Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Voor de gemeente is het van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon en leefklimaat kan worden garanderen. Het woningaanbod moet voldoen aan de kwantitatieve en kwalitatieve behoefte van de samenleving. Tevens moet er ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste. De inrichting van de fysieke leefomgeving raakt in die zin dan ook alle agenda's die zijn opgenomen in het koersdocument.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Woningvoorraad: 10.939
  • Gemiddeld bouwjaar woningvoorraad: 1976
  • Mediane vraagprijs woningen: € 345.966
  • Gemiddelde vraagprijs woningen: € 424.584

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Onder het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening vallen de volgende verbonden partijen:

  • Regio Twente: Informatie is te vinden via de volgende link: Regio Twente.
  • Omgevingsdienst Twente: Informatie is te vinden via de volgende link: ODT.

Wat hebben we in 2020 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2020 gedaan?

Wet- en regelgeving

Er is geen gewijzigde wet- en regelgeving van toepassing op dit programma.

 

Besluitvorming

Planontwikkeling

De trend van meer plannen ontwikkelen in samenspraak met de samenleving wordt doorgezet, ook in de ruimtelijke planvorming. Daarnaast speelt de voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet. Bij mogelijke aanpassingen van bestaand beleid of het opzetten nieuw beleid wordt afgewogen hoe dit in licht van de nieuwe Omgevingsvisie past. Hierbij vindt een nauwe samenwerking plaats met de participatieprocessen. In 2020 zijn een zestal gemeentelijke woningbouwprojecten in ontwikkeling genomen.

 

Ruilgronden

De negatieve boekwaarde van €138.000 op een perceel strategische grond in Rossum Noord is afgeboekt. het kader van het BBV is het niet toegestaan dat gronden een negatieve boekwaarde hebben. Daarnaast zijn de percelen grond inclusief boekwaarde van Saasveld De Lenne en Denekamp Oost 1e fase overgeheveld naar het grondbedrijf.

 

Grondbedrijf plankosten

Binnen het grondbedrijf is een post Toekomstige plannen gereserveerd. Doordat de gemeente nieuwe grondcomplexen heeft ingesteld voor Saasveld De Lenne en Denekamp Oost 1e fase is de post Toekomstige plannen overgeheveld naar deze grondcomplexen.

 

Van ambitie naar basis

Ontwikkeling gemeentelijk vastgoed

Resultaat: Afstotings- en herontwikkelingsstrategie voor te verkopen locaties.

Stand vak zaken: In 2017 is de vml. Julianaschool in erfpacht gegeven aan de woningstichting Mijande Wonen en vervolgens verbouwd voor de huisvesting van statushouders. In 2020 is de vml. Julianaschool definitief verkocht aan Mijande Wonen. De netto opbrengst is €353.444.

 

Grondpositie

Resultaat: Visievorming en contractbeheer over alle grondposities van de gemeente.

Stand van zaken: Daar waar strategische grondposities worden aangekocht of recent zijn aangekocht is er sprake van voortgezet gebruik van de voormalige grondeigenaar of de betreffende gronden worden van jaar tot jaar middels geliberaliseerde pacht verpacht. De strategische grondposities zijn in beeld en zullen worden beheerd in een nieuw contractsysteem.

 

De gemeente stuurt actief op inbreiding (de mogelijkheid bestaat dat strategische grondposities worden ingenomen indien inbreidingsmogelijkheden niet aanwezig zijn)

Resultaat: Kernentour ontwikkellocaties (inventarisatie en advies grondpositie).

Stand van zaken: Bij een aantal kernen hebben we recentelijk reeds strategische grondposities ingenomen zodat de gemeente snel kan schakelen om te voorzien in de lokale woningmarktbehoefte. Tevens zijn er kernen waar de gemeente zich aan het oriënteren is op het innemen van een strategische grondpositie. Uiteindelijk heeft een inbreiding voorrang op een uitbreiding. Op het moment een inbreidingslocatie voor herontwikkeling in aanmerking komt, heeft deze voorrang op de eventuele ontwikkeling van uitbreidingsplannen. Dit maakt het ontwikkelperspectief van de gemeentelijke grondposities in deze tijd soms wat ondoorzichtig.

 

De gemeente stuurt actief op inbreiding (de mogelijkheid bestaat dat strategische grondposities worden ingenomen indien inbreidingsmogelijkheden niet aanwezig zijn)

Resultaat: Aanpassing Nota Inbreidingslocaties met meer ruimte voor inbreiding.

 

De gemeente blijft inzetten op de starters- en blijverslening

Resultaat: Aanvulling starterslening € 500.000. Aanpassing subsidieverordening starterslening om de verwervingskosten aan te passen aan de huidige marktprijzensubsidieverordening en regeling blijverslening.

 

Denkrichtingen / ombuigingen

Er zijn geen denkrichtingen die van toepassing zijn op dit programma.

 

Nieuw beleid

Er is geen nieuw beleid met betrekking tot dit programma.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Zoals in de inleiding is aangegeven heeft het jaar 2020 voor een groot deel in het teken gestaan van Corona. In deze inleiding is ook het integrale financiële overzicht betreffende Corona opgenomen. Hier is voor gekozen omdat de financiële gevolgen van de Corona pandemie op meerder plekken in deze jaarverantwoording naar voren komen waardoor het totale beeld ontbreekt.

 

Het coronavirus heeft geen grote gevolgen gehad voor het programma volkshuisvesting & ruimtelijke ordening.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Huisvesting arbeidsmigranten

In de raadsvergadering van 29 mei 2018 is de motie Huisvesting arbeidsmigranten unaniem aangenomen. Middels deze motie verzoekt de raad het college:

  • Een inventarisatie op te stellen van het vigerend beleid en/of de verordeningen die kunnen dienen als toetsingskader voor de huisvesting van arbeidsmigranten;
  • Te toetsen of het huidige pakket aan beleid en verordeningen voldoende is om afgewogen besluiten te nemen bij aanvragen van huisvesting voor de doelgroep;
  • Aanvullend beleid te ontwikkelen in dien de toetsing zoals bedoeld onder punt 2 mocht leiden tot de bevinding dat de beschikbare instrumenten ontoereikend zijn voor een voldoende gewogen besluitvorming;
  • De uitkomst van de punten 1, 2 en 3 voor te leggen aan de raad in de eerste raadsvergadering na het zomerreces 2018.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2018.

 

Tiny houses

In de raadsvergadering van 13 november 2018 is de motie Tiny houses unaniem aangenomen. Deze motie spreekt uit het concept van tiny houses zodanig interessant te vinden dat moet worden onderzocht welke mogelijkheden er in Dinkelland bestaan voor dit concept, en hiermee verzoekt de raad het college:

  1. Te onderzoeken wat in Dinkelland de concrete mogelijkheden zijn voor de realisering van tiny houses, met als uitgangspunten:
    1. Dat het onderzoek betrekking heeft op alle kernen van Dinkelland;
    2. Dat tiny houses worden gezien als een opstap/doorstroming naar reguliere huisvesting;
    3. Dat actieve betrokkenheid van en overleg met de kernraden deel uitmaakt van het onderzoek;
  2. De resultaten van het onderzoek in mei 2019 aan de raad voor te leggen.

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2018

 

Keurmerkachitect/kwaliteitsborger

In de raadsvergadering van 26 november 2019 is de motie Keurmerkarchitect/kwaliteitsborger unaniem aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. Een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid van de invoering van een gemeentelijk keurmerk, waarbij dat keurmerk inhoudt: dat gemeente en kwaliteitswaarborgers schriftelijk overeenkomen dat de kwaliteitsborgers aanvragen indienen die voldoen aan de gemeentelijke voorschriften en criteria en dat de gemeente op haar beurt op deze aanvragen een gecomprimeerde procedure toepast;
  2. De voor- en nadelen van een dergelijk keurmerk kenbaar te maken;
  3. Een onderzoek uit te voeren naar de consequenties van het invoeren van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen;
  4. De raad voor het zomerreces 2020 te rapporteren over de resultaten van dit onderzoek.

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2019

 

Verhuurdersheffing Woningcorporaties

In de raadsvergadering van 27 oktober 2020 is de motie Verhuurdersheffing Woningcorporaties aangenomen met 16 stemmen voor en 2 stemmen tegen. Middels deze motie verzoekt de raad het college:

  1. In samenwerking met de Twentse gemeenten, woningcorporaties en de VNG bij het Rijk aan te dringen op herziening of afschaffing van de verhuurdersheffing;
  2. Deze motie te delen met de Overijsselse gemeenteraden, de Eerste Kamer en de Tweede Kamer.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Bestemmingsplan Brandlichterweg

In de raadsvergadering van 15 december 2020 is de motie Bestemmingsplan Brandlichterweg aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. Te onderzoeken of het hier aan de orde zijnde weggedeelte van de Brandlichterweg veiliger kan worden gemaakt, door eventueel de aanleg van een vrij liggend fietspad, en bij een positieve uitkomst van dit onderzoek met een plan van aanpak te komen;
  2. De grondwatermonitoring te continueren en de rapportages daarover periodiek ook met de omwonenden te blijven delen;
  3. In overleg te treden met W&B o op het achterterrein extra geluidswerende en geluidsabsorberende voorzieningen aan te brengen en voorzieningen te treffen om de geuroverlast te beperken;
  4. Te onderzoeken hoe het parkeerprobleem kan worden opgelost aan de Brandlichterweg en hierbij een mogelijk parkeerverbod tijdens het carnaval seizoen mee te nemen in het onderzoek;
  5. Tijdens het carnavalsseizoen een parkeerverbod langs de Brandlichterweg in te stellen en te onderzoeken hoe het parkeerprobleem kan worden opgelost;
  6. In overleg met de klootschietvereniging Dorp Boer en W&B de mogelijkheden te bezien van een gezamenlijke oud papier-inzameling, waardoor de overlast en hinder wordt beperkt;
  7. De raad uiterlijk 30 juni 2021 te informeren over de uitvoering van deze motie, waarbij de actiepunten zijn voorzien van een financiële paragraaf.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2020

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren. 

 

Indicator

2018

2019

2020

Gemiddelde WOZ waarde (duizend euro) 254,0 265,0 281,0
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen) 11,2 4,6 nnb
Demografische druk (percentage) 79,1 79,6 79,6
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (in euro's) 746,0 744,0 nnb
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (in euro's) 774,0 769,0 nnb

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/volkshuisvesting--ro-en-stadsvernieuwing - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3.247 3.268 4.836 1.568
Lasten 3.861 4.050 5.498 -1.448
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -614 -781 -662 119
Onttrekkingen aan reserves 0 139 552 413
Toevoegingen aan reserves 547 558 1.002 -444
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.161 -1.200 -1.112 88

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Bestemmingsplanwijzigingen (voordeel €135.000)

De gemeente heeft in 2020 meer grote plannen ontvangen dan verwacht. Dit verklaart voor een deel het voordeel in 2020.

Daarnaast zijn de leges die de gemeente ontvangt door middel van bestemmingsplanwijzigingen sterk verbonden met de leges omgevingsvergunningen. Zo heeft de gemeente in 2020 een groot aantal wijzigingsplannen en bestemmingsplanen (onderdeel RO) ontvangen en heeft dit een stagnatie van grote plannen bij onderdeel WABO tot gevolg. Het gevolg is dat een voordeel leges Bestemmingsplanwijzigingen een nadeel leges Omgevingsvergunning ter weeg kan brengen. Deze tendens zien we in 2020 naar voren komen.

 

Uitvoeringsplan duurzaamheid (voordeel €37.000) 

Bij besluit van 19 maart 2019 heeft het college besloten de raad voor te stellen het "Duurzaamheidsfonds Dinkelland" in te stellen met een plafond van € 2.000.000 en een looptijd van 3 jaar en daarvoor af te wijken van de "nota geldleningen en garantstelling". De raad heeft hier op 16 april 2019 mee ingestemd. In datzelfde advies is een structureel budget opgenomen van € 25.000 voor de kosten voor het inhuren van de fondsmanager, het organiseren van het fondsbeheer en eventuele oninbare vorderingen. In 2020 is in totaal € 15.000 vergoed aan Twenteco, de fondsmanager. Het restant van € 10.000, is niet aangewend en kan daarmee komen te vervallen.

Het budget van  Revolverend Fonds, € 30.000, kan komen te vervallen., omdat deze ten onrechte opgenomen. Alle verstrekte leningen worden verstrekt vanuit het Duurzaamheidsfonds Dinkelland.

 

Omgevingsvergunningen (nadeel €77.000)

In de eerste periode van 2020 zijn de werkelijke opbrengsten in verhouding met de begroting. In de tweede periode neemt de druk op kleinere plannen en verbouwingen toe. Een aantal grote plannen zijn in de tweede helft van 2020 in voorbereiding en dat is ook zichtbaar bij onderdeel Ruimtelijke ordening. Dit leidt tot aanvragen Omgevingsvergunningen die nog in behandeling zijn en in 2021 worden afgesloten.

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk hogere mutaties  m.b.t. winst- en verliesnemingen van de grondexploitaties van €31.000. 

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2020 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".