Programma Economie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De gemeente creëert aan de hand van de speerpunten detailhandel (vitale winkelgebieden in kernen), bedrijventerreinen en dienstverlening een optimaal ondernemersklimaat. De gemeente wil daarbij ruimte blijven bieden voor (bijzondere) initiatieven van ondernemers, zodat optimaal wordt ingespeeld op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en economische trends.

 

De bedrijfsconsulent (ondersteund door een ondernemersserviceteam) vormt hierbij als eerste aanspreekpunt voor ondernemers de schakel tussen de gemeente en het bedrijfsleven en probeert de ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. Daarnaast wordt actief ingezet op de (her)ontwikkeling, realisatie en uitgifte van bedrijfskavels en bedrijfsruimte, de uitvoering van de detailhandelsagenda/retaildeal en regionale samenwerking (met name in de vorm van regionale acquisitie).

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Economie maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal verkooppunten: 425 

Leegstand winkelvloeroppervlak (2019):

Wat hebben we in 2020 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2020 gedaan?

Wet en regelgeving

Er is geen gewijzigde wet- en regelgeving van toepassing op dit programma.

 

Besluitvorming

Er is geen besluitvorming geweest die heeft geleid tot wijzigingen in de reguliere werkzaamheden. Voor de actuele ontwikkelingen binnen het programma Economie wordt verwezen naar de inleiding van het programma en de ambities. 

 

Nieuw beleid

Er is geen nieuw beleid vanuit de begroting 2020 met betrekking tot dit programma.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Zoals in de inleiding is aangegeven heeft het jaar 2020 voor een groot deel in het teken gestaan van Corona. In deze inleiding is ook het integrale financiële overzicht betreffende Corona opgenomen. Hier is voor gekozen omdat de financiële gevolgen van de Corona pandemie op meerder plekken in deze jaarverantwoording naar voren komen waardoor het totale beeld ontbreekt.

 

Vanuit het programma Economie is vooral extra inzet gepleegd via de bedrijfsconsulenten om zo goed mogelijk in gesprek te blijven met de verschillende ondernemers en hen daar waar mogelijk te ondersteunen. Het coronavirus heeft geen grote gevolgen gehad voor het programma economie. Voor het overige wordt verwezen naar ambitie ‘Sterke bedrijvigheid’.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Zonnevelden

In de raadsvergadering van 16 april 2019 is de motie 'Ontwikkelingsmogelijkheden voor grootschalige zonnevelden in Noordoost Twente' unaniem aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  • Eventuele aanvragen voor zonnevelden op cultuurgronden, essen, stuwwalgebieden en historische landgoederen niet toe te kennen tot aan het moment dat de beoordeling door het Rijk van het bod RES Twente bekend is;
  • De evaluatie van de Notitie 'Ontwikkelingsmogelijkheden voor grootschalige zonnevelden in Noordoost Twente' een jaar na vaststelling, of zoveel eerder als de beoordeling van het Rijk van de RES Twente bekend is, uit te voeren;
  • In de evaluatie te overwegen of op basis van de aangewezen zoekgebieden uit de RES Twente, cultuurgronden, essen, stuwwalgebieden en historische landgoederen die niet aangewezen zijn uit te sluiten voor realisatie van zonnevelden, of onder voorwaarden van draagvlak toch toe te staan.

Stand van zaken: Het eerste punt van de motie is uitgevoerd. De conceptevaluatie van het zonneveldenbeleid heeft ter inzage gelegen en begin 2021 worden de zienswijzen behandeld. Vervolgens zal de raad een besluit nemen over de vaststelling van de evaluatie zonneveldenbeleid.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2019

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

2018

2019

2020

Functiemenging (percentage) 51,7 52,0 nnb
Vestigingen van bedrijven (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) 163,8 163,5 nnb

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/economie-2 - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 4.712 2.348 2.593 245
Lasten 1.731 2.189 2.058 131
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 2.981 159 535 376
Onttrekkingen aan reserves 0 0 -233 -233
Toevoegingen aan reserves 2.900 58 104 -46
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 81 101 199 98

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Toeristenbelasting (voordeel €128.000)

In 2020 is de toeristenbelasting over het jaar 2019 ontvangen. De inschatting was dat de inkomst toeristenbelasting over 2019 gelijk zou zijn aan het begrote bedrag: €305.000. In werkelijkheid bleek de inkomst toeristenbelasting over het jaar 2019 €433.000. Hierdoor ontstaat het voordeel van €128.000.

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk hogere dotaties m.b.t. winstnemingen en vrijval verliesvoorzieningen van de grondexploitaties van €278.000. 

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2020 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".