Inleiding Maatschappelijk Effecten Plan (MEP)

Inleiding op het Maatschappelijk Effecten Plan

Terug naar navigatie - Inleiding op het Maatschappelijk Effecten Plan

Zoals aangegeven is het MEP de concrete vertaling van de Perspectiefnota 2020 en de begroting 2020. Daarnaast zijn er, zoals hoort in de dynamiek van het realiseren van ambities, diverse nieuwe inspanningen opgenomen die aansluiten op de ambities. Ook wordt aangegeven hoe de voortgang de komende jaren gemonitord gaat worden. Niet alle inspanningen worden direct gestart en gerealiseerd want de ambities beslaan een periode van vier jaar waardoor er bewust gekozen is voor prioriteren en daarmee faseren over meerdere jaren. In de onderstaande figuur is een overzicht gegeven van de ambities en de actielijnen en de participatieprocessen voor de komende vier jaar.

 

MEP overzicht

 

De opbouw van het MEP bestaat uit:

  • Ambities: dit is de vertaling van de agenda’s van het coalitieakkoord in een lange termijn visie die in ieder geval vier jaar houdbaar is. De ambitie geeft weer wat er over vier jaar ander is dan nu. (beter, meer, minder, vaker, …….) en het geeft weer waarom dat veranderd moet zijn.
    • Onder elke ambitie zitten verschillende actielijnen. Dit is een subdoel dat tussen één en vier jaar te behalen is (korte termijn visie). Dit subdoel moet bijdragen aan het behalen van de ambitie waar die onder hangt en geeft een prioritering aan. Een actielijn is eindig of te veranderen: een actielijn kan bijvoorbeeld over twee jaar gereed zijn, omdat de gestelde subdoelen zijn gehaald.
    • Onder elke actielijn zitten inspanningen. Dit zijn de activiteiten en projecten zoals bijvoorbeeld de punten uit het coalitieakkoord. Deze dragen bij aan de doelen van de actielijnen en leveren een concreet resultaat op.
    • Daarnaast hebben we initiatieven uit de samenleving. Dit zijn inspanningen uit de samenleving waarin wij in een bepaalde mate participeren. Onze inwoners, ondernemers, verenigingen, maatschappelijke organisaties en kernraden krijgen veel voor elkaar. Er is oog voor wat er moet gebeuren, de wil om aan te pakken is groot. Deze betrokken houding maakt dat initiatieven in de samenleving van groot tot klein vorm krijgen. Samen zetten wij ons in voor de ambities. Initiatieven die vanuit onze samenleving worden opgepakt zijn terug te vinden in het onderdeel 'participatieprocessen'.
  • Participatieprocessen: de manier waarop met de samenleving samenwerken. Dit is een proces met de samenleving en bevat dus geen concrete doelen op inhoudelijke thema’s.
  • Omgevingswet: de manier waarop we de Omgevingswet gaan implementeren.

 

In de P&C-cyclus gaan we meer monitoren op output en outcome. Deze indicatoren komen bij elke ambitie terug en zijn niet bedoeld om op afgerekend te worden. Zij geven een indicatie of wij de juiste dingen doen zodat wij tijdig kunnen bijsturen. We starten met voor elke actielijn een nul-meting die zowel kwalitatief als kwantitatief kan zijn afhankelijk van de meetbaarheid van het thema. Deze nulmeting (de zogenaamde IST) is gedaan aan het begin van de coalitieperiode. Daar waar mogelijk wordt in de jaarrekeningen de stand van zaken op dit onderdeel weergegeven.

Meetbaarheid

Terug naar navigatie - Meetbaarheid

In de P&C-cyclus zijn we meer gaan monitoren op output en outcome. Om dat te kunnen doen zijn in de begroting per ambitie en actielijn indicatoren benoemd. Zij geven een indicatie of wij de juiste dingen doen, zodat wij tijdig kunnen bijsturen. Voor de verschillende ambities en actielijnen is een nulmeting gedaan die zowel kwalitatief als kwantitatief kan zijn afhankelijk van de meetbaarheid van het thema.

 

In 2019 zijn een aantal belevingsonderzoeken onder onze inwoners gehouden om een nulmeting te krijgen. Dit onderzoek herhalen we aan het einde van deze raadsperiode om te kunnen meten of het beoogde maatschappelijke effect is bereikt.

 

Ten aanzien van de kwantitatieve indicatoren monitoren we doorlopend voor zover ze beschikbaar zijn.

 

Dinkelland op koers? De tussenbalans van het coalitieakkoord 2018-2022

In 2020 is conform afspraak een zogenaamde tussenbalans van het lopende coalitieakkoord 2018 – 2022 genaamd Dinkelland Duurzaam Doorontwikkelen opgesteld. Doel van deze tussenbalans, met de naam Dinkelland op koers? was zoals de naam al doet vermoeden te bepalen of we halverwege deze coalitieperiode nog “op koers” liggen.

 

In deze tussenbalans is getoetst of de inspanningen zoals opgenomen in de agenda’s en vertaald in het Koersdocument nog de juiste interventies zijn om het hogere doel te bereiken. Zijn er externe ontwikkelingen die dit beïnvloeden en is de gemeente op de goede weg, of moet er worden bijgestuurd? Deze tussenbalans is daarmee een instrument dat inzicht verschaft in de vraag of we nog ‘op koers’ liggen, of de keuzes van destijds ook nu nog steeds het meest voor de hand liggen.

 

We hebben deze tussenbalans betrokken bij het opstellen van de perspectiefnota 2021. Zoals in het raadsvoorstel bij deze perspectiefnota 2021 is aangegeven heeft deze tussenbalans belangrijke input geleverd voor de kaderstelling in de perspectiefnota 2021 vandaar ook dat het document "Dinkelland op Koers" ter kennisname als bijlage bij die perspectiefnota is gevoegd. Dinkelland op koers? De tussenbalans van het coalitieakkoord 2018-2022

 

Deze tussenbalans onderscheidt zich van de reguliere P&C- cyclus (die de hele gemeentebegroting afdekt) en gaat daarmee niet in op de aspecten die via de P&C- cyclus worden bewaakt. Dit houdt in dat deze tussenbalans niet is ingegaan op de voortgang van de verschillende projecten en inspanningen.

 

De tussenbalans is vanuit het model van een lerende organisatie bekeken en is daarmee een lerend document geworden. Een document waarin vanuit verschillende invalshoeken en met gebruik van de samenleving is geanalyseerd of we op koers liggen met als doel om te leren en eventuele bij te sturen. Hierbij ligt de focus op de vier ambities. In het raadsperspectief 2021 hebben de uitkomsten (daar waar dat van toepassing is) een plek onder het onderdeel ‘Trends en ontwikkelingen’ bij de verschillende actielijnen gekregen.