Programma Openbare ruimte & mobiliteit

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De openbare ruimte is van iedereen en dat betekent dat die voor iedereen goed toegankelijk moet zijn. Straten en wegen moeten veilig zijn; bij de inrichting hiervan wordt met de wensen en eisen van ouderen, kinderen en mindervaliden rekening gehouden. Samen met onder meer de provincie Overijssel wordt Dinkelland verkeersveiliger en zo goed mogelijk bereikbaar.

 

We dragen als gemeente zorg voor het gebruik, beheer en onderhoud van onze kernen en buitengebieden van vandaag en morgen. We werken aan een aantrekkelijke leefomgeving voor inwoners en bedrijven, waar mensen zich thuis voelen en met plezier gebruik maken van de openbare ruimte. We onderzoeken hoe we de beleving en tevredenheid van alle gebruikers van de openbare ruimte in de komende jaren kunnen meenemen bij nieuwe keuzes voor inrichting en onderhoud.

 

Daarnaast beheert en onderhoudt de gemeente wegen, openbare verlichting,  verkeersvoorzieningen en openbaar groen.  Wanneer er iets in de openbare ruimte stuk is, kunnen inwoners dat melden bij de gemeente. Ook als het gaat om rondslingerend afval, vernielingen of ongedierte. Zo houden we onze gemeente samen leefbaar.

 

Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is vastgesteld in het beleidsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Voor het beheer van de wegen en het groen wordt de Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte van de CROW gebruikt. Daarnaast is in het beleidsplan ‘Verlichten openbare ruimte’ de uitgangspunten en keuzes voor het beleid omtrent openbare verlichting beschreven.

 

Om de in totaal zo’n 590 kilometer riolering van de gemeente Dinkelland te onderhouden en vervangen, zijn de kaders en het beleid hiervoor vastgelegd in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP).  

Wat hebben we in 2020 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2020 gedaan?

MijnDinkelland2030!

Binnen het proces Mijn Dinkelland 2030! kijkt de gemeente Dinkelland samen met haar inwoners naar de toekomstige leefbaarheid in iedere kern. Dat betekent ook dat inwoners meer inspraak krijgen over onder andere de openbare ruimte. Het is niet langer alleen de gemeente die bepaalt waar welke soort bomen en soort struiken worden geplant en waar bankjes of speeltoestellen moeten staan, maar ook de buurt zelf, die samen met de Contactpersoon Openbare Ruimte (COR) plannen maakt over de manier waarop de openbare ruimte in hun wijk of buurt eruit zou moeten zien.

 

Kwaliteitsplan Openbaar Groen

De inrichting en het  beheer en onderhoud  openbare ruimte is beleidsmatig gebaseerd op diverse pijlers. Deze bestaan o.a. uit het GRP, meerjarenonderhoudsplan wegen, de parkeertoets, het Gemeentelijk Verkeer- en Veiligheidsplan en IBOR. Daar is het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) aan toegevoegd.  In het “Kwaliteitsplan Openbare Groen (KOG)” heeft de gemeente verantwoorde keuzes gemaakt voor een duurzame en toekomstbestendige openbare ruimte. Eén van de speerpunten is om bij de inrichting van de openbare ruimte het juiste materiaal op de juiste plaats gebruiken, waardoor deze goed, doelmatig en effectief kan worden beheerd. Ook moet er in de openbare ruimte invulling worden gegeven aan actuele thema’s, zoals biodiversiteit en klimaatadaptatie. In het kader van nieuw beleid/intensivering van beleid is hiervoor een incidenteel bedrag van € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld. Om de raad de gelegenheid te geven de besteding van dit bedrag te volgen heeft het college hier een nieuwe bestemmingsreserve "onderhoud en vervanging openbaar groen en speeltoestellen" voor in het leven geroepen. In de raad van 29 juni 2020 is het uitvoeringsplan "kwaliteit Openbaar Groen" vastgesteld. Hierbij zijn projecten en maatregelen voor de komende 4 jaar opgesteld met bijbehorende kostenramingen. Met de uitvoering van dit plan worden concrete ambities vanuit het KOG gerealiseerd.

 

Bestrijding eikenprocessierups

Begin 2020 zijn door de gemeente Dinkelland gratis nestkastjes uitgedeeld aan inwoner. Deze nestkastjes kunnen inwoners ophangen met de bedoeling dat koolmezen zich hier gaan nestelen. Koolmezen zijn namelijk natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups. Dit is één van de manieren hoe de gemeente Dinkelland de strijd aangaat tegen de rups. De gemeente Dinkelland gaat daarnaast de eikenprocessierups preventief bestrijden binnen de bebouwde kom door het twee keer preventief behandelen van bomen met het biologische middel Xentari.

 

Op provinciaal niveau is er begin 2020 een gezamenlijk plan van aanpak voor de bestrijding van de EPR opgesteld. De wijze waarop de gemeente Dinkelland omgaat met haar aanpak van de bestrijding van de EPR past in dat plan van aanpak. Daarnaast wordt er door de provincie op dit moment gewerkt aan een breed plan van aanpak voor de bestrijding van de invasieve exoten, zoals de  Reuzenbereklauw, Springbalsemien, Japanse duizendknoop, etc. 

 

Project Dusinksweg

De herinrichting van de Dusinksweg is in 2018 uitgevoerd en de financiële afhandeling daarvan is in onze administratie verwerkt. Daarover bent u eerder geïnformeerd. Het krediet kan echter nog niet volledig worden afgesloten, omdat er nog kosten voor het onderhoudscontract voor het groen worden verwacht en omdat er nog een onderzoek loopt naar de verkeersbewegingen van het vrachtverkeer over en rondom de Dusinksweg.

 

Rioolvervanging Laagsestraat Ootmarsum :
De voorbereiding van het project is in het 4e kwartaal van 2020 opgestart met het uitvoeren van (bodem)onderzoeken. Binnen het project wordt de bestaande riolering vervangen in de Laagsestraat en wordt gelijktijdig een regenwaterriool aangelegd. De voorbereiding wordt in het 2e kwartaal 2021 afgerond en daarbij worden bewoners en stadsraad betrokken. Uitvoering gaat plaatsvinden vanaf 3e kwartaal 2021.

 

Klimaatadaptatie
In het programma van het Delta Programma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) is er met het Twents waternet in 2019 een klimaatatlas opgesteld. Op basis daarvan zijn in 2020 de risicodialogen gevoerd en zijn de tussenresultaten van de risico’s gepresenteerd. De risico analyses zijn verwerkt in het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2021-2025 dat in 2021 aan de raad is aangeboden.

 

Herijken van de beeldkwaliteit van de openbare ruimte

Resultaat:  Alle onderhoudsniveaus zijn op niveau C vastgesteld met uitzondering van de volgende beheergroepen:

 

Technisch onderhoud trottoirs op B

Technisch onderhoud groene elementen op A

Wadi’s worden niet meer o.b.v. beeldkwaliteit onderhouden maar 2x per jaar gemaaid en afgezogen.

Stand van zaken: In april 2020 door de raad vastgesteld met een evaluatie over twee jaar

 

We brengen de netheid, het onderhoud groen en verharding binnen de hotspots terug naar niveau C. Dit levert een besparing op van €86.000 per jaar. Het technisch onderhoud van de heestervakken is verhoogd naar A. In 2020 is deze bezuiniging gerealiseerd.

 

Fasering/spreiding planmatig onderhoud grijs

Het geplande meerjarige onderhoud aan onze wegen is opgenomen in het MJOP. De structurele lasten hiervan zijn opgenomen in onze meerjarenbegroting. Van jaar tot jaar wordt het geplande onderhoud conform het MJOP afgezet tegen de werkelijke technische staat van de betreffende weg.  een en ander is toegelicht in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen.  Aan de hand hiervan wordt besloten of en op welke wijze onderhoud wordt uitgevoerd. . De veiligheid zal niet in gevaar komen.  Mochten zich (bijvoorbeeld als gevolg van een strenge winter) calamiteiten voordoen dan hebben we de beschikking over de reserve wegen. In 2023 wordt het MJOP opnieuw vastgesteld en wordt gekeken worden naar de nieuwe behoefte.

 

Onderhoud zandwegen uitbesteden

Tot en met 2020 is  het onderhoud van de zandwegen door Noaberkracht in eigen beheer uitgevoerd. De interne kosten bedragen €85.000. De wegenschaaf wordt niet vervangen. De machinist gaat in 2021 met pensioen. Deze vacature zal dan niet worden ingevuld. De werkzaamheden zullen voor €50.000 worden uitbesteed. Dit levert voor Dinkelland een meevaller op van €15.000, ingaande 2021.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Zoals in de inleiding is aangegeven heeft het jaar 2020 voor een groot deel in het teken gestaan van Corona. In deze inleiding is ook het integrale financiële overzicht betreffende Corona opgenomen. Hier is voor gekozen omdat de financiële gevolgen van de Corona pandemie op meerder plekken in deze jaarverantwoording naar voren komen waardoor het totale beeld ontbreekt.

 

Tijdens de coronacrisis zijn in Ootmarsum, ter voorkoming van besmetting, bescherming van de voetgangers verkeersmaatregelen getroffen.

 

De werkzaamheden voor het onderhoud door SPD en de eigen dienst zijn in eerste instantie tot een minimum beperkt. Gedurende de crisis werd het mogelijk langzaam de inzet weer op te voeren. Hierdoor heeft het onderhoud op onderdelen vertraging opgelopen. Dit heeft uiteindelijk niet tot achterstanden geleid.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3.568 3.496 3.586 90
Lasten 8.289 8.145 8.014 131
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -4.721 -4.649 -4.428 221
Onttrekkingen aan reserves 243 193 193 -0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -4.478 -4.456 -4.235 221

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Wegen (voordeel €177.000)

Het onderhoud aan wegen vindt plaats op basis van het door de raad vastgesteld beeldkwaliteitsniveau zoals aangegeven in het Meerjaren Onderhoud Plan (MOP). Jaarlijks wordt een uitvoeringsplan gemaakt waarbij het beheersysteem GBI de basis is. Het budget is afgestemd op gemiddeld verwacht onderhoud over een langere periode. De werkelijke kosten voor dit jaar komen daarom lager uit, en dat geeft een voordeel van € 123.000.  De Gloerichstraat/Havinkstraat stond op het programma van 2020 om uit te voeren. In het voorjaar bleek dat door de nieuwe watertoets er nog werkzaamheden aan het riool moet worden uitgevoerd. Dit project is daarom doorgeschoven naar 2022. Ook het project Krabbendijk is nog niet gestart. Daarnaast zijn er extra onvoorziene werkzaamheden uitgevoerd bij De Dorperesch en Geert van Woustraat in combinatie rioolwerkzaamheden. Tot slot  zijn er in het kader van ‘Duurzaam Veilig’ Provinciale subsidies ontvangen voor een bedrag van € 54.000. Het gaat hierbij om .het aanbrengen van graskeien, fietsstroken en inrichten weg Denekamp.

 

Groenvoorziening (voordeel €44.000)

Uitvoering beeldkwaliteitsplan openbare ruimte

Het beeldkwaliteitsplan openbare ruimte (€100.000) is vastgesteld door de gemeenteraad. De uitvoeringsfase is gestart om tot een uitvoeringsplan te komen.
In 2020 zijn de eerste eenvoudig uit te voeren maatregelen gerealiseerd. Voor de aanpassing van het openbaar groen naar afgesproken kwaliteitsniveau is er overleg nodig met bewoners. Het is de bedoeling via participatie en actieve deelname in de planvorming tot ontwerpen en uitvoering te komen.  Door de huidige Coronamaatregelen heeft dit nog niet kunnen plaatsvinden. Wel treedt hierdoor een vertraging in de renovatie op. Het budget 2020 bedoelt voor het omvormen en inboeten van groenvakken, is hierdoor minder aangesproken. Per saldo is er daardoor een voordeel ontstaan van € 44.000.

 

Aankoop kleine gebruiksgoederen (nadeel € 21.000)
Dit budget is bedoeld voor regulier onderhoud, aankoop plantmateriaal en biodiversiteit. Door de droge zomers van de afgelopen jaren zijn er veel planten verdroogd. Hierdoor hebben wij veel extra plantmaterialen aangeschaft en verwerkt.

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2020 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".