in de nog op te stellen sportnota opgenomen. Eventuele opbrengsten (maar ook incidentele lasten) kunnen we op dit moment nog niet inschatten. 

 

Verzelfstandiging sportcomplex Dorper Esch en zwembad Kuiperberg

Sport inzetten als middel om inwoners vitaal  te maken en te houden, daarbij dwarsverbindingen maken met andere beleidsterreinen zoals sociaal domein en openbare ruimte.

 

In januari is het vernieuwbouwde sportcomplex Dorper Esch geopend. De komende decennia kan in dit complex gesport worden. Op dit moment wordt gewerkt aan de optimalisatie van de bedrijfsvoering van het complex. Daarbij wordt verzelfstandiging onderzocht. Tevens wordt in NOT-verband gekeken in hoeverre de samenwerking op sportgebied kan worden versterkt. De keuzes met betrekking tot de optimalisatie van de bedrijfsvoering moeten hier zoveel mogelijk op aansluiten.

 

Nieuw beleid

  • Toekomstbestendig maken zwembad Kuiperberg
  • Verzelfstandiging sportcomplex Dorper Esch  en zwembad Kuiperberg

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Zoals in de inleiding is aangegeven heeft het jaar 2020 voor een groot deel in het teken gestaan van Corona. In deze inleiding is ook het integrale financiële overzicht betreffende Corona opgenomen. Hier is voor gekozen omdat de financiële gevolgen van de Corona pandemie op meerder plekken in deze jaarverantwoording naar voren komen waardoor het totale beeld ontbreekt.

 

Sport
Verenigingen, maar ook exploitanten van binnen- en buitensportaccommodaties, hebben de voorbije periode geen inkomsten kunnen genereren. Weliswaar is de oproep gedaan om de contributies zoveel mogelijk te blijven innen, maar inkomsten uit bijvoorbeeld kantine of zaalhuur is volledig opgedroogd. Dit betekent dat de exploitatie van de vereniging of de accommodatie onder druk kan komen te staan. Er zijn verschillende steunmaatregelen afgekondigd (vanuit Rijksoverheid, NOC*NSF of geldverstrekkers), maar het is niet uitgesloten dat er ook een (financieel) beroep wordt gedaan op de gemeente. Minder in beeld wellicht zijn de consequenties voor de commerciële sportaanbieders, denk aan sportscholen. Zij bedienen ook een groot deel van de bevolking en geven aan dat de bedrijfsvoering door de maatregelen zwaar onder druk staan. Ook voor ons als gemeenten geldt dat er sprake kan zijn van derving van inkomsten (denk aan Dorper Esch). Dit zal verder in kaart moeten worden gebracht.

 

Bovenal heeft de sport een sociaal verbindend element. Inwoners ontmoeten elkaar en beoefenen de sport die bij hen past. Dit sociaal verbindend element is weggevallen en zal voorlopig door de beperkingen die zijn opgelegd niet snel terugkeren. Wat voor gevolgen dit heeft, is voor dit moment niet bekend. Een positieve noot is dat verenigingen elkaar door de verruiming van de sportmogelijkheden opzoeken om van elkaar te leren en ervaringen te delen. Ook staan verenigingen open om samen te werken met partners om de verruiming in sport voor zoveel mogelijk inwoners mogelijk te maken. Zo zijn er bijvoorbeeld buitensportaccommodaties opengesteld voor andere sporten.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

2018

2019

2020

Niet sporters (percentage) Niet bekend Niet bekend Niet bekend

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/sport--cultuur-en-recreatie - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.126 896 1.173 277
Lasten 3.731 5.061 4.956 105
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -2.605 -4.164 -3.783 381
Onttrekkingen aan reserves 592 1.563 1.428 -135
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -2.014 -2.601 -2.355 246

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Subsidies, beleid en uitvoering m.b.t. sport (voordeel van €63.000)

Het voordeel op beleid en uitvoering sportbeleid en –activering kent twee componenten:

  1. Een voordeel van €6.000 met betrekking tot het lokaal sportakkoord, dit budget wordt overgeheveld naar 2021. Vanuit het Lokaal Sportakkoord is er uitvoeringsgeld beschikbaar gekomen. Deze gelden moeten besteed worden aan dit akkoord. De gemeente is slechts één van de partijen uit het akkoord en hoe het geld wordt uitgegeven wordt dan ook in samenspreek met de partners uit het akkoord besloten.
  2. Een voordeel van €50.000 met betrekking tot de inzet van buurtsportcoaches. De gemeente Dinkelland is bezig met een doorontwikkeling van de buurtsportcoaches. Dit heeft gemaakt dat we dit jaar de beschikbare formatie vooralsnog niet hebben ingezet, zodat we dit straks goed kunnen positioneren en deze beschikbare formatie niet kwijt zijn.
  3. Een aantal overige kleine verschillen zorgen voor een voordeel van €7.000.

 

Sportondersteuning (nadeel van €12.000)

Het nadeel op sportondersteuning wordt veroorzaakt door een aantal kleine verschillen met betrekking tot de privatiseringssubsidies.

 

Subsidieregeling OZB compensatie (voordeel van € 94.000 via reserves)

Daarnaast bestaat er een voordeel van €94.000 met betrekking tot de uitvoering van de subsidieregeling OZB compensatie. Dit betreft echter geen voordeel in de exploitatie, maar een voordeel in de reservemutaties (zie ook mutaties reserves). Over de jaren 2019 en 2020 heeft in het jaar 2020 de uitvoering plaatsgevonden, deze is goedkoper uitgevallen dan vooraf is ingeschat. Het beschikbaar gestelde budget (2019 en 2020) bedraagt €232.000, de werkelijke kosten zijn €138.000, waarvan €26.000 uitvoeringskosten en €112.000 aan verstrekte subsidies. Dit betekent een voordeel van €94.000, bestaande uit een bedrag van €34.000 aan lagere subsidies en een bedrag van €60.000 aan lagere uitvoeringskosten. De verklaring voor deze lagere kosten ligt in eerste instantie in het feit dat voor minder (OZB) objecten aanvragen zijn gedaan wat zowel de lagere subsidies als ook de lagere uitvoeringskosten voor een deel verklaard. Daarnaast bleek dat meerdere (OZB) objecten in een enkele aanvraag vervat en afgewikkeld konden worden. Dit verklaart (een deel van) de lagere uitvoeringskosten. Tot slot bleek de daadwerkelijke uitvoering minder tijd te kosten dan aanvankelijk werd aangenomen.

 

Inhuur sportcomplex Dorper Esch (voordeel €61.000) 

Er is een voordeel op het budget inhuur van € 95.000 . Hiervan is een bedrag van € 61.000 meegenomen in de budgetoverheveling. Het restant voordeel van € 34.000 houdt verband  met de tijdelijke sluiting van het zwembad door de Corona maatregelen. Hierdoor is er minder personeel ingehuurd.

 

Gemeentelijke binnensportaccommodaties en zwembaden (voordeel€135.000)

Het voordeel op de gemeentelijke binnensportaccommodaties en zwembaden wordt veroorzaakt door een aantal componenten:

  1. Inkomsten uit verhuur sportzalen en zwembadopbrengsten (voordeel ca. € 70.000)
    Tijdens de corona zijn er twee periodes geweest dat de accommodaties moesten sluiten. Hiervoor is compensatie ontvangen van het Ministerie. Tijdens de geopende maanden is er per saldo  extra verhuur aan de diverse verenigingen geweest. Ook zijn er hogere opbrengsten dan geraamd voor de ontvangen toegangskaartjes zwembad Dorper Esch en de Kuiperberg. Totaal een voordeel van ca. € 70.000.
  2. energiekosten (nadeel ca. € 92.000)
    Deze overschrijding heeft voornamelijk betrekking op Dorper Esch. Er heeft de laatste jaren geen indexatie plaatsgevonden, terwijl de verbruikstarieven zijn gestegen. Daarnaast is de energiebelasting en de opslag duurzame energie sterk verhoogd, waardoor ramingen niet actueel zijn. Ook  zijn er afrekeningen van voorgaande jaren in 2020 verantwoord. Voor Dorper Esch is er een extern onderzoek ingesteld om inzicht te krijgen in de energiekosten. De financiële gevolgen van de uitkomsten van dit onderzoek zullen worden meegenomen in het programmajournaal.
  3. SPUK vergoeding.(voordeel ca. € 200.000) : Dit heeft voor een deel betrekking  op de definitieve  afrekening over 2019. In de jaarrekening 2019 hadden wij een lager bedrag  opgenomen in verband met de verwachting  dat het rijk evenals bij de aanvraag ook bij  de afrekening een generieke korting zou toepassen. Omdat het totaal aan afrekeningen op landelijk niveau binnen het rijksbudget bleef, was de generieke korting uiteindelijk niet aan de orde.  Daarnaast is de SPUK vergoeding over 2020 hoger dan geraamd. Dit omdat de werkelijke kosten die voor SPUK in aanmerking komen, hoger zijn dan waarmee in de aanvraag is rekening gehouden en de aanname dat de generieke korting van circa 20% die toegepast is bij de aanvraag, achterwege blijft bij de eindafrekening 2020; een en nader zoals dat ook over 2019 het geval is geweest . 
  4. overige kosten (nadeel ca.  € 43.000)
    Op diverse posten zijn de kosten hoger dan geraamd.. Dit is bijvoorbeeld hogere kosten werkkleding door het nieuwe complex Dorper Esch en de nieuwe kledinglijn. Maar ook door hogere advertentiekosten, internet en telefonie kosten.

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk lagere onttrekkingen voor het onderhoud van gebouwen van €63.000  en voor de verlaging van de onroerendezaakbelasting van verenigingen voor een bedrag van €95.000.

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2020 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".